H O T Ă R Î R E
privind aprobarea Programului activităţii
de audit a Curţii de Conturi pe anul 2010
nr. 57 din 28.12.2009
Monitorul Oficial nr.11-12/3 din 26.01.2010
* * *
În conformitate cu prevederile art.7, art.15, art.16 şi art.30 din Legea Curţii de Conturi nr.261-XVI din 05.12.2008, Curtea de Conturi
HOTĂRĂŞTE:
1. Se aprobă Programul activităţii de audit a Curţii de Conturi pe anul 2010 (se anexează).
2. Directorii Departamentelor, de comun acord cu şeful Direcţiei juridice, vor asigura:
a) formarea echipelor de audit în funcţie de complexitatea fiecărui audit, volumul, specificul domeniului şi al entităţii auditate;
b) executarea Programului activităţii de audit pe anul 2010 de către toate persoanele responsabile de realizarea acţiunilor de audit în termenele stabilite.
3. Prezenta hotărîre şi Programul activităţii de audit a Curţii de Conturi pe anul 2010 se aduc la cunoştinţa angajaţilor Curţii de Conturi de către Departamentul metodologie şi planificare strategică.
4. Controlul asupra executării prezentei hotărîri şi a Programului activităţii de audit a Curţii de Conturi pe anul 2010 se pune în sarcina dnei Elisaveta Foca, vicepreşedintele Curţii de Conturi, şi a dlui Constantin Lozovanu, şef al Aparatului.
PREŞEDINTELE CURŢII DE CONTURI | Ala POPESCU |
Chişinău, 28 decembrie 2009. | |
Nr.57. |
PROGRAMUL
activităţii de audit a Curţii de Conturi pe anul 2010
I. INTRODUCERE
Drept urmare a implementării măsurilor de modernizare instituţională a Curţii de Conturi şi noilor performanţe în domeniul de activitate, şi anume trecerea de la control extern la audit public extern, ca modalitate de consolidare a democraţiei şi bunei guvernări, aplicarea standardelor internaţionale şi bunelor practici de audit extern, potrivit competenţei atribuite în baza Legii Curţii de Conturi nr.261-XVI din 05.12.2008, Curtea de Conturi a elaborat Programul activităţii de audit a Curţii de Conturi pe anul 2010 (în continuare – Programul), în baza prevederilor Planului de Dezvoltare Strategică a Curţii de Conturi, Strategiei naţionale de dezvoltare pe anii 2008-2011, aprobate prin Legea nr.295-XVI din 21.12.2007, Cadrului de cheltuieli pe termen mediu (2008-2010), aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.756 din 02.07.2007, Programului de activitate a Guvernului “Integrare Europeană: Libertate, Democraţie, Bunăstare” 2009-2013 etc.
Curtea de Conturi decide în mod independent asupra programului său de activitate, precum şi asupra modului de executare a acestuia, desfăşurîndu-şi activitatea în baza Programului activităţii de audit.
Programul, elaborat de Curte în mod independent, stabileşte conceptul şi activităţile concrete de audit pentru realizare în anul 2010.
Scopul Programului este de a audita realizarea obiectivelor guvernamentale stabilite, inclusiv eficienţa măsurilor de îmbunătăţire a managementului finanţelor publice şi administrării patrimoniului public, auditele fiind independente, credibile, transparente şi profesioniste, adecvate promovării unei responsabilităţi mai mari a conducătorilor care gestionează mijloacele publice, iar specificul Programului constă în auditarea obligatorie a formării şi utilizării bugetului de stat, bugetului asigurărilor sociale de stat, fondurilor asigurării obligatorii de asistenţă medicală, cu emiterea a 3 opinii de audit în conformitate cu standardele internaţionale de audit, precum şi în majorarea numărului auditelor de performanţă al programelor de cheltuieli sectoriale. Activităţile de audit vor fi direcţionate întru identificarea rezervelor de sporire a eficienţei şi eficacităţii programelor de cheltuieli, îmbunătăţirea calităţii serviciilor publice şi ridicarea nivelului de realizare a noilor iniţiative de politici sectoriale.
Obiectivele Programului:
1. efectuarea auditelor obligatorii prevăzute de legislaţia în vigoare;
2. efectuarea auditelor ce rezultă din angajamentele internaţionale;
3. efectuarea auditelor iniţiate în anul 2009 – tranzitorii în anul 2010;
4. efectuarea auditelor performanţei în sectoarele/domeniile care prezintă un grad ridicat de risc;
5. efectuarea auditelor performanţei pe diferite componente a dezvoltării social-economice din Republica Moldova.
Conţinutul Programului şi modul în care acesta va fi realizat sînt determinate de contextul general în care are loc administrarea finanţelor şi a patrimoniului public, de principalele neajunsuri şi încălcări consemnate în Raportul Curţii de Conturi asupra modului de gestionare a resurselor financiare publice din exerciţiul bugetar 2008, precum şi de necesitatea de a continua implementarea prevederilor Planului de Dezvoltare Strategică a Curţii de Conturi (acţiunile prioritare pe anul 2010).
II. PROCESUL DE ELABORARE A PROGRAMULUI
Elaborarea Programului a fost axată pe următoarele etape/activităţi esenţiale:
• monitorizarea şi actualizarea continuă a Registrului Unic al entităţilor supuse auditului de către Curtea de Conturi;
• studierea şi acumularea informaţiilor, a problemelor relevante privind managementul finanţelor publice şi patrimoniului public, inclusiv a obiectivelor şi politicilor specificate în strategiile şi programele naţionale;
• generalizarea problemelor relevante expuse în Raportul asupra modului de gestionare a resurselor financiare publice din exerciţiul bugetar 2008;
• rezultatele activităţii de analiză şi monitorizare a executării cerinţelor şi recomandărilor din hotărîrile Curţii de Conturi;
• identificarea şi stabilirea criteriilor prioritare şi a indicatorilor ce urmează a fi luaţi în considerare la elaborarea Programului;
• determinarea domeniilor prioritare, a entităţilor şi a temelor pasibile auditului pe anul 2010, conform criteriilor şi indicatorilor stabiliţi;
• elaborarea proiectului propriu-zis al Programului.
Selectarea temelor şi entităţilor pasibile auditului s-a bazat pe studierea informaţiilor privind:
• politicile, obiectivele şi priorităţile guvernamentale pe termen mediu;
• evoluţia social-economică a Republicii Moldova;
• Cadrul de cheltuieli pe termen mediu;
• rezultatele activităţii de analiză şi monitorizare a executării cerinţelor şi recomandărilor din hotărîrile Curţii de Conturi.
Sursele de informaţii utilizate pentru identificarea temelor, entităţilor pasibile auditului, determinarea tipurilor de audite:
- Legea Curţii de Conturi nr.261-XVI din 05.12.2008;
- actele legislative de reglementare a bugetului de stat, bugetelor UAT, bugetului asigurărilor sociale de stat, fondurilor asigurării obligatorii de asistenţă medicală pe anul 2009;
- Programul de activitate a Guvernului “Integrare Europeană: Libertate, Democraţie, Bunăstare” 2009-2013; Strategia naţională de dezvoltare pe anii 2008-2011; Programul de activitate a Guvernului pe anii 2008-2009 “Progres şi Integrare”; Planul de acţiuni privind implementarea Strategiei naţionale de dezvoltare pe anii 2008-2011;
- Programul de stabilizare şi relansare economică a Republicii Moldova pe anii 2009-2011, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.790 din 01.12.2009;
- rezultatele controalelor/auditelor precedente ale Curţii de Conturi; nivelul de executare a cerinţelor şi de implementare a recomandărilor Curţii;
- Planul de Dezvoltare Strategică a Curţii de Conturi (aprilie 2006-decembrie 2010);
- Registrul Unic al entităţilor supuse auditului de către Curtea de Conturi.
La elaborarea Programului s-a ţinut cont de următoarele criterii prioritare şi indicatori:
a) criterii:
• respectarea competenţei legale de audit a Curţii de Conturi;
• obligativitatea legală de efectuare anuală a unor audite;
• axarea pe unele domenii prioritare ale vieţii social-economice, domenii sensibile la riscuri;
• schimbările majore de ordin legislativ, social-economic etc.;
• extinderea domeniilor şi ariei de audit în scopul cuprinderii unui segment cît mai mare din volumul mijloacelor bugetare gestionate de entităţile publice, precum şi diversificarea acestora;
• prevalarea auditelor la autorităţile administraţiei publice centrale, ale căror bugete sînt fundamentate pe programe şi performanţă;
• asigurarea realizării priorităţilor pe anul 2010, stabilite în Planul de Dezvoltare Strategică a Curţii de Conturi;
• asigurarea continuităţii activităţilor;
• oportunitatea şi temeinicia efectuării unor audite;
• evaluarea termenelor rezonabile de efectuare a auditelor.
b) indicatori:
• obligativitatea auditării rapoartelor Guvernului privind executarea din exerciţiul bugetar expirat a: bugetului de stat; bugetului asigurărilor sociale de stat; fondurilor asigurării obligatorii de asistenţă medicală;
• periodicitatea auditelor efectuate de Curtea de Conturi;
• frecvenţa şi gravitatea neregulilor şi abaterilor constatate de Curtea de Conturi în cadrul auditelor anterioare;
• ponderea volumului de cheltuieli prevăzute în bugetul entităţii, pasibile auditului;
• numărul disponibil de personal cu atribuţii de audit al Curţii de Conturi;
• caracterul social;
• rezonanţa problemei în societate, mass-media etc.
III. POLITICILE ŞI DOMENIILE STRATEGICE CARE AU CONDIŢIONAT
STABILIREA NECESITĂŢILOR DE SUPUNERE AUDITULUI
Principiile generale, aspectele şi elementele de care s-a ţinut cont la elaborarea Programului respectiv sînt: independenţa, imparţialitatea şi obiectivitatea formulării propunerilor, potrivit cărora selectarea acţiunilor sau a entităţilor nu depinde de interese externe, politice sau de orice alt tip de interese de grup; caracterul realist, care presupune includerea în program a acelor acţiuni de audit care pot fi realizate cu resursele umane şi mijloacele disponibile; mandatul legal şi atribuţiile Curţii de Conturi; angajamentele internaţionale; sectoarele/domeniile care prezintă un grad ridicat de risc; noutăţile legislative, organizatorice sau referitoare la gestiunea publică; experienţa acumulată de Curtea de Conturi în anii anteriori în activitatea de audit; indicatorii de performanţă stabiliţi pe programe; informaţiile apărute în mass-media sau din alte surse; trăsăturile specifice ale administraţiei publice; politicile social-economice ale statului, precum şi situaţia social-economică condiţionată de efectele crizei mondiale; anul electoral, domeniile de activitate economică afectate de criză.
În afara elementelor menţionate, se va mai ţine cont şi de: includerea cu prioritate în Programul anual de activitate a acţiunilor de audit pe care Curtea de Conturi trebuie să le efectueze în baza dispoziţiilor legale, angajamentelor internaţionale, a acţiunilor începute în anul precedent şi nefinalizate pînă la sfîrşitul anului, totodată, luîndu-se în considerare şi solicitările Parlamentului de a iniţia acţiuni de audit pentru verificarea unor aspecte sesizate; entităţile publice/programele/proiectele sau activităţile care nu au fost supuse verificării în ultima perioadă; entităţile la care din verificările precedente au rezultat deficienţe grave de natură financiar-contabilă, legate de gestionarea inadecvată a resurselor financiare publice, nerespectarea prevederilor legale la administrarea patrimoniului public sau al unităţilor administrativ-teritoriale.
Prezentul Program stabileşte obiectivele, care au servit drept bază pentru mecanismul de planificare a auditelor pe anul 2010 în scopul exercitării atribuţiilor şi competenţelor legale de audit prin realizarea:
- auditelor obligatorii ale bugetului de stat, bugetului asigurărilor sociale de stat, fondurilor asigurării obligatorii de asistenţă medicală, cu emiterea a 3 opinii de audit în conformitate cu standardele internaţionale de audit;
- auditului plenitudinii încasării veniturilor la bugetul de stat prin auditarea autorităţilor vamale şi fiscale;
- auditului formării şi utilizării bugetelor unităţilor administrativ-teritoriale şi gestionării patrimoniului public;
- auditului regularităţii şi performanţei procesului de deetatizare a patrimoniului statului şi de asigurare a activităţii postprivatizare;
- auditelor ce rezultă din Matricele de politici ale Guvernului;
- auditelor la solicitarea Parlamentului, inclusiv a fracţiunilor parlamentare;
- auditului gestionării patrimoniului public de către agenţii economici al căror capital social este de stat în întregime sau în al căror capital social cota statului este mai mare de 50%.
- auditului gestionării fondului forestier.
IV. PROBLEMELE-CHEIE SUPUSE AUDITULUI
Problemele-cheie care urmează a fi elucidate în cadrul fiecărui audit vor fi determinate potrivit Standardelor de audit ale Curţii de Conturi, Manualului de audit al regularităţii, Manualului de audit al performanţei, precum şi altor regulamente şi metodologii aprobate de Curtea de Conturi, conforme celor mai bune practici în domeniu.
Reieşind din rezultatele controalelor/auditelor efectuate pe parcursul ultimilor ani, din reformele care se implementează în sistemul de management financiar, în administraţia publică, precum şi în alte domenii, prezentul Program se axează pe următoarele probleme potenţiale:
• politicile planificării şi nivelul execuţiei bugetare;
• conformitatea ţinerii evidenţei contabile şi raportării financiare;
• evaluarea utilizării performante a cheltuielilor bugetare (din punct de vedere al evaluării rezultatelor obţinute în comparaţie cu scopurile determinate);
• determinarea domeniilor de utilizare ineficientă a resurselor alocate;
• evaluarea funcţionalităţii controlului intern şi auditului intern;
• regularitatea implementării unor proiecte de asistenţă tehnică, programe, strategii etc.
V. ACTIVITĂŢILE DETALIATE DE IMPLEMENTARE
ŞI PERIOADELE SUPUSE AUDITULUI
Totalitatea activităţilor detaliate de implementare a Programului pe parcursul anului 2010 se reflectă în Anexa la prezentul Program, care este parte componentă a acestuia.
VI. MODALITATEA DE IMPLEMENTARE A PROGRAMULUI
Curtea de Conturi intenţionează să implementeze Programul în modul următor:
• Programul, aprobat şi publicat în modul stabilit de legislaţie, va fi plasat pe pagina web a Curţii de Conturi, pentru a asigura accesul liber al publicului la această informaţie;
• entităţile supuse auditului vor primi din timp o notificare despre tema, scopul şi perioada eventualului audit;
• pentru fiecare audit, Curtea de Conturi va desemna o echipă de audit, care va desfăşura activităţile la entitate în baza dispoziţiei-informaţie;
• după caz, Curtea de Conturi va apela la asistenţa experţilor din alte instituţii;
• în cadrul auditelor-pilot Curtea de Conturi va beneficia de asistenţa metodologică din partea partenerilor de dezvoltare;
• în procesul auditelor echipele de audit vor aplica procedurile de efectuare a auditelor stabilite de Curtea de Conturi prin actele normative interne;
• angajaţii Curţii de Conturi care vor participa la diverse acţiuni de instruire, ateliere de lucru, seminare în cadrul organismelor internaţionale şi europene îşi vor împărtăşi experienţa acumulată;
• auditele vor fi susţinute de asistenţa juridică şi metodologică a Curţii de Conturi;
rezultatele auditelor vor fi examinate în şedinţele Curţii de Conturi, cu publicarea lor în modul stabilit de legislaţie.
VII. INSTRUMENTAR
Executarea adecvată şi exhaustivă a Programului va fi realizată prin intermediul:
• auditului regularităţii;
• auditului performanţei;
• altor tipuri de audit.
VIII. RISCURI ŞI MODALITĂŢI DE GESTIONARE
În procesul de planificare a auditelor Curtea de Conturi a identificat principalele riscuri, care pot pune în pericol executarea deplină şi oportună a Programului. Administrarea eficientă a riscurilor va duce la atenuarea sau minimalizarea lor, iar în alte cazuri – la modificarea Programului.
Tabelul de mai jos reprezintă riscurile identificate de către Curtea de Conturi, precum şi acţiunile propuse pentru minimalizarea şi gestionarea lor.
Riscurile identificate | Acţiunile de atenuare (minimalizare) |
Restructurarea Curţii de Conturi conform noului cadru legal | Promovarea reformelor prin implementarea cadrului legal |
Insuficienţa personalului | Curtea de Conturi va propune Parlamentului majorarea numărului-limită de personal |
Solicitarea unor acţiuni de audit suplimentare de către Parlament şi fracţiunile parlamentare | Curtea de Conturi va proceda la un regim şi o abordare eficientă de audit, bazată pe aplicarea procedurilor analitice, a testelor de fond şi de audit, utilizînd pe larg eşantionarea |
Reevaluarea capacităţilor de resurse umane implicate în activitatea de audit şi, în caz de necesitate, redistribuirea acestora. Curtea de Conturi, după caz, va opera modificări în Programul vizat | |
Fluctuaţia personalului instruit. Neadaptarea personalului la noile cerinţe, necesităţi şi modificări | Implementarea măsurilor prevăzute în Strategia de Management şi Dezvoltare a Resurselor Umane |
Insuficienţa de echipament tehnic, uzarea tehnicii de calcul şi a altor mijloace fixe Cunoaşterea insuficientă a utilizării TI în cadrul activităţii de audit | Procurarea calculatoarelor şi altor mijloace fixe noi şi performante Implementarea Strategiei de Dezvoltare a Sistemului Informaţional Automatizat |
Modificări în statutul juridic al entităţilor planificate pentru audit sau ale modului de finanţare, care vor determina ieşirea de sub controlul Curţii de Conturi | Plasarea Programului pe pagina web a Curţii de Conturi, informarea preventivă a entităţilor despre perioadele preconizate de realizare a misiunii de audit, precum şi stabilirea unor relaţii de informare reciprocă între Curtea de Conturi şi entităţile planificate pentru a fi supuse auditului |
Rezultatele auditelor din punct de vedere al calităţii nu vor fi la nivelul scontat | Curtea de Conturi va optimiza procesul de selectare a echipelor de audit, prin includerea în acestea a personalului cu experienţă şi a tinerilor specialişti. Calitatea auditelor va fi supervizată de către directorii de departamente la toate etapele de audit. Implementarea Cadrului calităţii activităţii de audit a Curţii de Conturi, respectiv a Manualului de audit al regularităţii şi al Manualului de audit al performanţei. |
IX. RESURSE ŞI COSTURI
Acţiunile de audit reprezintă activitatea de bază a Curţii de Conturi, care se realizează de către auditori. Resursele umane constituie factorul principal în realizarea Programului. Pentru dezvoltarea capacităţilor personalului, va continua implementarea Strategiei de Management şi Dezvoltare a Resurselor Umane, toţi angajaţii vor fi instruiţi conform Planului de instruire pe anul 2010.
Realizarea auditelor la nivelul celor mai bune practici necesită şi o bază normativă şi metodologică adecvată. În acest scop, activitatea de audit va fi ghidată de Standardele de audit ale Curţii de Conturi, Manualul de audit al regularităţii, Manualul de audit al performanţei, iar în comun cu experţii internaţionali va continua elaborarea manualelor şi altor documente de reglementare a procedurilor de efectuare a auditelor şi de valorificare a rezultatelor acestora.
Baza tehnico-materială a Curţii de Conturi este creată şi pe parcursul anului va necesita întreţinere şi îmbunătăţire. În acest context, precum şi luînd în considerare necesitatea utilizării tehnologiilor informaţionale în procesul auditelor, pe parcursul anului 2010 va fi implementată Strategia de Dezvoltare a Sistemului Informaţional Automatizat.
Activitatea de audit şi activităţile conexe se vor efectua în limita bugetului aprobat pentru întreţinerea Curţii de Conturi.
X. MONITORIZAREA ŞI RAPORTAREA
Monitorizarea Programului va fi realizată în mod permanent de către conducerea Curţii de Conturi, precum şi de către membrii Curţii de Conturi, corespunzător departamentelor patronate.
În cadrul şedinţelor de lucru, organizate de către Preşedintele Curţii de Conturi, directorii de departamente vor raporta lunar despre mersul executării Programului. Suplimentar, monitorizarea Programului va fi efectuată de Departamentul metodologie şi planificare strategică, cu informarea conducerii în modul stabilit.
Rezultatele realizării Programului vor fi incluse în Raportul anual al Curţii de Conturi, care va fi aprobat în şedinţa Curţii de Conturi, cu prezentarea şi raportarea ulterioară Parlamentului în termenele prevăzute de legislaţie.