HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA cu privire la structura organizatorică, limita efectivului şi Regulamentul Ministerului Afacerilor Interne Nr.844 din 30.07.98 Monitorul Oficial al R.Moldova nr.75-76/756 din 13.08.1998 * * * În scopul perfecţionării şi sporirii eficacităţii sistemului organelor afacerilor interne în prevenirea şi combaterea criminalităţii, precum şi intensificării activităţii de menţinere a ordinii publice, Guvernul Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE: 1. Se aprobă: structura organizatorică a Ministerului Afacerilor Interne, conform anexei nr. 1; Regulamentul Ministerului Afacerilor Interne, conformanexei nr. 2; lista funcţiilor aparatului central al Ministerului Afacerilor Interne şi subdiviziunilor lui, subrogate de generali, conform anexei nr. 3. 2. Se stabileşte: limita efectivului Ministerului Afacerilor Interne, subdiviziunilor şi organelor subordonate lui, exceptînd trupele de carabinieri, în număr de 9000 unităţi, finanţarea cărora se va efectua din contul bugetului de stat; limita maximă a aparatului central al Ministerului Afacerilor Interne în proporţie de pînă la 3,5 la sută din efectivul total al organelor afacerilor interne din republică, cu excepţia serviciului pază, trupelor de carabinieri şi a personalului de deservire. 3. Ministerul Afacerilor Interne se învesteşte cu dreptul de a aproba, în limitele efectivului de personal şi mijloacelor alocate din buget pentru întreţinerea organelor afacerilor interne, structurile organizatorice, statele de personal şi regulamentele organelor (subdiviziunilor) subordonate. 4. Ministerului Afacerilor Interne i se permite: de a avea 4 viceminiştri, inclusiv un prim-viceministru, şi un colegiu alcătuit din unsprezece persoane; să menţină, supra limita stabilită pentru efectivul aparatului central, colaboratori atestaţi şi civili în vederea creării serviciilor tehnice şi de producţie, care vor fi întreţinute din contul mijloacelor extrabugetare şi autogestionare; să menţină salariile de funcţie stabilite anterior colaboratorilor Ministerului Afacerilor Interne desemnaţi, potrivit modificărilor structurale, în funcţii cu salarii mai mici. 5. Se modifică următoarele hotărîri ale Guvernului Republicii Moldova precum urmează: din anexa nr. 8 a Hotărîrii Guvernului Republicii Moldova nr. 385 din 5 iulie 1996 "Cu privire la dezvoltarea Registrului de Stat al populaţiei" (Monitorul Oficial, 1996, nr. 65-66,art. 481) se exclude poziţia: "1. Direcţia informaţii a Ministerului Afacerilor Interne"; în Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 757 din8 august 1997 "Cu privire la Departamentul pentru combaterea crimei organizate şi corupţiei pe lîngă Ministerul Afacerilor Interne" (Monitorul Oficial, 1997, nr. 69-70, art. 705): în denumire cuvintele "pe lîngă Ministerul" se substituie prin cuvintele "al Ministerului"; punctul 1 se abrogă. 6. Se abrogă hoărîrile Guvernului Republicii Moldova, conform anexei nr. 4. PRIM-MINISTRU AL REPUBLICII MOLDOVA Ion CIUBUC Chişinău, 30 iulie 1998. Nr. 844. Anexa nr. 1 la Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 844 din 30 iulie 1998 STRUCTURA ORGANIZATORICĂ A MINISTERULUI AFACERILOR INTERNE Conducerea Departamentul trupelor de carabinieri Departamentul pentru combaterea crimei organizate şi corupţiei Departamentul informaţii şi documentare a populaţiei Direcţia generală de organizare şi inspectare Direcţia generală anchetă penală Direcţia generală a poliţiei judiciare Direcţia generală de ordine publică Direcţia cadre şi instituţii de învăţămînt Direcţia economie şi finanţe Direcţia securitate internă Direcţia informaţii Direcţia operativă Biroul central naţional Interpol (cu statut de direcţie) Direcţia poliţiei în transport Direcţia pazei de stat Direcţia înzestrare şi logistică Clubul sportiv central "Dinamo" (cu statut de direcţie) Secţia cercetări penale Secţia juridică Secţia relaţii externe Secţia medicală Centrul de presă (cu statut de secţie) Secţia secretariat Instituţii de învăţămînt Academia de Poliţie "Ştefan cel Mare" Colegiul de Poliţie Unităţi de front Brigada de poliţie cu destinaţie specială "FULGER" Anexa nr. 2 la Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 844 din 30 iulie 1998 R E G U L A M E N T U L Ministerului Afacerilor Interne 1. Ministerul Afacerilor Interne (în continuare - M.A.I.) este organul central al puterii executive din republică, menit în baza respectării stricte a legilor, să apere viaţa, integritatea corporală, drepturile şi libertăţile cetăţenilor, toate formele de proprietate, interesele societăţii şi ale statului contra atentatelor criminale şi altor acţiuni ilegale, să menţină ordinea de drept şi securitatea publică. 2. Baza juridică a activităţii M.A.I. o constituie: Constituţia Republicii Moldova, legile "Cu privire la Guvern", "Cu privire la poliţie", "Cu privire la trupele de carabinieri (trupele interne) ale Ministerului Afacerilor Interne", decretele Preşedintelui Republicii Moldova, hotărîrile Parlamentului şi Guvernului Republicii Moldova, alte acte normative, actele internaţionale la care Republica Moldova este parte, precum şi prezentul regulament. 3. M.A.I. în limitele competenţei sale şi întru executarea legislaţiei în vigoare, emite ordine, instrucţiuni şi dă dispoziţii, pe care le semnează ministrul sau viceminiştrii afacerilor interne. Actele normative departamentale ale M.A.I. sînt obligatorii spre executare pentru organele afacerilor interne şi trupele de carabinieri, iar în problemele securităţii circulaţiei rutiere, precum şi alte chestiuni, atribuite de legislaţie - pentru toate întreprinderile, organizaţiile, instituţiile şi cetăţenii ţării. În caz de necesitate, M.A.I. emite acte normative departamentale în colaborare cu alte ministere şi departamente. 4. M.A.I. îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu principiile legalităţii, respectării personalităţii, umanismului şi echităţii sociale, colegialităţii în îmbinare cu conducerea unică, colaborarea cu cetăţenii şi colectivele de muncă, asigurării transparenţei şi respectării secretului de stat şi profesional. 5. Principalele sarcini ale M.A.I. sînt: 1) participarea la elaborarea şi realizarea politicii de stat privind apărarea drepturilor şi libertăţilor cetăţenilor, asigurarea legalităţii, menţinerii ordinii de drept şi combaterea criminalităţii; 2) organizarea şi perfecţionarea activităţii organelor afacerilor interne în vederea îndeplinirii misiunilor puse în sarcina lor; 3) asigurarea disciplinei şi legalităţii în activitatea organelor afacerilor interne şi trupelor de carabinieri, nivelului înalt de pregătire profesională a colaboratorilor; 4) asigurarea protecţiei juridice şi sociale a efectivului organelor afacerilor interne şi trupelor de carabinieri; 5) dezvoltarea şi consolidarea bazei tehnico-materiale a organelor afacerilor interne şi trupelor de carabinieri. 6. În corespundere cu sarcinile sale de bază, M.A.I.: 1) determină, în baza analizei situaţiei criminogene în republică, direcţiile prioritare de activitate a organelor afacerilor interne şi trupelor de carabinieri, elaborează şi realizează programe complexe ale activităţii lor; participă la întocmirea şi realizarea programelor de stat de menţinere a ordinii de drept şi combatere a criminalităţii; 2) organizează şi desfăşoară cercetări ştiinţifice în problemele de menţinere a ordinii de drept, de combatere a criminalităţii, de aplicare a pedepselor penale, securităţii circulaţiei rutiere, efectuează lucrări experimentale în construcţie şi de proiectare tehnologică, asigură aplicarea rezultatelor ştiinţifice şi experienţei avansate în activitatea organelor afacerilor interne; 3) generalizează practica aplicării legislaţiei referitoare la competenţa M.A.I., elaborează şi înaintează organelor respective propuneri privind perfecţionarea legislaţiei, pregăteşte proiecte de acte normative privind activitatea organelor afacerilor interne şi trupelor de carabinieri; acordă organelor afacerilor interne din subordine ajutor metodic în privinţa perfecţionării asistenţei juridice a activităţii lor; asigură participarea organelor afacerilor interne la propagarea cunoştinţelor juridice în rîndul populaţiei; 4) elaborează propuneri în vederea întăririi legalităţii şi ordinii de drept şi le prezintă în modul stabilit spre examinare organelor de stat respective; 5) organizează pe teritoriul republicii activitatea operativă de investigaţii şi de expertiză criminalistică a activităţii organelor afacerilor interne, cercetarea cauzelor penale ce ţin de competenţa organelor afacerilor interne; exercită activitatea de depistare, descoperire şi cercetare a celor mai grave infracţiuni şi de caracter interregional, îşi dă concursul la depistarea, descoperirea şi cercetarea infracţiunilor complicate; 6) organizează căutarea persoanelor care au comis infracţiuni şi se ascund de organele de cercetare penală, de anchetă şi judecată, care se sustrag de la executarea pedepsei penale, persoanelor dispărute fără urmă şi a altor persoane, în cazurile prevăzute de legislaţie, precum şi a mijloacelor de transport auto şi moto răpite şi furate; 7) coordonează activitatea organelor afacerilor interne în profilaxia infracţiunilor, menţinerea ordinii publice, executarea cerinţelor regimului de paşapoarte şi şedere, acordîndu-le ajutorul metodic necesar; exercită conducerea operativă a subdiviziunilor de poliţie cu destinaţie specială şi a unităţilor militare de carabinieri; organizează menţinerea ordinii publice la desfăşurarea acţiunilor de masă de proporţie republicană; exercită conducerea operativă a forţelor şi mijloacelor afacerilor interne antrenate la lichidarea consecinţelor avariilor, catastrofelor, calamităţilor, incendiilor, precum şi în alte situaţii excepţionale; 8) conduce activitatea poliţiei rutiere, în colaborare cu alte organe de stat, întreprinde măsuri în vederea perfecţionării tarificului rutier şi profilaxiei accidentelor rutiere, asigură organizarea circulaţiei rutiere pe magistralele republicane; 9) elaborează şi prezintă Guvernului Republicii Moldova propuneri referitoare la efectivul numeric şi finanţarea organelor afacerilor interne, întreţinute din contul bugetului de stat, creează, reorganizează şi lichidează subdiviziunile respective, stabileşte statele de organizare şi structura lor; elaborează normativele numărului de state şi ale cheltuielilor pentru subdiviziunile organelor afacerilor interne; 10) elaborează şi asigură realizarea programelor de încadrare în organele afacerilor interne, organizează pregătirea, perfecţionarea şi reciclarea cadrelor; conduce activitatea instituţiilor de învăţămînt ale M.A.I.; 11) organizează activitatea de educare a colaboratorilor organelor afacerilor interne, de protecţie a drepturilor, intereselor legitime, onoarei şi demnităţii lor; 12) asigură consolidarea şi dezvoltarea băncii informaţionale de date şi evidenţei, necesare activităţii organelor afacerilor interne; organizează statistica departamentală a infracţiunilor şi contravenţiilor administrative; 13) asigură traficul special şi militar, care necesită planificare şi aprovizionare la nivel republican; 14) elaborează şi exercită întregul ansamblu de măsuri în vederea mobilizării, organizării activităţii organelor afacerilor interne pe timpul stării de urgenţă, de asediu şi de război şi în situaţii excepţionale pe timp de pace; asigură participarea trupelor de carabinieri (trupelor interne) pe timp de război, în cooperare cu şi cu alte formaţiuni armate, la prevenirea acţiunilor îndreptate împotriva independenţei şi integrităţii statului; 15) asigură dotarea centralizată a organelor afacerilor interne cu materiale şi mijloace tehnice necesare din contul bugetului de stat; exercită controlul asupra utilizării de către organele afacerilor interne a mijloacelor băneşti şi resurselor alocate; 16) asigură organizarea evidenţei primare contabile şi statistice în organele şi subdiviziunile afacerilor interne, exercită controlul asupra organizării şi veridicităţii ei, efectuează revizii privind activitatea financiară şi economică; 17) întreprinde măsuri de ameliorare a condiţiilor social-comunale şi de trai ale efectivului, organizează activitatea instituţiilor medicale, elaborează planuri vizînd construcţiile capitale în cadrul M.A.I., asigură realizarea lor; 18) organizează examinarea sesizărilor, declaraţiilor, reclamaţiilor cetăţenilor, parvenite la M.A.I., precum şi a publicaţiilor în presă, comunicărilor la radio şi televiziune vizînd activitatea organelor afacerilor interne; 19) stabileşte, în conformitate cu standardele republicane, cerinţe unice vizînd organizarea lucrărilor de secretariat şi activităţii din domeniul arhivelor în cadrul organelor afacerilor interne. 7. Conducerea M.A.I. este exercitată de către ministru, care este desemnat şi eliberat din funcţie de Preşedintele Republicii Moldova. 8. Ministrul afacerilor interne (în continuare - ministrul) poartă răspundere personală pentru realizarea sarcinilor şi funcţiilor încredinţate M.A.I. 9. Ministrul în limitele competenţei M.A.I.: 1) conduce întrega activitate a M.A.I. şi organelor afacerilor interne subordonate lui; stabileşte împuternicirile organelor afacerilor interne subordonate vizînd soluţionarea independentă a chestiunilor organizatorice, structurale şi de state, de cadre, financiare, economice şi de producţie, precum şi a altor chestiuni; 2) defineşte lista funcţiilor, exercitate de persoanele corpului de comandă al organelor afacerilor interne şi al trupelor de carabinieri, inclusiv pînă la gradul de colonel; 3) reprezintă M.A.I. în raporturile cu organele puterii şi conducerii de stat, cu organizaţiile, instituţiile, întreprinderile, cu partidele politice şi asociaţiile publice, cu colectivele de muncă, populaţia, precum şi cu organismele internaţionale; 4) conduce şi coordonează activitatea trupelor de carabinieri, organizează dotarea lor tehnică şi materială; 5) în baza şi întru executarea legislaţiei în vigoare, emite ordine, instrucţiuni şi dă dispoziţii obligatorii spre executare în cadrul M.A.I.; în caz de necesitate, adoptă acte normative departamentale în cooperare cu alte ministere şi departamente; 6) în limita competenţei acordate M.A.I., emite acte normative departamentale vizînd chestiunile securităţii circulaţiei rutiere şi alte chestiuni stabilite de legislaţia în vigoare, care sînt obligatorii spre executare pentru întreprinderi, organizaţii, instituţii, independent de forma de proprietate şi subordonarea lor departamentală, precum şi pentru cetăţeni; 7) conferă grade speciale persoanelor corpului de comandă al organelor afacerilor interne, pînă la gradul de colonel de poliţie, precum şi grade militare, inclusiv pînă la gradul de colonel, prezintă Preşedintelui Republicii Moldova propuneri cu privire la conferirea gradelor speciale şi militare ale corpului de comandă suprem; 8) anulează ordinele, instrucţiunile şi dispoziţiile conducătorilor organelor afacerilor interne din subordine, ce contravin legislaţiei în vigoare, decretelor Preşedintelui Republicii Moldova, hotărîrilor Parlamentului şi Guvernului Republicii Moldova, precum şi ordinelor şi instrucţiunilor M.A.I.; 9) distribuie obligaţiile între viceminiştri, controlează executarea lor; 10) încheie acorduri cu ministerele afacerilor interne, alte organe de stat din străinătate, privind chestiunile ce se referă la activitatea organelor afacerilor interne; 11) prezintă Preşedintelui Republicii Moldova propuneri cu privire la decorarea colaboratorilor organelor afacerilor interne şi militarilor trupelor de carabinieri cu ordine şi medalii ale Republicii Moldova, cu privire la conferirea de titluri onorifice ale Republicii Moldova, acordă, în ordinea stabilită, medalii şi insigne de onoare, diplome de onoare şi alte distincţii colaboratorilor organelor afacerilor interne şi cetăţenilor care s-au evidenţiat în activitatea de serviciu a organelor afacerilor interne la realizarea sarcinilor încredinţate; 12) aplică în măsură deplină sancţiunile disciplinare faţă de colaboratorii organelor afacerilor interne şi militarii trupelor de carabinieri; 13) numeşte şi destituie din funcţie conducătorii de departamente, direcţii generale, direcţii, servicii şi secţii ale M.A.I., instituţii de învăţămînt, şeful Direcţiei Afacerilor Interne a Găgăuziei, la propunerea Guvernatorului Găgăuziei şi cu acordul Adunării Populare a Găgăuziei, comisarii de poliţie şi, în conformitate cu nomentclatura M.A.I, alţi conducători ai organelor din subordine; 14) angajează în cadrul M.A.I. şi trece în rezervă persoanele din corpul de comandă al organelor afacerilor interne şi militarii trupelor de carabinieri, inclusiv cu drept de a purta uniforma, stabileşte pensii persoanelor din corpul de comandă mediu, superior şi suprem, precum şi membrilor familiilor acestora, în conformitate cu legislaţia în vigoare; 15) aprobă regulamentele departamentelor, direcţiilor generale, direcţiilor şi serviciilor, organizaţiilor netitulare ale M.A.I., precum şi regulamentele şi instrucţiunile serviciilor de ramură ale M.A.I. 10. În cazul în care ministrul este absent, funcţiile lui sînt exercitate de către prim-viceministrul afacerilor interne. 11. Viceminiştrii afacerilor interne sînt numiţi şi destituiţi din funcţie de către Guvernul Republicii Moldova, la propunerea ministrului. În conformitate cu atribuţiile lor, viceminiştrii exercită conducerea domeniilor concrete de activitate ale M.A.I. 12. În scopul soluţionării în comun a problemelor de importanţă majoră din domeniul activităţii organelor afacerilor interne şi exercitării funcţiilor, în cadrul M.A.I. se creează un colegiu, în care sînt incluşi: ministrul (preşedintele colegiului), viceminiştrii (conform funcţiei), precum şi alţi colaboratori cu funcţii de conducere din cadrul M.A.I. Membrii colegiului M.A.I., cu excepţia persoanelor care deţin această calitate, conform funcţiei, sînt desemnaţi de Guvernul Republicii Moldova, la propunerea ministrului. Colegiul se întruneşte cel puţin o dată în trimestru şi este convocat de ministru. La cererea a 1/3 din numărul de membri ai colegiului sau din iniţiativa ministrului, pot fi convocate şedinţe extraordinare ale colegiului. Hotărîrile colegiului, adoptate prin majoritatea de voturi a membrilor, sînt aduse la cunoştinţă prin ordine ale ministrului. În cazul unor divergenţe, apărute între ministru şi membrii colegiului, ministrul realizează decizia sa, raportînd Guvernului despre disensiunile survenite. Hotărîrile adoptate la şedinţele mixte ale colegiilor M.A.I. şi altor ministere şi departamente sînt aduse la cunoştinţă prin ordinele comune ale M.A.I. şi ale conducătorilor ministerelor şi departamentelor respective. Regulamentul colegiului şi programul lui de muncă sînt aprobate de către ministru. 13. Conducerea colectivă a activităţii operative a M.A.I. şi asigurarea executării hotărîrilor colegiului sînt puse în sarcina biroului executiv al M.A.I. Biroul executiv al M.A.I. este organ consultativ, constituit din ministru şi viceminiştri. În funcţie de caracterul şi importanţa sarcinilor abordate, la şedinţa biroului executiv al M.A.I. pot fi invitate persoane din corpul de conducere şi specialişti ai aparatului M.A.I., precum şi alţi colaboratori ai organelor subordonate. 14. Structura organizatorică, efectivul numeric al M.A.I., precum şi suma alocărilor pentru întreţinerea acestora sînt aprobate de Guvern. Structura, statele de personal, condiţiile de remunerare a muncii, de asigurare tehnico-materială şi socială, de trai ale colaboratorilor M.A.I. sînt stabilite de către ministru, în limita efectivului şi alocaţiilor pentru întreţinere, precum şi schemelor salariilor de funcţie, prevăzute de legislaţia în vigoare. Aparatul M.A.I. şi subdiviziunile din subordinea nemijlocită se completează cu personal din corpul de comandă şi angajaţi civili, dotaţi cu calităţi morale şi profesionale adecvate pentru exercitarea funcţiilor şi atribuţiilor M.A.I. 15. M.A.I. colaborează, în modul stabilit, cu organele de menţinere a ordinii de drept din alte ţări, participă la pregătirea acordurilor şi convenţiilor internaţionale, organizează realizarea acestora în partea ce se referă la competenţa M.A.I. 16. M.A.I. este persoană juridică, dispune de ştampilă cu Stema de Stat a Republicii Moldova şi denumirea sa. Anexa nr. 3 la Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 844 din 30 iulie 1998 LISTA funcţiilor aparatului central al Ministerului Afacerilor Interne şi subdiviziunilor lui, subrogate de generali Ministru Prim-viceministru Viceminiştri Şeful departamentului pentru combaterea crimei organizate şi corupţiei Prim-adjunct al şefului departamentului trupelor de carabinieri. Anexa nr. 4 la Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 844 din 30 iulie 1998 LISTA hotărîrilor Guvernului Republicii Moldova care se abrogă 1. Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 81 din13 februarie 1992 "Cu privire la reorganizarea Direcţiei din Moldova a Ministerului Afacerilor Interne al U.R.S.S. pentru Transport în Departamentul Afacerilor Interne pentru Transport al Ministerului Afacerilor Interne al Republicii Moldova" (Monitor, 1992, nr. 2, art. 62). 2. Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 781 din1 decembrie 1992 "Privind aprobarea limitei efectivului organelor afacerilor interne şi a Regulamentului Ministerului Afacerilor Interne". 3. Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 583 din17 august 1995 "Cu privire la modificarea şi completarea Hotărîrii Guvernului Republicii Moldova nr. 781 din 1 decembrie 1992 (Monitorul Oficial, 1995, nr. 59-60, art. 473). 4. Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 337 din18 iunie 1996 "Cu privire la structura organizatorică a aparatului Ministerului Afacerilor Interne". 5. Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 32 din 6 februarie 1997 "Pentru modificarea unor hotărîri ale Guvernului Republicii Moldova". 6. Punctele 2 şi 3 din Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 248 din 14 martie 1997 "Pentru modificarea şi completarea unor hotărîri ale Guvernului Republicii Moldova".