H O T Ă R Î R E
despre aprobarea Regulamentului privind casarea
bunurilor uzate, raportate la mijloacele fixe
nr. 500 din 12.05.98
Monitorul Oficial al R.Moldova nr.62-65/607 din 09.07.1998
* * *
Notă: În denumirea şi în tot textul hotărîrii şi al Regulamentului cuvîntul „(fondurile)” se exclude conform Hot.Guv. nr.218 din 13.03.2009, în vigoare 20.03.2009
Notă: Pe tot textul regulamentului sintagma "organele ierarhic superioare" se substituie cu sintagma "autorităţile centrale de specialitate" conform Hot. Guv. nr.954 din 18.07.2002
În scopul reglementării procedurii de casare a maşinilor, utilajelor, unităţilor de transport şi altor bunuri uzate, raportate la mijloacele fixe, Guvernul Republicii Moldova
HOTĂRĂŞTE:
1. Se aprobă Regulamentul privind casarea bunurilor uzate, raportate la mijloacele fixe (se anexează).
2. Se stabileşte că toţi agenţii economici, în capitalul social al cărora statul sau unităţile administrativ-teritoriale deţin cote de participaţie, întreprinderile de stat şi municipale, autorităţile/instituţiile bugetare şi autorităţile/instituţiile publice la autogestiune vor efectua casarea bunurilor raportate la mijloacele fixe conform prevederilor prezentului Regulament.
[Pct.2 modificat prin Hot.Guv. nr.299 din 18.03.2016, în vigoare 25.03.2016]
[Pct.2 modificat prin Hot.Guv. nr.218 din 13.03.2009, în vigoare 20.03.2009]
3. Autorităţile administraţiei publice îşi vor aduce actele normative în corespundere cu prevederile prezentei hotărîri.
PRIM-MINISTRU | |
AL REPUBLICII MOLDOVA | Ion CIUBUC |
Chişinău, 12 mai 1998. | |
Nr. 500. |
Aprobat
prin Hotărîrea Guvernului
Republicii Moldova
nr.500 din 12 mai 1998
REGULAMENTUL
privind casarea bunurilor uzate, raportate la mijloacele fixe
Notă: Pe tot parcursul textului cuvântul „uzură”, la orice formă gramaticală, se substituie cu textul „amortizare/uzură”, la forma gramaticală corespunzătoare, iar cuvintele „acte pentru casarea”, „actele de casare” şi „actul de casare” se substituie cu cuvintele „procese-verbale de casare”, „procesele-verbale de casare” şi, respectiv, „procesul-verbal de casare”, conform Hot.Guv. nr.8 din 20.01.2021, în vigoare 23.01.2021
Notă: În tot textul Regulamentului cuvîntul „balanţa” se substituie prin cuvîntul „bilanţul” conform Hot.Guv. nr.218 din 13.03.2009, în vigoare 20.03.2009
I. DISPOZIŢII GENERALE
1. Regulamentul privind casarea bunurilor uzate, raportate la mijloacele fixe, denumit în continuare Regulamentul, stabileşte modul de casare (trecere la pierderi) a bunurilor imobile, a maşinilor, utilajelor, unităţilor de transport şi altor bunuri uzate, raportate la mijloacele fixe (în continuare – mijloace fixe), în conformitate cu definiţia de la art.261 alin.(2) din Codul fiscal nr.1163/1997 sau cu politicile contabile ale întreprinderilor de stat/municipale, autorităţilor/instituţiilor publice la autogestiune şi societăţilor comerciale cu capital integral sau majoritar public care aplică Standardele Naţionale de Contabilitate sau Standardele Internaţionale de Raportare Financiară, precum şi modul de casare a bunurilor raportate la mijloace fixe, inclusiv a investiţiilor capitale în active în curs de execuţie ale autorităţilor/instituţiilor bugetare care aplică Normele metodologice privind evidenţa contabilă şi raportarea financiară în sistemul bugetar.
[Pct.1 completat prin Hot.Guv. nr.8 din 20.01.2021, în vigoare 23.01.2021]
[Pct.1 completat prin Hot.Guv. nr.142 din 26.02.2014, în vigoare 07.03.2014]
2. Prevederile prezentului Regulament se extind asupra întreprinderilor de stat şi municipale, autorităţilor/instituţiilor bugetare şi autorităţilor/instituţiilor publice la autogestiune, societăţilor comerciale cu capital integral sau majoritar public (în continuare – întreprinderi), cu excepţia mijloacelor fixe cu destinaţie specială, care se casează în baza actului normativ departamental şi cu excepţia plantaţiilor perene, care se casează în modul stabilit de Guvern.
[Pct.2 modificat prin Hot.Guv. nr.299 din 18.03.2016, în vigoare 25.03.2016]
[Pct.2 completat prin Hot.Guv. nr.747 din 26.10.2015, în vigoare 06.11.2015]
[Pct.2 în redacţia Hot.Guv. nr.218 din 13.03.2009, în vigoare 20.03.2009]
[Pct.3 exclus prin Hot.Guv. nr.142 din 26.02.2014, în vigoare 07.03.2014]
[Pct.3 modificat prin Hot.Guv. nr.218 din 13.03.2009, în vigoare 20.03.2009]
4. Pot fi casate mijloacele fixe:
a) uzate complet;
b) devenite inutilizabile în urma avariilor, calamităţilor naturale ori încălcării condiţiilor normale de exploatare;
c) moral învechite;
d) devenite inutilizabile în legătură cu construcţia, extinderea, reconstrucţia sau reutilarea tehnică a întreprinderilor, inclusiv investiţiile capitale în active în curs de execuţie, dintre care nemateriale şi materiale, inclusiv: clădiri în curs de execuţie, construcţii speciale în curs de execuţie, instalaţii de transmisie în curs de execuţie, pregătirea proiectelor, alte investiţii capitale în active materiale în curs de execuţie.
[Pct.4 modificat prin Hot.Guv. nr.8 din 20.01.2021, în vigoare 23.01.2021]
[Pct.4 modificat prin Hot.Guv. nr.218 din 13.03.2009, în vigoare 20.03.2009]
5. Întreprinderile pot casa mijloacele fixe, prevăzute în pct.4, numai cu autorizarea autorităţii publice centrale sau autorităţii administraţiei publice locale în a cărei subordine/administrare se află.
Bunurile materiale utilizate pentru protecţia populaţiei, prevenirea situaţiilor excepţionale şi lichidarea consecinţelor acestora pot fi casate numai după coordonarea cu Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă.
[Pct.5 modificat prin Hot.Guv. nr.8 din 20.01.2021, în vigoare 23.01.2021]
[Pct.5 modificat prin Hot.Guv. nr.142 din 26.02.2014, în vigoare 07.03.2014]
[Pct.5 modificat prin Hot.Guv. nr.341 din 03.05.2010, în vigoare 11.05.2010]
[Pct.5 modificat prin Hot.Guv. nr.218 din 13.03.2009, în vigoare 20.03.2009]
[Pct.5 completat prin Hot.Guv. nr.673 din 11.07.05, în vigoare 22.07.05]
[Pct.5 modificat prin Hot. Guv. nr.954 din 18.07.2002]
[Pct.5 modificat prin Hot. Guv. nr.1376 din 10.12.2001]
[Pct.5 modificat prin Hot. Guv. nr.772 din 03.08.2001]
II. COMISIILE DE CASARE
6. Pentru determinarea inutilizabilităţii mijloacelor fixe şi ineficienţei reparaţiei lor, precum şi pentru perfectarea documentelor necesare pentru casarea mijloacelor fixe, în cadrul întreprinderilor se instituie, prin ordinul conducătorului, comisii de casare în componenţa cărora intră:
inginerul-şef sau adjunctul conducătorului ori altă persoană, numită de conducător în calitate de preşedinte al comisiei;
contabilul-şef sau adjunctul acestuia;
şefii subdiviziunilor (serviciilor), la bilanţul cărora se află bunurile ce urmează să fie casate;
persoanele cu răspundere materială de bunuri;
reprezentanţi ai protecţiei civile (în cazul casării bunurilor utilizate pentru protecţia populaţiei, prevenirea situaţiilor excepţionale şi lichidarea consecinţelor acestora);
reprezentantul autorităţii publice centrale sau unităţii administrativ-teritoriale în administrarea căreia se află întreprinderea de stat/municipală.
Societăţile comerciale, în capitalul social al cărora statul sau unitatea administrativ-teritorială deţine o cotă, includ în componenţa comisiei de casare reprezentantul statului sau al unităţii administrativ-teritoriale.
[Pct.6 modificat prin Hot.Guv. nr.8 din 20.01.2021, în vigoare 23.01.2021]
[Pct.6 completat prin Hot.Guv. nr.142 din 26.02.2014, în vigoare 07.03.2014]
[Pct.6 modificat prin Hot.Guv. nr.218 din 13.03.2009, în vigoare 20.03.2009]
[Pct.6 completat prin Hot. Guv. nr.772 din 03.08.2001]
7. Comisiile de casare:
verifică nemijlocit la faţa locului starea obiectului ce urmează să fie casat, călăuzindu-se de documentaţia lui tehnică (paşapoarte, instrucţiuni etc.), precum şi de datele contabilităţii, şi stabileşte dacă obiectul în cauză este sau nu inutilizabil ori mai poate fi reparat. În cazul în care mijlocul fix a fost deteriorat/distrus în urma producerii unui accident sau a calamităţilor naturale şi urmează a fi substituit în regim de urgenţă, verificarea stării mijlocului fix la faţa locului de către comisia de casare este opţională. În acest caz, persoana responsabilă/persoanele responsabile care se deplasează la faţa locului pentru determinarea stării mijlocului fix întocmeşte/întocmesc actul de constatare, care urmează a fi prezentat ulterior comisiei de casare;
stabileşte motivele concrete de casare a obiectului (amortizarea/uzura, reconstrucţia, reparaţiile capitale, încălcarea condiţiilor normale de exploatare, avarii etc.);
depistează persoanele, din vina cărora s-a produs scoaterea înainte de termen din exploatare a mijloacelor fixe şi înaintează propuneri privind tragerea lor la răspundere în conformitate cu legislaţia în vigoare;
determină oportunitatea utilizării anumitor agregate, piese şi materiale ale obiectului ce urmează să fie casat şi stabileşte valoarea lor;
efectuează controlul asupra scoaterii din exploatare a mijloacelor fixe casate şi monitorizează luarea în evidenţă a activelor utilizabile (fier uzat, piese de schimb, metale preţioase, materiale de construcţie etc.), obţinute în urma casării;
întocmeşte, pentru fiecare mijloc fix separat, procese-verbale de casare mijloacelor fixe (conform formularelor din anexele nr.2-5).
Amortizarea/uzura mijloacelor fixe se determină reieşind din valoarea de intrare şi durata de funcţionare utilă a mijloacelor fixe.
[Pct.7 completat prin Hot.Guv. nr.8 din 20.01.2021, în vigoare 23.01.2021]
[Pct.7 modificat prin Hot.Guv. nr.142 din 26.02.2014, în vigoare 07.03.2014]
[Pct.7 modificat prin Hot.Guv. nr.218 din 13.03.2009, în vigoare 20.03.2009]
[Pct.7 completat prin Hot.Guv. nr.673 din 11.07.05, în vigoare 22.07.05]
8. Autorităţile publice centrale sau autorităţile administraţiei publice locale, în baza actelor prezentate în conformitate cu pct.9, verifică corectitudinea întocmirii registrului actelor mijloacelor fixe ce urmează a fi casate, efectuează, după caz, controlul selectiv asupra stării tehnice reale a mijloacelor fixe propuse pentru casare şi eliberează, în termen de 30 de zile, autorizaţii de casare a mijloacelor fixe. În caz de necesitate, autorităţile publice centrale sau locale sunt în drept să solicite prezentarea actelor de constatare a stării tehnice a bunurilor şi/sau expertiza tehnică a mijloacelor fixe propuse spre casare, a utilajelor, a mijloacelor de transport auto, a bunurilor imobile, şi/sau prezentarea altei informaţii relevante procedurii de casare, precum şi a informaţiilor asupra modului de valorificare a mijloacelor fixe ce urmează a fi casate, necesare autorităţii pentru eliberarea autorizaţiei de casare a mijloacelor fixe.
[Pct.8 modificat prin Hot.Guv. nr.8 din 15.01.2025, în vigoare 16.02.2025]
[Pct.8 modificat prin Hot.Guv. nr.8 din 20.01.2021, în vigoare 23.01.2021]
[Pct.8 completat prin Hot.Guv. nr.24 din 22.01.2020, în vigoare 07.03.2020]
[Pct.8 modificat prin Hot.Guv. nr.142 din 26.02.2014, în vigoare 07.03.2014]
[Pct.8 modificat prin Hot.Guv. nr.218 din 13.03.2009, în vigoare 20.03.2009]
[Pct.8 modificat prin Hot. Guv. nr.954 din 18.07.2002]
III. PERFECTAREA DOCUMENTELOR PENTRU
CASAREA MIJLOACELOR FIXE
9. Pentru a primi autorizaţia de casare a mijloacelor fixe, întreprinderea prezintă autorităţii publice centrale sau autorităţii administraţiei publice locale următoarele documente:
scrisoarea de însoţire;
decizia organului respectiv de conducere;
procesele-verbale de casare a mijloacelor fixe (conform formularelor din anexele nr.2-5), în câte un exemplar, autentificate prin ştampila întreprinderii şi/sau semnătura conducătorului întreprinderii;
registrul actelor mijloacelor fixe ce urmează a fi casate de modelul indicat în anexa nr.1, în 2 exemplare.
În cazul cînd utilajele se casează în legătură cu construcţia, extinderea, reconstrucţia sau reutilarea tehnică a întreprinderilor în funcţiune, comisia urmează să verifice corespunderea utilajelor propuse spre casare cu cele prevăzute în planul de extindere, reconstrucţie sau reutilare tehnică a acelor întreprinderi şi să facă referinţă în procesele-verbale de casare la punctul respectiv din acest plan şi data aprobării lui.
În cazul casării mijloacelor fixe, devenite inutilizabile în urma avariilor sau delapidărilor, la procesul-verbal de casare se va anexa actul privind cauzele avariilor sau delapidărilor şi se vor indica măsurile aplicate persoanelor culpabile (transmiterea materialelor în organele competente, deciziile pronunţate de instanţa judecătorească etc.).
[Pct.9 modificat prin Hot.Guv. nr.8 din 15.01.2025, în vigoare 16.02.2025]
[Pct.9 modificat prin Hot.Guv. nr.8 din 20.01.2021, în vigoare 23.01.2021]
[Pct.9 modificat prin Hot.Guv. nr.142 din 26.02.2014, în vigoare 07.03.2014]
[Pct.9 modificat prin Hot.Guv. nr.218 din 13.03.2009, în vigoare 20.03.2009]
[Pct.9 modificat prin Hot. Guv. nr.954 din 18.07.2002]
[Pct.9 modificat prin Hot. Guv. nr.1376 din 10.12.2001]
10. Procesele-verbale de casare a mijloacelor fixe şi registrul actelor mijloacelor fixe ce urmează a fi casate, semnate de comisia de casare şi aprobate de conducătorul întreprinderii, devin valabile doar după primirea autorizaţiei de casare.
Concomitent cu eliberarea autorizaţiei de casare, autorităţile publice centrale sau autorităţile administraţiei publice locale respective restituie întreprinderii un exemplar al Registrului actelor mijloacelor fixe ce urmează a fi casate, cu indicarea pe acestea a numărului şi a datei autorizaţiei de casare, cu aplicarea semnăturii persoanei responsabile şi a ştampilei autorităţii.
[Pct.10 modificat prin Hot.Guv. nr.8 din 15.01.2025, în vigoare 16.02.2025]
[Pct.10 completat prin Hot.Guv. nr.8 din 20.01.2021, în vigoare 23.01.2021]
[Pct.10 în redacţia Hot.Guv. nr.218 din 13.03.2009, în vigoare 20.03.2009]
IV. VENITURI ŞI CHELTUIELI ÎN REZULTATUL
CASĂRII MIJLOACELOR FIXE
11. Sumele obţinute de întreprinderi (cu excepţia autorităţilor/instituţiilor bugetare) în urma comercializării valorilor materiale, raportate la mijloacele fixe casate, şi valoarea bunurilor rezultate din demontarea anumitor ansambluri (agregate, obiecte) ale mijloacelor fixe, cu excepţia cheltuielilor suportate pentru aceste scopuri, rămîn la dispoziţia întreprinderilor şi se trec la venituri.
[Pct.11 modificat prin Hot.Guv. nr.8 din 20.01.2021, în vigoare 23.01.2021]
[Pct.11 modificat prin Hot.Guv. nr.299 din 18.03.2016, în vigoare 25.03.2016]
[Pct.11 modificat prin Hot.Guv. nr.218 din 13.03.2009, în vigoare 20.03.2009]
12. Sumele obţinute de către autorităţile/instituţiile bugetare din vânzarea mijloacelor fixe, precum şi a materialelor obţinute de la dezasamblarea unor obiecte din mijloace fixe sunt transferate la bugetul din care se finanţează instituţia, la codurile economice respective de realizare a activelor nefinanciare.
Prin derogare de la alineatul întâi, sumele obţinute de la comercializarea maculaturii constituite din fondurile de carte uzate, trecute la pierderi, ale bibliotecilor publice şi ale bibliotecilor din cadrul muzeelor şi a instituţiilor de învăţământ din subordinea Ministerului Educaţiei şi Cercetării şi Ministerului Culturii se raportează la veniturile bibliotecii, în cazul bibliotecii cu statut de persoană juridică, sau la veniturile instituţiei din cadrul căreia biblioteca face parte, în cazul bibliotecii fără statut de persoană juridică.
[Pct.12 modificat prin Hot.Guv. nr.8 din 15.01.2025, în vigoare 16.02.2025]
[Pct.12 modificat prin Hot.Guv. nr.8 din 20.01.2021, în vigoare 23.01.2021]
[Pct.12 completat prin Hot.Guv. nr.24 din 22.01.2020, în vigoare 07.03.2020]
[Pct.12 modificat prin Hot.Guv. nr.299 din 18.03.2016, în vigoare 25.03.2016]
13. La casarea mijlocului fix anterior expirării duratei de funcţionare utile, suma amortizării/uzurii necalculate se trece la cheltuielile privind scoaterea din uz a mijlocului fix.
[Pct.13 în redacţia Hot.Guv. nr.218 din 13.03.2009, în vigoare 20.03.2009]
V. DISPOZIŢII FINALE
14. Nu se admite demontarea mijloacelor fixe pînă la obţinerea autorizaţiei de casare, cu excepţia cazurilor prevăzute în prezentul Regulament. Toate piesele şi agregatele utilajelor demontate, utile pentru reparaţia altor maşini, precum şi materialele rămase în urma lichidării mijloacelor fixe se înregistrează în conturile contabile.
Demontarea mijloacelor fixe până la casare se admite, cu titlu de excepţie, în cazul producerii unui accident şi/sau a calamităţilor naturale, în cazul imposibilităţii evaluării stării mijloacelor fixe şi/sau a volumelor reale de lucrări necesare şi/sau al necesităţii efectuării unor lucrări suplimentare, iniţial neprevăzute, dar necesare în legătură cu construcţia, extinderea, reconstrucţia sau reutilarea tehnică a acestora. Demontarea mijloacelor fixe se admite şi în cazul imposibilităţii exploatării concomitente a echipamentelor noi şi a celor care urmează a fi demontate din motive de lipsă de compatibilitate, spaţiu sau securitate. Mijloacele fixe demontate, cu titlu de excepţie, se depozitează şi se păstrează până la obţinerea autorizaţiei de casare.
La casarea tehnicii de calcul, a dispozitivelor, utilajului, aparatajului, pieselor de schimb, întreprinderile şi organizaţiile sînt obligate să ţină evidenţa metalelor preţioase care intră în componenţa lor, în baza datelor despre conţinutul metalelor preţioase, indicat în documentaţia tehnică (paşapoarte, formulare, ghiduri informative despre articole şi elemente care conţin metale preţioase, călăuza de exploatare, fişele de inventar de evidenţă a mijloacelor fixe şi alte documente justificative etc.). În lipsa acestor informaţii (referitor la utilajul de import şi cel naţional învechit), evidenţa se ţine conform actelor întocmite în baza datelor întreprinderilor producătoare sau conform deciziei comisiei de casare, în baza datelor despre conţinutul metalelor preţioase în articole analogice.
Blocurile, plachetele, elementele care conţin metale preţioase demontate (dezasamblate) din mijloacele fixe casate se prelucrează de sine stătător de proprietar (în cazul cînd acesta dispune de licenţă pentru acest gen de activitate) sau se predau pentru prelucrare şi afinare altor întreprinderi, care dispun de licenţă pentru dreptul de a efectua această activitate. Metalele preţioase obţinute în urma prelucrării şi afinării acestora se vînd pe piaţa internă de către persoanele fizice şi juridice, inclusiv finanţate de la buget, în baza contractelor încheiate între părţi la preţuri de piaţă.
[Pct.14 completat prin Hot.Guv. nr.8 din 20.01.2021, în vigoare 23.01.2021]
[Pct.14 modificat prin Hot.Guv. nr.341 din 03.05.2010, în vigoare 11.05.2010]
[Pct.14 modificat prin Hot.Guv. nr.218 din 13.03.2009, în vigoare 20.03.2009]
[Pct.14 modificat prin Hot.Guv. nr.673 din 11.07.05, în vigoare 22.07.05]
15. Pentru încălcarea prevederilor prezentului Regulament, precum şi în cazul atitudinii iresponsabile faţă de valorile materiale, în rezultatul cărora acestea au fost distruse, arse etc., persoanele cu funcţii de răspundere, culpabile de comiterea acestor acţiuni, sînt trase la răspundere în conformitate cu legislaţia în vigoare.
Anexa nr.1 la Regulamentul privind casarea bunurilor uzate, raportate la mijloacele fixe
Autorizaţia de casare nr.________ din ___________ 20___ ___________________________________________________ (semnătura persoanei responsabile, ştampila autorităţii)
Registrul actelor mijloacelor fixe ce urmează a fi casate ___________________________________________ (denumirea întreprinderii)
| |||||||||||
Nr. d/o | Denumirea şi marca mijlocului fix/ Denumirea obiectului investi- ţional | Numărul de inventar sau de stat/ Codul obiectului investi- ţional | Data punerii în funcţi- une/ Anul lansării obiectului investi- ţional | Costul de intrare/ valoarea iniţială, lei/ Costul total al cheltuie- lilor inves- tite, lei | Valoarea reziduală/ rămasă probabilă, lei | Codul de clasifi- care | Durata de utilizare/ funcţio- nare utilă (norma anuală de amorti- zare/ uzură), ani (%/an) | Amorti- zarea/ uzura calcu- lată, lei | Valoarea contabilă/ de bilanţ, lei | Gradul amorti- zării/ uzurii, % | Note |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
| |||||||||||
Preşedintele comisiei
Membrii comisiei | ________________ (funcţia) ________________ (funcţia)
| _____________ (semnătura) _____________ (semnătura)
| _______________ (numele, prenumele) _______________ (numele, prenumele)
|
||||||||
Notă: Amortizarea/uzura calculată a mijloacelor fixe, puse în funcţiune pînă la 1 ianuarie 2004, precum şi amortizarea/uzura calculată a mijloacelor fixe, pentru care durata de funcţionare utilă (norma anuală de amortizare) a fost modificată pe parcursul utilizării lor, conform politicii de contabilitate a întreprinderii, se reflectă în Registru în rînduri separate pentru fiecare perioadă şi se sumează. |
[Anexa nr.1 modificată prin Hot.Guv. nr.8 din 20.01.2021, în vigoare 23.01.2021]
[Anexa nr.1 în redacţia Hot.Guv. nr.142 din 26.02.2014, în vigoare 07.03.2014]
[Anexa în redacţia Hot.Guv. nr.218 din 13.03.2009, în vigoare 20.03.2009]
Anexa nr.2 la Regulamentul privind casarea bunurilor uzate, raportate la mijloacele fixe
______________________________ (denumirea întreprinderii) ______________________________ IDNO (codul fiscal) | ||
APROB: ________________________________ (funcţia) ________________________________ (numele, prenumele) ________________________________ (semnătura) “____”____________________ 20____
| ||
Proces-verbal de casare a mijloacelor fixe nr._____ din _________________20___
În baza ordinului nr._______ din “___”_____________ 20___, comisia în componenţa
| ||
preşedintelui comisiei | _____________________________ (funcţia) | _____________________________ (numele, prenumele) |
şi membrilor comisiei | _____________________________ (funcţia) | _____________________________ (numele, prenumele) |
_____________________________ (funcţia)
| _____________________________ (numele, prenumele) | |
a întocmit prezentul proces-verbal de casare a următorului obiect raportat la mijloacele fixe: |
Nr. d/o | Denumirea obiectului de mijloc fix | Numărul de inventar | Data punerii în funcţiune | Costul de intrare/ valoarea iniţială, lei | Suma amortizării/ uzurii acumulate la data casării, lei | Durata de utilizare/ funcţionare utilă, luni | Valoarea reziduală/ rămasă probabilă, lei |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
Total | |||||||
Codul de clasificare a obiectului la mijloacele fixe conform Catalogului mijloacelor fixe şi activelor nemateriale ________, categoria de proprietate ____________.
Data fabricării (construirii) ___________, numărul paşaportului tehnic _________________
Numărul reparaţiilor capitale _________ în valoare de ______________________________
Data ultimei reparaţiei capitale _______________________ |
Conţinutul de metale preţioase în mijlocul fix (grupa de obiecte)
| |||
Nr. d/o | Denumirea metalului preţios | Unitatea de măsură | Cantitatea |
1 | 2 | 3 | 4 |
Starea tehnică şi motivele casării mijlocului fix: ___________________________________________________________ __________________________________________________________________________________________________
Mijlocul fix este casat din _____________________________________________________________________________ (denumirea secţiei, sectorului, serviciului, locului de exploatare)
Concluzia comisiei __________________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________________________
Mijlocul fix sus-menţionat în valoare de ______________________ se casează
Documentele anexate: _______________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________________________ |
Cheltuieli legate de casarea mijlocului fix
| ||||
Nr. d/o | Denumirea articolului de cheltuieli | Suma, lei | Denumirea documentului | Numărul şi data documentului |
Total | ||||
Notă. Se va completa tabelul după efectuarea cheltuielilor legate de casarea mijlocului fix, cu prezentarea ulterioară a copiei procesului-verbal de casare la solicitarea autorităţilor competente. |
Recuperări în urma casării mijlocului fix
| |||||
Nr. d/o | Denumirea valorilor materiale | Unitatea de măsură | Cantitatea | Preţul, lei | Suma, lei |
Total | |||||
Notă. Se va completa tabelul după demontarea mijlocului fix, cu prezentarea ulterioară a copiei procesului-verbal de casare la solicitarea autorităţilor competente. |
Preşedintele comisiei | _____________________________ (semnătura) | _____________________________ (numele, prenumele) |
Membrii comisiei | _____________________________ (semnătura) | _____________________________ (numele, prenumele) |
_____________________________ (semnătura)
| _____________________________ (numele, prenumele) | |
Mijlocul fix sus-menţionat a fost casat din gestiunea | ||
_____________________ (semnătura) | _____________________________ (numele, prenumele) | _____________________________ (semnătura) |
Menţiunea contabilităţii privind înregistrarea mijlocului fix casat:
__________________________ nr.______ din “___”_____________20___
| ||
Contabil-şef | _____________________________ (semnătura) | _____________________________ (numele, prenumele) |
“___”_____________ 20___ |
[Anexa nr.2 modificată prin Hot.Guv. nr.8 din 20.01.2021, în vigoare 23.01.2021]
[Anexa nr.2 introdusă prin Hot.Guv. nr.142 din 26.02.2014, în vigoare 07.03.2014]
Anexa nr.3 la Regulamentul privind casarea bunurilor uzate, raportate la mijloacele fixe
______________________________ (denumirea întreprinderii) ______________________________ IDNO (codul fiscal) | ||
APROB: ________________________________ (funcţia) ________________________________ (numele, prenumele) ________________________________ (semnătura) “____”____________________ 20____
| ||
Proces-verbal de casare a unităţii de transport auto nr._____ din _________________20___
În baza ordinului nr._______ din “___”_____________ 20___, comisia în componenţa
| ||
preşedintelui comisiei | _____________________________ (funcţia) | _____________________________ (numele, prenumele) |
şi membrilor comisiei | _____________________________ (funcţia) | _____________________________ (numele, prenumele) |
_____________________________ (funcţia)
| _____________________________ (numele, prenumele) | |
a întocmit prezentul proces-verbal de casare a următoarei unităţi de transport auto: |
Nr. d/o | Denumirea unităţii de transport auto | Numărul de inventar | Data punerii în funcţiune | Costul de intrare/ valoarea iniţială, lei | Suma amortizării/ uzurii acumulate la data casării, lei | Durata de utilizare/ funcţionare utilă, luni | Valoarea reziduală/ rămasă probabilă, lei |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
Total | |||||||
Codul de clasificare a unităţii de transport auto conform Catalogului mijloacelor fixe şi activelor nemateriale _________, categoria de proprietate _______________.
Tipul __________, capacitatea de încărcare _________, numărul motorului _________, numărul şasiului ____________
Data fabricării _____________, numărul paşaportului tehnic __________, numărul de înmatriculare ________________
Parcursul de la începutul punerii în funcţiune a unităţii de transport auto ______________ km
Numărul reparaţiilor capitale _________ în valoare de ______________________________
Data ultimei reparaţiei capitale _______________________ |
Conţinutul de metale preţioase în unitatea de transport auto (grupa de obiecte)
| |||
Nr. d/o | Denumirea metalului preţios | Unitatea de măsură | Cantitatea |
Starea tehnică şi motivele casării unităţii de transport auto: _________________________________________________ __________________________________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________________________
Unitatea de transport auto este casată din _______________________________________________________________ (denumirea secţiei, sectorului, serviciului, locului de exploatare)
La unitatea de transport auto lipsesc următoarele ansambluri şi piese ________________________________________ __________________________________________________________________________________________________
Data scoaterii din evidenţă la organele de poliţie __________________________________________________________
Concluzia comisiei __________________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________________________
Documentele anexate: _______________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________________________ |
Cheltuieli legate de casarea unităţii de transport auto
| ||||
Nr. d/o | Denumirea articolului de cheltuieli | Suma, lei | Denumirea documentului | Numărul şi data documentului |
Total | ||||
Notă. Se va completa tabelul după efectuarea cheltuielilor legate de casarea unităţii de transport auto, cu prezentarea ulterioară a copiei procesului-verbal de casare la solicitarea autorităţilor competente. |
Recuperări în urma casării unităţii de transport auto
| |||||
Nr. d/o | Denumirea valorilor materiale | Unitatea de măsură | Cantitatea | Preţul, lei | Suma, lei |
Total | |||||
Notă. Se va completa tabelul după dezasamblarea unităţii de transport auto, cu prezentarea ulterioară a copiei procesului-verbal de casare la solicitarea autorităţilor competente. |
Preşedintele comisiei | _____________________________ (semnătura) | _____________________________ (numele, prenumele) |
Membrii comisiei | _____________________________ (semnătura) | _____________________________ (numele, prenumele) |
_____________________________ (semnătura)
| _____________________________ (numele, prenumele) | |
Unitatea de transport auto sus-menţionată a fost casată din gestiunea __________________________________________________________________________________________________ (denumirea secţiei, sectorului, serviciului, locului de exploatare)
Menţiunea contabilităţii privind înregistrarea unităţii de transport casată:
__________________________ nr.______ din “___”_____________20___
| ||
Contabil-şef | _____________________________ (semnătura) | _____________________________ (numele, prenumele) |
“___”_____________ 20___ |
[Anexa nr.3 modificată prin Hot.Guv. nr.8 din 20.01.2021, în vigoare 23.01.2021]
[Anexa nr.3 introdusă prin Hot.Guv. nr.142 din 26.02.2014, în vigoare 07.03.2014]
Anexa nr.4 la Regulamentul privind casarea bunurilor uzate, raportate la mijloacele fixe
Conducătorul autorităţii/instituţiei _________ “___”__________________ 20___
PROCES-VERBAL de casare a mijloacelor fixe în autorităţile/instituţiile bugetare din ____ ______________ 20____
Contabilitatea centralizată __________________________________________________________________________ Autoritatea/instituţia _______________________________________________________________________________ Secţia ___________________________________________________________________________________________ Gestionar ________________________________________________________________________________________ Poziţie nomenclator ________________________________________________________________________________ Numărul de inventar ________________________________________________________________________________
| |||
Denumirea indicatorilor | Conturi corespondente | Suma | |
debit | credit | ||
1 | 2 | 3 | 4 |
Valoarea de inventar ________________________________________________________________________________ Amortizarea/uzura _________________________________________________________________________________ Comisia în componenţa ______________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________________________ numită prin ordinul (dispoziţia) _________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________________________ din _________________ 20____ nr.__________ în temeiul _________________________________________________ propune casarea (demontarea) ________________________________________________________________________ 1. Anul fabricării sau dării în exploatare _________________ 20____ 2. Intrat în autoritate/instituţie _________________ 20____ 3. Pus în funcţiune _________________ 20____ 4. Reparaţii capitale _________________________ în sumă de ______________________________________________ 5. Starea tehnică şi motivele casării ____________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________________________ 6. Concluzia comisiei ________________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________________________ Anexă: 1. 2. 3.
| |||
Membrii comisiei | ______________________ (funcţia) | ___________________ (semnătura) | _________________________ (numele, prenumele) |
______________________ | ___________________ | _________________________ | |
______________________ | ___________________ | _________________________ | |
Cu concluzia comisiei sînt de acord / nu sînt de acord
| |||
Conducătorul autorităţii/instituţiei | ___________________ (semnătura) | _________________________ (numele, prenumele) | |
Concluzia direcţiei (secţiei) de ramură a organizaţiei ierarhic superioare privind mijlocul fix __________________________________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________________________
| |||
Şeful direcţiei (secţiei) | __________ _____________ | Contabil-şef | __________ _____________ |
(semnătura) (numele, prenumele) | (semnătura) (numele, prenumele) |
CALCULAREA REZULTATELOR LA LICHIDAREA OBIECTELOR
| |||||||
Cheltuieli de casare | Intrări în urma casării | ||||||
denumirea documentului | articol de cheltuieli | suma, lei | data | numărul documentului | poziţie nomenclator | suma, lei | |
debit | credit | ||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
Notă. Se va completa tabelul după finalizarea procedurii de valorificare a bunurilor, cu prezentarea ulterioară a copiei procesului-verbal de casare la solicitarea autorităţilor competente. |
Rezultatele casării __________________________________________________________________________________ Înregistrat casarea în fişa mijlocului fix __________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________________________
| |||
Contabil-şef | ___________________ (semnătura) | _________________________ (numele, prenumele) | “___”_____________ 20___ |
[Anexa nr.4 completată prin Hot.Guv. nr.8 din 20.01.2021, în vigoare 23.01.2021]
[Anexa nr.4 modificată prin Hot.Guv. nr.299 din 18.03.2016, în vigoare 25.03.2016]
[Anexa nr.4 introdusă prin Hot.Guv. nr.142 din 26.02.2014, în vigoare 07.03.2014]
Anexa nr.5 la Regulamentul privind casarea bunurilor uzate, raportate la mijloacele fixe
Conducătorul autorităţii/instituţiei _________ „___”_______________ 20___
PROCES-VERBAL de casare a investiţiilor capitale în active în curs de execuţie
nr._____ din _________________20___
În baza ordinului nr._______ din „___”_____________ 20___, comisia, în componenţa
| ||
preşedintelui comisiei | ________________ (funcţia) | ________________________ (numele, prenumele) |
şi membrilor comisiei | ________________ (funcţia) ________________ (funcţia) | ________________________ (numele, prenumele) ________________________ (numele, prenumele) |
a întocmit prezentul proces-verbal de casare a următorului obiect investiţional:
| |||||||||
Nr. crt. | Denumirea obiectului investiţional | Codul obiectului investi- ţional | Anul lansării obiectului investi- ţional | Costul total al cheltu- ielilor investite, lei | Dintre care: | Sursa de finan- ţare | |||
proiec- tarea | exper- tizarea | studiul de fezabi- litate | altele | ||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
Total |
Descrierea obiectului investiţional:
| |||
Nr. crt. | Denumirea obiectului investiţional | Costul devizelor totale de lucrări | Argumentarea necesităţii efectuării investiţiei la etapa iniţială |
1 | 2 | 3 | 4 |
Motivul înaintării spre casare a cheltuielilor investite în obiectul investiţional:
| ||
Nr. crt. | Denumirea obiectului investiţional | Argumentarea motivului înaintării spre casare a cheltuielilor investite în obiectul investiţional |
1 | 2 | 3 |
Gradul de finalizare a obiectului investiţional la momentul casării: _______________________________________________________________________ _______________________________________________________________________
Obiectul investiţional este casat din __________________________________________ _______________________________________________________________________ (denumirea secţiei, sectorului, serviciului, locul amplasării)
Concluzia comisiei _______________________________________________________________________ _______________________________________________________________________
Obiectul investiţional sus-menţionat în valoare de ______________________ se casează
Documentele anexate: _______________________________________________________________________ _______________________________________________________________________ |
Preşedintele comisiei | ________________ (semnătura) | ________________________ (numele, prenumele) |
Membrii comisiei | ________________ (semnătura) ________________ (semnătura) | ________________________
(numele, prenumele) ________________________ (numele, prenumele) |
CALCULAREA REZULTATELOR LA LICHIDAREA OBIECTULUI INVESTIŢIONAL
| |||||||
Cheltuieli de casare | Intrări în urma casării | ||||||
denumirea documentului | articol de cheltuieli | suma, lei | data | numărul documentului | poziţie nomenclator | suma, lei | |
debit | credit | ||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
Menţiunea contabilităţii privind înregistrarea obiectului investiţional casat:
__________________________ nr.______ din „___”_____________20___
| |||||||
Contabil-şef |
___________________ (semnătura) |
_________________________ (numele, prenumele) | |||||
„___”_____________ 20___ |
[Anexa nr.5 introdusă prin Hot.Guv. nr.8 din 20.01.2021, în vigoare 23.01.2021]