H O T Ă R Î R E

privind aprobarea Programului activităţii de audit

a Curţii de Conturi pe anul 2011

 

nr. 74  din  30.12.2010

 

Monitorul Oficial nr.18-21/2 din 28.01.2011

 

* * *

În conformitate cu prevederile art.7, art.15, art.16 şi art.30 din Legea Curţii de Conturi nr.261-XVI din 05.12.2008, Curtea de Conturi

HOTĂRĂŞTE:

1. Se aprobă Programul activităţii de audit a Curţii de Conturi pe anul 2011 (se anexează).

2. Directorii de Departamente, de comun acord cu şeful Direcţiei juridice, vor asigura:

a) formarea echipelor de audit în funcţie de complexitatea fiecărui audit, volumul, specificul domeniului şi al entităţii auditate;

b) executarea Programului activităţii de audit pe anul 2011 de către toate persoanele responsabile de realizarea acţiunilor de audit în termenele stabilite.

3. Prezenta hotărîre şi Programul activităţii de audit a Curţii de Conturi pe anul 2011 se aduc la cunoştinţă angajaţilor Curţii de Conturi de către Departamentul metodologie şi planificare strategică.

4. Controlul asupra executării prezentei hotărîri şi a Programului activităţii de audit a Curţii de Conturi pe anul 2011 se pune în sarcina vicepreşedintelui Curţii de Conturi şi a şefului Aparatului.

 

PREŞEDINTELE CURŢII DE CONTURIAla POPESCU

Chişinău, 30 decembrie 2010.
Nr.74.

 

Anexă

la Hotărîrea Curţii de Conturi

nr.74 din 30 decembrie 2010

 

PROGRAMUL

activităţii de audit a Curţii de Conturi pe anul 2011

 

I. INTRODUCERE

Programul activităţii de audit pe anul 2011 este elaborat în conformitate şi în baza Programului activităţii de audit pe anii 2011-2013.

Programul, elaborat de Curte în mod independent, stabileşte conceptul şi activităţile concrete de audit pentru realizare în anul 2011.

Scopul Programului este de a audita realizarea obiectivelor guvernamentale stabilite, inclusiv eficienţa măsurilor de îmbunătăţire a managementului finanţelor publice şi administrării patrimoniului public, auditele fiind independente, credibile, transparente şi profesioniste, adecvate promovării unei responsabilităţi mai mari a conducătorilor care gestionează mijloacele publice, iar specificul Programului constă în auditarea obligatorie a formării şi utilizării bugetului de stat, bugetului asigurărilor sociale de stat, fondurilor asigurării obligatorii de asistenţă medicală, precum şi în majorarea numărului auditelor performanţei programelor de cheltuieli sectoriale şi al auditelor TI.

Activităţile de audit vor fi direcţionate întru:

- evaluarea regularităţii, legalităţii, conformităţii, economicităţii, eficienţei şi eficacităţii gestionării resurselor financiare publice şi a patrimoniului public;

- promovarea standardelor, recunoscute internaţional, privind transparenţa şi responsabilitatea în domeniul managementului finanţelor publice;

- sprijinirea proceselor de reformă în domeniul activităţilor economico-sociale şi managementului finanţelor publice, cu acordarea asistenţei (prin cerinţe şi recomandări oportune) menite să sporească responsabilitatea executorilor de buget şi să îmbunătăţească modul de utilizare a banilor publici.

Anul 2010 a fost marcat de multe evenimente care au condiţionat buna guvernare; utilizarea mijloacelor publice şi gestionarea patrimoniului public; realizarea reformelor în domeniile de importanţă majoră; redresarea situaţiei social-economice; depăşirea efectelor crizei economice, precum şi de alte evenimente (inundaţii, referendum, alegeri etc.).

 

II. OBIECTIVELE PROGRAMULUI

Obiectivele generale, care rezultă din priorităţile guvernamentale de dezvoltare, sînt de a audita utilizarea mijloacelor publice şi impactul obţinut în următoarele domenii şi direcţii de activitate:

1. Stabilizarea şi optimizarea finanţelor publice

2. Relansarea activităţii economice

3. Asigurarea unei protecţii sociale eficiente şi juste.

Obiectivele specifice, care rezultă din mandatul legal al Curţii de Conturi, sînt:

1. Efectuarea auditelor obligatorii prevăzute de legislaţia în vigoare:

Formarea şi utilizarea bugetului public naţional

- formarea şi utilizarea resurselor bugetului de stat

- formarea şi utilizarea resurselor bugetului asigurărilor sociale de stat

- formarea şi utilizarea fondurilor asigurării obligatorii de asistenţă medicală

- formarea şi utilizarea bugetelor unităţilor administrativ-teritoriale

2. Efectuarea auditelor ce rezultă din angajamentele internaţionale

3. Efectuarea auditelor iniţiate în anul 2010 – tranzitorii în anul 2011

4. Efectuarea auditelor privind administrarea şi gestionarea patrimoniului public

5. Efectuarea auditelor pe diferite domenii de importanţă majoră (solicitări)

6. Efectuarea auditelor performanţei şi auditelor TI.

 

III. PROCESUL DE ELABORARE A PROGRAMULUI

Elaborarea Programului s-a axat pe următoarele etape/activităţi esenţiale:

♦ monitorizarea şi actualizarea continuă a Registrului Unic al entităţilor supuse auditului de către Curtea de Conturi;

♦ studierea şi acumularea informaţiilor, a problemelor relevante privind managementul finanţelor publice şi patrimoniului public, inclusiv a obiectivelor şi politicilor specificate în strategiile şi programele naţionale;

♦ generalizarea problemelor relevante expuse în Raportul anual 2009;

♦ rezultatele activităţii de analiză şi monitorizare a executării cerinţelor şi implementării recomandărilor din hotărîrile Curţii de Conturi;

♦ identificarea şi stabilirea criteriilor prioritare şi a indicatorilor ce urmează a fi luaţi în considerare la elaborarea Programului;

♦ determinarea domeniilor prioritare, a entităţilor şi a temelor pasibile auditului pe anul 2011, conform criteriilor şi indicatorilor stabiliţi;

♦ elaborarea proiectului propriu-zis al Programului.

Selectarea temelor şi entităţilor pasibile auditului s-a bazat pe studierea informaţiilor privind:

♦ politicile, obiectivele şi priorităţile guvernamentale pe termen mediu;

♦ evoluţia social-economică a Republicii Moldova;

♦ Cadrul de cheltuieli pe termen mediu;

♦ rezultatele activităţii de analiză şi monitorizare a executării cerinţelor şi implementării recomandărilor din hotărîrile Curţii de Conturi.

Sursele de informaţii utilizate pentru identificarea temelor, entităţilor pasibile auditului, determinarea tipurilor de audite:

- Legea Curţii de Conturi nr.261-XVI din 05.12.2008;

- actele legislative de reglementare a bugetului de stat, bugetelor UAT, bugetului asigurărilor sociale de stat, fondurilor asigurării obligatorii de asistenţă medicală pe anul 2010;

- Programul de activitate a Guvernului; Strategia naţională de dezvoltare pe anii 2008-2011; Programul de stabilizare şi relansare economică a Republicii Moldova pe anii 2009-2011, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.790 din 01.12.2009;

- rezultatele auditelor precedente ale Curţii de Conturi; nivelul de executare a cerinţelor şi de implementare a recomandărilor Curţii;

- Planul de Dezvoltare Strategică a Curţii de Conturi (aprilie 2006-decembrie 2010);

- Registrul Unic al entităţilor supuse auditului de către Curtea de Conturi.

La elaborarea Programului s-a ţinut cont de următoarele criterii prioritare şi indicatori:

a) criterii:

♦ respectarea competenţei legale de audit a Curţii de Conturi;

♦ respectarea angajamentelor internaţionale şi obligativitatea legală de efectuare anuală a unor audite;

♦ axarea pe unele domenii prioritare ale vieţii social-economice, domenii sensibile la riscuri;

♦ schimbările majore de ordin legislativ, social-economic etc.;

♦ extinderea domeniilor şi ariei de audit în scopul cuprinderii unui segment cît mai mare din volumul de mijloace bugetare gestionate de entităţile publice, precum şi diversificarea acestora;

♦ prevalarea auditelor la autorităţile administraţiei publice centrale, ale căror bugete sînt fundamentate pe programe şi performanţă;

♦ asigurarea continuităţii activităţilor.

b) indicatori:

♦ obligativitatea auditării Rapoartelor Guvernului privind executarea din exerciţiul bugetar expirat a: bugetului de stat; bugetului asigurărilor sociale de stat; fondurilor asigurării obligatorii de asistenţă medicală;

♦ periodicitatea auditelor efectuate de Curtea de Conturi;

♦ frecvenţa şi gravitatea neregulilor şi abaterilor constatate de către Curtea de Conturi în cadrul auditelor anterioare;

♦ ponderea volumului de cheltuieli prevăzute în bugetul entităţii, pasibile auditului;

♦ numărul disponibil de personal cu atribuţii de audit al Curţii de Conturi;

♦ rezonanţa problemei în societate, mass-media etc.

 

IV. ACTIVITĂŢILE DE AUDIT SELECTATE SPRE REALIZARE

În anul 2011, Curtea de Conturi urmează să-şi exercite atribuţiile şi competenţele legale de audit, prin realizarea:

- auditelor obligatorii ale bugetului de stat, bugetului asigurărilor sociale de stat, fondurilor asigurării obligatorii de asistenţă medicală;

- auditului formării şi utilizării bugetelor unităţilor administrativ-teritoriale şi gestionării patrimoniului public;

- auditului utilizării alocaţiilor bugetare pentru investiţii;

- auditului datoriei publice;

- auditelor ce rezultă din Matricele de politici ale Guvernului;

- auditelor la solicitarea Parlamentului, inclusiv a fracţiunilor parlamentare;

- auditului gestionării patrimoniului public de către agenţii economici al căror capital social este de stat în întregime sau în al căror capital social cota statului este mai mare de 50%;

- auditului formării şi utilizării mijloacelor fondului rutier;

- auditului privind utilizarea mijloacelor destinate subvenţionării în agricultură;

- auditului performanţei Fondului Naţional de Dezvoltare Regională;

- auditului mediului;

- auditului Proiectului de susţinere a Programului în sectorul drumurilor;

- auditului Proiectului energetic II;

- auditelor TI.

Activităţile detaliate de implementare a Programului pe parcursul anului 2011 se reflectă în Anexa la prezentul Program, care este parte componentă a acestuia.

 

V. PROBLEMELE-CHEIE SUPUSE AUDITULUI

Problemele-cheie care urmează a fi elucidate în cadrul fiecărui audit vor fi determinate potrivit Standardelor de audit ale Curţii de Conturi, Manualelor de audit, precum şi altor regulamente şi metodologii aprobate de către Curtea de Conturi, conforme celor mai bune practici în domeniu.

Reieşind din rezultatele auditelor efectuate pe parcursul ultimilor ani, din reformele care se implementează în sistemul de management financiar, în administraţia publică, precum şi în alte domenii, prezentul Program se axează pe următoarele probleme potenţiale:

• politicile planificării şi nivelul execuţiei bugetare;

• conformitatea ţinerii evidenţei contabile şi raportării financiare;

• evaluarea utilizării performante a cheltuielilor bugetare (din punct de vedere al estimării rezultatelor obţinute în comparaţie cu scopurile determinate);

• determinarea domeniilor de utilizare ineficientă a resurselor alocate;

• evaluarea funcţionalităţii controlului intern şi auditului intern;

• regularitatea implementării unor proiecte de asistenţă tehnică, programe, strategii etc.

 

VI. MODALITATEA DE IMPLEMENTARE A PROGRAMULUI

Curtea de Conturi intenţionează să implementeze Programul în modul următor:

• Programul, aprobat şi publicat în modul stabilit de legislaţie, va fi plasat pe pagina web a Curţii de Conturi, pentru a asigura accesul liber al publicului la această informaţie;

• entităţile supuse auditului vor primi din timp o notificare despre tema, scopul şi perioada eventualului audit;

• pentru fiecare audit, Curtea de Conturi va desemna o echipă de audit, care va desfăşura activităţile la entitate în baza dispoziţiei-informaţie;

• după caz, Curtea de Conturi va apela la asistenţa experţilor din alte instituţii;

• în procesul auditelor echipele de audit vor aplica procedurile de efectuare a auditelor stabilite de Curtea de Conturi prin actele normative interne;

• auditele vor fi susţinute de asistenţa juridică şi metodologică a Curţii de Conturi;

• rezultatele auditelor vor fi examinate în şedinţele Plenului Curţii de Conturi, cu publicarea lor în modul stabilit de legislaţie.

 

VII. INSTRUMENTAR, RESURSE ŞI COSTURI

Executarea adecvată şi exhaustivă a Programului va fi realizată prin intermediul:

♦ auditului regularităţii;

♦ auditului performanţei;

♦ altor tipuri de audit.

Acţiunile de audit reprezintă activitatea de bază a Curţii de Conturi, care se realizează de către auditori. Resursele umane constituie factorul principal în realizarea Programului. Pentru dezvoltarea capacităţilor personalului se vor aplica procedurile aprobate privind managementul resurselor umane, toţi angajaţii vor fi instruiţi conform Planului de instruire pe anul 2011.

Realizarea auditelor la nivelul celor mai bune practici necesită şi o bază normativă şi metodologică adecvată. În acest scop, activitatea de audit va fi ghidată de Standardele de audit ale Curţii de Conturi, Manualele de audit, precum şi de alte documente de reglementare a procedurilor de efectuare a auditelor şi de valorificare a rezultatelor acestora.

Baza tehnico-materială a Curţii de Conturi este creată şi pe parcursul anului va necesita întreţinere şi îmbunătăţire. În procesul de realizare a misiunilor de audit se vor utiliza tehnologiile informaţionale, resursele şi mijloacele de care dispune Curtea de Conturi.

 

VIII. MONITORIZARE ŞI RAPORTARE

Monitorizarea implementării Programului va fi realizată în mod permanent de către Departamentul metodologie şi planificare strategică, care semestrial va pregăti o informaţie privind mersul realizării activităţilor de audit, pe care o va prezenta conducerii Curţii de Conturi în cadrul unei şedinţe de lucru.

Directorii Departamentelor de audit vor raporta lunar despre mersul executării Programului în cadrul şedinţelor de lucru, organizate de către Preşedintele Curţii de Conturi.

Rezultatele realizării Programului vor fi incluse în Raportul anual al Curţii de Conturi, care va fi aprobat în şedinţa Plenului Curţii de Conturi, cu prezentarea şi raportarea ulterioară Parlamentului în termenele prevăzute de legislaţie.