H O T Ă R Î R E

privind aprobarea Programului activităţii de audit

a Curţii de Conturi pe anul 2012

 

nr. 80  din  22.12.2011

 

Monitorul Oficial nr.1-6/2 din 06.01.2012

 

* * *

În conformitate cu prevederile art.7, art.15, art.16 şi art.30 din Legea Curţii de Conturi nr.261-XVI din 05.12.2008, Curtea de Conturi

HOTĂRĂŞTE:

1. Se aprobă Programul activităţii de audit a Curţii de Conturi pe anul 2012 (se anexează).

2. Directorii de Departamente, de comun acord cu şeful Direcţiei juridice, vor asigura:

a) formarea echipelor de audit în funcţie de complexitatea fiecărui audit, volumul, specificul domeniului şi al entităţii auditate;

b) executarea Programului activităţii de audit pe anul 2012 de către toate persoanele responsabile de realizarea acţiunilor de audit în termenele stabilite.

3. Prezenta hotărîre şi Programul activităţii de audit ale Curţii de Conturi pe anul 2012 se aduc la cunoştinţa angajaţilor Curţii de Conturi de către Departamentul metodologie şi planificare strategică.

4. Controlul asupra executării prezentei hotărîri şi a Programului activităţii de audit a Curţii de Conturi pe anul 2012 se pune în sarcina vicepreşedintelui Curţii de Conturi şi a şefului Aparatului.

 

PREŞEDINTELE CURŢII DE CONTURISerafim URECHEAN

Chişinău, 22 decembrie 2011.
Nr.80.

 

Anexă

la Hotărîrea Curţii de Conturi

nr.80 din 22 decembrie 2011

 

PROGRAMUL

activităţii de audit a Curţii de Conturi pe anul 2012

 

I. INTRODUCERE

Programul activităţii de audit pe anul 2012 este elaborat întru realizarea prevederilor art.30 din Legea Curţii de Conturi nr.261-XVI din 05.12.2008, potrivit cărora Curtea de Conturi decide în mod independent asupra programului său de activitate, precum şi asupra modului de executare a acestuia.

Prin Programul anual al activităţii de audit a Curţii de Conturi se realizează Programul multianual pe perioada de referinţă, în mod special detalierea temelor orientative stabilite pentru anul respectiv, ţinîndu-se cont de realităţile ce se prefigurează pentru acel an.

Scopul Programului este de a stabili limitele realizării misiunilor de audit, subiectele şi obiectele auditelor, pentru a îndeplini sarcinile stabilite şi a atinge impactul dorit în urma realizării activităţii de audit public extern.

Specificul Programului constă în realizarea activităţilor concrete de audit, care se exprimă prin:

• Efectuarea auditelor obligatorii prevăzute de legislaţia în vigoare:

- formarea şi utilizarea resurselor bugetului de stat;

- formarea şi utilizarea resurselor bugetului asigurărilor sociale de stat;

- formarea şi utilizarea fondurilor asigurării obligatorii de asistenţă medicală;

- formarea şi utilizarea bugetelor unităţilor administrativ-teritoriale.

• Efectuarea auditelor ce rezultă din angajamentele internaţionale.

• Efectuarea auditelor iniţiate în anul 2011 – tranzitorii în anul 2012.

• Efectuarea auditelor privind administrarea şi gestionarea patrimoniului public.

• Efectuarea auditelor tematice (diferite domenii de importanţă majoră, inclusiv solicitări privind nivelul de executare a cerinţelor şi implementare a recomandărilor Curţii de Conturi).

• Efectuarea auditelor performanţei şi auditelor TI.

 

II. OBIECTIVELE PROGRAMULUI

Obiectivele generale, care reies din priorităţile guvernamentale de dezvoltare, constau în auditarea utilizării mijloacelor publice, administrării şi gestionării patrimoniului public, precum şi în evaluarea impactului obţinut.

Obiectivele specifice, care rezultă din mandatul legal al Curţii de Conturi, sînt:

- evaluarea regularităţii, legalităţii, conformităţii, economicităţii, eficienţei şi eficacităţii gestionării resurselor financiare publice şi a patrimoniului public;

- promovarea standardelor, recunoscute internaţional, privind transparenţa şi responsabilitatea în domeniul managementului finanţelor publice;

- sprijinirea proceselor de reformă în domeniul activităţilor economico-sociale şi managementului finanţelor publice, cu acordarea asistenţei (prin cerinţe şi recomandări oportune) menite să sporească responsabilitatea executorilor de buget şi să îmbunătăţească modul de utilizare a banilor publici.

 

III. PROCESUL DE ELABORARE A PROGRAMULUI

3.1. În procesul de elaborare a Programului anual de activitate s-a ţinut cont de atribuţiile, competenţele şi obiectivele de audit care-i revin Curţii de Conturi în baza Constituţiei Republicii Moldova şi Legii nr.261-XVI din 05.12.2008.

3.2. Programul anual de activitate este legat de cel din anul anterior, astfel că acesta va cuprinde atît noile acţiuni de audit ce urmează a fi iniţiate pe parcursul anului de referinţă şi se vor finaliza în anul respectiv sau în anul următor, cît şi acţiunile începute în anul precedent, care se află în curs de realizare şi se vor finaliza în anul următor.

3.3. La elaborarea Programului anual de activitate a Curţii de Conturi, în afara elementelor luate în consideraţie la planificarea multianuală, s-a ţinut cont şi de următoarele aspecte:

• Particularităţile specifice domeniului aflat în competenţa de verificare a fiecărui Departament de audit.

• Includerea, cu prioritate, în Programul anual de activitate a acţiunilor de audit pe care Curtea de Conturi trebuie să le efectueze în baza angajamentelor internaţionale, ţinîndu-se cont şi de solicitările Parlamentului de iniţiere a unor acţiuni de audit pentru verificarea legalităţii aspectelor sesizate. De asemenea, s-au luat în consideraţie sesizările şi reclamaţiile primite de Curtea de Conturi de la alte persoane juridice şi fizice privind activitatea entităţilor aflate în competenţa de verificare a acesteia, informaţiile apărute în mass-media sau din alte surse, în funcţie de natura informaţiilor şi relevanţa acestora.

• Entităţile publice/programele/proiectele sau activităţile care nu au fost supuse verificării în ultima perioadă.

• Entităţile la care, după verificările precedente, s-au constatat deficienţe grave de natură financiar-contabilă, legate de gestionarea inadecvată a resurselor financiare publice, nerespectarea prevederilor legale la administrarea patrimoniului public, aplicarea unor proceduri de lucru inadecvate, indiferent de volumul de cheltuieli înregistrate şi raportate de entităţile respective.

• Propunerile argumentate ale membrilor Curţii de Conturi şi ale directorilor Departamentelor de audit.

• Rezultatele activităţii de analiză şi monitorizare a executării cerinţelor şi implementării recomandărilor din hotărîrile Curţii de Conturi.

3.4. La stabilirea perioadelor de efectuare a acţiunilor de audit, prevăzute în Programul anual de activitate a Curţii de Conturi, s-a ţinut cont, în mod obligatoriu, de prevederile art.8 alin.(1) din Legea nr.261-XVI din 05.12.2008, conform cărora Curtea de Conturi prezintă anual Parlamentului, în termenele stabilite, Raportul asupra administrării şi întrebuinţării resurselor financiare publice şi patrimoniului public.

La elaborarea Programului s-a ţinut cont de următoarele criterii prioritare şi indicatori:

a) criterii:

◊ respectarea competenţei legale de audit a Curţii de Conturi;

◊ respectarea angajamentelor internaţionale şi obligativitatea legală de efectuare anuală a unor audite;

◊ axarea pe unele domenii prioritare ale vieţii social-economice, domenii sensibile la riscuri;

◊ prevalarea auditelor la autorităţile administraţiei publice centrale ale căror bugete sînt fundamentate pe programe şi performanţă;

◊ asigurarea continuităţii activităţilor;

b) indicatori:

◊ obligativitatea auditării Rapoartelor Guvernului privind executarea în exerciţiul bugetar expirat a: bugetului de stat; bugetului asigurărilor sociale de stat; fondurilor asigurării obligatorii de asistenţă medicală;

◊ periodicitatea auditelor efectuate de Curtea de Conturi;

◊ frecvenţa şi gravitatea neregulilor şi abaterilor constatate de către Curtea de Conturi în cadrul auditelor anterioare;

◊ ponderea volumului de cheltuieli prevăzute în bugetul entităţii, pasibile auditului;

◊ numărul disponibil de personal cu atribuţii de audit al Curţii de Conturi;

◊ rezonanţa problemei în societate, mass-media etc.

 

IV. ACTIVITĂŢILE DE AUDIT SELECTATE SPRE REALIZARE

În anul 2012, Curtea de Conturi urmează să-şi exercite atribuţiile şi competenţele legale de audit prin realizarea:

- auditului Rapoartelor Guvernului privind executarea în exerciţiul bugetar expirat a: bugetului de stat; bugetului asigurărilor sociale de stat; fondurilor asigurării obligatorii de asistenţă medicală;

- auditului formării şi utilizării bugetelor unităţilor administrativ-teritoriale şi gestionării patrimoniului public;

- auditului datoriei publice;

- auditelor ce rezultă din Matricele de politici ale Guvernului;

- auditelor la solicitarea Parlamentului, inclusiv a fracţiunilor parlamentare;

- auditului administrării şi gestionării patrimoniului public;

- auditelor performanţei;

- auditului mediului;

- auditelor TI;

- auditelor tematice.

Activităţile detaliate de implementare a Programului pe parcursul anului 2012 se reflectă în Anexa la prezentul Program, care este parte componentă a acestuia.

 

V. PROBLEMELE-CHEIE SUPUSE AUDITULUI

Problemele-cheie care urmează a fi elucidate în cadrul fiecărui audit vor fi determinate potrivit Standardelor de audit ale Curţii de Conturi, Manualelor de audit, precum şi altor regulamente şi metodologii aprobate de către Curtea de Conturi, conforme celor mai bune practici în domeniu.

Reieşind din rezultatele auditelor efectuate pe parcursul ultimilor ani, din reformele care se implementează în sistemul de management financiar, în administraţia publică, precum şi în alte domenii, prezentul Program se axează pe următoarele probleme potenţiale:

• planificarea şi administrarea necorespunzătoare a veniturilor publice;

• planificarea şi executarea neconformă a cheltuielilor;

• evidenţa contabilă şi raportarea financiară eronată;

• gestionarea neregulamentară a patrimoniului public;

• respectarea prevederilor legale la efectuarea achiziţiilor publice;

• alocarea şi valorificarea neregulamentară a mijloacelor destinate investiţiilor şi reparaţiilor capitale;

• utilizarea ineficientă a resurselor alocate;

• ineficienţa controlului intern şi auditului intern;

• nevalorificarea completă şi regulamentară a fondurilor externe destinate unor proiecte de asistenţă tehnică, programe, strategii etc.

 

VI. MODALITATEA DE IMPLEMENTARE A PROGRAMULUI

Curtea de Conturi intenţionează să implementeze Programul în modul următor:

• Programul, aprobat şi publicat în modul stabilit de legislaţie, va fi plasat pe pagina web a Curţii de Conturi, întru asigurarea accesului liber al publicului la această informaţie;

• entităţile supuse auditului vor primi din timp o notificare despre tema, scopul şi perioada eventualului audit;

• pentru fiecare audit, Curtea de Conturi va desemna o echipă de audit, care va desfăşura activităţile la entitate în baza dispoziţiei-informaţie;

• după caz, Curtea de Conturi va apela la asistenţa experţilor din alte instituţii;

• în procesul auditelor echipele de audit vor aplica procedurile de efectuare a auditelor stabilite de Curtea de Conturi prin actele normative interne;

• auditele vor fi susţinute de asistenţa juridică şi metodologică a Curţii de Conturi;

• rezultatele auditelor vor fi examinate în şedinţele Plenului Curţii de Conturi, cu publicarea lor în modul stabilit de legislaţie.

 

VII. INSTRUMENTAR, RESURSE ŞI COSTURI

Executarea adecvată şi exhaustivă a Programului va fi realizată prin intermediul:

◊ auditului regularităţii;

◊ auditului performanţei;

◊ altor tipuri de audit.

Acţiunile de audit reprezintă activitatea de bază a Curţii de Conturi, care se realizează de către auditori. Resursele umane constituie factorul principal în realizarea Programului. Pentru dezvoltarea capacităţilor personalului se vor aplica procedurile aprobate privind managementul resurselor umane, toţi angajaţii vor fi instruiţi conform Planului de instruire pe anul 2012.

Realizarea auditelor la nivelul celor mai bune practici necesită şi o bază normativă şi metodologică adecvată. În acest scop, activitatea de audit va fi ghidată de Standardele de audit ale Curţii de Conturi, Manualele de audit, precum şi de alte documente de reglementare a procedurilor de efectuare a auditelor şi de valorificare a rezultatelor acestora.

Baza tehnico-materială a Curţii de Conturi este creată şi pe parcursul anului va necesita întreţinere şi îmbunătăţire. În procesul de realizare a misiunilor de audit se vor utiliza tehnologiile informaţionale, resursele şi mijloacele de care dispune Curtea de Conturi.

 

VIII. MONITORIZARE ŞI RAPORTARE

Monitorizarea implementării Programului va fi realizată în mod permanent de către Departamentul metodologie şi planificare strategică, care semestrial va pregăti o informaţie privind mersul realizării activităţilor de audit, pe care o va prezenta conducerii Curţii de Conturi în cadrul unei şedinţe de lucru.

Directorii Departamentelor de audit vor raporta lunar despre mersul executării Programului în cadrul şedinţelor de lucru, organizate de către Preşedintele Curţii de Conturi.

Rezultatele realizării Programului vor fi incluse în Raportul anual al Curţii de Conturi, care va fi aprobat în şedinţa Plenului Curţii de Conturi, cu prezentarea şi raportarea ulterioară Parlamentului în termenele prevăzute de legislaţie.