H O T Ă R Î R E

pentru aprobarea Regulamentului privind privatizarea

patrimoniului public la preţ simbolic

 

nr. 865  din  21.09.99

 

Monitorul Oficial al R.Moldova nr.106-108/933 din 30.09.1999

 

* * *

Guvernul Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE:

1. Se aprobă Regulamentul privind privatizarea patrimoniului public la preţ simbolic (se anexează).

2. Autorităţile centrale de specialitate ale statului vor prezenta Departamentului privatizării şi administrării proprietăţii de stat pe lîngă Ministerul Economiei şi Reformelor propuneri privind obiectele ce urmează să fie privatizate la preţ simbolic şi condiţiile obligatorii pentru privatizarea lor.

 

PRIM-MINISTRU
AL REPUBLICII MOLDOVAIon STURZA

 

Contrasemnată:
Viceprim-ministru,
ministrul economiei şi reformelorAlexandru Muravschi

Chişinău, 21 septembrie 1999.
Nr.865.

 

Aprobat

prin Hotărîrea Guvernului

Republicii Moldova

nr.865 din 21 septembrie 1999

 

REGULAMENTUL

privind privatizarea patrimoniului public la preţ simbolic

 

I. DISPOZIŢII GENERALE

1. Regulamentul privind privatizarea patrimoniului public la preţ simbolic (în continuare – Regulamentul) este elaborat în conformitate cu art.291 al Legii nr.1217-XIII din 25 iunie 1997 cu privire la Programul de privatizare pentru anii 1997-1998 (Monitorul Oficial, 1997, nr.59-60, art.518; 1999, nr.55, art.254) şi stabileşte modul de vînzare a patrimoniului public prin intermediul concursurilor investiţionale la preţul simbolic de un leu (în continuare – preţ simbolic).

2. Prezentul Regulament se aplică în cazul patrimoniului public privatizabil al întreprinderilor insolvabile (pachetele de acţiuni ale statului în întreprinderile insolvabile), precum şi în cazul obiectelor de construcţie nefinalizate şi determină:

a) procedura de selectare a întreprinderilor insolvabile (a pachetelor de acţiuni ale statului în întreprinderile insolvabile) şi a obiectelor de construcţie nefinalizate, denumite în continuare obiecte, care se privatizează la preţ simbolic;

b) modul de organizare a concursului şi condiţiile de participare;

c) procedura desfăşurării concursului şi efectuării totalurilor lui;

d) procedura încheierii contractului de vînzare-cumpărare a patrimoniului public.

3. Lista obiectelor supuse privatizării la preţ simbolic este aprobată de Guvern la propunerea Departamentului privatizării şi administrării proprietăţii de stat pe lîngă Ministerul Economiei şi Reformelor (în continuare – Departamentul privatizării).

4. Pregătirea obiectelor pentru concurs şi organizarea concursurilor este efectuată de către Departamentul privatizării.

5. La concurs pot participa persoane fizice şi juridice autohtone şi străine, care întrunesc condiţiile de ordin social, investiţional şi de alt ordin, stabilite de legislaţia în vigoare, prezentul Regulament, Departamentul privatizării şi, după caz, de autoritatea centrală pentru mediu.

Nu sînt admise la concurs persoanele fizice şi juridice care nu au respectat obligaţiunile cuprinse în contractele de vînzare-cumpărare a patrimoniului supus privatizării, încheiate anterior cu Departamentul privatizării (Ministerul Privatizării) şi nici persoanele juridice aflate în proces de reorganizare.

 

II. PROCEDURILE DE SELECTARE A OBIECTELOR

SUPUSE PRIVATIZĂRII LA PREŢ SIMBOLIC

6. Autorităţile centrale de specialitate ale statului în termen de 15 zile de la data solicitării lor către Departamentul privatizării vor face propuneri privind obiectele ce urmează să fie incluse în lista obiectelor supuse privatizării la preţ simbolic şi cerinţele argumentate de ordin social, investiţional şi de alt ordin, ce trebuie incluse în condiţiile concursului pentru fiecare obiect.

7. În baza propunerilor autorităţilor centrale de specialitate ale statului şi analizei activităţii financiar-economice a întreprinderilor pe perioada ultimilor trei ani, Departamentul privatizării va întocmi şi va prezenta Guvernului spre aprobare lista obiectelor privatizabile.

8. În lista obiectelor supuse privatizării la preţ simbolic Departamentul privatizării va include întreprinderile care corespund unuia sau cîtorva dintre următoarele criterii:

a) sînt insolvabile şi/sau nu funcţionează mai mult de un an de zile;

b) peste 50 la sută din datoriile creditoare au depăşit termenul de doi ani;

c) au fost scoase la vînzare de cel puţin 5 ori, inclusiv la preţ minim, sau la licitaţiile cu reducere.

Obiectele de construcţie nefinalizate se includ în lista menţionată, dacă anterior au fost scoase la vînzare de cel puţin 3 ori.

 

III. MODUL DE ORGANIZARE A CONCURSULUI

9. Organizarea şi desfăşurarea concursului de vînzare a obiectelor la preţ simbolic se efectuează de către Comisia pentru desfăşurarea concursurilor şi negocierilor directe la privatizarea patrimoniului public, aprobată prin Hotărîrea Guvernului nr.1523 din 26 noiembrie 2002.

[Pct.9 în redacţia Hot.Guv. nr.1112 din 11.09.03, în vigoare 19.09.03]

 

10. Şedinţele Comisiei sînt deliberative, dacă la ele participă cel puţin două treimi din membrii ei. Deciziile Comisiei se adoptă prin vot deschis cu majoritatea simplă de voturi. În cazul în care voturile sînt egale, votul preşedintelui este decisiv. Procesele-verbale ale Comisiei sînt semnate de toţi membrii prezenţi la şedinţă.

În cazul în care un membru al Comisiei nu semnează procesul-verbal, el îşi va expune în scris opinia separată, care se va anexa la procesul-verbal.

11. Departamentul privatizării:

a) elaborează documentele privind obiectul scos la vînzare la preţ simbolic;

b) întocmeşte documentele necesare pentru desfăşurarea concursului, stabileşte termenul de prezentare a ofertelor, elaborează comunicatul informativ respectiv;

c) recepţionează, înregistrează şi ţine în păstrare documentele depuse de participanţii la concurs;

d) stabileşte condiţiile şi termenele de desfăşurare a concursului;

e) comunică participanţilor rezultatele concursului şi întocmeşte comunicatul informativ privind aceste rezultate;

f) întocmeşte contractul de vînzare-cumpărare a obiectului.

12. Comisia exercită următoarele atribuţii principale:

a) verificarea documentelor privind obiectul scos la vînzare la preţ simbolic;

b) stabilirea criteriilor de evaluare a ofertelor sociale, investiţionale şi de alt ordin;

c) evaluarea potenţialului financiar şi tehnic al investitorilor, a ofertelor lor investiţionale şi de alt ordin;

d) desfăşurarea concursului şi evaluarea totalurilor lui, determinarea cîştigătorului sau luarea altor decizii privind rezultatele concursului, prezentarea procesului-verbal respectiv la Departamentul privatizării.

13. În setul de documente necesare desfăşurării concursului pentru vînzarea întreprinderilor insolvabile (pachetelor de acţiuni ale statului în întreprinderile insolvabile) la preţ simbolic se includ:

a) copiile certificatelor înregistrării de stat şi emisiei de acţiuni, precum şi copia statutului, autentificate în modul stabilit;

b) fişa informativă a întreprinderii la data întocmirii bilanţului pentru trimestrul care a precedat scoaterea ei la concurs, conform modelului aprobat de Departamentul privatizării;

c) copia actului privind dreptul de folosinţă a terenului;

d) după caz, avizul privind starea ecologică a întreprinderii şi restricţiile stabilite de organele protecţiei mediului înconjurător;

e) bilanţul contabil şi raportul financiar, precum şi anexele la bilanţul contabil şi la raportul privind rezultatele exerciţiului financiar pe anul precedent şi pe trimestrul de rînd al anului în curs;

f) certificatul de la inspectoratul fiscal de stat teritorial privind datoriile faţă de buget şi Fondul Social, inclusiv penalităţile de întîrziere;

g) după caz, copia documentului privind înregistrarea imobilului la organul cadastral teritorial;

h) alte documente, prevăzute de legislaţie.

14. În setul de documente necesare desfăşurării concursului pentru vînzarea obiectelor de construcţie nefinalizate se includ:

a) copia hotărîrii privind dreptul de folosinţă a terenului;

b) după caz, copia documentului privind înregistrarea imobilului la organul cadastral teritorial;

c) alte documente, prevăzute de legislaţie.

15. Departamentul privatizării publică comunicatul informativ cu privire la desfăşurarea concursului în presa republicană şi în alte publicaţii, după caz, îl difuzează în străinătate prin intermediul ambasadelor Republicii Moldova şi al Camerei de Comerţ şi Industrie, al ambasadelor străine, precum şi pe alte căi.

16. Comunicatul informativ cu privire la concurs trebuie să includă următoarele date despre obiect:

a) denumirea şi adresa juridică a obiectului, denumirea şi adresa vînzătorului;

b) cota-parte şi numărul de acţiuni ale statului, puse în vînzare la concurs, şi condiţiile de vînzare a acestora (pentru societăţile pe acţiuni);

c) cota-parte deţinută în patrimoniul obiectului, pus în vînzare la concurs, şi condiţiile de vînzare a acesteia (pentru celelalte obiecte, cu excepţia societăţilor pe acţiuni);

d) genurile principale de activitate (pentru întreprinderi);

e) indicatorii tehnici şi gradul de finalizare (pentru obiectele de construcţie nefinalizate);

f) condiţiile concursului;

g) suma garanţiei de participare la concurs;

h) termenul de depunere a ofertelor pentru participare la concurs;

i) criteriile de selectare a cîştigătorului.

În comunicatul informativ pot fi incluse şi alte date.

17. Condiţii obligatorii ale concursului pot fi:

a) menţinerea statelor sau înfiinţarea noilor locuri de muncă;

b) menţinerea profilului de activitate (de producţie) sau declararea moratoriului pentru lichidarea întreprinderii pe termen de cel puţin 5 ani;

c) realizarea, după caz, a unui program de protecţie a mediului de impactul negativ al obiectului;

d) achitarea datoriilor creditoare ale întreprinderii în termen de 6 luni din data semnării contractului de vînzare-cumpărare a obiectului;

e) efectuarea investiţiilor necesare pentru asigurarea activităţii de producţie a întreprinderii şi asanarea ei financiară;

f) fabricarea anumitor tipuri de producţie sau practicarea anumitor activităţi de antreprenoriat; predarea în exploatare a obiectului de construcţie nefinalizat;

g) interdicţia alienării obiectului pînă la îndeplinirea de către cîştigătorul concursului a tuturor obligaţiunilor asumate.

După caz, pot fi stabilite şi alte condiţii de concurs.

18. Participanţii la concurs sînt în drept:

a) după achitarea taxei de garanţie şi semnarea unui angajament de confidenţialitate, să ia cunoştinţă de obiectul scos la concurs în termenele stabilite de Departamentul privatizării de comun acord cu administraţia obiectului;

b) să ia cunoştinţă de documentele cu privire la obiectul scos la vînzare.

 

IV. MODUL DE DESFĂŞURARE ŞI DE EFECTUARE

A TOTALURILOR CONCURSULUI

19. Concursurile de vînzare a obiectelor la preţ simbolic se desfăşoară într-o singură etapă.

20. După publicarea comunicatului informativ fiecare participant la concurs prezintă secretarului Comisiei în termenul stabilit de Departamentul privatizării următoarele documente, în limba de stat sau în altă limbă (cu traducerea în limba de stat), într-un plic sigilat:

a) copia certificatului înregistrării de stat (pentru participanţii străini – copia extrasului din registrul comercial, eliberată cel mult după trei luni de la data prezentării documentelor) şi copia statutului întreprinderii, autentificate în modul stabilit – pentru persoanele juridice; copia actului de identitate – pentru persoanele fizice;

b) documentul ce confirmă posibilităţile investiţionale ale participantului;

c) oferta de participare la concurs, în care se indică propunerile făcute reieşind din condiţiile cu caracter obligatoriu, indicate în comunicatul informativ. Modelul cererii de participare la concurs este aprobat de Departamentul privatizării;

d) documentul ce confirmă depunerea garanţiei de participare la concurs. Suma garanţiei de participare se stabileşte de către Departamentul privatizării, distinct pentru fiecare obiect, în mărime de pînă la 20 mii lei şi se indică în comunicatul informativ;

e) certificatul de la inspectoratul fiscal de stat teritorial privind lipsa datoriilor faţă de buget şi Fondul Social – pentru participanţii autohtoni.

21. Documentele prezentate de către participanţii la concurs sînt confidenţiale şi nu pot fi divulgate. Secretarul Comisiei înregistrează plicurile sigilate cu documente într-un registru special şi eliberează fiecărui participant o adeverinţă, în care se indică numărul de înregistrare a plicului. Plicurile se păstrează într-o cutie sigilată de către Comisie.

22. Deschiderea cutiei se efectuează de către preşedintele Comisiei la şedinţa ordinară de totalizare a rezultatelor concursului. Membrii Comisiei constată integritatea plicurilor, după care le deschid şi se încredinţează de prezenţa documentelor şi a informaţiei necesare, prevăzute de condiţiile concursului, fapt ce se fixează într-un proces-verbal.

În cazul în care participantul la concurs nu a prezentat măcar unul din documentele prevăzute la punctul 20 al prezentului Regulament, comisia nu-l admite la concurs.

23. La deschiderea cutiei şi plicurilor şi anunţarea ofertelor pot asista, cu acordul Comisiei, participanţii la concurs sau reprezentanţii lor, precum şi reprezentanţii presei.

După aceasta Comisia începe examinarea ofertelor.

24. Criteriile principale de determinare a cîştigătorului concursului sînt valoarea angajamentelor asumate, potrivit condiţiilor obligatorii şi de alt ordin ale concursului, prevăzute la punctul 17 al prezentului Regulament, pentru fiecare obiect.

25. Comisia desemnează drept cîştigător al concursului participantul, ofertele căruia satisfac toate condiţiile concursului pentru obiectul în cauză şi conţin cele mai avantajoase propuneri conform condiţiilor lui obligatorii.

În cazul în care ofertele a doi sau mai multor participanţi pentru unul şi acelaşi obiect satisfac toate condiţiile concursului şi sînt echivalente, cîştigătorul concursului este stabilit prin votarea deschisă a membrilor Comisiei.

26. Decizia referitor la cîştigătorii concursului se adoptă de către Comisie la şedinţa ei în termen de cel mult 30 de zile din data încheierii recepţionării documentelor. Comisia întocmeşte un proces-verbal, în care pentru fiecare obiect se consemnează informaţiile privind:

a) obiectul şi condiţiile de vînzare a lui;

b) participanţii la concurs, cu expunerea succintă a ofertelor acestora;

c) cîştigătorul concursului şi ofertele lui definitive;

d) condiţiile şi termenul de încheiere a contractului de vînzare-cumpărare a obiectului.

27. În termen de cinci zile din data adoptării deciziei, Comisia expediază fiecărui participant o înştiinţare despre rezultatele examinării ofertelor lui referitor la obiectul respectiv. Cîştigătorul este informat despre acceptarea ofertei lui şi invitat să semneze contractul de vînzare-cumpărare.

28. În termen de 10 zile din data adoptării deciziei privind cîştigătorii, tuturor participanţilor la concurs li se restituie integral mijloacele băneşti depuse drept garanţie de participare la concurs.

Cîştigătorului concursului care a refuzat să încheie contractul de vînzare-cumpărare şi persoanelor care au refuzat să participe la concurs garanţia de participare nu li se restituie.

29. Vînzarea obiectului pe bază de concurs la preţ simbolic se admite şi în cazul prezenţei unui singur participant, care şi-a asumat obligaţiuni ce satisfac toate condiţiile concursului.

În cazul unei singure cereri de participare care nu satisface toate condiţiile concursului, Comisia este în drept să poarte negocieri directe cu acest participant. În asemenea cazuri condiţiile obligatorii ale concursului nu pot fi revăzute (modificate).

 

V. MODUL DE ÎNCHEIERE A CONTRACTULUI

DE VÎNZARE-CUMPĂRARE A OBIECTULUI

30. În termen de 30 de zile din data în care cîştigătorului concursului i s-a expediat înştiinţarea, Departamentul privatizării încheie cu el contractul de vînzare-cumpărare a obiectului (în continuare – contractul).

În cazurile prevăzute de legislaţie, contractul urmează să fie autentificat notarial şi înregistrat la biroul cadastral teritorial. Cheltuielile ce ţin de autentificarea notarială şi de înregistrare le va suporta cumpărătorul.

31. În contract se includ condiţiile principale şi de alt ordin ale concursului, obligaţiunile reciproce ale părţilor, inclusiv mărimea şi termenele de achitare a creanţelor creditoare şi de efectuare a investiţiilor, perioada realizării programului de protecţie a mediului şi alte obligaţiuni prevăzute în condiţiile concursului. Condiţiile obligatorii ale concursului, incluse în comunicatul informativ, nu pot fi revăzute (modificate).

32. La procurarea de către cîştigătorul concursului a unui pachet de acţiuni, Departamentul privatizării emite în termen de 5 zile din data încheierii contractului dispoziţia de transmitere a acţiunilor şi o expediază registratorului societăţii pe acţiuni respective.

33. La procurarea de către cîştigătorul concursului a obiectului de construcţie nefinalizat, suprafaţa terenului aferent se va evalua în temeiul documentaţiei de proiect şi tehnice, elaborate în conformitate cu condiţiile obligatorii ale concursului, iar în hotărîrea de atribuire a terenului se vor introduce modificările respective.

 

VI. DISPOZIŢII FINALE

34. Departamentul privatizării va efectua sistematic controlul asupra respectării condiţiilor concursului la fiecare obiect. În cazul în care cîştigătorul concursului nu şi-a îndeplinit obligaţiunile asumate în termenele stabilite de contract, Departamentul privatizării va înainta în instanţa judecătorească o acţiune de reziliere a contractului şi de recuperare a pagubelor.

35. Înstrăinarea sau transmiterea în alt mod unei terţe persoane a obiectului procurat, a unor subdiviziuni sau părţi de patrimoniu poate fi efectuată de către cîştigătorul concursului numai după îndeplinirea de către el a tuturor obligaţiunilor asumate prin contractul încheiat.

36. În decurs de 10 zile din data semnării contractului, Departamentul privatizării va publica comunicatul informativ privind rezultatele concursului.

37. Terenul aferent obiectului vîndut la preţ simbolic va fi arendat sau cumpărat de către proprietarul obiectului în conformitate cu legislaţia.

38. Contractul de vînzare-cumpărare a obiectului încheiat cu o persoană juridică străină cade sub incidenţa legilor Republicii Moldova.