H O T Ă R Î R E

cu privire la aprobarea caracteristicilor reţelei poştale

a furnizorului de serviciu poştal universal

 

nr. 1454  din  30.12.2016

 

Monitorul Oficial nr.19-23/35 din 20.01.2017

 

* * *

Notă: În denumirea şi pe tot parcursul textului hotărârii şi al Caracteristicilor reţelei poştale publice a furnizorului de serviciu poştal universal, cuvintele „reţea poştală publică”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvintele „reţea poştală”, la forma gramaticală corespunzătoare, conform Hot.Guv. nr.160 din 03.09.2021, în vigoare 17.09.2021

 

În temeiul art.40 alin.(4) din Legea comunicaţiilor poştale nr.36 din 17 martie 2016 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2016, nr.114-122, art.225), Guvernul

HOTĂRĂŞTE:

1. Se aprobă caracteristicile reţelei poştale a furnizorului de serviciu poştal universal (se anexează).

2. Ministerul Economiei şi Infrastructurii va monitoriza implementarea şi respectarea caracteristicilor reţelei poştale de către furnizorul de serviciu poştal universal.

[Pct.2 modificat prin Hot.Guv. nr.738 din 20.07.2018, în vigoare 17.08.2018]

PRIM-MINISTRUPavel FILIP

 

Contrasemnează:
Ministrul tehnologiei informaţiei şi comunicaţiilorVasile Botnari

 

Nr.1454. Chişinău, 30 decembrie 2016.

 

 

Aprobate

prin Hotărîrea Guvernului

nr.1454 din 30 decembrie 2016

 

CARACTERISTICILE

reţelei poştale a furnizorului de serviciu poştal universal

 

I. GENERALITĂŢI

1. În conformitate cu prevederile Legii comunicaţiilor poştale nr.36 din 17 martie 2016 furnizorul de serviciu poştal universal este obligat să asigure în fiecare localitate cel puţin o colectare a trimiterilor poştale de la fiecare oficiu poştal şi punct de acces şi cel puţin o livrare la adresa oricărei persoane fizice sau juridice în fiecare zi lucrătoare, dar nu mai puţin de cinci zile pe săptămînă.

2. În vederea realizării acestei sarcini se constituie reţeaua poştală a furnizorului de serviciu poştal universal, astfel ca să fie asigurată colectarea, sortarea, transportul şi distribuirea tuturor trimiterilor poştale depuse pe întreg teritoriul ţării în cel mult 3 zile lucrătoare de la data depunerii.

3. Reţeaua poştală reprezintă un sistem de organizare şi de resurse de orice fel utilizate de furnizorul de serviciu poştal universal, în special pentru:

1) colectarea trimiterilor poştale de la punctele de acces de pe întreg teritoriul ţării;

2) sortarea la centrele de sortare şi transportul trimiterilor poştale;

3) distribuirea trimiterilor poştale la adresele indicate pe acestea.

4. Furnizorul de serviciu poştal universal creează reţeaua poştală, stabilind numărul şi localizarea unităţilor poştale, serviciile poştale care urmează a fi furnizate în conformitate cu standardele de calitate stabilite.

5. Accesibilitatea este una dintre principalele cerinţe pentru serviciul poştal universal şi este asigurată de către furnizorul de serviciu poştal universal prin:

1) accesibilitatea teritorială a unităţilor reţelei poştale care furnizează servicii universale;

2) accesibilitatea temporară a unităţilor reţelei poştale care furnizează servicii universale;

3) accesibilitatea tarifară a serviciilor poştale universale.

 

II. CLASIFICAREA COMPONENTELOR REŢELEI POŞTALE

6. Reţeaua poştală este constituită din următoarele componente: cutii poştale, oficii poştale, centre de poştă, centre de sortare, rute de transportare.

Cutiile poştale se împart în:

1) cutii poştale pentru scrisori (pentru depunere);

2) cutii poştale individuale (pentru distribuire);

3) terminale poştale (pentru livrarea coletelor şi pachetelor mici).

Oficiile poştale se împart în funcţie de:

1) amplasarea teritorială în:

a) urbane;

b) rurale;

2) tipurile de servicii prestate:

a) complexe (depunere, sortare, distribuire);

b) de depunere;

c) de distribuire;

3) accesul utilizatorilor:

a) deschise (pentru publicul larg);

b) închise (în cadrul unei instituţii sau organizaţii pentru public limitat);

4) mobilitate:

a) staţionare;

b) mobile;

5) spectrul serviciilor prestate:

a) universale (toate serviciile: poştale, financiare, electronice ş.a.);

b) simple, restrînse (cu spectrul restrîns de servicii);

6) tipul unităţii poştale:

a) oficiu poştal;

b) agenţie poştală (cu spectrul restrîns de servicii).

Centrele de poştă se împart în:

1) centre de poştă (amplasate geografic pe întreg teritoriul ţării);

2) centre de poştă specializate (centru de sortare, punct de schimb de poştă).

Centrele de sortare se împart în:

1) centre de nivelul I (sortare pe centre de poştă);

2) centre de nivelul II (sortare pe oficii poştale în raza centrului de poştă);

3) centre de nivelul III (sortare pe sectoare de distribuire în raza oficiului poştal).

Rutele de transportare se împart în:

1) republicane (rute magistrale);

2) locale (rute în raza centrului de poştă);

3) de distribuire (pe sectoare în raza oficiului poştal).

 

III. NORMATIVELE COMPONENTELOR REŢELEI POŞTALE

7. Transformările organizatorice în cadrul sectorului de comunicaţii poştale, precum şi exigenţele dictate de piaţa serviciilor poştale impun stabilirea unor criterii privind asigurarea funcţionării eficiente şi viabile a reţelei poştale.

8. Satisfacerea cerinţelor beneficiarilor cu condiţii optime pentru prestarea serviciilor poştale, precum şi asigurarea unei eficienţe rezonabile a unităţilor poştale sînt criteriile care indică în ce condiţii şi în ce loc este necesar să fie amplasată o unitate poştală.

9. Normele de amplasare a oficiilor şi agenţiilor poştale, a cutiilor poştale pentru scrisori se stabilesc astfel încît densitatea acestora să fie în corespundere cu necesităţile utilizatorilor, precum şi cu standardele de calitate a serviciilor poştale.

10. Cutia poştală pentru scrisori este destinată publicului pentru depunerea scrisorilor spre expediere. Aceasta reprezintă un punct de acces în reţeaua poştală.

11. Cutiile poştale pentru scrisori se amplasează de către furnizorul de serviciu poştal universal fie pe drumurile publice, fie pe imobilele aflate în proprietatea publică a statului sau a unităţilor administrativ-teritoriale, în urma coordonării cu autorităţile responsabile de gestionarea drumurilor publice sau imobilelor respective.

12. Pe cutia poştală pentru scrisori se aplică emblema furnizorului de serviciu poştal universal şi cuvîntul „Poşta”, numărul de ordine al cutiei poştale, ora extrageri scrisorilor şi ziua în care extragerea corespondenţei nu se efectuează. În localităţile rurale se va indica şi codul poştal al localităţii respective.

13. Numărul necesar de cutii poştale pentru scrisori se calculează reieşind din densitatea populaţiei, dezvoltarea economică, volumul fizic al scrisorilor extrase şi alte criterii specifice localităţii respective.

14. În oraşe numărul cutiilor poştale pentru scrisori se calculează reieşind din normativul de amplasare: o cutie pentru 2000-3000 locuitori, cu condiţia ca raza teritoriului de deservire al acesteia să nu fie mai mare de 1-1,5 km.

În localităţile rurale, normativul de amplasare este de o cutie pentru 1000-2000 locuitori, iar raza teritoriului de deservire al acesteia nu trebuie să fie mai mare de 1,5-2 km. În fiecare localitate rurală se asigură amplasarea a cel puţin unei cutii poştale pentru scrisori.

15. Oficiul poştal este o unitate poştală deschisă publicului pentru prestarea serviciilor poştale. Agenţia poştală este o unitate poştală cu atribuţii reduse în prestarea serviciilor. În cadrul oficiului poştal poate fi organizată o agenţie poştală ca o subunitate interioară.

Oficiul poştal (agenţia poştală) este, totodată, punct de schimb şi centru de sortare a poştei (centru de nivelul III). Trimiterile poştale intrate ca urmare a schimbului de poştă sunt sortate pe sectoare de distribuire.

[Pct.15 în redacţia Hot.Guv. nr.1013 din 17.10.2018, în vigoare 02.11.2018]

 

16. Oficiile poştale se amplasează în locuri publice cu condiţia de a asigura:

1) accesul liber al beneficiarilor la serviciile poştale;

2) securitatea obiectului, precum şi a salariaţilor unde este amplasat oficiul poştal;

3) integritatea valorilor materiale şi băneşti;

4) respectarea cerinţelor pentru încăperea oficiului poştal, privind amplasarea utilajului pentru automatizarea proceselor de lucru;

5) accesul transportului pentru efectuarea schimbului de poştă prevăzut în procesul tehnologic de producere;

6) respectarea aspectului urbanistic al localităţii.

17. Parametrii ce ţin de amplasarea unităţilor poştale variază în funcţie de numărul de locuitori, de suprafaţa teritoriului deservit, de densitatea populaţiei, de configuraţia geografică şi de situaţia reţelelor de comunicaţii (drumuri auto, căi ferate).

18. Criteriile optime de stabilire a necesarului de unităţi poştale sînt:

1) suprafaţa teritoriului deservit de o unitate poştală;

2) numărul de locuitori pe care îl deserveşte o unitate poştală.

19. Suprafaţa pe care o poate deservi în bune condiţii un oficiu poştal este în funcţie de volumul de trafic, dar şi de distanţa maximă pe care trebuie să o parcurgă clientul pentru a beneficia de servicii poştale.

20. În localităţile urbane oficiile poştale se amplasează pe întreg teritoriul oraşului, ţinîndu-se cont de criteriile de bază de amplasare a unităţilor poştale: densitatea populaţiei şi activitatea economică a localităţii.

21. În mediul rural, de regulă, oficiile poştale se amplasează în localităţile ce funcţionează ca reşedinţă a subdiviziunilor administrativ-teritoriale (comune, sate).

22. În localităţile urbane numărul necesar de oficii poştale se determină prin împărţirea numărului total al populaţiei la normativul numărului populaţiei deservit de un oficiu poştal. În cazul acesta este necesar de a ţine cont că timpul de parcurgere de un utilizator a distanţei pînă la unitatea poştală în cadrul zonei de deservire să nu depăşească 30 minute.

23. Numărul mediu de locuitori care deserveşte un oficiu poştal complex în corelare cu densitatea locuitorilor din mediul urban:

 

Numărul locuitorilor
(mii)
Densitatea populaţiei
(locuitori/km2)
Normativul
(mii locuitori la un oficiu poştal)
pînă la 130pînă la 3000 pînă la 8
mai mult de 1303000 – 5000 8 – 15
mai mult de 600mai mult de 5000 15 – 20

 

24. În mediul rural oficiile poştale se amplasează în localităţile ce funcţionează ca reşedinţă şi care au acces la alte localităţi din zona de deservire prin căi disponibile de comunicaţii.

25. Numărul mediu de locuitori care deserveşte un oficiu poştal complex în corelare cu densitatea locuitorilor din mediul rural:

 

Densitatea populaţiei
(locuitori/km2)
Normativul
(locuitori la un oficiu poştal)
pînă la 30 900 – 2000
30 – 40 1500 – 3000
40 – 60 2500 – 4000
mai mare de 60 3500 – 5000

 

26. Oficiile poştale complexe pot fi deschise în localităţile rurale cu un număr mai mic de locuitori decît normativele stabilite, cu condiţia ca volumul traficului existent să fie justificat economic.

27. Indiferent de normativele stabilite, oficiile poştale pot fi amplasate pe lîngă staţiile căilor ferate, aeroporturi, cu condiţia ca acestea să fie rentabile.

28. În localităţile rurale cu numărul populaţiei mai mare de 3000 locuitori se deschide cel puţin un oficiu poştal complex.

29. În localităţile rurale, amplasate la o distanţă mai mare de 3 km de la oficiul complex, pot fi deschise agenţii poştale.

30. Pentru prestarea unor servicii poştale de calitate, asigurîndu-se, în acelaşi timp, condiţii optime de lucru pentru salariaţi, oficiul poştal se amenajează cu mobilier şi echipament necesar pentru activitatea poştală.

31. Aspectul interior al oficiului poştal trebuie să corespundă exigenţelor de ordin estetic şi să reflecte nivelul de organizare şi confort creat atît pentru public, cît şi pentru salariaţi.

32. Pentru realizarea obiectivului de distribuire în cel mult 3 zile lucrătoare a trimiterilor poştale depuse pe întreg teritoriul ţării, în cadrul reţelei poştale se constituie centre de poştă.

33. Centrele de poştă se constituie pe tot teritoriul ţării, fiecărui centru fiind repartizată o anumită zonă geografică, astfel ca toate localităţile să fie incluse în reţeaua de centre de poştă.

34. Numărul de localităţi atribuite unui centru de poştă reiese din standardul de distribuire a trimiterilor poştale.

35. Centrul de poştă gestionează unităţile poştale (oficii poştale şi agenţii poştale) din zona geografică atribuită.

36. Centrul de poştă este, totodată, punct de schimb al poştei şi centru de sortare a poştei (centru de nivelul II). Trimiterile poştale, intrate ca urmare a schimbului de poştă, sînt sortate pe oficii poştale din cadrul centrului de poştă.

37. Reţeaua poştală include şi Centrul de Prelucrare şi Transportare Poştă. Acesta este centrul de schimb al poştei cu centrele de poştă şi centru de sortare a poştei de nivelul I. Toate trimiterile poştale depuse în reţeaua poştală, care fac obiectul schimbului de poştă cu centrele de poştă, sînt transportate către Centrul de Prelucrare şi Transportare Poştă, prelucrate şi sortate pe centre de poştă şi transportate către centrele de poştă.

Centrul de Prelucrare şi Transportare Poştă este, totodată, locul de schimb internaţional al poştei, care asigură schimbul de poştă cu toate ţările lumii, membre ale Uniunii Poştale Universale.

 

IV. REŢEAUA DE TRANSPORTURI POŞTALE

38. În vederea asigurării colectării trimiterilor poştale depuse în reţeaua poştală, transportării şi distribuirii acestora către destinatari, se creează reţeaua de transporturi poştale. Reţeaua de transporturi poştale include rutele poştale auto magistrale şi rutele poştale auto locale.

39. Pe rutele poştale magistrale se efectuează transportul poştei între Centrul de Prelucrare şi Transportare Poştă şi centrele de poştă. Numărul rutelor magistrale şi centrelor de poştă incluse în ruta respectivă se stabilesc astfel încît să fie respectate standardele de calitate privind distribuirea trimiterilor poştale.

40. Pe rutele poştale locale se efectuează transportul poştei între centrul de poştă şi oficiile poştale din raza centrului de poştă respectiv. Numărul rutelor locale şi oficiilor poştale incluse în ruta respectivă se stabilesc astfel încît să fie respectate standardele de calitate privind distribuirea trimiterilor poştale.