HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA cu privire la Academia de Studii în Domeniul Administrării Publice pe lîngă Guvernul Republicii Moldova Nr.468 din 22.04.98 Monitorul Oficial al R.Moldova nr.62-65/587 din 09.07.1998 * * * Pornind de la necesitatea realizării necondiţionate a prevederilor Legii privind administraţia publică locală nr. 310-XIII din 7 decembrie 1994 şi ale Legii serviciului public nr.443-XIII din 4 mai 1995, de la experienţa acumulată de Academie în domeniul pregătirii cadrelor de conducere, de la schimbările ce au intervenit în menirea, funcţiile şi structura Academiei, Guvernul Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE: 1. Se modifică denumirea Academiei de Studii în Domeniul Administrării Publice pe lîngă Guvernul Republicii Moldova în Academia de Administrare Publică pe lîngă Guvernul Republicii Moldova. 2. Se aprobă statutul Academiei de Administrare Publică pe lîngă Guvernul Republicii Moldova (se anexează). 3. Administraţia Academiei va întreprinde măsuri necesare pentru urgentarea procesului de acreditare a instituţiei universitare. 4. Se aprobă modificările ce se operează în unele hotărîri ale Guvernului Republicii Moldova (se anexează). PRIM-MINISTRU AL REPUBLICII MOLDOVA Ion CIUBUC Chişinău, 22 aprilie 1998. Nr. 468. APROBAT prin Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 468 din 22 aprilie 1998 S T A T U T U L Academiei de Administrare Publică pe lîngă Guvernul Republicii Moldova I. Dispoziţii generale 1. Academia de Administrare Publică pe lîngă Guvernul Republicii Moldova (în continuare Academia) este o instituţie de stat cu învăţămînt universitar, postuniversitar şi postuniversitar specializat. 2. Academia îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu Constituţia Republicii Moldova, Legea învăţămîntului, actele normative, acordurile şi convenţiile internaţionale contractate de Republica Moldova şi prezentul Statut. 3. Academia este subordonată Guvernului Republicii Moldova şi e finanţată de la bugetul de stat. 4. Academia poate beneficia şi de alte surse legale de finanţare, cum sînt: mijloacele provenite din pregătirea, perfecţionarea şi recalificarea cadrelor în bază de contract; veniturile provenite din darea în arendă a localurilor, construcţiilor şi echipamentului, de la prestarea diferitor servicii instituţiilor, organizaţiilor şi persoanelor particulare; donaţiile şi veniturile provenite din colaborarea internaţională, precum şi donaţiile de la persoanele fizice şi juridice. 5. Academia este persoană juridică, dispune de ştampilă cu stema Republicii Moldova şi emblemă proprie, de cont de decontare şi alte conturi, inclusiv valutare. 6. Patrimoniul Academiei constă din bunurile puse la dispoziţie de către stat, procurate din mijloace proprii, donate de către instituţii publice şi private, inclusiv străine, precum şi de către persoane particulare. 7. Academia eliberează diplome, certificate, acordă titluri ştiinţifice şi ştiinţifico-didactice în domeniul administrării publice conform legislaţiei în vigoare. 8. Academia, care reprezintă un complex de instruire a cadrelor în domeniul administrării publice, e în drept să soluţioneze problemele ştiinţifico-metodice şi organizatorice, de optimizare continuă a structurii sale, de formare a corpului profesoral-didactic şi administrativ. 9. Academia colaborează în activitatea sa cu ministerele şi departamentele, Academia de Ştiinţe a Moldovei, cu instituţiile de învăţămînt superior, cu autorităţile administraţiei publice locale, cu diverse instituţii şi organisme internaţionale. 10. Instruirea se efectuează conform programelor de studii, coordonate cu ministerele, departamentele şi autorităţile administraţiei publice locale şi aprobate în modul stabilit. Studiile se efectuează conform orarului aprobat de conducerea Academiei. 11. Durata de studii în Academie este de 34 săptămîni, repartizate pe două semestre relativ egale, care includ de asemenea stagieri pe teren. 12. În Academie se desfăşoară activitatea metodico-ştiinţifică orientată spre asigurarea unui înalt nivel de instruire şi perfecţionare profesională a cadrelor didactice. 13. Sistarea activităţii Academiei la propunerea Senatului se efectuează prin hotărîrea Guvernului Republicii Moldova în conformitate cu legislaţia în vigoare. II. Atribuţii şi obiective 14. Atribuţiile şi obiectivele principale ale Academiei sînt: pregătirea universitară, postuniversitară şi postuniversitară specializată a specialiştilor, pentru autorităţile administraţiei publice centrale şi locale, perfecţionarea şi recalificarea cadrelor în conformitate cu cerinţele actuale ale societăţii; efectuarea cercetărilor ştiinţifice în domeniul teoriei şi practicii administrării publice; pregătirea prin intermediul doctoranturii a cadrelor ştiinţifice şi didactice de înaltă calificare în domeniile teoriei şi istoriei administrării publice, organizării şi dirijării în instituţiile de stat, administrării locale; elaborarea, în colaborare cu Direcţia pentru Politica de Cadre pe lîngă Guvernul Republicii Moldova, a obiectivelor principale ale politicii de cadre în domeniul administrării şi metodologiei ştiinţifice a sistemului de instruire continuă a cadrelor de conducere, formelor şi metodelor de activitate a autorităţilor administraţiei publice; propagarea cunoştinţelor în domeniul administrării publice, a realizărilor ştiinţei în scopul înlesnirii soluţionării problemelor de ordin socio-economic şi cultural, favorizarea dezvoltării în continuare a administraţiei publice centrale şi locale. 15. Academiei i se stabileşte comanda de stat privind pregătirea universitară şi postuniversitară a specialiştilor, precum şi perfecţionarea funcţionarilor publici. III. Activitatea de cercetare ştiinţifică 16. Activitatea de cercetare ştiinţifică este efectuată la comanda de stat şi finanţată din bugetul de stat, precum şi în baza contractelor încheiate cu ministere, departamente, organizaţii, persoane fizice şi juridice. 17. Sarcinile de bază ale activităţii de cercetare ştiinţifică a Academiei sînt: efectuarea lucrărilor de cercetare cu caracter didactico-ştiinţific; efectuarea cercetărilor în domeniul administrării publice, perfecţionarea bazei legislative de activitate a organelor de conducere în vederea tranziţiei la o societate democratică şi a unui stat de drept; desfăşurarea cercetărilor ştiinţifice aplicate în studierea şi elaborarea formelor şi metodelor de administrare în condiţiile relaţiilor de piaţă şi informatizării societăţii, în domeniul politicii de cadre; efectuarea cercetărilor ştiinţifice în vederea asigurării metodico-ştiinţifice a sistemului de instruire continuă a cadrelor de conducere; elaborarea şi editarea lucrărilor metodice, a manualelor şi monografiilor; participarea la elaborarea programelor de activitate a organelor de conducere a republicii; efectuarea studiilor comparative în contextul integrării europene. 18. Academia iniţiază cercetări ştiinţifice sub formă de programe cu destinaţie specială. Senatul Academiei execută selectarea preliminară şi aprobarea programelor de cercetări ştiinţifice în domeniul respectiv. Tematica cercetărilor ştiinţifice de mare importanţă este propusă în modul stabilit spre a fi inclusă în planurile şi programele de stat ale cercetărilor ştiinţifice. 19. În cadrul Academiei sînt organizate în modul stabilit studii de doctorat. Academia poate înainta propuneri Comisiei Superioare de Atestare (C.S.A.) privind constituirea consiliilor ştiinţifice specializate în scopul susţinerii tezelor de doctor şi doctor habilitat în conformitate cu legislaţia în vigoare. IV. Principii şi organe de administrare 20. Organele de decizie ale Academiei sînt: senatul, rectorul şi consiliul de administraţie. 21. Organul suprem de conducere al Academiei este senatul care se alege pe un termen de cinci ani în scopul examinării şi soluţionării problemelor de importanţă vitală în activitatea ei. 22. Din componenţa senatului fac parte: rectorul, vicerectorul, reprezentanţi ai Guvernului şi autorităţilor administraţiei publice, precum şi ai corpului de profesori, doctoranzi, audienţi şi studenţi. Componenţa senatului se anunţă prin ordinul rectorului. Preşedinte al senatului este rectorul. Din rîndul membrilor senatului se numesc vicepreşedinţii şi secretarul ştiinţific. 23. Senatul are următoarele competenţe: examinarea strategiei de dezvoltare a Academiei; aprobarea regulamentelor de uz intern în conformitate cu legislaţia în vigoare; alegerea rectorului, desemnarea profesorilor şi conferenţiarilor universitari, şefilor de catedră, şefilor de secţii (facultăţi); organizarea şi desfăşurarea concursului pentru ocuparea posturilor didactico-ştiinţifice vacante şi prezentarea candidaturilor C.S.A. pentru conferirea titlurilor de profesor universitar, conferenţiar universitar, cercetător ştiinţific superior, "Doctor Honoris Causa"; prezentarea C.S.A. a listei specialităţilor pentru care se va organiza pregătirea cadrelor ştiinţifice prin doctorantură, precum şi prin studii postuniversitare specializate; aprobarea programelor de studii şi eventualelor modificări ale acestora; aprobarea temelor şi conducătorilor tezelor de doctorat; aprobarea structurii interne a Academiei; aprobarea contractelor de cooperare interuniversitară şi iniţierea relaţiilor internaţionale pe plan ştiinţific, didactic etc.; examinarea şi aprobarea raportului anual al rectorului cu privire la activitatea Academiei, confirmarea dărilor de seamă ale subdiviziunilor didactico-ştiinţifice şi tehnico-administrative, ale consiliului de administraţie, aprobarea rezultatelor admiterii şi examenului de licenţă. 24. Senatul poate delega rectorului sau consiliului de administraţie unele competenţe ale sale, temporar sau permanent. 25. Hotărîrile senatului se adoptă prin vot deschis, cu majoritatea simplă de voturi. Hotărîrile cu privire la alegerea rectorului, suplinirea funcţiilor de profesor universitar, de conferenţiar şi la prezentările pentru conferirea titlurilor ştiinţifice de profesor universitar şi de conferenţiar, de cercetător ştiinţific superior se adoptă prin vot secret. Lucrările şedinţelor senatului se consemnează printr-un proces-verbal, semnat de preşedintele şi secretarul ştiinţific ai senatului. 26. Hotărîrile senatului privind problemele examinate, adoptate cu numărul necesar de voturi, sînt obligatorii pentru toate subdiviziunile Academiei. 27. Administrarea operativă a activităţii Academiei este asigurată de consiliul de administraţie subordonat senatului, în componenţa căruia intră rectorul, vicerectorul, şefii de direcţie, şeful secretariatului. 28. Conducerea executivă supremă în Academie este realizată de către rector, care este ales de senat pe un termen de cinci ani şi confirmat în funcţie de către Guvernul Republicii Moldova. 29. Rectorul Academiei în limitele competenţei sale şi în conformitate cu legislaţia în vigoare: activează în numele Academiei, prezentînd-o în toate organele puterii de stat şi autorităţile administraţiei publice locale, precum şi în relaţiile cu alte persoane juridice şi fizice; dirijează şi controlează folosirea fondurilor fixe şi circulante ale Academiei, încheie contracte, eliberează procuri, deschide conturi în instituţiile bancare; înfăptuieşte conducerea generală a Academiei; emite ordine şi dispoziţii ce reglementează activitatea Academiei; emite ordine de înmatriculare şi exmatriculare a studenţilor şi audienţilor; înaintează Guvernului Republicii Moldova propuneri privind desemnarea şi eliberarea din funcţie a vicerectorului; desemnează şi eliberează din funcţie conducătorii şi specialiştii subdiviziunilor interne de structură pentru care nu este prevăzută alegerea pe bază de concurs; confirmă prin ordin în posturile didactice şi de conducere persoanele alese pe bază de concurs; prezidează şedinţele senatului, consiliului de administraţie şi asigură îndeplinirea hotărîrilor primite; aprobă în limitele alocaţilor şi fondului de remunerare statele de personal, precum şi devizul de cheltuieli pentru activitatea Academiei; stimulează material activitatea personalului Academiei; aprobă regulamentul de ordine interioară şi regulamentele subdiviziunilor Academiei; poartă răspundere pentru organizarea şi desfăşurarea activităţii Academiei; aprobă componenţa comisiilor pentru susţinerea referatelor şi tezelor de licenţă. V. Unităţi de instruire 30. Secţia (facultatea). Şeful secţiei (facultăţii) este ales de către senat pe un termen de cinci ani şi asigură realizarea activităţii organizatorice, instructiv-educative şi metodico-ştiinţifice a subdiviziunii, elaborarea planurilor de studii, programelor disciplinelor ce se studiază şi este responsabil de îndeplinirea lor. 31. Catedra. Activitatea catedrei este dirijată de şeful catedrei, ales prin concurs în această funcţie de către senatul Academiei pe un termen de 5 ani. Şeful catedrei conduce activitatea ei şi poartă întreaga răspundere pentru rezultatele activităţii catedrei. 32. Cadrele didactice. Cadrele didactico-ştiinţifice sînt confirmate în post prin concurs în conformitate cu regulamentele în vigoare. Salarizarea cadrelor didactico-ştiinţifice se efectuează în dependenţă de nivelul de studii, funcţia ocupată, de titlul didactico-ştiinţific, de vechimea în muncă, din contul bugetului, precum şi al resurselor proprii ale Academiei în conformitate cu legislaţia în vigoare. VI. Personalul Academiei 33. Personalul Academiei este format din cadre didactice, colaboratori ştiinţifici, lucrători tehnici şi de deservire. 34. Procesul de instruire se realizează de către profesori titulari de la Academie, savanţi de la instituţii de cercetări ştiinţifice, profesori de la alte instituţii de învăţămînt superior, conducători şi specialişti din ţară şi din străinătate, angajaţi în conformitate cu legislaţia în vigoare. 35. Academia asigură perfecţionarea profesională continuă a membrilor colectivului didactico-ştiinţific în cadrul autorităţilor administraţiei publice centrale şi locale din ţară şi de peste hotare. 36. Membrii corpului didactico-ştiinţific al Academiei beneficiază de următoarele drepturi: de a alege şi a fi ales în organele de conducere ale Academiei; de a participa la soluţionarea problemelor Academiei în conformitate cu legislaţia în vigoare; de a utiliza laboratoare, săli de curs, mijloace tehnice, fonduri de cărţi etc. pentru realizarea sarcinilor didactice, ştiinţifice şi pentru ridicarea nivelului profesional; de a participa la lucrările conferinţelor, simpozioanelor, congreselor şi consfătuirilor naţionale şi internaţionale. 37. Personalul Academiei este obligat: să respecte cerinţele ordinii interioare şi să protejeze bunurile Academiei; să asigure desfăşurarea procesului instructiv la un înalt nivel; să-şi sporească sistematic nivelul profesional; să efectueze cercetări ştiinţifice, să contribuie la aplicarea în practică a rezultatelor obţinute, să utilizeze activ realizările ştiinţei în procesul de instruire; să studieze, să sintetizeze şi să propage experienţa avansată a autorităţilor şi cadrelor din administraţia publică; să acorde ajutor studenţilor, audienţilor şi doctoranzilor în organizarea muncii individuale. 38. Personalul Academiei îşi perfecţionează calificarea la centrele didactice şi în cadrul autorităţilor administraţiei publice din ţară şi de peste hotare. 39. Cadrele didactico-ştiinţifice au dreptul: să aleagă forme şi metode de predare, manuale şi materiale didactice aprobate de Ministerul Învăţămîntului, Tineretului şi Sportului, pe care le consideră adecvate realizării standardelor educaţionale de stat; să participe la perfecţionarea continuă a planurilor şi a programelor de studii, la elaborarea manualelor, lucrărilor metodice şi să efectueze cercetări ştiinţifice; să beneficieze de un concediu, cu sau fără păstrarea salariului, de 3-12 luni în scopul finisării tezei de doctorat; să beneficieze de un concediu de creaţie de pînă la doi ani cu păstrarea salariului, în scopul finisării tezei de doctor habilitat; să urmeze una din formele de perfecţionare o dată în cinci ani. 40. Cadrele didactico-ştiinţifice sînt obligate: să desfăşoare la un înalt nivel profesional activitatea didactică, ştiinţifică şi educativă; să-şi perfecţioneze permanent pregătirea profesională. 41. Drepturile şi atribuţiile personalului administrativ-gospodăresc, tehnico-ingineresc şi de deservire sînt prevăzute în Regulamentul de uz intern al Academiei şi, respectiv, în regulamentele subdiviziunilor interioare de structură. VII. Studenţii, audienţii şi doctoranzii Academiei 42. La concursul de admitere în învăţămîntul postuniversitar sînt admişi, la recomandarea autorităţilor respective sau pe bază de contract, lucrători de conducere, specialişti ai autorităţilor administraţiei publice centrale şi locale, care au studii superioare şi s-au afirmat în practica de organizare a muncii de conducere. 43. Admiterea pentru doctorat se efectuează prin ordinul rectorului Academiei, în rezultatul testelor susţinute şi al examenelor de concurs. Studenţii, audienţii şi doctoranzii din alte localităţii sînt asiguraţi cu cămin contra plată în funcţie de numărul de locuri disponibile. 44. Studenţii, audienţii şi doctoranzii Academiei au următoarele drepturi: să participe la rezolvarea problemelor ce ţin de activitatea Academiei; se beneficieze de laboratoare, cabinete, săli de studii, bibliotecă, tehnică de calcul, mijloace didactice, inventar sportiv-curativ şi alt utilaj necesar; să participe la activităţi culturale şi sportive; să participe la cercetări ştiinţifice, conferinţe, simpozioane, consfătuiri şi şedinţe ale catedrelor; să participe prin reprezentanţii lor aleşi în senatul Academiei, consiliul secţiei (facultăţii), în proporţie de cel puţin o pătrime din numărul membrilor acestora; să creeze organizaţii (consilii) obşteşti sau comisii. 45. Studenţii şi audienţii Academiei sînt obligaţi: să studieze aprofundat disciplinele şi să execute în termenele stabilite sarcinile prevăzute de programul de studii, să frecventeze activităţile didactice preconizate; să utilizeze cu grijă şi să păstreze în bună stare patrimoniul Academiei. 46. Conform programelor de studii, studenţii şi audienţii Academiei îşi fac stagiatura la ministere, departamente, comitete executive raionale, primării ale municipiilor, oraşelor şi satelor (comunelor), după posibilităţi - peste hotarele Republicii Moldova. 47. Nivelul de cunoştinţe ale studenţilor şi audienţilor se apreciază conform rezultatelor colocviilor, examenelor, referatelor, tezelor anuale şi de licenţă. 48. Persoanele care absentează sistematic şi nemotivat, nu însuşesc programa de studii, încalcă regulamentul de ordine interioară sînt examatriculate din Academie. 49. Audienţilor şi studenţilor care n-au susţinut probele de licenţă li se eliberează certificate de studii. În acest caz, probele de licenţă pot fi repetate, cel mult de două ori, pe parcursul următorilor 3 ani. VIII. Drepturile Academiei 50. Pentru realizarea scopurilor propuse, Academia are dreptul: să stabilească, în conformitate cu legislaţia în vigoare, formele de organizare şi stimulare a muncii, care să asigure eficacitatea potenţialului intelectual al corpului profesoral, personalului didactico-auxiliar, administrativ-gospodăresc, tehnico-ingineresc, al studenţilor, audienţilor şi doctoranzilor; să presteze servicii în domeniul de activitate, autorităţilor administraţiei publice locale, organizaţiilor nonguvernamentale şi populaţiei; să încheie contracte cu organizaţiile, asociaţiile, instituţiile, întreprinderile din economia naţională şi cu persoane particulare pentru pregătirea şi perfecţionarea cadrelor, efectuarea de cercetări fundamentale şi aplicative; să dispună de mijloacele proprii menţionate la punctul 4 al prezentului statut; să participe, conform legislaţiei în vigoare, la colaborarea internaţională în domeniul perfecţionării cadrelor; să editeze publicaţii periodice în domeniul administraţiei publice, manuale, monografii, planuri şi programe didactice, culegeri de lucrări ştiinţifice, materiale ale conferinţelor, prelegeri etc.; să efectueze alte activităţi în domeniul administraţiei publice ce nu contravin legislaţiei în vigoare; să delegheze specialişti la centre de instruire şi cercetare din republică şi străinătate. IX. Dispoziţii finale şi tranzitorii 51. Chestiunile cu caracter intern ale subdiviziunilor Academiei, ce ţin de mecanismul creării şi activităţii lor practice, sînt determinate în statutele şi regulamentele lor proprii, aprobate de rectorul Academiei. 52. Modificări şi completări în prezentul Statut pot fi operate în funcţie de perfecţionarea legislaţiei în vigoare şi elaborarea unor noi acte normative în domeniu, la iniţiativa Academiei prin hotărîrea Guvernului Republicii Moldova. Aprobate prin Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 468 din 22 aprilie 1998 Modificările ce se operează în unele hotărîri ale Guvernului Republicii Moldova 1. În Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 483 din 5 august 1993 "Cu privire la Academia de Studii în Domeniul Administrării Publice pe lîngă Guvernul Republicii Moldova": cuvintele "Academia de Studii în Domeniul Administrării Publice pe lîngă Guvernul Republicii Moldova" se substituie prin cuvintele "Academia de Administrare Publică pe lîngă Guvernul Republicii Moldova", la cazul respectiv; se abrogă punctele 2, 3, 5 şi alineatul 3 din punctul 14. 2. În Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 6 din 12 ianuarie 1994 "Cu privire la completarea Hotărîrii Guvernului Republicii Moldova nr. 483 din 5 august 1993 "Cu privire la Academia de Studii în Domeniul Administrării Publice pe lîngă Guvernul Republicii Moldova" cuvintele "Academia de Studii în Domeniul Administrării Publice pe lîngă Guvernul Republicii Moldova" se substituie prin cuvintele "Academia de Administrare Publică pe lîngă Guvernul Republicii Moldova". 3. În Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 596 din 1 august 1994 "Cu privire la optimizarea activităţii Academiei de Studii în Domeniul Administrării Publice pe lîngă Guvernul Republicii Moldova" cuvintele "Academia de Studii în Domeniul Administrării Publice pe lîngă Guvernul Republicii Moldova" se substituie prin cuvintele "Academia de Administrare Publică pe lîngă Guvernul Republicii Moldova". 4. În Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 757 din 9 noiembrie 1995 "Cu privire la operarea unor modificări în Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 483 din 5 august 1993 "Cu privire la Academia de Studii în Domeniul Administrării Publice pe lîngă Guvernul Republicii Moldova" cuvintele "Academia de Studii în Domeniul Administrării Publice pe lîngă Guvernul Republicii Moldova" se substituie prin cuvintele "Academia de Administrare Publică pe lîngă Guvernul Republicii Moldova". 5. În Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 253 din 6 mai 1996 "Cu privire la modificarea Diplomei postuniversitare a Academiei de Studii în Domeniul Administrării Publice pe lîngă Guvernul Republicii Moldova" (Monitorul Oficial, 1996, nr. 38-39, art. 300) cuvintele "Academia de Studii în Domeniul Administrării Publice de pe lîngă Guvernul Republicii Moldova" se substituie prin cuvintele "Academia de Administrare Publică pe lîngă Guvernul Republicii Moldova", la cazul respectiv.