H O T Ă R Î R E
cu privire la aprobarea Planului de acţiuni pentru anii 2016-2020
privind implementarea Strategiei naţionale în domeniul migraţiei
şi azilului (2011-2020)
nr. 736 din 10.06.2016
Monitorul Oficial nr.163-168/797 din 17.06.2016
* * *
Guvernul HOTĂRĂŞTE:
1. Se aprobă Planul de acţiuni pentru anii 2016-2020 privind implementarea Strategiei naţionale în domeniul migraţiei şi azilului (2011-2020) (se anexează).
2. Ministerele şi alte autorităţi administrative centrale vor asigura, în limitele competenţei şi din contul mijloacelor aprobate prin legea bugetului de stat pe anul respectiv, precum şi din alte surse prevăzute de legislaţia în vigoare, realizarea prevederilor Planului nominalizat şi vor prezenta informaţia de rigoare Ministerului Afacerilor Interne semestrial, pînă la data de 10 a primei luni din semestrul următor.
3. Ministerul Afacerilor Interne va prezenta Guvernului anual, pînă la 1 martie, raportul de evaluare a realizării pe anul precedent a Planului de acţiuni pentru anii 2016-2020 privind implementarea Strategiei naţionale în domeniul migraţiei şi azilului (2011-2020).
4. Controlul asupra executării prezentei hotărîri se pune în sarcina Ministerului Afacerilor Interne.
PRIM-MINISTRU | Pavel FILIP
|
Contrasemnează: | |
Viceprim-ministru, | |
ministrul afacerilor externe şi integrării europene | Andrei Galbur |
Ministrul afacerilor interne | Alexandru Jizdan |
Ministrul muncii, protecţiei sociale şi familiei | Stela Grigoraş |
Ministrul educaţiei | Corina Fusu |
Ministrul finanţelor | Octavian Armaşu |
Ministrul justiţiei | Vladimir Cebotari
|
Nr.736. Chişinău, 10 iunie 2016. |
Aprobat
prin Hotărîrea Guvernului
nr.736 din 10 iunie 2016
PLANUL DE ACŢIUNI
pentru anii 2016-2020 privind implementarea strategiei naţionale
în domeniul migraţiei şi azilului (2011-2020)
Nr. d/o | Obiective | Acţiuni | Autorităţi responsabile | Termene de realizare | Acoperire financiară (surse bugetare şi surse externe de finanţare) | Indicatori de progres |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
I. STABILIZAREA ŞI DEZVOLTAREA CADRULUI DE COOPERARE INTERNAŢIONALĂ ÎN DOMENIUL MIGRAŢIEI ŞI AZILULUI | ||||||
A. DEZVOLTAREA ŞI CONSOLIDAREA COOPERĂRII INTERNAŢIONALE ÎN CADRUL FORUMURILOR, INSTRUMENTELOR ŞI INSTITUŢIILOR INTERNAŢIONALE | ||||||
1. | Participarea la iniţiativele globale şi regionale în domeniul migraţiei | 1) Iniţierea şi dezvoltarea proiectelor comune, relevante pentru domeniul migraţiei şi azilului, cu statele UE, precum şi instituţiile/agenţiile Uniunii Europene | Ministerul Afacerilor Interne; Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene; Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei; Ministerul Educaţiei; Ministerul Economiei; Cancelaria de Stat (Biroul pentru relaţii cu diaspora); Biroul Relaţii Interetnice | 2016-2020 | În limitele bugetului aprobat şi din surse externe | Număr de proiecte implementate |
2) Extinderea ariilor de cooperare în domeniile aferente migraţiei şi azilului în cadrul Parteneriatului de Mobilitate Republica Moldova-Uniunea Europeană şi Parteneriatul Estic prin lansarea proiectelor şi iniţiativelor noi de cooperare | Ministerul Afacerilor Interne; Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene; Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei; Ministerul Educaţiei; Ministerul Economiei; Ministerul Sănătăţii | 2016-2020 | În limitele bugetului aprobat şi din surse externe | Număr de proiecte implementate | ||
3) Consolidarea cooperării bilaterale cu statele CSI în domeniul migraţiei şi azilului | Ministerul Afacerilor Interne; Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene; Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei; Ministerul Sănătăţii; Ministerul Economiei; Cancelaria de Stat (Biroul pentru relaţii cu diaspora); Biroul Relaţii Interetnice | 2016-2020 | În limitele bugetului aprobat | Număr de acorduri negociate/ semnate | ||
4) Consolidarea participării Republicii Moldova în cadrul Forului Global pentru Migraţie şi Dezvoltare (FGMD) | Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene; Ministerul Afacerilor Interne; Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei; Ministerul Sănătăţii; Ministerul Economiei; Cancelaria de Stat (Biroul pentru relaţii cu diaspora); Biroul Relaţii Interetnice | Anual | În limitele bugetului aprobat şi din surse externe | Număr de participări şi calitatea intervenţiilor la evenimentele preconizate | ||
5) Extinderea şi consolidarea cooperării în cadrul diferitor platforme de dialog cu statele de origine ale migranţilor, consolidarea capacităţilor de prevenire a migraţiei ilegale prin dezvoltarea proiectelor/programelor comune în domeniu | Ministerul Afacerilor Interne; Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene; Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei; Ministerul Sănătăţii; Ministerul Economiei; Cancelaria de Stat; (Biroul pentru relaţii cu diaspora); Biroul Relaţii Interetnice | 2016-2020 | În limitele bugetului aprobat şi din surse externe | Număr de acorduri de cooperare negociate | ||
B. EFICIENTIZAREA PROCESELOR SCHIMBULUI DE DATE CU PRIVIRE LA MIGRAŢIE ŞI ASISTENŢA INFORMAŢIONALĂ A ACESTORA | ||||||
Consolidarea managementului informaţional în domeniul migraţiei | ||||||
2. | Consolidarea şi dezvoltarea Sistemului informaţional integrat automatizat „Migraţie şi Azil” | 1) Alinierea serviciilor şi aplicaţiilor utilizate în cadrul Sistemului informaţional integrat automatizat „Migraţie şi Azil” al Biroului Migraţie şi Azil al Ministerului Afacerilor Interne la necesităţile, cerinţele şi obiectivele strategice în domeniu | Ministerul Afacerilor Interne | 2016-2020 | În limitele bugetului aprobat şi din surse externe | Număr de servicii noi utilizate în cadrul Sistemului informaţional integrat automatizat „Migraţie şi Azil” |
2) Dezvoltarea capacităţilor interne de utilizare a instrumentelor software performante | Ministerul Afacerilor Interne | 2016-2020 | În limitele bugetului aprobat şi din surse externe | Număr de angajaţi instruiţi | ||
3) Asigurarea personalului cu resurse tehnologice (hard şi soft) necesare şi suficiente pentru desfăşurarea activităţilor de serviciu în mediul digital | Ministerul Afacerilor Interne | 2016-2020 | În limitele bugetului aprobat şi din surse externe | Echipament procurat şi instalat | ||
4) Eficientizarea proceselor de lucru şi creşterea calităţii serviciilor prestate prin automatizarea activităţilor şi digitizarea informaţiei | Ministerul Afacerilor Interne | 2016-2020 | În limitele bugetului aprobat şi din surse externe | Număr de procese automatizate/ informaţii digitizate | ||
5) Înlăturarea deficienţelor şi circumstanţelor care fac dificilă colectarea şi analiza datelor, schimbul de informaţii între instituţii | Ministerul Afacerilor Interne | 2016-2020 | În limitele bugetului aprobat şi din surse externe | Număr de acorduri de schimb de date încheiate | ||
6) Implementarea platformei de analiză şi raportare | Ministerul Afacerilor Interne | 2016-2020 | În limitele bugetului aprobat | Platformă de analiză şi raportare implementată | ||
7) Implementarea şi menţinerea portalului de date statistice | Ministerul Afacerilor Interne | 2016-2020 | În limitele bugetului aprobat | Portal de date statistic funcţional | ||
3. | Consolidarea şi dezvoltarea continuă a sistemelor informaţionale integrate ale organelor de drept naţionale | 1) Consolidarea şi dezvoltarea sistemelor informaţionale integrate ale Poliţiei de Frontieră, Serviciului Vamal, instituţiilor subordonate Ministerului Afacerilor Interne | Ministerul Afacerilor Interne; Serviciul Vamal | 2016-2020 | În limitele bugetului aprobat | Schimb informaţional funcţional de date în mod automatizat |
2) Asigurarea interoperabilităţii sistemelor menţionate cu alte sisteme relevante naţionale şi internaţionale, precum şi asigurarea accesului la acestea al autorităţilor, pentru informare şi cooperare | Ministerul Afacerilor Interne; Serviciul Vamal; Serviciul de Informaţii şi Securitate | 2016-2020 | În limitele bugetului aprobat | Bussines-procese introduse în activitatea operaţională | ||
3) Dotarea infrastructurii tehnologiei informaţionale şi comunicaţiei (TIC) cu echipamente, programe informatice cu diferite destinaţii operative, aplicaţii speciale de control, de coordonare şi analiză a diferitor tipuri de informaţii şi cu alte scopuri, sisteme de securitate şi recuperare a datelor | Ministerul Afacerilor Interne | 2016-2020 | În limitele bugetului aprobat şi din surse externe | Infrastructură TIC dotată cu echipament, programe informatice şi sisteme de securitate | ||
4. | Consolidarea şi modernizarea activităţii Ministerului Afacerilor Externe şi Integrării Europene | 1) Modernizarea activităţii în domeniul consular a Ministerului Afacerilor Externe şi Integrării Europene, a misiunilor diplomatice şi oficiilor consulare prin implementarea TIC | Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene | 2017 | În limitele bugetului alocat şi din surse externe | Bussines-procese introduse în procedură şi utilizate în mecanismul de acordare a serviciilor |
2) Extinderea serviciilor oferite cetăţenilor de misiunile diplomatice şi consulatele Republicii Moldova prin intermediul TIC | Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene | 2018 | În limitele bugetului alocat şi din surse externe | Bussines-procese introduse în procedură şi utilizate în mecanismul de acordare a serviciilor | ||
5. | Consolidarea capacităţilor de colectare, agregare a datelor, sistematizare şi utilizare a lor de către beneficiari | 1) Actualizarea periodică a Profilului Migraţional Extins | Ministerul Afacerilor Interne | 2016-2020 | În limitele bugetului aprobat şi din surse externe | 2 rapoarte analitice ale Profilului Migraţional Extins elaborate; 2 compendii ale Profilului Migraţional Extins elaborate |
2) Continuarea ajustării indicatorilor statistici produşi de instituţiile naţionale şi aplicarea statisticilor conform standardelor Oficiului de Statistică al Uniunii Europene | Ministerul Afacerilor Interne; Biroul Naţional de Statistică | 2016-2020 | În limitele bugetului aprobat | Număr de indicatori ajustaţi | ||
3) Consolidarea capacităţilor operaţionale şi dezvoltarea schimbului de informaţii (acţiuni de formare şi instruire a personalului în baza platformelor de comunicare comune, utilizarea unui echipament compatibil de comunicare etc.) | Ministerul Afacerilor Interne | 2016-2020 | În limitele bugetului aprobat | Număr de evenimente organizate | ||
4) Extinderea numărului autorităţilor semnatare ale acordurilor bi- şi multilaterale în vederea optimizării schimbului de date statistice şi analitice în domeniul migraţiei şi azilului | Ministerul Afacerilor Interne | 2016-2020 | În limitele bugetului aprobat | Număr de acorduri/memorandumuri semnate | ||
5) Implementarea noţiunii de reşedinţă obişnuită, folosită la realizarea şi publicarea rezultatelor finale ale Recensămîntului populaţiei şi al locuinţelor din anul 2014, în statisticile demografice | Biroul Naţional de Statistică; Ministerul Afacerilor Interne; Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor; Ministerul Sănătăţii | 2017-2018 | În limitele bugetului aprobat şi din surse externe | Metodologie de corelare a estimării numărului populaţiei Republicii Moldova, elaborată în baza rezultatelor Recensămîntului populaţiei şi al locuinţelor din anul 2014; indicatori demografici recalculaţi pentru asigurarea comparabilităţii şi alinierii noţiunilor naţionale la standardele ONU | ||
6. | Dezvoltarea şi actualizarea politicilor migraţionale conform datelor privind migraţia, în contextul informaţiilor obţinute la actualizarea Profilului Migraţional Extins şi a cercetărilor în domeniu | 1) Realizarea studiilor şi cercetărilor la nivel naţional şi utilizarea acestora pentru dezvoltarea domeniului de politici | Ministerul Afacerilor Interne; Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei; Biroul Naţional de Statistică; Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene | 2019 | În limitele bugetului aprobat | 3 proiecte de acte normative elaborate şi aprobate |
2) Consolidarea capacităţilor utilizatorilor de date în analiza şi determinarea cauzalităţii dintre migraţie şi consecinţele ei, în scopul elaborării propunerilor de politici | Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei; Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene; Cancelaria de Stat (Biroul pentru relaţii cu diaspora) | 2017-2020 | În limitele bugetului aprobat şi cu suportul donatorilor | 3 politici publice elaborate şi aprobate | ||
II. MIGRAŢIA LEGALĂ | ||||||
A. EMIGRAREA | ||||||
7. | Consolidarea mecanismelor de migraţie legală a cetăţenilor Republicii Moldova | 1) Extinderea numărului statelor cu care se negociază şi se semnează acordurile bilaterale în domeniul migraţiei forţei de muncă | Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei; Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene; Cancelaria de Stat (Biroul pentru relaţii cu diaspora) | 2016-2020 | În limitele bugetului aprobat şi cu suportul donatorilor | Număr de acorduri negociate/semnate |
2) Diversificarea domeniilor ocupaţionale ale lucrătorilor în baza acordurilor semnate | Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei | 2016-2020 | În limitele bugetului aprobat şi cu suportul donatorilor | Număr de domenii diversificate | ||
3) Consolidarea şi dezvoltarea ulterioară a capacităţii centrelor informaţionale pe lîngă misiunile diplomatice ale Republicii Moldova peste hotare, extinderea genului de servicii acordate în baza IT de către misiunile diplomatice şi consulare pentru cetăţenii Republicii Moldova aflaţi peste hotare | Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene; Cancelaria de Stat (Biroul pentru relaţii cu diaspora); Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor; Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei | 2016-2020 | În limitele bugetului aprobat | Număr de servicii online noi prestare | ||
4) Implementarea programelor de informare şi consiliere a cetăţenilor pe parcursul întregului proces migraţional, pentru a asigura o migraţie sigură a cetăţenilor | Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă; Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene; Cancelaria de Stat (Biroul pentru relaţii cu diaspora) | 2018-2020 | În limitele bugetului aprobat, din surse externe şi cu susţinerea donatorilor | Număr de cetăţeni informaţi/instruiţi | ||
5) Implementarea, cu participarea autorităţilor competente din statele UE, a programelor-pilot de migraţie şi reintegrare pentru diferite profiluri ocupaţionale | Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei; Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă; Cancelaria de Stat (Biroul pentru relaţii cu diaspora) | 2016-2020 | În limitele bugetului aprobat şi cu suportul donatorilor | Număr de programe/proiecte-pilot lansate | ||
6) Efectuarea unui studiu de fezabilitate privind oportunitatea ratificării Convenţiei Organizaţiei Internaţionale a Muncii nr.180 privind drepturile lucrătorilor casnici | Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei | 2016-2018 | Din surse externe şi cu suportul donatorilor | Propunere de act normativ elaborat | ||
7) Ajustarea actelor normative şi legislative în corespundere cu Recomandarea generală nr.26 a Comitetului ONU pentru eliminarea discriminării împotriva femeilor | Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei | Semestrul II al anului 2016 | În limitele bugetului aprobat | Proiect elaborat şi aprobat | ||
8) Eficientizarea şi extinderea instituţiei consulatului onorific în vederea acordării asistenţei cetăţenilor Republicii Moldova aflaţi în dificultate în ţările în care ţara noastră nu are misiuni diplomatice sau oficii consulare | Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene; Cancelaria de Stat (Biroul pentru relaţii cu diaspora) | 2016-2020 | În limitele bugetului aprobat | Număr de consulate deschise | ||
8. | Asigurarea protecţiei drepturilor sociale ale lucrătorilor migranţi | 1) Negocierea acordurilor bilaterale în domeniul securităţii sociale cu statele de destinaţie ale migranţilor moldoveni în vederea asigurării transferabilităţii beneficiilor sociale ale acestora | Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei; Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene; Cancelaria de Stat (Biroul pentru relaţii cu diaspora) | 2016-2020 | În limitele bugetului aprobat şi cu susţinerea donatorilor | Număr de acorduri negociate |
2) Dezvoltarea mecanismului de evidenţă a cetăţenilor Republicii Moldova reveniţi în ţară, în vederea asigurării portabilităţii beneficiilor sociale obţinute peste hotare | Casa Naţională de Asigurări Sociale; Ministerul Afacerilor Interne | 2016-2020 | În limitele bugetului aprobat | Număr de beneficiari care au aplicat la mecanismul de portabilitate a beneficiilor sociale | ||
3) Asigurarea evidenţei străinilor asiguraţi în Republica Moldova, în scopul implementării transferabilităţii beneficiilor sociale obţinute în Republica Moldova | Casa Naţională de Asigurări Sociale; Ministerul Afacerilor Interne | 2016-2020 | În limitele bugetului aprobat | Evidenţă asigurată | ||
9. | Asigurarea compatibilităţii studiilor şi recunoaşterea competenţelor migranţilor | 1) Continuarea procesului de recunoaştere a actelor de studii | Ministerul Educaţiei; Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei | 2016-2020 | În limitele bugetului aprobat şi din surse externe | Raportări anuale |
2) Consolidarea capacităţilor instituţiilor abilitate în elaborarea şi implementarea mecanismelor de validare şi autorizare a competenţelor profesionale ale migranţilor | Ministerul Educaţiei; Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei; Cancelaria de Stat (Biroul pentru relaţii cu diaspora) | 2016-2020 | În limitele bugetului aprobat şi din surse externe | Raportări anuale | ||
3) Crearea unui cadru naţional de calificare pentru a îmbunătăţi transparenţa şi recunoaşterea competenţelor şi calificărilor, inclusiv a celor dobîndite în contextul informal şi nonformal | Ministerul Educaţiei; Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei | 2018 | În limitele bugetului alocat şi din surse externe | Servicii dezvoltate şi număr de beneficiari | ||
B. IMIGRAREA | ||||||
10. | Facilitarea admiterii şi şederii în Republica Moldova a investitorilor străini, precum şi a persoanelor care gestionează investiţiile străine | 1) Modificarea legislaţiei naţionale în vederea facilitării documentării străinilor care efectuează investiţii în Republica Moldova | Ministerul Afacerilor Interne; Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei; Ministerul Economiei | 2018 | În limitele bugetului aprobat şi din surse externe | Proiect de act normativ elaborat şi aprobat |
2) Extinderea serviciilor prestate prin intermediul ghişeului unic pentru documentarea străinilor, în funcţie de necesităţi, în proximitatea regiunilor presupuselor investiţii | Ministerul Afacerilor Interne; autorităţile administrative centrale relevante | 2017-2018 | În limitele bugetului aprobat şi din surse externe | Număr de beneficiari majorat cu 26% | ||
11. | Admiterea străinilor în scop de muncă în corespundere cu necesităţile identificate pe piaţa internă a muncii, încurajarea admiterii străinilor cu o calificare înaltă | 1) Ajustarea legislaţiei naţionale în domeniul muncii străinilor la cerinţele Acordului de Asociere şi modificarea procedurii de documentare | Ministerul Afacerilor Interne; Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei; Ministerul Economiei | 2016-2018 | În limitele bugetului aprobat şi din surse externe | 2 acte normative elaborate şi aprobate |
2) Elaborarea mecanismului de evidenţă şi documentare a categoriilor de străini prevăzuţi în Acordul de Asociere | Ministerul Afacerilor Interne; Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei | 2016-2020 | În limitele bugetului aprobat şi din surse externe | Mecanism elaborat şi aprobat | ||
3) Revizuirea şi actualizarea mecanismului de evidenţă şi documentare a străinilor detaşaţi | Ministerul Afacerilor Interne; Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei | 2016-2020 | În limitele bugetului aprobat şi din surse externe | Mecanism funcţional de evidenţă şi documentare actualizat | ||
12. | Asigurarea dreptului străinilor aflaţi în mod legal în Republica Moldova | Asigurarea drepturilor economico-sociale ale străinilor aflaţi legal în Republica Moldova, prin includerea acestora în sistemul naţional de asigurare şi încadrare în cîmpul muncii | Ministerul Afacerilor Interne; Casa Naţională de Asigurări Sociale; Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei | 2016-2020 | În limitele bugetului aprobat şi din surse externe | Număr de străini asiguraţi; număr de străini integraţi durabil |
13. | Consolidarea capacităţilor personalului ce activează în domeniul migraţiei şi azilului | 1) Elaborarea curriculei de instruire a persoanelor antrenate în activităţi ce ţin de şederea străinilor în Republica Moldova | Ministerul Afacerilor Interne | 2016-2017 | În limitele bugetului aprobat şi din surse externe | Curriculă de instruire elaborată |
2) Asigurarea instruirii continue a personalului ce activează în domeniul migraţiei şi azilului, ţinînd cont de diferenţele culturale în lucrul cu străinii | Ministerul Afacerilor Interne | 2016-2020 | În limitele bugetului aprobat şi din surse externe | Număr de angajaţi instruiţi | ||
3) Asigurarea vizibilităţii autorităţilor publice în domeniul migraţiei şi azilului, prin organizarea convocărilor, meselor rotunde, dezbaterilor | Ministerul Afacerilor Interne; autorităţile publice implicate; partenerii de dezvoltare | 2016-2020 | În limitele bugetului aprobat şi din surse externe | Număr de evenimente organizate | ||
4) Instruirea mass-mediei în domeniul migraţiei şi azilului | Ministerul Afacerilor Interne | 2016-2020 | În limitele bugetului aprobat şi din surse externe | Număr de instruiri efectuate | ||
14. | Promovarea modelului migraţiei circulare, cu maximizarea efectelor pozitive ale migraţiei pentru persoană, societatea-gazdă şi comunitate în ansamblu | 1) Diseminarea materialelor informative în ţările de destinaţie, prin intermediul misiunilor diplomatice ale Republicii Moldova şi ale asociaţiilor moldovenilor din aceste ţări, reţelelor sociale de informare, site-urilor speciale, serviciilor web etc. | Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene; Ministerul Afacerilor Interne; Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei; Cancelaria de Stat (Biroul pentru relaţii cu diaspora) | 2016-2020 | În limitele bugetului aprobat şi din surse externe | Activităţi realizate; număr de migranţi informaţi majorat cu 25% |
2) Colaborarea cu asociaţiile diasporei moldoveneşti privind condiţiile de reîntoarcere şi reintegrare în Republica Moldova, desfăşurată prin intermediul publicării informaţiei pe site-urile misiunilor diplomatice şi oficiilor consulare, întîlnirilor organizate în cadrul conferinţelor, congreselor, meselor rotunde etc. | Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene; Cancelaria de Stat (Biroul pentru relaţii cu diaspora) | 2016-2020 | În limitele bugetului aprobat şi din surse externe | Număr de întrevederi organizate; informaţii diseminate etc. | ||
C. AZILUL ŞI APATRIDIA | ||||||
15. | Consolidarea sistemului de azil | 1) Ajustarea continuă a standardelor naţionale la bunele practici în domeniul azilului din statele UE | Ministerul Afacerilor Interne | 2016-2020 | În limitele bugetului aprobat şi din surse externe | Practici evaluate şi recomandări/propuneri formulate |
2) Ajustarea metodologiilor de colectare a datelor statistice în domeniul azilului şi apatridiei la cerinţele şi standardele Comisiei de Statistică a Uniunii Europene şi cele naţionale | Ministerul Afacerilor Interne | Semestrul I al anului 2017 | În limitele bugetului aprobat şi din surse externe | Metodologie elaborată şi aprobată | ||
3) Consolidarea capacităţilor autorităţilor publice în menţinerea practicii unitare şi de calitate în procesarea cererilor de azil şi emiterea deciziilor, asigurarea eficienţei şi funcţionalităţii mecanismului existent | Ministerul Afacerilor Interne | 2016-2020 | În limitele bugetului aprobat şi din surse externe | Număr de instruiri efectuate | ||
4) Elaborarea bazei de date a informaţiei din ţările de origine, stabilirea unui mecanism de colaborare şi utilizare a bazei de date a informaţiei din ţările de origine de la autorităţile competente ale statelor Uniunii Europene | Ministerul Afacerilor Interne | 2017 | În limitele bugetului aprobat şi din surse externe | Bază de date creată | ||
5) Preluarea bunelor practici în domeniu, efectuarea schimbului de experienţe, a vizitelor de studii | Ministerul Afacerilor Interne | 2016-2020 | În limitele bugetului aprobat şi din surse externe | Număr de instruiri/vizite de studiu | ||
6) Gestionarea eficientă a Centrului de cazare şi consolidarea capacităţilor personalului | Ministerul Afacerilor Interne | 2016-2020 | În limitele bugetului aprobat şi din surse externe | Infrastructură îmbunătăţită/personal instruit | ||
16. | Consolidarea capacităţilor personalului antrenat în procedura de azil | 1) Organizarea diferitor forme de instruire a reprezentanţilor autorităţilor implicate în procedura de azil (organele de drept, reprezentanţii instanţelor judecătoreşti, barourile de avocaţi etc.) în materia drepturilor omului, drepturilor refugiaţilor, respectarea principiului nereturnării faţă de categoria respectivă de străini, studierea jurisprudenţei Comisiei Europene pentru Drepturile Omului etc. | Ministerul Afacerilor Interne | 2016-2020 | În limitele bugetului aprobat şi din surse externe | Număr de instruiri; număr de angajaţi instruiţi |
2) Organizarea diferitor forme de instruire pentru personalul care, în cadrul procedurii, comunică cu grupuri de străini distincte (vîrstă, sex, etnie) | Ministerul Afacerilor Interne | 2016-2020 | În limitele bugetului aprobat şi din surse externe | Număr de instruiri; număr de angajaţi instruiţi | ||
17. | Consolidarea instituţiei apatridiei, tipizarea procedurilor privind recunoaşterea statutului de apatrid | 1) Realizarea unui studiu privind apatridia pe teritoriul Republicii Moldova, cu antrenarea expertizei externe | Ministerul Afacerilor Interne; Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor | 2016-2017 | În limitele bugetului aprobat şi din surse externe | Studiu realizat, 1 propunere de politică elaborată |
2) Examinarea rezultatelor studiului şi elaborarea propunerilor privind reducerea cazurilor de apatridie şi ajustarea cadrului normativ în domeniu la recomandările studiului | Ministerul Afacerilor Interne; Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor | 2017-2020 | În limitele bugetului aprobat şi din surse externe | Proiect elaborat şi aprobat | ||
3) Asigurarea măsurilor de mediatizare şi de informare a persoanelor cu statut nedeterminat din Republica Moldova privind procedurile de recunoaştere a statutului de apatrid sau a dreptului la cetăţenia Republicii Moldova | Ministerul Afacerilor Interne; Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor | 2017 | În limitele bugetului aprobat şi din surse externe | 2 campanii de informare desfăşurate; materiale distribuite | ||
4) Organizarea dezbaterilor specializate, a meselor rotunde cu participarea experţilor străini, în scopul elaborării modelului-tip de decizie privind recunoaşterea statutului de apatrid | Ministerul Afacerilor Interne | 2016 | În limitele bugetului aprobat şi din surse externe | 1 eveniment organizat | ||
5) Organizarea unui eveniment regional (conferinţă/seminar) pentru studierea practicii şi efectuarea schimbului de experienţă în domeniul apatridiei, practicii jurisdicţionale, eliminării coliziilor dintre practicile naţionale şi normele comunitare în domeniu | Ministerul Afacerilor Interne; Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene; Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor | 2017 | În limitele bugetului aprobat şi din surse externe | Eveniment organizat | ||
6) Dezvoltarea capacităţilor instituţionale în domeniul apatridiei prin sporirea capacităţilor profesionale ale persoanelor implicate în examinarea cererilor şi adoptarea deciziilor, organizarea seminarelor pentru judecători, procurori, reprezentanţii organelor de drept etc. | Ministerul Afacerilor Interne; Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor | 2016-2020 | În limitele bugetului aprobat şi din surse externe | Număr de instruiri efectuate; număr de angajaţi instruiţi | ||
D. POLITICI DE INTEGRARE ŞI REINTEGRARE | ||||||
18. | Consolidarea şi dezvoltarea la nivel central a conceptului abordării integrate a reintegrării migranţilor moldoveni şi integrării străinilor; extinderea acestui concept la nivel local | 1) Realizarea unui studiu privind tendinţele de revenire a emigranţilor moldoveni şi necesităţile primare pentru reintegrarea lor economică şi socială | Ministerul Afacerilor Interne; Cancelaria de Stat (Biroul pentru relaţii cu diaspora); alte autorităţi ale administraţiei publice centrale, conform competenţelor; Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei; Proiectul „Adaptarea şi testarea modelului de servicii integrate NEXUS Moldova în calitate de întreprindere socială durabilă” | Semestrul II al anului 2017 | În limitele bugetului aprobat şi din surse externe | Studiu efectuat |
2) Dezvoltarea principiului abordării integrate a domeniului de reintegrare şi integrare la nivel central şi local, prin implicarea tuturor structurilor (pe orizontală şi verticală) în acest proces | Ministerul Afacerilor Interne; Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei; Cancelaria de Stat (Biroul pentru relaţii cu diaspora, Direcţia generală politici de descentralizare şi administrare publică locală) | 2018 | În limitele bugetului aprobat şi din surse externe | Mecanism elaborat şi funcţional; creşterea cu 20% a persoanelor integrate şi reintegrate | ||
3) Organizarea instruirilor, diseminarea informaţiilor către reprezentanţii autorităţilor responsabile de domeniile date la nivel central şi local | Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei; Ministerul Afacerilor Interne | 2017-2020 | În limitele bugetului aprobat şi din surse externe | Număr de instruiri efectuate; 4 campanii organizate | ||
19. | Implementarea eficientă a măsurilor pentru reintegrarea migranţilor | 1) Realizarea unui studiu privind evaluarea implementării programelor de reintegrare/integrare în vederea elaborării şi ajustării politicilor în domeniu | Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei; Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene | 2016-2020 | În limitele bugetului aprobat şi din surse externe | Studiu realizat; 2 politici elaborate şi aprobate |
2) Revizuirea politicilor de integrare prin prisma studiului – Indicele Politicilor de Integrare a Migranţilor în Republica Moldova, efectuat de Organizaţia pentru Securitate şi Cooperare în Europa | Ministerul Afacerilor Interne; Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei; Ministerul Educaţiei; Ministerul Culturii; Ministerul Sănătăţii; Compania Naţională de Asigurări în Medicină | 2016 | În limitele bugetului aprobat şi din surse externe | 2 politici revizuite | ||
3) Implementarea mecanismului de includere a străinilor în activităţi de integrare | Ministerul Afacerilor Interne; Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei; Ministerul Educaţiei; Ministerul Culturii; Ministerul Sănătăţii; Compania Naţională de Asigurări în Medicină | 2016-2020 | În limitele bugetului aprobat şi din surse externe | Mecanism implementat; număr de străini incluşi în activităţile de integrare majorat cu 15% | ||
4) Elaborarea şi implementarea programelor orientate spre valorificarea competenţelor obţinute în procesul migraţiei în dezvoltarea afacerilor şi comunităţii | Ministerul Afacerilor Interne; Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei; Ministerul Educaţiei; Ministerul Economiei; Organizaţia pentru Dezvoltarea Sectorului Întreprinderilor Mici şi Mijlocii | 2017-2020 | În limitele bugetului aprobat şi din surse externe | Număr de programe elaborate şi implementate | ||
5) Elaborarea şi implementarea planurilor bienale de acţiuni de reintegrare /integrare | Ministerul Afacerilor Interne; Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei | 2017-2020 | În limitele bugetului aprobat şi din surse externe | 2 planuri de acţiuni elaborate şi aprobate | ||
6) Evaluarea implementării şi întocmirea rapoartelor de evaluare în vederea identificării necesităţilor şi trasării politicilor pentru perioadele următoare | Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei; Ministerul Afacerilor Interne | 2017-2020 | În limitele bugetului aprobat şi din surse externe | 4 rapoarte de evaluare elaborate | ||
20. | Crearea (pre)condiţiilor pentru integrarea străinilor | 1) Crearea centrelor de integrare (identificarea sediilor (Nord, Centru, Sud), aprobarea regulamentului de funcţionare, dotarea cu echipament şi personal) | Ministerul Afacerilor Interne; Ministerul Finanţelor | 2017 | În limitele bugetului aprobat şi din surse externe | 3 centre create şi funcţionale |
2) Dezvoltarea modulului „Integrare” în cadrul Sistemului informaţional integrat Automatizat „Migraţie şi Azil”, asigurarea interacţiunii informaţionale şi schimbului de date între sistemele informaţionale ale diferitor autorităţi la compartimentul integrare | Ministerul Afacerilor Interne; Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei; Ministerul Educaţiei; Ministerul Culturii; Ministerul Sănătăţii; Casa Naţională de Asigurări Sociale; Compania Naţională de Asigurări în Medicină | Semestrul I al anului 2017 | În limitele bugetului aprobat şi din surse externe | Modul creat şi schimb de date asigurat | ||
3) Cooptarea comunităţilor etnice (sau diasporei) din Republica Moldova în realizarea politicilor de integrare şi asigurarea respectării drepturilor străinilor în Republica Moldova | Ministerul Afacerilor Interne; Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene; Biroul Relaţii Interetnice; Ministerul Educaţiei; Ministerul Culturii | 2016-2020 | În limitele bugetului aprobat şi din surse externe | 4 activităţi realizate | ||
4) Organizarea unui eveniment internaţional (conferinţă, seminar etc.) pe aspecte de integrare, în scopul preluării practicilor pozitive în domeniu, în special ale statelor din regiune, avînd în vedere schimbarea situaţiei şi intensitatea trendurilor migraţionale | Ministerul Afacerilor Interne | Semestrul II al anului 2017 | În limitele bugetului aprobat şi din surse externe | Eveniment organizat | ||
5) Elaborarea recomandărilor privind ajustarea legislaţiei în domeniul integrării în raport cu rezultatele studiului şi recomandările evenimentului internaţional | Ministerul Afacerilor Interne | Semestrul I al anului 2018 | În limitele bugetului aprobat şi din surse externe | Recomandări elaborate; proiect de politici publice elaborat | ||
6) Modificarea cadrului normativ în domeniu în baza studiului Indicele Politicilor de Integrare a Migranţilor (modificarea Legii nr.274 din 27 decembrie 2011 privind integrarea străinilor în Republica Moldova) | Ministerul Afacerilor Interne; Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei; Ministerul Educaţiei; Ministerul Culturii; Ministerul Sănătăţii; Compania Naţională de Asigurări în Medicină | Semestrul II al anului 2018 | În limitele bugetului aprobat şi din surse externe | Proiect elaborat şi aprobat | ||
III. MIGRAŢIE ŞI DEZVOLTARE
| ||||||
21. | Consolidarea capacităţilor autorităţilor publice de a implica migraţia în procesele de dezvoltare | 1) Reactualizarea platformei de dialog interinstituţional în domeniul migraţiei şi azilului, în scopul asigurării planificării şi coordonării direcţiilor strategice de activitate ce ţin de migraţie şi azil. Modificarea Hotărîrii Guvernului nr.133 din 23.02.2010 „Cu privire la Comisia pentru coordonarea unor activităţi ce ţin de procesul migraţional” | Ministerul Afacerilor Interne; Cancelaria de Stat (Biroul pentru relaţii cu diaspora); Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei; Academia de Administrare Publică; alte autorităţi publice centrale | 2016 | În limitele bugetului aprobat şi din surse externe | Proiect de act normativ elaborat şi aprobat |
2) Perfecţionarea cadrului strategic şi operaţional în domeniul migraţiei şi dezvoltării | Ministerul Afacerilor Interne; Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei; Ministerul Economiei; Cancelaria de Stat (Biroul pentru relaţii cu diaspora); Academia de Administrare Publică; alte autorităţi publice centrale | 2020 | În limitele bugetului aprobat şi din surse externe | Proiect elaborat şi aprobat | ||
3) Implementarea abordării de integrare a migraţiei în procesele de dezvoltare la nivel central şi local | Ministerul Afacerilor Interne; Cancelaria de Stat (Biroul pentru relaţii cu diaspora); Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei; Ministerul Economiei; Academia de Administrare Publică; alte autorităţi publice centrale | 2016-2020 | În limitele bugetului aprobat şi din surse externe | Număr de activităţi realizate | ||
4) Implicarea societăţii civile în organizarea şi desfăşurarea campaniilor de informare şi sensibilizare privind promovarea şi implementarea politicilor în domeniul migraţiei şi dezvoltării | Ministerul Afacerilor Interne; Cancelaria de Stat (Biroul pentru relaţii cu diaspora); Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei; Academia de Administrare Publică; autorităţile publice centrale; organizaţiile neguvernamentale | 2016-2020 | În limitele bugetului aprobat şi din surse externe | 4 campanii organizate | ||
22. | Dezvoltarea legăturilor cu diaspora | Extinderea şi eficientizarea relaţiilor de colaborare cu diaspora şi susţinerea activităţii statutare a asociaţiilor obşteşti ale diasporei moldoveneşti | Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene; Cancelaria de Stat (Biroul pentru relaţii cu diaspora) | Anual | În limitele bugetului aprobat şi din surse externe | 4 activităţi realizate în comun cu organizaţiile obşteşti şi asociaţiile din ţările de reşedinţă |
23. | Implicarea directă şi indirectă a diasporei în dezvoltarea economică durabilă a Republicii Moldova | 1) Elaborarea mecanismelor de facilitare a contribuţiei colective a diasporei în dezvoltarea durabilă a Republicii Moldova | Cancelaria de Stat (Biroul pentru relaţii cu diaspora); Ministerul Economiei; Ministerul Finanţelor; Comisia Naţională a Pieţei Financiare | 2020 | În limitele bugetului aprobat şi din surse externe | Concept elaborat; număr de studii de fezabilitate realizate |
2) Susţinerea activităţilor iniţiate de migranţi, orientate spre promovarea potenţialului social şi economic al Republicii Moldova | Cancelaria de Stat (Biroul pentru relaţii cu diaspora); Ministerul Economiei; autorităţile cu atribuţii în domeniu | 2018-2020 | În limitele bugetului aprobat şi din surse externe | 6 evenimente/ acţiuni realizate | ||
3) Diversificarea şi perfecţionarea programelor de susţinere a activităţilor migranţilor reîntorşi în ţară, în funcţie de categoriile de persoane şi genul de activităţi solicitate | Ministerul Afacerilor Interne; Ministerul Economiei | 2017-2020 | În limitele bugetului aprobat şi din surse externe | Număr de programe diversificate şi perfecţionate | ||
IV. MANAGEMENTUL MIGRAŢIEI ÎN CAZUL UNUI AFLUX SPORIT DE STRĂINI (MIGRANŢI, REFUGIAŢI)
| ||||||
24. | Elaborarea instrumentelor de evaluare şi coordonare a acţiunilor autorităţilor statului în cazul situaţiilor de aflux sporit de migranţi | 1) Evaluarea anuală a situaţiei din regiune şi analiza riscurilor pentru Republica Moldova | Ministerul Afacerilor Interne; Ministerul Apărării; Ministerul Sănătăţii; Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei; Ministerul Economiei; Serviciul de Informaţii şi Securitate | 2016-2020 | În limitele bugetului aprobat şi din surse externe | 4 rapoarte elaborate |
2) Identificarea parametrilor, evaluarea posibilităţilor şi stabilirea necesităţilor de intervenţie din partea autorităţilor Republicii Moldova | Ministerul Afacerilor Interne; Ministerul Apărării; Ministerul Sănătăţii; Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei; Ministerul Economiei; Serviciul de Informaţii şi Securitate | 2016-2020 | În limitele bugetului aprobat şi din surse externe | Necesităţi stabilite; posibilităţi evaluate; parametri identificaţi | ||
3) Elaborarea mecanismului naţional de gestionare unitară şi coerentă a situaţiei în eventualitatea unui aflux sporit de străini | Ministerul Afacerilor Interne; Ministerul Apărării; Ministerul Sănătăţii; Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei; Ministerul Economiei; Serviciul de Informaţii şi Securitate | 2016-2020 | În limitele bugetului aprobat şi din surse externe | Plan elaborat şi aprobat | ||
4) Instituirea grupului de lucru interministerial şi aprobarea modului de interacţiune în scopul implementării mecanismului sus-menţionat | Ministerul Afacerilor Interne; Ministerul Apărării; Ministerul Sănătăţii; Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei; Ministerul Economiei; Serviciul de Informaţii şi Securitate | 2016-2020 | În limitele bugetului aprobat şi din surse externe | Grup de lucru instituit şi funcţional | ||
5) Consolidarea capacităţilor autorităţilor în gestionarea situaţiilor de risc | Ministerul Afacerilor Interne; Ministerul Apărării; Ministerul Sănătăţii; Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei; Ministerul Economiei; Serviciul de Informaţii şi Securitate | 2016-2020 | În limitele bugetului aprobat şi din surse externe | Număr de persoane instruite | ||
6) Desfăşurarea măsurilor de asigurare a ordinii publice şi securităţii naţionale în situaţii de risc | Ministerul Afacerilor Interne; Ministerul Apărării; Ministerul Sănătăţii; Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei; Ministerul Economiei; Serviciul de Informaţii şi Securitate | 2016-2020 | În limitele bugetului aprobat şi din surse externe | Măsuri desfăşurate la necesitate în scopul asigurării ordinii publice şi securităţii naţionale | ||
V. COMBATEREA MIGRAŢIEI ILEGALE | ||||||
A. CONSOLIDAREA CAPACITĂŢILOR ÎN DOMENIUL PREVENIRII ŞI COMBATERII MIGRAŢIEI ILEGALE CONFORM ANGAJAMENTELOR ASUMATE DE REPUBLICA MOLDOVA ÎN FAŢA PARTENERILOR EXTERNI ÎN CADRUL INSTRUMENTELOR INTERNAŢIONALE | ||||||
25. | Implementarea mecanismelor de cooperare interinstituţională şi combatere a migraţiei ilegale | Monitorizarea activităţii agenţilor economici, agenţiilor particulare de plasare în cîmpul muncii, în vederea combaterii migraţiei ilegale/pseudolegalizării străinilor în Republica Moldova | Ministerul Afacerilor Interne; Serviciul de Informaţii şi Securitate; Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei; Ministerul Sănătăţii; autorităţile beneficiare în domeniu | 2016-2020 | În limitele bugetului aprobat | Număr de verificări efectuate şi cazuri elucidate |
26. | Dezvoltarea şi aplicarea metodologiilor de lucru bazate pe dovezi şi analiza riscurilor | 1) Actualizarea metodologiilor de depistare a migranţilor ilegali în teritoriu | Ministerul Afacerilor Interne; Serviciul de Informaţii şi Securitate | 2018-2020 | În limitele bugetului aprobat şi din surse externe | 2 metodologii revizuite |
2) Dezvoltarea sistemelor de analiză a riscurilor aferente migraţiei şi azilului (echipament, programe, baze de date, instrumente de analiză etc.) pentru autorităţi cu atribuţii în domeniu | Ministerul Afacerilor Interne; Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene; Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei; Ministerul Sănătăţii; Ministerul Economiei; Serviciul Vamal; Serviciul de Informaţii şi Securitate | 2016-2020 | În limitele bugetului aprobat şi din surse externe | 2 sisteme de analiză a riscurilor elaborate | ||
3) Elaborarea conceptului de analiză integrată a informaţiilor între diferite autorităţi ale Ministerului Afacerilor Interne (Biroul migraţie şi azil, Departamentul Poliţiei de Frontieră, Inspectoratul General de Poliţie, inclusiv Centrul pentru Combaterea Traficului de Fiinţe Umane) şi alte autorităţi cu atribuţii în domeniu (Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei, Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene, Ministerul Educaţiei, Ministerul Sănătăţii etc.) | Ministerul Afacerilor Interne; Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene; Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei; Ministerul Sănătăţii; Ministerul Economiei; Serviciul Vamal; Serviciul de Informaţii şi Securitate | 2017 | În limitele bugetului aprobat şi din surse externe | Concept de analiză integrată a informaţiilor elaborat şi aprobat | ||
4) Actualizarea metodologiilor existente de analiză integrată a informaţiilor în scop de evaluare a riscurilor | Ministerul Afacerilor Interne; Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene; Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei; Ministerul Sănătăţii; Ministerul Economiei; Serviciul Vamal; Serviciul de Informaţii şi Securitate | 2017 | În limitele bugetului aprobat şi din surse externe | 1 metodologie revizuită | ||
5) Elaborarea produselor analitice privind profilurile de risc (categorii de persoane, state, activităţi etc.) în baza analizei informaţiei integrate | Ministerul Afacerilor Interne; Serviciul de Informaţii şi Securitate | 2018-2020 | În limitele bugetului aprobat şi din surse externe | Produse analitice elaborate; 4 rapoarte anuale de analiză a riscurilor elaborate; rapoarte semestriale ale Biroului migraţie şi azil elaborate | ||
6) Dezvoltarea mecanismelor de adoptare a deciziilor de prevenire şi combatere a migraţiei ilegale bazate pe analiza factorilor de risc | Ministerul Afacerilor Interne; Serviciul de Informaţii şi Securitate | 2018-2020 | În limitele bugetului aprobat şi din surse externe | Decizii adoptate | ||
27. | Consolidarea capacităţilor resurselor umane din structurile cu competenţe în domeniu, inclusiv teritoriale | 1) Consolidarea capacităţilor resurselor umane din cadrul autorităţilor cu competenţe în domeniul prevenirii şi combaterii migraţiei ilegale prin dezvoltarea sistemelor de instruire iniţială şi continuă, inclusiv prin intermediul formatorilor şi la distanţă | Ministerul Afacerilor Interne; Serviciul de Informaţii şi Securitate | 2016-2020 | În limitele bugetului aprobat şi din surse externe | Număr de persoane instruite |
2) Dezvoltarea abilităţilor şi cunoştinţelor la nivel metodologic şi operaţional ale angajaţilor instituţiilor cu competenţe în domeniul prevenirii şi combaterii migraţiei ilegale, al criminalităţii transfrontaliere | Ministerul Afacerilor Interne; Serviciul Vamal; Serviciul de Informaţii şi Securitate | 2016-2020 | În limitele bugetului aprobat şi din surse externe | Număr de persoane instruite | ||
3) Evaluarea riscurilor instituţionale de corupţie şi implementarea planurilor de integritate a angajaţilor | Ministerul Afacerilor Interne; Serviciul de Informaţii şi Securitate; Centrul Naţional Anticorupţie | 2016-2020 | În limitele bugetului aprobat şi din surse externe | Riscuri evaluate; planuri implementate | ||
4) Consolidarea capacităţilor structurilor teritoriale ale autorităţilor cu atribuţii în domeniu | Ministerul Afacerilor Interne; Serviciul Vamal; Serviciul de Informaţii şi Securitate | 2016-2020 | În limitele bugetului aprobat şi din surse externe | Număr de persoane instruite | ||
5) Consolidarea infrastructurii pentru activitatea Secţiei regionale Nord de combatere a şederii ilegale a străinilor a autorităţii competente pentru străini din cadrul Ministerului Afacerilor Interne prin renovarea şi dotarea cu echipament tehnic necesar | Ministerul Afacerilor Interne; Ministerul Finanţelor | 2016-2017 | În limitele bugetului aprobat şi din surse externe | Edificiu renovat şi dotat cu echipament tehnic necesar | ||
6) Consolidarea infrastructurii pentru activitatea Secţiei regionale Centru de combatere a şederii ilegale a străinilor a autorităţii competente pentru străini din cadrul Ministerului Afacerilor Interne prin renovarea şi dotarea cu echipamentul tehnic necesar | Ministerul Afacerilor Interne; Ministerul Finanţelor | 2017-2020 | În limitele bugetului aprobat şi din surse externe | Edificiu dotat cu echipament tehnic necesar | ||
B. ASIGURAREA MANAGEMENTULUI INTEGRAT AL FRONTIEREI | ||||||
28. | Consolidarea managementului integrat al frontierei de stat | 1) Asigurarea implementării Strategiei naţionale de management integrat al frontierei de stat pentru anii 2015-2017 | Consiliul Naţional pentru Managementul Integrat al Frontierei de Stat | 2016-2017 | În limitele bugetului aprobat şi din surse externe | Şedinţe ale Consiliului Naţional pentru Managementul Integrat al Frontierei de Stat, ale comisiilor de specialitate, ale grupului de consultare din cadrul Consiliului; rapoarte de progres semestriale şi anuale privind implementarea Strategiei naţionale de management integrat al frontierei de stat elaborate şi aprobate |
2) Elaborarea noii Strategii de management integrat al frontierei de stat pentru perioada ulterioară şi asigurarea implementării acesteia | Consiliul Naţional pentru Managementul Integrat al Frontierei de Stat | 2020 | În limitele bugetului aprobat şi din surse externe | Proiect elaborat şi aprobat | ||
VI. INSTRUMENTE DE CONTROL AL MIGRAŢIEI | ||||||
A. POLITICI DE VIZE | ||||||
29. | Alinierea politicilor naţionale în materie de vize la cerinţele şi standardele Uniunii Europene | Ajustarea cadrului normativ la standardele internaţionale | Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene | 2017 | În limitele bugetului aprobat | Proiect elaborat şi aprobat |
B. RETURNAREA ŞI READMISIA | ||||||
30. | Îmbunătăţirea mecanismelor de reîntoarcere şi readmisie a străinilor şi a propriilor cetăţeni, dezvoltarea politicilor de returnare | 1) Implementarea Acordului dintre Republica Moldova şi Comunitatea Europeană privind readmisia persoanelor aflate în situaţie de şedere ilegală şi a Protocoalelor adiţionale | Ministerul Afacerilor Interne | 2016-2020 | În limitele bugetului aprobat | Număr de persoane readmise |
2) Implementarea acordurilor de readmisie semnate cu statele terţe | Ministerul Afacerilor Interne | 2016-2020 | În limitele bugetului aprobat | Număr de persoane readmise | ||
3) Consolidarea capacităţilor instituţionale în domeniul reîntoarcerii voluntare; promovarea reîntoarcerii voluntare ca alternativă pentru măsurile de reîntoarcere forţată | Ministerul Afacerilor Interne | 2016-2020 | În limitele bugetului aprobat şi din surse externe | Număr de persoane reîntoarse în ţara de origine | ||
4) Facilitarea reîntoarcerii străinilor în ţara de origine în baza acordurilor de readmisie încheiate cu statele terţe | Ministerul Afacerilor Interne; Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene | 2016-2020 | În limitele bugetului aprobat şi din surse externe | Număr de străini reîntorşi în ţara de origine | ||
5) Iniţierea consultărilor bilaterale privind negocierea acordurilor de readmisie cu statele de origine a migranţilor | Ministerul Afacerilor Interne; Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene | 2016-2020 | În limitele bugetului aprobat şi din surse externe | 2 acorduri de readmisie negociate şi semnate | ||
31. | Asigurarea drepturilor migranţilor ilegali | 1) Monitorizarea continuă a condiţiilor de plasament şi luare în custodie publică a migranţilor ilegali, implicarea organizaţiilor neguvernamentale de specialitate, a reprezentanţelor organizaţiilor internaţionale, misiunilor diplomatice ale statelor străine în vederea asigurării drepturilor depline ale migranţilor, accesului la informaţie şi asistenţă juridică, psihologică, medicală etc. | Ministerul Afacerilor Interne | 2016-2020 | În limitele bugetului aprobat | Număr de migranţi plasaţi în custodie publică |
2) Consolidarea mecanismelor de comunicare cu ţările de origine ale migranţilor ilegali în vederea stabilirii identităţii acestora şi documentării cu acte de călătorie pentru reîntoarcerea în patrie | Ministerul Afacerilor Interne; Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene | Anual | În limitele bugetului aprobat | Mecanisme consolidate de comunicare cu autorităţile ţărilor de origine ale migranţilor ilegali | ||
3) Consolidarea continuă a capacităţilor instituţionale ale Centrului de plasament temporar al străinilor în crearea mecanismelor viabile privind asigurarea persoanelor aflate în custodie publică cu asistenţă medicală, psihologică, juridică şi de consiliere | Ministerul Afacerilor Interne; Ministerul Sănătăţii | 2016-2020 | În limitele bugetului aprobat | Număr de străini asiguraţi cu asistenţă medicală, psihologică, juridică şi de consiliere |