H O T Ă R Î R E
cu privire la aprobarea Cadrului naţional
al calificărilor din Republica Moldova
nr. 1016 din 23.11.2017
Monitorul Oficial nr.421-427/1137 din 01.12.2017
* * *
Abrogat: 13.08.2023
Hotărîrea Guvernului nr.330 din 31.05.2023
În temeiul art.66 şi 97 din Codul educaţiei al Republicii Moldova nr.152 din 17 iulie 2014 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2014, nr.319-324, art.634), cu modificările şi completările ulterioare, Guvernul
HOTĂRĂŞTE:
1. Se aprobă Cadrul naţional al calificărilor din Republica Moldova (se anexează).
2. Ministerul Educaţiei, Culturii şi Cercetării:
1) va elabora, în termen de 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentei hotărîri, Registrul naţional al calificărilor;
2) va elabora şi va aproba, în termen de 3 luni de la data publicării prezentei hotărîri, metodologiile necesare şi alte acte normative pentru aplicarea prezentei hotărîri.
3. Ministerul Educaţiei, Culturii şi Cercetării de comun acord cu ministerele care au în subordine instituţii de formare profesională, agenţii economici, alţi parteneri sociali:
1) vor monitoriza elaborarea şi implementarea de către instituţiile de formare profesională de toate nivelurile a Cadrului naţional al calificărilor din Republica Moldova pe domenii de formare profesională;
2) vor promova politici de parteneriat social în domeniul formării profesionale.
4. Cheltuielile ocazionate de punerea în aplicare a prezentei hotărîri vor fi suportate din contul şi în limitele alocaţiilor bugetare aprobate.
PRIM-MINISTRU | Pavel FILIP
|
Contrasemnează: | |
Ministrul educaţiei, culturii şi cercetării | Monica Babuc |
Ministrul sănătăţii, muncii şi protecţiei sociale | Stela Grigoraş |
Ministrul finanţelor | Octavian Armaşu |
Ministrul afacerilor interne | Alexandru Jizdan |
Ministrul apărării | Eugen Sturza |
Ministrul agriculturii, dezvoltării regionale şi mediului | Vasile Bîtca
|
Nr.1016. Chişinău, 23 noiembrie 2017. |
Aprobat
prin Hotărîrea Guvernului
nr.1016 din 23 noiembrie 2017
CADRUL NAŢIONAL AL CALIFICĂRILOR DIN REPUBLICA MOLDOVA
I. DISPOZIŢII GENERALE
1. Cadrul naţional al calificărilor din Republica Moldova (CNCRM) prevede principiile de bază necesare pentru pregătirea alinierii Cadrului naţional al calificărilor din Republica Moldova la Cadrul european al calificărilor (EQF) şi pentru autocertificarea Cadrului naţional al calificărilor din Republica Moldova în raport cu Cadrul de calificări pentru Spaţiul european al învăţămîntului superior (QF-EHEA), precum şi corelarea indirectă cu cadrele naţionale ale calificărilor din alte ţări.
2. Cadrul naţional al calificărilor din Republica Moldova are ca scop formarea unui sistem naţional de calificări unic, integru, deschis şi flexibil, care cuprinde toate nivelurile şi formele de învăţămînt profesional, orientat spre satisfacerea unor necesităţi concrete în cadre calificate ale pieţei forţei de muncă, alinierea învăţării pe tot parcursul vieţii la dezvoltarea economică a ţării, şi sprijină politicile şi strategiile naţionale în domeniul educaţiei şi formării profesionale, în corespundere cu politicile europene în acest domeniu (prevederile Cadrului european al calificărilor, ale Cadrului de calificări pentru Spaţiul european al învăţămîntului superior).
3. În sensul prezentului Cadru naţional al calificărilor, sînt utilizate noţiunile definite la articolele 3 şi 123 din Codul educaţiei al Republicii Moldova nr.152 din 17 iulie 2014, precum şi următoarele noţiuni:
1) abilitate – set de operaţii (de la nivelul celor automatizate, de tipul deprinderilor, pînă la strategiile creative, inovative) care, în baza experienţei, guvernează eficienţa unei acţiuni în raport cu o sarcină;
2) cadru naţional al calificărilor – sistem unic de organizare, la nivel naţional sau la nivelul unui sistem de învăţămînt, cunoscut şi acceptat de comunitatea internaţională, prin intermediul căruia toate calificările şi alte realizări din domeniul învăţămîntului profesional pot fi raportate unele la altele într-un mod coerent. Cadrul naţional al calificărilor este definit printr-un şir de concepte: calificare, cunoştinţe, abilităţi, competenţe, deprinderi, finalităţi de studiu;
3) competenţă – abilitate confirmată de a folosi cunoaşterea şi abilităţile personale, sociale şi/sau metodologice în situaţii de muncă ori de studiu şi în dezvoltarea profesională şi/sau personală;
4) competenţe generice (transversale) – capacităţi care transcend un anumit domeniu/program de studii, avînd o natură transdisciplinară. Acestea constau în abilităţi de lucru în echipă, abilităţi de comunicare orală şi scrisă în limba maternă/străină, utilizarea tehnologiei informaţiei şi comunicării, rezolvarea de probleme şi luarea de decizii, recunoaşterea şi respectul diversităţii şi multiculturalităţii, autonomia învăţării, iniţiativă şi spirit antreprenorial, deschidere către învăţarea pe tot parcursul vieţii, respectarea şi dezvoltarea valorilor şi a eticii profesionale;
5) competenţe-cheie – pachet multifuncţional, transferabil de cunoştinţe, abilităţi şi atitudini de care au nevoie toţi indivizii pentru împlinirea şi dezvoltarea personală, incluziunea socială şi găsirea unui loc de muncă. Acestea sînt: competenţe de comunicare în limba română; competenţe de comunicare în limbi străine; competenţe în matematică, ştiinţe şi tehnologie; competenţe digitale; competenţa de a învăţa să înveţi; competenţe sociale şi civice; competenţe antreprenoriale şi spirit de iniţiativă; competenţe de exprimare culturală şi de conştientizare a valorilor culturale;
6) cunoştinţe – rezultat al asimilării informaţiei prin învăţare. Cunoştinţele reprezintă ansamblul de fapte, principii, teorii şi practici legate de un anumit domeniu de muncă sau de studiu;
7) Cadrul de calificări pentru Spaţiul european al învăţămîntului superior (QF-EHEA) – instrument pentru stabilirea nivelurilor de calificare în cadrul sistemului de învăţămînt superior care vizează recunoaşterea şi înţelegerea calificărilor între cadrele naţionale de calificări ale Spaţiului european al învăţămîntului superior;
8) Cadrul european al calificărilor (EQF) – sistem de organizare (structurare) care facilitează perceperea la nivel european a calificărilor din diferite sisteme naţionale şi sectoriale;
9) calificare – recunoaştere oficială a valorii rezultatelor individuale ale învăţării pentru piaţa muncii, precum şi a educaţiei şi formării profesionale continue printr-un act de studii (diplomă, certificat, atestat) ce conferă dreptul legal de a practica o profesie/meserie. Modalităţi de recunoaştere a calificării:
a) formală – proces de atribuire a unui statut oficial deprinderilor şi/sau competenţelor demonstrate de o persoană, prin acordarea unui certificat sau prin acordarea echivalării, prin acordarea unităţilor de credite, validarea deprinderilor şi/sau competenţelor;
b) socială – confirmarea valorii deprinderilor şi/sau a competenţelor unei persoane de către partenerii economici şi sociali;
10) competenţe profesionale – capacitatea confirmată de a folosi cunoştinţele, abilităţile şi atitudinile personale şi sociale în situaţii de muncă sau de studiu, în dezvoltarea profesională şi personală;
11) competenţe profesionale generale – competenţe proprii unui grup de meserii/profesii înrudite în cadrul unui domeniu ocupaţional, raportarea competenţelor generale la o meserie/profesie, specialitate concretă efectuîndu-se prin formularea competenţelor profesionale specifice;
12) competenţe profesionale specifice – sistem de cunoştinţe, abilităţi şi atitudini care, prin valorificarea unor resurse, contribuie la realizarea individuală sau în grup a unor sarcini stabilite de contextul activităţii profesionale. Aceste competenţe vor fi formulate în termeni de cerinţe asociate unei singure profesii, pe care trebuie să le întrunească persoana pentru a putea îndeplini anumite lucrări în cadrul unei meserii/profesii/specialităţi şi pentru a se integra în cîmpul muncii;
13) deprinderi – abilităţi de a aplica rezultatele cunoaşterii pentru a îndeplini sarcini şi a rezolva probleme;
14) descriptori de nivel al calificărilor – criterii calitative de evaluare care descriu modul de manifestare a competenţelor exprimate prin finalităţi de studiu/rezultate ale învăţării elevului/studentului şi permit determinarea gradului de realizare a acestora (minim, mediu, maxim). În conformitate cu nivelul atins, descriptorii permit acordarea de calificative;
15) formare continuă a adulţilor – componentă a învăţării pe tot parcursul vieţii, care asigură accesul continuu la ştiinţă, informaţie, cultură, în vederea adaptării flexibile a individului la noile realităţi socioeconomice în permanentă schimbare şi în scopul dezvoltării competenţelor necesare pentru activitatea profesională şi socială;
16) formare profesională – proces de instruire în urma căruia se obţine o calificare atestată printr-un certificat sau o diplomă, eliberată în condiţiile legii;
17) ocupaţie – activitate utilă, aducătoare de venit (în bani sau în natură) pe care o desfăşoară o persoană în mod obişnuit într-o unitate economico-socială şi care constituie pentru aceasta sursă de existenţă; ocupaţia poate fi exprimată prin funcţie sau meserie;
18) Registrul naţional al calificărilor (RNC) – bază de date naţională care cuprinde descrierea calificărilor din Republica Moldova recunoscute la nivel naţional, incluse în:
a) Registrul naţional al calificărilor în învăţămîntul profesional, corespunzător nivelurilor de calificare 3, 4 şi 5 conform Cadrului naţional al calificărilor din Republica Moldova, precum şi formării profesionale iniţiale şi continue;
b) Registrul naţional al calificărilor în învăţămîntul superior, corespunzător nivelurilor de calificare 6, 7 şi 8 conform Cadrului naţional al calificărilor din Republica Moldova, specifice învăţămîntului superior;
19) rezultate ale învăţării/finalităţi de studiu – set de cunoştinţe, abilităţi, deprinderi, valori şi/sau competenţe pe care o persoană le-a dobîndit şi este capabilă să le demonstreze după finalizarea procesului de învăţare;
20) specialitate – complex de competenţe profesionale obţinute prin instruire într-un anumit domeniu;
21) standard ocupaţional pentru profesiile muncitoreşti – document care descrie atribuţiile şi sarcinile profesionale specifice unei meserii/profesii/ specialităţi/ocupaţii dintr-un domeniu de activitate şi reperele calitative asociate îndeplinirii cu succes a acestora, în concordanţă cu cerinţele pieţei muncii;
22) transparenţa calificărilor – grad de explicitate al calificărilor (academice sau profesionale) care permite identificarea şi compararea valorii de piaţă a acestora (sectorială, regională, naţională sau internaţională) fie pe piaţa muncii, fie pe piaţa serviciilor educaţionale şi a formării profesionale.
II. OBIECTIVELE, PRINCIPIILE, FUNCŢIILE
ŞI STRUCTURA FUNCŢIONALĂ
4. Obiectivele, principiile şi funcţiile Cadrului naţional al calificărilor din Republica Moldova sînt parte a metodologiilor necesare pentru aplicarea acestuia, fiind aprobate prin ordinul ministrului educaţiei, culturii şi cercetării.
5. Cadrul naţional al calificărilor din Republica Moldova este structurat pe opt niveluri de calificare, care corespund nivelurilor stabilite de Cadrul european al calificărilor (inclusiv Cadrul de calificări pentru Spaţiul european al învăţămîntului superior) şi reflectă situaţia actuală şi de perspectivă pe piaţa internă a muncii şi posibilităţile de formare profesională, definite în sistemul educaţional naţional.
6. Nivelurile de calificare din Cadrul naţional al calificărilor din Republica Moldova sînt definite în bază de cunoştinţe, abilităţi şi competenţe.
7. Structura descrierii nivelurilor de calificare ale Cadrului naţional al calificărilor din Republica Moldova (anexa nr.1) este similară cu cea a Cadrului european al calificărilor.
8. Indicatorii finalităţilor de studii sînt corelaţi cu indicatorii cererii de competenţe pentru executarea activităţilor profesionale de nivelul respectiv de calificare, definite prin standarde ocupaţionale, şi servesc ca bază pentru:
1) descrierea de pe poziţii unice a cerinţelor faţă de calificarea absolvenţilor şi angajaţilor (în cadrul standardelor ocupaţionale şi educaţionale);
2) elaborarea criteriilor de evaluare a calificării absolvenţilor şi angajaţilor de la toate nivelurile învăţămîntului profesional;
3) elaborarea cerinţelor faţă de funcţiile ocupaţionale;
4) planificarea diferitor trasee de învăţare flexibile în învăţămîntul profesional;
5) asigurarea mecanismelor de apreciere, determinare şi validare a calificărilor;
6) recunoaşterea cunoştinţelor şi competenţelor dobîndite în contexte de învăţare formală, informală şi nonformală.
9. Corespondenţa dintre nivelurile de calificare ale Cadrului naţional al calificărilor din Republica Moldova cu nivelurile de referinţă ale Cadrului european al calificărilor, tipul programelor de studii generale şi de formare profesională din Republica Moldova prin care pot fi dobîndite nivelurile de calificare, actele de studii eliberate de sistemul formal de educaţie, condiţiile de acces corespunzătoare fiecărui nivel, precum şi condiţiile obligatorii privind evaluarea finalităţilor sînt prezentate în anexa nr.2. În actul de finalizare a studiilor profesionale se indică nivelul de calificare conform Cadrului naţional al calificărilor din Republica Moldova.
III. ELABORAREA, CERTIFICAREA CALIFICĂRILOR ŞI REGISTRUL
NAŢIONAL AL CALIFICĂRILOR
10. Procedurile de elaborare, certificare şi înregistrare a unei noi calificări profesionale în Registrul naţional al calificărilor sînt stabilite de Metodologia de elaborare a calificărilor, aprobată prin ordinul ministrului educaţiei, culturii şi cercetării.
11. Durata studiilor şi calificările obţinute pînă la aprobarea Cadrului naţional al calificărilor din Republica Moldova sînt recunoscute şi echivalate conform anexei nr.3 şi în baza unei metodologii aprobate prin ordinul ministrului educaţiei, culturii şi cercetării.
12. În Registrul naţional al calificărilor sînt cuprinse calificările corespunzătoare nivelurilor de calificare prevăzute în Cadrul naţional al calificărilor din Republica Moldova, indiferent de sistemul de educaţie şi formare profesională prin care au fost dobîndite, în contexte de învăţare formale, nonformale şi informale.
13. Responsabilitatea pentru proiectarea, implementarea şi actualizarea permanentă a Registrului naţional al calificărilor revine Ministerului Educaţiei, Culturii şi Cercetării. Pentru implementarea Registrului naţional al calificărilor, Cadrul naţional al calificărilor din Republica Moldova stabileşte procedurile tehnice de pilotare şi modalităţile de utilizare consecventă, permanentă a acestui sistem de către toate instituţiile implicate.
14. Registrul naţional al calificărilor este public, fiind disponibil în variantă electronică pe pagina web oficială a Ministerului Educaţiei, Culturii şi Cercetării în limba română şi în limba engleză, asigurînd transparenţa şi lizibilitatea învăţămîntului şi formării din Republica Moldova pentru angajatori, asociaţii profesionale, sindicate, patronate, profesori, elevi/studenţi.
15. Asigurarea calităţii implică mecanisme de evaluare a demersului de proiectare, implementare, monitorizare şi actualizare a Cadrului naţional al calificărilor din Republica Moldova. Ministerul Educaţiei, Culturii şi Cercetării stabileşte proceduri şi instrumente pentru descrierea calificărilor oferite de învăţămîntul şi formarea profesională, pentru promovarea unor noi calificări, precum şi proceduri şi instrumente de monitorizare, evaluare periodică şi actualizare a Cadrului naţional al calificărilor din Republica Moldova.
IV. CORESPONDENŢA DINTRE NIVELURILE CADRULUI NAŢIONAL AL CALIFICĂRILOR
DIN REPUBLICA MOLDOVA CU NIVELURILE DE REFERINŢĂ ALE CADRULUI
EUROPEAN AL CALIFICĂRILOR ŞI CADRULUI DE CALIFICĂRI PENTRU
SPAŢIUL EUROPEAN AL ÎNVĂŢĂMÎNTULUI SUPERIOR
16. Nivelurile de calificare ale Cadrului naţional al calificărilor din Republica Moldova corespund cu nivelurile Cadrului european al calificărilor după cum urmează:
1) nivelul 1 CNCRM corespunde nivelului 1 EQF;
2) nivelul 2 CNCRM corespunde nivelului 2 EQF;
3) nivelul 3 CNCRM corespunde nivelului 3 EQF;
4) nivelul 4 CNCRM corespunde nivelului 4 EQF;
5) nivelul 5 CNCRM corespunde parţial nivelului 5 EQF;
6) nivelul 6 CNCRM corespunde nivelului 6 EQF;
7) nivelul 7 CNCRM corespunde nivelului 7 EQF;
8) nivelul 8 CNCRM corespunde nivelului 8 EQF.
17. Nivelurile de calificare ale Cadrului naţional al calificărilor din Republica Moldova obţinute în sistemul de învăţămînt superior trebuie să corespundă nivelurilor Cadrului de calificări pentru Spaţiul european al învăţămîntului superior după cum urmează:
1) nivelul 6 CNCRM corespunde nivelului 1 QF-EHEA;
2) nivelul 7 CNCRM corespunde nivelului 2 QF-EHEA;
3) nivelul 8 CNCRM corespunde nivelului 3 QF-EHEA.
Anexa nr.1 la Cadrul naţional al calificărilor din Republica Moldova
Descriptori de definire a nivelurilor Cadrului naţional al calificărilor din Republica Moldova
| |||
Nivelul conform Cadrului naţional al calificărilor din Republica Moldova | Descriptorii de definire ai nivelurilor Cadrului naţional al calificărilor din Republica Moldova | ||
Cunoştinţe – descrise ca fiind teoretice şi/sau faptice | Abilităţi – descrise ca fiind cognitive (implicînd utilizarea gîndirii logice, intuitive şi creative) sau practice (implicînd dexteritate manuală şi utilizarea de metode, materiale, unelte şi instrumente) | Competenţe – descrise din perspectiva responsabilităţii şi autonomiei, nevoii de dezvoltare personală şi profesională | |
1 | 2 | 3 | 4 |
Nivelul 1 Rezultatele învăţării corespunzătoare nivelului 1 | - cunoştinţe generale de bază | - abilităţi de aplicare a cunoştinţelor generale de bază necesare pentru efectuarea unei game limitate de sarcini cognitive sau practice simple; - abilităţi de înţelegere şi comunicare cu privire la aspectele legate de realizarea unor sarcini simple | - activităţi de muncă în conformitate cu instrucţiunile determinate într-un context structurat (familiar); - responsabilitatea de a desfăşura activităţi în conformitate cu instrucţiunile explicate în termeni simpli |
Nivelul 2 Rezultatele învăţării corespunzătoare nivelului 2 | - cunoştinţe generale de bază; - cunoştinţe faptice într-un domeniu de muncă sau de studiu | - abilităţi de îndeplinire a sarcinilor de rutină conform procedurilor predefinite şi rezolvarea problemelor aferente; - abilităţi de comunicare eficientă în probleme legate de sarcini; - abilităţi de evaluare dacă sarcina încredinţată a fost finalizată | - muncă sub supraveghere cu un anumit grad de independenţă pentru sarcinile bine definite; - responsabilitatea de a verifica calitatea lucrărilor efectuate |
Nivelul 3 Rezultatele învăţării corespunzătoare nivelului 3 | - cunoştinţe teoretice şi faptice de bază aferente unei profesii sau unui domeniu de studiu; - înţelegerea procedurilor, principiilor şi a conceptelor generale legate de sarcini profesionale | - abilităţi cognitive şi practice pentru îndeplinirea sarcinilor tipice atribuite într-o varietate de condiţii; - abilităţi de rezolvare a problemelor legate de sarcini prin selectarea şi aplicarea unor metode, instrumente, materiale şi informaţii adecvate; - abilităţi de comunicare în mod eficient şi interpretare a datelor pentru efectuarea sarcinilor într-un anumit domeniu de muncă sau de studiu | - asumarea întregii responsabilităţi pentru realizarea sarcinilor atribuite într-un domeniu de muncă sau de studiu; - adaptarea propriului comportament la circumstanţe de rezolvare a problemelor |
Nivelul 4 Rezultatele învăţării corespunzătoare nivelului 4 | - cunoştinţe faptice şi teoretice în contexte largi într-un domeniu de muncă sau de studiu; - înţelegerea conceptelor, metodelor, procedurilor şi a principiilor într‑un domeniu de muncă sau de studiu | - abilităţi cognitive şi practice pentru realizarea sarcinilor complexe, luînd în considerare variabile conjuncturale; - abilităţi de generare a soluţiilor la probleme specifice într-un domeniu de muncă sau de studiu; - abilităţi de analiză şi comunicare în mod eficient a informaţiei teoretice şi practice într-un anumit domeniu de muncă sau de studiu | - autogestionarea în condiţii de muncă sau de studiu care sînt de obicei previzibile; - competenţe de supraveghere şi îndrumare pentru activitatea de rutină a altora; - asumarea responsabilităţii pentru evaluarea şi îmbunătăţirea performanţelor proprii şi a celor sub supraveghere |
Nivelul 5 Rezultatele învăţării corespunzătoare nivelului 5 | - cunoştinţe faptice şi teoretice vaste într-un domeniu de muncă sau de studiu; - cunoştinţe specializate suficiente pentru a oferi îndrumare altora şi a gestiona executarea cu succes a acestor sarcini | - largi abilităţi cognitive şi practice necesare pentru generarea soluţiilor adecvate la probleme abstracte; - abilităţi de identificare, analiză şi folosire a informaţiei pentru formularea răspunsurilor la probleme abstracte, dar bine definite; - comunicare eficientă cu colegii, autorităţile de supraveghere şi clienţii în probleme profesionale într-un domeniu de muncă sau de studiu | - realizarea independentă a managementului proiectelor, activităţilor (executate în echipă) care necesită experienţă de rezolvare a problemelor ce implică mai mulţi factori, unii din care interacţionează şi duc la rezultate imprevizibile; - capacităţi de învăţare şi studiu continuu cu un anumit grad de independenţă; - capacitatea de a evalua şi de a identifica nevoile de învăţare proprii şi ale membrilor echipei, de a consolida performanţele acesteia |
Nivelul 6 Rezultatele învăţării corespunzătoare nivelului 6 | - cunoaşterea şi înţelegerea conceptelor, teoriilor şi metodelor de bază ale domeniului şi ale ariei de specializare, utilizarea lor adecvată în comunicarea profesională; - utilizarea cunoştinţelor de bază pentru explicarea şi interpretarea unor variate tipuri de concepte, situaţii, procese, proiecte | - utilizarea principiilor şi metodelor de bază pentru rezolvarea problemelor (situaţiilor) bine definite, tipice domeniului; - utilizarea adecvată a criteriilor şi metodelor standard de evaluare a calităţii şi a limitelor de aplicare a unor procese, proiecte, programe, metode şi teorii; - elaborarea proiectelor profesionale utilizînd unele principii şi metode bine cunoscute în domeniu | - executarea responsabilă a sarcinilor profesionale în condiţii de autonomie; - executarea rolurilor şi activităţilor specifice muncii în echipă şi distribuirea sarcinilor între membri pe niveluri subordonate; - conştientizarea nevoii de formare continuă, utilizare eficientă a resurselor şi tehnicilor de învăţare pentru dezvoltarea personală şi profesională |
Nivelul 7 Rezultatele învăţării corespunzătoare nivelului 7 | - cunoaşterea aprofundată a unei arii de specializare şi, în cadrul acesteia, dezvoltarea teoretică, metodologică şi practică specifică programului; utilizarea adecvată a limbajului specific în comunicarea cu medii profesionale diferite; - utilizarea cunoştinţelor de specialitate pentru explicarea şi interpretarea unor situaţii noi în contexte mai largi asociate domeniului | - utilizarea integrată a aparatului conceptual şi metodologic în condiţii de informare incompletă pentru a rezolva probleme teoretice şi practice noi; - utilizarea nuanţată şi pertinentă a criteriilor şi metodelor de evaluare pentru formularea concluziilor şi fundamentarea deciziilor constructive; - elaborarea proiectelor profesionale şi/sau de cercetare, utilizînd inovativ un spectru variat de metode calitative şi cantitative | - executarea unor sarcini profesionale complexe, în condiţii de autonomie şi de independenţă profesională; - asumarea funcţiilor de conducere în activităţile profesionale sau în structurile organizatorice; - realizarea autocontrolului asupra procesului de învăţare, previziunea nevoilor de formare, analiza critică a propriei activităţi profesionale |
Nivelul 8 Rezultatele învăţării corespunzătoare nivelului 8 | - cunoaşterea sistemică, avansată a conceptelor, a metodelor de cercetare, a controverselor şi a noilor ipoteze specifice domeniului, comunicarea cu specialişti din domenii conexe; - utilizarea principiilor şi metodelor avansate pentru explicarea şi interpretarea interdisciplinară a unor situaţii şi probleme teoretice şi practice noi şi contexte specifice domeniului | - selectarea şi utilizarea principiilor, teoriilor şi metodelor avansate de cunoaştere, transfer de metode dintr-un domeniu în altul, abordări interdisciplinare pentru rezolvarea problemelor teoretice şi practice noi şi complexe; - evaluarea critic-constructivă a proiectelor şi rezultatelor cercetării ştiinţifice, aprecierea stadiului cunoaşterii teoretice şi metodologice, identificarea priorităţilor de cunoaştere şi aplicative ale domeniului; - conceperea şi realizarea cercetărilor originale aplicative, bazate pe metode avansate ce conduc la dezvoltarea cunoaşterii ştiinţifice, tehnologice şi/sau a metodologiilor de cercetare | - iniţierea şi dezvoltarea proiectelor teoretice şi practice complexe şi inovatoare; - responsabilităţi şi capacităţi de cercetare ştiinţifică, de organizare şi conducere a activităţii grupurilor profesionale sau a unor instituţii; - autorealizarea bazată pe dezvoltarea unor proiecte centrate pe inovare şi creativitate |
Anexa nr.2 la Cadrul naţional al calificărilor din Republica Moldova
Corespondenţa dintre nivelurile Cadrului naţional al calificărilor din Republica Moldova cu nivelurile de referinţă ale Cadrului european al calificărilor, tipul programelor de studii generale şi de formare profesională din Republica Moldova, prin care pot fi dobîndite nivelurile de calificare, actele de studii eliberate de sistemul formal de educaţie, condiţiile de acces corespunzătoare fiecărui nivel, condiţiile obligatorii privind evaluarea finalităţilor
| |||||
Nivelul de calificare conform Cadrului naţional al calificărilor din Republica Moldova | Tipul şi durata programului | Condiţiile obligatorii privind evaluarea finalităţilor | Actul de studii care se eliberează | Condiţiile de acces la nivelul de calificare | Nivelul de referinţă conform Cadrului european al calificărilor |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
Nivelul 1 | Învăţămînt primar; înscriere obligatorie, fără concurs; durata 4 ani | Test naţional, organizat în baza metodologiei Ministerului Educaţiei, Culturii şi Cercetării | Rezultatele testării naţionale pentru învăţămîntul primar | Nu este cazul | Nivelul de calificare 1 |
Nivelul 2 | Învăţămînt gimnazial (învăţămînt secundar, ciclul I); înscriere obligatorie, fără concurs; durata 5 ani | Examene naţionale de absolvire | Certificat de studii gimnaziale | Cel puţin învăţămînt primar1 | Nivelul de calificare 2 |
Nivelul 3 | Învăţămînt liceal (învăţămînt secundar, ciclul II); acces în bază de concurs; durata 3-4 ani | Examen naţional de bacalaureat | Diplomă de bacalaureat cu anexă | Cel puţin învăţămînt gimnazial2 | Nivelul de calificare 3 |
Nivelul 3 | Învăţămînt liceal (învăţămînt secundar, ciclul II); acces în bază de concurs; durata 3-4 ani | Examen naţional de bacalaureat | Certificat de studii liceale – pentru elevii care nu au promovat bacalaureatul | Cel puţin învăţămînt gimnazial2 | Nivelul de calificare 3 |
Nivelul 3 | Învăţămînt profesional tehnic secundar; 2 ani – o meserie; 3 ani – meserii conexe; 1–2 ani la învăţămîntul dual | Examen de calificare | Certificat de calificare şi supliment descriptiv al certificatului | Cel puţin învăţămînt gimnazial3 | Nivelul de calificare 3 |
Nivelul 3 | Învăţămînt profesional tehnic secundar; 1-2 ani – în funcţie de complexitatea meseriei | Examen de calificare | Certificat de calificare şi supliment descriptiv al certificatului | Cel puţin învăţămînt liceal4 | Nivelul de calificare 3 |
Nivelul 4 | Învăţămînt profesional tehnic postsecundar; 3 ani la specialitatea coregrafie; 5 ani la profilurile medicină şi farmacie 4 ani pentru celelalte specialităţi | Examen de calificare şi/sau lucrare de diplomă; susţinerea benevolă a examenului naţional de bacalaureat | Diplomă de studii profesionale şi supliment descriptiv al diplomei; diplomă de bacalaureat (la solicitare) | Cel puţin învăţămînt gimnazial5 | Nivelul de calificare 4 |
Nivelul 4 | Învăţămînt profesional tehnic postsecundar; 2 ani | Examen de calificare şi/sau lucrare de diplomă | Diplomă de studii profesionale şi supliment descriptiv al diplomei | Învăţămînt liceal6 | Nivelul de calificare 4 |
Nivelul 4 | Învăţămînt profesional tehnic postsecundar; 2-3 ani – în funcţie de complexitatea specialităţii | Examen de calificare şi/sau lucrare de diplomă | Diplomă de studii profesionale şi supliment descriptiv al diplomei | Învăţămînt profesional tehnic secundar7 | Nivelul de calificare 4 |
Nivelul 5 | Învăţămînt profesional tehnic postsecundar nonterţiar; 2-3 ani – în funcţie de complexitatea specialităţii | Examen de calificare şi/sau lucrare de diplomă | Diplomă de studii profesionale şi supliment descriptiv al diplomei | Învăţămînt liceal cu diplomă de bacalaureat8 | Nivelul de calificare 5 |
Nivelul 6 | Învăţămînt superior, ciclul I, învăţămînt superior de licenţă; 180-240 de credite transferabile (conform Sistemului european de credite transferabile)* | Susţinerea examenului şi/sau a tezei/proiectului de licenţă | Diplomă de studii superioare de licenţă (echivalent cu Bachelor) şi supliment la diplomă | Învăţămînt liceal cu diplomă de bacalaureat sau un act de studii echivalent9 | Nivelul de calificare 6 |
Nivelul 7 | Învăţămînt superior, ciclul II, învăţămînt superior de master, 90-120 de credite transferabile (conform Sistemului european de credite transferabile)** | Susţinerea publică a tezei/proiectului de master | Diplomă de studii superioare de master şi supliment la diplomă | Studii superioare de licenţă cu diplomă de studii superioare de licenţă sau un act echivalent10 | Nivelul de calificare 7 |
Studii superioare integrate; durata cumulativă: 300-360 de credite transferabile (conform Sistemului european de credite transferabile)* | Susţinerea examenului/ lucrării de absolvire | Diplomă de studii integrate (echivalentă cu diploma de studii superioare de master) şi supliment la diplomă | Învăţămînt liceal cu diplomă de bacalaureat sau un act echivalent11 | ||
Nivelul 8 | Învăţămînt superior, ciclul III, învăţămînt superior de doctorat; 180 de credite transferabile (conform Sistemului european de credite transferabile)* obţinute în cadrul programelor de doctorat organizate în şcolii doctorale | Susţinerea publică a tezei de doctorat | Diplomă de doctor în ştiinţe sau de doctorat profesional şi supliment la diplomă | Studii superioare de master cu diplomă de master sau un act echivalent12 | Nivelul de calificare 8 |
Fără susţinerea tezei de doctorat | Certificat care atestă frecventarea studiilor superioare de doctorat în domeniul respectiv | Studii superioare de master cu diplomă de master sau un act echivalent13 | Nivelul de calificare 8 | ||
Programe de postdoctorat; durata cel mult 3 ani (în Sistemul european de credite transferabile nu se defineşte) | Susţinerea publică a tezei de doctor habilitat | Diplomă de doctor habilitat | Studii superioare de doctorat cu diplomă de doctor în ştiinţe14 | Nivelul de calificare 8 | |
Note: 1 Art.29 alin.(2) din Codul educaţiei al Republicii Moldova nr.152 din 17 iulie 2014 2 Art.29 alin.(5) din Codul educaţiei al Republicii Moldova nr.152 din 17 iulie 2014 3 Art.62 alin.(2) lit.a)-c) din Codul educaţiei al Republicii Moldova nr.152 din 17 iulie 2014 4 Art.62 alin.(2) lit.d) din Codul educaţiei al Republicii Moldova nr.152 din 17 iulie 2014 5 Art.63 alin.(2) lit.a)-c) din Codul educaţiei al Republicii Moldova nr.152 din 17 iulie 2014 6 Art.63 pct.(2) lit.f) din Codul educaţiei al Republicii Moldova nr.152 din 17 iulie 2014 7 Art.63 alin.(2) lit.e) din Codul educaţiei al Republicii Moldova nr.152 din 17 iulie 2014 8 Art.63 alin.(2) din Codul educaţiei al Republicii Moldova nr.152 din 17 iulie 2014 9 Art.89 alin.(2) din Codul educaţiei al Republicii Moldova nr.152 din 17 iulie 2014 10 Art.90 alin.(2) din Codul educaţiei al Republicii Moldova nr.152 din 17 iulie 2014 11 Art.91 alin (2) din Codul educaţiei al Republicii Moldova nr.152 din 17 iulie 2014 12 Art.94 alin.(8) din Codul educaţiei al Republicii Moldova nr.152 din 17 iulie 2014 13 Art.94 alin.(8) din Codul educaţiei al Republicii Moldova nr.152 din 17 iulie 2014 14 Art.95 alin.(2) din Codul educaţiei al Republicii Moldova nr.152 din 17 iulie 2014
* Cîte 30 de credite per semestru. ** Accesul la studiile de master din alt domeniu se asigură prin susţinerea modulelor de diferenţă cu durata de pînă la 30 de credite transferabile (conform Sistemului european de credite transferabile). |
Anexa nr.3 la Cadrul Naţional al Calificărilor din Republica Moldova
CORESPONDENŢA DINTRE NIVELURILE CADRULUI NAŢIONAL AL CALIFICĂRILOR DIN REPUBLICA MOLDOVA (CNCRM 2017), ACTELE DE STUDII ŞI DE FORMARE PROFESIONALĂ ELIBERATE ÎN REPUBLICA MOLDOVA ŞI NIVELURILE DE REFERINŢĂ ALE CADRULUI EUROPEAN AL CALIFICĂRILOR (EQF 2012) ŞI CLASIFICĂRII INTERNAŢIONALE STANDARD A EDUCAŢIEI (ISCED 2011/2013)
| |||||||
Actul de studii şi/sau formare profesională, eliberat la absolvirea programului de studii/formare profesională | Seria | Perioada de eliberare a actului de studii şi/ sau formare profesională | Durata* programului de studii şi/sau formare profesională absolvit | Nivelul de calificare atribuit înainte de intrarea în vigoare a СNCRM 2017 | Nivelul de calificare conform СNCRM 2017 | Nivelul de referinţă EQF 2012 şi ISCED 2011/2013 | Nivelul de învăţămînt care poate fi accesat în baza actului de studii/formare profesională |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
Nivelul 1. ÎNVĂŢĂMÎNTUL PRIMAR | |||||||
Document de absolvire nu se eliberează | – | – | 3–4 ani | 1 | 1 | 1 | Învăţămînt secundar, ciclul I: învăţămînt gimnazial |
Nivelul 2. ÎNVĂŢĂMÎNTUL SECUNDAR, ciclul I: învăţămînt gimnazial sau echivalent | |||||||
Certificat de studii gimnaziale | ASG | 1995 – prezent | 5 ani | 2 | 2 | 2 | Învăţămînt secundar, ciclul II: învăţămînt liceal; învăţămînt profesional tehnic secundar; învăţămînt profesional tehnic postsecundar |
Diplomă de absolvire a învăţămîntului mediu general incomplet | A Z | 1993 – 1995 | 5 ani | 2 | 2 | 2 | Învăţămînt secundar, ciclul II: învăţămînt liceal; învăţămînt profesional tehnic secundar; învăţămînt profesional tehnic postsecundar |
Certificat de studii medii incomplete (inclusiv cu menţiune) | A AO | 1990 – 1992 | 5 ani | 2 | 2 | 2 | Învăţămînt secundar, ciclul II: învăţămînt liceal; învăţămînt profesional tehnic secundar; învăţămînt profesional tehnic postsecundar |
Adeverinţă de absolvire a şcolii medii incomplete | A AO | 1986 – 1989 1989 (menţiune) | 5 ani | 2 | 2 | 2 | Învăţămînt secundar, ciclul II: învăţămînt liceal; învăţămînt profesional tehnic secundar; învăţămînt profesional tehnic postsecundar |
Adeverinţă de absolvire a şcolii de opt ani | A – | 1977-1989 | 5 ani | 2 | 2 | 2 | Învăţămînt secundar, ciclul II: învăţămînt liceal; învăţămînt profesional tehnic secundar; învăţămînt profesional tehnic postsecundar |
Nivelul 3. ÎNVĂŢĂMÎNTUL SECUNDAR, ciclul II: învăţămînt liceal sau echivalent | |||||||
Diplomă de bacalaureat (cu tabel de note generale pentru clasele X–XII) | AB | 1999 – prezent | 3 ani | 3 | 3 | 3 | Învăţămînt superior, ciclul I (licenţă); învăţămînt profesional tehnic |
Diplomă de bacalaureat, învăţămînt secundar general (fără tabel de note generale pentru clasele X–XII) | AB | 1995 – 1998 | 3 ani | 3 | 3 | 3 | Învăţămînt superior, ciclul I (licenţă); învăţămînt profesional tehnic |
Diplomă de bacalaureat | J | 1994 | 3 ani | 3 | 3 | 3 | Învăţămînt superior, ciclul I (licenţă); învăţămînt profesional tehnic |
Diplomă de absolvire a liceului | L | 1993 | 3 ani | 3 | 3 | 3 | Învăţămînt superior, ciclul I (licenţă); învăţămînt profesional tehnic |
Certificat de absolvire a liceului (fără susţinerea obligatorie a examenelor de bacalaureat) | AB | 1993 | 3 ani | 3 | 3 | 3 | Învăţămînt profesional tehnic postsecundar; învăţămînt profesional tehnic secundar |
Atestat de studii medii de cultură generală | ACG | 1999 – prezent (unităţile administrativ– teritoriale din stînga Nistrului) | 2 ani | 3 | 3 | 3 | Învăţămînt secundar, ciclul II: învăţămînt liceal; învăţămînt profesional tehnic |
Atestat de studii medii de cultură generală | ACG ACGR | 1996 – 1999 | 2 ani | 3 | 3 | 3 | Învăţămînt superior, ciclul I (licenţă); învăţămînt profesional tehnic |
Diplomă de absolvire a învăţămîntului mediu general | B X | 1993 – 1994 1995 | 2 ani | 3 | 3 | 3 | Învăţămînt superior, ciclul I (licenţă); învăţămînt profesional tehnic |
Atestat de studii medii | A | 1990 – 1992 | 2 ani | 3 | 3 | 3 | Învăţămînt superior, ciclul I (licenţă); învăţămînt profesional tehnic |
Atestat de absolvire a şcolii medii | A | 1981 – 1989 | 2 ani | 3 | 3 | 3 | Învăţămînt superior, ciclul I (licenţă); învăţămînt profesional tehnic |
ÎNVĂŢĂMÎNTUL PROFESIONAL TEHNIC SECUNDAR | |||||||
Certificat de calificare (învăţămînt profesional tehnic secundar) | PTS | 2016 – prezent | 1 – 3 ani | 3 | 3 | 3 | Învăţămînt profesional tehnic postsecundar (specialităţi conexe meseriei iniţiale) |
Certificat de absolvire a şcolii de meserii | ACM | 2005 – 2015 | 1 an | 3 | 3 | 3 | Învăţămînt profesional tehnic postsecundar (specialităţi conexe meseriei iniţiale) |
Certificat de absolvire a şcolii profesionale polivalente de treapta II | APSM–II | 2001 – 2006 | 1 – 2 ani | 3 | 3 | 3 | Învăţămînt profesional tehnic postsecundar (specialităţi conexe meseriei iniţiale) |
Certificat de absolvire a şcolii profesionale polivalente de treapta I | ASPP–I | 1999 – 2004 | 2 ani | 3 | 3 | 3 | Învăţămînt profesional tehnic postsecundar (specialităţi conexe meseriei iniţiale) |
Certificat de absolvire a şcolii de meserii | AMG ABM | 2000 – 2004 | 0,5 – 2 ani | 3 | 3 | 3 | Învăţămînt profesional tehnic postsecundar (specialităţi conexe meseriei iniţiale) |
Certificat de studii secundare profesionale | ASP | 2007 – 2015 1995 –1998 | 3 ani | 3 | 3 | 3 | Învăţămînt profesional tehnic postsecundar (specialităţi conexe meseriei iniţiale) |
Diplomă de studii secundare profesionale | C, F | 1992 – 1994 | 1 – 3 ani | 3 | 3 | 3 | Învăţămînt profesional tehnic postsecundar |
Diplomă (şcoală medie profesională tehnică) | ИТ | Pînă în 1993 | 3 ani | 3 | 3 | 3 | Învăţămînt superior, ciclul I (licenţă); învăţămînt profesional tehnic postsecundar (specialităţi conexe meseriei iniţiale) |
Diplomă de studii medii profesionale tehnice (anexă cu discipline de studii medii generale) | А, Б, В, Г, Е, Р | Pînă în 1992 | 3 ani | 3 | 3 | 3 | Învăţămînt superior, ciclul I (licenţă); învăţămînt profesional tehnic postsecundar (specialităţi conexe meseriei iniţiale) |
Nivelul 4. ÎNVĂŢĂMÎNTUL PROFESIONAL TEHNIC POSTSECUNDAR | |||||||
Diplomă de studii profesionale (învăţămînt profesional tehnic postsecundar) | PTP | 2016 – prezent | 2 ani | 4 | 4 | 4 | Învăţămînt superior, ciclul I (licenţă) (la o specialitate din domeniul studiat) |
Diplomă de studii medii de specialitate | AMS | 2005 – 2016 | 2 ani | 4 | 4 | 4 | Învăţămînt superior, ciclul I (licenţă) |
Certificat de absolvire a şcolii profesionale polivalente de treapta III | AT | 2003 – 2005 | 1 an | 3 | 4 | 4 | Învăţămînt superior, ciclul I (licenţă) (specialităţi conexe meseriei iniţiale); învăţămînt profesional tehnic postsecundar nonterţiar (specialităţi conexe meseriei iniţiale) |
Diplomă de studii (eliberată de colegiu) | D | 1993 – 2002 | 2 ani 4 ani | 4 | 4 | 4 | Învăţămînt superior, ciclul I (licenţă) |
Diplomă de studii medii de specialitate | ЕТ–I, 3TI, 3T, ЕШ, ИТ, ИТ–I, KT, ПТ, А, АТ, Б, БТ–I, Я–I, Я, ЛТ–I, ГТ, Э, Э–I Ш, Щ, Ц, Ч, С, Ж, Р, К, Л, Ф, МТ, МТ–I, Ю, БТ, ВТ, ВТ–I, ДТ, ТИ, ЖТ, ЛТ, НТ–I, ПТ–I, НТ, ЕТ, Д, Т | Pînă în 1992 | 2 ani 4 ani | 4 | 4 | 4 | Învăţămînt superior, ciclul I (licenţă) |
Diplomă | Щ | Pînă în 1992 | 3 ani | 4 | 4 | 4 | Învăţămînt superior, ciclul I (licenţă) |
Diplomă | БТ | 1968 – 1992 | 2 ani 4 ani | 4 | 4 | 4 | Învăţămînt superior, ciclul I (licenţă) |
Nivelul 5. ÎNVĂŢĂMÎNTUL PROFESIONAL TEHNIC POSTSECUNDAR NONTERŢIAR | |||||||
Diplomă de studii profesionale (învăţămînt profesional tehnic postsecundar nonterţiar) | PTN | 2017 – prezent | 2–3 ani | 5 | 5 | Învăţămînt superior, ciclul I (licenţă) (la o specialitate din domeniul studiat) | |
Diplomă de studii superioare de scurtă durată | AC, ACR | 1995 – 2007 | 2 – 3 ani 4 – 5 ani | 5B | 5 | 5 | Învăţămînt superior, ciclul I (licenţă) |
Nivelul 6. ÎNVĂŢĂMÎNTUL SUPERIOR, ciclul I: licenţă sau echivalent | |||||||
Diplomă de studii superioare de licenţă | ALI | 2017– prezent | 4 ani (240 credite) | 5A | 6 | 6 | Învăţămînt superior, ciclul II (master) |
Diplomă de studii superioare de licenţă | ALII | 2017 – prezent | 3 ani (180 credite) | 5A | 6 | 6 | Învăţămînt superior, ciclul II (master) |
Diplomă de licenţă (învăţămînt superior) | ALII | 2008 – 2016 | 3 ani (BAC) | 5A | 6 | 6 | Învăţămînt superior, ciclul II (master) |
Diplomă de licenţă (învăţămînt superior) | ALI | 2009 – 2016 | 4 ani (BAC) | 5A | 6 | 6 | Învăţămînt superior, ciclul II (master) |
Diplomă de licenţă (învăţămînt superior) | ALII | 2009 – 2016 | 4 ani (Atestat) | 5A | 6 | 6 | Învăţămînt superior, ciclul II (master) |
Diplomă de licenţă (învăţămînt superior) | ALI | 2010 – 2016 | 5 ani (Atestat) | 5A | 6 | 6 | Învăţămînt superior, ciclul II (master) |
Diplomă Diplomă de studii superioare (fără teza de licenţă susţinută) | AS | 1996 – 2008 | 5 ani | 5A | 6 | 6 | Nu permite acces la ciclul II |
Nivelul 7. ÎNVĂŢĂMÎNTUL SUPERIOR, ciclul II: master sau echivalent | |||||||
Diplomă de studii superioare de master | MP, MC | 2017 – prezent | 1 – 2 ani | 5A | 7 | 7 | Învăţămînt superior, ciclul III (doctorat) |
Diplomă de master (învăţămînt superior) | AMP, AMC | 2011 – 2017 | 1 – 2 ani | 5A | 7 | 7 | Învăţămînt superior, ciclul III (doctorat) |
Diplomă de magistru/Diplomă de master | AM, AMP, AMC, MP | 2007 – 2010 | 1 – 2 ani | 5A | 7 | 7 | Învăţămînt superior, ciclul III (doctorat) |
Diplomă de licenţă (învăţămînt superior universitar) | ALI | 2003 – 2008 | 5 ani | 5A | 7 | 7 | Învăţămînt superior, ciclul III (doctorat) |
Diplomă (învăţămînt superior universitar) | ALI | 2004 – 2006 | 4 ani | 5A | 7 | 7 | Învăţămînt superior, ciclul III (doctorat) |
Diplomă de studii superioare universitare de licenţă | ALI | 2001 – 2003 | 5 ani | 5A | 7 | 7 | Învăţămînt superior, ciclul III (doctorat) |
Diplomă de studii superioare universitare | ALI | 2001 – 2003 | 5 ani | 5A | 7 | 7 | Învăţămînt superior, ciclul III (doctorat) |
Diplomă de licenţă | ALI | 1997 – 2000 | 4 – 5 ani | 5A | 7 | 7 | Învăţămînt superior, ciclul III (doctorat) |
Diplomă (de licenţă, de studii superioare universitare de licenţă, învăţămînt superior universitar, de licenţă învăţămînt superior universitar, de licenţă învăţămînt superior) | AL | 1995 – 2009 | 4 – 5 ani | 5A | 7 | 7 | Învăţămînt superior, ciclul III (doctorat) |
Diplomă | УВ-I, ИВ, РВ, В-I, ФБ-1, БМ, E | 1990 – 1994 | 5 ani | 5A | 7 | 7 | Învăţămînt superior, ciclul III (doctorat) |
ÎNVĂŢĂMÎNTUL SUPERIOR INTEGRAT în domeniile MEDICINĂ, FARMACIE, STOMATOLOGIE (ciclul I şi II) | |||||||
Diplomă de licenţă în medicină (învăţămînt superior integrat, ciclul I şi II) | LMM | 2017 – prezent | 6 ani | 5A | 7 | 7 | Învăţămînt superior, ciclul III (doctorat);. studii de rezidenţiat. |
Diplomă de licenţă în medicină(Stomatologie) (învăţămînt superior integrat, ciclul I şi II) | LMM | 2017 – prezent | 5 ani | 5A | 7 | 7 | Învăţămînt superior, ciclul III (doctorat); studii de rezidenţiat |
Diplomă de licenţă în farmacie (învăţămînt superior integrat, ciclul I şi II) | LMF | 2017 – prezent | 5 ani | 5A | 7 | 7 | Învăţămînt superior, ciclul III (doctorat); studii de rezidenţiat |
Diplomă de licenţă (Medicină) (învăţămînt superior integrat, ciclul I şi II) | ALM | 2015 – 2016 | 6 ani | 5A | 7 | 7 | Învăţămînt superior, ciclul III (doctorat); studii de rezidenţiat |
Diplomă de licenţă (Stomatologie, Farmacie) (învăţămînt superior integrat, ciclul I şi II) | ALM | 2015 – 2016 | 5 ani | 5A | 7 | 7 | Învăţămînt superior, ciclul III (doctorat); studii de rezidenţiat |
Diplomă de studii superioare (Medicină) (învăţămînt superior integrat, ciclul I şi II) | ASM | 2004 – 2014 | 6 ani | 5A | 7 | 7 | Învăţămînt superior, ciclul III (doctorat); studii de rezidenţiat |
Diplomă de studii superioare (Farmacie, Stomatologie) (învăţămînt superior integrat, ciclul I şi II) | ASM | 2004 – 2014 | 5 ani | 5A | 7 | 7 | Învăţămînt superior, ciclul III (Doctorat); studii de rezidenţiat |
Diplomă de studii superioare (Medicină) (învăţămînt superior integrat, ciclul I şi II) | AS | 1997 – 2003 | 6 ani | 5A | 7 | 7 | Învăţămînt superior, ciclul III (doctorat); studii de rezidenţiat |
Diplomă de studii superioare (Farmacie, Stomatologie) (învăţămînt superior integrat, ciclul I şi II) | AS | 1997 – 2003 | 5 ani | 5A | 7 | 7 | Învăţămînt superior, ciclul III (doctorat); studii de rezidenţiat |
Diplomă de studii superioare (Medicină) (învăţămînt superior integrat, ciclul I şi II) | AL | 1995 – 1996 | 6 ani | 5A | 7 | 7 | Învăţămînt superior, ciclul III (doctorat); studii de rezidenţiat |
Diplomă de studii superioare (Farmacie, Stomatologie) (învăţămînt superior integrat, ciclul I şi II) | AL | 1995 – 1996 | 5 ani | 5A | 7 | 7 | Învăţămînt superior, ciclul III (doctorat); studii de rezidenţiat |
Diplomă de studii superioare (Medicină) (Învăţămînt superior integrat, ciclul I şi II) | E | 1992 – 1994 | 6 ani | 5A | 7 | 7 | Învăţămînt superior, ciclul III (doctorat); studii de rezidenţiat |
Diplomă de studii superioare (Farmacie, Stomatologie) (învăţămînt superior integrat, ciclul I şi II) | E | 1992 – 1994 | 5 ani | 5A | 7 | 7 | Învăţămînt superior, ciclul III (doctorat); studii de rezidenţiat |
ÎNVĂŢĂMÎNTUL SUPERIOR INTEGRAT (ciclul I şi II) în domeniul MEDICINĂ VETERINARĂ | |||||||
Diplomă de studii integrate (licenţă şi master) (Medicină veterinară) | LMI | 2017 – prezent | 6 ani | 5A | 7 | 7 | Învăţămînt superior, ciclul III (doctorat) |
Diplomă de studii integrate (licenţă şi master) (Medicină veterinară) | AMC | 2010 – 2016 | 6 ani | 5A | 7 | 7 | Învăţămînt superior, ciclul III (doctorat) |
Diplomă de studii superioare (Medicină veterinară) (învăţămînt superior integrat, ciclul I şi II) | ALI | 2007 – 2009 | 5 ani | 5A | 7 | 7 | Învăţămînt superior, ciclul III (doctorat) |
Diplomă de studii superioare (Medicină veterinară) (învăţămînt superior integrat, ciclul I şi II) | AL | 1995 – 2007 | 5 ani | 5A | 7 | 7 | Învăţămînt superior, ciclul III (doctorat) |
Diplomă de studii superioare (Medicină veterinară) (învăţămînt superior integrat, ciclul I şi II) | E | 1992 – 1994 | 5 ani | 5A | 7 | 7 | Învăţămînt superior, ciclul III (doctorat) |
ÎNVĂŢĂMÎNTUL SUPERIOR INTEGRAT (ciclul I şi II) în domeniul ARHITECTURĂ | |||||||
Diplomă de studii superioare integrate (Arhitectură) | LMI | 2017 – prezent | 6 ani | 5A | 7 | 7 | Învăţămînt superior, ciclul III (doctorat) |
Diplomă de master (Arhitectură) | AMC | 2011 – 2016 | 6 ani | 5A | 7 | 7 | Învăţămînt superior, ciclul III (doctorat) |
Diplomă de licenţă (Arhitectură) | ALI | 2008 – 2010 | 6 ani | 5A | 7 | 7 | Învăţămînt superior, ciclul III (doctorat) |
Diplomă de licenţă (Arhitectură) | AL | 2001 – 2007 | 6 ani | 5A | 7 | 7 | Învăţămînt superior, ciclul III (doctorat) |
Diplomă de licenţă (Arhitectură) | AL, AS | 1997 – 2000 | 6 ani | 5A | 7 | 7 | Învăţămînt superior, ciclul III (doctorat) |
Diplomă de licenţă (Arhitectură) | AL | 1995 – 1996 | 6 ani | 5A | 7 | 7 | Învăţămînt superior, ciclul III (doctorat) |
Diplomă (Arhitectură) | E | 1992 – 1994 | 5 – 6 ani | 5A | 7 | 7 | Învăţămînt superior, ciclul III (doctorat) |
Diplomă (Arhitectură) | УВ–I, ИВ | 1991 | 5 ani | 5A | 7 | 7 | Învăţămînt superior, ciclul III (doctorat) |
Diplomă (Arhitectură) | УВ–I | 1990 | 5 ani | 5A | 7 | 7 | Învăţămînt superior, ciclul III (doctorat) |
Nivelul 8. ÎNVĂŢĂMÎNTUL SUPERIOR, ciclul III: doctorat sau echivalent | |||||||
Diplomă de doctor în ştiinţe | 1992 – prezent | 3 ani | 6 | 8 | 8 | Programe de postdoctorat | |
Diplomă de doctor habilitat | 1992 – prezent | 2 ani | 6 | 8 | 8 | – | |
Diplomă de candidat în ştiinţe | 1944 – 1992 | 3 ani | 6 | 8 | 8 | Programe de postdoctorat | |
Diplomă de doctor în ştiinţe | 1944 – 1992 | 2 ani | 6 | 8 | 8 | – | |
* Durata indicată a programului de studii se referă la învăţămîntul cu frecvenţă. În învăţămîntul cu frecvenţă redusă, durata programului de studii este mai mare cu un an. |
[Anexa nr.3 în redacţia Hot.Guv. nr.1167 din 28.11.2018, în vigoare 14.12.2018]