H O T Ă R Î R E
despre aprobarea Regulamentului cu privire la comisiile
funciare săteşti, de orăşel, orăşeneşti şi raionale
nr. 130 din 02.03.92
Monitor nr.3/80-1 din 30.03.1992
* * *
Abrogat: 15.02.2013
Hotărîrea Guvernului nr.118 din 11.02.2013
În temeiul articolelor 6 şi 12 ale Codului Funciar al Republicii Moldova Guvernul Republicii Moldova
HOTĂRĂŞTE:
1. Se aprobă Regulamentul cu privire la Comisiile funciare săteşti, de orăşel, orăşeneşti şi raionale.
2. Comitetul de Stat pentru Problemele Reformei Economice, Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei al Republicii Moldova să asigure aplicarea judicioasă a Codului Funciar al Republicii Moldova şi a prezentului Regulament.
3. Comitetele executive raionale, primăriile oraşelor de subordonare republicană, Comitetul de Stat pentru Problemele Reformei Economice, Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei al Republicii Moldova, în colaborare cu primăriile săteşti, de orăşel şi orăşeneşti, pînă la 10 martie 1992, să creeze comisii funciare pe lîngă toate organele de autoadministrare locală, conform prevederilor Codului Funciar al Republicii Moldova şi a prezentului Regulament.
4. Organele de autoadministrare locală, pot să adopte în modul stabilit decizii privind stimularea materială a membrilor comisiilor funciare în vederea optimizării activităţii efective a acestora.
PRIM-MINISTRU | |
AL REPUBLICII MOLDOVA | Valeriu MURAVSCHI |
Chişinău, 2 martie 1992 | |
Nr.130. |
Aprobat
prin hotărîrea Guvernului
Republicii Moldova
nr.130 din 2 martie 1992
REGULAMENT
cu privire la comisiile funciare săteşti,
de orăşel, orăşeneşti şi raionale
I. DISPOZIŢII GENERALE
1. Prezentul Regulament este elaborat în temeiul Codului Funciar al Republicii Moldova, stabilind modul de formare a comisiilor funciare săteşti, de orăşel, orăşeneşti şi raionale (în continuare – Comisii), sarcinile lor de bază, drepturile, obligaţiile şi raportul cu Comitetul de Stat pentru Problemele Reformei Economice al Republicii Moldova, organele de autoadministrare locală şi cu organele de conducere ale întreprinderilor şi organizaţiilor.
2. Comisia are drept sarcină primordială efectuarea lucrărilor pregătitoare vizînt reforma funciară în toate localităţile Republicii Moldova.
II. MODUL DE FORMARE A COMISIEI
3. Comisiile se formează în conformitate cu articolele 6 şi 12 ale Codului funciar al Republicii Moldova.
4. Componenţa Comisiei săteşti, de orăşel şi orăşeneşti este aprobată printr-o decizie comună a organelor de autoadministrare locală şi a întreprinderii agricole adoptată cu 2/3 din numărul consilierilor, membrilor cîrmuirii colhozului sau a consiliului de muncă al întreprinderii agricole de stat. În Comisie por fi incluşi, pe bază de paritate, de la 7 pînă la 15 persoane, ţinîndu-se cont de volumul, complexitatea lucrărilor, suprafaţa terenurilor, numărul localităţilor, numărul familiilor şi a persoanelor, beneficiari de terenuri şi de alte aspecte ale activităţii.
În comisiile săteşti, de orăşel şi orăşeneşti intră;
primarul sau adjunctul său, preşedinte al Comisiei, specialistul secţiei pentru reforma agrară pentru problemele folosirii pămîntului, reglementării regimului proprietăţii funciare şi ocrotirii solului, vicepreşedinte al Comisiei;
specialistul de probleme de documentaţie, secretar al Comisiei, 2-3 consilieri ai primăriei, juristul întreprinderii agricole, specialişti ai întreprinderilor agricole pe probleme de tehnologie a producerii, ameliorării şi protecţiei solului, construcţiilor şi arhitecturii la sate, specialişti ai întreprinderilor agricole pe probleme de evidenţă contabilă, economie şi planificare a producerii agricole.
5. Comisia, în dependenţă de volumul de lucru, în unele localităţi, diviziuni de producere, poate să formeze grupe de lucru.
6. La şedinţele Comisiei, după necesitate, pot să participe specialiştii Departamentului de Stat pentru Reforma Agrară al Republicii Moldova, experţi din Institutul de Proiectări în domeniul Organizării Teritoriului, Institutul de Cercetări în domeniul Economiei Agroindustriale, Institutul tehnologic de proiectări de cercetări ştiinţifice în domeniul pedologiei, agrochimiei şi ameliorării solului "N.Dimo".
7. Comisiile raionale şi orăşeneşti de subordonare republicană se formează pe lîngă comitetele executive raionale şi primării şi se aprobă printr-o decizie ale acestor organe. În componenţa lor sînt incluşi specialiştii următoarelor servicii raionale, orăşeneşti:
prim-vicepreşedintele comitetului executiv raional, viceprimarul oraşului, preşedinte al Comisiei, şeful secţiei la Direcţia complexului agroindustrial pentru reforma agrară, vicepreşedinte al Comisiei, specialistul serviciului la Direcţia complexului agroindustrial pentru folosirea pămîntului, reglementarea regimului proprietăţii funciare şi protecţia solului, secretar al Comisiei, specialistul Direcţiei complexului agroindustrial;
specialistul agenţiei teritoriale în Departamentul de Stat pentru Privatizare al Republicii Moldova, specialistul Departamentului pentru Protecţia Mediului Înconjurător şi Resurselor Naturale al Republicii Moldova, specialistul serviciului pentru arhitectură, urbanistică şi supravegherea desfăşurării lucrărilor de construcţie, specialistul serviciului pedologic şi agrochimic.
III. ATRIBUŢIILE ŞI SARCINILE COMISIEI
8. Comisia organizează lucrările de pregătire pentru efectuarea reformei agrare pe teritoriul localităţii. Pentru îndeplinirea acestei sarcini Comisia întocmeşte un plan operativ de lucru, coordonat cu organele de autoadministrare locală şi comisiile funciare raionale.
9. Comisia are următoarele sarcini:
stabilirea suprafeţelor şi aşezarea sectoarelor de pămînt, repartizate cetăţenilor cu titlu de proprietate, posesie ori folosinţă;
primirea şi înregistrarea cererilor cetăţenilor pentru utilizarea pămîntului;
întocmirea listelor cetăţenilor care au dreptul la pămînt, indicînd suprafaţa, distribuită fiecărei persoane;
revendicarea documentelor necesare, ce legitimează dreptul solicitanţilor la posesia pămîntului;
argumentarea mărimii cotei de pămînt, care se cuvine fiecărui pretendent în suprafaţa totală a terenurilor agricole ale întreprinderii agricole;
participarea la procesele de examinare a proiectelor şi schemelor de reglementare a regimului proprietăţii funciare pentru a stabili hotarele deţinătorilor de terenuri, a localităţilor, clasificarea pămînturilor pe categorii şi formarea fondului funciar pe teritoriul localităţii;
prezentarea propunerilor definitive şi documentaţiei necesare în primării pentru distribuirea pămîntului;
organizarea procedurii de transmitere a pămînturilor în proprietatea cetăţenilor, după adoptarea de către primărie a deciziilor şi propunerile făcute;
examinarea litigiilor funciare apărute între deţinătorii de terenuri, cu prezentarea, în caz de necesitate, a propunerilor şi documentelor corespunzătoare pentru soluţionarea lor de către organele ierarhic superioare;
prezentarea în organele ierarhic superioare (Comisiile funciare ale comitetelor executive raionale, primăriilor oraşelor) a documentelor vizînd soluţionarea litigiilor apărute;
îndeplinirea altor obligaţii, ce decurg din Legea cu privire la pămînt, în vigoare, şi din prezentul Regulament.
10. Comisiile raionale au următoarele sarcini:
organizarea instruirii Comisiilor săteşti, de orăşel şi orăşeneşti privind fondul funciar al localităţii, distribuirea planului şi materialelor cartografice, legislative şi altei informaţii necesare pentru activitatea efectivă a acestor Comisii;
dirijarea, sprijinirea şi controlul activităţii Comisiilor din toate localităţile;
verificarea legitimităţii propunerilor făcute de Comisii;
examinarea deciziilor Comisiilor, în cazul cînd contravin legislaţiei în vigoare;
angajarea (în caz de necesitate) a reprezentanţilor Departamentului de Stat pentru Reforma Agrară al Republicii Moldova, precum şi ai institutului de proiectări în domeniul organizării teritoriului la lucrările Comisiei;
exercitarea altor obligaţii, care decurg din Legea cu privire la pămînt şi prezentul Regulament.
11. Comisiile săteşti, de orăşel, orăşeneşti şi raionale activează conform programului şi planului de lucru aprobate.
Problemele de bază sînt examinate la şedinţele plenare, cu participarea a cel puţin 3/4 din membrii Comisiei.
12. Deciziile Comisiilor săteşti, de orăşel, orăşeneşti şi raionale sînt adoptate cu votul de 2/3 din membrii prezenţi (3/4) şi însoţite de un proces verbal, semnat de către toţi participanţii la şedinţă.
13. Persoanele juridice şi fizice, care nu sînt de acord cu decizia Comisiei localităţii respective asupra chestiunii funciare examinate, prezintă în termen de 10 zile motivele dezacordului lor în scris în Comisia funciară raională, care, la rîndul său, le examinează şi, în termen de 20 de zile, adoptă decizii care pot fi atacate în instanţa judecătorească sau în arbitraj.
IV. DREPTURILE, OBLIGAŢIILE ŞI RESPONSABILITATEA COMISIEI
14. Comisia are dreptul:
să ceară conducerii întreprinderii agricole şi a altor întreprinderi, organizaţii şi instituţii, care se află pe teritoriul localităţii, să-i pună la dispoziţie documentele necesare pentru îndeplinirea sarcinilor enumerate în compartimentul III;
să antreneze la lucrările Comisiei pentru soluţionarea unor probleme complicate specialişti independenţi.
15. Comisia este obligată:
să facă inventarierea pămîntului, din teritoriul localităţii, inclusiv a celui ce se află în posesia întreprinderii agricole, să aprecieze raţionalitatea utilizării lui de mai departe, reieşind din sarcinile reformei agrare;
să îndeplinească în termen şi calitativ planul de lucru adoptat cu privire la reforma agrară;
să prezinte organelor autoadministrării locale şi Departamentului de Stat pentru Reforma Agrară al Republicii Moldova informaţia veridică cu privire la desfăşurarea reformei agrare pe teren.
16. Fiecare membru al Comisiei poartă răspundere personală pentru modul de îndeplinire a obligaţiilor, iar Comisia în ansamblu pentru îndeplinirea în termen şi calitativă a tuturor lucrărilor de pregătire, necesare pentru înfăptuirea reformei agrare.
V. REGIMUL DE LUCRU AL COMISIEI ŞI MODUL
DE REMUNERARE A MUNCII ÎN CADRUL EI
17. Membrii Comisiei, domiciliaţi în localitatea unde activează Comisia, sînt remuneraţi la locul de muncă de bază, iar experţii independenţi şi specialiştii antrenaţi în activitatea acesteia – pe bază de contract.
18. Regimul de lucru şi retribuţia suplimentară a muncii (premierea) membrilor Comisiei sînt stabilite de organele, ce au format-o, conform punctelor 4 şi 6 din prezentul Regulament.
VI. ÎNCETAREA ACTIVITĂŢII COMISIEI
19. Comisia îşi încetează activitatea odată cu epuizarea tuturor sarcinilor şi obligaţiilor, printr-o decizie comună a organelor de autoadministrare locală şi a secţiilor pentru reforma agrară raionale şi orăşeneşti.