H O T Ă R Î R E
cu privire la reglementarea monopolurilor
nr. 582 din 17.08.1995
Monitorul Oficial al R.Moldova nr.59-60/472 din 26.10.1995
* * *
În scopul determinării principiilor şi metodelor de reglementare de către stat a monopolurilor, Guvernul Republicii Moldova
HOTĂRĂŞTE:
1. Se aprobă:
Regulamentul cu privire la reglementarea monopolurilor, conform anexei nr.1;
Lista monopolurilor statului şi a organelor administraţiei publice, abilitate cu reglementarea lor, conform anexei nr.2;
Lista monopolurilor naturale şi a organelor administraţiei publice, abilitate cu reglementarea lor, conform anexei nr.3.
2. Organele administraţiei publice, în componenţa cărora este dată reglementarea monopolurilor indicate în anexele nr.2 şi 3, în termen de o lună:
vor specifica subdiviziunile din structura lor internă, abilitate cu reglementarea şi supravegherea în domeniul monopolurilor şi vor întocmi listele agenţilor economici, licenţiaţi pentru activităţi în acest domeniu;
vor elabora şi aplica măsuri şi norme metodologice de supraveghere şi reglementare a activităţii agenţilor economici din domeniul monopolurilor;
vor implementa licenţierea activităţii agenţilor economici din sfera monopolurilor conform Regulamentului cu privire la modul de eliberare a licenţelor pentru anumite genuri de activitate în Republica Moldova, aprobat prin Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.581 din 17 august 1995 “Cu privire la reglementarea unor genuri de activitate în Republica Moldova”.
3. Controlul asupra executării prezentei hotărîri este dat în seama Ministerului Economiei.
PRIM-MINISTRU | |
AL REPUBLICII MOLDOVA | Andrei SANGHELI |
Chişinău, 17 august 1995. | |
Nr.582. |
Anexa nr.1
la Hotărîrea Guvernului
Republicii Moldova
nr.582 din 17 august 1995
REGULAMENT
cu privire la reglementarea monopolurilor
I. PRINCIPII GENERALE
Regulamentul cu privire la reglementarea monopolurilor (denumit în continuare Regulamentul) determină şi statuează cadrul normativ general şi principiile reglementării de către stat a monopolurilor statului şi monopolurilor naturale din economia naţională.
Dat fiind că:
funcţia sa vitală de a apăra cetăţenii şi societatea de producerea şi comercializarea necontrolată a armelor, substanţelor explozibile, stupefiantelor, alcoolului, altor mărfuri şi servicii, precum şi de falsificarea bancnotelor şi hîrtiilor de valoare statul o poate asigura mai deplin numai prin stabilirea monopolului său asupra fabricării şi circulaţiei lor;
reorganizarea rapidă a structurii statal-monopoliste a economiei naţionale, constituie în condiţiile sistemului administrativ de comandă şi desfiinţarea imediată a monopolurilor pot conduce la reducerea bruscă şi radicală a producţiei şi scăderea eficienţei economice;
producerea, comercializarea şi procurarea anumitor grupuri de mărfuri şi prestarea unor servicii au, în condiţiile monopolului natural din motive de ordin natural, tehnologic şi economic, o eficienţă economică mai înaltă, iar concurenţa în sfera de acţiune a monopolului natural devine o risipă, care poate prejudicia interesele economiei naţionale şi ale societăţii;
statul este obligat, în interesele societăţii, să elimine monopolurile din economia naţională sau, dacă înlăturarea lor imediată este imposibilă sau inoportună – să le reglementeze strict activitatea.
Prezentul Regulament stabileşte direcţiile principale şi formele de control şi reglementare a activităţii subiecţilor monopolurilor statului şi monopolurilor naturale.
Obiectul prezentului Regulament îl constituie relaţiile, apărute pe piaţa internă în sfera monopolurilor statului şi celor naturale, între organele administraţiei publice, agenţii economici şi consumatori.
Prezentul Regulament nu vizează monopolul agenţilor economici de a folosi mărcile şi emblemele lor comerciale şi alte tipuri de proprietate industrială.
De asemenea, acest Regulament nu reglementează relaţiile şi drepturile monopoliste, ce apar în rezultatul protecţiei juridice a invenţiilor, brevetelor şi proprietăţii intelectuale.
II. DEFINIREA NOŢIUNILOR DE BAZĂ
Pentru scopurile prezentului Regulament, termenii utilizaţi au sensurile, redate prin următoarele definiţii:
monopolul statului – situaţia în care un număr limitat de agenţi economici sînt învestiţi de către organele administraţiei publice cu dreptul exclusiv sau cu drepturi exclusive pentru desfăşurarea într-o anumită sferă a activităţilor economice: de producere, transportare, comercializare şi procurare a mărfurilor (serviciilor).
Se consideră monopol al statului domeniile de activitate, prin intermediul cărora organele respective ale administraţiei publice îşi exercită funcţiile legate de apărarea şi securitatea statului, precum şi cele în care sînt produse şi comercializate anumite tipuri specifice de mărfuri (servicii);
monopolul natural – situaţia cînd producerea, transportarea, comercializarea, procurarea mărfurilor şi grupurilor de mărfuri reciproc substituibile, precum şi prestarea anumitor tipuri de servicii, în virtutea unor factori de ordin natural, economic sau tehnologic, se află sub controlul direct sau indirect al unuia sau al cîtorva agenţi economici.
În domeniul monopolului natural, de rînd cu agenţii economici de stat îşi pot desfăşura activitatea şi agenţii economici fără capital de stat.
Subiecţi ai monopolurilor sînt agenţii economici, ce desfăşoară activităţi în domenii asupra cărora s-au instituit monopoluri.
Metodele de reglementare a monopolurilor
Guvernul îşi promovează politica sa de supraveghere şi reglementare a activităţii monopolurilor de stat şi monopolurilor naturale prin intermediul organelor publice centrale şi organelor administraţiei publice locale.
Organele administraţiei publice locale pot stabili în teritoriul lor norme specifice de reglementare a activităţii subiecţilor monopolurilor statului şi ai monopolurilor naturale în sfera alimentării cu apă şi gospodăriei comunale şi asigurării cu energie electrică, termică şi gaze.
În scopul promovării unei politici de stat de maximă eficienţă organele administraţiei publice, autorizate cu funcţii de reglementare a activităţii subiecţilor monopolurilor, sînt în drept să le aplice următoarele metode generale şi speciale:
alegerea şi realizarea priorităţilor de dezvoltare a unităţilor de producţie în baza principiilor politicii generale social-economice şi structurale;
elaborarea şi aprobarea programelor speciale de stat şi ramurale de demonopolizare a economiei şi dezvoltare a concurenţei;
elaborarea recomandărilor privind crearea întreprinderilor fără participarea capitalului de stat în domeniile adiacente sferei monopolurilor de stat şi naturale;
examinarea cauzelor încălcării legislaţiei antimonopol de către agenţii economici monopolişti;
controlul asupra respectării standardelor de securitate a lucrărilor;
supravegherea metrologică de stat;
supravegherea de stat asupra respectării cerinţelor documentaţiei tehnice normative;
controlul asupra emisiei hîrtiilor de valoare;
instituirea controlului asupra agenţilor economici cu activităţi în sfera monopolurilor sus-indicate prin procurarea pachetului acţiunilor de control;
reglementarea (menţinerea sau majorarea) volumului de fabricare, comercializare şi achiziţionare a mărfurilor (serviciilor);
stabilirea volumului de producţie (servicii) pentru necesităţile statului;
stabilirea grupurilor de consumatori care urmează să fie deserviţi în mod obligatoriu;
stabilirea regimului de lucru al agenţilor economici;
avizarea (autorizarea) fabricării sau furnizării producţiei (serviciilor) ce nu ţine de profilul agenţilor economici sau interzicerea tipurilor de activitate ce nu ţin de profilul respectiv;
introducerea anumitor restricţii asupra consumului de mărfuri şi servicii de primă necesitate, asupra livrărilor de mărfuri fabricate şi comercializate în sfera monopolului natural în cazurile deficitului, generat de avarii, calamităţi naturale, stări excepţionale;
controlul calităţii şi ritmicităţii livrărilor producţiei (prestării serviciilor) de profil;
reglementarea preţurilor prin stabilirea coeficienţilor maximi ai preţurilor (tarifelor) fixe, înregistrarea preţurilor (tarifelor) declarate, stabilirea plafoanelor de rentabilitate;
organizarea licitaţiilor şi concursurilor pentru adjudecarea către investitori a dreptului de a practica diverse genuri de activitate în sfera monopolului natural;
acordarea licenţelor pentru activităţi în sfera monopolurilor naturale;
reglementarea activităţii investiţionale (extinderea producţiei, construcţia unor noi obiecte, înfiinţarea noilor întreprinderi);
descentralizarea (divizarea) forţată a agenţilor economici şi separarea forţată a subdiviziunilor acestora, cu atribuirea statutului de persoană juridică şi deschiderea conturilor în instituţii bancare;
exercitarea supravegherii de stat asupra fuziunii şi asocierii subiecţilor monopolurilor statului şi ai monopolurilor naturale, precum şi asupra procurării de către aceştia a acţiunilor (cotelor în capitalul statutar), în special asupra fuziunii şi asocierii subiecţilor monopolurilor statului şi ai monopolurilor naturale cu alţi agenţi economici;
supravegherea de stat asupra procurării acţiunilor (cotelor în capitalul statutar) a subiecţilor monopolurilor statului şi ai monopolurilor naturale.
Metodele reglementării de stat se aplică faţă de fiece subiect concret din sfera monopolurilor statului şi monopolurilor naturale, în funcţie de situaţia de piaţă.
Metodele speciale de reglementare a activităţii subiecţilor monopolurilor statului şi monopolurilor naturale nu pot fi aplicate în alte sfere de activitate, cu excepţia cazurilor stabilite de legislaţie.
Subiecţii monopolurilor statului şi monopolurilor naturale sînt obligaţi:
să execute integral şi la timp hotărîrile şi prescripţiile organului public de specialitate:
să prezinte organului public de specialitate dări de seamă şi informaţii referitoare la activitatea sa în modul şi termenele stabilite de acest organ.
Subiecţii monopolurilor statului şi monopolurilor naturale şi persoanele lor oficiale sînt obligaţi să prezinte la cererea organelor publice de specialitate documente autentice, informaţii şi explicaţii în scris şi verbale şi orice alte date, necesare pentru executarea funcţiilor de specialitate ale organelor publice centrale, prevăzute în prezentul Regulament.
Datele ce constituie secret comercial, furnizate potrivit prevederilor prezentului Regulament, nu pot fi divulgate. Necesitatea respectării secretului comercial nu poate servi drept temei pentru neprezentarea informaţiei cerute.
Subiecţilor monopolurilor statului şi monopolurilor naturale le este interzisă întreprinderea unor acţiuni ce ar putea comporta degradarea calităţii activităţilor, ce ţin de monopolurile statului şi monopolurile naturale, sau suspendarea acestora.
Deciziile în toate chestiunile referitoare la introducerea, modificarea şi suspendarea reglementării de stat a activităţii subiecţilor monopolurilor statului şi monopolurilor naturale se adoptă de către Guvernul Republicii Moldova.
Sînt în drept să înainteze propuneri privind introducerea reglementării de către stat a monopolurilor statului şi monopolurilor naturale, precum şi modificarea şi suspendarea prescripţiilor ei organele publice centrale şi ale administraţiei publice locale, societăţile consumatorilor şi agenţii economici.
Anexa nr.2
la Hotărîrea Guvernului
Republicii Moldova
nr.582 din 17 august 1995
LISTA
monopolurilor statului şi a organelor administraţiei
publice, abilitate cu reglementarea lor
1. Ministerul Finanţelor:
producerea semnelor ce confirmă achitarea taxelor şi plăţilor de stat;
confecţionarea ordinelor şi medaliilor;
marcarea de stat a articolelor din metale preţioase şi pietre preţioase;
activitatea ce ţine de utilizarea metalelor preţioase şi pietrelor preţioase.
[Pct.1 modificat prin Hot.Guv. nr.1097 din 08.09.03, în vigoare 19.09.03]
[Pct.1 completat prin Hot.Guv. nr.104 din 28.01.98]
2. Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei:
acordarea asistenţei veterinare animalelor, contaminate cu boli deosebit de periculoase;
producerea, stocarea şi comercializarea angro a produselor alcoolice (alcool etilic alimentar rafinat (rectificat), alcool etilic alimentar brut, alcool etilic de vin, distilat de vin crud pentru divinuri (coniacuri), distilat de vin maturizat divinuri (coniacuri), băuturi naţionale tari, inclusiv brandy, rachiuri şi lichioruri, vin spumat (şampanie), vin spumos (gazeificat), vinuri alcoolizate cu alcool etilic alimentar de orice provenienţă, vinuri naturale, bere;
fabricarea articolelor de tutun.
3. Ministerul Transporturilor şi Comunicaţiilor:
confecţionarea semnelor poştale ce confirmă achitarea;
crearea şi deservirea sistemelor de comunicaţie ale organelor puterii şi administraţiei de stat;
prestarea serviciilor poştale (cu excepţia poştei exprese).
[Pct.3 modificat prin Hot.Guv. nr.1100 din 17.10.2001]
4. Ministerul Sănătăţii:
exportul şi importul substanţelor stupefiante;
fabricarea şi desfacerea substanţelor stupefiante, cu efect puternic şi otrăvitoare, inclusiv diseminarea, cultivarea şi vînzarea culturilor, ce conţin numitele substanţe;
acordarea asistenţei medicale de următoarele tipuri:
tratarea pacienţilor contaminaţi cu boli deosebit de contagioase, inclusiv a dermatozelor molipsitoare şi bolilor venerice, tratarea bolnavilor psihici, ce necesită o spitalizare urgentă:
eliberarea concluziilor (certificatelor) medicale despre starea psihică a pacienţilor;
organizarea expertizei pentru stabilirea pierderii permanente a capacităţii de muncă, cu eliberarea documentelor medicale respective;
tratarea narcomaniei;
exercitarea controlului medico-sanitar de stat asupra procesului tehnologic de fabricare a produselor alimentare şi producţiei industriale;
prestarea lucrărilor de deservire sanitaro-epidemiologică.
[Pct.4 modificat prin Hot.Guv. nr.1157 din 20.12.2010, în vigoare 21.12.2010]
5. Ministerul Apărării:
achiziţionarea de către stat, pentru necesităţile apărării, a tehnicii de luptă şi speciale, muniţiilor, armamentului şi a echipamentelor speciale;
fabricarea diferitelor tipuri de armament, muniţii, materii explozive a mijloacelor deflagrante şi pirotehnice, precum şi comercializarea acestora;
repararea armamentului (cu excepţia celui sportiv şi de vînătoare).
6. Ministerul Afacerilor Interne:
fabricarea peceţilor şi ştampilelor.
7. Agenţia Naţională pentru Geodezie, Cartografie şi Cadastru:
evidenţa de stat, înregistrarea juridică şi inventarierea tehnică (inclusiv paşaportizarea) construcţiilor şi proprietăţilor clădite;
efectuarea expertizei de inventariere tehnică a construcţiilor şi obiectelor gospodăriei locative şi deservirii comunale, evaluarea şi divizarea construcţiilor şi proprietăţilor clădite, repunerea în vigoare a documentelor pentru dreptul de posesiune asupra edificiilor.
[Pct.7 modificat prin Hot.Guv. nr.727 din 30.12.96]
8. Banca Naţională a Republicii Moldova:
emisia hîrtiilor de valoare, emisia şi baterea monedelor.
9. Departamentul Standarde, Metrologie şi Supraveghere Tehnică:
verificarea şi asistenţa metrologică de stat a mijloacelor de măsură;
efectuarea la nivel naţional a lucrărilor de standardizare şi patentare.
10. Agenţia Naţională pentru Geodezie, Cartografie şi Cadastru:
efectuarea lucrărilor de cartografie;
derularea lucrărilor geodezice şi astronomo-geodezice, prelucrarea matematică a măsurărilor geodezice ale Reţelei geodezice de stat;
prestarea lucrărilor gravimetrice, topografice la scara 1:2000 şi mai mică, cartografice în aspect grafic şi digital, la scara 1:10000 şi mai mică, cadastrale (constituirea bazei topografo-geodezice şi cartografice şi a băncilor de date, ce includ informaţia topografo-geodezică şi cartografică despre teritoriul Republicii Moldova).
[Pct.10 modificat prin Hot.Guv. nr.783 din 22.11.95]
11. Direcţia Generală pentru Rezervele Materiale pe lîngă Guvernul Republicii Moldova:
constituirea rezervelor de stat.
12. Departamentul Protecţiei Mediului Înconjurător:
efectuarea lucrărilor în domeniul hidrometeorologiei;
elaborarea proiectelor şi întocmirea normelor concentraţiilor maxime admisibile de evacuări şi ale amplasării deşeurilor;
elaborarea şi întocmirea normelor maxime admisibile de degajări de substanţe nocive şi inventarierea surselor de poluare a aerului atmosferic;
efectuarea prospecţiunilor privind evaluarea impactului asupra mediului înconjurător.
[Pct.12 completat prin Hot.Guv. nr.171 din 26.03.96]
[Pct.12 introdus prin Hot.Guv. nr.783 din 22.11.95]
13. Întreprinderea de Stat Expediţia Hidro-Geologică din Moldova “EHGeoM”:
efectuarea lucrărilor în domeniul cercetării geologice.
[Pct.13 în redacţia Hot.Guv. nr.485 din 12.08.2009, în vigoare 14.08.2009]
[Pct.13 introdus prin Hot.Guv. nr.783 din 22.11.95]
Anexa nr.3
la Hotărîrea Guvernului
Republicii Moldova
nr.582 din 17 august 1995
LISTA
monopolurilor naturale şi a organelor administraţiei
publice, abilitate cu reglementarea lor
1. Ministerul Transporturilor şi Comunicaţiilor căile ferate magistrale cu zonele lor de protecţie, instalaţiile de cale, construcţiile de arbă şi serviciile de exploatare a acestora;
staţiile şi punctele de tiraj pentru prelucrarea tehnologică şi trecerea garniturilor de tren (materialului rulant);
gările feroviare;
autostrăzile, construite din contul bugetelor republican şi locale, cu zonele de protecţie, construcţiile de arbă şi serviciile de întreţinere şi exploatare a acestora;
căile navigabile naturale şi artificiale, cu sistemele de navigaţie şi condiţiile navigabile asigurate;
porturile fluviale, instalaţiile portuare, debarcaderele şi danele de acostare de folosinţă generală pe căile de comunicaţie pe ape naturale, cu serviciile de întreţinere şi exploatare a lor;
întreprinderile pentru toate tipurile de transport în comun, cu excepţia taximetrelor;
reţele magistrale de telecomunicaţii;
reţele de televiziune şi radiodifuziune pentru difuzarea radioprogramelor de stat;
reţele publice de radiodifuziune prin fir;
reţele de telecomunicaţii internaţionale;
reţeaua de difuziune a presei periodice.
[Pct.1 modificat prin Hot.Guv. nr.1725 din 30.12.02, în vigoare 31.12.02]
[Pct.1 modificat prin Hot.Guv. nr.1100 din 17.10.2001]
2. Departamentul Energetică, Resurse Energetice şi Combustibil:
în complexul termico-energetic:
întreprinderile staţionare de producere a energiei electrice şi termice, conectare la sistemul energetic unic;
reţelele electrice de toate tensiunile şi reţelele termice magistrale ale sistemului energetic unic;
reţelele de gaze şi obiectivele sistemului unic de gazificare, transportul prin conducte.
[Pct.3 exclus prin Hot.Guv. nr.1100 din 17.10.2001, celelalte renumerotate]
3. Ministerul Serviciilor Comunale şi Exploatării Fondului de Locuinţe:
întreprinderile şi organizaţiile, care exploatează reţelele şi comunicaţiile de aprovizionare cu energie termică, conductele de apă şi canalizare;
serviciile pentru colectarea gunoiului şi curăţirea zăpezii;
întreprinderile pentru prestarea serviciilor rituale;
întreprinderile pentru înmormîntarea substanţelor radioactive (noxelor) şi a altor substanţe dăunătoare.
4. Administraţia de Stat a aviaţiei civile: aeroporturile, complexele de construcţii şi mijloace tehnice ale aeroporturilor, sistemelor de dirijare a circulaţiei aeriene, de comunicaţie dintre navele aeriene şi de asigurare a securităţii decolării şi aterizării aeronavelor.