DECRETUL PREŞEDITELUI REPUBLICII MOLDOVA despre aprobarea Regulamentului cu privire la modul şi condiţiile de executare în RSS Moldovenească a pedepselor penale, care nu sînt legate de aplicarea măsurilor de înrîurire corecţională prin muncă asupra condamnaţilor Nr.3359 din 05.04.84 Veştile nr.4/35, 1984 * * * În conformitate cu Ucazul Prezidiumului Sovietului Suprem al Uniunii RSS din 15 martie 1983 "Despre aprobarea Regulamentului cu privire la modul şi condiţiile de executare a pedepselor penale, care nu sînt legate de aplicarea măsurilor de înrîurire corecţională prin muncă asupra condamnaţilor" Prezidiumul Sovietului Suprem al RSS Moldoveneşti hotărăşte: A aproba Regulamentul cu privire la modul şi condiţiile de executare în RSS Moldovenească a pedepselor penale, care nu sînt legate de aplicarea măsurilor de înrîurire corecţională prin muncă asupra condamnaţiilor. Preşedentele Prezidiumului Sovietului Suprem al RSS Moldoveneşti I.Calin Secretarul Prezidiumului Sovietului Suprem al RSS Moldoveneşti A. Melnic or. Chişinău, 5 aprilie 1984, Nr. 3359-X R E G U L A M E N T U L cu privire la modul şi condiţiile de executare în RSS Moldovenească a pedepselor penale, care nu sînt legate de aplicarea măsurilor de înrîu- rire corecţională prin muncă asupra condamnaţilor CAPITOLUL I DISPOZIŢII GENERALE Articolul 1. Legislaţia cu privire la executarea pedepselor, care nu sînt legate de aplicarea măsurilor de înrîurire corecţională prin muncă asupra condamnaţilor În conformitate cu Bazele legislaţiei Uniunii RSS şi a republicilor unionale cu privire la corectarea prin muncă modul şi condiţiile de executare a pedepselor penale, care nu sînt legate de aplicarea măsurilor de înrîurire corecţională prin muncă asupra condamnaţilor, se stabilesc de legislaţia Uniunii RSS şi de legislaţia RSS Moldoveneşti. Prin prezentul Regulament sînt stabilite modul şi condiţiile de executare a pedepselor sub formă de privare de dreptul de a deţine anumite funcţii sau de a exercita o anumită activitate, sub formă de amendă, de destituire din funcţie, de blam public, de confiscare a averii, de decădere din drepturile părinteşti, de ridicare a gradului militar sau a unui titlu special. Articolul 2. Temeiul executării pedepsei Drept temei al executării pedepselor, enumerate în articolul 1 din prezentul Regulament, este sentinţa instanţei judecătoreşti, devenită definitivă. Articolul 3. Situaţia juridică a condamnaţilor Persoanele, condamnate la pedepsele, enumerate în articolul 1 din prezentul Regulament, au îndatoririle şi se bucură de drepturile, stabilite de legislaţie pentru cetăţenii Uniunii RSS, cu restricţiile, prevăzute de legislaţie pentru condamnaţi, precum şi cu cele ce decurg din sentinţa instanţei judecătoreşti şi din modul, stabilit prin lege, de executare a pedepsei de categoria respectivă. Situaţia juridică a cetăţenilor străini în Uniunea RSS şi a persoanelor fără cetăţenie, condamnate la pedepsele, enumerate în articolul 1 din prezentul Regulament, este determinată de legislaţia Uniunii RSS, care stabileşte drepturile şi îndatoririle acestor persoane în timpul aflării lor în Uniunea RSS, cu restricţiile, prevăzute de legislaţie pentru condamnaţi, precum şi cu cele ce decurg din sentinţa instanţei judecătoreşti şi din modul, stabilit prin lege, de executare a pedepsei de categoria respectivă. Articolul 4. Supravegherea exercitată de procuratură asupra executării pedepsei Supravegherea asupra respectării legilor la executarea pedepselor, enumerate în articolul 1 din prezentul Regulament, este exercitată de Procurorul general al Uniunii RSS şi de procurorii din subordinea lui - Procurorul RSS Moldoveneşti şi procurorii ierarhic inferiori - în conformitate cu Legea Uniunii RSS "Cu privire la procuratura Uniunii RSS". CAPITOLUL II Modul şi condiţiile de executare a pedepsei sub formă de privare de dreptul de a deţine anumite funcţii sau de a exercita o anumită activitate Articolul 5. Punerea în aplicare a sentinţei privative de dreptul de a deţine anumite funcţii sau de a exercita o anumită activitate La stabilirea privării de dreptul de a deţine anumite funcţii sau de a exercita o anumită activitate în calitate de pedeapsă principală ori în calitate de complinire a pedepsei, care nu este legată de privaţiunea de libertate, precum şi referitor la persoana, condamnată cu suspendarea pedepsei sau cu amînarea executării sentinţei, dacă în acest caz executarea pedepsei complementare n-a fost amînată, copia sentinţei, devenite definitivă, se trimite de instanţa judecătorească administraţiei întreprinderii, instituţiei, organizaţiei de la locul de lucru al condamnatului în vederea executării, precum şi organului afacerilor interne de la locul de trai al condamnatului în vederea exercitării unui control asupra executării pedepsei în conformitate cu articolul 8 din prezentul Regulament. La stabilirea privării de dreptul de a deţine anumite funcţii sau de a exercita o anumită activitate în calitate de pedeapsă complementară la privaţiunea de libertate administraţia instituţiei de corectare prin muncă, după executarea pedepsei principale sau în caz de eliberare condiţionată înainte de termen a condamnatului ori de înlocuire a pedepsei cu alta mai blîndă, trimite copia sentinţei organului afacerilor interne de la locul de trai al condamnatului. Dacă privarea de dreptul de a deţine anumite funcţii sau de a exercita o anumită activitate a fost stabilită în calitate de pedeapsă complementară unei persoane, condamnate cu suspendarea pedepsei la privaţiune de libertate cu atragerea obligatorie la muncă sau eliberate condiţionat din locurile de deţinere cu atragerea obligatorie la muncă, organul, de competenţa căruia este executarea sentinţei, după expirarea termenului de atragere obligatorie la muncă, trimite copia sentinţei organului afacerilor interne de la locul de trai al condamnatului, cînd pedeapsa menţionată nu este executată. Articolul 6. Îndatoririle administraţiei întreprinderilor, instituţiilor şi organizaţiilor privind executarea sentinţelor private de dreptul de a deţine anumite funcţii sau de a exercita o anumită activitate Administraţia întreprinderii, instituţiei, organizaţiei de la locul de lucru al condamnatului cel tîrziu a doua zi după primirea copiei sentinţei reziliază în modul, prevăzut de legislaţia muncii, contractul de muncă cu condamnatul, care deţine o funcţie sau care exercită o activitate, de dreptul la care a fost privat, şi face în cartea de muncă a condamnatului, în strictă conformitate cu sentinţa instanţei judecătoreşti, o menţiune, în care se arată, pe cei temei, pe ce termen şi referitor la care funcţii el a fost privat de dreptul de a le deţine sau referitor la ce fel de activitate a fost privat de dreptul de a o exercita. Despre aceasta se comunică imediat instanţei judecătoreşti, care a pronunţat sentinţa, şi organului respectiv al afacerilor interne, care exercită controlul asupra executării pedepsei menţionate. La întrarea în serviciu a persoanei, condamnate la privare de dreptul de a deţine o anumită funcţie sau de a exercita o anumită activitate şi în cartea de muncă a căreia lipseşte menţiunea respectivă, administraţia întreprinderii, instituţiei, organizaţiei, la propunerea organului afacerilor interne, care exercită controlul asupra executării acestei pedepse, face în cartea de muncă, în strictă conformitate cu sentinţa instanţei judecătoreşti, o menţiune, în care se arată, pe ce temei, pe ce termen şi referitor la care funcţii ea a fost privată de dreptul de a le deţine sau referitor la ce fel de activitate a fost privată de dreptul de a o exercita. Persoanei, care şi-a executat pedeapsa sub formă de privare de dreptul de a deţine anumite funcţii sau de a exercita o anumită activitate ori care este absolvită de această pedeapsă în modul, stabilit prin lege, i se eliberează, la rugămintea ei, în locul cărţii de muncă duplicatul acesteia, fără a se face în el menţiunea despre pedeapsă. Articolul 7. Îndatoririle administraţiei instituţiilor de corectare prin muncă şi ale organelor afacerilor interne de la locul de atragere obligatorie la muncă a celor condamnaţi cu suspendarea pedepsei şi a celor eliberaţi condiţionat În timpul executării pedepsei privative de libertate de către persoanele, condamnate şi la o pedeapsă complementară sub formă de privare de dreptul de a deţine anumite funcţii sau de a exercita o anumită activitate, administraţia instituţiei de corectare prin muncă nu le poate folosi la lucrări, a căror îndeplinire le este interzisă prin sentinţă. Executarea pedepsei complementare sub formă de privare de dreptul de a deţine anumite funcţii sau de a exercita o anumită activitate în privinţa persoanelor, condamnate la privaţiune de libertate cu suspendarea pedepsei şi cu atragerea obligatorie la muncă, precum şi în privinţa persoanelor eliberate condiţionat din locurile de deţinere cu atragerea obligatorie la muncă, se pune în sarcina organelor afacerilor interne de la locul de atragere obligatorie la muncă a condamnatului. Articolul 8. Îndatoririle organului afacerilor interne privind controlul asupra executării sentinţelor privative de dreptul de a deţine anumite funcţii sau de a exercita o anumită activitate Organul afacerilor interne de la locul de trai al condamnatului: controlează respectarea de către condamnat a interdicţiei, prevăzute prin sentinţa pronunţată de instanţa judecătorească, de a deţine anumite funcţii sau de a exercita o anumită activitate; controlează îndeplinirea de către administraţia întreprinderii, instituţiei, organizaţiei a prescripţiilor, cuprinse în sentinţa judecătorească cu privire la privarea condamnatului de dreptul de a deţine anumite funcţii sau de a exercita o anumită activitate. Articolul 9. Calcularea termenelor de executare a pedepsei sub formă de privare de dreptul de a deţine anumite funcţii sau de a exercita o anumită activitate Termenul de executare a privaţiunii de dreptul de a deţine anumite funcţii sau de a exercita o anumită activitate, privaţiunea fiind stabilită în calitate de pedeapsă principală sau în calitate de complinire a unei pedepse, care nu este legată de privaţiunea de libertate, precum şi atunci cînd are loc condamnarea cu suspendarea pedepsei ori amînarea executării sentinţei în privinţa unei persoane, condamnate la privaţiune de libertate, dacă în acest caz executarea pedepsei complementare n-a fost amînată, se calculează din momentul, cînd sentinţa a devenit definitivă. La stabilirea privaţiunii de dreptul de a deţine anumite funcţii sau de a exercita o anumită activitate, aceasta fiind o pedeapsă complementară la privaţiunea de libertate, ea se extinde asupra întregii perioade de aflare a condamnatului în locurile de deţinere şi, în afară de aceasta, asupra termenului, stabilit prin sentinţă. La stabilirea pedepsei complementare sub formă de privare de dreptul de a deţine anumite funcţii sau de a exercita o anumită activitate în privinţa unei persoane, condamnate cu suspendarea pedepsei la privaţiune de libertate cu atragerea obligatorie la muncă, termenul pedepsei în cauză se calculează din momentul, în care s-a început termenul obligatoriu de muncă la întreprinderi (pe şantiere) ale economiei naţionale. Termenul pedepsei complementare sub formă de privare de dreptul de a deţine anumite funcţii sau de a exercita o anumită activitate în privinţa unei persoane, eliberate condiţionat din locurile de deţinere cu atragerea obligatorie la muncă, se calculează din momentul, cînd s-a început termenul obligatoriu de muncă la întreprinderi (pe şantiere) ale economiei naţionale. Termenul pedepsei complementare sub formă de privare de dreptul de a deţine anumite funcţii sau de a exercita o anumită activitate în privinţa unei persoane, condamnate la privaţiune de libertate şi faţă de care au fost aplicate eliberarea condiţionată înainte de termen sau înlocuierea pedepsei cu alta mai blîndă, ce calculează din momentul eliberării din locurile de deţinere. Articolul 10. Consecinţele neexecutării sentinţei privative de dreptul de a deţine anumite funcţii sau de a exercita o anumită activitate În cazul cînd persoana, condamnată la privare de dreptul de a deţine anumite funcţii sau de a exercita o anumită activitate, va întra în serviciul, a cărui exercitare în aceste interzisă prin sentinţă, administraţia întreprinderii, instituţiei sau a organizaţiei, procedînd din propria iniţiativă sau la propunerea organului afacerilor interne ori a procurorului, reziliază contractul de muncă cu condamnatul în modul, prevăzut de legislaţia muncii. În cazul cînd cel condamnat la privarea de dreptul de a exercita o anumită activitate o exercită, organul afacerilor interne ea măsuri pentru încetarea ei. Persoana, condamnată la privarea de dreptul de a deţine anumite funcţii sau de a exercita o anumită activitate, precum şi persoana cu funcţii de răspundere, care s-a făcut vinovate de neexecutarea sentinţei instanţei judecătoreşti cu privire la privarea de dreptul de a deţine anumite funcţii sau de a exercita o anumită activitate, poartă răspunderea, prevăzută de lege. CAPITOLUL III Modul şi condiţiile de executare a pedepsei sub formă de amendă Articolul 11. Punerea în aplicare a sentinţei de condamnare la amendă Instanţa judecătorească, care a pronunţat sentinţa, îi propune condamnatului să plătească benevol la casa de stat de economii din muncă sau la o instituţie a Băncii de Stat a Uniunii RSS suma amenzii în termen de o lună şi îl previne, că în caz de neachitare a amenzii ea va fi urmărită prin constrîngere. Plata amenzii poate fi amînată sau eşalonată în modul, stabilit de legislaţia RSS Moldoveneşti. Articolul 12. Urmărirea amenzii prin constrîngere Dacă condamnatul nu plăteşte amenda în termenul stabilit, executarea pedepsei sub formă de amendă se efectuează prin constrîngere în modul şi în termenele, ce se stabilesc de legislaţia RSS Moldoveneşti, pe baza titlului executoriu, eliberat de instanţa judecătorească, care a pronunţat sentinţa. Urmărirea amenzii este îndreptată asupra bunurilor persoane ale condamnatului, precum şi asupra părţii lui de proprietatea comună. Îndreptarea urmăririi asupra salariului sau asupra unui alt cîştig, asupra pensiei sau a stipendiei condamnatului se efectuează în cazul cînd condamnatul nu are bunuri ori dacă aceste bunuri sînt insuficiente pentru perceperea complectă a amenzii. Bunurile condamnatului nu sînt supuse urmăririi, dacă suma urmărită nu depăşeşte acea parte a salariului lunar sau a unui alt cîştig, a pensiei sau a stipendiei, care conform legii poate fi urmărită. La următirea amenzii nu pot fi ridicate bunurile, care, în conformitate cu legislaţia RSS Moldoveneşti, nu se confiscă. Articolul 13. Organul, care aduce la îndeplinire pedeapsa sub formă de amendă Aducerea la îndeplinire a pedepsei sub formă de amendă în calitate de pedeapsă principală sau de pedeapsă complementară în cazul condamnării cu suspendarea pedepsei se efectuează de către executorii judecătoreşti, care funcţionează pe lîngă judecătoriile norodnice raionale (orăşeneşti) de la locul de trai, sau de la locul de lucru al condamnatului, ori de la locul în care se află bunurile lui. Aducerea la îndeplinire a pedepsei sub formă de amendă în calitate de pedeapsă complementară la privaţiune de libertate, la deportare, la expulzare, precum şi la condamnarea privativă de libertate cu suspendarea pedepsei şi cu atragerea obligatorie la muncă se efectuează de către executorii judecătoreşti, care funcţionează pe lîngă judecătoriile norodnice raionale (orăşeneşti) de la locul de trai, sau de la locul de lucru al condamnatului, ori de la locul în care se află bunurile lui sau de la locul în care condamnatul îşi execută pedeapsa principală. Articolul 14. Consecinţele sustragerii cu rea voinţă de la executarea pedepsei sub formă de amendă În cazul cînd condamnatul se sustrage cu rea voinţă de la achitarea amenzii, stabilite în calitate de pedeapsă principală, instanţa judecătorească, la propunerea executorului judecătoresc sau din propria iniţiativă, poate înlocui suma neachitată a amenzii printr-o pedeapsă sub formă de muncă corecţională fără privaţiune de libertate, calculîndu-se o lună de muncă corecţională pentru douăzeci de ruble de amendă, dar pe un termen de cel mult doi ani, în modul prevăzut de legislaţia Uniunii RSS şi a RSS Moldoveneşti. Articolul 15. Încheerea acţiunilor executorii Titlul executoriu cu menţiunea despre executarea sentinţei cu privire la urmărirea amenzii se restituie instanţei judecătoreşti, care a pronunţat sentinţa. CAPITOLUL IV Modul şi condiţiile de executare a pedepsei sub formă de destituire din funcţie Articolul 16. Punerea în aplicare a sentinţei de destituire din funcţie La stabilirea pedepsei sub formă de destituire din funcţie copia sentinţei, care a devenit definitivă, se trimite de către instanţa judecătorească administraţiei întreprinderii, instituţiei, organizaţiei de la locul de lucru al condamnatului pentru a fi executată. Articolul 17. Îndatoririle administraţiei întreprinderilor, instituţiilor şi organizaţiilor privind executarea sentinţelor de destituire din funcţie Administraţia întreprinderii, instituţiei, organizaţiei de la locul de lucru al condamnatului cel tîrziu a doua zi după primirea copiei sentinţei reziliază în modul, prevăzut de legislaţia muncii, contractul de muncă cu condamnatul. Despre aceasta se comunică imediat instanţei judecătoreşti, care a pronunţat sentinţa. CAPITOLUL V Modul şi condiţiile de executare a pedepsei sub formă de blam public Articolul 18. Punerea în aplicare de către instanţa judecătorească a pedepsei sub formă de blam public Executarea pedepsei sub formă de blam public se efectuează de către instanţa judecătorească, care a pronunţat sentinţa, şi constă în faptul că la pronunţarea sentinţei instanţa judecătorească declară în public persoanei vinovate blamul, cuprins în sentinţă. Articolul 19. Aducerea la cunoştinţa obştimii a sentinţei de stabilire a pedepsei sub formă de blam public Dacă sentinţa prevede, ca blamul public să fie adus la cunoştinţa obştimii prin intermediul presei sau printr-o altă modalitate,copia sentinţei, devenite definitive, se trimite de către instanţa judecătorească administraţiei întreprinderii, instituţiei, organizaţiei, organizaţiilor obşteşti de la locul de lucru, de învăţătură sau de trai al condamnatului ori organului de presă, care în termen de o lună comunică instanţei judecătoreşti despre măsurile luate. Sentinţa se aduce la cunoştinţa colectivului de muncă în cadrul unor adunări, prin gazeta multiplicată a întreprinderii şi prin gazete de perete sau print-o altă modalitate. CAPITOLUL VI Modul şi condiţiile de executare a pedepsei sub formă de confiscare a averii Articolul 20. Punerea în aplicare a sentinţei de confiscare a averii Instanţa judecătorească, care a pronunţat sentinţa, ce prevede în calitate de pedeapsă complementară confiscarea averii, trimite, după ce sentinţa a devenit definitivă, titlul executoriu, copia inventarului bunurilor şi copia sentinţei, pentru a fi adusă la îndeplinere, executorului judecătoresc, anunţînd despre aceasta organul financiar respectiv. Dacă în dosar lipseşte inventarul bunurilor condamnatului, se trimite o notă informativă, prin care se consemnează, că inventarul n-a fost întocmit. Articolul 21. Organul, care aduce la îndeplinire pedeapsa sub formă de confiscare a averii Aducerea la îndeplinire a pedepsei sub formă de confiscare a averii se efectuează de către executorii judecătoreşti, care funcţionează pe lîngă judecătoriile norodnice raionale (orăşeneşti) de la locul unde se află bunurile. Articolul 22. Bunurile, care urmează să fie confiscate Urmează să fie confiscate bunurile, care sînt proprietate personală a condamnatului, inclusiv partea lui din proprietatea comună, precum şi depunerile condamnatului, aflate în casele de stat de economii din muncă şi la instituţiile Băncii de Stat a Uniunii RSS. Nu urmează să fie confiscate bunurile necesare condamnatului însuşi şi persoanelor, întreţinute de el. Lista unor asemenea bunuri se stabileşte de legislaţia RSS Moldoveneşti. Litigiile în privinţa apartenenţei bunurilor, ce urmează să fie confiscate în baza sentinţei instanţei judecătoreşti, ce soluţionează în modul, stabilit de legislaţia RSS Moldoveneşti. Articolul 23. Acţiunile executorului judecătoresc în vederea aducerii la îndeplinire a sentinţei de confiscare a averii Executorul judecătoresc, imediat, după ce primeşte titlul executoriu, verifică existenţa bunurilor, indicate în inventar, scoate la iveală alte bunuri, ce urmează să fie confiscate, şi face inventarul acestor bunuri. Dacă există o notă informativă, prin care se consemnează, că inventarul bunurilor n-a fost întocmit, executorul judecătoresc ea măsuri pentru scoaterea la iveală a bunurilor condamnatului, care urmează să fie confiscate, şi în cazul cînd le descoperă, face inventarul acestor bunuri. În inventar se indică denumirea complectă şi exactă a fiecărui obiect, semnele lui distinctive (inclusiv greutatea, culoarea, metrajul, gradul de uzare). Obiectele sechestrate se plumbuiesc sau se sigilează, făcîndu-se despre aceasta menţiune respectivă în inventar. Sechestrul pus pe avere de către executorul judecătoresc urmează să fie aprobat de către un judecător norodnic. Executorul judecătoresc ea măsurile necesare pentru păstrarea bunurilor, ce urmează să fie confiscate şi care au fost sechestrate. Partea, ce aparţine condamnatului, din proprietatea comună se stabileşte, pe baza propunerii executorului judecătoresc, în modul, prevăzut de legislaţia RSS Moldoveneşti. Articolul 24. Transmiterea averii confiscate organelor financiare Transmiterea organelor financiare a averii confiscate a condamnatului se efectuează după ce au fost satisfăcute, în conformitate cu legislaţia Uniunii RSS şi a RSS Moldoveneşti, toate pretenţiile, formulate faţă de el. În ceia ce priveşte pretenţiile, ce urmează să fie satisfăcute din contul averii confiscate, statul îşi ea rîspunderea în limitele activului. În conformitate cu legislaţia Uniunii RSS modul de transmitere a averii confiscate organelor financiare se stabileşte de Ministerul finanţelor al Uniunii RSS şi de Ministerul justiţiei al Uniunii RSS. Articolul 25. Răspunderea terţelor persoane pentru ascunderea sau însuşirea bunurilor, ce urmează să fie confiscate Întreprinderile, instituţiile, organizaţiile şi cetăţenii, la care se află bunuri, ce urmează să fie confiscate, au obligaţia de a comunica despre aceasta instanţei judecătoreşti sau organului financiar respectiv. Pentru ascunderea sau însuşirea bunurilor menţionate cei vinovaţi sînt traşi la răspundere în conformitate cu legea. Articolul 26. Confiscarea bunurilor, descoperite după executarea sentinţei În cazurile cînd după executarea sentinţei în ceea ce priveşte confiscarea întregii averi, însă pînă la expirarea termenelor, stabilite de lege pentru executarea sentinţei de condamnare, se descoperă bunuri ale condamnatului neconfiscate şi procurate de el înainte de pronunţarea sentinţei sau după aceasta, însă cu mijloacele, ce urmează să fie confiscate, instanţa judecătorească rezolvă chestiunea privitoare la confiscarea bunurilor, descoperite suplimentar, procedînd în modul stabilit de legislaţia RSS Moldoveneşti pentru rezolvarea chestiunilor, legate de executarea sentinţei. Articolul 27. Încheerea acţiunilor executorii După transmiterea averii confiscate organelor financiare titlul executoriu cu menţiunea despre executarea sentinţei de confiscare a averii se restituie instanţei judecătoreşti, care a pronunţat sentinţa. Organele financiare comunică instanţei judecătoreşti, care a pronunţat sentinţa, datele, ce confirmă executarea sentinţei referitor la confiscarea averii. CAPITOLUL VII Modul şi condiţiile de executare a pedepsei sub formă de decădere din drepturile părinteşti Articolul 28. Punerea în aplicare a sentinţei de decădere din drepturile părinteşti Instanţa judecătorească, care a pronunţat sentinţa de decădere din drepturile părinteşti, trimite, după ce sentinţa a devenit definitivă, copia ei organului de tutelă şi de curatelă de la locul, în care se află copilul, pentru ocrotirea drepturilor lui, şi organului de înregistrare a actelor de stare civilă, unde a fost înregistrată naşterea copilului, pentru facerea menţiunii respective în registrele actelor de stare civilă. Persoanei, decăzute din drepturile părinteşti, nu i se mai plătesc pensiile, ajutoarele, alte plăţi, fixate pentru copii, precum şi pensia alimentară, urmărită în favoarea ei. Instanţa judecătorească, care a pronunţat sentinţa de decădere din drepturile părinteşti, trimite, după ce sentinţa a devenit definitivă, copia ei organului respectiv, care efectua plăţile menţionate, sau instanţei judecătoreşti de la locul, în care a fost pronunţată decizia privitoare la plăţi, pentru a se examina problema referitoare la virarea lor în favoarea instituţiei pentru copii sau a persoanei, căreia i s-a transmis spre educaţie copilului. În cazul, cînd e necesar al lua cu forţa pe copil şi al transmite altor persoane, instanţa judecătorească, care a pronunţat sentinţa, trimite, după ce ea a devenit definitivă, titlul executoriu şi copia sentinţei, executorului judecătoresc pentru aducerea ei la îndeplinire. Ececutorul judecătoresc efectuează acţiunile executorii, legate de luarea copilului şi de transmiterea lui altor persoane, fiind necesară în mod obligator participarea unui reprezentant al organului de tutelă şi de curatelă. Articolul 29. Calcularea termenelor de executare a pedepsei sub formă de decădere din drepturile părinteşti Termenul de executare a pedepsei sub formă de decădere din drepturile părinteşti, fiind stabilită în calitate de pedeapsă complementară la pedeapsa, care nu este legată de privaţiune de libertate, se calculează din momentul cînd s-a început executarea pedepsei principale. la stabilirea decăderii din drepturile părinteşti în calitate de pedeapsă complementară la privaţiunea de libertate ea se extinde asupra întregii perioade de aflare a condamnatului în locurile de deţinere şi, în afară de aceasta, asupra termenului, stabilit prin sentinţă. Articolul 30. Reintegrarea în drepturile părinteşti Reintegrarea în drepturile părinteşti se efectuează de către instanţa judecătorească la propunerea organelor de tutelă şi de curatelă sau a comisiei pentru minori pe linia procedurii judiciare civile. CAPITOLUL VIII Modul şi condiţiile de executare a pedepsei sub formă de ridicare a gradului militar sau a unui titlu special Articolul 31. Punerea în aplicare a sentinţei de ridicare a gradului militar sau a unui titlu special şi acţiunile organelor, care au conferit acest grad sau titlu Instanţa judecătorească, care a pronunţat sentinţa cu privire la privirea condamnatului de gradul militar sau de un titlu special, trimite copia sentinţei, după ce ea a devenit definitivă, organului care a conferit acest grad sau titlu. După primirea copiei sentinţei, în baza căreia condamnatului i s-a ridicat gradul militar sau titlul special, organul, care a conferit acest grad sau titlu, face în documentele respective, în modul stabilit, o menţiune despre privarea condamnatului de grad sau de titlu şi ea măsuri pentru privarea lui de toate drepturile şi înlesnirile, legate de acest grad sau titlu, comunicînd despre aceasta instanţei judecătoreşti. Articolul 32. Modul şi termenele de prezentare a propunerii cu privire la ridicarea de la condamnaţi a ordenelor, a medaliilor, a titlurilor onorifice sau a gradelor militare şi a altor titluri Instanţa judecătorească, care a pronunţat sentinţa, prin care s-a decis a face o propunere cu privire la ridicarea de la condamnat a ordenului sau a medaliei sau a titlului onorofic, conferit de Prezidiumului Sovietului Suprem al Uniunii RSS, de Prezidiumul Sovietului Suprem al RSS Moldoveneşti sau al unei alte republici unionale, precum şi al unei republici autonome, ori a gradului militar sau a unui alt titlu, conferit de Prezidiumul Sovietului Suprem al Uniunii RSS, de Sovietul Miniştrilor al Uniunii RSS, de Sovietul Miniştrilor al RSS Moldoveneşti sau al unei alte republici unionale, trimite într-un termen de cinci zile, după ce sentinţa a devenit definitivă, copia sentinţei, precum şi decoraţiile şi documentele referitoare la ele organului, care l-a decorat pe condamnat cu orden ori cu medalie sau care ia conferit un titlu onorific, un grad militar ori un alt titlu. Despre hotărîrea organului menţionat comunică instanţei judecătoreşti, care a pronunţat sentinţa. Secretarul Prezidiumului Sovietului Suprem al RSS Moldoveneşti A.Melnic