H O T Ă R Î R E

cu privire la Programul de Stat de trecere a Republicii Moldova

la sistemul mondial de contabilitate şi statistică

 

nr. 710  din  23.09.94

 

Monitorul Oficial al R.Moldova nr.10/100 din 27.10.1994

 

* * *

Abrogat: 31.10.2012

Hotărîrea Guvernului nr.796 din 25.10.2012

 

În scopul integrării Republicii Moldova în comunitatea mondială şi creării unei baze informaţionale eficiente de analiză profundă şi exhaustivă şi de pronosticare a proceselor economice în condiţiile relaţiilor de piaţă, Guvernul Republicii Moldova

HOTĂRĂŞTE:

1. Se aprobă Programul de Stat de trecere a Republicii Moldova la sistemul mondial de contabilitate şi statistică (se anexează).

2. Se obligă ministerele, departamentele şi organele administraţiei publice locale să elaboreze măsuri pentru realizarea Programului de Stat nominalizat, indicînd termenele şi executanţii responsabili.

3. Se stabilesc responsabili pentru elaborarea şi aprobarea formularelor de evidenţă primară şi dărilor de seamă, instrucţiunilor şi metodologiilor respective, colectarea, elaborarea şi generalizarea sintezelor:

pentru evidenţa primară şi statistică – Departamentul Statisticii;

pentru evidenţa contabilă a agenţilor economici şi a instituţiilor bugetare – Ministerul Finanţelor;

pentru evidenţa bancară – Banca Naţională a Moldovei.

4. Ministerul Finanţelor, de comun acord cu Ministerul Economiei, Banca Naţională a Moldovei şi Departamentul Statisticii, în termen de o lună, va prezenta Guvernului Republicii Moldova propuneri privind modul de finanţare a Programului de Stat de trecere a Republicii Moldova la sistemul mondial de contabilitate şi statistică.

5. Controlul asupra etapelor de realizare a Programului de Stat de trecere a Republicii Moldova la sistemul mondial de contabilitate şi statistică se pune în seama Consiliului de coordonare a reformei economice de pe lîngă Guvernul Republicii Moldova.

 

VICEPRIM – MINISTRU
AL REPUBLICII MOLDOVAIon GUŢU

Chişinău,23 septembrie 1994
Nr.710

 

PROGRAMUL DE STAT

de trecere a Republicii Moldova la sistemul mondial de contabilitate şi statistică

 

GENERALITĂŢI

Programul de Stat de trecere a Republicii Moldova la sistemul mondial de contabilitate şi statistică (în continuare – Programul de Stat) este elaborat în baza Hotărîrii Prezidiului Parlamentului Republicii Moldova nr.1253-XII din 14 ianuarie 1993 “Privind măsurile primordiale de dezvoltare a statisticii în Republica Moldova în anii 1993–1995” şi Hotărîrii Guvernului Republicii Moldova nr.513 din 15 iulie 1994 “Cu privire la măsurile primordiale de realizare a Programului de activitate a Guvernului în perioada 1994–1997”.

Actualul sistem de contabilitate şi statistică s-a format în condiţiile dirijării economiei prin metode administrative şi de comandă, fiind condiţionat nemijlocit de bazele metodologice ale planificării centralizate şi întemeindu-se, de regulă, pe observări statistice exhaustive. Componentele sistemului de indicatori s-au constituit cu precădere din necesitatea de a asigura funcţiile conducătoare ale ministerelor şi departamentelor.

În consecinţă, acest sistem nu dispune de un şir de indicatori ce ar caracteriza situaţia financiară a statutului, circulaţia banilor şi creditele, funcţionarea noilor structuri de antreprenoriat şi mediere. Agravat şi de flexibilitatea minimă a metodelor de observare statistică, acest factor reduce considerabil valoarea analizei schimbărilor economice realizate, creează anumite dificultăţi în reglementarea efectivă a proceselor economice şi în promovarea politicii preconizate de asistenţă socială.

Metodologia actualului sistem de contabilitate şi statistică diferă de practica internaţională şi standardele mondiale, fapt ce complică inutil evoluţia relaţiilor economice externe ale Republicii Moldova şi derularea proceselor de integrare a ei în comunitatea internaţională.

Luînd în considerare factorii sus-enumeraţi, se impune o restructurare radicală a sistemului republican de contabilitate şi statistică şi aducerea lui în concordanţă cu standardele mondiale.

Ministerul Finanţelor a efectuat un şir de măsuri în vederea creării condiţiilor de implementare a practicii internaţionale a evidenţei contabile. Actualmente calculele indicilor preţului de cost, ai încasărilor şi beneficiului de la desfacerea producţiei (lucrărilor, serviciilor) şi mărfurilor, precum şi a rezultatelor financiare, operaţiunilor valutare etc. se determină exclusiv în baza principiilor metodologice noi.

În anul 1993 au fost unificate şi introduse în aplicare în toate ramurile economiei naţionale formularele unice ale bilanţului contabil şi ale raporturilor financiare, ţinîndu-se cont de practica mondială şi de necesităţile organelor financiare şi ale băncilor comerciale în ceea ce priveşte controlul, analiza şi prognozarea indicatorilor financiari şi creditari.

Specialiştii Departamentului Statisticii au efectuat un ansamblu de lucrări metodologice şi organizatorice, creînd astfel premisele implementării sistemului de conturi naţionale. A început derularea lucrărilor de elaborare a clasificatoarelor naţionale de determinare a produsului naţional brut. În baza principiilor metodologice noi se efectuează investigaţiile gospodăriilor casnice (menajelor), calculele indicilor preţurilor, ai statisticii folosirii forţei de muncă şi salarizării şi ai statisticii veniturilor şi cheltuielilor populaţiei.

Prezentul Program de Stat prevede revizuirea complexă a sistemului de contabilitate şi statistică al Republicii Moldova, corelarea lui cu normele internaţionale şi folosirea maximă a experienţei pozitive acumulate, în scopul menţinerii în domeniul statisticii şi evidenţei contabile a instrumentelor care nu contravin practicii mondiale şi sînt susceptibile să o îmbogăţească.

 

I. SCOPURILE ŞI SARCINILE PROGRAMULUI DE STAT

Scopul principal al Programului de Stat este crearea condiţiilor de maximă eficienţă pentru reglementarea de către stat a dezvoltării societăţii prin evaluarea obiectivă şi exactă a ponderii şi posibilităţilor diverselor forme de proprietate şi sectoare economice, relevarea oportună a tendinţelor lor evolutive, prognozarea dezvoltării acestora şi estimarea consecinţelor prezumate ale deciziilor administrative.

În acest sens, Programul de Stat prevede:

reflectarea detaliată a diverselor aspecte ale proceselor social-economice prin sistemul de indicatori statistici utilizat în practica mondială;

sporirea tendinţelor analitice şi a rapidităţii colectării, prelucrării şi difuzării de date statistice în baza reutilării tehnice a organelor de statistică şi evidenţă contabilă;

optimizarea proceselor de organizare a evidenţei contabile şi a lucrărilor statistice, inclusiv prin utilizarea Registrului Naţional de Unităţi Statistice (RENUS) de toate tipurile de proprietate şi gestiune, trecerea de la observări exhaustive la observări prin sondaje, sporirea ponderii organelor statistice locale în soluţionarea problemelor din acest domeniu.

Programul de Stat va crea premise pentru evidenţierea oportună a tendinţelor diviziunii internaţionale a muncii, estimarea situaţiei şi posibilităţilor pieţei mondiale şi a perspectivelor ei de dezvoltare prin:

determinarea structurii, conţinutului economic şi metodelor de calcul a indicatorilor, aplicaţi în practica statistică internaţională, dar care nu figurează în actualul nostru sistem de evidenţă;

elaborarea şi introducerea în sistemul statistic unic a formularelor noi de evidenţă primară, financiară, bancară şi vamală conform uzanţelor internaţionale;

implementarea metodelor noi de prelucrare a datelor evidenţei primare în scopul regrupărilor conform clasificărilor internaţionale şi formelor de prezentare a datelor în organele statistice internaţionale;

precizarea structurii indicatorilor, a periodicităţii, modului de prezentare şi formei de publicare a datelor statistice conform uzanţelor internaţionale.

În acest context, în calitate de sarcină primordială şi fundamentală se preconizează reformarea bazelor organizaţional-metodologice ale statisticii oficiale potrivit necesităţilor tranziţiei la economia de piaţă şi celor de realizare a angajamentelor internaţionale.

Restructurarea bazelor metodologice ale statisticii oficiale rezultă din aplicarea noilor criterii de reflectare a divizării economiei naţionale în sfera productivă şi cea neproductivă, din necesitatea reflectării pe larg a circulaţiei banilor, situaţiei financiare şi bonităţii statului. Pentru aceasta, în actualul sistem al indicatorilor statistici se efectuează un şir de schimbări esenţiale: se includ indicatorii sistemului de conturi naţionale, obţinuţi în urma modificării structurii şi componenţei indicatorilor din dările de seamă contabile, bancare, vamale şi integrării lor în statistică oficială; se elaborează formularele, se concretizează componenţa indicatorilor, conţinutul lor economic şi metodele de calcul pe anumite capitole potrivit sistemelor statistice standard internaţionale.

De asemenea, se precizează tipologia ramurală şi formele de proprietate ale întreprinderilor din economia naţională, ţinîndu-se cont de specificul şi omogenitatea indicatorilor caracteristici acestor întreprinderi, se elaborează standarde pentru compartimentele evidenţei primare, recomandări metodologice şi cerinţe de conformitate privind organizarea acesteia, ceea ce va simplifica procesul de colectare a datelor în întreprinderi (organizaţii) şi va spori gradul de autenticitate a datelor prezentate.

Se perfecţionează metodologia observărilor statistice, se introduc diferite tipuri de observări selective, observările cenzitare (bazate pe eşantioane de masă), studii monografice care permit reducerea fluxului de informaţie statistică.

În procesul de revizuire a bazelor organizatorice ale statisticii oficiale drept sarcină primordială se constituie stabilirea modului de interacţiune a statisticii oficiale cu cea departamentală în condiţiile modificării sistemului de dirijare a economiei.

Se reformează sistemul de colectare şi prelucrare a informaţiei statistice şi al evidenţei primare în raioane şi în centru, ţinîndu-se cont de schimbările radicale ale structurii şi funcţiilor organelor administrative, se creează noi complexe de prelucrare a informaţiei statistice şi se reutilizează cele în funcţiune.

Reformarea bazelor metodologice ale statisticii oficiale prevede realizarea numeroaselor investigaţii ştiinţifico-metodologice, antrenarea instituţiilor ştiinţifice în soluţionarea problemelor teoretice şi metodologice, expertizarea conform standardelor mondiale a deciziilor adoptate şi a calculelor experimentale, efectuate în baza lor.

O tendinţă nouă şi importantă în dezvoltarea statisticii oficiale a Republicii Moldova este prezentarea materialelor statistice către organele internaţionale conform acordurilor, încheiate şi ratificate în contextul obligaţiunilor de membru al O.N.U., F.M.I., C.E.E. etc.

Pentru realizarea scopurilor Programului de Stat, în perioada de tranziţie la sistemul mondial de contabilitate şi statistică uzitat în practica internaţională sînt necesare:

aducerea listei indicatorilor, preconizaţi spre elaborare, în conformitate cu cerinţele internaţionale;

crearea sistemului conturilor naţionale (S.C.N.);

elaborarea balanţelor interramurale conform schemei sistemului conturilor naţionale;

organizarea lucrărilor de comparabilitate a produsului intern brut (P.I.B.) conform standardelor internaţionale;

reorganizarea statisticii financiare, bugetare şi bancare;

elaborarea balanţelor de plăţi;

corelarea indicatorilor statisticii preţurilor, statisticii demografice şi a forţei de muncă, statisticii comerţului exterior, inclusiv a operaţiunilor vamale, cu cerinţele internaţionale;

reorganizarea evidenţei contabile şi bancare conform cerinţelor internaţionale;

întocmirea Registrului Naţional de Unităţi Statistice a Republicii Moldova;

elaborarea şi implementarea sistemelor de clasificare şi codificare unice potrivit standardelor internaţionale;

crearea sistemelor de catalogare a producţiei şi de codificare prin haşură;

pregătirea şi reciclarea cadrelor din statistică şi evidenţă conform cerinţelor sistemului conturilor naţionale;

desfăşurarea colaborării internaţionale;

perfecţionarea sistemului de observare a gospodăriilor casnice (menajelor) conform cerinţelor economiei de piaţă;

asigurarea organelor statistice oficiale cu tehnică modernă de calcul şi perfecţionarea tehnologiei de colectare, prelucrare şi transmitere a datelor statistice.

Scopul şi conţinutul fiecărei sarcini sînt expuse în capitolele următoare ale Programului de Stat, iar măsurile necesare pentru înfăptuirea lor, termenele de realizare şi volumul finanţării sînt indicate în anexe.

În acest context, o atenţie deosebită se acordă restructurării acelor compartimente de indicatori ai statisticii social-economice, care reflectă procesele economiei de piaţă şi care se deosebesc substanţial de cei uzitaţi în practica mondială.

 

II. REORGANIZARE EVIDENŢEI CONTABILE ŞI BANCARE

Evidenţa contabilă şi bancară constituie temelia formării noului sistem de informaţie statistică, de care depinde realizarea integrală şi coerentă a Programului de Stat de trecere a Republicii Moldova la sistemul mondial de contabilitate şi statistică. Scopul reorganizării evidenţei contabile este prelucrarea şi implementarea în practica unităţilor economice a unui plan special de conturi care va permite:

caracterizarea generală a disponibilului şi mişcării mijloacelor fixe şi circulante, activelor materiale, investiţiilor pe termen lung, fondurilor şi rezervelor întreprinderilor;

Acumularea într-un aspect generalizat a informaţiei vizînd cheltuielile întreprinderilor comportate de activitatea lor statutară şi asistenţa socială a salariaţilor lor;

reflectarea disponibilului şi circulaţiei mijloacelor băneşti în valută naţională şi străină, aflate pe conturile de decontare, valutare şi pe alte conturi în băncile din ţară şi de peste hotarele ei, cît şi în hîrtii de valoare;

sintetizarea informaţiei vizînd rezultatele activităţii financiare a întreprinderilor şi starea mijloacelor obţinute din alte surse pentru finanţarea activităţii economice (credite bancare, alte mijloace de finanţare cu destinaţie specială) şi altele.

Evaluarea complexă a rezultatelor activităţii economico-financiare şi poziţia unică în reflectarea fenomenelor omogene din conturile de evidenţă contabilă vor asigura condiţiile necesare pentru formarea sistemului de indicatori integrali, care vor permite estimarea situaţiei financiare a Republicii Moldova în dependenţă de rezultatele activităţii economice de toate tipurile.

Se prevede revizuirea structurii balanţei Băncii Naţionale a Moldovei şi a planului de conturi de evidenţă bancară în scopul întocmirii registrului unic de clasificare a evidenţei şi gestiunii, prin intermediul căruia se vor realiza nu numai funcţiile de control ale evidenţei, ci şi reflectarea operaţiunilor cu activele şi pasivele sistemului bancar în dependenţă de funcţiile economice ale subiecţilor circulaţiei băneşti (întreprinderile, populaţia, statul, sistemul de creditare şi finanţare), operaţiunile cu alte state şi lichiditatea instrumentelor financiare ale pieţei monetare. Noul sistem de evidenţă bancară va permite dirijarea masei monetare potrivit scopurilor politicii financiare şi creditare şi formarea indicatorilor statisticii monetare şi a contului financiar al S.C.N. în baza datelor evidenţei bancare centralizate.

 

III. CREAREA SISTEMULUI CONTURILOR NAŢIONALE (S.C.N.)

Desfăşurarea reformei economice radicale pentru tranziţia la economia de piaţă şi aprofundarea considerabilă a proceselor de integrare impune crearea în republică a sistemului conturilor naţionale.

Elaborarea documentaţiei metodologice se face în baza variantei S.C.N. al O.N.U., uzitată în Comunitatea Europeană, ţinîndu-se cont de ultimele modificări ale S.C.N. al O.N.U. din anul 1993.

Crearea sistemului conturilor naţionale are drept scop principal reflectarea exhaustivă şi exactă a activităţii economice a republicii, activitate care înglobează producţia materială şi sfera de servicii.

Implementarea sistemului conturilor naţionale se va solda cu obţinerea celei mai cuprinzătoare informaţii privind producţia bunurilor şi prestarea serviciilor, formarea, distribuirea şi utilizarea veniturilor, circulaţia capitalului şi a fluxurilor financiare, sursele de finanţare a economiei naţionale şi utilizarea finală a investiţiilor, precum şi veniturile şi cheltuielile agenţilor economici, relaţiile financiare şi de credit, relaţiile externe ale Moldovei, balanţa ei comercială şi de plăţi.

Aplicarea S.C.N. va permite efectuarea unei analize aprofundate şi multiaspectuale a dezvoltării social-economice şi compararea la nivel internaţional a celor mai importanţi indicatori macroeconomici, aplicaţi în practica mondială.

Perfecţionarea sistemului de evidenţă şi analiză statistică macroeconomică se va realiza, în primul rînd, prin atribuirea pentru indicatorul “Produsul intern brut” (P.I.B.) a statutului de caracteristică fundamentală a activităţii economiei naţionale.

Calcularea P.I.B. înlesneşte efectuarea comparaţiilor pe plan internaţional a nivelurilor şi ritmurilor dezvoltării economice, structurii economiei naţionale, permite aprofundarea analizei economice la nivel macroeconomic. P.I.B. reflectă funcţionarea economiei naţionale în ansamblu, cuprinzînd sfera de producţie (bunurile) şi cea neproductivă (serviciile). Structura P.I.B. stă la baza comparaţiilor economice internaţionale a gradului de integrare a republicii în cooperarea economică mondială. O evaluare exhaustivă şi autentică a P.I.B. se poate obţine numai prin trecerea la sistemul de conturi naţionale.

Deosebirea conceptuală şi metodologico-organizaţională a sistemelor B.E.N. şi S.C.N. conduce la evaluări diferite ale indicatorilor privind veniturile şi cheltuielile Bugetului de Stat, sursele de finanţare a investiţiilor, precum şi mărimea şi căile de redistribuire a venitului naţional, corelaţia dintre produsul final şi cel intermediar. În consecinţă, metodologia existenţă de calculare a venitului naţional este incompatibilă cu cea acceptată de practica mondială.

Tranziţia la sistemul conturilor naţionale va necesita revizuirea radicală a informaţiei statistice primare, a evidenţei contabile, financiare, fiscale şi bancare.

Sistemul conturilor naţionale prevede două tipuri de clasificare a unităţilor economice – pe ramuri şi pe sectoare. Gruparea pe ramuri permite evaluarea proceselor de producţie, distribuire şi consumare a produselor (bunurilor) şi serviciilor, a balanţelor de resurse şi de utilizare a acestora, contribuţia fiecărei ramuri în crearea P.I.B. Gruparea unităţilor instituţionale conform sectoarelor economice va evidenţia fluxurile veniturilor şi cheltuielilor, starea activelor şi pasivelor financiare. Astfel, conturile vizînd sectorul “menaje” vor asigura datele necesare pentru analiza proceselor sociale de mare importanţă şi a calităţii vieţii (distribuirea veniturilor, consumul, economiile etc.) şi pentru analiza rolului acestui sector în crearea şi utilizarea P.I.B.

Utilizarea S.C.N. în practica naţională va conduce la obţinerea unei serii de indicatori macroeconomice de maximă importanţă, necesari pentru estimarea şi analiza funcţionării economiei naţionale, precum sînt produsul intern brut, produsul naţional brut, economiile naţionale, venitul disponibil, cheltuielile finale de consum pentru bunuri şi servicii, investiţiile brute şi sursele lor de finanţare, soldul operaţiunilor curente cu ţările străine.

În baza acestor date se evaluează tendinţele de evoluţie a economiei naţionale şi se prognozează schimbarea lor, se elaborează politica economică şi măsurile de realizare a acesteia.

În cadrul S.C.N., pentru analiza economiei naţionale şi a activităţii fiecărui grup de unităţi (fiecărui sector) operaţiunile economice sînt prezentate prin următoarele conturi:

conturile economiei interioare: contul de bunuri şi servicii, contul de exploatare, contul de venituri, contul de utilizare a venitului, contul de capital şi cel financiar;

conturile relaţiilor economice externe (restul lumii), contul operaţiunilor curente, contul de capital şi cel financiar.

Implementarea S.C.N. în practica evidenţei şi administrării economiei naţionale va înlesni soluţionarea problemei privind furnizarea datelor necesare în structurile O.N.U. şi alte organizaţii internaţionale în conformitate cu cerinţele şi standardele respective.

 

Organizarea procesului de elaborare a balanţelor interramurale

conform schemei sistemului conturilor naţionale (B.I.R. S.C.N.)

Una din principalele direcţii ale restructurării statisticii oficiale este optimizarea calculelor macroeconomice de balanţă în conformitate cu standardele internaţionale şi sistemul conturilor naţionale. Un loc deosebit în S.C.N. îl ocupă balanţele interramurale, fapt condiţionat de posibilităţile largi oferite de ele pentru analiza structurii economiei, a principalelor proporţii valorice şi naturale, a rezultatelor modificării sistemului de preţuri, cît şi pentru realizarea comparabilităţii internaţionale, efectuarea calculelor macroeconomice de pronostic, estimarea consecinţelor deciziilor administrative propuse.

Balanţele interramurale sînt elaborate în baza generalizării şi integrării rapoartelor statistice, contabile şi bancare, revizuirea cărora trebuie să anticipeze elaborarea balanţelor sus-menţionate.

Pentru întocmirea balanţelor interramurale conform schemei S.C.N., care să reflecte procesele de formare, distribuire şi utilizare a resurselor şi veniturilor în cadrul tuturor tipurilor de activitate, se preconizează desfăşurarea cercetărilor ştiinţifice vizînd asigurarea informaţională şi metodologică, investigaţii ce vor lua în considerare modificarea bazelor metodologice şi organizaţionale ale statisticii oficiale în conformitate cu uzanţele statistice internaţionale. Se impune soluţionarea unui şir de probleme metodologice atît pentru determinarea structurii, conţinutului şi metodelor de calculare a informaţiei, neincluse anterior în balanţe, cît şi pentru trecerea la observările prin sondaj a cheltuielilor şi rezultatelor activităţii economice şi financiare. Pentru a obţine date comparabile cu anii precedenţi şi asigurarea succesivităţii seriilor dinamice, se prevede coordonarea reciprocă a sistemului de balanţe interramurale, elaborare în conformitate cu metodologia B.E.N. şi S.C.N.

Tranziţia la sistemul balanţelor interramurale conform S.C.N. se preconizează să fie realizată în două etape.

În prima etapă, începînd cu anul 1994, se va preciza structura, metodele de calcul şi formele de obţinere a informaţiei privind activitatea economică, veniturile şi cheltuielile ramurilor şi sectoarelor economiei naţionale, acordîndu-se o atenţie deosebită celor nereflectate anterior în B.I.R., elaborate după metodologia B.E.N.

În cadrul etapei a doua se va elabora în mod coerent şi detaliat sistemul balanţelor legăturilor interramurale pentru 1995, orientat spre necesităţile beneficiarilor din ţară şi ale organizaţiilor internaţionale.

Restructurarea bazelor organizaţionale ale statisticii oficiale şi dotarea acesteia cu mijloace tehnice moderne va impune crearea programaturii pentru calcularea unui sistem corelat de balanţe ale legăturilor interramurale în conformitate cu metodologia B.E.N. şi S.C.N.

 

Organizarea lucrărilor pentru compararea

economică internaţională a P.I.B.

Elaborarea Programului Internaţional de Comparare (P.I.C.) al O.N.U. are drept scop:

evaluarea nivelului de dezvoltare economică generală a ţărilor;

determinarea parităţii reale a puterii de cumpărare a valutelor;

cumpărarea eficienţei economiilor naţionale;

relevarea potenţialului economic şi militar;

studiul posibilităţilor financiare ale ţărilor (contribuţii la bugetele organizaţiilor internaţionale etc.);

analiza conjuncturii pieţelor (capacitatea pieţelor, puterea de cumpărare a valutelor în comparaţie cu cursul valutar oficial);

studierea procesului de integrare economică internaţională;

crearea teoriilor economice (a modelelor de dezvoltare etc.).

Rezultatele investigaţiilor efectuate conform P.I.C. al O.N.U. sînt utilizate şi de Banca Mondială şi Fondul Monetar Internaţional în activitatea lor analitică.

Actualmente Republica Moldova este inclusă în grupul al doilea european al Programului Internaţional de Comparare din care fac parte Austria, Ungaria, Polonia, Rusia, Belarus, România şi alte ţări.

În prezent au loc consultaţii cu specialişti din Austria şi România, privind executarea de către Republica Moldova a lucrărilor în temeiul datelor anului 1993 (faza VI a P.I.C. al O.N.U.). Austria este ţară desemnată să acorde asistenţa de bază celui de – al doilea grup de ţări europene. S-a convenit ca pentru perioada în cauză compararea indicatorilor Moldovei cu ai Austriei să se realizeze prin intermediul României.

În anii 1994 – 1995 se vor organiza lucrări în vederea efectuării comparaţiilor conform Nomenclatorului grupărilor de bunuri, acceptat în practica internaţională, cu ajutorul Comisiei Naţionale pentru Statistică din România, lucrări coordonate de Organizaţia de Cooperare şi Dezvoltare Economică (O.C.D.E.).

 

IV. PERFECŢIONAREA SISTEMULUI DE ASIGURARE INFORMAŢIONALĂ

 

Aducerea statisticii financiare, bugetare şi bancare în

conformitate cu standardele internaţionale

În noile condiţii, fără revizuirea radicală a informaţiei statistice şi fără aducerea ei în corespundere cu cerinţele internaţionale, este imposibil să se estimeze exact în ce grad influenţează reglementar politica financiară şi creditară a statului proporţiile de bază ale dezvoltării economice.

Programul de Stat prevede constituirea indicatorilor statisticii monetare şi financiare conform criteriilor de influenţă asupra cererii şi ofertei de piaţă, clasificării operaţiunilor de active şi pasive şi instrumentelor financiare după criteriile de lichiditate; includerea indicatorilor în dependenţă de structură în sistemul descrierii integrate a procesului de producere, distribuire şi redistribuire a valorii produsului intern brut. Noul sistem de indicatori va permite aprecierea influenţei elementelor componente ale masei monetare, a politicii dobînzilor promovate de Banca Naţională a Moldovei, a sistemului de normative economice regulatorii stabilite de aceasta pentru băncile comerciale, a datoriei interne şi externe şi a balanţei republicane de plăţi asupra proporţiilor macroeconomice.

Realizarea măsurilor Programului de Stat va da posibilitate Băncii Naţionale a Moldovei să efectueze comparării internaţionale, să estimeze şi să modifice gradul de lichiditate la nivel internaţional a operaţiunilor sistemului bancar, să influenţeze activ conjunctura economică internă a ţării, să pregătească sistematic rapoarte analitice vizînd influenţa politicii sale creditare asupra politicii economice a republicii.

Sistemul de indicatori ai statisticii monetare, fiind compatibil cu clasificările aplicate în practica internaţională, va asigura deplin cu informaţia operativă necesară procesul de adoptare a hotărîrilor de către structurile puterii executive şi legislative, Banca Naţională a Moldovei, Ministerul Finanţelor şi va facilita organizarea sistemului integral de evidenţă a executării bugetului şi crearea condiţiilor pentru regularizarea şi evidenţa veniturilor şi cheltuielilor pe capitole şi articole, conform clasificaţiei bugetare la diverse niveluri. Pe lîngă aceasta, extinderea structurii indicatorilor statisticii financiare, bugetare şi bancare şi întocmirea balanţei de plăţi va simplifica formarea celui mai dificil cont din sistemul conturilor naţionale – contul financiar.

 

Organizarea lucrărilor de întocmire a balanţei de plăţi

Balanţa de plăţi externe este un cont macroeconomic naţional ce generalizează în mod sistematizat tranzacţiile economice externe ale Republicii Moldova. Fără balanţa de plăţi externe este imposibilă formarea sistemului de conturi naţionale şi corelarea indicatorilor dezvoltării economice interne cu procesele activităţii economice externe. Indicatorii balanţei de plăţi externe sînt incluşi în calitate de informaţie solicitată de multe organizaţii internaţionale.

Constituirea balanţei de plăţi este o problemă dificilă care prevede coordonarea acţiunilor departamentelor economice republicane şi revizuirea sistemului de colectare şi prelucrare a informaţiei, fapt care necesită un timp mai îndelungat.

Programul de Stat prevede în cadrul primei etape întocmirea în anul 1994 a balanţei de plăţi în baza evaluărilor experţilor şi a datelor calculate. Pe viitor, metodologia alcătuirii balanţei de plăţi externe se va întemeia tot mai mult pe utilizarea informaţiei primare.

 

Perfecţionarea statisticii preţurilor

Statistica preţurilor este un element important în asigurarea informaţională a cercetărilor economice în domeniul economiei de piaţă, constituind, în fond, baza formării deflatorilor preţurilor, necesari pentru calcularea indicatorilor produsului naţional brut, evaluarea şi prognozarea ritmului inflaţiei, a volumului emisiei monetare etc.

Programul prevede măsuri concrete de dezvoltare şi perfecţionare a metodologiei calculării nivelului şi indicilor preţurilor la toate tipurile de mărfuri şi servicii într-un şir de ramuri şi sectoare ale economiei naţionale.

În prezent calcularea indicilor preţurilor de consum se efectuează în baza înregistrării lunare a preţurilor la toate tipurile de mărfuri şi servicii reprezentative în 742 unităţi de toate tipurile de comerţ şi prestări-servicii din 14 oraşe şi centre raionale ale republicii.

Indicele preţurilor de consum al populaţiei este un instrument ce caracterizează modificările acestora şi generalizează o estimare a evoluţiei de ansamblu a preţurilor mărfurilor cumpărate şi a tarifelor serviciilor utilizate, incluse în cheltuielile de consum ale unei familii medii pentru satisfacerea necesităţilor de trai.

Perfecţionarea continuă a metodologiei în vigoare, corelată cu cea internaţională, va da posibilitate de a ţine cont de evoluţia modificărilor preţurilor la toate mărfurile şi serviciile, inclusiv la cele recent apărute pe piaţă, şi dea exclude influenţa modificărilor structurale şi a celor de sezon, fapt ce va asigura constituirea justă a sistemului de indici ai preţurilor.

Realizarea Programului de comparabilitatea europeană – 1993 impune un imens volum de lucru vizînd sistematizarea descrierii mărfurilor reprezentative prin analogie cu România şi Austria, organizarea înregistrării preţurilor la ele şi întocmirea rapoartelor de preţuri.

În acest context, se preconizează asigurarea corespunderii metodologiei de calcul a dinamicii preţurilor cu indicatorii elaboraţi de O.N.U. şi Fondul Monetar Internaţional. Aceasta va permite evidenţa evoluţiei modificării de facto a preţurilor la toate mărfurile şi serviciile, inclusiv la cele recent apărute pe piaţă.

 

Corelarea statisticii populaţiei şi muncii cu normele internaţionale

Pentru a face informaţia privind dezvoltarea proceselor demografice compatibilă cu normele statistice internaţionale, Programul de Stat prevede trecerea treptată la evidenţa indicatorilor mortalităţii infantile şi ai cauzelor deceselor recomandată de Organizaţia Internaţională a Ocrotirii Sănătăţii şi la evidenţa migraţiei interstatale conform recomandărilor internaţionale.

În rezultatul transformărilor economice se va constitui piaţa muncii. Pentru analiza şi prognozarea situaţiei care se creează pe această piaţă, estimarea influenţei ei asupra tendinţelor şi proporţiilor creşterii economice, cît şi pentru elaborarea măsurilor politicii sociale, este necesară o informaţie calitativ nouă care ar caracteriza nivelul şi dinamica utilizării braţelor de muncă, a şomajului, remunerării muncii, costului forţei de muncă.

Pentru asigurarea conformităţii indicatorilor elaboraţi cu normele statistice internaţionale, uzitate în ţările cu economie de piaţă şi recomandate de rezoluţiile şi Convenţia O.I.M. prin statistica muncii, elaborarea metodologiilor şi a clasificărilor respective se face în baza documentelor metodologice ale O.I.M., ţinîndu-se cont de experienţa aplicării lor de către serviciile statistice ale Organizaţiei de Cooperare şi Dezvoltare Economică, de către Eurostat şi unităţile statistice naţionale ale Germaniei, Franţei, Austriei şi României.

În Programul de Stat sînt prevăzute măsuri pentru trecerea la înregistrarea gospodăriilor casnice (menajelor) în cadrul recensămîntului populaţiei, ceea ce asigură necesităţile sistemului conturilor naţionale.

Trecerea Republicii Moldova la normele internaţionale ale statisticii muncii va facilita soluţionarea problemei furnizării datelor statistice în Organizaţia Internaţională a Muncii şi în alte structuri internaţionale, precum şi accesul la informaţia privind piaţa muncii, veniturile şi salariile, necesare pentru formarea politicii economico-sociale.

 

Optimizarea statisticii comerţului exterior potrivit cerinţelor internaţionale

Statistica comerţului exterior trebuie să reflecte în mod corespunzător extinderea pătrunderii economiei Republicii Moldova în sfera circulaţiei internaţionale a mărfurilor.

Programul de Stat preconizează crearea sistemului de indicatori care să reflecte indicii preţurilor medii şi volumului fizic al exportului-importului, corelaţia preţurilor externe şi interne ale producţiei exportate şi importate, organizarea statisticii vamale.

Aducerea normelor metodologice ale statisticii vamale a comerţului exterior în concordanţă cu materialele aplicate de statele Comunităţii Europene şi de Eurostat va asigura compatibilitatea şi comparabilitatea indicatorilor comerţului exterior al Moldovei cu indicatorii partenerilor externi.

Organizarea statisticii vamale se va înfăptui pe baza acţiunilor coordonate ale Departamentului Statisticii şi Departamentului Controlului Vamal cu scopul de a asigura prelucrarea calitativă, autenticitatea datelor şi folosirea maximă a informaţiei.

 

Elaborarea şi implementarea Sistemului Unic de Nomenclatoare Unitare

Utilizarea în sfera statisticii şi administraţiei de stat a Sistemului Unic de Nomenclatoare Unitare ale informaţiei tehnico-economice şi sociale (S.U.N.U.) asigură comparabilitatea, compatibilitatea şi autenticitatea datelor.

Cu ajutorul acestor clasificatoare se studiază structura economiei naţionale, ce se formează în procesul reformei economice radicale, şi se caracterizează nivelul de dezvoltare a forţelor de producţie şi gradul diviziunii sociale a muncii.

Întru corelarea S.U.N.U. cu standardele internaţionale şi adaptarea acestuia la condiţiile economiei de piaţă se prevede revizuirea unui şir din actualele clasificatoare şi elaborarea clasificatoarelor economice noi.

Pentru funcţionarea şi dezvoltarea S.U.N.U. se creează baze metodologice şi organizatorice care determină modul de elaborare, implementare şi ţinere la zi a clasificatoarelor. Totodată, reactualizarea clasificatoarelor în cauză se va da în sarcina ministerelor şi departamentelor respective, iar infomedierea automatizată a clasificatoarelor se va efectua pe baza reţelei informative de calcul a Departamentului Statisticii.

La etapa iniţială (aa.1994 – 1995) se prevede revizuirea clasificatorului ramurilor economiei naţionale în scopul armonizării lui cu standardele clasificării internaţionale a activităţilor economice, elaborarea clasificatorului organelor administrative şi economice de stat, în care se va ţine neapărat cont de structurile organizatorice noi ale republicii, revizuirea clasificatorului întreprinderilor şi organizaţiilor cu extinderea listei caracteristicilor de clasificare (tipul de proprietate, forma de organizare juridică etc. conform legislaţiei Republicii Moldova).

La etapa a doua (aa.1996 – 1997) se preconizează elaborarea în baza clasificărilor internaţionale respective a următoarelor clasificatoare: clasificatorul ocupaţiilor, clasificatorul documentaţiei administrative, al profesiilor conform studiilor, clasificatoarelor producţiei industriale şi agricole.

Coordonarea lucrărilor de creare şi ţinere automatizată la zi a nomenclatoarelor unitare, asigurarea metodologică şi normativă, precum şi păstrarea lor se va efectua sub egida Ministerului Comunicaţiilor şi Informaticii.

 

Întocmirea Registrului Naţional de Unităţi Statistice (RENUS)

Registrul Naţional de Unităţi Statistice (RENUS) este registrul complex automatizat care fixează toţi subiecţii economici de pe teritoriul Republicii Moldova.

Scopul întocmirii şi ţinerii RENUS este asigurarea unor suporţi temeinici pentru organizarea observărilor statistice în baza evidenţei unice de stat a agenţilor economici în vederea implementării metodelor noi de prelucrare a datelor statistice conform standardelor internaţionale.

Obiectele evidenţei şi observării RENUS sînt: organe ale administraţiei de stat şi economice, instituţii bancare, organizaţii bugetare, agenţi de asigurare, întreprinderi şi organizaţii agricole, întreprinderi cu investiţii străine, asociaţii publice, organizaţii de cult, precum şi alte unităţi economice, indiferent de tipul proprietăţii şi subordonarea lor.

Înregistrarea de stat a subiectului este condiţia indispensabilă pentru includerea în RENUS. Întocmirea RENUS se realizează de către organele de statistică în colaborare cu organele ce efectuează înregistrarea de stat şi organele administraţiei de stat, care vor utiliza în mod obligatoriu coduri unice de clasificare.

Implementarea RENUS va asigura:

comparabilitatea indicatorilor sociali şi economici;

observarea integrală a unui şir de indicatori statistici ai tuturor obiectelor înregistrate în teritoriul Republicii Moldova;

efectuarea observărilor statistice selective asupra unui anumit şir de indicatori;

elaborarea informaţiei necesare pentru analiza situaţiei social-economice în Republica Moldova;

interacţiunea cu registrele (listele) altor departamente şi reactualizarea RENUS;

accesibilitatea informaţiei RENUS pentru organele statistice şi alţi beneficiari;

menţinerea continuităţii seriilor temporare la schimbarea diviziunii teritoriale, apartenenţei ramurale, tipului de proprietate ale obiectelor RENUS, supuse observării;

efectuarea schimbului informativ cu registrele internaţionale ale Eurostat-ului, O.N.U. şi C.S.I.

Etapa iniţială a întocmirii RENUS presupune atît elaborarea şi aprobarea Regulamentului Registrului Naţional de Unităţi Statistice care va constitui baza juridică a acestuia, a indicatorilor, metodelor de calcul, documentelor instructive şi metodologice, cît şi proiectarea fluxului informaţional.

Etapa secundă presupune elaborarea şi asigurarea informaţională şi a programaturii pentru fiecare problemă desemnată, conform categoriei de obiecte ale RENUS.

În cadrul etapei a treia se va realiza corelarea pe probleme a surselor informaţionale într-un sistem unic tehnologic informativ de funcţionare a RENUS şi organizarea utilizării acestuia.

 

 

V. CREAREA SISTEMULUI DE STAT DE CATALOGARE A PRODUCŢIEI

Sistemul de Stat de Catalogare a producţiei (S.S.C.) se creează în scopul:

automatizării evidenţei nomenclaturii producţiei, fabricate în republică;

asigurării organelor administraţiei de stat cu informaţie analitică şi date statistice vizînd producţia fabricată şi caracteristicile ei;

asigurării întreprinderilor şi altor consumatori cu informaţie veridică despre producători şi principalele caracteristici ale producţiei.

Crearea S.S.C. va permite:

estimarea competitivităţii producţiei în curs de elaborare şi a celei produse şi determinarea eventualelor pieţe de desfacere;

controlul asupra executării cerinţelor obligatorii ale standardelor vizînd securitatea muncii şi protecţia mediului ambiant;

promovarea unei politici tehnice fundamentale în domeniul asigurării tehnico-normative a procesului de elaborare, producere şi consum (de exploatare) a producţiei;

cooperarea pe verticală a întreprinderilor furnizoare de articole de completare şi materiale necesare pentru producţia finită.

Crearea Sistemului de Stat de catalogare se va realiza ţinîndu-se cont de metodologia O.N.U. şi a Eurostat-ului în domeniul catalogării, utilizată în ţările Europei Occidentale.

Pentru consolidarea politicii tehnice a Departamentului Standarde, Metrologie şi Supraveghere Tehnică şi Departamentului Statisticii se prevede elaborarea modului de interacţiune informaţională a Sistemului de Stat de catalogare cu Registrul Naţional de Unităţi Statistice şi coordonarea formularelor şi a structurii documentelor de intrare şi ieşire ale acestui sistem.

Pe viitor se prevede utilizarea sistemului nominalizat şi pentru catalogarea producţiei destinată apărării, conform comenzii Ministerului Apărării.

 

VI. IMPLEMENTAREA SISTEMULUI CODULUI DE HAŞURĂ

Utilizarea codurilor de haşură de identificare automată în practica mondială asigură eficienţa folosirii tehnicii de calcul la prelucrarea datelor în comerţ, activitatea bancară, ocrotirea sănătăţii, transport şi în alte ramuri. Codurile de haşură (C.H.) se aplică în mod obligatoriu pe toate mărfurile livrate.

Scopul Programului de Stat este asigurarea utilizării complexe a codificării prin haşură la toate nivelurile structurii economiei naţionale a republicii – de stat, ramural, regional şi la nivel de întreprindere (organizaţie).

La elaborarea sistemului de codificare prin haşură se va ţine cont de practica asigurării metodologice şi informaţionale în utilizarea codurilor de haşură, realizată de Institutul de Cercetări Ştiinţifice şi Proiectări tehnologice în Industria Alimentară a Ministerului Agriculturii şi Alimentaţiei, precum şi de experienţa mondială şi naţională în utilizarea C.U. la un şir de întreprinderi republicane.

În acest context se prevede procurarea şi utilizarea mijloacelor tehnice respective: a dispozitivelor de citire, utilajului de elaborare a filmelor-master pentru transpunerea C.H. pe etichete, utilajului pentru verificare calităţii imprimării C.H. şi a utilajului de imprimare a C.H. pe etichete.

 

VII. ETAPELE ŞI CONDIŢIILE DE REALIZARE A PROGRAMULUI DE STAT

 

Etapele de realizare a Programului de Stat

Programul de Stat prevede restructurarea contabilităţii şi statisticii la toate nivelurile de organizare a acestora, luîndu-se în considerare funcţiile organelor în cauză.

Orientarea multilaterală a Programului de Stat, caracterul inedit şi complex al sarcinilor preconizate spre soluţionare condiţionează realizarea lui pe etape. Pentru început se recomandă derularea lucrărilor pregătitoare şi de investigaţie. Se va preciza componenţa şi şi se va studia metodologia de calcul a indicatorilor care anterior nu erau utilizaţi în activitatea organelor economice, se va corela cu practica mondială metodele de calculare a indicatorilor în vigoare, se vor însuşi metodele de elaborare a conturilor naţionale, se vor definitiva cerinţele asigurării informaţionale, se vor revizui evidenţa bancară şi statistică financiară, se vor elabora planul conturilor pentru evidenţa contabilă a activităţii economice a întreprinderilor şi instrucţiunea pentru utilizarea acestui plan în cadrul sistemului de conturi naţionale.

Se vor soluţiona problemele legale de onorarea angajamentelor Departamentului Statisticii şi Băncii Naţionale a Moldovei privind furnizarea informaţiei statistice, solicitată de organismele internaţionale, şi cu precădere a celei vizînd situaţia financiară a statului, balanţa de plăţi, venitul naţional calculat conform metodologiei O.N.U., care vor servi drept bază pentru determinarea contribuţiei Republicii Moldova în organismele internaţionale. Concomitent se vor deduce în prealabil indicatorii statisticii monetare şi financiare şi se va face calculul balanţei de plăţi a Republicii Moldova.

Se va efectua, de asemenea, expertiza internaţională solicitată, se va releva cererea în ceea ce priveşte programatura necesară, se vor revizui clasificatoarele şi se va întocmi Registrul Naţional de Unităţi Statistice. În acest context, se vor elabora soluţiile de proiect pentru crearea sistemului de catalogare. Se va organiza instruirea specialiştilor şi profesorilor, revizuirea programelor de studii ale instituţiilor de învăţămînt superior şi mediu, pregătirea economiştilor, statisticienilor, contabililor; se va forma planul şi programele de reciclare a contabililor şi statisticienilor.

În anul 1994 se prevede încheierea lucrărilor de formare a sistemului de indicatori sociali şi economici, soluţionarea problemelor de delimitare a funcţiilor statisticii oficiale şi departamentale, pregătirea datelor statistice ce urmează să fie transmise spre publicare ediţiilor oficiale ale organismelor internaţionale.

În anii 1995 – 1997, după expertizarea internaţională a sistemului de indicatori elaboraţi, se va realiza implementarea lui în diverse ramuri şi domenii de activitate; calculele experimentale la macronivel vor fi înlocuite cu prelucrarea informaţiei primare; se va calcula, conform schemei S.C.N., balanţa desfăşurată interramurală de dare de seamă care va generaliza indicatorii principali ai dezvoltării economiei naţionale în baza prelucrării informaţiei statistice din toate domeniile de activitate.

 

Colaborarea internaţională în cadrul realizării Programului de Stat

Departamentul Statisticii este autorizat să conducă întreaga activitate statistică, atribuindu-i-se funcţii de dirijare în sistematizarea, publicarea şi prezentarea informaţiei statistice în conformitate cu angajamentele Moldovei faţă de ţările comunităţii internaţionale.

În virtutea faptului că Moldova, este membru al O.N.U., al Băncii Mondiale, F.M.I., C.S.C.E. etc., Departamentul Statisticii, în comun cu alte ministere, departamente şi instituţii economice centrale, va asigura:

participarea la runda comparabilităţii europene a anului 1993 cu Austria prin intermediul României;

participarea la lucrările sesiunilor de rînd ale organelor statistice ale sistemului O.N.U. şi Eurostat-ului, în cadrul proiectelor realizate de aceste organe;

furnizarea de date statistice în problemele de interes pentru organele statistice ale sistemului O.N.U.; participarea la consfătuirile grupurilor de lucru, grupurilor de experţi şi la seminarele din cadrul proiectelor, desfăşurate de organele statistice ale sistemului O.N.U. şi Eurostat-ului.

Principalele scopuri ale colaborării internaţionale în acest domeniu sînt:

obţinerea ajutorului tehnic acordat de organele internaţionale ale sistemului O.N.U. şi ale Eurostat-ului, care elaborează normele şi standardele statistice internaţionale, şi formarea cadrelor necesare pentru implementarea Programului de Stat, inclusiv stagierea peste hotare a specialiştilor;

efectuarea expertizei internaţionale a Programului de Stat;

efectuarea schimbului de experienţă în domeniul metodologiei şi practicii statistice cu serviciile statistice naţionale ale ţărilor dezvoltate.

Programul de Stat prevede lărgirea domeniilor de colaborare cu Comisia Naţională de Statistică a României, care are o anumită practică în problemele trecerii statisticii la standardele internaţionale, precum şi menţinerea relaţiilor de colaborare cu serviciile naţionale statistice ale C.S.I. şi cu Comitetul pentru Statistică al C.S.I., relaţii derulate în cadrul Convenţiei Statelor Independente.

 

Asigurarea financiară a Programului de Stat

Trecerea Republicii Moldova la sistemul de contabilitate şi statistică, utilizat în practica internaţională, constituie un obiectiv de mare importanţă care cuprinde asigurarea ştiinţifico-metodologică şi informaţională a acţiunilor prevăzute în Programul de Stat, dotarea executanţilor acestora cu mijloacele tehnice necesare, instituirea şi reciclarea cadrelor din domeniul evidenţei contabile şi statisticii, organizarea colaborării internaţionale. Realizarea acestui obiectiv va necesita în anii 1994 – 1997, conform calculelor prevenite, circa 7743 mii lei.

Cheltuielile sus-menţionate se repartizează conform direcţiilor de realizare a Programului de Stat, astfel:

pentru reformarea statisticii – 907 mii lei;

pentru reorganizarea contabilităţii – 6356 mii lei;

pentru dotarea tehnică, asigurarea metodologică şi informaţională a codificării prin haşură şi aplicarea ei în economia naţională – 269 mii lei.

Asistenţa tehnică a lucrărilor Programului de Stat, se va efectua în baza mijloacelor moderne de păstrare, transmitere şi prelucrare analitică a datelor, precum şi de asigurare a accesului la aceste date.

În condiţiile deficitului de resurse materiale şi financiare şi de specialişti valoroşi în domeniu, care nu pot fi pregătiţi într-un răstimp scurt cu forţe proprii, asigurarea suporţilor ştiinţifici şi expertiza multor lucrări din cadrul Programului de Stat, precum şi realizarea acestuia în termene optime pot fi înfăptuite numai printr-o asistenţă susţinută internaţională. În Programul de Stat sînt prevăzute măsuri pentru stabilirea relaţiilor de afaceri cu Eurostat-ul şi Comisia de Statistică a O.N.U., cu Fondul Monetar Internaţional, Banca Europeană de Reconstrucţie şi Dezvoltare, O.C.D.E., cu organismele internaţionale, care determină standardele şi reperele pentru unele domenii statistice, cele de studiere a experienţei ţărilor cu o economie de piaţă dezvoltată ale căror sisteme de evidenţă contabilă şi statistică sînt supuse aceloraşi schimbări (România, Ungaria, Polonia, Germania, Cehia, Slovacia). Cheltuielile pentru realizarea măsurilor vizînd pregătirea specialiştilor din Moldova, efectuarea consultaţiilor şi expertizelor cu antrenarea specialiştilor străini, obţinerea materialelor metodice şi informative vor fi suportate din mijloacele, acordate în cadrul ajutorului tehnic şi financiar de către organismele internaţionale de statistică, implicate în colaborarea internaţională pe linia Programului TACIS.

 

Structurile responsabile de executarea Programului de Stat

Responsabile pentru realizarea măsurilor prevăzute în Programul de Stat sînt următoarele ministere, departamente şi organizaţii ştiinţifice ale Republicii Moldova:

Departamentul Statisticii,

Ministerul Economiei,

Ministerul Finanţelor,

Banca Naţională a Moldovei,

Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei,

Ministerul Justiţiei,

Ministerul Industriei,

Departamentul Arhitecturii şi Construcţiilor,

Ministerul Transporturilor şi Gospodăriei Drumurilor,

Ministerul Comunicaţiilor şi Informaticii,

Departamentul Comerţului,

Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei,

Ministerul Sănătăţii,

Ministerul Învăţămîntului,

Departamentul Controlului Vamal,

Departamentul Standarde, Metrologie şi Supraveghere Tehnică,

Academia de Studii Economice.

Ministerele şi Departamentele vizate vor elabora planuri organizaţionale detaliate de realizare a măsurilor prevăzute în Programul de Stat, în care vor specifica termenele şi executanţii concreţi.

Controlul etapelor de realizare a sarcinilor Programului de Stat va fi efectuat de Consiliul de Coordonare a Reformei Economice pe lîngă Guvernul Republicii Moldova. Acest consiliul va supune sistematic dezbaterilor sale informaţia executanţilor vizînd etapele de îndeplinire a Programului de Stat şi va prezenta anual Guvernului Republicii Moldova o sinteză informativă generalizatoare în această problemă. Consiliul de Coordonare a Reformei Economice poate introduce corective în Programul de Stat luînd în considerare circumstanţele concrete ale reformelor derulate în republică.

 

 

Anexă

la Programul de Stat de trecere

a Republicii Moldova la sistemul

mondial de contabilitate şi statistică

 

MĂSURILE DE REALIZARE

a Programului de Stat de trecere a Republicii Moldova

la sistemul mondial de contabilitate şi statistică

 

[Termenele de executare a măsurilor prevăzute în punctele 16, 21, 24, 45, 48, 54, 86, 101 şi 110]

[se prolonghează pînă la 31 decembrie 1998 prin Hot. Guv. nr.984 din 22.10.97, în vigoare 27.11.1997]

 

Notă: Ministerul Finanţelor va asigura finanţarea în anul 1998 a măsurilor modificate în conformitate cu Legea bugetului de stat pe anul 1998. (Extras din Hot. Guv. nr.984 din 22.10.97)

Nr. d/oAcţiunile preconizateTermenele
de
executare
Cheltuieli
de
executare
Responsabili de executare
12345

I. DEZVOLTAREA PRINCIPIILOR GENERALE METODOLOGICE
ŞI ORGANIZAŢIONALE ALE STATISTICII OFICIALE
1.Elaborarea sistemului de indicatori statistici luîndu-se în considerare cerinţele economiei de piaţă şi ale standardelor internaţionaleanualuna mie leiDepartamentul Statisticii, Ministerul Economiei, Ministerul Finanţelor, Banca Naţională a Moldovei, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Învăţămîntului, alte ministere şi departamente
2.Elaborarea principiilor metodologice de bază ale investigaţiilor selective, întocmirea planului de organizare a recensămînturilor, a evidenţelor unice, perfecţionarea programului de cercetare a bugetelor gospodăriilor casnice1994-1995una mie leiDepartamentul Statisticii, Ministerul Economiei, Ministerul Finanţelor, Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei, Academia de Ştiinţe
3.Perfecţionarea sistemului de indicatori şi elaborarea tipizatelor unificate interdepartamentale ale evidenţei primare în conformitate cu cerinţele standardelor evidenţei primare, coordonarea şi aprobarea lor de către Departamentul Statisticii1994-199522 mii leiDepartamentul Statisticii, Ministerul Finanţelor, Academia de Studii Economice a Moldovei, instituţiile specializate antrenate prin contract
4.Perfecţionarea sistemului de indicatori şi elaborarea tipizatelor evidenţei primare specializate pe ramuri, în conformitate cu cerinţele standardelor evidenţei primare, coordonarea şi aprobarea lor de către Departamentul Statisticii1994-1996120 mii leiDepartamentul Statisticii, Ministerul Finanţelor, Banca Naţională a Moldovei, ministerele, departamentele de resort, Academia de Studii Economice a Moldovei, Consiliul consultativ republican pentru contabilitate în economia naţională, Centrul Naţional de Terminologie pe lîngă Ministerul Învăţămîntului S.R.L. “Bilanţ”
5.Perfecţionarea sistemului de indicatori şi elaborarea tipizatelor evidenţei primare ramurale specializate pentru instituţiile bugetare în conformitate cu cerinţele standardelor evidenţei primare, coordonarea lor cu Departamentul Statisticii şi aprobarea de către Ministerul Finanţelor1994-19958 mii leiMinisterul Finanţelor, Departamentul Statisticii, ministerele, departamentele de resort, Academia de Studii Economice a Moldovei, Colegiul Consultativ republican pentru evidenţa bugetară, Centrul Naţional de Terminologie pe lîngă Ministerul Învăţămîntului
6.Elaborarea principiilor de bază de întocmire, folosire şi funcţionare a documentelor, pregătirea şi publicarea albumelor cu tipizatele evidenţei primare şi a instrucţiunilor metodice vizînd întocmirea şi completarea lor1994-1995100 mii leiDepartamentul Statisticii, Ministerul Finanţelor, Banca Naţională a Moldovei, ministerele şi departamentele de resort, colegiile consultative republicane pentru evidenţa contabilă, S.R.L. “Bilanţ” şi “Contabil-service”, editura “Statistica”
7.Editarea publicaţiilor statistice şi prezentarea informaţiei în organismele internaţionale conform acordurilor şi convenţiilor semnateanual---Departamentul Statisticii, ministerele şi departamentele de resort
8.Asigurarea analizei complexe multilaterale a proceselor economice şi sociale din republică prin metoda de prognozare a eventualelor eşecuri şi disproporţii în economia naţionalăpermanent---Departamentul Statisticii, Ministerul Economiei, Ministerul Finanţelor, Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei
9.Actualizarea conţinutului şi îmbunătăţirea prezentării grafice a anuarului statisticpermanent---Departamentul Statisticii şi editura “Statistica”
10.Editarea şi difuzarea trimestrială a “Buletinului statistic de informare publică”permanent4 miiDepartamentul Statisticii, Ministerul Comunicaţiilor şi Informaticii
11.Determinarea principiilor esenţiale de funcţionare a sistemelor unificate de documente, revizuirea şi organizarea ţinerii lor la zi1994-19954 mii leiDepartamentul Standarde, Metrologie şi Supraveghere Tehnică, Ministerul Industriei, Ministerul Economiei, Ministerul Finanţelor, Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei, Ministerul Transportului, Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei, Departamentul Statisticii, Departamentul Arhitecturii şi Construcţiilor, Departamentul Comerţului, Ministerul Comunicaţiilor şi Informaticii, Banca Naţională a Moldovei
12.Perfecţionarea tehnologiei de colectare şi prelucrare a datelor statistice, crearea bazei tehnico-materiale a organelor statistice, elaborarea noilor complexe electronice de prelucrare a informaţiei şi modernizarea celor în funcţiune în corespundere cu schimbarea componenţei şi metodologiei de calcul a indicatorilor statistici1994-199520 mii leiDepartamentul Statisticii, Ministerul Economiei, Ministerul Finanţelor, Ministerul Comunicaţiilor şi Informaticii

II. DEZVOLTAREA CONTABILITĂŢII ŞI A CONTROLULUI FINANCIAR

a) Principiile metodologice generale de organizare şi dezvoltare a evidenţei contabile
13.Elaborarea proiectului de lege “Cu privire la contabilitate”19942 mii leiMinisterul Finanţelor, Academia de Studii Economice, Instituţiile specializate antrenate prin contract
14.Elaborarea proiectului de lege “Cu privire la auditing”19943 mii leiMinisterul Finanţelor, Camera de Auditing pe lîngă Ministerul Finanţelor, Academia de Studii Economice, instituţiile specializate antrenate prin contract
15.Elaborarea proiectului regulamentului cu privire la contabilitate şi dările de seamă19944 mii leiMinisterul Finanţelor, Academia de Studii Economice, instituţiile specializate antrenate prin contract
16.Elaborarea proiectului regulamentului privind aplicarea legii contabilităţii199510 mii leiMinisterul Finanţelor, Academia de Studii Economice, instituţiile specializate încadrate prin contract
17.Elaborarea proiectului regulamentului despre Colegiul metodologic republican pentru contabilitate1994---Ministerul Finanţelor
18.Aprobarea în modul stabilit a componenţei colegiilor metodologice republicane pentru contabilitate şi pentru buget pe lîngă Ministerul Finanţelor1994---Ministerul Finanţelor
19.Fondarea Asociaţiei contabililor Republicii Moldova1994---Ministerul Finanţelor, ministerele, departamentele de resort şi organizaţiile publice
20.Fondarea revistei “Contabilitate şi finanţe”199530 mii leiMinisterul Finanţelor, Asociaţia contabililor, S.R.L. “Bilanţ” şi “Contabil-service”
21.Elaborarea regulamentului cu privire la circulaţia documentelor contabile, corelat cu practica mondială şi cerinţele standardelor mondiale de contabilizare19956 mii leiMinisterul Finanţelor

b) Optimizarea contabilităţii în economia naţională şi instituţiile bugetare
22.Elaborarea instrucţiunii pentru aplicarea planului conturilor de evidenţă contabilă a activităţii financiar-economice a întreprinderilor în conformitate cu recomandările Comisiei O.N.U. şi Centrului pentru Corporaţiile Transnaţionale1995---Ministerul Finanţelor
23.Elaborarea şi aprobarea indicaţiilor metodice ramurale privind calculul costurilor producţiei (lucrărilor, serviciilor)1994---Ministerele, departamentele, asociaţiile şi concernele, alte organe de conducere, desemnate de Guvern conform hotărîrii nr.340 din 2 iunie 1993
24.Elaborarea instrucţiunilor şi standardelor speciale pentru contabilitate şi a dărilor de seamă financiare în conformitate cu planul conturilor de evidenţă contabilă a activităţii întreprinderilor, cu practica mondială şi cerinţele standardelor mondiale de evidenţă:1994-1997125 mii leiMinisterul Finanţelor
standard privind ţinerea evidenţei cu aplicarea formei unice de contabilizare prin registrul-jurnal199520 mii leiMinisterul Finanţelor, Academia de Studii Economice, instituţiile specializate încadrate prin contract
standard privind inventarierea mijloacelor fixe, valorilor în marfă şi materiale, a mijloacelor băneşti şi decontărilor199410 mii leiMinisterul Finanţelor
instrucţiuni privind evidenţa contabilă în societăţile pe acţiuni199412 mii leiMinisterul Finanţelor, Academia de Studii Economice, instituţiile specializate încadrate prin contract
standard privind contabilitatea mijloacelor fixe199512 mii leiMinisterul Finanţelor
standard privind contabilitatea obiectelor de mică valoare şi scurtă durată19958 mii leiMinisterul Finanţelor
standard privind contabilitatea valorilor materiale199515 mii leiMinisterul Finanţelor
standard privind evidenţa ambalajului19967 mii leiMinisterul Finanţelor
instrucţiunea privind reevaluarea valorilor în marfă şi materialele în legătură cu modificarea preţurilor şi tarifelor, compensarea reducerii preţurilor şi repartizarea diferenţei de evaluare (majorării)19965 mii leiMinisterul Finanţelor
standard privind evidenţa muncii şi salariului în industrie şi construcţii199512 mii leiMinisterul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei, Ministerul Finanţelor, Departamentul Statisticii
standard privind contabilitatea simplificată a gospodăriilor ţărăneşti şi modul de întocmire a declaraţiilor de venituri199512 mii leiMinisterul Finanţelor, Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei
standard privind contabilitatea simplificată şi modul de întocmire a declaraţiilor în întreprinderile individuale cu mai puţin de 3 angajaţi1994-199512 mii leiMinisterul Finanţelor, Academia de Studii Economice
25.Elaborarea sistemului automatizat de întocmire a registrelor contabile la întreprinderile care îşi asistă gestiunea pe calculatoare personale1995-1997100 mii leiconducătorii întreprinderilor şi contabilii şefi
26.Studierea nivelului de organizare a contabilităţii şi dărilor de seamă vizînd executarea bugetului şi devizelor de cheltuieli ale instituţiilor bugetare din ţările dezvoltate1994-199550 mii leiMinisterul Finanţelor
27.Elaborarea instrucţiunilor pentru contabilizarea şi dările de seamă vizînd executarea bugetelor republican şi local potrivit evidenţei şi statisticii internaţionale şi cerinţelor organizaţiilor internaţionale la prezentarea unei anumite liste de indicatori, ce caracterizează starea financiară a ţării1994-199510 mii leiMinisterul Finanţelor
28.Restructurarea şi centralizarea sistemului de recepţionare şi sintetizare a bilanţurilor contabile şi dărilor de seamă financiare1994-19955500 mii leiMinisterul Finanţelor, Departamentul Statisticii, ministerele şi departamentele de resort
pregătirea încăperilor şi obiectelor de inventar ale serviciilor de recepţionare şi sintetizare a bilanţurilor contabile şi dărilor de seamă financiare ale întreprinderilor19942500 mii leiMinisterul Finanţelor, primăria or.Chişinău, Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei, primăriile oraşelor şi executivele raionale
asigurarea cu personaliere şi programatură de verificare şi generalizare a bilanţurilor contabile şi dărilor de seamă financiare, precum şi cu mijloace financiare pentru procurarea acestora1994-19953000 mii leiMinisterul Finanţelor
centralizarea statelor de contabili, instruirea de personal şi încadrarea specialiştilor în serviciile centralizate ale organelor financiare1994---Ministerul Finanţelor, Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei, Departamentul Statisticii, ministerele, departamentele şi executivele raionale

c) Perfecţionarea şi dezvoltarea contabilităţii bancare
29.Analizarea comparabilităţii registrelor contabile ale băncilor potrivit clasificărilor internaţionale1994-1995---Banca Naţională a Moldovei
30.Elaborarea proiectului planului nou al conturilor de contabilitate bancară în corespundere cu practica internaţională199425 mii leiBanca Naţională a Moldovei
31.Expertiza internaţională a planului nou al conturilor de contabilitate bancară199410 mii leiBanca Naţională a Moldovei
32.Elaborarea programului de implementare a planului nou al conturilor în practica contabilităţii bancare19945 mii leiBanca Naţională a Moldovei
33.Implementarea planului nou al conturilor în practica contabilităţii bancare19957 mii leiBanca Naţională a Moldovei

d) Elaborarea standardelor de auditing şi control financiar
34.Elaborarea proiectului de lege “Cu privire la serviciul de stat de control financiar şi revizie”1994---Ministerul Finanţelor, Academia de Studii Economice şi instituţiile specializate antrenate prin contract
35.Recomandări metodice “Privind efectuarea reviziilor activităţii financiar-economice a asociaţiilor, întreprinderilor şi organizaţiilor de stat, întreprinderilor mixte şi altor organizaţii, care gestionează proprietatea de stat”1994-199520 mii leiMinisterul Finanţelor, Academia de Studii Economice şi instituţiile specializate antrenate prin contract
36.Recomandări metodice privind revizia preţului de cost al producţiei (lucrărilor, serviciilor)199415 mii leiMinisterul Finanţelor, Academia de Studii Economice şi instituţiile specializate antrenate prin contract
37.Recomandări metodice privind efectuarea reviziilor circulaţiei bunurilor materiale19946 mii leiMinisterul Finanţelor, Academia de Studii Economice şi instituţiile specializate antrenate prin contract
38.Recomandări metodice privind efectuarea reviziilor în instituţiile bugetare199415 miiMinisterul Finanţelor, Academia de Studii Economice şi instituţiile specializate, antrenate prin contract

III. CREAREA SISTEMULUI DE CONTURI NAŢIONALE (S.C.N.)

a) Crearea sistemului de conturi naţionale (S.C.N.), ce reflectă corelaţia
dintre ramurile şi sectoarele economiei. Elaborarea balanţelor
interramurale conform schemei S.C.N.
39.Elaborarea principiilor generale şi a metodologiei conturilor naţionale în Republica Moldova (schema generală, clasificările de bază, conturi şi indicatori, principiile evaluării)1994---Departamentul Statisticii, Centrul de studiere a problemelor pieţei
40.Executarea calculelor conturilor economiei interne (la nivel republican pe anii 19891990): de bunuri şi servicii, de producţie, de formare, repartizare şi utilizare a veniturilor şi celui de capital1994---Departamentul Statisticii, Banca Naţională a Moldovei, Ministerul Economiei, Ministerul Finanţelor
41.Construirea conturilor economiei naţionale pe ramuri şi sectoare, pentru anii 1991-19921994---Departamentul Statisticii
42.Elaborarea sistemului de asigurare cu resurse programate şi matematice privind construirea şi implementarea S.C.N. la nivelul economiei naţionale1994-1995---Departamentul Statisticii
43.Efectuarea expertizei internaţionale a metodologiei calculării conturilor economiei interioare (exceptînd contul financiar)1994---Departamentul Statisticii, Ministerul Economiei
44.Elaborarea metodologiei şi executarea trimestrială a calculelor experimentale ale P.I.B.1995---Departamentul Statisticii, Ministerul Finanţelor
45.Elaborarea metodologiei de construire a contului financiar şi executarea calculului lui experimental1995-1996---Departamentul Statisticii, Banca Naţională a Moldovei, Ministerul Finanţelor, Centrul de studiere a problemelor pieţei
46.Elaborarea metodologiei de construire a contului sectorului “Restul lumii” şi executarea calculului experimental pe a.a.1990-19941994-1995---Departamentul Statisticii, Banca Naţională a Moldovei, Ministerul Finanţelor Centrul de studiere a problemelor pieţei
47.Efectuarea expertizei internaţionale a contului financiar şi a contului sectorului “Restul lumii”1995-19962 mii leiDepartamentul Statisticii, Ministerul Finanţelor
48.Elaborarea metodologiei de construire şi calcul experimental al tabelelor de balanţă a avuţiei naţionale (tabelele activelor-pasivelor), precum şi a metodologiei de includere a soldurilor activelor şi pasivelor din operaţiunile contului financiar, pentru întreaga economie naţională, cît şi pe sectoare1996-1997---Departamentul Statisticii, Banca Naţională a Moldovei, Ministerul Economiei, Centrul de Studiere a problemelor pieţei
49.Introducerea modificărilor în metodologia de construire a conturilor naţionale conform schimbărilor recomandate de O.N.U. şi Comitetul de Statistică al C.S.I.permanent---Departamentul Statisticii, Centrul de Studiere a problemelor pieţei
50.Implementarea în practica statisticii oficiale a S.C.N. (începînd cu calculele pe anul 1995)1996---Departamentul Statisticii
51.Efectuarea cercetărilor ştiinţifice vizînd asigurarea informaţională şi metodologică a balanţelor interramurale conform schemei S.C.N.1994-19952 mii leiDepartamentul Statisticii, Ministerul Economiei, Centrul de studiere a problemelor pieţei
52.Elaborarea metodologiei de observare prin sondaj a cheltuielilor de producţie pentru balanţa interramurală şi a instrumentariului cercetărilor în toate sferele de activitate1995---Departamentul Statisticii
53.Elaborarea asistenţei informaţionale şi cu programatură a calculelor balanţelor interramurale (pentru elaborarea B.I.R. S.C.N. pe anul 1996)1995---Departamentul Statisticii, Centrul de studiere a problemelor pieţei
54.Efectuarea observărilor selective unice a cheltuielilor de producţie în toate ramurile economiei naţionale pentru elaborarea balanţei B.I.R. pe anul 19961996-19974 mii leiDepartamentul Statisticii, ministerele şi departamentele de resort
55.Elaborarea sistemului B.I.R. de producere şi utilizare a producţiei (serviciilor) pe anul 19961997-19984 mii leiDepartamentul Statisticii

b) Efectuarea lucrărilor vizînd comparabilitatea economică
internaţională a P.I.B. şi a indicatorilor agregaţi
56.Calcul P.I.B. (conform destinaţiei finale pe anul 1993)1994---Departamentul Statisticii
57.Spargerea P.I.B. pe grupe primare de cheltuieli pe anul 199319943 mii leiDepartamentul Statisticii
58.Prezentarea calculelor cheltuielilor şi serviciilor nemateriale pe anul 1993 către Comisia Naţională pentru Statistică a României1994---Departamentul Statisticii
59.Totalizarea rezultatelor preliminare ale cumpărării P.I.B. al României  – Republicii Moldova – Austriei1995---Departamentul Statisticii
60.Publicarea în presă a rezultatelor comparării P.I.B. pe anul 19931995---Departamentul Statisticii

IV. PERFECŢIONAREA SISTEMULUI DE ASIGURARE INFORMAŢIONALĂ

a) Aducerea statisticii financiare, bugetare şi bancare
în conformitate cu standardele internaţionale
61.Determinarea sistemului de indicatori statistici ce caracterizează influenţa dominantă a Băncii Naţionale a Moldovei asupra cererii şi ofertei de piaţă (agregatele masei monetare, cererile de rezervă ale Băncii Naţionale a Moldovei faţă de depozitele băncilor comerciale, ratele dobînzii Băncii Naţionale a Moldovei)1995---Banca Naţională a Moldovei, Departamentul Statisticii, Ministerul Finanţelor, Ministerul Economiei
62.Determinarea sistemului de indicatori ai statisticii monetare şi dărilor de seamă bancare, care să corespundă cu cerinţele internaţionale (balanţa consolidată a sistemului bancar, sinteza monetară conform metodologiei F.M.I., sinteza bancară, emisia numerarului disponibil, instrumentele financiare ale pieţei monetare, cursul valutar)1994-1995---Banca Naţională a Moldovei, Departamentul Statisticii, Ministerul Finanţelor, Ministerul Economiei
63.Elaborarea metodologiei şi realizarea calculelor experimentale reieşind din informaţia anilor 1991-1992, a sistemului de indicatori statistici, ce caracterizează influenţa Băncii Naţionale a Moldovei asupra cererii şi ofertei de piaţă, a sistemului de indicatori ai statisticii monetare şi bancare şi calculelor datoriei de stat interne şi externe1994-19953 mii leiBanca Naţională a Moldovei, Departamentul Statisticii, Ministerul Finanţelor, Ministerul Economiei
64.Efectuarea expertizei internaţionale asupra metodologiei de calcul a indicatorilor experimentali, ce caracterizează influenţa Băncii Naţionale a Moldovei asupra cererii şi ofertei de piaţă, indicatorilor statisticii financiare, bugetare, bancare şi asupra datoriei de stat1994-19964 mii leiBanca Naţională a Moldovei, Departamentul Statisticii, Ministerul Finanţelor, Ministerul Economiei
65.Determinarea componenţei dărilor de seamă financiare bancare, modului de prezentare şi publicare a acestora, elaborarea indicaţiilor metodologice1994-1995---Banca Naţională a Moldovei, Departamentul Statisticii, Ministerul Finanţelor, Ministerul Economiei
66.Implementarea în practică a statisticii oficiale, financiare, bugetare şi bancare, pregătirea dărilor de seamă şi publicarea indicatorilor în corespundere cu cerinţele internaţionale începînd cu anul 19931994-1995---Banca Naţională a Moldovei, Departamentul Statisticii, Ministerul Finanţelor, Ministerul Economiei

b) Organizarea lucrărilor de elaborare a balanţei de plăţi
67.Elaborarea metodologiei (instrumentariului, tipizatelor de evidenţă), alcătuirea balanţei circulaţiei capitalului1994---Banca Naţională a Moldovei, Ministerul Finanţelor, Ministerul Economiei, Departamentul Statisticii
68.Calcularea operaţiunilor comerciale şi necomerciale a balanţei de plăţi externe începînd cu rezultatele pe anul 1993anual---Banca Naţională a Moldovei, Ministerul Economiei
69.Calcularea indicatorilor pentru alcătuirea rapoartelor financiare, a balanţei circulaţiei mondiale de capitalanual---Banca Naţională a Moldovei, Ministerul Finanţelor, Ministerul Economiei
70.Efectuarea calculelor vizînd alcătuirea balanţei de plăţi externe după schema completăanual---Banca Naţională a Moldovei, Ministerul Finanţelor, Ministerul Economiei, Departamentul Statisticii

c) Perfecţionarea statisticii preţurilor

 

Statistica preţurilor sectorului de consum

71.Perfecţionarea metodologiei determinării eşantionului reprezentativ de culegere a preţurilor şi tarifelor (localităţilor, punctelor de vînzare a mărfurilor şi al unităţilor de prestare a serviciilor)1994-1995---Departamentul Statisticii

 

[Pct.72 exclus prin Hot.Guv. nr.984 din 22.10.97]

73.Perfecţionarea metodologiei calculului variaţiei nivelului preţurilor şi dinamicii lor ţinîndu-se cont de toate căile de desfacere a mărfurilor (serviciilor) reprezentative, folosite la construirea indicelui preţurilor de consum1994-1997---Departamentul Statisticii
74.Perfecţionarea metodologiei de observare a preţurilor (tarifelor) şi calcularea indicelui preţurilor şi tarifelor la serviciile cu plată, prestate populaţiei:

sociale,

transportul de pasageri,

de telecomunicaţii,

comunal-locative,

se cultură,

pentru întreţinerea copiilor în instituţiile preşcolare,

de ocrotire a sănătăţii.

19942 mii leiDepartamentul Statisticii
75.Efectuarea investigaţiilor selective pentru determinarea structurii ponderilor la unele servicii reprezentative ale organizaţiilor juridice şi bancare1994-19952 mii leiDepartamentul Statisticii

 

Statistica preţurilor în sectorul producător

76.Elaborarea instrumentariului şi calcularea indicelor preţurilor la producţia exportată şi importată1994---Departamentul Statisticii
77.Formularea propunerilor vizînd includerea dinamicii preţurilor la producţia importată în procesul de alcătuire a indicilor preţurilor de consum1994---Departamentul Statisticii
78.Perfecţionarea metodologiei actuale de calculare a indicilor preţurilor cu ridicata în conformitate cu practica internaţională1995---Departamentul Statisticii
79.Perfecţionarea metodologiei determinării eşantionului reprezentativ de culegere a preţurilor cu ridicata, lărgindu-se, în caz de necesitate, eşantionul19955 mii leiDepartamentul Statisticii

d) Aducerea statisticii populaţiei şi muncii în corespundere cu normele internaţionale

 

Statistica populaţiei

80.Trecerea la evidenţa mortalităţii infantile în baza definiţiilor, recomandate de O.I.O.S. (născuţi - vii, născuţi - morţi)1996-1997---Ministerul Sănătăţii, Departamentul Statisticii
81.Trecerea la elaborarea datelor privind cauzele decesului populaţiei în baza revizuirii a X ordinare a Clasificării internaţionale a bolilor, recomandate de O.I.O.S.1995-1997---Ministerul Sănătăţii, Departamentul Statisticii
82.Trecerea la evidenţă statistică şi înregistrarea naşterilor şi deceselor în baza documentelor medicale1996-19972 mii leiMinisterul Sănătăţii, Departamentul Statisticii, Ministerul Justiţiei
83.Elaborarea planului general de organizare şi efectuare în anul 1999 a recensămîntului populaţiei1996-19973 mii leiDepartamentului Statisticii
84.Studierea şi trecerea la evidenţa migraţiei internaţionale în baza recomandărilor internaţionale1995-1996---Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei, Departamentul Statisticii

 

Statistica muncii

85.Elaborarea programului şi metodicii de efectuare a investigaţiilor selective a gospodăriilor casnice pentru studierea problemei ocupaţiei conform recomandărilor O.I.M1994-199520 mii leiDepartamentul Statisticii
86.Organizarea efectuării investigaţiilor selective a gospodăriilor casnice în scopul studierii problemelor ocupaţiei1995-199760 mii leiDepartamentul Statisticii
87.Elaborarea metodologiei determinării costului forţei de muncă reieşind din recomandările O.I.M.1996---Departamentul Statisticii, Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei
88.Pregătirea metodicii de organizare a observărilor statistice privind determinare costului forţei de muncă, efectuarea expertizei acesteia19972 miiDepartamentul Statisticii, Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei, experţi ai O.I.M., ai sindicatelor şi asociaţiei antreprenorilor

 

[Pct.89 exclus prin Hot.Guv. nr.984 din 22.10.97]

90.Efectuarea investigaţiei din octombrie a salariului lucrătorilor în unele ramuri ale economiei naţionale1994-19974 mii leiDepartamentul Statisticii
91.Extinderea indicatorilor ce caracterizează deservirea medicală a populaţiei conform listei O.I.O.S.1994-1995---Departamentul Statisticii, Ministerul Sănătăţii
92.Perfecţionarea metodologiei de evidenţă a invalizilor în conformitate cu recomandările O.I.O.S.1994-1995---Departamentul Statisticii, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei

 

Investigaţii asupra bugetelor gospodăriilor casnice (menajelor)

93.Perfecţionarea grilei selective a gospodăriilor casnice, elaborarea şi aprobarea programului de investigaţii asupra bugetelor menajelor1994-19952 mii leiDepartamentul Statisticii
94.Formarea bazei de date pentru constituirea eşantionului multifuncţional de zone teritoriale1995---Departamentul Statisticii

e) Perfecţionarea statisticii comerţului exterior reieşind din cerinţele internaţionale
95.Elaborarea normelor metodologice de calculare a indicilor preţurilor medii şi volumului fizic al exportului şi importului pe mărfuri şi ţări1995---Departamentul Statisticii
96.Determinarea metodologiei de calculare a corelaţiei preţurilor externe şi interne la producţia exportată şi importată1995---Departamentul Statisticii
97.Calcularea indicilor preţurilor comerţului exterior în baza Nomenclatorului de mărfuri alcătuit după Sistemul Armonizat de Descriere şi Codificare a Mărfurilor (ediţia II)1994-1995---Departamentul Statisticii
98.Formularea propunerilor pentru coordonarea lucrului organelor vamale, economice şi statistice vizînd culegerea, prelucrarea şi publicarea datelor comerţului exterior1994---Departamentul Statisticii, Ministerul Economiei, Departamentul Controlului Vamal, Banca Naţională a Moldovei

f) Nomenclatoarele Naţionale Unitare
99.Elaborarea clasificatorului organelor conducerii de stat1994una mie leiDepartamentul Statisticii, Departamentul Standarde, Metrologie şi Supraveghere Tehnică
100.Elaborarea şi implementarea clasificatorului activităţilor din economia Moldovei (C.A.E.M.)19942 mii leiDepartamentul Statisticii, Ministerul Economiei, Ministerul Industriei, Ministerul Comunicaţiilor şi Informaticii
101.Elaborarea clasificatorului standardelor învăţămîntului1994-19953 mii leiMinisterul Învăţămîntului, Ministerul Economiei, Departamentul Statisticii
102.Elaborarea clasificatorului calificărilor, meseriilor, profesiunilor, funcţiilor, ocupaţiilor1994-19963 mii leiMinisterul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei, Federaţia Sindicatelor Independente, Departamentul Statisticii
103.Elaborarea clasificatorului unităţilor economico-sociale potrivit tipurilor legal acceptate1994-1995una mie leiC.P.C. al Departamentului Statisticii, Departamentul Statisticii, Departamentul Standarde, Metrologie şi Supraveghere Tehnică
104.Elaborarea clasificatorului unităţilor teritorial-administrative1994-1995una mie leiC.P.C. al Departamentului Statisticii, Departamentul Statisticii, Departamentul Standarde, Metrologie şi Supraveghere Tehnică
105.Elaborarea clasificatorului unităţilor de măsură1994-1995una mie leiDepartamentul Statisticii, Departamentul Standarde, Metrologie şi Supraveghere Tehnică
106.Elaborarea clasificatorului de servicii în relaţiile economice externe1994-1995una mie leiDepartamentul Statisticii, Banca Naţională a Moldovei, Departamentul Controlului Vamal, Ministerul Economiei
107.Elaborarea clasificatorului ţări (naţionalităţi), cetăţeni1994-19952 mii leiMinisterul Afacerilor Externe, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Economiei, Departamentul Relaţiilor Naţionale, Departamentul Statisticii
108.Elaborarea clasificatorului de mărfuri al activităţii economice externe19942 mii leiMinisterul Economiei, Departamentul Statisticii, Departamentul Controlului Vamal
109.Elaborarea clasificatorului livrărilor de mărfuri pe tipuri de decontări în relaţiile economice externe1994-1995una mie leiMinisterul Economiei, Departamentul Statisticii, Departamentul Controlului Vamal, Banca Naţională a Moldovei
110.Elaborarea clasificatorului produselor şi serviciilor1994-19952 mii leiDepartamentul Statisticii, Ministerul Economiei, Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei, Banca Naţională a Moldovei
111.Elaborarea clasificatorului indicatorilor economico-sociali de bază1995-1996una mie leiDepartamentul Statisticii, Ministerul Economiei

g) Elaborarea RENUS
112.Elaborarea materialelor organizatorice şi metodologice pentru crearea Registrului de Unităţi Statistice, etapele I şi II1994una mie leiDepartamentul Statisticii, Ministerul Economiei, Ministerul Justiţiei, Ministerul Finanţelor, Ministerul Comunicaţiilor şi Informaticii
113.Elaborarea metodologiei de definire a unităţilor statistice înregistrate, studierea şi elaborarea problemelor pe fiecare categorie de întreprinderi şi organizaţii1994---Departamentul Statisticii
114.Elaborarea sarcinii tehnice şi a proiectului de lucru în baza sistemului de clasificare internaţională şi locală. Definirea componenţei şi structurii bazei internaţionale1994-199510 mii leiDepartamentul Statisticii
115.Punerea în funcţiune a mijloacelor tehnice pentru introducerea Registrului de Unităţi Statistice1994---Departamentul Statisticii, Ministerul Economiei
116.Elaborarea mijloacelor matematice aplicate şi documentelor instructive pe diferite compartimente ale registrului, etapa a II-a19952 mii leiDepartamentul Statisticii
117.Înfăptuirea exploatării experimentale1996---Departamentul Statisticii
118.Organizarea implementării în practică a RENUS1996---Departamentul Statisticii
119.Punerea în funcţiune a etapei a II a Registrului Naţional de Unităţi Statistice şi organizarea utilizării în economia naţională199714 mii leiDepartamentul Statisticii

V. CREAREA SISTEMULUI NAŢIONAL DE CATALOGARE A PRODUCŢIEI
120.Studierea experienţei internaţionale în crearea şi utilizarea sistemului de catalogare1994-1995---Departamentul Standarde, Metrologie şi Supraveghere Tehnică
121.Elaborare propunerilor privind necesitatea creării sistemului naţional de catalogare a produselor1995---Departamentul Standarde, Metrologie şi Supraveghere Tehnică, Ministerul Industriei, Ministerul Economiei, Ministerul Finanţelor, Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei, Ministerul Transportului şi Gospodăriei Drumurilor, Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei, Departamentul Statisticii, Departamentul Arhitecturii şi Construcţiilor, Departamentul Comerţului, Ministerul Comunicaţiilor şi Informaticii, Banca Naţională a Moldovei

VI. IMPLEMENTAREA SISTEMULUI CODULUI DE HAŞURĂ

Asigurarea aplicării sistemului codului de haşură la nivel de stat
122.Aderarea Moldovei la Asociaţia internaţională de numerotare a mărfurilor (F.A.N.)1994-199520 mii leiAsociaţia de producţie “Vibroaparat”, Institutul de Cercetări şi Proiectări Tehnologice în industria alimentară al Ministerului Agriculturii şi Alimentaţiei, Ministerul Finanţelor, Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei
123.Fondarea asociaţiei de numerotare a mărfii în Republica Moldova1994-19952 mii leiInstitutul de Cercetări şi Proiectări Tehnologice în industria alimentară al Ministerului Agriculturii şi Alimentaţiei, Ministerul Finanţelor, Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei
124.Asigurarea metodică şi informaţională a utilizării codurilor de haşură (C.H.), inclusiv a băncilor de date automatizate1994-199514 mii leiI.C.P.T. în industria alimentară al Ministerului Agriculturii şi Alimentaţiei, Ministerul Economiei
125.Elaborarea mijloacelor tehnice şi actelor normative pentru sistemul codurilor de haşură în baza cerinţelor internaţionale1995-19965 mii leiMinisterul Industriei, I.C.P.T. în industria alimentară al Ministerului Agriculturii şi Alimentaţiei
126.Pregătirea specialiştilor în domeniul codificării prin haşură1995-19968 mii leiI.C.P.T. în industria alimentară al Ministerului Agriculturii şi Alimentaţiei
127.Procurarea utilajelor şi mijloacelor tehnici pentru aplicarea şi citirea codurilor de haşură1995-199620 mii leiMinisterul Finanţelor, Departamentul Comerţului, Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei, Ministerul Sănătăţii, I.C.P.T. în industria alimentară al Ministerului Agriculturii şi Alimentaţiei, Ministerul Economiei

Aplicarea sistemului de coduri prin haşură în ramurile economiei naţionale
128.Utilizarea codului de haşură în comerţ şi în aprovizionarea tehnico-materială1996-199730 mii leiDepartamentul Comerţului
129.Utilizarea codului de haşură în activitatea bancară1996-199730 mii leiBanca Naţională a Moldovei
130.Utilizarea codului de haşură în producţie şi procese tehnologice1996-199720 mii leiI.C.P.T. în industria alimentară al Ministerului Agriculturii şi Alimentaţiei
131.Utilizarea codului de haşură în industria medicamentelor1996-199730 mii leiMinisterul Sănătăţii, Asociaţia “Moldovafarm”
132.Utilizarea codului de haşură în industria alimentară şi agricultură1996-199740 mii leiMinisterul Agriculturii şi Alimentaţiei
133.Elaborarea şi implementarea sistemelor complexe de identificare automatizată la întreprinderi şi în organizaţii1996-199750 mii leiInstitutul Cercetări şi Proiectări Tehnologice în industria alimentară al Ministerului Agriculturii şi Alimentaţiei

VII. PREGĂTIREA ŞI PERFECŢIONAREA CADRELOR
134.Determinarea necesităţilor economiei naţionale în perfecţionarea cadrelor din domeniul controlului, contabilităţii şi statisticii în conformitate cu standardele mondiale1994-1995una mie leiMinisterul Economiei, Ministerul Învăţămîntului, Ministerul Finanţelor, Departamentul Statisticii, Academia de Studii Economice
135.Întocmirea programelor pentru practica în producţie a studenţilor din instituţiile superioare economice, care se specializează în contabilitate, statistică şi control1994---Academia de Studii Economice, Ministerul Învăţămîntului
136.Întocmirea unui plan de perspectivă pentru editarea manualelor, materialelor didactice şi îndrumarelor pentru contabilitate, statistică şi control1994-1995---Ministerul Învăţămîntului, Ministerul Finanţelor, Banca Naţională a Moldovei, Academia de Studii Economice
137.Includerea în tematica disertaţiilor, lucrărilor de curs ale instituţiilor de învăţămînt economic superior a elaborării problemelor metodologice privind contabilitatea finanţelor, statistica, băncile şi controlul1994-1997---Ministerul Învăţămîntului, Ministerul Finanţelor, Banca Naţională a Moldovei
138.Practicarea reciclării cadrelor peste hotare în scopul ridicării nivelului lor de pregătire profesională şi studierii metodelor avansate din alte ţări1994-1997130 mii leiMinisterul Economiei, Ministerul Învăţămîntului, Ministerul Finanţelor, Departamentul Statisticii
139.Organizarea consultaţiilor cu Experţi de peste hotare pe problemele pregătirii specialiştilor statistici şi contabili conform metodologiei internaţionale1994-1997100 mii leiMinisterul Economiei, Departamentul Statisticii, Ministerul Finanţelor

VIII. PERFECŢIONAREA TEHNOLOGIEI DE CULEGERE ŞI PRELUCRARE A DATELOR STATISTICE,
CREAREA BAZEI TEHNICO-MATERIALE A ORGANELOR STATISTICE
140.Asigurarea subdiviziunilor statistice cu tehnică de calcul modernă. Implementarea reţelelor de calculatoare1994-1997225 mii leiDepartamentul Statisticii, Ministerul Finanţelor, Ministerul Economiei
141.Elaborarea programelor noi de prelucrare automatizată a datelor statistice şi modernizarea celor existente în legătură cu trecerea la sistemul nou1994-1997100 mii leiDepartamentul Statisticii
142.Instruirea specialiştilor statisticieni în domeniul informaticii1994-199720 mii leiDepartamentul Statisticii
143.Pregătirea şi transmiterea informaţiei statistice organelor internaţionale folosind suporţii tehnicii noipermanent---Departamentul Statisticii
144.Crearea unei bazei poligrafice moderne pentru dezvoltarea activităţii editoriale1994-1996120 mii leiDepartamentul Statisticii, Ministerul Finanţelor

 

[Termenele de executare a măsurilor prevăzute în punctele 16, 21, 24, 45, 48, 54, 86, 101 şi 110]

[se prolonghează pînă la 31 decembrie 1998 prin Hot.Guv. nr.984 din 22.10.97]

 

Notă: Ministerul Finanţelor va asigura finanţarea în anul 1998 a măsurilor modificate în conformitate cu Legea bugetului de stat pe anul 1998. (Extras din Hot. Guv. nr.984 din 22.10.97)