H O T Ă R Î R E

cu privire la aprobarea Conceptului tehnic al Sistemului informaţional

automatizat „Registrul garanţiilor reale mobiliare”

 

nr. 142  din  18.02.2016

 

Monitorul Oficial nr.44-48/182 din 26.02.2016

 

* * *

 

Notă: În tot textul hotărîrii, precum şi al anexei, cuvintele „Centrul de Informaţii Juridice”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvintele „Agenţia Resurse Informaţionale Juridice”, la forma gramaticală corespunzătoare, conform Hot.Guv. nr.720 din 18.07.2018, în vigoare 27.07.2018

 

În temeiul art.37 alin.(3) din Legea nr.449-XV din 30 iulie 2001 cu privire la gaj (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2014, nr.345-351, art.655), cu modificările ulterioare, Guvernul

HOTĂRĂŞTE:

1. Se aprobă Conceptul tehnic al Sistemului informaţional automatizat „Registrul garanţiilor reale mobiliare” (se anexează).

2. Ministerul Justiţiei va asigura realizarea prevederilor Conceptului tehnic al Sistemului informaţional automatizat „Registrul garanţiilor reale mobiliare”.

3. Sistemul informaţional automatizat „Registrul garanţiilor reale mobiliare” este ţinut de Ministerul Justiţiei prin intermediul Agenţiei Resurse Informaţionale Juridice.

4. Asigurarea funcţionării Sistemului informaţional automatizat „Registrul garanţiilor reale mobiliare” se efectuează din contul şi în limita alocaţiilor aprobate Agenţiei Resurse Informaţionale Juridice prin legea bugetară anuală.

PRIM-MINISTRU Pavel FILIP

 

Contrasemnează:
Ministrul finanţelorOctavian Armaşu
Ministrul justiţiei Vladimir Cebotari
Ministrul tehnologiei informaţiei şi comunicaţiilorVasile Botnari

 

Nr.142. Chişinău, 18 februarie 2016.

 

 

Aprobat

prin Hotărîrea Guvernului

nr.142 din 18 februarie 2016

 

CONCEPTUL TEHNIC

al Sistemului informaţional automatizat

„Registrul garanţiilor reale mobiliare”

 

I. INTRODUCERE

În temeiul modificărilor operate în Legea nr.449-XV din 30 iulie 2001 cu privire la gaj prin Legea nr.173 din din 25 iulie 2014 pentru modificarea şi completarea unor acte legislative, este necesară crearea Sistemului informaţional automatizat „Registrul garanţiilor reale mobiliare” (în continuare – SIA „RG”), care va fi deţinut de Ministerul Justiţiei.

Implementarea unui sistem informaţional nou, în defavoarea îmbunătăţirii soluţiei tehnice existente, a fost dictată de cîteva motive:

1) necesitatea asigurării interoperabilităţii cu alte sisteme informaţionale prin intermediul sistemelor deschise şi „web-based”. Din păcate, soluţia funcţională actuală a Registrului gajului este destul de învechită şi ca tehnologie (dezvoltată în 2007), şi ca abordare (construită pe principiile „desktop-based” şi „web mail agent”);

2) cerinţa e-Gov de migrare a tuturor sistemelor informaţionale ale autorităţilor publice pe platforma MCloud şi integrarea cu sistemele MSign, MPass, MPay etc. Soluţia existentă a Registrului gajului nu poate asigura, din motive tehnice, nici migrarea şi nici integrarea;

3) modificările operate la Legea cu privire la gaj (care instituie Registrul garanţiilor reale mobiliare şi sugerează ca precedentul Registru al gajului să fie parte componentă a acestuia), solicită noi abordări de interacţiune cu Registrul garanţiilor reale mobiliare, funcţionalităţi extinse, interoperabilitate şi schimb de date, acces prin mijloace de comunicare tehnologică moderne;

4) extinderea spaţiului informaţional al Registrului garanţiilor prin prevederile Legii nr.59-XVI din 28 aprilie 2005 cu privire la leasing.

 

II. GENERALITĂŢI

1. Denumirea deplină a sistemului informaţional automatizat este Sistemul informaţional automatizat „Registrul garanţiilor reale mobiliare”. Denumirea prescurtată a acestuia este SIA „RG”.

2. SIA „RG” reprezintă un ansamblu de resurse şi tehnologii informaţionale, mijloace tehnice de program şi metodologii, aflate în interconexiune şi destinate înregistrării, păstrării, prelucrării şi utilizării informaţiilor cu privire la garanţiile mobiliare şi leasingul financiar.

3. SIA „RG” este o platformă unică de înregistrare exclusiv în format electronic, de stocare şi verificare a oricăror drepturi de garanţie a căror înregistrare este solicitată prin lege. Toate procedurile urmează a fi efectuate doar prin intermediul acestui registru, cu excluderea totală a fluxurilor funcţionale pe suport de hîrtie (fluxurile opţionale pot fi dublate pe suport de hîrtie – ca, spre exemplu, informarea, la solicitare, pe suport de hîrtie). SIA „RG” este destinat înregistrării drepturilor de gaj şi leasing financiar asupra bunurilor mobile.

4. Scopul de bază al SIA „RG” este dezvoltarea unei soluţii tehnice flexibile şi modulare care ar permite înregistrarea diferitor tipuri de garanţii instituite pentru executarea obligaţiilor:

1) înregistrarea în mod obligatoriu a garanţiilor pentru care legislaţia prevede obligativitatea înregistrării în SIA „RG” (gaj, leasing);

2) înregistrarea în mod benevol a garanţiilor pentru care nu există obligativitatea de înregistrare în SIA „RG”;

3) înregistrarea prin modalităţi on-line;

4) prestarea serviciilor informaţionale de stat în domeniul garanţiilor reale mobiliare.

5. În sensul prezentului Concept, noţiunile de bază utilizate semnifică:

gaj – garanţie reală în temeiul căreia creditorul gajist poate urmări bunul gajat, avînd prioritate faţă de alţi creditori, inclusiv faţă de stat, la satisfacerea creanţei garantate;

obiectul gajului – orice bun corporal sau incorporal, prezent sau viitor, determinat individual sau generic, sau o universalitate de bunuri, cu excepţia bunurilor inalienabile sau insesizabile, orice drept patrimonial, inclusiv dreptul de creanţă al debitorului gajist asupra creditorului gajist;

creditor gajist – persoană în favoarea căreia s-a constituit gajul;

debitor gajist – persoană fizică sau juridică care este proprietar, un alt posesor sau uzufructuar legal al bunurilor depuse în gaj şi care are dreptul de a înstrăina aceste bunuri;

gestionar al gajului – persoană fizică sau juridică, desemnată de creditorul gajist să acţioneze în numele lui şi să întreprindă orice acţiune referitoare la obiectul gajului, în limitele drepturilor acordate, cu excepţia dreptului de cesiune a creanţei garantate prin gaj;

leasing financiar – raport contractual în care o parte (locator) se obligă, la cererea altei părţi (locatar), să îi asigure posesiunea şi folosinţa temporară a unui bun, contra unei plăţi periodice (rată de leasing), achiziţionat sau produs de locator, cu particularităţile stabilite de art.4 alin.(1) lit.a) din Legea nr.59-XVI din 28 aprilie 2005 cu privire la leasing;

locator (companie de leasing) – persoană fizică sau juridică care transmite, în condiţiile contractului de leasing, locatarului, la solicitarea acestuia, pentru o anumită perioadă, dreptul de posesiune şi de folosinţă asupra unui bun al cărui proprietar este, cu sau fără transmiterea dreptului de proprietate asupra bunului la expirarea contractului;

locatar – persoană fizică sau juridică care primeşte, în condiţiile contractului de leasing, în posesiune şi folosinţă bunul specificat în contract pentru o anumită perioadă, în schimbul achitării ratelor de leasing;

notar – exponent al puterii de stat, împuternicit în modul stabilit de lege, în bază de licenţă şi ordin de învestire cu împuterniciri, să desfăşoare activitate notarială;

bancă – instituţie financiară care acceptă de la persoane fizice sau juridice depozite sau echivalente ale acestora, transferabile prin diferite instrumente de plată şi care utilizează aceste mijloace total sau parţial pentru a acorda credite sau a face investiţii pe propriul cont şi risc;

societate de registru – persoană juridică, autorizată în conformitate cu Legea nr.171 din 11 iulie 2012 privind piaţa de capital, a cărei activitate de bază este ţinerea registrului deţinătorilor de valori mobiliare şi alte activităţi conexe;

societate de investiţii – persoană juridică a cărei activitate constă în furnizarea de servicii de investiţii şi/sau în desfăşurarea de activităţi de investiţii cu titlu profesional;

activitate de custodie – activitate desfăşurată în vederea depozitării şi/sau evidenţei instrumentelor financiare şi mijloacelor băneşti ale clienţilor, conform cerinţelor Legii nr.171 din 11 iulie 2012 privind piaţa de capital;

depozitarul central – persoană juridică care desfăşoară activităţile de bază şi auxiliare menţionate la art.81 alin.(2) şi (3) din Legea nr.171 din 11 iulie 2012 privind piaţa de capital;

organizaţie de microfinanţare – persoana juridică a cărei activitate de bază o constituie prestarea serviciilor de microfinanţare prevăzute la art.7 din Legea nr.280-XV din 22 iulie 2004 cu privire la organizaţiile de microfinanţare;

persoană terţă interesată – persoană fizică sau juridică care are interesul legitim de a solicita informaţii cu privire la gajul sau leasingul financiar, cu care sînt grevate unele bunuri mobile sau drepturi patrimoniale.

6. Principiile de bază privind crearea SIA „RG” sînt:

1) principiul legalităţii, care presupune crearea şi exploatarea SIA „RG” în baza legislaţiei în vigoare;

2) principiul respectării drepturilor omului, care prevede exploatarea sistemului în strictă conformitate cu documentele normative naţionale şi în limitele prevederilor tratatelor şi convenţiilor în domeniul asigurării drepturilor omului la care Republica Moldova este parte;

3) principiul primei persoane sau al centrului unic, care presupune existenţa unui conducător de rang înalt abilitat cu împuterniciri suficiente pentru adoptarea deciziilor şi coordonarea lucrărilor de creare şi exploatare a sistemului;

4) principiul temeiniciei datelor SIA „RG”, care presupune introducerea datelor în sistem numai în baza înregistrărilor din documentele calificate drept surse de informaţii;

5) principiul integrităţii, plenitudinii şi veridicităţii datelor;

6) principiul controlului asupra formării şi utilizării SIA „RG”, care se exercită prin intermediul unui şir de măsuri tehnico-organizaţionale şi aplicaţii de program, menite să asigure calitatea înaltă a resurselor informaţionale, gradul maxim de siguranţă a păstrării şi gestionării lor, inclusiv corectitudinea utilizării acestora.

7. Sarcinile de bază ce urmează a fi realizate la exploatarea SIA „RG” sînt următoarele:

1) înregistrarea informaţiilor cu privire la garanţiile mobiliare, în conformitate cu cerinţele stabilite de Legea nr.449-XV din 30 iulie 2001 cu privire la gaj;

2) crearea bazei de date actuale în baza informaţiilor cu privire la garanţiile mobiliare şi leasingul financiar, recepţionate de registratorii SIA „RG”;

3) organizarea controlului informaţional al datelor, asigurarea acumulării informaţiilor de tipul şi calitatea stabilită cu ajutorul unor mijloace speciale tehnice şi de program şi cu forţele subdiviziunilor şi colaboratorilor desemnaţi;

4) asigurarea protecţiei datelor şi a securităţii informaţionale în cadrul formării şi exploatării sistemului;

5) asigurarea interoperabilităţii informaţionale şi conlucrării cu sistemele informaţionale de stat, departamentale şi teritoriale.

8. Cadrul normativ-juridic al SIA „RG” include:

1) Legea nr.449-XV din 30 iulie 2001 cu privire la gaj;

2) Legea nr.173 din 25 iulie 2014 pentru modificarea şi completarea unor acte legislative;

3) Rectificarea nr.69 din 20 martie 2015 la Legea nr.449-XV din 20 iulie 2001 cu privire la gaj;

4) Legea nr.59-XVI din 28 aprilie 2005 cu privire la leasing;

5) Codul civil al Republicii Moldova;

6) Legea nr.38-XVI din 29 februarie 2008 privind protecţia mărcilor;

7) Legea nr.161-XVI din 12 iulie 2007 privind protecţia desenelor şi modelelor industriale;

8) Legea nr.39-XVI din 29 februarie 2008 privind protecţia soiurilor de plante;

9) Legea nr.50-XVI din 7 martie 2008 privind protecţia invenţiilor;

10) Legea nr.71-XVI din 22 martie 2007 cu privire la registre;

11) Legea nr.982-XIV din 11 mai 2000 privind accesul la informaţie;

12) Legea nr.91 din 27 iunie 2014 cu privire la semnătura electronică şi documentul electronic;

13) Legea nr.467-XV din 21 noiembrie 2003 cu privire la informatizare şi la resursele informaţionale de stat;

14) Legea nr.1069-XIV din 22 iunie 2000 cu privire la informatică;

15) Legea nr.133 din 8 iulie 2011 privind protecţia datelor cu caracter personal;

16) Legea nr.231 din 25 noiembrie 2011 privind aprobarea Strategiei de reformă a sectorului justiţiei pentru anii 2011-2016;

17) Hotărîrea Guvernului nr.612 din 12 august 2011 „Pentru aprobarea Regulamentului privind înregistrarea contractelor de cesiune, licenţă, gaj şi franchising referitoare la obiectele de proprietate industrială”;

18) Hotărîrea Guvernului nr.945 din 5 septembrie 2005 „Cu privire la centrele de certificare a cheilor publice”;

19) Hotărîrea Guvernului nr.320 din 28 martie 2006 „Pentru aprobarea Regulamentului privind modul de aplicare a semnăturii digitale în documentele electronice ale autorităţilor publice”;

20) Hotărîrea Guvernului nr.710 din 20 septembrie 2011 „Cu privire la aprobarea Programului strategic de modernizare tehnologică a guvernării (e-Transformare)”;

21) Standardul Republicii Moldova SMV ISO CEI 15288:2009, „Ingineria sistemelor şi software-ului. Procesele ciclului de viaţă al sistemului”;

22) Reglementarea tehnică „Procesele ciclului de viaţă al software-ului” RT 38370656-002:2006, aprobată prin Ordinul ministrului dezvoltării informaţionale nr.78 din 1 iunie 2006.

 

III. SPAŢIUL FUNCŢIONAL AL SIA „RG”

9. SIA „RG” trebuie să execute următoarele funcţii de bază:

1) formarea bazei de date a SIA „RG”. Funcţiile de bază la formarea băncii de date a SIA „RG” sînt înregistrarea şi actualizarea datelor, precum şi radierea obiectelor informaţionale (schimbarea statutului obiectului):

a) luarea în evidenţă primară. Evidenţa primară constă în atribuirea identificatorului unic obiectului de evidenţă şi introducerea în baza de date a sistemului a volumului stabilit de date;

b) actualizarea datelor. Prin actualizarea datelor SIA „RG” se înţelege actualizarea sistematică a bazei de date a sistemului la modificarea sau completarea datelor obiectelor de evidenţă;

c) scoaterea din evidenţă. Scoaterea din evidenţă nu reprezintă excluderea fizică a datelor despre obiect din registru, ci doar schimbarea statutului obiectului informaţional.

Informaţia se introduce în SIA „RG” numai în baza documentelor ce confirmă veridicitatea datelor, cu referinţă la documentul în baza căruia a avut loc actualizarea datelor. Toate modificările în sistem se păstrează în ordine cronologică;

2) asigurarea informaţională. Informaţia din SIA „RG” este pusă la dispoziţia autorităţilor publice, instanţelor judecătoreşti, furnizorilor datelor, persoanelor fizice şi juridice, precum şi, în cazul schimbului informaţional, participanţilor la sistem. Nivelul de acces al beneficiarului la SIA „RG” este stabilit de regulamentul ţinerii Registrului garanţiilor reale mobiliare şi de prevederile legislaţiei;

3) administrarea informaţională, care include următoarele acţiuni:

a) administrarea rolurilor şi drepturilor utilizatorilor;

b) administrarea nomenclatoarelor;

c) administrarea modelelor de documente;

d) alte activităţi de administrare şi acces la funcţionalităţile SIA „RG”;

4) asigurarea calităţii informaţiilor din contul creării şi menţinerii componentelor sistemului de calitate;

5) protecţia şi securizarea informaţiilor la toate etapele de formare a băncii de date a SIA „RG”, cu utilizarea metodelor de autentificare a utilizatorilor, de autorizare conform rolului atribuit în sistem, utilizarea mecanismelor de codificare a datelor şi canalelor de conexiune;

6) asigurarea bunei funcţionări a SIA „RG”.

10. SIA „RG” trebuie să asigure exercitarea funcţiilor specifice determinate de destinaţia sistemului, grupate în blocuri funcţionale specializate:

1) blocul funcţional „Evidenţa gajului” include următoarele funcţii:

a) evidenţa creditorilor gajişti;

b) evidenţa debitorilor gajişti;

c) evidenţa gestionarilor gajului;

d) evidenţa bunurilor mobile gajate şi a drepturilor patrimoniale gajate;

e) evidenţa obligaţiilor garantate cu gaj;

f) evidenţa momentului înregistrării, modificării, executării sau radierii gajului;

g) evidenţa imaginilor scanate ale avizului de înregistrare, de modificare, de executare sau de radiere a gajului;

h) evidenţa imaginilor scanate ale contractului de gaj;

i) evidenţa imaginilor scanate ale actelor de confirmare a împuternicirilor de reprezentare, a faptelor juridice care determină stingerea gajului;

j) furnizarea informaţiei din SIA „RG” cu privire la gaj;

2) blocul funcţional „Evidenţa leasingului financiar” include următoarele funcţii:

a) evidenţa locatorilor;

b) evidenţa locatarilor;

c) evidenţa bunurilor mobile transmise în leasing financiar;

d) evidenţa momentului înregistrării, modificării sau radierii leasingului financiar;

e) evidenţa imaginilor scanate ale avizului de înregistrare, de modificare sau de radiere a leasingului financiar;

f) evidenţa imaginilor scanate ale contractului de leasing financiar;

g) furnizarea informaţiei din SIA „RG” cu privire la leasingul financiar;

3) blocul funcţional „Evidenţa documentelor SIA „RG” include următoarele funcţii:

a) generarea documentelor de ieşire;

b) evidenţa documentelor de ieşire;

c) evidenţa documentelor eliberate din SIA „RG”.

11. Descrierea tehnologiei lucrărilor, interacţiunea contururilor şi funcţiilor se efectuează la următoarele etape de proiectare şi creare a sistemului, în conformitate cu Reglementarea tehnică „Procesele ciclului de viaţă al software-ului” RT 38370656-002:2006.

 

IV. STRUCTURA ORGANIZAŢIONALĂ A SIA „RG”

12. Proprietarul SIA „RG” este statul, care îşi realizează dreptul de proprietate, de gestionare şi utilizare a datelor din sistemul informaţional.

13. Posesorul SIA „RG” este Ministerul Justiţiei, cu drept de gestionare a registrului şi de utilizare a datelor din registru şi a resurselor în limitele reglementate de proprietar.

14. Deţinător al SIA „RG” este Agenţia Resurse Informaţionale Juridice, autoritate administrativă din subordinea Ministerului Justiţiei, care va asigura crearea şi exploatarea sistemului.

15. Registratori ai SIA „RG” sînt următoarele persoane: notarii; băncile; societăţile de registru; societăţile de investiţii care au dreptul să desfăşoare activitate de custodie; depozitarul central; organizaţiile de microfinanţare; Agenţia de Stat pentru Proprietatea Intelectuală; companiile de leasing.

16. Notarii vor înregistra următoarele date:

1) date despre persoana fizică, care poate avea calitatea de debitor gajist, creditor gajist, gestionar al gajului, locator sau locatar:

a) numărul de identificare de stat (IDNP);

b) numele;

c) prenumele;

d) adresa poştală şi, opţional, cea electronică a persoanei fizice;

2) date despre persoana juridică, care poate avea calitatea de debitor gajist, creditor gajist, gestionar al gajului, locator sau locatar:

a) numărul de identificare de stat (IDNO);

b) denumirea;

c) adresa poştală şi, opţional, cea electronică a persoanei juridice sau a întreprinzătorului individual;

3) date despre gaj:

a) denumirea şi descrierea bunurilor mobile gajate sau a drepturilor gajate;

b) obligaţia garantată cu gaj (temeiul obligaţiei, valoarea acesteia şi scadenţa obligaţiei);

c) tipul gajului;

d) avizul de înregistrare, de modificare, de executare sau de radiere a gajului;

e) contractul de gaj;

f) actele de confirmare a împuternicirilor de reprezentare, a faptelor juridice care determină stingerea gajului;

g) menţiunea privind interzicerea gajului următor, în cazurile convenite de părţi;

h) faptul achitării taxei de stat şi a plăţii de înregistrare sau modificare a gajului;

i) data, ora şi minutul înregistrării în SIA „RG” a avizului de înregistrare, de modificare, de executare sau de radiere a gajului;

4) date despre leasingul financiar:

a) denumirea şi descrierea bunurilor mobile transmise în leasing financiar;

b) faptul achitării taxei de stat şi a plăţii de înregistrare sau modificare a leasingului financiar;

c) avizul de înregistrare, de modificare sau de radiere a leasingului financiar;

d) contractul de leasing financiar;

e) data, ora şi minutul înregistrării în SIA „RG” a avizului de înregistrare, de modificare sau de radiere a leasingului financiar.

17. Băncile vor înregistra următoarele date:

1) date despre persoana fizică, care poate avea calitatea de debitor gajist, creditor gajist, gestionar al gajului:

a) numărul de identificare de stat (IDNP);

b) numele;

c) prenumele;

d) adresa poştală şi, opţional, cea electronică a persoanei fizice;

2) date despre persoana juridică, care poate avea calitatea de debitor gajist, creditor gajist, gestionar al gajului:

a) numărul de identificare de stat (IDNO);

b) denumirea;

c) adresa poştală şi, opţional, cea electronică a persoanei juridice sau a întreprinzătorului individual;

3) date despre gaj:

a) denumirea şi descrierea bunurilor mobile gajate sau a drepturilor gajate;

b) obligaţia garantată cu gaj (temeiul obligaţiei, valoarea acesteia şi scadenţa obligaţiei);

c) tipul gajului;

d) avizul de înregistrare, de modificare, de executare sau de radiere a gajului;

e) contractul de gaj;

f) actele de confirmare a împuternicirilor de reprezentare, a faptelor juridice care determină stingerea gajului;

g) menţiunea privind interzicerea gajului următor, în cazurile convenite de părţi;

h) faptul achitării taxei de stat şi a plăţii de înregistrare sau modificare a gajului;

i) data, ora şi minutul înregistrării în SIA „RG” a avizului de înregistrare, de modificare, de executare sau de radiere a gajului.

18. Societăţile de registru vor înregistra următoarele date:

1) date despre persoana fizică, care poate avea calitatea de debitor gajist, creditor gajist, gestionar al gajului:

a) numărul de identificare de stat (IDNP);

b) numele;

c) prenumele;

d) adresa poştală şi, opţional, cea electronică a persoanei fizice;

2) date despre persoana juridică, care poate avea calitatea de debitor gajist, creditor gajist, gestionar al gajului:

a) numărul de identificare de stat (IDNO);

b) denumirea;

c) adresa poştală şi, opţional, cea electronică a persoanei juridice sau a întreprinzătorului individual;

3) date despre gaj:

a) denumirea şi descrierea valorilor mobiliare gajate;

b) obligaţia garantată cu gaj (temeiul obligaţiei, valoarea acesteia şi scadenţa obligaţiei);

c) tipul gajului;

d) avizul de înregistrare, de modificare, de executare sau de radiere a gajului;

e) contractul de gaj;

f) actele de confirmare a împuternicirilor de reprezentare, a faptelor juridice care determină stingerea gajului;

g) menţiunea privind interzicerea gajului următor, în cazurile convenite de părţi;

h) faptul achitării taxei de stat şi a plăţii de înregistrare sau modificare a gajului;

i) data, ora şi minutul înregistrării în SIA „RG” a avizului de înregistrare, de modificare, de executare sau de radiere a gajului.

19. Societăţile de investiţii care au dreptul să desfăşoare activitate de custodie vor înregistra următoarele date:

1) date despre persoana fizică, care poate avea calitatea de debitor gajist, creditor gajist, gestionar al gajului:

a) numărul de identificare de stat (IDNP);

b) numele;

c) prenumele;

d) adresa poştală şi, opţional, cea electronică a persoanei fizice;

2) date despre persoana juridică, care poate avea calitatea de debitor gajist, creditor gajist, gestionar al gajului:

a) numărul de identificare de stat (IDNO);

b) denumirea;

c) adresa poştală şi, opţional, cea electronică a persoanei juridice sau a întreprinzătorului individual;

3) date despre gaj:

a) denumirea şi descrierea valorilor mobiliare gajate;

b) obligaţia garantată cu gaj (temeiul obligaţiei, valoarea acesteia şi scadenţa obligaţiei);

c) tipul gajului;

d) avizul de înregistrare, de modificare, de executare sau de radiere a gajului;

e) contractul de gaj;

f) actele de confirmare a împuternicirilor de reprezentare, a faptelor juridice care determină stingerea gajului;

g) menţiunea privind interzicerea gajului următor, în cazurile convenite de părţi;

h) faptul achitării taxei de stat şi a plăţii de înregistrare sau modificare a gajului;

i) data, ora şi minutul înregistrării în SIA „RG” a avizului de înregistrare, de modificare, de executare sau de radiere a gajului.

20. Depozitarul central va înregistra următoarele date:

1) date despre persoana fizică, care poate avea calitatea de debitor gajist, creditor gajist, gestionar al gajului:

a) numărul de identificare de stat (IDNP);

b) numele;

c) prenumele;

d) adresa poştală şi, opţional, cea electronică a persoanei fizice;

2) date despre persoana juridică, care poate avea calitatea de debitor gajist, creditor gajist, gestionar al gajului:

a) numărul de identificare de stat (IDNO);

b) denumirea;

c) adresa poştală şi, opţional, cea electronică a persoanei juridice sau a întreprinzătorului individual;

3) date despre gaj:

a) denumirea şi descrierea valorilor mobiliare gajate;

b) obligaţia garantată cu gaj (temeiul obligaţiei, valoarea acesteia şi scadenţa obligaţiei);

c) tipul gajului;

d) avizul de înregistrare, de modificare, de executare sau de radiere a gajului;

e) contractul de gaj;

f) actele de confirmare a împuternicirilor de reprezentare, a faptelor juridice care determină stingerea gajului;

g) menţiunea privind interzicerea gajului următor, în cazurile convenite de părţi;

h) faptul achitării taxei de stat şi a plăţii de înregistrare sau modificare a gajului;

i) data, ora şi minutul înregistrării în SIA „RG” a avizului de înregistrare, de modificare, de executare sau de radiere a gajului.

21. Organizaţiile de microfinanţare vor înregistra următoarele date:

1) date despre persoana fizică, care poate avea calitatea de debitor gajist, creditor gajist, gestionar al gajului:

a) numărul de identificare de stat (IDNP);

b) numele;

c) prenumele;

d) adresa poştală şi, opţional, cea electronică a persoanei fizice;

2) date despre persoana juridică, care poate avea calitatea de debitor gajist, creditor gajist, gestionar al gajului:

a) numărul de identificare de stat (IDNO);

b) denumirea;

c) adresa poştală şi, opţional, cea electronică a persoanei juridice sau a întreprinzătorului individual;

3) date despre gaj:

a) denumirea şi descrierea bunurilor mobile gajate sau a drepturilor gajate;

b) obligaţia garantată cu gaj (temeiul obligaţiei, valoarea acesteia şi scadenţa obligaţiei);

c) tipul gajului;

d) avizul de înregistrare, de modificare, de executare sau de radiere a gajului;

e) contractul de gaj;

f) actele de confirmare a împuternicirilor de reprezentare, a faptelor juridice care determină stingerea gajului;

g) menţiunea privind interzicerea gajului următor, în cazurile convenite de părţi;

h) faptul achitării taxei de stat şi a plăţii de înregistrare sau modificare a gajului;

i) data, ora şi minutul înregistrării în SIA „RG” a avizului de înregistrare, de modificare, de executare sau de radiere a gajului.

22. Agenţia de Stat pentru Proprietatea Intelectuală va înregistra următoarele date:

1) date despre persoana fizică, care poate avea calitatea de debitor gajist, creditor gajist, gestionar al gajului:

a) numărul de identificare de stat (IDNP);

b) numele;

c) prenumele;

d) adresa poştală şi, opţional, cea electronică a persoanei fizice;

2) date despre persoana juridică, care poate avea calitatea de debitor gajist, creditor gajist, gestionar al gajului:

a) numărul de identificare de stat (IDNO);

b) denumirea;

c) adresa poştală şi, opţional, cea electronică a persoanei juridice sau a întreprinzătorului individual;

3) date despre gaj:

a) denumirea şi descrierea bunurilor mobile gajate sau a drepturilor gajate;

b) obligaţia garantată cu gaj (temeiul obligaţiei, valoarea acesteia şi scadenţa obligaţiei);

c) tipul gajului;

d) avizul de înregistrare, de modificare, de executare sau de radiere a gajului;

e) contractul de gaj;

f) actele de confirmare a împuternicirilor de reprezentare, a faptelor juridice care determină stingerea gajului;

g) menţiunea privind interzicerea gajului următor, în cazurile convenite de părţi;

h) faptul achitării taxei de stat şi a plăţii de înregistrare sau modificare a gajului;

i) data, ora şi minutul înregistrării în SIA „RG” a avizului de înregistrare, de modificare, de executare sau de radiere a gajului.

23. Companiile de leasing vor înregistra următoarele date:

1) date despre persoana fizică, care poate avea calitatea de debitor gajist, creditor gajist, gestionar al gajului, locator sau locatar:

a) numărul de identificare de stat (IDNP);

b) numele;

c) prenumele;

d) adresa poştală şi, opţional, cea electronică a persoanei fizice;

2) date despre persoana juridică, care poate avea calitatea de debitor gajist, creditor gajist, gestionar al gajului, locator sau locatar:

a) numărul de identificare de stat (IDNO);

b) denumirea;

c) adresa poştală şi, opţional, cea electronică a persoanei juridice sau a întreprinzătorului individual;

3) date despre gaj:

a) denumirea şi descrierea bunurilor mobile gajate sau a drepturilor gajate;

b) obligaţia garantată cu gaj (temeiul obligaţiei, valoarea acesteia şi scadenţa obligaţiei);

c) tipul gajului;

d) avizul de înregistrare, de modificare, de executare sau de radiere a gajului;

e) contractul de gaj;

f) actele de confirmare a împuternicirilor de reprezentare, a faptelor juridice care determină stingerea gajului;

g) menţiunea privind interzicerea gajului următor, în cazurile convenite de părţi;

h) faptul achitării taxei de stat şi a plăţii de înregistrare sau modificare a gajului;

i) data, ora şi minutul înregistrării în SIA „RG” a avizului de înregistrare, de modificare, de executare sau de radiere a gajului;

4) date despre leasingul financiar:

a) denumirea şi descrierea bunurilor mobile transmise în leasing financiar;

b) faptul achitării taxei de stat şi a plăţii de înregistrare sau modificare a leasingului financiar;

c) avizul de înregistrare, de modificare sau de radiere a leasingului financiar;

d) contractul de leasing financiar;

e) data, ora şi minutul înregistrării în SIA „RG” a avizului de înregistrare, de modificare sau de radiere a leasingului financiar.

24. Furnizori ai datelor registrului sînt: creditorii gajişti, debitorii gajişti, locatorii şi locatarii.

25. Creditorul gajist şi debitorul gajist vor furniza notarilor, băncilor, societăţilor de registru, societăţilor de investiţii, depozitarului central, organizaţiilor de microfinanţare, Agenţiei de Stat pentru Proprietatea Intelectuală şi companiilor de leasing următoarele date:

1) date despre persoana fizică, care poate avea calitatea de debitor gajist, creditor gajist, gestionar al gajului:

a) numărul de identificare de stat (IDNP);

b) numele;

c) prenumele;

d) adresa poştală şi, opţional, cea electronică a persoanei fizice;

2) date despre persoana juridică, care poate avea calitatea de debitor gajist, creditor gajist, gestionar al gajului:

a) numărul de identificare de stat (IDNO);

b) denumirea;

c) adresa poştală şi, opţional, cea electronică a persoanei juridice sau a întreprinzătorului individual;

3) date despre gaj:

a) denumirea şi descrierea bunurilor mobile gajate sau a drepturilor gajate;

b) obligaţia garantată cu gaj (temeiul obligaţiei, valoarea acesteia şi scadenţa obligaţiei);

c) tipul gajului;

d) contractul de gaj;

e) actele de confirmare a împuternicirilor de reprezentare, a faptelor juridice care determină stingerea gajului;

f) menţiunea privind interzicerea gajului următor, în cazurile convenite de părţi;

g) faptul achitării taxei de stat şi a plăţii de înregistrare sau modificare a gajului.

26. Locatorul şi locatarul vor furniza notarilor şi companiilor de leasing următoarele date:

1) date despre persoana fizică, care poate avea calitatea de locator sau locatar:

a) numărul de identificare de stat (IDNP);

b) numele;

c) prenumele;

d) adresa poştală şi, opţional, cea electronică a persoanei fizice;

2) date despre persoana juridică, care poate avea calitatea de locator sau locatar:

a) numărul de identificare de stat (IDNO);

b) denumirea;

c) adresa poştală şi, opţional, cea electronică a persoanei juridice sau a întreprinzătorului individual;

3) date despre leasingul financiar:

a) denumirea şi descrierea bunurilor mobile transmise în leasing financiar;

b) faptul achitării taxei de stat şi a plăţii de înregistrare sau modificare a leasingului financiar;

c) contractul de leasing financiar.

 

V. DOCUMENTELE DE BAZĂ ALE SIA „RG”

27. Documentele de intrare sînt:

1) avizul de înregistrare a gajului;

2) avizul de modificare a gajului;

3) avizul de executare a gajului;

4) avizul de radiere a gajului;

5) avizul de înregistrare a leasingului financiar;

6) avizul de modificare a leasingului financiar;

7) avizul de radiere a leasingului financiar.

28. Documentele de ieşire sînt:

1) confirmarea înregistrării gajului;

2) confirmarea modificării gajului;

3) confirmarea executării gajului;

4) confirmarea radierii gajului;

5) confirmarea înregistrării leasingului financiar;

6) confirmarea modificării leasingului financiar;

7) confirmarea radierii leasingului financiar;

8) extrasul din Registrul garanţiilor reale mobiliare.

29. Documentele tehnologice includ:

1) dovada achitării taxei de stat şi a plăţii pentru înregistrarea sau modificarea gajului;

2) dovada achitării taxei de stat şi a plăţii pentru înregistrarea sau modificarea leasingului financiar.

 

VI. SPAŢIUL INFORMAŢIONAL AL SIA „RG”

30. Totalitatea obiectelor informaţionale este determinată de destinaţia SIA „RG” şi include:

1) gajul;

2) leasingul financiar;

3) persoana fizică, care poate avea calitatea de debitor gajist, creditor gajist, gestionar al gajului, locator sau locatar;

4) persoana juridică, care poate avea calitatea de debitor gajist, creditor gajist, gestionar al gajului, locator sau locatar;

5) documentele:

a) confirmarea înregistrării gajului;

b) confirmarea modificării gajului;

c) confirmarea executării gajului;

d) confirmarea radierii gajului;

e) confirmarea înregistrării leasingului financiar;

f) confirmarea modificării leasingului financiar;

g) confirmarea radierii leasingului financiar;

h) extrasul din Registrul garanţiilor reale mobiliare.

31. Identificatorul obiectului informaţional „gajul” este constituit dintr-un număr de ordine unic şi un cod de securitate unic, generate de sistem în momentul înregistrării gajului.

32. Identificatorul obiectului informaţional „leasingul financiar” este constituit dintr-un număr de ordine unic şi un cod de securitate unic, generate de sistem în momentul înregistrării leasingului financiar.

33. Identificatorul obiectului informaţional „persoana fizică” este numărul de identificare de stat al persoanei fizice (IDNP).

34. Identificatorul obiectului informaţional „persoana juridică” este numărul de identificare de stat al persoanei juridice (IDNO).

35. Identificatorul obiectului informaţional „documentul” reprezintă o cheie combinată care include „tipul documentului” + „numărul”.

36. Scenariile de bază reprezintă o listă a evenimentelor aferente obiectului informaţional, luate în evidenţă în SIA „RG”, după cum urmează:

1) referitor la obiectul informaţional „gajul”:

a) înregistrarea – la momentul depunerii în SIA „RG” a unui aviz de înregistrare a gajului;

b) actualizarea datelor – la momentul depunerii în SIA „RG” a avizului de modificare a gajului, a datelor privind debitorul gajist, creditorul gajist sau gestionarul gajului, privind bunul mobil gajat ori obligaţia garantată cu gaj;

c) scoaterea din evidenţă – la momentul depunerii în SIA „RG” a avizului de radiere a înregistrării gajului;

2) referitor la obiectul informaţional „leasingul financiar”:

a) înregistrarea – la momentul depunerii în SIA „RG” a unui aviz de înregistrare a leasingului;

b) actualizarea datelor – la momentul depunerii în SIA „RG” a avizului de modificare a datelor înregistrate despre leasing, locator, locatar sau bunul mobil transmis în leasing;

c) scoaterea din evidenţă – la momentul depunerii în SIA „RG” a avizului de radiere a înregistrării leasingului;

3) referitor la obiectul informaţional „persoana fizică”:

a) înregistrarea primară – la momentul înregistrării avizului de înregistrare a gajului sau a avizului de înregistrare a leasingului financiar;

b) actualizarea datelor – la modificarea datelor înregistrate despre persoana fizică;

c) scoaterea din evidenţă în cazul:

- prezentării avizului de radiere a gajului sau a avizului de radiere a leasingului financiar;

- decesului persoanei fizice sau declarării acesteia decedate prin hotărîre judecătorească definitivă;

- cesionării unei alte persoane a drepturilor sau obligaţiilor de creditor gajist, debitor gajist, gestionar al gajului, locator sau locatar;

4) referitor la obiectul informaţional „persoana juridică”:

a) înregistrarea primară – din momentul înregistrării avizului de înregistrare a gajului sau a avizului de înregistrare a leasingului financiar;

b) actualizarea datelor – la modificarea datelor înregistrate despre persoana juridică sau în cazul reorganizării persoanei juridice;

c) scoaterea din evidenţă în cazul:

- prezentării avizului de radiere a gajului sau a avizului de radiere a leasingului financiar;

- lichidării persoanei juridice;

- cesionării unei alte persoane a drepturilor sau obligaţiilor de creditor gajist, debitor gajist, gestionar al gajului, locator sau locatar;

5) referitor la obiectul informaţional „documentul”, scenariul de bază este înregistrarea primară – din momentul luării la evidenţă a avizului de înregistrare, de modificare sau de radiere a gajului/leasingului financiar.

37. Datele SIA „RG” reprezintă totalitatea atributelor obiectelor informaţionale:

1) date despre persoana fizică, care poate avea calitatea de debitor gajist, creditor gajist, gestionar al gajului, locator sau locatar:

a) numărul de identificare de stat (IDNP);

b) numele;

c) prenumele;

d) adresa poştală şi electronică a persoanei fizice;

e) codul registratorului;

2) date despre persoana juridică, care poate avea calitatea de debitor gajist, creditor gajist, gestionar al gajului, locator sau locatar:

a) numărul de identificare de stat (IDNO);

b) denumirea;

c) adresa poştală şi electronică a persoanei juridice sau a întreprinzătorului individual;

d) codul registratorului;

3) date despre gaj:

a) numărul de ordine unic;

b) codul de securitate unic;

c) numărul de identificare de stat (IDNP) sau numărul de identificare de stat (IDNO) al debitorului gajist, creditorului gajist şi gestionarului gajului (în cazul în care ultimul a fost desemnat);

d) tipul gajului;

e) denumirea şi descrierea bunurilor mobile gajate sau a drepturilor gajate;

f) obligaţia garantată cu gaj (temeiul obligaţiei, valoarea acesteia şi scadenţa obligaţiei);

g) menţiunea privind interzicerea gajului următor, în cazurile convenite de părţi;

h) faptul achitării taxei de stat şi a plăţii de înregistrare sau modificare a gajului;

i) imaginea scanată a avizului de înregistrare, de modificare, de executare sau de radiere a gajului;

j) imaginea scanată a contractului de gaj;

k) imagini scanate ale actelor de confirmare a împuternicirilor de reprezentare, a faptelor juridice care determină stingerea gajului;

l) data, ora şi minutul înregistrării în SIA „RG” a avizului de înregistrare, de modificare, de executare sau de radiere a gajului;

m) codul registratorului;

n) sediul registratorului;

4) date despre leasingul financiar:

a) numărul de ordine unic;

b) codul de securitate unic;

c) numărul de identificare de stat (IDNP) sau numărul de identificare de stat (IDNO) al locatorului şi al locatarului;

d) denumirea şi descrierea bunurilor mobile transmise în leasing financiar;

e) faptul achitării taxei de stat şi a plăţii de înregistrare sau modificare a leasingului financiar;

f) imaginea scanată a avizului de înregistrare, de modificare sau de radiere a leasingului financiar;

g) data, ora şi minutul înregistrării în SIA „RG” a avizului de înregistrare, de modificare sau de radiere a leasingului financiar;

h) imaginea scanată a contractului de leasing financiar;

i) codul registratorului;

j) sediul registratorului;

5) date despre obiectul informaţional „documentul”:

a) tipul documentului;

b) numărul;

c) data, ora şi minutul eliberării documentului;

d) codul registratorului;

e) sediul registratorului.

38. În scopul asigurării veridicităţii şi reducerii volumului informaţiei stocate în SIA „RG” se utilizează clasificatoarele, care pot fi divizate în trei grupuri:

1) internaţionale;

2) naţionale;

3) intrasistemice.

39. Clasificatoarele intrasistemice utilizate în cadrul SIA „RG” sînt: „tipul documentului”, „tipul gajului”, „tipul bunurilor gajate”, „tipul bunurilor transmise în leasing financiar”.

40. Informaţiile recepţionate de la creditorul gajist, debitorul gajist, locator sau locatar vor fi introduse în sistem de către registratorii menţionaţi la pct.15 din prezentul Concept tehnic.

În baza informaţiilor recepţionate, registratorii pot elibera extrase din SIA „RG” creditorului gajist, debitorului gajist, gestionarului gajului, locatorului, locatarului sau oricăror persoane terţe interesate.

Schema generală a fluxurilor informaţionale în cadrul SIA „RG” este redată în fig.1.

 

 

Fig.1. Schema generală a fluxurilor informaţionale în cadrul SIA „RG”

 

41. Se va asigura interacţiunea cu sistemele informaţionale de stat SIA „Registrul de stat al populaţiei” şi SIA „Registrul de stat al unităţilor de drept” pentru verificarea veridicităţii datelor despre persoana fizică sau a datelor despre persoana juridică prezentate de creditorul gajist, debitorul gajist, gestionarul gajului, locator sau locatar.

Interacţiunea SIA „RG” cu sistemele informaţionale de stat SIA „Registrul de stat al populaţiei” şi SIA „Registrul de stat al unităţilor de drept” poate fi realizată şi prin intermediul platformei de interoperabilitate (MConnect).

În caz de necesitate, va fi asigurat schimbul de date între SIA „RG” şi alte sisteme informaţionale de stat, cu respectarea cerinţelor Concepţiei guvernării electronice, şi anume:

1) SOAP-web service (lista metodelor disponibile pentru acţiuni predefinite);

2) XML ca mijloc principal pentru schimbul de date.

42. Interacţiunea cu sistemul informaţional al Centrului de telecomunicaţii speciale va fi utilizată pentru realizarea mecanismelor de semnătură digitală, care oferă posibilitatea verificării identităţii unui utilizator, stabileşte dacă acesta are dreptul să trimită documente, protejează conţinutul informaţiei trimise, care nu mai poate fi modificată după ce a fost semnată.

 

VII. SPAŢIUL TEHNOLOGIC AL SIA „RG”

43. Spaţiul tehnologic al SIA „RG” reprezintă un complex informaţional de telecomunicaţii din două niveluri:

1) nivelul central, cu sediul în mun.Chişinău;

2) nivelul local, destinat acumulării şi inserării informaţiei în SIA „RG” , localizat la oficiile registratorilor.

Locurile de muncă automatizate se află la oficiile registratorilor SIA „RG”: notari; societăţi de registru; societăţi de investiţii care au dreptul să desfăşoare activitate de custodie; depozitarul central; organizaţii de microfinanţare; Agenţia de Stat pentru Proprietatea Intelectuală, companii de leasing şi bănci.

44. Prezenţa componentelor de produse software şi mijloacelor tehnologice în complexul informaţional de telecomunicaţii este stabilită la etapa elaborării sarcinii tehnice şi a proiectului tehnic.

45. La crearea SIA „RG” şi în procesul de funcţionare a acestuia, posesorul şi deţinătorul SIA „RG” vor lua în considerare reutilizarea resurselor platformei tehnologice guvernamentale comune (MCloud).

 

VIII. ASIGURAREA SECURITĂŢII INFORMAŢIEI

46. Sistemul complex al securităţii informaţionale reprezintă totalitatea măsurilor legislative, organizatorice şi economice, precum şi a mijloacelor software-hardware care sînt orientate spre asigurarea unui nivel necesar al integrităţii, confidenţialităţii şi accesibilităţii resurselor informaţionale ale SIA „RG”, pentru minimalizarea prejudiciilor care ar putea fi suportate de utilizator şi proprietar.

47. Obiectivele principale ale securităţii sînt:

1) asigurarea integrităţii informaţiei – protecţia împotriva modificării şi distrugerii datelor;

2) asigurarea confidenţialităţii – protecţia împotriva accesării neautorizate a datelor;

3) asigurarea disponibilităţii – protecţia împotriva blocării accesului utilizatorilor autorizaţi la resursele informaţionale.

48. Cerinţele principale ale securităţii sînt următoarele:

1) complexitate;

2) obiective orientate;

3) continuitate;

4) fiabilitate, durabilitate;

5) gestionare centralizată;

6) suficienţă rezonabilă.

49. Crearea sistemului complex de securitate informaţională include o serie de etape consecutive:

1) determinarea profilurilor de securitate;

2) clasificarea resurselor protejate;

3) analiza riscurilor;

4) dezvoltarea politicii de securitate;

5) dezvoltarea arhitecturii de securitate;

6) crearea şi implementarea sistemului securităţii informaţionale;

7) certificarea sistemului informaţional.

50. Componentele de bază ale sistemului securităţii informaţionale sînt:

1) protecţia informaţiei şi a infrastructurii de mentenanţă la conectarea la reţelele externe;

2) protecţia informaţiei în procesul interacţiunii dintre reţele;

3) protecţia fluxurilor de date;

4) protecţia serviciilor sistemului informaţional;

5) protecţia antivirus;

6) asigurarea securităţii mediului de program;

7) accesul autentificat;

8) protocolarea şi auditul.

51. Principalele mecanisme tehnologice de asigurare a protecţiei şi securităţii informaţionale sînt:

1) delimitarea accesului utilizatorilor la baza de date în funcţie de rolul lor;

2) accesul la date doar prin interfaţa unică de obiect.

52. În procesul de gestionare a SIA „RG” se va asigura securitatea datelor cu caracter personal, în conformitate cu Legea nr.133 din 8 iulie 2011 privind protecţia datelor cu caracter personal, Hotărîrea Guvernului nr.1123 din 14 decembrie 2010 „Privind aprobarea Cerinţelor faţă de asigurarea securităţii datelor cu caracter personal la prelucrarea acestora în cadrul sistemelor informaţionale de date cu caracter personal” şi Politica de securitate a datelor cu caracter personal în cadrul Agenţiei Resurse Informaţionale Juridice, aprobată prin Ordinul nr.13 din 14 mai 2015 al Agenţiei Resurse Informaţionale Juridice, căruia i se atribuie calitatea de deţinător al SIA „RG”.

53. Securitatea informaţională se menţine pe parcursul întregului ciclu de viaţă SIA „RG” şi se perfecţionează continuu pentru prevenirea noilor pericole.

54. Crearea SIA „RG” va permite constituirea unei baze de date ce va servi ca sursă unică şi uşor accesibilă pentru înregistrarea drepturilor de garanţie. SIA „RG” va reflecta corect informaţia care a fost introdusă, imediat după introducere, reprezentînd o sursă veridică şi actuală de date cu privire la drepturile de garanţie constituite asupra bunurilor mobile şi gradul de prioritate a acestor drepturi.