H O T Ă R Î R E
privind controlul constituţionalităţii subpct.4) pct.1 din
Hotărîrea Guvernului nr.1212 din 29 decembrie 1997
"Cu privire la atribuirea terenurilor"*
nr. 20 din 12.04.2001
Monitorul Oficial al R.Moldova nr.47-48/18 din 26.04.2001
* * *
_________________
* M.O., 1998, nr.12-13, art.85.
În numele Republicii Moldova,
Curtea Constituţională în componenţa:
Victor PUŞCAŞ – preşedinte Mihai COTOROBAI – judecător-raportor Mircea IUGA – judecător-raportor Constantin LOZOVANU – judecător Dumitru PULBER – judecător Elena SAFALERU – judecător
cu participarea grefierului Corina Popa, în lipsa părţilor legal citate, călăuzindu-se de art.135 alin.(1) lit.a) din Constituţie, art.4 alin.(1) lit.a) din Legea cu privire la Curtea Constituţională şi art.16 alin.(1) din Codul jurisdicţiei constituţionale, a examinat în şedinţă plenară deschisă dosarul privind controlul constituţionalităţii subpunctului 4) punctul 1 din Hotărîrea Guvernului nr.1212 din 29 decembrie 1997 "Cu privire la atribuirea terenurilor".
Temei pentru examinarea dosarului a servit sesizarea deputatului în Parlamentul de legislatura a XIV-a Vasile Untu, depusă la 12 ianuarie 2001, în conformitate cu art.24 şi 25 din Legea cu privire la Curtea Constituţională şi art.38 şi 39 din Codul jurisdicţiei constituţionale.
Prin decizia Curţii Constituţionale din 12 martie 2001 sesizarea a fost acceptată spre examinare în fond şi înscrisă în ordinea de zi.
În procesul examinării preliminare a sesizării au fost solicitate puncte de vedere Parlamentului, Preşedintelui Republicii Moldova, Guvernului, Ministerului Agriculturii şi Industriei Prelucrătoare.
Examinînd materialele dosarului şi informaţia prezentată de judecătorii-raportori, Curtea Constituţională
A CONSTATAT:
1. La 29 decembrie 1997 Guvernul a adoptat Hotărîrea nr.1212 "Cu privire la atribuirea terenurilor" (în continuare – Hotărîrea Guvernului nr.1212), prin subpct.4) pct.1 al căreia a acceptat propunerile comitetelor executive raionale, coordonate cu Agenţia Naţională pentru Geodezie, Cartografie şi Cadastru şi deţinătorii de terenuri, privind includerea în hotarele administrative ale oraşului Făleşti a 693,2 ha de terenuri, inclusiv 128,6 ha din hotarele administrative ale comunei Sărata Veche, 165,6 ha din hotarele administrative ale comunei Făleştii Noi şi 399 ha din hotarele administrative ale comunei Călugăr.
2. Autorul sesizării consideră că dispoziţiile subpct.4) pct.1 al Hotărîrii Guvernului nr.1212 nu corespund prevederilor art.66 lit.r) din Constituţie, Legii nr.306-XIII din 7 decembrie 1994** şi Legii nr.191-XIV din 12 noiembrie 1998 "Privind organizarea administrativ-teritorială a Republicii Moldova"***, care stipulează că modificarea hotarelor unităţii administrativ-teritoriale, transferarea centrului administrativ se efectuează de către Parlament.
_________________
** M.O., 1995, nr.3-4, art.40.
*** M.O., 1998, 116-118, art.705.
3. Raportînd dispoziţiile hotărîrii contestate la normele Constituţiei, altor legi în domeniu, Curtea Constituţională relevă următoarele.
Potrivit art.72 alin.(1) din Constituţie, Parlamentul adoptă legi constituţionale, legi organice şi legi ordinare. Acelaşi articol din Constituţie (alin.(3) lit.f) prevede că prin lege organică se reglementează organizarea administraţiei locale, a teritoriului, precum şi regimul general privind autonomia locală.
La momentul adoptării hotărîrii contestate era în vigoare Legea organică nr.306-XIII din 7 decembrie 1994 "Privind organizarea administrativ-teritorială a Republicii Moldova". Articolul 13 al acestei legi prevede că modificarea hotarelor unităţii administrativ-teritoriale, transferarea centrului administrativ se efectuează de către Parlament în baza propunerilor Guvernului şi autorităţilor administraţiei publice locale.
Dispoziţii similare conţine şi pct.2 al Regulamentului cu privire la modul de soluţionare a chestiunilor organizării administrativ-teritoriale a Republicii Moldova, adoptat prin Legea nr.741-XIII din 20 februarie 1996****.
_________________
**** M.O., 1996, nr.20-21, art.216.
Ulterior, la 12 noiembrie 1998, Parlamentul a abrogat Legea nr.306-XIII din 7 decembrie 1994 şi a adoptat o nouă lege – Legea nr.191-XIV "Privind organizarea administrativ-teritorială a Republicii Moldova", în care dispoziţiile despre modificarea hotarelor unităţii administrativ-teritoriale din legea abrogată au fost menţinute şi completate, astfel art.19 din Legea nr.191-XIV avînd următorul conţinut:
"Modificarea hotarelor unităţii administrativ-teritoriale, transferarea centrului administrativ se efectuează de către Parlament în baza propunerilor Guvernului şi autorităţilor administraţiei publice locale după consultarea cetăţenilor".
Aceste prevederi sînt în deplină concordanţă şi cu reglementările Cartei Europene "Exerciţiul autonom al puterii locale", ratificată prin Hotărîrea Parlamentului Republicii Moldova nr.1253-XIII din 16 iulie 1997. Conform art.5 din Carta Europeană, pentru orice modificare a limitelor teritoriale locale colectivităţile locale în cauză trebuie să fie consultate în prealabil, eventual pe cale de referendum, acolo unde legea o permite.
Raportînd dispoziţiile subpct.4) pct.1 din Hotărîrea Guvernului nr.1212, prin care au fost incluse în hotarele administrative ale oraşului Făleşti 693,2 ha de terenuri, inclusiv 128,6 ha din hotarele administrative ale comunei Sărata Veche, 165,6 ha din hotarele administrative ale comunei Făleştii Noi şi 399 ha din hotarele administrative ale comunei Călugăr, la reglementările constituţionale, legislative şi internaţionale în domeniu, Curtea Constituţională constată că Guvernul şi-a încălcat atribuţiile funcţionale şi şi-a asumat prerogative improprii.
Hotărîrile Guvernului, conform art.102 alin.(2) din Constituţie, se adoptă pentru organizarea executării legilor. În cazul dat Guvernul nu a acţionat în vederea executării prevederilor legislative, ci s-a implicat în sfera de activitate a Parlamentului, arogîndu-şi atribuţiile acestuia, ceea ce, după cum s-a subliniat deja, constituie o încălcare a art.6 din Constituţie, care stabileşte că în Republica Moldova puterea legislativă, executivă şi judecătorească sînt separate şi colaborează în exercitarea prerogativelor ce le revin, potrivit prevederilor Constituţiei.
Argumentele invocate în punctul de vedere al Guvernului, potrivit cărora Guvernul este abilitat, conform art.8 din Codul funciar, să aprobe hotarele unităţilor administrativ-teritoriale, nu pot fi reţinute, deoarece prin subpct.4) pct.1 al Hotărîrii nominalizate Guvernul nu a aprobat, ci a modificat hotarele existente ale unităţilor administrativ-teritoriale menţionate. Aceste atribuţii ţin însă în exclusivitate de competenţa Parlamentului.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art.140 din Constituţie, art.26 din Legea cu privire la Curtea Constituţională şi art.62 lit.a) din Codul jurisdicţiei constituţionale, Curtea Constituţională
HOTĂRĂŞTE:
1. Declară neconstituţional subpct.4) pct.1 din Hotărîrea Guvernului nr.1212 din 29 decembrie 1997 "Cu privire la atribuirea terenurilor".
2. Prezenta Hotărîre este definitivă, nu poate fi supusă nici unei căi de atac, intră în vigoare la data adoptării şi se publică în "Monitorul Oficial al Republicii Moldova".
3. Guvernul va executa hotărîrea în termen de 3 luni de la data publicării şi va informa Curtea Constituţională despre executarea acesteia în modul stabilit de lege.
PREŞEDINTELE | |
CURŢII CONSTITUŢIONALE | Victor PUŞCAŞ
|
Chişinău, 12 aprilie 2001. | |
Nr.20. |