HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA
         cu privire la aprobarea Regulamentului, structurii şi
 efectivului-limită ale aparatului central al Ministerului Agriculturii
                        şi Industriei Alimentare

                        Nr.541  din  28.06.2001

       Monitorul Oficial al R.Moldova nr.68-71/554 din 29.06.2001

                                * * *

    Întru executarea  prevederilor  Legii nr.75-XV din 18  aprilie  2001
pentru  modificarea şi completarea Legii cu privire la Guvern  nr.64-XII
din  31  mai  1990  (Monitorul  Oficial  al  Republicii  Moldova,  2001,
nr.44-45, art.192) şi în conformitate cu Hotărîrea Guvernului Republicii
Moldova  nr.266  din  28 aprilie 2001 "Privind unele măsuri  ce  ţin  de
reorganizarea  unor  ministere şi departamente ale  Republicii  Moldova"
(Monitorul  Oficial  al  Republicii Moldova, 2001,  nr.49-50,  art.300),
Guvernul Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE:
    1. Se aprobă:
    Regulamentul  Ministerului  Agriculturii şi  Industriei  Alimentare,
conform anexei nr.1;
    Structura aparatului   central   al  Ministerului  Agriculturii   şi
Industriei Alimentare, conform anexei nr.2.
    2. Se stabileşte   efectivul-limită   al   aparatului   central   al
Ministerului  Agriculturii  şi  Industriei Alimentare în  număr  de  181
unităţi,  cu fondul anual de retribuire a muncii, conform legislaţiei în
vigoare.
    3. Ministerul  Agriculturii şi Industriei Alimentare este succesorul
de drepturi al Ministerului Agriculturii şi Industriei Prelucrătoare.
    4. Se permite  Ministerului Agriculturii şi Industriei Alimentare să
aibă  trei  viceminiştri, inclusiv un prim-viceministru, şi  un  colegiu
constituit din 15 persoane.
    5. Se acordă  Ministerului  Agriculturii  şi  Industriei  Alimentare
dreptul   de  a  modifica  structura  aparatului  central  în   limitele
efectivului  şi structurii aprobate de Guvern, precum şi ale fondului de
remunerare a muncii.
    6. Ministerul  Agriculturii  şi  Industriei Alimentare va  prelua  5
unităţi  din  cele  18 unităţi de personal reduse  din  cadrul  fostului
Departament  al  privatizării şi administrării proprietăţii de stat,  cu
funcţiile de gestionare a patrimoniului de stat în domeniul agriculturii
şi industriei alimentare şi cu alocaţiile respective pentru întreţinerea
acestora, care le revin din contul bugetului de stat.
    7. Se abrogă:
    Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.577 din 15 iunie 1998 "Cu
privire  la aprobarea structurii şi funcţiilor de bază ale  Ministerului
Agriculturii   şi   Industriei  Prelucrătoare"  (Monitorul  Oficial   al
Republicii Moldova, 1998, nr.62-65, art.634; 2000, nr.24-26, art.235);
    Hotărîrea Guvernului  Republicii  Moldova nr.1070 din  22  octombrie
1998  "Cu privire la aprobarea Regulamentului Ministerului  Agriculturii
şi   Industriei  Prelucrătoare  şi  componenţei  nominale  a  colegiului
Ministerului   Agriculturii  şi  Industriei  Prelucrătoare"   (Monitorul
Oficial   al  Republicii  Moldova,  1998,  nr.100-102,  art.1035;  2000,
nr.24-26, art.235).

    Prim-ministru
    al Republicii Moldova                       Vasile TARLEV

    Contrasemnată:
    Viceprim-ministru,
    ministrul agriculturii şi
    industriei alimentare                       Dmitrii Todoroglo
    Ministrul finanţelor                        Mihail Manoli
    Ministrul justiţiei                         Ion Morei

    Chişinău, 28 iunie 2001.
    Nr. 541.

                                                Anexa nr.1
                                         la Hotărîrea Guvernului
                                        Republicii Moldova nr.541
                                            din 28 iunie 2001

                             REGULAMENTUL
          MINISTERULUI AGRICULTURII ŞI INDUSTRIEI ALIMENTARE

                        I. Dispoziţii generale
    1. Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare (în continuare -
Minister)  este  organul central de specialitate, abilitat să  promoveze
politica  unică  a  statului  în  domeniul  agriculturii  şi  industriei
alimentare,   fiind   responsabil   de  dezvoltarea   acestora   şi   de
infrastructura lor economică şi socială.
    2. În activitatea   sa  Ministerul  se  călăuzeşte  de   Constituţia
Republicii   Moldova,   actele  legislative,   decretele   Preşedintelui
Republicii  Moldova, hotărîrile şi ordonanţele Guvernului, de alte  acte
normative, precum şi de prezentul regulament.
    3. Pentru fundamentarea multilaterală a politicii agrare, efectuarea
analizelor  şi prognozelor dezvoltării social-economice a sectoarelor de
profil,   elaborarea  actelor  normative,  programelor  teritoriale   şi
ramurale   de  stat,  argumentarea  tehnico-ştiinţifică,  studierea   şi
implementarea  experienţei mondiale în ramurile de resort şi  realizarea
obiectivelor politicii agrare, pe lîngă Minister funcţionează instituţii
şi organizaţii specializate.
    4. Ministerul  administrează, de regulă, instituţiile din  subordine
prin  intermediul  direcţiilor generale agricultură şi  alimentaţie  din
unităţile administrativ-teritoriale, dirijează activitatea asociaţiilor,
întreprinderilor  agricole  de stat şi instituţiilor de  învăţămînt  din
subordine,  realizînd  sarcini de importanţă naţională; direct sau  prin
intermediul  organelor  create, coordonează activitatea şi exercită,  în
limitele   competenţei  stabilite  prin  lege,  controlul  gospodăriilor
ţărăneşti  (de  fermier),  agenţilor economici, indiferent de  tipul  de
proprietate  şi  forma  juridică de organizare,  în  vederea  utilizării
terenurilor,  seminţelor,  materialului  săditor,  vitelor  de  prăsilă,
fabricării  şi comercializării materiei prime şi producţiei  prelucrate,
conform  standardelor  şi  normelor  în  vigoare,  respectării  tehnicii
securităţii, executării cerinţelor veterinare de profilaxie şi tratament
contra   bolilor  la  animale  şi  a  normelor  stabilite  în  protecţia
plantelor.
    5. Ministerul  este persoană juridică, dispune de ştampilă cu  Stema
de  Stat  a  Republicii  Moldova şi denumirea sa în limba  de  stat,  de
conturi bancare şi trezoreriale, de mijloace financiare şi materiale.

                      II. Sarcinile Ministerului
    6. Întru promovarea   politicii   agrare,   asigurarea   dezvoltării
agriculturii,   industriei   alimentare  şi  a   localităţilor   rurale,
Ministerul exercită următoarele sarcini principale:
    executarea acţiunilor  organizatorice  şi economice  orientate  spre
realizarea   unor   obiective   concrete  ce  ar   asigura   dezvoltarea
agriculturii,  industriei  alimentare, a cercetărilor şi  învăţămîntului
agricol, a infrastructurii de piaţă aferente sectorului subordonat;
    perfecţionarea  permanentă  a relaţiilor  patrimoniale,  comerciale,
tehnologice,  financiare  şi  administrative dintre  agenţii  economici,
organele  administraţiei  publice, instituţiile de stat şi private  care
activează  în agricultură şi industria alimentară, în sfera de cercetare
şi  învăţămînt, precum şi a relaţiilor respective dintre aceste domenii,
orice  agent  economic  şi  instituţie din alte  domenii  ale  economiei
naţionale şi internaţionale;
    stimularea şi  monitorizarea  folosirii  sistemelor  de  agricultură
durabilă  şi  eficientă  bazate pe menţinerea şi  sporirea  fertilităţii
solului  prin  aplicarea metodelor şi măsurilor respective  agrotehnice,
agrochimice,   de  îmbunătăţiri  funciare,  organizare  şi  amenajare  a
teritoriului,  inclusiv  prin  întreţinerea  şi  dezvoltarea  sistemelor
hidroameliorative   şi   de  conservare  a  solului,  de   menţinere   a
echilibrului  ecologic,  de valorificare a rezervelor de  apă,  inclusiv
minerală;
    dezvoltarea,   prin  aplicarea  tuturor  pîrghiilor,  a  producerii,
înmulţirii  şi comercializării materialului semincer, săditor şi a celui
de   prăsilă   certificat   ca   bază   strategică   pentru   asigurarea
competitivităţii producţiei agricole vegetale şi animaliere autohtone;
    promovarea unei politici tehnice orientate spre asigurarea folosirii
raţionale  a  resurselor  energetice,  a  parcului  existent  de  maşini
agricole  şi tractoare în scopul implementării tehnologiilor moderne  în
agricultură şi spre sporirea eficienţei producţiei agricole;
    reglementarea  şi perfecţionarea continuă a procesului de formare şi
funcţionare  a mecanismelor instituţionale, financiare şi juridice întru
redistribuirea   socialmente   echitabilă   şi  economic   eficientă   a
drepturilor  de  proprietate asupra terenurilor agricole, în  special  a
componentelor  sale  -  drepturile  de folosinţă, de  dispoziţie  şi  de
posesie,  - prin diversificarea şi consolidarea legislativă a statutelor
juridico-patrimoniale  atribuite  acestor terenuri în scopul  protejării
producătorilor    agricoli    contra    discriminării    şi    fraudelor
economico-financiare  şi patrimoniale, a producerii agricole stabile  şi
prin  dezvoltarea  unei  pieţe funciare organizate, capabile  să  atragă
resurse financiare investiţionale şi de credit;
    încurajarea consolidării   potenţialului   economic  managerial   al
agricultorilor  prin implementarea programelor naţionale de  consultanţă
şi  restructurarea  corporativă  a producerii agricole,  prin  acordarea
asistenţei  speciale proprietarilor funciari care încetează  activitatea
agricolă,  prin  contribuirea  la acordarea garanţiilor de  stat  pentru
consolidarea  fondurilor funciare în gestiune economică unică în vederea
eficientizării agriculturii şi competitivităţii produselor ei;
    crearea şi administrarea,   conform   legislaţiei  în   vigoare,   a
fondurilor  speciale de susţinere a agricultorilor în vederea asigurării
lor cu surse alternative de producţie, cu facilităţi suplimentare pentru
comercializarea     produselor    proprii,    a    restructurării    lor
economico-financiare;
    administrarea folosirii economico-ecologice a potenţialului agrar al
ţării  prin  reglementarea aplicării unor proiecte-tip de  organizare  a
teritoriului  în  funcţie  de  categoria  economico-socială  a  fiecărui
agricultor concret şi de zona agroclimatică a terenurilor;
    organizarea modernizării  permanente a bazei tehnico-materiale  prin
promovarea  unei  politici investiţionale flexibile şi atractive  pentru
investitorii   autohtoni  şi  străini,  prin  facilitarea  accesului  la
tehnologiile avansate de pe pieţele internaţionale şi prin stimularea pe
toate   căile   a  implementării  realizărilor  ştiinţei  naţionale   şi
internaţionale;
    elaborarea şi   implementarea  mecanismelor  juridice,   financiare,
instituţionale  şi corporative necesare pentru promovarea unei  politici
unice   şi   ferme   de  integrare  pe  verticală   a   întreprinderilor
prelucrătoare  cu  producătorii agricoli, cu structurile  comerciale  şi
financiare,  în  scopul  asigurării cît mai depline a  capacităţilor  de
prelucrare   cu  materie  primă  de  calitate,  echilibrării  relaţiilor
economico-financiare şi patrimoniale dintre agricultori şi prelucrători;
    asigurarea formării  şi  funcţionării  unei  reţele  teritoriale  de
servicii  de consultanţă, de pregătire şi de reciclare pentru  manageri,
funcţionarii   publici,   specialiştii  din  agricultură  şi   industria
alimentară,  a pieţei produselor, serviciilor şi factorilor de producţie
agricolă şi agroindustrială;
    încurajarea integrării   procesului  de  instruire  cu  necesităţile
proceselor  de  producţie  şi ale celor de distribuţie a  factorilor  de
producţie  şi  a  produselor  de profil prin  sprijinirea  practicii  de
producţie şi de instruire la întreprinderile subordonate Ministerului şi
la  cele  private  din sectoarele de profil,  în  scopul  perfecţionării
continue   a   sistemului  învăţămîntului  agricol,  agroindustrial   şi
agroeconomic;
    coordonarea lucrărilor  şi  determinarea direcţiilor  prioritare  de
cercetări,   precum   şi   contribuirea  la  acordarea   şi   promovarea
facilităţilor  de  ordin  financiar,  juridic  şi  instituţional  pentru
asigurarea   instituţiilor  publice  şi  private  de  cercetări  şi   de
învăţămînt  în  vederea  sporirii activităţii  de  invenţie,  brevetare,
raţionalizare   tehnică   şi   economică,  a  editării   şi   propagării
realizărilor   ştiinţifice,  elaborării  şi  implementării   programelor
tehnico-ştiinţifice şi economice;
    organizarea activităţii   organismelor  acreditate  de  evaluare   a
conformităţii   producţiei,  proceselor  şi  serviciilor  din   sectorul
agroalimentar,  a  producţiei destinate exportului pentru concursuri  şi
expoziţii,  de  soluţionare  a  problemelor de  arbitraj  al  calităţii,
aprobare  a  noilor  tipuri  de  produse  cu  denumirea  de  origine,  a
importului  şi utilizării mijloacelor toxice, a preparatelor  veterinare
etc.    În   vederea   impulsionării   progresului   tehnico-ştiinţific,
învăţămîntului  şi  consultărilor  pentru  cadrele  corespunzătoare  din
sectoarele de profil;
    actualizarea   permanentă   a  categoriilor   economico-sociale   de
localităţi  rurale şi clasificarea lor în vederea aplicării tipurilor de
strategii de dezvoltare a satelor în funcţie de categoria fiecăruia;
    elaborarea şi  implementarea  unui complex de proiecte  individuale,
regionale  şi naţionale de dezvoltare a localităţilor rurale din ţară în
baza atragerii de resurse externe şi interne, publice şi private;
    monitorizarea  şi  înaintarea,  în modul  stabilit,  a  propunerilor
privind    perfecţionarea    mecanismelor   juridice,   financiare    şi
instituţionale   de  retribuire  a  muncii  agricultorilor  în   vederea
echilibrării venitului lor şi al familiilor lor cu cel al managerilor şi
proprietarilor  din  celelalte ramuri-cheie sau ramuri  care  acumulează
profiturile generate de agricultură;
    susţinerea şi  promovarea  pe toate căile a formării  organizaţiilor
neguvernamentale     ale    agricultorilor    de    toate    categoriile
social-economice,  etnoculturale şi demografice care exprimă  interesele
economice,  apără  şi  promovează interesele şi drepturile  lor  civice,
economice, sociale, culturale şi spirituale;
    elaborarea şi  implementarea  programelor  de  dezvoltare  a  pieţei
factorilor  de  producţie,  a capitalului financiar,  a  serviciilor  de
infrastructură, a realizărilor ştiinţei agricole şi economice, precum şi
a programelor de extindere a pieţelor de desfacere a produselor agricole
şi agroindustriale autohtone;
    exercitarea unui  control permanent asupra calităţii produselor prin
acordarea de licenţe pentru anumite genuri de activitate economică, prin
certificare,   standardizare  şi  măsuri  metrologice,  supraveghere  şi
control  în domeniul construcţiei capitale, reconstrucţiei şi reutilării
tehnice   a   capacităţilor  de  producţie,  expertiza   fundamentărilor
tehnico-economice ale achiziţionării utilajului de import;
    promovarea unei  politici  flexibile de atragere a investiţiilor  în
agricultură  şi  industria alimentară prin elaborarea  şi  implementarea
unor măsuri adecvate de ordin legislativ şi financiar, adoptate în modul
stabilit;
    protejarea agricultorilor   contra   insecurităţii   informaţionale,
fiscale,  financiare, comerciale, patrimoniale, juridice şi de alt  gen,
contra  fenomenelor  de  parazitism social-economic şi  de  subminare  a
temeliilor tehnologice şi sociale ale agriculturii;
    dirijarea metodologică şi organizarea controlului asupra activităţii
economico-financiare  şi contabile a instituţiilor din subordine, precum
şi asigurarea prezentării, în modul stabilit, a dărilor de seamă privind
activitatea acestora şi a Ministerului.

                       Ш. Funcţiile Ministerului
    7. Ministerul  Agriculturii şi Industriei Alimentare are următoarele
funcţii de bază:
    elaborarea şi promovarea politicii agrare a statului;
    asigurarea securităţii  alimentare a populaţiei în ceea ce  priveşte
calitatea, cantitatea şi accesibilitatea alimentaţiei;
    atragerea, prin  eforturile  proprii  sau  de comun  acord  cu  alte
ministere  şi  organe  de  stat, a resurselor  financiare  naţionale  şi
internaţionale pentru elaborarea şi implementarea unor programe concrete
ce vizează realizarea obiectivelor politicii agrare a statului;
    licenţierea unor   genuri  de  activitate  conform  legislaţiei   în
vigoare;
    asigurarea dezvoltării   sistemului  de  pregătire  şi  reciclare  a
cadrelor,  precum  şi  răspîndirea cunoştinţelor în  sectorul  agrar  şi
agroindustrial,   inclusiv  prin  organizarea  studierii  şi  propagării
experienţei avansate din ţară şi din străinătate;
    elaborarea şi   aplicarea   cadrului   legislativ   necesar   pentru
realizarea obiectivelor politicii agrare în ceea ce priveşte formarea şi
funcţionarea pieţei funciare, infrastructurilor de asigurare a agenţilor
economici  din  sectorul agrar şi agroindustrial cu resurse  financiare,
informaţionale, funciare, materiale şi tehnologice;
    asigurarea monitorizării,   cercetării,  prognozării  şi   studierii
pieţei interne şi internaţionale de produse agricole, agroindustriale şi
a  factorilor  de producţie pentru sectorul agrar şi  agroindustrial  al
ţării;
    susţinerea activităţii  agenţilor  economici din sectorul  agrar  şi
agroindustrial  al  ţării pe alte pieţe, atît prin  crearea  condiţiilor
necesare   pentru   export,   cît  şi  pentru  import,   inclusiv   prin
monitorizarea tranzacţiilor internaţionale strategice pentru dezvoltarea
agriculturii;
    asigurarea elaborării  reglementărilor  tehnice  în  agricultură  şi
indistria    alimentară,    supravegherea   conformităţii    produselor,
proceselor, serviciilor certificate cu cerinţele documentelor normative;
    asigurarea respectării  restricţiilor de ordin ecologic în  sectorul
agrar   şi  agroindustrial,  inclusiv  prin  efectuarea  lucrărilor   de
îmbunătăţiri  funciare  şi a controlului asupra  exploatării  resurselor
funciare ale ţării;
    promovarea politicii  investiţionale  prin mijloace proprii  şi  ale
agenţilor  economici  din  ramură, precum şi prin atragerea  de  resurse
locale   şi  străine,  în  scopul  asigurării  utilizării  eficiente   a
resurselor naturale, energetice, a mijloacelor tehnice şi de transport;
    dezvoltarea,  prin toate mijloacele accesibile, a bazei reproductive
a  agriculturii  naţionale  în  sfera  semenologiei,  pepinieritului  şi
reproducerii   animalelor  de  prăsilă  întru  asigurarea  necesităţilor
interne  şi  a exportului de material semincer, săditor şi a  şeptelului
animalier;
    asigurarea, prin   mijloace   proprii  (prevăzute  anual  în   legea
bugetului)  şi atrase, a cercetărilor ştiinţifice prioritare în  vederea
implementării sistemelor ştiinţifice în fitotehnie, zootehnie, industria
alimentară, infrastructurile agroindustriale, resursele funciare, precum
şi în alte ramuri ale sectorului agrar şi agroindustrial;
    asigurarea gestionării  eficiente  a patrimoniului de stat aflat  în
subordonarea Ministerului;
    exercitarea controlului    de   stat   în   sectoarele   agrar    şi
agroindustrial   în   vederea  exploatării  eficiente  a  maşinilor   şi
utilajelor,  utilizării raţionale a resurselor energetice,  desfăşurării
activităţilor  pentru  carantina,  protecţia  plantelor  şi  animalelor,
efectuării lucrărilor agrochimice şi de îmbunătăţiri funciare;
    gestionarea patrimoniului de stat la întreprinderile de ramură.

                      IV. Drepturile Ministerului
    8. Ministerul,  în  temeiul  prezentului  regulament  şi  în  scopul
executării  legilor  în  vigoare,  decretelor  Preşedintelui  Republicii
Moldova,  hotărîrilor, ordonanţelor şi dispoziţiilor Guvernului,  emite,
în   limitele   competenţelor  sale,  ordine,  instrucţiuni,   indicaţii
metodologice  şi  dispoziţii  executorii pentru  toate  întreprinderile,
organizaţiile   şi   instituţiile  ramurale,  indiferent  de  tipul   de
proprietate  şi  de  subordonarea  lor  departamentală,  organizează  şi
controlează executarea acestora.
    9. Ministerul  emite,  după  caz, în colaborare cu  alte  ministere,
departamente, servicii şi inspectorate de stat, acte normative comune.
    10. Ministerul este investit cu următoarele drepturi:
    să solicite de    la   ministere   şi   departamente,   autorităţile
administraţiei  publice locale, întreprinderi, organizaţii şi instituţii
informaţii   referitoare  la  promovarea  politicii  agrare,   materiale
necesare  pentru  analiza  economică şi  întocmirea  pronosticurilor  şi
programelor de dezvoltare social-economică;
    să beneficieze  de  bazele de date oficiale în domeniul  informaţiei
statistice, financiare, fiscale, economice, juridice etc.;
    să aplice, în  modul  stabilit de legislaţia în vigoare,  măsuri  în
vederea  realizării direcţiilor prioritare ale programului de activitate
a Ministerului;
    să iniţieze procedura     de    reorganizare    şi    lichidare    a
întreprinderilor  de stat, instituţiilor de cercetări, de învăţămînt, de
proiectări  şi construcţii, tehnologice şi alte formaţiuni din  sectorul
subordonat;
    să încheie, din    însărcinarea   Guvernului   Republicii   Moldova,
contracte  de  comerţ  exterior,  acorduri cu  privire  la  schimbul  de
mărfuri,  asistenţa tehnică, colaborarea tehnico-ştiinţifică şi în  alte
domenii, conform drepturilor delegate;
    să exercite controlul  asupra realizării contractelor  (acordurilor)
în  domeniul  relaţiilor  economice  externe de profil  şi  să  prezinte
Guvernului propuneri privind executarea, modificarea şi rezilierea lor;
    să adopte, în    limitele   competenţei   sale,   hotărîri   privind
accelerarea   implementării  măsurilor  politicii  agrare,   organizarea
elaborării  şi  realizarea pronosticurilor şi programelor de  dezvoltare
social-economică a sectorului agrar şi a industriei alimentare;
    să convoace consfătuiri  cu  participarea factorilor de  decizie  ai
ministerelor,  departamentelor,  instituţiilor  ştiinţifice şi  a  altor
organe în problemele ce ţin de competenţa sa;
    să participe   la   negocierile  privind  acordurile   în   domeniul
relaţiilor  economice  externe referitoare la domeniile de activitate  a
Ministerului;
    să comande (prin  comanda de stat) lucrări de cercetări ştiinţifice,
programe informative şi economice în vederea realizării politicii agrare
şi  elaborărilor  privind dezvoltarea social-economică a sectoarelor  de
profil;
    să determine  direcţiile principale ale cercetărilor ştiinţifice  în
corespundere   cu   sarcinile  politicii  agrare  şi   ale   dezvoltării
social-economice a sectorului agrar şi a industriei alimentare;
    să solicite sau  să  pună  la  dispoziţie,  să  ia  sau  să  dea  în
folosinţă,  conform  legislaţiei  în  vigoare,  în  scopul  îndeplinirii
sarcinilor  sale,  fonduri  fixe şi circulante, mijloace  de  transport,
echipamente  de prelucrare, multiplicare sau transmitere a  informaţiei,
resurse informaţionale etc.;
    să exercite controlul  de  stat  (prin  acordarea,  suspendarea  sau
retragerea licenţelor, autorizaţiilor, prin autentificarea testărilor şi
cercetărilor,  prin  elaborarea şi instituirea legislativă  a  normelor,
instrucţiunilor şi recomandărilor);
    să monitorizeze domeniile politicii agrare;
    să acorde asistenţă de consultanţă;
    să elaboreze  şi  să  realizeze  programe  de  stat  orientate  spre
obţinerea unor obiective concrete în domeniile politicii agrare;
    să gestioneze patrimoniul de stat la întreprinderile de ramură;
    să coordoneze  şi  să monitorizeze activităţile tuturor  programelor
investiţionale, proiectelor de asistenţă umanitară din ramură;
    alte drepturi şi împuterniciri necesare pentru realizarea sarcinilor
sale de bază.

                      V. Conducerea Ministerului
    11. Ministerul   este   condus   de   viceprim-ministru,   ministrul
agriculturii şi industriei alimentare, desemnat şi demis în corespundere
cu  prevederile  Constituţiei Republicii Moldova şi Legii cu privire  la
Guvern.
    12. Ministrul  are  adjuncţi, desemnaţi şi destituiţi de  Guvern  la
propunerea ministrului. Adjuncţii se subordonează nemijlocit ministrului
şi   organizează   activitatea  în  cadrul  Ministerului   în   limitele
împuternicirilor ce le-au fost atribuite.
    13. Ministrul:
    conduce activitatea  Ministerului  şi  poartă  răspundere  personală
pentru  realizarea sarcinilor ce-i revin, pentru utilizarea raţională  a
mijloacelor bugetare, integritatea mijloacelor financiare şi a valorilor
materiale, autenticitatea indicilor cuprinşi în evidenţa contabilă şi în
dările de seamă;
    asigură executarea   legilor,  decretelor  Preşedintelui  Republicii
Moldova,  hotărîrilor, ordonanţelor şi dispoziţiilor Guvernului,  precum
şi  îndeplinirea  sarcinilor şi obligaţiilor ce decurg  din  prevederile
prezentului regulament şi din alte acte normative;
    prezintă, în  modul stabilit, Guvernului spre examinare proiecte  de
hotărîri, ordonanţe ale Guvernului, de programe şi acte normative;
    delimitează obligaţiile   adjuncţilor  săi  şi  ale   conducătorilor
subdiviziunilor Ministerului;
    organizează activitatea Ministerului şi conduce şedinţele colegiului
şi consiliului tehnico-ştiinţific;
    angajează şi concediază conducătorii subdiviziunilor Ministerului;
    modifică, în  limitele  fondului stabilit de retribuire a muncii  şi
numărului-limită  de personal, structura subdiviziunilor interioare  ale
aparatului central al Ministerului, dacă Guvernul nu prevede altceva;
    aprobă regulamentele    subdiviziunilor    Ministerului    şi    ale
instituţiilor din subordonarea lui;
    emite ordine şi directive, controlează executarea lor;
    reprezintă republica,  Ministerul, în limitele împuternicirilor sale
sau  în  temeiul  unor misiuni încredinţate de  Preşedintele  Republicii
Moldova  sau de Guvern, în relaţiile cu persoane juridice şi fizice  din
ţară  şi  din  alte state, încheie şi  reziliază  contracte  (acorduri),
semnează documente financiare şi de altă natură;
    exercită şi alte împuterniciri, atribuite prin legislaţie.
    În lipsa ministrului,  funcţiile  acestuia le exercită  unul  dintre
viceminiştri, desemnat prin ordin de către ministru.
    14. Viceminiştrii   şi  conducătorii  subdiviziunilor,  în  limitele
împuternicirilor  atribuite, poartă răspundere pentru deciziile luate şi
pentru activitatea Ministerului.
    15. Departamentele   sînt   principalele  subdiviziuni   structural-
funcţionale   ale   Ministerului.  Ele  activează  în  baza   propriilor
regulamente  vizate de viceministrul respectiv şi aprobate prin  ordinul
ministrului.
    16. Direcţia  generală administrativ-organizatorică se  subordonează
nemijlocit  ministrului  şi  poartă răspundere pentru  asigurarea  bunei
desfăşurări   a  activităţii  Ministerului,  inclusiv  prin  organizarea
eficientă  a fluxurilor de documentaţie atît în cadrul Ministerului, cît
şi   în   relaţiile   cu  alte  organe,   organizaţii,   instituţii   şi
întreprinderi.
    17. Şefii departamentelor,    şefii    direcţiilor    generale    şi
funcţionarii  aparatului  central al Ministerului, în baza  rezultatelor
concursului, sînt numiţi şi demişi prin ordinul ministrului.
    18. În cadrul  Ministerului  se  instituie un  colegiu,  compus  din
ministru  (preşedintele  colegiului),  viceminiştri, alţi  lucrători  ai
Ministerului,  precum  şi din savanţi notorii din sectorul agrar şi  din
alte domenii relevante pentru elaborarea şi promovarea politicii agrare.
Componenţa nominală a colegiului se aprobă de Guvern. Colegiul activează
în baza propriului regulament, aprobat de ministru.
    19. În scopul  dirijării  activităţii  ştiinţifice  şi  tehnologice,
determinării  direcţiilor prioritare de cercetare-dezvoltare, examinării
proiectelor  şi  programelor pentru implementare în producţie, pe  lîngă
Minister  activează consiliul tehnico-ştiinţific, constituit din savanţi
renumiţi,  specialişti de o înaltă calificare, inovatori în producţie şi
reprezentanţi ai altor organizaţii.
    Consiliul tehnico-ştiinţific   activează   în  baza   regulamentului
aprobat de ministru.

               VI. Baza tehnico-materială de funcţionare
                            a Ministerului
    20. Ministerul  creează  şi  administrează  mijloacele  bugetare  şi
extrabugetare de care dispune conform legislaţiei în vigoare.

                                                   Anexa nr.2
                                             la Hotărîrea Guvernului
                                            Republicii Moldova nr. 541
                                                din 28 iunie 2001

                               STRUCTURA
            aparatului central al Ministerului Agriculturii
                       şi Industriei Alimentare

     1. Departamentul ştiinţă şi formare profesională
     2. Departamentul mecanizare, agroservicii şi protecţia muncii
     3. Departamentul viticultură, horticultură şi pepinierit
     4. Departamentul fitotehnie şi semenologie
     5. Departamentul zootehnie şi selecţie
     6. Departamentul veterinărie cu Inspectoratul veterinar de stat
     7. Departamentul   fertilizarea  solului,  protecţia  plantelor   cu
       Inspectoratul de stat
     8. Departamentul  politică agrară, dezvoltarea antreprenoriatului şi
        a gospodăriilor de fermier
     9. Departamentul informatică, analize economice şi prognozare
    10. Departamentul programe investiţionale şi asistenţă tehnică
    11. Direcţia generală gestionarea patrimoniului de stat
    12. Direcţia generală finanţe şi buget
    13. Direcţia juridică
    14. Departamentul industriei alimentare
    15. Departamentul industriei vinului şi alcoolului
    16. Departamentul marketing şi relaţii internaţionale
    17. Departamentul control ramural
    18. Direcţia generală administrativ-organizatorică