DECRETUL PREŞEDITELUI REPUBLICII MOLDOVA
         despre aprobarea Regulamentului cu privire la modul
          şi condiţiile de executare în RSS Moldovenească a
         pedepselor penale, care nu sînt legate de aplicarea
        măsurilor de înrîurire corecţională prin muncă asupra
                            condamnaţilor

                         Nr.3359  din  05.04.84

                         Veştile nr.4/35, 1984

                                * * *

    În  conformitate  cu  Ucazul  Prezidiumului  Sovietului  Suprem   al
Uniunii  RSS  din  15  martie  1983  "Despre aprobarea Regulamentului cu
privire la modul  şi condiţiile de  executare a pedepselor  penale, care
nu sînt  legate de  aplicarea măsurilor  de înrîurire  corecţională prin
muncă  asupra  condamnaţilor"  Prezidiumul  Sovietului  Suprem  al   RSS
Moldoveneşti hotărăşte:

    A  aproba  Regulamentul  cu  privire  la  modul  şi  condiţiile   de
executare în RSS Moldovenească a pedepselor penale, care nu sînt  legate
de  aplicarea  măsurilor  de  înrîurire  corecţională  prin muncă asupra
condamnaţiilor.

    Preşedentele Prezidiumului
Sovietului Suprem al RSS Moldoveneşti            I.Calin

    Secretarul Prezidiumului
Sovietului Suprem al RSS Moldoveneşti            A. Melnic

or. Chişinău, 5 aprilie 1984, Nr. 3359-X

                         R E G U L A M E N T U L
             cu privire la modul şi condiţiile de executare
             în RSS Moldovenească a pedepselor penale, care
             nu sînt legate de aplicarea măsurilor de înrîu-
            rire corecţională prin muncă asupra condamnaţilor

                             CAPITOLUL I
                         DISPOZIŢII GENERALE

    Articolul 1. Legislaţia cu privire la executarea pedepselor, care
                 nu sînt legate de aplicarea măsurilor de înrîurire
                 corecţională prin muncă asupra condamnaţilor
    În conformitate cu Bazele legislaţiei Uniunii RSS şi a  republicilor
unionale cu  privire la  corectarea prin  muncă modul  şi condiţiile  de
executare  a  pedepselor  penale,  care  nu  sînt  legate  de  aplicarea
măsurilor de înrîurire corecţională prin muncă asupra condamnaţilor,  se
stabilesc de legislaţia Uniunii RSS şi de legislaţia RSS Moldoveneşti.
    Prin  prezentul  Regulament  sînt  stabilite  modul şi condiţiile de
executare  a  pedepselor  sub  formă  de  privare de dreptul de a deţine
anumite funcţii  sau de  a exercita  o anumită  activitate, sub formă de
amendă,  de  destituire  din  funcţie,  de  blam public, de confiscare a
averii, de decădere  din drepturile părinteşti,  de ridicare a  gradului
militar sau a unui titlu special.

    Articolul 2. Temeiul executării pedepsei
    Drept temei al executării  pedepselor, enumerate în articolul  1 din
prezentul Regulament,  este sentinţa  instanţei judecătoreşti,  devenită
definitivă.

    Articolul 3. Situaţia juridică a condamnaţilor
    Persoanele, condamnate  la pedepsele,  enumerate în  articolul 1 din
prezentul  Regulament,  au  îndatoririle  şi  se  bucură  de drepturile,
stabilite de legislaţie pentru  cetăţenii Uniunii RSS, cu  restricţiile,
prevăzute de legislaţie pentru condamnaţi,  precum şi cu cele ce  decurg
din sentinţa instanţei judecătoreşti  şi din modul, stabilit  prin lege,
de executare a pedepsei de categoria respectivă.
    Situaţia  juridică  a  cetăţenilor  străini  în  Uniunea  RSS  şi  a
persoanelor  fără  cetăţenie,  condamnate  la  pedepsele,  enumerate  în
articolul 1  din prezentul  Regulament, este  determinată de  legislaţia
Uniunii  RSS,  care  stabileşte   drepturile  şi  îndatoririle   acestor
persoane  în  timpul  aflării  lor  în  Uniunea  RSS,  cu  restricţiile,
prevăzute de legislaţie pentru condamnaţi,  precum şi cu cele ce  decurg
din sentinţa instanţei judecătoreşti  şi din modul, stabilit  prin lege,
de executare a pedepsei de categoria respectivă.

    Articolul 4. Supravegherea exercitată de procuratură asupra
                 executării pedepsei
    Supravegherea asupra respectării  legilor la executarea  pedepselor,
enumerate în articolul  1 din prezentul  Regulament, este exercitată  de
Procurorul general al Uniunii RSS şi de procurorii din subordinea lui  -
Procurorul  RSS  Moldoveneşti  şi  procurorii  ierarhic  inferiori  - în
conformitate cu  Legea Uniunii  RSS "Cu  privire la  procuratura Uniunii
RSS".

                          CAPITOLUL II
          Modul şi condiţiile de executare a pedepsei sub
          formă de privare de dreptul de a deţine anumite
          funcţii sau de a exercita o anumită activitate

    Articolul 5. Punerea în aplicare a sentinţei privative de
                 dreptul de a deţine anumite funcţii sau de a
                 exercita o anumită activitate
    La stabilirea privării  de dreptul de  a deţine anumite  funcţii sau
de a exercita  o anumită activitate  în calitate de  pedeapsă principală
ori  în  calitate  de  complinire  a  pedepsei,  care  nu este legată de
privaţiunea de  libertate, precum  şi referitor  la persoana, condamnată
cu suspendarea pedepsei  sau cu amînarea  executării sentinţei, dacă  în
acest  caz  executarea  pedepsei  complementare  n-a fost amînată, copia
sentinţei, devenite  definitivă, se  trimite de  instanţa judecătorească
administraţiei întreprinderii, instituţiei, organizaţiei de la locul  de
lucru  al  condamnatului  în  vederea  executării,  precum  şi organului
afacerilor  interne  de  la  locul  de  trai al condamnatului în vederea
exercitării unui control asupra  executării pedepsei în conformitate  cu
articolul 8 din prezentul Regulament.
    La stabilirea privării  de dreptul de  a deţine anumite  funcţii sau
de  a   exercita  o   anumită  activitate   în  calitate   de   pedeapsă
complementară la privaţiunea  de libertate administraţia  instituţiei de
corectare prin muncă, după executarea pedepsei principale sau în caz  de
eliberare  condiţionată  înainte  de  termen  a  condamnatului  ori   de
înlocuire  a  pedepsei  cu  alta  mai  blîndă,  trimite  copia sentinţei
organului afacerilor interne de la locul de trai al condamnatului.
    Dacă  privarea  de  dreptul  de  a  deţine  anumite funcţii sau de a
exercita o anumită activitate a  fost stabilită în calitate de  pedeapsă
complementară  unei  persoane,  condamnate  cu  suspendarea  pedepsei la
privaţiune de libertate cu atragerea obligatorie la muncă sau  eliberate
condiţionat din locurile de deţinere cu atragerea obligatorie la  muncă,
organul, de competenţa căruia este executarea sentinţei, după  expirarea
termenului de  atragere obligatorie  la muncă,  trimite copia  sentinţei
organului afacerilor interne de la locul de trai al condamnatului,  cînd
pedeapsa menţionată nu este executată.

    Articolul 6. Îndatoririle administraţiei întreprinderilor,
                 instituţiilor şi organizaţiilor privind executarea
                 sentinţelor private de dreptul de a deţine anumite
                 funcţii sau de a exercita o anumită activitate
    Administraţia întreprinderii, instituţiei, organizaţiei de la  locul
de lucru  al condamnatului  cel tîrziu  a doua  zi după  primirea copiei
sentinţei reziliază în modul, prevăzut de legislaţia muncii,  contractul
de  muncă  cu  condamnatul,  care  deţine  o funcţie sau care exercită o
activitate, de  dreptul la  care a  fost privat,  şi face  în cartea  de
muncă a  condamnatului, în  strictă conformitate  cu sentinţa  instanţei
judecătoreşti, o menţiune, în care se arată, pe cei temei, pe ce  termen
şi referitor la care funcţii el a fost privat de dreptul de a le  deţine
sau referitor la ce  fel de activitate a  fost privat de dreptul  de a o
exercita. Despre  aceasta se  comunică imediat  instanţei judecătoreşti,
care  a  pronunţat  sentinţa,  şi  organului  respectiv  al   afacerilor
interne, care exercită controlul asupra executării pedepsei menţionate.
    La  întrarea  în  serviciu  a  persoanei,  condamnate  la privare de
dreptul  de  a  deţine  o  anumită  funcţie  sau de a exercita o anumită
activitate  şi  în   cartea  de  muncă   a  căreia  lipseşte   menţiunea
respectivă, administraţia întreprinderii, instituţiei, organizaţiei,  la
propunerea organului afacerilor interne, care exercită controlul  asupra
executării  acestei  pedepse,  face  în  cartea  de  muncă,  în  strictă
conformitate cu  sentinţa instanţei  judecătoreşti, o  menţiune, în care
se arată, pe ce  temei, pe ce termen  şi referitor la care  funcţii ea a
fost  privată  de  dreptul  de  a  le  deţine sau referitor la ce fel de
activitate a fost privată de dreptul de a o exercita.
    Persoanei, care  şi-a executat  pedeapsa sub  formă de    privare de
dreptul  de  a  deţine  anumite  funcţii  sau  de  a  exercita o anumită
activitate  ori  care  este  absolvită  de  această  pedeapsă  în modul,
stabilit prin lege, i se  eliberează, la rugămintea ei, în  locul cărţii
de muncă  duplicatul acesteia,  fără a  se face  în el  menţiunea despre
pedeapsă.

    Articolul 7. Îndatoririle administraţiei instituţiilor de corectare
                 prin muncă şi ale organelor afacerilor interne de la
                 locul de atragere obligatorie la muncă a celor
                 condamnaţi cu suspendarea pedepsei şi a celor eliberaţi
                 condiţionat
    În  timpul  executării  pedepsei  privative  de  libertate  de către
persoanele,  condamnate  şi  la  o  pedeapsă  complementară sub formă de
privare de  dreptul de  a deţine  anumite funcţii  sau de  a exercita  o
anumită activitate,  administraţia instituţiei  de corectare  prin muncă
nu le  poate folosi  la lucrări,  a căror  îndeplinire le este interzisă
prin sentinţă.
    Executarea  pedepsei   complementare  sub   formă  de   privare   de
dreptul  de  a  deţine  anumite  funcţii  sau  de  a  exercita o anumită
activitate  în  privinţa  persoanelor,   condamnate  la  privaţiune   de
libertate cu suspendarea pedepsei şi cu atragerea obligatorie la  muncă,
precum şi în privinţa persoanelor eliberate condiţionat din locurile  de
deţinere  cu  atragerea  obligatorie  la  muncă,  se  pune  în   sarcina
organelor  afacerilor  interne  de  la  locul de atragere obligatorie la
muncă a condamnatului.

    Articolul 8. Îndatoririle organului afacerilor interne privind
                 controlul asupra executării sentinţelor privative
                 de dreptul de a deţine anumite funcţii sau de a
                 exercita o anumită activitate
    Organul afacerilor interne de la locul de trai al condamnatului:
    controlează  respectarea   de  către   condamnat  a    interdicţiei,
prevăzute  prin  sentinţa  pronunţată  de  instanţa judecătorească, de a
deţine anumite funcţii sau de a exercita o anumită activitate;
    controlează  îndeplinirea  de  către  administraţia  întreprinderii,
instituţiei,  organizaţiei  a   prescripţiilor,  cuprinse  în   sentinţa
judecătorească  cu  privire  la  privarea  condamnatului de dreptul de a
deţine anumite funcţii sau de a exercita o anumită activitate.

    Articolul 9. Calcularea termenelor de executare a pedepsei sub
                 formă de privare de dreptul de a deţine anumite
                 funcţii sau de a exercita o anumită activitate
    Termenul de executare a privaţiunii  de dreptul de a deţine  anumite
funcţii  sau  de  a  exercita  o  anumită  activitate, privaţiunea fiind
stabilită  în  calitate  de  pedeapsă  principală  sau  în  calitate  de
complinire  a  unei  pedepse,  care  nu  este  legată  de privaţiunea de
libertate,  precum  şi  atunci  cînd  are loc condamnarea cu suspendarea
pedepsei ori  amînarea executării  sentinţei în  privinţa unei persoane,
condamnate  la  privaţiune  de  libertate,  dacă în acest caz executarea
pedepsei complementare  n-a fost  amînată, se  calculează din  momentul,
cînd sentinţa a devenit definitivă.
    La stabilirea  privaţiunii de  dreptul de  a deţine  anumite funcţii
sau  de  a  exercita  o  anumită  activitate,  aceasta  fiind o pedeapsă
complementară  la  privaţiunea  de  libertate,  ea  se  extinde   asupra
întregii perioade de aflare a condamnatului în locurile de deţinere  şi,
în afară de aceasta, asupra termenului, stabilit prin sentinţă.
    La  stabilirea  pedepsei  complementare  sub  formă  de  privare  de
dreptul  de  a  deţine  anumite  funcţii  sau  de  a  exercita o anumită
activitate  în  privinţa  unei   persoane,  condamnate  cu   suspendarea
pedepsei la privaţiune de  libertate cu atragerea obligatorie  la muncă,
termenul  pedepsei  în  cauză  se  calculează  din momentul, în care s-a
început termenul  obligatoriu de  muncă la  întreprinderi (pe  şantiere)
ale economiei naţionale.
    Termenul pedepsei complementare sub  formă de privare de  dreptul de
a  deţine  anumite  funcţii  sau  de  a exercita o anumită activitate în
privinţa unei persoane, eliberate  condiţionat din locurile de  deţinere
cu atragerea obligatorie la muncă, se calculează din momentul, cînd  s-a
început termenul  obligatoriu de  muncă la  întreprinderi (pe  şantiere)
ale economiei naţionale.
    Termenul pedepsei complementare sub  formă de privare de  dreptul de
a  deţine  anumite  funcţii  sau  de  a exercita o anumită activitate în
privinţa unei persoane,  condamnate la privaţiune  de libertate şi  faţă
de care au fost aplicate  eliberarea condiţionată înainte de termen  sau
înlocuierea  pedepsei  cu  alta  mai  blîndă, ce calculează din momentul
eliberării din locurile de deţinere.

    Articolul 10. Consecinţele neexecutării sentinţei privative
                  de dreptul de a deţine anumite funcţii sau de
                  a exercita o anumită activitate
    În  cazul  cînd  persoana,  condamnată  la  privare  de dreptul de a
deţine anumite funcţii sau de a exercita o anumită activitate, va  întra
în  serviciul,  a  cărui  exercitare  în aceste interzisă prin sentinţă,
administraţia întreprinderii, instituţiei sau a organizaţiei,  procedînd
din propria  iniţiativă sau  la propunerea  organului afacerilor interne
ori  a  procurorului,  reziliază  contractul  de muncă cu condamnatul în
modul, prevăzut de legislaţia muncii.
    În cazul cînd cel condamnat la  privarea de dreptul de a exercita  o
anumită  activitate  o  exercită,  organul  afacerilor interne ea măsuri
pentru încetarea ei.
    Persoana,  condamnată  la  privarea  de  dreptul de a deţine anumite
funcţii sau de  a exercita o  anumită activitate, precum  şi persoana cu
funcţii  de  răspundere,  care   s-a  făcut  vinovate  de   neexecutarea
sentinţei instanţei judecătoreşti cu  privire la privarea de  dreptul de
a deţine anumite funcţii sau de a exercita o anumită activitate,  poartă
răspunderea, prevăzută de lege.

                         CAPITOLUL III
           Modul şi condiţiile de executare a pedepsei
                      sub formă de amendă

    Articolul 11. Punerea în aplicare a sentinţei de
                  condamnare la amendă
    Instanţa  judecătorească,  care  a  pronunţat  sentinţa,  îi propune
condamnatului  să  plătească  benevol  la  casa  de stat de economii din
muncă sau la o  instituţie a Băncii de  Stat a Uniunii RSS  suma amenzii
în termen de o lună şi îl previne, că în caz de neachitare a amenzii  ea
va fi urmărită prin constrîngere.
    Plata amenzii poate fi amînată  sau eşalonată în modul, stabilit  de
legislaţia RSS Moldoveneşti.

    Articolul 12. Urmărirea amenzii prin constrîngere
    Dacă  condamnatul   nu  plăteşte   amenda  în   termenul   stabilit,
executarea pedepsei sub formă de amendă se efectuează prin  constrîngere
în  modul  şi   în  termenele,  ce   se  stabilesc  de   legislaţia  RSS
Moldoveneşti,  pe  baza  titlului   executoriu,  eliberat  de   instanţa
judecătorească, care a pronunţat sentinţa.
    Urmărirea  amenzii  este  îndreptată  asupra  bunurilor persoane ale
condamnatului, precum şi asupra părţii lui de proprietatea comună.
    Îndreptarea urmăririi asupra salariului sau asupra unui alt  cîştig,
asupra pensiei  sau a  stipendiei condamnatului  se efectuează  în cazul
cînd condamnatul nu are bunuri ori dacă aceste bunuri sînt  insuficiente
pentru perceperea complectă a amenzii.
    Bunurile condamnatului nu sînt supuse urmăririi, dacă suma  urmărită
nu depăşeşte  acea parte  a salariului  lunar sau  a unui  alt cîştig, a
pensiei sau a stipendiei, care conform legii poate fi urmărită.
    La  următirea  amenzii  nu  pot  fi  ridicate  bunurile,  care,   în
conformitate cu legislaţia RSS Moldoveneşti, nu se confiscă.

    Articolul 13. Organul, care aduce la îndeplinire pedeapsa
                  sub formă de amendă
    Aducerea la îndeplinire a pedepsei  sub formă de amendă în  calitate
de  pedeapsă  principală  sau   de  pedeapsă  complementară   în   cazul
condamnării cu  suspendarea pedepsei  se efectuează  de către executorii
judecătoreşti,  care  funcţionează  pe  lîngă  judecătoriile   norodnice
raionale (orăşeneşti) de la locul de  trai, sau de la locul de  lucru al
condamnatului, ori de la locul în care se află bunurile lui.
    Aducerea la îndeplinire a pedepsei  sub formă de amendă în  calitate
de pedeapsă complementară la  privaţiune de libertate, la  deportare, la
expulzare,  precum  şi   la  condamnarea  privativă   de  libertate   cu
suspendarea pedepsei şi cu atragerea obligatorie la muncă se  efectuează
de  către   executorii  judecătoreşti,   care  funcţionează   pe   lîngă
judecătoriile norodnice raionale (orăşeneşti)  de la locul de  trai, sau
de la locul de lucru al condamnatului,  ori de la locul în care se  află
bunurile lui sau  de la locul  în care condamnatul  îşi execută pedeapsa
principală.

    Articolul 14. Consecinţele sustragerii cu rea voinţă de
                  la executarea pedepsei sub formă de amendă
    În cazul cînd condamnatul se sustrage cu rea voinţă de la  achitarea
amenzii,  stabilite  în  calitate   de  pedeapsă  principală,   instanţa
judecătorească, la propunerea executorului judecătoresc sau din  propria
iniţiativă, poate  înlocui suma  neachitată a  amenzii printr-o pedeapsă
sub  formă  de   muncă  corecţională  fără   privaţiune  de   libertate,
calculîndu-se o lună de muncă  corecţională pentru douăzeci de ruble  de
amendă, dar  pe un  termen de  cel mult  doi ani,  în modul  prevăzut de
legislaţia Uniunii RSS şi a RSS Moldoveneşti.

    Articolul 15. Încheerea acţiunilor executorii
    Titlul  executoriu  cu  menţiunea  despre  executarea  sentinţei  cu
privire la urmărirea amenzii se restituie instanţei judecătoreşti,  care
a pronunţat sentinţa.

                       CAPITOLUL IV
          Modul şi condiţiile de executare a pedepsei
             sub formă de destituire din funcţie

    Articolul 16. Punerea în aplicare a sentinţei de destituire
                  din funcţie
    La stabilirea  pedepsei sub  formă de  destituire din  funcţie copia
sentinţei,  care  a  devenit  definitivă,  se  trimite de către instanţa
judecătorească administraţiei întreprinderii, instituţiei,  organizaţiei
de la locul de lucru al condamnatului pentru a fi  executată.

    Articolul 17. Îndatoririle administraţiei întreprinderilor,
                  instituţiilor şi organizaţiilor privind executarea
                  sentinţelor de destituire din funcţie
    Administraţia întreprinderii, instituţiei, organizaţiei de la  locul
de  lucru  al condamnatului  cel  tîrziu  a doua zi după primirea copiei
sentinţei reziliază în modul, prevăzut de legislaţia muncii,  contractul
de muncă cu  condamnatul. Despre aceasta  se comunică imediat  instanţei
judecătoreşti, care a pronunţat sentinţa.

                             CAPITOLUL V
             Modul şi condiţiile de executare a pedepsei
                       sub formă de blam public

    Articolul 18. Punerea în aplicare de către instanţa
                  judecătorească a pedepsei sub formă de blam public
    Executarea pedepsei sub formă de blam public se efectuează de  către
instanţa judecătorească, care a pronunţat sentinţa, şi constă în  faptul
că la  pronunţarea sentinţei  instanţa judecătorească  declară în public
persoanei vinovate blamul, cuprins în sentinţă.

    Articolul 19. Aducerea la cunoştinţa obştimii a sentinţei
                  de stabilire a pedepsei sub formă de blam public
    Dacă sentinţa prevede,  ca blamul public  să fie adus  la cunoştinţa
obştimii  prin  intermediul  presei  sau  printr-o altă modalitate,copia
sentinţei,   devenite   definitive,   se   trimite   de  către  instanţa
judecătorească     administraţiei      întreprinderii,      instituţiei,
organizaţiei,  organizaţiilor  obşteşti  de   la  locul  de  lucru,   de
învăţătură sau de trai al condamnatului ori organului de presă, care  în
termen  de  o  lună  comunică  instanţei  judecătoreşti  despre măsurile
luate. Sentinţa se aduce la  cunoştinţa colectivului de muncă în  cadrul
unor adunări, prin gazeta  multiplicată a întreprinderii şi  prin gazete
de perete sau print-o altă modalitate.

                             CAPITOLUL VI
             Modul şi condiţiile de executare a pedepsei
                   sub formă de confiscare a averii

    Articolul 20. Punerea în aplicare a sentinţei de
                  confiscare a averii
    Instanţa judecătorească,  care a  pronunţat sentinţa,  ce prevede în
calitate de pedeapsă complementară confiscarea averii, trimite, după  ce
sentinţa  a  devenit  definitivă,  titlul executoriu, copia inventarului
bunurilor  şi  copia  sentinţei,  pentru  a  fi  adusă  la  îndeplinere,
executorului  judecătoresc,  anunţînd  despre  aceasta organul financiar
respectiv. Dacă  în dosar  lipseşte inventarul  bunurilor condamnatului,
se trimite o notă informativă,  prin care se consemnează, că  inventarul
n-a fost întocmit.

    Articolul 21. Organul, care aduce la îndeplinire pedeapsa
                  sub formă de confiscare a averii
    Aducerea la îndeplinire a pedepsei sub formă de confiscare a  averii
se efectuează  de către  executorii judecătoreşti,  care funcţionează pe
lîngă judecătoriile norodnice raionale (orăşeneşti) de la locul unde  se
află bunurile.

    Articolul 22. Bunurile, care urmează să fie confiscate
    Urmează să fie confiscate bunurile, care sînt proprietate  personală
a condamnatului, inclusiv partea lui din proprietatea comună, precum  şi
depunerile  condamnatului,  aflate  în  casele  de  stat de economii din
muncă şi la instituţiile Băncii de Stat a Uniunii RSS.
    Nu urmează să fie confiscate bunurile necesare condamnatului  însuşi
şi  persoanelor,  întreţinute  de  el.  Lista  unor  asemenea  bunuri se
stabileşte de legislaţia RSS Moldoveneşti.
    Litigiile  în  privinţa  apartenenţei  bunurilor,  ce urmează să fie
confiscate în  baza sentinţei  instanţei judecătoreşti,  ce soluţionează
în modul, stabilit de legislaţia RSS Moldoveneşti.

    Articolul 23. Acţiunile executorului judecătoresc în vederea
                  aducerii la îndeplinire a sentinţei de confiscare
                  a averii
    Executorul   judecătoresc,   imediat,   după   ce   primeşte  titlul
executoriu, verifică existenţa  bunurilor, indicate în  inventar, scoate
la iveală alte bunuri, ce urmează să fie confiscate, şi face  inventarul
acestor  bunuri.  Dacă   există  o  notă   informativă,  prin  care   se
consemnează,  că  inventarul  bunurilor  n-a  fost  întocmit, executorul
judecătoresc  ea  măsuri   pentru  scoaterea  la   iveală  a   bunurilor
condamnatului,  care  urmează  să  fie  confiscate,  şi în cazul cînd le
descoperă, face inventarul acestor bunuri.
    În  inventar  se  indică  denumirea  complectă  şi exactă a fiecărui
obiect,  semnele   lui  distinctive   (inclusiv  greutatea,    culoarea,
metrajul, gradul de uzare).  Obiectele sechestrate se plumbuiesc  sau se
sigilează, făcîndu-se despre aceasta menţiune respectivă în inventar.
    Sechestrul pus pe avere de către executorul judecătoresc urmează  să
fie aprobat de către un judecător norodnic.
    Executorul  judecătoresc  ea  măsurile  necesare  pentru   păstrarea
bunurilor, ce urmează să fie confiscate şi care au fost sechestrate.
    Partea,  ce  aparţine  condamnatului,  din  proprietatea  comună  se
stabileşte,  pe  baza  propunerii  executorului  judecătoresc, în modul,
prevăzut de legislaţia RSS Moldoveneşti.

    Articolul 24. Transmiterea averii confiscate organelor financiare
    Transmiterea   organelor   financiare   a   averii   confiscate    a
condamnatului  se   efectuează  după   ce  au   fost  satisfăcute,    în
conformitate  cu  legislaţia  Uniunii  RSS  şi a RSS Moldoveneşti, toate
pretenţiile, formulate faţă de el.  În ceia ce priveşte pretenţiile,  ce
urmează să fie satisfăcute din  contul averii confiscate, statul îşi  ea
rîspunderea în limitele activului.
    În conformitate  cu legislaţia  Uniunii RSS  modul de  transmitere a
averii  confiscate  organelor  financiare  se  stabileşte  de Ministerul
finanţelor al Uniunii RSS şi de Ministerul justiţiei al Uniunii RSS.

    Articolul 25. Răspunderea terţelor persoane pentru ascunderea sau
                  însuşirea bunurilor, ce urmează să fie confiscate
    Întreprinderile, instituţiile, organizaţiile  şi cetăţenii, la  care
se  află  bunuri,  ce  urmează  să  fie  confiscate,  au  obligaţia de a
comunica despre aceasta instanţei judecătoreşti sau organului  financiar
respectiv.
    Pentru ascunderea  sau însuşirea  bunurilor menţionate  cei vinovaţi
sînt traşi la răspundere în conformitate cu legea.

    Articolul 26. Confiscarea bunurilor, descoperite după
                  executarea sentinţei
    În  cazurile  cînd  după  executarea  sentinţei  în ceea ce priveşte
confiscarea  întregii   averi,  însă   pînă  la   expirarea  termenelor,
stabilite  de  lege  pentru  executarea  sentinţei  de  condamnare,   se
descoperă  bunuri  ale  condamnatului  neconfiscate  şi  procurate de el
înainte de pronunţarea sentinţei  sau după aceasta, însă  cu mijloacele,
ce  urmează   să  fie   confiscate,  instanţa   judecătorească   rezolvă
chestiunea   privitoare    la   confiscarea    bunurilor,    descoperite
suplimentar,   procedînd   în   modul    stabilit   de   legislaţia  RSS
Moldoveneşti  pentru  rezolvarea  chestiunilor,  legate  de   executarea
sentinţei.

    Articolul 27. Încheerea acţiunilor executorii
    După  transmiterea  averii  confiscate  organelor  financiare titlul
executoriu  cu  menţiunea  despre  executarea  sentinţei de confiscare a
averii se restituie instanţei judecătoreşti, care a pronunţat sentinţa.
    Organele  financiare  comunică   instanţei  judecătoreşti,  care   a
pronunţat sentinţa, datele,  ce confirmă executarea  sentinţei referitor
la confiscarea averii.

                            CAPITOLUL VII
             Modul şi condiţiile de executare a pedepsei
           sub formă de decădere din drepturile părinteşti

    Articolul 28. Punerea în aplicare a sentinţei de decădere
                  din drepturile părinteşti
    Instanţa judecătorească, care a  pronunţat sentinţa de decădere  din
drepturile părinteşti, trimite, după  ce sentinţa a devenit  definitivă,
copia ei  organului de  tutelă şi  de curatelă  de la  locul, în care se
află  copilul,  pentru  ocrotirea  drepturilor  lui,  şi  organului   de
înregistrare  a  actelor  de  stare  civilă,  unde  a  fost înregistrată
naşterea copilului,  pentru facerea  menţiunii respective  în registrele
actelor de stare civilă.
    Persoanei, decăzute din drepturile  părinteşti, nu i se  mai plătesc
pensiile, ajutoarele, alte plăţi, fixate pentru copii, precum şi  pensia
alimentară, urmărită  în favoarea  ei. Instanţa  judecătorească, care  a
pronunţat sentinţa de decădere din drepturile părinteşti, trimite,  după
ce sentinţa  a devenit  definitivă, copia  ei organului  respectiv, care
efectua plăţile menţionate, sau instanţei judecătoreşti de la locul,  în
care a fost pronunţată decizia privitoare la plăţi, pentru a se  examina
problema  referitoare  la  virarea  lor  în  favoarea instituţiei pentru
copii sau a persoanei, căreia i s-a transmis spre educaţie copilului.
    În cazul, cînd e  necesar al lua cu  forţa pe copil şi  al transmite
altor  persoane,  instanţa  judecătorească,  care  a pronunţat sentinţa,
trimite, după  ce ea  a devenit  definitivă, titlul  executoriu şi copia
sentinţei, executorului judecătoresc pentru aducerea ei la îndeplinire.
    Ececutorul judecătoresc efectuează  acţiunile executorii, legate  de
luarea copilului şi de  transmiterea lui altor persoane,  fiind necesară
în mod obligator participarea unui reprezentant al  organului de  tutelă
şi de curatelă.

    Articolul 29. Calcularea termenelor de executare a pedepsei sub
                  formă de decădere din drepturile părinteşti
    Termenul  de  executare  a  pedepsei  sub  formă  de  decădere   din
drepturile  părinteşti,   fiind  stabilită   în  calitate   de  pedeapsă
complementară  la  pedeapsa,  care  nu  este  legată  de  privaţiune  de
libertate,  se  calculează  din  momentul  cînd  s-a  început executarea
pedepsei principale.
    la stabilirea  decăderii din  drepturile părinteşti  în calitate  de
pedeapsă complementară la privaţiunea de libertate ea se extinde  asupra
întregii perioade de aflare a condamnatului în locurile de deţinere  şi,
în afară de aceasta, asupra termenului, stabilit prin sentinţă.

    Articolul 30. Reintegrarea în drepturile părinteşti
    Reintegrarea  în  drepturile  părinteşti  se  efectuează  de   către
instanţa  judecătorească  la  propunerea  organelor  de  tutelă  şi   de
curatelă  sau  a  comisiei  pentru  minori pe linia procedurii judiciare
civile.

                            CAPITOLUL VIII
         Modul şi condiţiile de executare a pedepsei sub formă
       de ridicare a gradului militar sau a unui titlu special

    Articolul 31. Punerea în aplicare a sentinţei de ridicare a gradului
                  militar sau a unui titlu special şi acţiunile         
         organelor, care au conferit acest grad sau titlu
    Instanţa judecătorească,  care a  pronunţat sentinţa  cu privire  la
privirea  condamnatului  de  gradul  militar  sau  de  un titlu special,
trimite  copia  sentinţei,  după  ce  ea a devenit definitivă, organului
care a conferit acest grad sau titlu.
    După primirea copiei sentinţei,  în baza căreia condamnatului  i s-a
ridicat  gradul  militar  sau  titlul  special, organul, care a conferit
acest  grad  sau  titlu,  face  în  documentele  respective,  în   modul
stabilit, o menţiune despre privarea condamnatului de grad sau de  titlu
şi ea  măsuri pentru  privarea lui  de toate  drepturile şi înlesnirile,
legate  de  acest  grad  sau  titlu, comunicînd despre aceasta instanţei
judecătoreşti.

    Articolul 32. Modul şi termenele de prezentare a propunerii cu
                  privire la ridicarea de la condamnaţi a ordenelor,
                  a medaliilor, a titlurilor onorifice sau a gradelor
                  militare şi a altor titluri
    Instanţa judecătorească,  care a  pronunţat sentinţa,  prin care s-a
decis a  face o  propunere cu  privire la  ridicarea de  la condamnat  a
ordenului  sau  a  medaliei  sau   a  titlului  onorofic,  conferit   de
Prezidiumului  Sovietului   Suprem  al   Uniunii  RSS,   de  Prezidiumul
Sovietului  Suprem  al  RSS  Moldoveneşti  sau  al  unei  alte republici
unionale, precum şi al unei republici autonome, ori a gradului   militar
sau  a  unui  alt  titlu,  conferit  de Prezidiumul Sovietului Suprem al
Uniunii  RSS,  de  Sovietul  Miniştrilor  al  Uniunii  RSS,  de Sovietul
Miniştrilor al  RSS Moldoveneşti  sau al  unei alte  republici unionale,
trimite  într-un  termen  de  cinci  zile,  după  ce  sentinţa a devenit
definitivă,  copia  sentinţei,  precum  şi  decoraţiile  şi  documentele
referitoare la  ele organului,  care l-a  decorat pe  condamnat cu orden
ori cu medalie sau care ia  conferit un titlu onorific, un grad  militar
ori  un  alt  titlu.  Despre  hotărîrea  organului  menţionat   comunică
instanţei judecătoreşti, care a pronunţat sentinţa.

    Secretarul Prezidiumului
Sovietului Suprem al RSS Moldoveneşti                  A.Melnic