HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA cu privire la aprobarea Regulamentului şi structurii Agenţiei Naţionale Cadastru, Resurse Funciare şi Geodezie Nr.538 din 14.06.99 Monitorul Oficial al R.Moldova nr.65-66/570 din 24.06.1999 * * *
Abrogat: 27.09.2001 Hotărîrea Guvernului nr.1000 din 19.09.2001 Întru executarea Hotărîrii Guvernului Republicii Moldova nr. 792 din 15 iulie 1998 "Cu privire la Agenţia Naţională Cadastru, Resurse Funciare şi Geodezie", Guvernul Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE: 1. Se aprobă: Regulamentul şi structura Agenţiei Naţionale Cadastru, Resurse Funciare şi Geodezie conform anexelor nr. 1 şi 2; Lista instituţiilor subordonate Agenţiei Naţionale Cadastru, Resurse Funciare şi Geodezie conform anexei nr. 3. 2. Se stabileşte personalul scriptic al aparatului central al Agenţiei Naţionale Cadastru, Resurse Funciare şi Geodezie în număr de 58 de unităţi, remunerate în corespundere cu legislaţia în vigoare. 3. Se aprobă Lista hotărîrilor Guvernului Republicii Moldova, care se abrogă (se anexează). PRIM-MINISTRU AL REPUBLICII MOLDOVA Ion STURZA Chişinău, 14 iunie 1999. Nr. 538. Anexa nr. 1 la Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 538 din 14 iunie 1999 REGULAMENTUL Agenţiei Naţionale Cadastru, Resurse Funciare şi Geodezie I. DISPOZIŢII GENERALE 1. Agenţia Naţională Cadastru, Resurse Funciare şi Geodezie (în continuare - Agenţia) este creată în baza Agenţiei Naţionale pentru Geodezie, Cartografie şi Cadastru prin Hotărîrea Guvernului nr. 792 din 15 iulie 1998 în calitate de organ central al administraţiei publice care asigură realizarea politicii statului în domeniul cadastrului, relaţiilor funciare, geodeziei, cartografiei, topografiei şi prospecţiunilor tehnice. Agenţia se subordonează Guvernului Republicii Moldova. 2. În activitatea sa Agenţia se călăuzeşte de Constituţia Republicii Moldova, de Legea cu privire la Guvern şi alte legi, de hotărîrile Parlamentului Republicii Moldova, decretele Preşedintelui Republicii Moldova, hotărîrile şi dispoziţiile Guvernului Republicii Moldova, de alte acte normative şi prezentul Regulament. 3. Agenţia este persoană juridică, dispune de ştampilă cu Stema de Stat a Republicii Moldova şi cu denumirea sa, de conturi bancare şi de alte atribute indispensabile. 4. Structura, personalul scriptic şi fondul anual de retribuţie a personalului din aparatul Agenţiei se aprobă de Guvern. II. SARCINILE ŞI FUNCŢIILE DE BAZĂALE AGENŢIEI 5. Agenţia are următoarele sarcini principale: să asigure, în limitele competenţelor sale, realizarea prevederilor actelor normative ce ţin de domeniul cadastrului, relaţiilor funciare, geodeziei, cartografiei, topografiei şi prospecţiunilor tehnice; să dirijeze, să coordoneze şi să exercite controlul de stat în domeniile încredinţate; să asigure crearea şi ţinerea cadastrului bunurilor imobiliare şi cadastrul funciar; să asigure funcţionarea organelor cadastrale teritoriale şi altor structuri din subordinea sa; să contribuie la urgentarea reformei funciare în Republica Moldova; să dezvolte colaborarea internaţională în domeniile încredinţate. 6. În conformitate cu sarcinile ce-i revin, Agenţia are următoarele funcţii: supraveghează, în limitele competenţelor sale, executarea de către autorităţile administraţiei publice centrale şi locale, persoanele fizice şi juridice a prevederilor actelor normative din domeniile încredinţate; exercită controlul asupra activităţii instituţiilor subordonate; exercită controlul de stat asupra organizaţiilor, instituţiilor, întreprinderilor care execută lucrări cadastrale, lucrări ce ţin de reglementarea regimului proprietăţii funciare şi cadastrul funciar, editarea hărţilor, lucrări topogeodezice, cartografice şi prospecţiuni tehnice de interes naţional (cu excepţia celor ce sînt de resortul Ministerului Apărării), inclusiv asupra respectării regimului şi modului de elaborare (întocmire), utilizare, multiplicare, păstrare, transmitere şi de evidenţiere a materialelor speciale şi a geoinformaţiei la executarea lucrărilor cadastrale, inclusiv cadastrul funciar, topogeodezice, cartografice şi prospecţiunilor tehnice;
[Alin.4 completat prin Hot. Guv. nr.252 din 15.03.2000] exercită controlul de stat asupra folosirii raţionale a terenurilor, ţinerii cadastrului funciar şi a monitoringului funciar conform competenţei sale;
[Alin.5 în redacţia Hot. Guv. nr.252 din 15.03.2000] dirijează procesul de reglementare a regimului proprietăţii funciare; organizează şi controlează executarea lucrărilor de aerofotografiere în teritoriul Republicii Moldova; ţine evidenţa generală, controlează şi exercită supravegherea asupra întreţinerii şi integrităţii punctelor geodezice din teritoriul ţării; examinează şi soluţionează în conformitate cu legea petiţiile cetăţenilor privind activitatea organelor cadastrale teritoriale şi a serviciilor de stat desconcentrate în teritoriu pentru reglementarea regimului proprietăţii funciare, precum şi a altor structuri din subordinea sa;
[Alin.9 completat prin Hot. Guv. nr.252 din 15.03.2000] propune şi elaborează programe de stat de dezvoltare, proiecte de legi şi alte acte normative vizînd domeniile sale de activitate; elaborează şi aprobă instrucţiuni, standarde, metodologii şi normative privind asigurarea activităţilor în domeniile atribuite în competenţele sale; în limitele prevăzute de lege, aprobă tipizatele documentelor care se folosesc pentru executarea lucrărilor cadastrale, lucrărilor ce ţin de reglementarea regimului proprietăţii funciare, cadastrului funciar, lucrărilor topogeodezice, cartografice şi de prospecţiuni tehnice;
[Alin.12 completat prin Hot. Guv. nr.252 din 15.03.2000] întocmeşte şi aprobă conform legii, în comun cu Ministerul Apărării, Ministerul Afacerilor Interne şi Serviciul de Informaţii şi Securitate al Republicii Moldova, nomenclatorul departamental al informaţiilor gestionate de Agenţie ce urmează să fie secretizate;
[Alin. modificat prin Hot. Guv. nr.1269 din 20.12.2000] fondează organele cadastrale teritoriale, serviciile de stat desconcentrate în teritoriu pentru reglementarea regimului proprietăţii funciare şi aprobă statutele acestora;
[Alin.14 completat prin Hot. Guv. nr.252 din 15.03.2000] creează în unităţile administrativ-teritoriale servicii publice conform legislaţiei în vigoare; înfiinţează şi administrează conform legislaţiei în vigoare Fondul de garanţie; coordonează la nivel interdepartamental efectuarea măsurilor privind crearea şi ţinerea cadastrului bunurilor imobiliare şi cadastrului funciar din teritoriul Republicii Moldova; contribuie, în comun cu structurile de resort din republică şi autorităţile administraţiei publice locale, la dezvoltarea cadastrelor de specialitate; stabileşte modul de determinare a componenţei lucrărilor cadastrale, necesare colectării de date pentru cadastru, modul de elaborare şi actualizare a planului cadastral şi a planului geometric şi modul de efectuare a înscrisurilor în registrul bunurilor imobiliare; coordonează activitatea privind monitorizarea bunurilor imobiliare; asigură integritatea registrelor cadastrale şi arhivarea lor; asigură unificarea bazei topogeodezice a cadastrelor, sistemelor de clasificare şi codificare, modalităţilor de prezentare a informaţiei despre cadastru, a hărţilor digitale şi electronice în Oficiul Informaţional Central "Cadastru"; asigură aplicarea unor metodologii şi tehnologii unice în cadrul inventarierii tehnice şi evaluării bunurilor imobiliare; acordă, în modul stabilit, licenţe pentru executarea lucrărilor cadastrale, pentru lucrările topogeodezice şi cartografice în componenţa prospecţiunilor tehnice pentru diferite genuri de activitate şi prospecţiunilor tehnice complexe în construcţie, activităţi legate de domeniul cadastrului funciar, pentru lucrările ce ţin de elaborarea proiectelor de organizare a teritoriului şi de evaluare a terenurilor şi bunurilor imobiliare şi întocmeşte registrul persoanelor fizice şi juridice ce dispun de licenţă; studiază gradul de asigurare a Republicii Moldova cu materiale topografice şi cartografice şi întreprinde măsuri pentru satisfacerea cererii la aceste produse; asigură în modul stabilit aplicarea pe teritoriul Republicii Moldova a standardelor şi normativelor internaţionale în domeniile sale de activitate; participă la repartizarea, pe bază de concurs, a investiţiilor de stat către executanţii lucrărilor, pentru care este autorizată să acorde licenţe, repartizează şi alte investiţii prevăzute pentru genurile de activitate ce ţin de competenţa sa; participă la stabilirea, cartografierea, delimitarea şi demarcarea hotarelor de stat ale Republicii Moldova, schimbarea denumirilor fizico-geografice ale obiectelor, precum şi a hotarelor administrativ-teritoriale, hotarelor de folosinţă a deţinătorilor de terenuri, şi asigură în modul stabilit reprezentarea grafică corectă pe hărţi a frontierei de stat, a hotarelor unităţilor administrativ-teritoriale, reprezentarea amplă a configuraţiei şi caracteristicilor obiectelor administrative şi geodezice; în comun cu Ministerul Apărării şi Serviciul de Informaţii şi Securitate al Republicii Moldova, verifică şi acordă conţinutul topografic al hărţilor, corectitudinea reprezentării în ele a amplasării frontierei de stat şi a hotarelor administrative, a obiectelor cu regim şi a informaţiei specifice pentru care se stabilesc restricţii de acces;
[Alin. modificat prin Hot. Guv. nr.1269 din 20.12.2000] conduce Fondul cartografo-geodezic de stat; participă la coordonarea metodologică privind elaborarea, păstrarea şi utilizarea sistemelor geoinformaţionale; participă la dezvoltarea colaborării internaţionale în domeniile sale de activitate; sprijină şi întreprinde măsuri pentru impulsionarea procesului de atragere a investiţiilor străine în domeniu; elaborează şi coordonează realizarea programelor de cercetare ştiinţifică în sfera sa de activitate; contribuie la pregătirea profesională a specialiştilor în domeniu; organizează concursul pentru suplinirea funcţiei de registrator în organul cadastral teritorial, organizează instruirea şi atestarea registratorilor; sistematizează şi editează Cadastrul funciar şi Buletinul anual al monitoringului funciar;
[Alin.37 în redacţia Hot. Guv. nr.252 din 15.03.2000] exercită şi alte funcţii date în seamă potrivit legislaţiei în vigoare. III. DREPTURILE AGENŢIEI 7. Agenţia are dreptul: să solicite prin dispoziţii speciale şi să primească rapoartele cu privire la lucrările executate, informaţia de control şi originalele hărţilor şi planurilor (cu excepţia celor de autor, elaborate în scopuri ştiinţifice), pentru concentrarea materialelor supuse păstrării de stat de la toate ministerele, departamentele, autorităţile administraţiei publice locale, întreprinderile şi organizaţiile, care execută lucrări cadastrale, topogeodezice şi cartografice, lucrări ce ţin de reglementarea regimului proprietăţii funciare şi prospecţiuni tehnice sau care păstrează materialele de specialitate referitoare la aceste lucrări (cu excepţia organizaţiilor subordonate Ministerului Apărării); să realizeze activităţi şi măsuri ce ţin ce supravegherea executării actelor normative din domeniu; să înainteze în modul stabilit propuneri de modificare a actelor normative în problemele ce vizează activitatea Agenţiei; să controleze, dacă este necesar în comun cu alte organe de control şi supraveghere, corectitudinea ţinerii evidenţei şi a gestiunii, precum şi veridicitatea datelor tehnice, statistice şi economice privind sistemul geoinformaţional şi registrele bunurilor imobile ale organelor cadastrale teritoriale şi ale serviciilor de stat desconcentrate în teritoriu pentru reglementarea regimului proprietăţii funciare;
[Alin.5 completat prin Hot. Guv. nr.252 din 15.03.2000] să exercite în modul prevăzut de lege controlul de stat asupra folosirii raţionale şi protecţiei terenurilor; să ceară de la toţi deţinătorii de terenuri şi să i se pună la dispoziţie materialele şi datele necesare vizînd evidenţa şi utilizarea terenurilor, înfăptuirea măsurilor antierozionale şi de ameliorare; să încheie cu instituţiile din subordinea sa şi cu alţi agenţi economici contracte pentru executarea lucrărilor finanţate de la bugetul de stat; să gestioneze informaţia cadastrală, geodezică, cartografică şi alte categorii de informaţii deţinute, în scopul analizei şi trecerii în evidenţă a acestora, precum şi pentru elaborarea documentaţiei de interes naţional şi transmiterea ei către beneficiar; să înfiinţeze comisii de experţi şi grupuri de lucru, constituite din savanţi şi specialişti de înaltă calificare din ţară şi din străinătate, pentru soluţionarea problemelor metodologice ce ţin de competenţa Agenţiei; să participe, cu autorizarea Guvernului, la negocierile internaţionale privind chestiunile atribuite în competenţa sa; să înfiinţeze întreprinderi de stat, să aprobe statutele lor, să decidă asupra reorganizării sau lichidării acestora, în modul stabilit de legislaţia în vigoare; să gestioneze patrimoniul ce i-a fost atribuit; să editeze şi să difuzeze buletine informaţionale speciale şi documentaţia tehnico-normativă; să acorde, să suspende şi să anuleze în modul stabilit de lege licenţele, certificatele şi autorizaţiile, eliberate de ea; să înainteze organelor de drept materialele referitoare la încălcările şi faptele penale depistate în rezultatul controalelor; să compară în instanţa de judecată în calitate de reclamant pentru perceperea în ordine de regres de la persoanele vinovate a mijloacelor în Fondul de garanţie; să organizeze şi să desfăşoare în modul stabilit seminare, conferinţe, concursuri de proiecte, concursuri închise de proiecte cu caracter secret, studii şi lucrări ştiinţifice; să prezinte spre examinare demersuri privind decernarea distincţiilor de stat; să instituie în limitele competenţelor sale comisii de stat pentru recepţionarea lucrărilor în domeniu şi să aprobe actele corespunzătoare; să beneficieze şi de alte drepturi ce rezultă din prevederile legislaţiei în vigoare. IV. ORGANIZAREA ACTIVITĂŢII AGENŢIEI 8. Activitatea Agenţiei este condusă de directorul ei general, numit şi eliberat din funcţie de către Guvern. Directorul general al Agenţiei are trei vicedirectori, inclusiv un prim-vicedirector, numiţi şi eliberaţi din funcţie de către Guvern la propunerea directorului general. 9. Directorul general al Agenţiei: îşi exercită în condiţiile legii funcţiile administrative încredinţate şi asigură îndeplinirea sarcinilor ce-i revin Agenţiei; conduce activitatea Agenţiei şi a subdiviziunilor ei, purtînd răspundere personală pentru realizarea obiectivelor şi funcţiilor Agenţiei, specificate în prezentul Regulament, precum şi pentru integritatea valorilor materiale ale acesteia; repartizează obligaţiunile de serviciu, stabileşte răspunderile, în limitele funcţiilor încredinţate, ale vicedirectorilor, şefilor de direcţii şi secţii ale Agenţiei; reprezintă interesele Agenţiei în relaţiile cu autorităţile administraţiei publice centrale şi locale, precum şi cu întreprinderile, instituţiile şi organizaţiile din ţară şi de peste hotare; în limita numărului de unităţi prevăzute şi a fondului de retribuţie, aprobă şi introduce modificări în statele aparatului Agenţiei; aprobă regulamentele subdiviziunilor structurale ale Agenţiei şi organelor subordonate, precum şi statutele întreprinderilor constituite de acestea; desemnează şi eliberează din funcţie în condiţiile legii personalul din aparatul Agenţiei, conducătorii subdiviziunilor structurale şi ai organelor subordonate, precum şi ai întreprinderilor constituite de ea, stabileşte salariile acestora, condiţiile de premiere, mărimea premiilor conform contractelor de muncă, aplică măsuri disciplinare; emite ordine şi dispoziţii în problemele ce constituie competenţe ale Agenţiei; anulează ordinele adjuncţilor săi ce contravin legislaţiei în vigoare; organizează şi conduce şedinţele Consiliului colegial al Agenţiei; aprobă, în limitele mijloacelor alocate de la bugetul de stat şi fondurile extrabugetare, planurile tematice de perspectivă şi anuale ale lucrărilor de cercetare ştiinţifică, de proiectare-experimentare şi ale prospecţiunilor geotehnice, ale elaborărilor cadrului juridic şi tehnico-normativ, introduce, dacă este cazul, modificări şi completări în acestea: În absenţa directorului general al Agenţiei, funcţiile acestuia sînt îndeplinite de către prim-vicedirector. 10. În cadrul Agenţiei se instituie şi funcţionează Consiliul colegial al Agenţiei format din 11 persoane, în componenţa căruia intră directorul ei general, avînd concomitent şi funcţia de preşedinte al Consiliului colegial, vicedirectorii Agenţiei, alţi funcţionari din aparatul central al Agenţiei şi din instituţiile subordonate ale acesteia. Componenţa nominală a Consiliului colegial este aprobată de Guvern.
[Alin.1 modificat prin Hot. Guv. nr.252 din 15.03.2000] În activitatea sa Consiliul colegial al Agenţiei se conduce de propriul regulament, aprobat de directorul general. El examinează în şedinţele sale principalele probleme ce decurg din sarcinile şi atribuţiile Agenţiei, proiectele celor mai importante acte legislative, precum şi documentele tehnico-normative şi metodologice din domeniu. Deciziile Consiliului colegial privind chestiunile examinate se realizează prin ordinele directorului general al Agenţiei. 11. Aparatul Agenţiei întreprinde măsurile necesare în vederea realizării deciziilor, adoptate de conducerea Agenţiei şi de Consiliul colegial al ei, şi exercită controlul asupra îndeplinirii lor. 12. În scopul elaborării strategiei de dezvoltare a ramurii, pe lîngă Agenţie se formează Consiliul tehnico-economic de stat pentru cadastru, regimul proprietăţii funciare, geodezie, cartografie şi prospecţiuni tehnice complexe. Preşedintele, componenţa nominală şi regulamentul consiliului se aprobă de către directorul general al Agenţiei. Anexa nr. 2 la Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 538 din 14 iunie 1999 STRUCTURA Agenţiei Naţionale Cadastru, Resurse Funciare şi Geodezie Direcţia principală cadastru şi geoinformaţii; Serviciul de stat pentru reglementarea regimului proprietăţii funciare şi cadastru funciar (cu statut de direcţie principală); direcţia geodezie şi cartografie; direcţia principală economie şi finanţe; Inspectoratul de stat pentru supravegherea geodezică, tehnică şi regim (cu statut de direcţie); Fondul cartografo-geodezic central (cu statut de secţie); secţia juridică; secţia sistematizare şi computerizare; direcţia administrativă; secţia personal şi probleme speciale. Anexa nr. 3 la Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 538 din 14 iunie 1999 LISTA instituţiilor subordonate Agenţiei Naţionale Cadastru, Resurse Funciare şi Geodezie Institutul de Geodezie, Prospecţiuni Tehnice şi Cadastru "INGEOCAD"; Institutul de Proiectări pentru Organizarea Teritoriului; Asociaţia Republicană de Stat pentru Protecţia Solurilor; Oficiul Informaţional Central "CADASTRU"; organele cadastrale teritoriale; serviciile de stat desconcentrate în teritoriu pentru reglementarea regimului proprietăţii funciare.
[Anexa nr.3 completată prin Hot. Guv. nr.252 din 15.03.2000] Aprobată prin Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 538 din 14 iunie 1999 LISTA hotărîrilor Guvernului Republicii Moldova, care se abrogă 1. Punctele 1-7 ale Hotărîrii Guvernului Republicii Moldova nr. 20 din 10 ianuarie 1995 "Cu privire la aprobarea structurii, personalului scriptic şi atribuţiilor principale ale Agenţiei Naţionale pentru Geodezie, Cartografie şi Cadastru" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1995, nr. 14, art. 61). 2. Primul alineat din punctul 1 al Hotărîrii Guvernului Republicii Moldova nr. 562 din 11 august 1995 "Cu privire la aprobarea Regulamentului Agenţiei Naţionale pentru Geodezie, Cartografie şi Cadastru" (Monitorul Oficial, 1997, nr. 61,art. 491). 3. Punctul 3 din anexa la Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 727 din 30 decembrie 1996 "Cu privire la trecerea Biroului Central de Inventariere Tehnică a Bunurilor sub autoritatea Agenţiei Naţionale pentru Geodezie, Cartografie şi Cadastru" (Monitorul Oficial, 1997, nr. 4-5, art. 11). 4. Punctul 14 al anexei nr. 2 din Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 508 din 2 iunie 1997 "Privind efectivul-limită al ministerelor şi altor organe ale administraţiei publice" (Monitorul Oficial, 1997, nr. 46-47, art. 471). 5. Subpunctul b) din punctul 3 al Hotărîrii Guvernului Republicii Moldova nr. 1148 din 11 decembrie 1997 "Privind modificarea şi completarea unor hotărîri ale Guvernului Republicii Moldova" (Monitorul Oficial, 1998, nr. 6-7, art. 45). 6. Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 1202 din 29 decembrie 1997 "Despre crearea Serviciului de stat pentru reglementarea regimului proprietăţii funciare şi cadastru funciar general" (Monitorul Oficial, 1998, nr. 12-13, art. 80).