COMISIA NAŢIONALĂ A VALORILOR MOBILIARE Hotărîre cu privire la aprobarea Modului de lichidare a participantului profesionist sau activităţii lui pe piaţa valorilor mobiliare în cazul retragerii (expirării termenului) licenţei eliberate de Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare Nr.6/5 din 03.02.2000 Monitorul Oficial al R.Moldova nr.63-64/222 din 01.06.2000 * * * În conformitate cu art.42. alin.(4) al Legii cu privire la piaţa valorilor mobiliare nr.199-XIV din 18 noiembrie 1998, COMISIA NAŢIONALĂ A VALORILOR MOBILIARE HOTĂRĂŞTE: 1. Se aprobă Modul de lichidare a participantului profesionist sau activităţii lui pe piaţa valorilor mobiliare în cazul retragerii (expirării termenului) licenţei eliberate de Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare. 2. Controlul asupra executării prezentei Hotărîri revine Departamentului supraveghere, control şi anchetă. PREŞEDINTELE COMISIEI NAŢIONALE A VALORILOR MOBILIARE Gheorghe CĂLCÎI Chişinău, 3 februarie 2000. Nr. 6/5. Anexă la Hotărîrea Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 6/5 din 3.02.2000 Modul de lichidare a participantului profesionist sau activităţii lui pe piaţa valorilor mobiliare în cazul retragerii (expirării termenului) licenţei eliberate de Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare I. Dispoziţii generale 1.1. Modul de lichidare a participantului profesionist sau activităţii lui pe piaţa valorilor mobiliare în cazul retragerii (expirării termenului) licenţei eliberate de Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare (în continuare - Modul) este elaborat în baza prevederilor Legii cu privire la piaţa valorilor mobiliare, Legii privind Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare şi altor acte normative în vigoare, ce reglementează piaţa valorilor mobiliare. 1.2. În cazul retragerii (expirării termenului) licenţei eliberate de Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare (în continuare - Comisia Naţională), Comisia Naţională desemnează un administrator din oficiu care lichidează participantul profesionist la piaţa valorilor mobiliare (în continuare - participantul profesionist) sau activitatea lui pe piaţa valorilor mobiliare în ordinea stabilită de prezentul Mod şi Hotărîrea Comisiei Naţionale privind chestiunea în cauză. 1.3. Băncile şi alte instituţii financiare, activitatea cărora este reglementată de Legea instituţiilor financiare şi care primesc la Comisia Naţională licenţa pentru desfăşurarea activităţii pe piaţa valorilor mobiliare conform art.43 alin.(1) al Legii cu privire la piaţa valorilor mobiliare, nu cad sub incidenţa prezentului Mod. II. Condiţiile desemnării administratorului din oficiu 2.1. În funcţie de administrator din oficiu se desemnează o persoană cu studii superioare, avînd o experientă de activitate pe piaţa valorilor mobiliare. 2.2. Nu poate fi desemnată în calitate de administrator din oficiu persoana care: a) are antecedente penale; b) în ultimii cinci ani a fost trasă la răspundere civilă pentru inducerea în eroare sau încălcarea obligaţiilor financiare. 2.3. Înainte de a desemna persoana în calitate de administrator din oficiu, Comisia Naţională trebuie să se asigure că nu există nici un conflict de interese între persoana în cauză şi participantul profesionist supus lichidării. Pentru constatarea inexistenţei conflictelor de interese, persoana respectivă trebuie să prezinte Comisiei Naţionale înainte de desemnarea sa, informaţii privind interesele de ordin personal, interesele de afaceri, precum şi relaţiile financiare proprii, ale soţiei (soţului), copiilor. 2.4. În cazul apariţiei unui conflict de interese (ce ţine nemijlocit de îndeplinirea obligaţiunilor în calitate de administrator din oficiu) după numirea sa, administratorul din oficiu va informa Comisia Naţională despre acest fapt în decursul a trei zile de la data cînd a luat cunoştinţă de el. 2.5. În cazul cînd Comisia Naţională constată că un astfel de conflict de interese este inadmisibil, administratorul din oficiu trebuie să soluţioneze conflictul în cauză conform cerinţelor Comisiei Naţionale sau să demisioneze. 2.6. Administratorul din oficiu se desemnează concomitent cu adoptarea Hotărîrii Comisiei Naţionale respective privind lichidarea participantului profesionist la piaţa valorilor mobiliare sau a activităţii lui pe piaţa valorilor mobiliare. III. Principalele drepturi şi obligaţii ale administratorului din oficiu 3.1. Administratorul din oficiu dispune de dreptul deplin şi exclusiv de a conduce şi controla activitatea participantului profesionist, aflat în curs de lichidare, şi de a lua orice măsură în vederea lichidării lui eficiente şi obţinerii sumei maxime din vînzarea activelor, precum şi de dreptul: a) de a continua sau a înceta orice operaţiune a participantului profesionist; b) de a angaja orice funcţionar, expert sau consultant profesionist, cu acordul prealabil al Comisiei Naţionale; c) de a intenta acţiuni în judecată; d) de a executa orice operaţiune din numele participantului profesionist, ţinînd cont de faptul că el trebuie să obţină acordul Comisiei Naţionale pentru efectuarea următoarelor operaţiuni: * vînzarea oricărui activ al participantului profesionist în valoare de peste 500000 (cinci sute mii) lei; * satisfacerea oricăror cerinţe faţă de participantul profesionist (cu excepţia cerinţelor care reies din obligaţiunile funcţionale ale administratorului din oficiu) înainte de încheierea procedurii de lichidare, înclusiv achitarea cu toţi clienţii şi creditorii, dar luîndu-se în consideraţie că toţi clienţii şi creditorii participantului profesionist supus lichidării trebuie trataţi în mod egal; e) alte drepturi conform Hotărîrii Comisiei Naţionale. 3.2. Administratorul din oficiu trebuie să-şi execute atribuţiile cu obiectivitate. În acest sens el nu este în drept: a) să acţioneze în situaţia în care există conflict de interese, cu excepţia cazului cînd conflictul este adus la cunoştinţa Comisiei Naţionale, iar aceasta autorizează continuarea activităţii lui; b) să solicite sau să accepte, direct sau indirect, orice servicii, cadouri şi alte valori din partea oricărei persoane despre care administratorul din oficiu cunoaşte că ea urmăreşte să obţină din partea Comisiei Naţionale efectuarea unor acţiuni în legătură cu lichidarea sau că are interese ce pot fi afectate în mod substanţial în urma executării sau neexecutării unor obligaţuni de către administratorul din oficiu; c) să facă promisiuni sau să-şi asume angajamente neautorizate în numele Comisiei Naţionale. 3.3. Administratorul din oficiu nu este în drept să divulge informaţia de uz intern decît în măsura în care aceasta este necesară în exercitarea funcţiilor sale. 3.4. Administratorul din oficiu, în decursul a două luni de la intrarea în funcţiile sale este în drept: a) să rezilieze: * contractul de muncă cu orice specialist al participantului profesionist; * contractele de prestare a serviciilor la care participantul profesionist este parte; * obligaţiile luate de participantul profesionist la închirierea de bunuri mobile şi imobile, cu condiţia înştiinţării proprietarului cu treizeci de zile înainte despre faptul că participantul profesionist desface contractul de închiriere; b) să întreprindă măsurile necesare pentru încetarea obligaţiilor financiare ale participantului profesionist, să restituie proprietarilor toate activele şi bunurile deţinute în fiduciu de participantul profesionist. 3.5. În cazul în care administratorul din oficiu nu respectă prevederile prezentului Mod şi ale Hotărîrilor Comisiei Naţionale privind lichidarea participantului profesionist, Comisia Naţională, prin Hotărîrea sa, poate să retragă administratorul din oficiu, desemnînd o altă persoană. IV. Acţiunile întreprinse de administratorul din oficiu 4.1. Hotărîrea Comisiei Naţionale privind retragerea licenţei şi lichidarea participantului profesionist sau activităţii lui pe piaţa valorilor mobiliare se aduce la cunoştinţă (se expediază o înştiinţare) de către administratorul din oficiu în termen de trei zile: * participantului profesionist; * băncii respective unde participantul profesionist are deschise conturi de decontare; * Inspectoratului Fiscal Principal de Stat; * Fondului Social; * Camerei Înregistrării de Stat de pe lîngă Ministerul Justiţiei. 4.2. Administratorul din oficiu, conform Hotărîrii Comisiei Naţionale, lichidează participantul profesionist ca agent economic sau lichidează activitatea participantuiui profesionist pe piaţa valorilor mobiliare cu condiţia, că agentul economic îşi va reorganiza activitatea şi va activa în alte domenii ale economiei naţionale. V. Comunicarea lichidării 5.1. Administratorul din oficiu, în termen de zece zile din ziua desemnarii sale: * va transmite spre publicare în "Monitorul Oficial al Republicii Moldova" şi ziarul "Capital" un anunţ privind lichidarea participantului profesionist sau activităţii lui pe piaţa valorilor mobiliare, procedura şi termenele lichidării, termenul limită pentru prezentarea creanţelor de către creditori, care trebuie să fie nu mai mic de două luni din momentul publicării a anunţului respectiv; * va informa participantul profesionist despre necesitatea transmiterii documentelor ce ţin de activitatea acestuia, a ştampilelor şi patrimoniului existent al întreprinderii, precum şi va pune imediat toate activele sub sigiliu şi va întreprinde măsurile necesare pentru conservarea acestora; * va informa în scris Inspectoratul Fiscal Principal de Stat şi Fondul Social despre lichidarea participantului profesionist sau a activităţii lui pe piaţa valorilor mobiliare, în scopul verificării achitării impozitelor şi plăţilor obligatorii; * va expedia organelor de conducere ale societăţilor, unde participantul profesionist deţine cote substanţiale, cereri în vederea neadmiterii gajării, înstrăinării sub orice mod a patrimoniului ce aparţine societăţii şi va solicita bilanţul societăţilor în cauză pentru a efectua o posibilă evaluare a activelor deţinute de participantul profesionist supus lichidării; * va întocmi lista clienţilor participantului profesionist; * va cere registratorilor independenţi prezentarea listei acţionarilor (în cazul că participantul profesionist supus lichidării are statut de societate pe acţiuni); * va transmite Comisiei Naţionale, în decurs de trei zile de la publicare, copiile de pe toate anunţurile privind lichidarea. 5.2. Pretenţiile creditorilor şi clienţilor vor fi înregistrate şi examinate de către administratorul din oficiu în termen de cincisprezece zile. Pentru fiecare cerere va fi luată o decizie aparte. 5.3. Administratorul din oficiu examinează, în modul stabilit de Comisia Naţională, plîngerile acţionarilor participantului profesionist, aflat în curs de lichidare. VI. Particularităţile lichidării activităţii participantului profesionist pe piaţa valorilor mobiliare 6.1. La lichidarea activităţii participantului profesionist pe piaţa valorilor mobiliare, administratorul din oficiu este obligat să efectueze inventarierea contractelor în vigoare, încheiate de către participantul profesionist în cadrul activităţii pe piaţa valorilor mobiliare şi, în baza contractelor date, să întocmească lista clienţilor. 6.2. Administratorul din oficiu, în termenul stabilit de Comisia Naţională, înştiinţează fiecare client din lista întocmită conform pct.6.1. privind necesitatea, în termen de cincisprezece zile calendaristice, de: * a depune cererea respectivă privind datoriile participantului profesionist, daunele cauzate clientului în urma nerespectării legislaţiei în vigoare; * a încheia un contract cu alt participant profesionist. 6.3. În baza cererilor depuse, administratorul din oficiu determină suma totală a datoriilor, care urmează a fi recuperate de către participantul profesionist, întru corelarea sumei datoriilor cu mărimea fondului de garanţie creat. 6.4. În cazul cînd fondul de garanţie nu recuperează suma totală a datoriilor participantului profesionist, administratorul din oficiu efectuează inventarierea şi evaluarea patrimoniului participantului profesionist, apreciază alternativele de înstrăinare a patrimoniului şi, în limitele necesare pentru recuperarea datoriilor, efectuează înstrăinarea lui, în conformitate cu prevederile prezentului Mod. 6.5. Administratorul din oficiu: a) va transmite toate documentele, pe fiecare client, participantului profesionist-succesor sau fostului client nemijlocit; b) va prezenta Comisiei Naţionale raportul privind recuperarea tuturor datoriilor din activitatea supusă lichidării şi privind transmiterea documentelor clienţilor participantului profesionist, activitatea căruia s-a supus lichidării, altui participant profesionist sau clientului nemijlocit. 6.6. În cazul cînd fostul client al participantului profesionist, activitatea căruia s-a lichidat, nu a încheiat contractul corespunzător cu alt participant profesionist, Comisia Naţională * desemnează un alt participant profesionist, căruia i se transmit toate documentele fostului client; sau * suspendă activitatea licenţei acestui participant profesionist, pînă la încheierea contractului menţionat (în cazul cînd fostul client este participant profesionist, obligat să încheie contract cu un alt participant profesionist). În cazul dat, toate documentele clientului se păstrează la administratorul din oficiu în sediul Comisiei Naţionale, pînă la transmiterea lor participantului profesionist-succesor. VII. Evaluarea patrimoniului 7.1. Administratorul dîn oficiu va lua în custodie toate documentele privind activitatea participantului profesionist, inclusiv documentele de evidenţă contabilă. 7.2. În termenele stabilite în Hotărîrea Comisiei Naţionale, administratorul din oficiu: a) efectuează inventarierea activelor participantului profesionist şi prezintă Comisiei Naţionale actul de inventariere, pasibil publicării; b) efectuează evaluarea activelor participantului profesionist, luînd în consideraţie rata dobînzii, rata de recuperare a activelor, nivelul inflaţiei, costul menţinerii activelor şi cheltuielile neprevăzute. Administratorul din oficiu reieşind din Hotărîrea Comisiei Naţionale, va efectua evaluarea patrimoniului de sine stătător sau cu implicarea experţilor independenţi - specialiştilor în domeniul evaluării patrimoniului, care dispun de licenţa respectivă; c) evaluează alternativele de vînzare a patrimoniului, luînd în consideraţie valoarea de piaţă a activelor. 7.3. Actul de inventariere va conţine următoarele elemente de bază: a) evaluarea tuturor activelor la valoarea lor de piaţă şi a datoriilor existente ale participantului profesionist (inclusiv lista clienţilor cu determinarea sumei totale a datoriilor); b) lista creanţelor înaintate de creditori care urmează a fi recunoscute şi suma acestora, lista creanţelor înaintate de creditori care au fost recunoscute, precum şi lista creanţelor care n-au fost recunoscute; c) lista cheltuielilor şi plăţilor efectuate din numele participantului profesionist, inclusiv salariile, primele, împrumuturile; d) actul cu indicaţia sumelor datoriilor debit şi credit depistate. 7.4. Evaluarea patrimoniului va fi efectuată pînă la data expirării termenului acordat creditorilor pentru înaintarea creanţelor lor. 7.5 Administratorul din oficiu va revizui toată activitatea financiară a participantului profesionist din ultimii doi ani anteriori procesului de lichidare, în scopul de a determina dacă există dovada unor acte de neglijenţă sau ilegale. 7.6. Dacă administratorul din oficiu constată că au existat acte de neglijenţă sau ilegale, acesta este obligat, în decurs de trei zile lucrătoare de la data constatării, să notifice Comisia Naţională, în scris, privind concluzia făcută în urma revizuirii. VIII. Procedura de înstrăinare a patrimoniului participantului profesionist aflat în proces de lichidare 8.1. În decurs de cincisprezece zile lucrătoare de la întocmirea actului de inventariere, administratorul din oficiu va întocmi şi va prezenta Comisiei Naţionale spre aprobare planul de lichidare şi distribuire a patrimoniului participantului profesionist. Orice modificare a condiţiilor din planul prezentat urmează a fi aprobată de Comisia Naţională. 8.2. Planul de lichidare şi distribuire va conţine detaliat modul şi procedurile de înstrăinare a activelor participantului profesionist şi de distribuire ulterioară a sumelor obţinute din înstrăinarea patrimoniului creditorilor şi deţinătorilor de valori mobiliare. 8.3. Administratorul din oficiu este obligat să prezinte lunar Comisiei Naţionale, conform planului aprobat prin Hotărîrea Comisiei Naţionale, informaţia cu privire la desfăşurarea procedurii de lichidare a participantului profesionist. 8.4. Planul de lichidare şi distribuire va stabili o eşalonare a datelor înstrăinării (realizării) activelor şi distribuirii sumelor rezultate. 8.5. Administratorul din oficiu va comercializa activele participantului profesionist printr-o procedură transparentă, astfel încît toate persoanele (fizice şi juridice) interesate să poată face oferta pentru aceste active. 8.6. Obligaţiunea fundamentală a administratorului din oficiu este de a organiza vînzarea activelor participantului profesionist pentru obţinerea valorii maxime. 8.7. Comisia Naţională va deschide în banca care deserveşte participantul profesionist un cont pentru depozitarea sumelor provenite din lichidare - contul bancar pentru lichidare. Administratorul din oficiu va exercita drepturile de operare asupra acestui cont. Nu se permite depunerea la contul respectiv a altor mijloace, decît cele rezultate în urma înstrăinării patrimoniului. 8.8. Expunerea spre vînzare a patrimoniului se va efectua printr-o firmă selectată preventiv, care dispune de licenţa respectivă. Expunerea spre vînzare a valorilor mobiliare se va efectua prin secţia tranzacţiilor automatizate a Bursei de Valori a Moldovei. 8.9. Preţul valorilor mobiliare şi al altor bunuri va fi stabilit în conformitate cu actul de evaluare aprobat de Comisia Naţională. 8.10. Cu cel puţin douăzeci şi cinci de zile pînă la expunerea spre vînzare a patrimoniului şi valorilor mobiliare, va fi publicat un anunţ în "Monitorul Oficial al Republicii Moldova" şi ziarul "Capital" privind ofertele date şi, suplimentar, oferta privind realizarea valorilor mobiliare se va afişa pe panoul informativ al Bursei de Valori a Moldovei. Totodată, acţionarilor, ce deţin cel puţin 5 (cinci) la sută din valorile mobiliare plasate sau din cota de participare în capitalul social al societăţii şi conducerii societăţii se vor expedia propuneri scrise privind comercializarea patrimoniului şi valorilor mobiliare expuse spre vînzare. 8.11. În caz că patrimoniul, inclusiv valorile mobiliare expuse spre vînzare nu au fost comercializate la prima licitaţie, se va organiza, în acelaşi mod o licitaţie repetată la un preţ redus cu 20 (douăzeci) la sută faţă de cel iniţial. IX. Distribuirea patrimoniului rămas după lichidarea participantului profesionist la piaţa valorilor mobiliare 9.1. După ce va finaliza înstrăinarea tuturor activelor, administratorul din oficiu va începe procesul de distribuire a sumelor rezultate din lichidare, în conformitate cu planul de lichidare şi distribuire. Cheltuielile legate de derularea procedurii de înstrăinare a patrimoniului participantului profesionist vor fi achitate din sumele rămase după achitarea cu creditorii. Devizul de cheltuieli se aprobă de Comisia Naţională. 9.2. Modalitatea şi rezultatele distribiurii patrimoniului se vor publica în ziarul indicat în statutul societăţii. 9.3. Fiecare acţionar sau participant al societăţii va primi extrasele din registrele respective privind valorile mobiliare sau cotele de participare primite în rezultatul distribuirii după achitarea cu creditorii. Distribuirea mijloacelor băneşti rezultate din comercializarea activelor se va efectua prin intermediul filialelor BCA "Banca de Economii a Moldovei" prin deschiderea conturilor personale pentru fiecare acţionar sau participant al societăţii. 9.4. După distribuirea tuturor activelor ale participantului profesionist, aflat în curs de lichidare, administratorul din oficiu prezintă Comisiei Naţionale un raport general la care anexează darea de seamă şi originalul licenţei cu dreptul de activitate profesionistă pe piaţa valorilor mobiliare, eliberate anterior de Comisia Naţională participantului profesionist respectiv. 9.5. În cazul reorganizării activităţii agentului economic conform Hotărîrii Comisiei Naţionale - pentru activitatea în alte domenii ale economiei naţionale, patrimoniului rămas după satisfacerea creanţelor clienţilor şi creditorilor rămîne la dispoziţia agentului economic şi prevederile pct.10.1. nu se aplică. X.Măsurile definitive 10.1. După aprobarea de către Comisia Naţională a raportului general, administratorul din oficiu: * va informa banca care deserveşte participantul profesionist supus lichidării privind necesitatea închiderii contului de decontare şi altor conturi ale participantului profesionist; * va perfecta declaraţia şi va depune documentele necesare privind predarea codului fiscal la Inspectoratul Fiscal Principal de Stat; * va preda ştampila participantului profesionist organelor respective, cu solicitarea documentului ce va confirma faptul predării ei; * va solicita de la Fondul Social şi Inspectoratul Fiscal Principal de Stat certificatele privind lipsa datoriilor; * va prezenta Comisiei Naţionale documentele necesare pentru excluderea participantului profesionist din Registrele de stat respective. 10.2. În decurs de trei zile de la aprobarea raportului, prezentat de administratorul dîn oficiu, privind rezultatele lichidării, Comisia Naţională efectuează modificări în Registrele respective (exclude din Registrul participanţilor profesionişti la piaţa valorilor mobiliare participantul profesionist lichidat, iar din Registrul de stat al hîrtiilor de valoare - acţiunile participantului profesionist, în cazul că este societate pe acţiuni). 10.3. În termen de zece zile din momentul adoptării de către Comisia Naţională a Hotărîrii privind excluderea participantului profesionist din Registrele de stat respective, administratorul din oficiu va fi eliberat de orice obligaţie legată de lichidarea participantului profesionist. 10.4. Administratorul din oficiu va transmite registrele de evidenţă, registrul acţionarilor, toate documentele ce ţin de lichidarea participantului profesionist şi alte documente la Arhiva Naţională a Republicii Moldova. 10.5. Administratorul din oficiu nu este în drept să prezinte documentele pentru efectuarea înscrierilor respective privind lichidarea în Registrul de stat al comerţului pînă la aprobarea rezultatelor lichidării de către Comisia Naţională.