HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA
            cu privire la crearea Organizaţiei de Promovare
                       a Exportului din Moldova

                         Nr.105  din  02.02.99

       Monitorul Oficial al R.Moldova nr.19-21/127 din 25.02.1999

                                * * *

    În scopul promovării   şi  dezvoltării  exportului  de  mărfuri   şi
servicii,  diversificării  pieţelor de desfacere, precum  şi  diminuării
deficitului balanţei comerciale, Guvernul Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE:
    1. Se creează  Organizaţia  de Promovare a Exportului  din  Moldova,
subordonată Ministerului Economiei şi Reformelor.
    2. Se acordă  Organizaţiei  de  Promovare a Exportului  din  Moldova
statutul  de instituţie de stat, stabilind drept direcţii prioritare  în
activitatea  ei  elaborarea  şi promovarea, de comun acord  cu  organele
centrale  de  specialitate şi organele administraţiei publice locale,  a
politicii  de  stat  în  vederea sporirii  exporturilor,  cooperarea  cu
organismele  internaţionale de specialitate, elaborarea şi implementarea
programelor de promovare a produselor moldoveneşti pe pieţele externe.
    3. Organizaţia   de  Promovare  a  Exportului  din  Moldova  îşi  va
desfăşura  activitatea îmbinînd principiul autofinanţării cu  finanţarea
de la bugetul de stat.
    Ministerul Finanţelor,  în termen de 10 zile, va elabora şi  înainta
propuneri  privind  sursele  şi modalitatea de  asigurare  financiară  a
activităţii organizaţiei nominalizate.
    4. Se aprobă:
    Regulamentul  Organizaţiei  de  Promovare a Exportului  din  Moldova
(anexa nr.1);
    Regulamentul  Consiliului de coordonare a activităţii de promovare a
exportului din Moldova (anexa nr.2);
    structura şi  personalul  scriptic ale Organizaţiei de  Promovare  a
Exportului din Moldova (anexa nr.3).
    5. Se stabileşte   că   directorul  Organizaţiei  de   Promovare   a
Exportului  din  Moldova  se numeşte şi se eliberează din  funcţie  prin
hotărîre de Guvern.
    6. Ministerul   Economiei  şi  Reformelor,  Ministerul   Finanţelor,
Ministerul  Afacerilor  Externe, Ministerul Industriei şi Comerţului  şi
Ministerul  Agriculturii  şi  Industriei Prelucrătoare vor  desemna,  în
termen  de  5  zile,  reprezentanţii săi în Consiliul  de  coordonare  a
activităţii de promovare a exportului din Moldova.
    7. Cancelaria  de Stat, în termen de 15 zile, va asigura Organizaţia
de  Promovare a Exportului din Moldova cu încăperi de serviciu  necesare
şi cu legătură telefonică.

    Prim-ministru
    al Republicii Moldova                               Ion CIUBUC

    Chişinău, 2 februarie 1999.
    Nr. 105.

                                                Anexa nr. 1
                                        la Hotărîrea Guvernului
                                           Republicii Moldova 
                                      nr. 105 din 2 februarie 1999

                        R E G U L A M E N T U L
                ORGANIZAŢIEI DE PROMOVARE A EXPORTULUI
                              DIN MOLDOVA

    Prezentul regulament   stabileşte   statutul   juridic,   funcţiile,
drepturile  şi  sarcinile  Organizaţiei de Promovare  a  Exportului  din
Moldova (în continuare - OPEM) şi modul de funcţionare a acesteia.

                        I. DISPOZIŢII GENERALE

    1. OPEM se creează  prin hotărîrea Guvernului Republicii Moldova, cu
statut  de  instituţie  de  stat,  nonprofit,  subordonată  Ministerului
Economiei şi Reformelor.
    2. OPEM este  persoană juridică, dispune de bilanţ autonom,  conturi
bancare,  inclusiv  valutar,  ştampilă  cu Stema de  Stat  a  Republicii
Moldova şi cu denumirea sa în limba de stat.
    3. În activitatea  sa  OPEM  se  conduce de  Constituţia  şi  legile
Republicii   Moldova,   decretele  Preşedintelui   Republicii   Moldova,
hotărîrile  Parlamentului Republicii Moldova, hotărîrile şi dispoziţiile
Guvernului Republicii Moldova, precum şi de prezentul regulament.
    4. OPEM este creată în scopul promovării şi dezvoltării exporturilor
de  mărfuri  şi  servicii  din Republica  Moldova,  în  conformitate  cu
priorităţile Guvernului, stabilite în programele de dezvoltare economică
a ţării.
    5. OPEM îşi desfăşoară  activitatea  în colaborare  cu  ministerele,
organele  administraţiei publice centrale, agenţii economici, indiferent
de  tipul  de  proprietate  şi forma de  organizare,  cu  alte  persoane
juridice din Republica Moldova şi din străinătate.

                   II. SARCINILE PRINCIPALE ALE OPEM

    6. Sarcinile principale ale OPEM sînt:
    investigarea pieţelor externe în raport cu posibilităţile de plasare
a produselor moldoveneşti şi informarea producătorilor şi exportatorilor
asupra rezultatelor acestor investigaţii;
    întocmirea unor  recomandări  pentru instituţiile  şi  organizaţiile
interesate,  referitoare  la  ajustările  ce se  impun  în  legătură  cu
cerinţele şi preferinţele acestor pieţe;
    studierea problemelor   ce  afectează  activităţile  de  export   şi
formularea recomandărilor pentru soluţionarea lor;
    stabilirea relaţiilor cu instituţiile internaţionale specializate în
scopul  obţinerii asistenţei tehnice pentru dezvoltarea exporturilor  şi
desfăşurării   activităţii   sale  ca  instituţie  de   implementare   a
proiectelor de asistenţă în domeniu.

                          III. FUNCŢIILE OPEM

    7. În conformitate  cu  sarcinile principale stipulate în  prezentul
regulament, OPEM îi revin următoarele funcţii:
    oferirea către    întreprinderile   autohtone   a   serviciilor   de
consulting,  bazate pe utilizarea activă a informaţiei despre  tenderele
internaţionale,  posibilităţile  de  colaborare,  a  informaţiei  despre
producţie, controlul calităţii, ambalaj, tarifele vamale, despre tîrguri
şi expoziţiile cu vînzări;
    oferirea de consultaţii   în  problemele  exportului  din  Republica
Moldova  în  conformitate cu Sistemul Generalizat de Preferinţe şi  alte
scheme  similare privind taxele vamale preferenţiale acordate Republicii
Moldova;
    acordarea unor complexe de servicii privind promovarea exportului şi
marketingul exportului, inclusiv:
    implementarea    auditului   de   export   pentru    întreprinderile
exportatoare  moldoveneşti şi acordarea sprijinului şi consultaţiilor în
problemele dezvoltării pieţei şi producţiei;
    studierea şi   pregătirea  pieţei  de  export  pentru  producţia  şi
sectoarele moldoveneşti;
    monitorizarea   cererilor  de  afaceri  ale  cumpărătorilor  străini
interesaţi de producţia moldovenească;
    organizarea misiunilor  de  marketing şi  comerciale,  implementarea
programelor de marketing pentru pieţele speciale selectate pentru export;
    organizarea participării  exportatorilor la tîrgurile internaţionale
şi  expoziţiile  cu  vînzări şi organizarea, în  comun  cu  instituţiile
specializate  în  domeniu,  a  unor astfel de  activităţi  în  Republica
Moldova;
    editarea publicaţiilor în problemele comerţului internaţional;
    realizarea şi  distribuirea  materialului publicitar  (broşuri,  foi
volante, videoclipuri etc.) despre posibilităţile de export ale Moldovei;
    crearea şi perfecţionarea    bazei    de   date    şi    statisticii
întreprinderilor exportatoare moldoveneşti;
    crearea de biblioteci  comerciale,  a directoriilor comerciale şi  a
publicaţiilor  cu  caracter  informaţional  şi  neautonom  (on-line)  şi
instalaţii CD-ROM;
    acordarea de  consultaţii  în  problemele  finanţării  exporturilor,
documentaţiei  de export şi în problemele juridice vizînd contractele de
export;
    instruirea personalului     întreprinderilor     moldoveneşti     şi
instituţiilor  publice  în  problemele  comerţului  internaţional  (prin
organizarea de seminare, cursuri etc).

                          IV. DREPTURILE OPEM

    8. Întru realizarea  sarcinilor  şi funcţiilor sale OPEM dispune  de
următoarele drepturi:
    să posede şi  să administreze bunurile ce i s-au transmis, precum şi
cele acumulate drept urmare a activităţii desfăşurate în conformitate cu
sarcinile şi funcţiile organizaţiei;
    să primească  asistenţă  tehnică  şi financiară  de  la  organismele
internaţionale,  donatorii  externi  şi interni, şi să o  folosească  în
scopul realizării sarcinilor sale;
    să deschidă,  în  mod independent sau în cooperare  cu  instituţiile
publice  interesate,  filiale şi reprezentanţe pe teritoriul  Republicii
Moldova  şi  peste  hotarele ei, în limitele fondurilor  disponibile  şi
personalului scriptic aprobate de Guvern;
    să participe,   în  calitate  de  membru  cu  drepturi  depline,  în
activitatea   asociaţiilor  şi  uniunilor  regionale  şi  internaţionale
specializate în domeniu;
    să solicite şi  să  primească  de la instituţiile  publice,  agenţii
economici,  asociaţiile  profesionale, ministere, departamente  şi  alte
instituţii   interesate,   documente  şi  informaţii   necesare   pentru
activitatea sa.

                          V. PATRIMONIUL OPEM

    9. OPEM este  asigurat  cu  încăperi de serviciu  de  către  organul
împuternicit al administraţiei de stat, în conformitate cu legislaţia în
vigoare.
    10. Mijloacele financiare ale OPEM se formează din contul:
    fondurilor alocate anual din bugetul de stat;
    ajutorului financiar oferit de către donatori străini;
    resurselor provenite   de   la  prestarea  unor  anumite   servicii,
stipulate în prezentul regulament, în modul prevăzut de legislaţie;
    altor surse ce nu contravin legislaţiei Republicii Moldova.
    11. Mijloacele  financiare ale OPEM, alocate din bugetul de stat, se
cheltuiesc  în  conformitate  cu devizul anual,  aprobat  de  Ministerul
Finanţelor.  Mijloacele  extrabugetare  rămîn la dispoziţia OPEM  şi  se
utilizează    pentru    diversificarea   nomenclatorului    serviciilor,
dezvoltarea potenţialului şi bazei tehnico-materiale a organizaţiei.
    12. Mijloacele  extrabugetare neutilizate de către OPEM pe parcursul
anului nu pot fi supuse prelevării, după achitarea cu bugetul de stat în
modul  prevăzut de legislaţie, ci se transferă în contul anului următor,
în scopul realizării sarcinilor sale.

                          VI. DIRIJAREA OPEM

    13. Organizarea şi dirijarea activităţii curente a OPEM o efectuează
directorul, care este numit prin hotărîre de Guvern.
    14. Directorul  OPEM trebuie să fie cetăţean al Republicii  Moldova,
cu  studii  şi  calificare  corespunzătoare,  să  posede  cunoştinţe  în
domeniul comerţului exterior, în special în promovarea exportului.
    15. Directorul are următoarele atribuţii:
    reprezentarea  OPEM  în  relaţiile cu organele  publice,  instanţele
judecătoreşti, persoanele fizice şi juridice moldoveneşti;
    reprezentarea OPEM în relaţiile cu străinătatea;
    încheierea contractelor,    acordurilor,   eliberarea    procurilor,
deschiderea conturilor în instituţiile bancare;
    elaborarea strategiei  şi  programului  de activitate, precum  şi  a
devizului anual de cheltuieli;
    întocmirea dărilor de seamă financiare anuale;
    elaborarea structurii  organizatorice  a  OPEM şi  a  regulamentului
intern de funcţionare;
    numirea şi eliberarea din funcţie a personalului OPEM;
    asigurarea îndeplinirii   deciziilor  Consiliului  de  coordonare  a
activităţii de promovare a exportului;
    emiterea ordinelor, care sînt executorii pentru întregul personal;
    prezentarea propunerilor pentru ordinea de zi în adresa Consiliului;
    luarea altor decizii necesare, în limitele competenţei sale.
    16. În lipsa  directorului  funcţiile  acestuia sînt  exercitate  de
vicedirector.
    17. Coordonarea şi controlul asupra activităţii OPEM sînt exercitate
de   către  Consiliul  de  coordonare  a  activităţii  de  promovare   a
exportului, desemnat de Ministerul Economiei şi Reformelor.
    18. Consiliul  de coordonare a activităţii de promovare a exportului
funcţionează în baza regulamentului aprobat de Guvern şi este compus din
19   membri:   5  reprezentanţi  ai  Guvernului,  2   reprezentanţi   ai
organizaţiilor  ce  susţin  exportul,  2  reprezentanţi  ai  donatorilor
externi, 10 reprezentanţi ai sectoarelor economice.

                   VII. EVIDENŢA Şl DĂRILE DE SEAMĂ

    19. OPEM ţine   evidenţa  contabilă  şi  prezintă  dările  de  seamă
statistice în conformitate cu legislaţia în vigoare a Republicii Moldova.
    20. OPEM prezintă  Guvernului un raport anual şi cel puţin o dată la
3 ani un program strategic de activitate.
    21. Controlul  asupra activităţii financiare a OPEM se efectuează de
către  organele abilitate. Rezultatele reviziilor se aduc la  cunoştinţa
Guvernului,  precum  şi  a Consiliului de coordonare  a  activităţii  de
promovare a exportului.

                    VIII. SISTAREA ACTIVITĂŢII OPEM

    22. Activitatea OPEM este sistată în baza hotărîrii Guvernului, prin
reorganizarea sau lichidarea ei în conformitate cu legislaţia Republicii
Moldova.

                                                Anexa nr. 2
                                        la Hotărîrea Guvernului
                                            Republicii Moldova 
                                      nr. 105 din 2 februarie 1999


                        R E G U L A M E N T U L
         CONSILIULUI DE COORDONARE A ACTIVITĂŢII DE PROMOVARE
                       A EXPORTULUI DIN MOLDOVA

                       I. SARCINILE CONSILIULUI

    1. Consiliul  de coordonare a activităţii de promovare a  exportului
din   Moldova  (în  continuare  -  Consiliul)  exercită  coordonarea  şi
dirijarea activităţii Organizaţiei de Promovare a Exportului din Moldova
(în continuare - OPEM).

                      II. COMPETENŢA CONSILIULUI

    2. Consiliul are următoarele atribuţii:
    a) stabileşte   obiectivele   de  bază  ale  activităţii   OPEM   în
conformitate cu sarcinile şi funcţiile sale;
    b) selectează  candidatura directorului şi o prezintă spre  aprobare
Guvernului;
    c) înaintează   Guvernului  propuneri  cu  privire  la   modificarea
atribuţiilor directorului, structurii organizatorice a OPEM;
    d) aprobă strategia,  programele  anuale  de activitate  a  OPEM  şi
devizul anual de cheltuieli pentru fondurile extrabugetare;
    e) supraveghează  utilizarea de către OPEM a mijloacelor  financiare
extrabugetare conform destinaţiilor şi devizului de cheltuieli stabilite;
    f) prezintă propuneri     privind    deschiderea    filialelor    şi
reprezentanţelor  OPEM  în  ţară  şi  peste  hotarele  ei,  în  limitele
fondurilor disponibile şi personalului scriptic aprobat de Guvern;
    g) soluţionează   alte   probleme,  ce  nu   contravin   prezentului
regulament şi legislaţiei în vigoare a Republicii Moldova.

                       III. MEMBRII CONSILIULUI
                   ŞI MODALITATEA DE DESEMNARE A LOR

    3. Consiliul  este  numit  prin  ordinul  ministrului  economiei  şi
reformelor, pe un termen de 3 ani, şi este compus din 19 membri.
    4. Funcţia de  preşedinte al Consiliului îi revine  reprezentantului
Ministerului Economiei şi Reformelor.
    5. Membri ai  Consiliului vor fi persoane cu experienţă în  domeniul
comerţului  exterior,  propuse de către persoanele juridice  din  cadrul
următoarelor autorităţi:
    Reprezentanţi ai Guvernului
    Ministerul Economiei şi Reformelor;
    Ministerul Afacerilor Externe;
    Ministerul Finanţelor;
    Ministerul Industriei şi Comerţului;
    Ministerul Agriculturii şi Industriei Prelucrătoare;
    Reprezentanţi ai organizaţiilor ce susţin exportul
    Asociaţia Băncilor din Moldova;
    Camera de Comerţ şi Industrie a Republicii Moldova;
    Reprezentanţi ai sectoarelor economice
    industria vinicolă;
    industria de conserve;
    industria de lapte şi carne;
    întreprinderi   ale  industriei  prelucrătoare,  altele  decît  cele
menţionate;
    exportatori ai produselor agricole proaspete;
    industria uşoară  (confecţii,  îmbrăcăminte, covoare,  încălţăminte,
articole din piele);
    industria constructoare de maşini şi de prelucrare a metalelor;
    industria electrotehnică şi electronică;
    industria sticlei, ceramicii, materialelor de construcţii, chimică;
    industria de prelucrare a lemnului şi producere a mobilei;
    Reprezentanţi ai donatorilor externi
    TACIS;
    GTZ.
    6. Candidaturile  membrilor  Consiliului din partea Guvernului  sînt
propuse  de ministerele corespunzătoare. Candidaturile organizaţiilor ce
susţin  exportul,  precum şi donatorilor externi sînt propuse  de  către
organele de conducere ale acestora.
    7. Candidaturile  din  partea sectoarelor economice sînt propuse  de
organele  de conducere ale organizaţiilor profesionale  neguvernamentale
de ramură, ale asociaţiilor şi întreprinderilor de producere.
    8. Membrii Consiliului  ce  nu  se referă la  sectorul  economic  (5
ministere,  2  donatori  externi,  2  organizaţii  ce  susţin  exportul)
examinează  şi  aprobă  pe  bază  de  concurs  candidaturile  sectorului
economic,  pornind de la reprezentativitatea şi potenţialul de export al
organizaţiilor.
    9. În cazul în   care   candidatul  pentru  postul  de   membru   al
Consiliului nu corespunde criteriilor de selecţie stabilite de prezentul
regulament,  locul membrului Consiliului rămîne vacant pînă la  momentul
selectării unei alte candidaturi ce corespunde criteriilor stabilite.
    10. Îndeplinirea  funcţiei  de  membru al  Consiliului  se  exercită
personal.

                     IV. PROCEDURA DE CONVOCARE ŞI
                 DESFĂŞURARE A ŞEDINŢELOR CONSILIULUI

    11. Şedinţele  Consiliului  pot fi ordinare sau extraordinare şi  se
desfăşoară în prezenţa membrilor săi.
    12. Şedinţe ordinare  sînt  şedinţele convocate în  conformitate  cu
planurile de activitate a Consiliului.
    13. Preşedintele  Consiliului convoacă şedinţele ordinare nu mai rar
de o dată în trei luni, pînă la data de 10 a primei luni a trimestrului.
    14. Ordinea de   zi   a   şedinţelor,   la   cererea   preşedintelui
Consiliului, se întocmeşte de către administraţia OPEM.
    15. Şedinţe extraordinare  sînt  toate şedinţele convocate în  afara
prevederilor planurilor de activitate şi se convoacă:
    la iniţiativa preşedintelui Consiliului;
    la cererea majorităţii membrilor Consiliului.
    16. Membrilor   Consiliului  li  se  comunică  data,  ora  şi  locul
desfăşurării  şedinţei şi li se remit materialele necesare cu privire la
chestiunile incluse în ordinea de zi, cu cel tîrziu trei zile înainte de
convocarea şedinţei.
    17. În lipsa   preşedintelui   Consiliului,   funcţiile   lui   sînt
exercitate de unul din membrii Consiliului, desemnat de către preşedinte.
    18. Pentru desfăşurarea  şedinţelor  este necesar să se  întrunească
2/3 din membrii Consiliului.
    19. Consiliul   ia   decizii  cu  majoritatea  voturilor   membrilor
Consiliului  prezenţi  la şedinţă. În caz de paritate de  voturi,  votul
preşedintelui Consiliului este hotărîtor.

               V. ÎMPUTERNICIRILE MEMBRILOR CONSILIULUI

    20. Membrii Consiliului au dreptul:
    la accesul liber privind informaţia despre activitatea OPEM;
    să primească  de la director materialele informative necesare pentru
activitatea Consiliului;
    să înainteze  propuneri ce ţin de activitatea Consiliului, în  modul
stabilit de prezentul regulament.
    21. Membrii Consiliului sînt obligaţi:
    să participe personal la şedinţele Consiliului;
    să păstreze confidenţialitatea  informaţiilor  obţinute în  procesul
îndeplinirii sarcinilor sale;
    să nu aducă prejudicii OPEM prin deciziile pe care le adoptă;
    să faciliteze    obţinerea   informaţiilor,   necesare    realizării
activităţilor  OPEM,  de  la  instituţiile sau  sectoarele  pe  care  le
reprezintă în Consiliu;
    să susţină OPEM  la crearea fondurilor extrabugetare,  implicîndu-se
în procesul de negocieri cu reprezentanţii instituţiilor sau sectoarelor
pe care le reprezintă în Consiliu.
    22. Activitatea    membrilor   Consiliului   nu   se    remunerează.
Cheltuielile   de  reprezentare  şi  alte  cheltuieli  ce  rezultă   din
activitatea membrilor Consiliului în cadrul OPEM sînt suportate de către
aceasta.
    23. Împuternicirile   membrilor  Consiliului  expiră  anticipat,  în
următoarele circumstanţe:
    a) pentru reprezentanţii   guvernamentali  -  în  cazul  modificării
componenţei Guvernului;
    b) pentru reprezentanţii  organizaţiilor ce susţin exportul,  precum
şi  ai  donatorilor  externi - prin decizia organelor de  conducere  ale
acestor    organizaţii,   de   competenţa   cărora   ţine   soluţionarea
respectivelor chestiuni;
    c) pentru reprezentanţii sectoarelor economice - în cazul diminuării
reprezentativităţii acestora în sectorul respectiv;
    d) în cazul lichidării sau reorganizării OPEM.

                                                Anexa nr. 3
                                        la Hotărîrea Guvernului
                                           Republicii Moldova 
                                      nr. 105 din 2 februarie 1999

                 Structura şi personalul scriptic ale
          Organizaţiei de Promovare a Exportului din Moldova

     ----------------------
    | Consiliul de coordo- |
    | nare a activităţii de|
    |promovare a exportului|
     ----------------------
       |     _________________
       |    |                 |
       |____|Director executiv|
            |                 |
             -----------------
                |     ____________
                |    |            |
                |____|Vicedirector|
                |    |            |
                |     ------------
                |      |    ________________
                |      |   |Direcţia cerce- |
                |      |---|tări şi informa-|
                |      |   |ţii comerciale  |
                |      |    ----------------
                |      |    _______________
                |      |   |Direcţia marke-|
                |      |---|ting al expor- |
                |      |   |   tului       |
                |      |    ---------------
                |      |    ________________
                |      |   |Direcţia politi-|
                |      |___|că, legislaţie, |
                |          |servicii de con-|
                |          |   sultanţă     |
                |           ----------------
                |     ----------------
                |    | Direcţia admi- |
                |____| nistrativă şi  |
                     |  protocol      |
                      ----------------
    Total personal: 21 unităţi.