HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA Despre aprobarea Regulamentului cu privire la Trezoreria de Stat (Extras) Nr.273 din 18.05.93 Monitor nr.5/157 din 30.05.1993 * * *
Abrogat: 06.06.2002 Hotărîrea Guvernului nr.667 din 27.05.2002 Întru executarea Decretului Preşedintelui Republicii Moldova din 10 martie 1993 nr. 39 "Cu privire la Trezoreria de Stat" Guvernul Republicii Moldova h o t ă r ă ş t e: 1. Se aprobă Regulamentul cu privire la Trezoreria de Stat a Ministerului Finanţelor conform anexei. 2. Se stabileşte, în legătură cu crearea Trezoreriei de Stat în cadrul Ministerului Finanţelor, majorarea aparatului acestuia cu 23 unităţi, pentru care se alocă în fond anual de retribuţie în mărime de 4908 mii ruble. PRIM-MINISTRU AL REPUBLICII MOLDOVA ANDREI SANGHELI Aprobat prin hotărîrea Guvernului Republicii Moldova din 18 mai 1993 nr. 273 R E G U L A M E N T U L Trezoreriei de Stat I. Principii generale 1. Trezoreria de Stat (în continuare - Trezoreria) este o subdiviziune structurală a Ministerului Finanţelor, cu statut de direcţie principală. 2. În activitatea sa Trezoreria se călăuzeşte de Constituţia şi Legile Republicii Moldova, hotărîrile Parlamentului şi Prezidiului Parlamentului Republicii Moldova, Decretele Preşedintelui Republicii Moldova, hotărîrile şi dispoziţiile Guvernului Republicii Moldova, prevederile prezentului Regulament, ordinele Ministrului Finanţelor şi hotărîrile Colegiului Ministerului Financelor. 3. În activitatea sa Trezoreria asigură interacţiunea necesară cu organele adminitraţiei de stat în chestiunile ce ţin de decontările reciproce între bugete şi în procesul de culegere a informaţiei cuvenite privind executarea bugetelor locale. 4. Lunar Trezoreria prezintă Ministerului Finanţelor informaţia privind operaţiunile financiare ale Guvernului şi rezultatele executării bugetului republican şi a bugetelor locale, informaţie ce urmează să fie inclusă în raportul către Guvern. 5. Trezoreria este condusă de şeful trezoreriei, desemnat şi eliberat din funcţie de către Ministrul Finanţelor. structura şi schema de încadrare ale Trzoreriei se aprobă de către Ministrul Finanţelor în limitele fondului de salarizare, stabilit Ministerului Finanţelor. II. Sarcinile şi funcţiile Trezoreriei 6. Sarcinile principale ale Trezoreriei sînt: organizarea şi exercitarea controlului asupra executării bugetului republican; reglementarea decontărilor reciproce între bugetele de toate nivelurile şi fondurile extrabugetare de stat, evidenţa executării acestori fonduri şi controlul asupra utilizării lor conforme; culegerea şi prelucrarea informaţiei privind situaţia finanţelor de stat, prezentarea dărilor de seamă despre operaţiunile financiare ale Guvernului privind bugetul republican, fondurile extrabugetare de stat şi situaţia bugetelor locale; elaborarea metodologiei şi procedurilor financiare, obligatorii pentru toate organele republicane ale administraţiei de stat, pentru organizaţiile şi instituţiile lor. 7. Trezoreria îndeplineşte următoarele funcţii de bază: asigură exercitarea sistemului bugetar şi evidenţa executării bugetului republican şi a fondurilor extrabugetare de stat; dirijează mijloacele, acumulate pe conturile sale, finanţează cheltuielile în limitele creditelor bugetare şi celor cu destinaţie speciaţlă; reglementează decontările reciproce între bugetele de toate nivelurile şi fondurile extrabugetare; prognozează operativ încasările bugetare şi extrabugetare şi le distribuie în limitele cheltuielilor, prevăzute pentru perioada respectivă; în comun cu Banca Naţională a Moldovei, gestionează datoria internă şi externă de stat; organizează munca de atragere a resurselor financiare prin emiterea împrumuturilor de stat şi bonurilor de tezaur, cambiilor de tezaur în scopul acoperirii deficitului bugear;
[Alin. în redacţia Hot. Guv. nr.98 din 01.03.94] efectuează culegerea şi prelucrarea centralizată a informaţiei privind starea bugetului republican şi bugetelor locale, precum şi a fondurilor extrabugetare de stat şi prezintă lunar, în modul stabilit, dări de seamă despre executarea bugetului republican, bugetelor locale şi a fondurilor extrabugetare de stat şi despre alte operaţiuni financiare ale Guvernului; organizează şi efectuează şi evidenţa operaţiunilor financiare din sfera activităţii economice externe, derulate de Guvern; stabileşte ordinea de perfectare a operaţiunilor de totalizare privind bugetul republican, execută decontul global al bugetului republican; exercită nemijlocit controlul asupra respectării legislaţiei Republicii Moldova în partea ce se referă la executarea bugetului republican şi a fondurilor extrabugetare de stat, precum şi la asigurarea integrităţii mijloacelor de stat; generalizează practica aplicării actelor departamentale ale Ministerului Finanţelor în chestiunile executării bugetului republican la capitolul venituri şi cheltuieli şi elaborează recomandări întru optimizarea lor; elaborează în modul stabilit proiectele actelor legislative şi normative ce se referă la competenţele Trezoreriei; organizează în comun cu Banca Naţională a Moldovei lucrul privind emisia şi distribuirea hîrtiilor de valoare şi a împrumuturilor de stat; stabileşte modul de evidenţă, întocmire a dărilor de seamă şi de efectuarea a procedurilor financiare, executorii în activitatea tuturor organelor administraţiei de stat, organizaţiilor şi instituţiilor acestora, asigură unitarea normelor de realizare a operaţiunilor cu mijloace de stat; implementează şi aplică cu maximă efecienţă sistemele informaţionale automatizate de telecomunicaţie în procesul de derulare şi evidenţă a operaţiunilor financiare ale Guvernului; interacţionează cu Banca Naţională a Moldovei, organele Serviciului Fiscal de Stat, organele administraţiei de stat pentru a optimiza munca şi intesifica controlul asupra utilizării mijloacelor bugetului de stat; organizează în modul stabilit perfecţionarea cadrelor Trezoreriei; stabileşte relaţii cu serviciile trezoreriilor Comunităţii Statelor Independente şi ale altor ţări, studiează experienţa avansată vizînd organizarea trezoreriilor altor ţări, studiază experienţa avansată vizînd organizarea trezoreriilor altor ţări şi elaborează recomandări privind aplicarea acesteia în activitatea trezoreriei. III. Drepturi şi obligaţiuni 8. Trezoreria are dreptul: să deschidă conturi corespunzătoare în Banca Naţională a Moldovei şi instituţiile ei, în alte bănci şi în instituţii creditare. Mijloacele temporar disponibile ale bugetului republican, aflate pe conturile instituţiilor Trezoreriei, pot fi virate pe contul ei de depozit în Banca Naţională a Moldovei (sau în altă bancă) pentru a fi folosite în scopuri ce ar asigura eficienţa investirilor. Mijloacele obţinute din aceste operaţiuni sînt îndreptate în venitul bugetului republican. Pentru mijloacele temporar atrase, banca în cauză plăteşte bugetului o dobîndă în mărimea stabilită prin aranjamentul financiar respectiv. În cazul împrumutării, în modul stabilit de legislaţie, a mijloacelor Băncii Naţionale a Moldovei (sau ale altpr creditori) pentru acoperirea golului de casă bugetar provizoriu, Ministerul Finanţelor plăteşte o dobîndă în mărimea stabilită prin acordul respectiv; să emită cambii de tezaur pe un termen de pînă la un an;
[Alin. introdus prin Hot. Guv. nr.98 din 01.03.94] să efectueze la ministere, departamente de stat, întreprinderi, instituţii şi organizaţii, asociaţii, concerne, inclusiv bănci şi alte instituţii financiar creditare, indiferent de forma lor de proprietate, inclusiv şi întreprinderi mixte şi firme străine, controlul documentelor băneşti, registrelor evidenţei contabile şi dărilor de seamă, planurilor şi devizelor, altor documente vizînd decontarea, virarea şi utilizarea mijloacelor bugetului de stat şi ale fondurilor extrabugetare, şi să i se pună la dispoziţie explicaţiile şi informaţiile necesare; să ceară şi să primească de la diverse instituţii financiar- creditare informaţii despre conturile întreprinderilor, instituţiilor şi organizaţiilor care urmează mijloace bugetare şi extrabugetare; să ceară conducătorilor şi altor persoane cu funcţii de răspundere din întreprinderile, instituţiile şi organizaţiile controlate lichidarea încălcărilor modului de executare a bugetului şi să verifice îndeplinirea prescripţiilor sale; să suspende toate operaţiunile de la conturile întreprinderilor, instituţiilor şi organizaţiilor (inclusiv ale băncilor şi altor instituţii financiar-creditare), care utilizează mijloacele bugetului statului şi ale fondurilor extrabugetare, în cazul cînd ele nu prezintă (sau refuză să prezinte) organelor Trezoreriei şi persoanelor ei cu funcţii de răspundere documentele contabile şi financiare privind folosirea mijloacelor menţionate; să ridice de la întreprinderi, instituţii şi organzaţii documentele care atestă încălcarea de către acesta a modului şi normelor de executarea a bugetului de stat şi a fondurilor extrabugetare. Drept temei pentru ridicarea documentelor respective serveşte dispoziţia scrisă a personei cu funcţii de răspundere a trezoreriei; să perceapă pe cale extrajudiciară de la întreprinderi, instituţii şi organizaţii mijloacele alocate de la buget sau din fondurile extrabugetare şi folosite în alte scopuri decît destinaţia lor specială; să prezinte Băncii Naţionale Moldovei propuneri privind retragerea licenţelor pentru efectuarea operaţiunilor bancare acordate băncilor şi altor instituţii financiar-creditare în cazul, cînd acestea temporizează trecerea la conturile destinatarilor a sumelor, ce le-au fost transferate de la bugetul şi fondurile extrabugetare; în cazurile cînd se atestă încălcări ale modului şi normelor stabilite de finanţare a operaţiunilor Guvernului sau se prezintă cu întîrziere dările de seamă, documentaţia contabilă şi financiară, să suspende sau să înceteze finanţarea unităţilor în cauză, comunicînd organelor ierarhic superioare ale acestora despre sancţiunile aplicate pînă la înlăturarea încălcărilor, precum şi să perceapă necondiţionat mijloacele alocate anterior. Ţinînd cont de eficienţa măsurilor finanţate din mijloacele bugetului de stat, Ministerul Finanţelor poate acorda, după caz, împrumuturi bugetare. drepturile prevăzute în alineatele nouă, zece, doisprezece şi treisprezece ale prezentului punct sînt acordate conducerii Ministerului Fiananţelor, care le exercită în baza propunerilor prezentate de şeful Trezoreriei.