HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA
     cu privire la Regulamentul, structura şi statele de personal
          ale Agenţiei de Stat Relaţii Funciare şi Cadastru

                        Nr.1000  din  19.09.2001

     Monitorul Oficial al R.Moldova nr.116-118/1049 din 27.09.2001

                                * * *

    Întru executarea Hotărîrii Guvernului Republicii Moldova nr. 429 din
8  iunie 2001 "Cu privire la reorganizarea Agenţiei Naţionale  Cadastru,
Resurse  Funciare  şi  Geodezie (Monitorul Oficial, 2001, nr.  62,  art.
463), Guvernul Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE:
    1. Se aprobă:
    Regulamentul  Agenţiei de Stat Relaţii Funciare şi Cadastru, conform
anexei nr. 1;
    Structura aparatului central al Agenţiei de Stat Relaţii Funciare şi
Cadastru, conform anexei nr. 2;
    Lista instituţiilor,  organizaţiilor  subordonate Agenţiei  de  Stat
Relaţii Funciare şi Cadastru, conform anexei nr. 3.
    2. Se stabileşte  efectivul limită al aparatului central al Agenţiei
de Stat Relaţii Funciare şi Cadastru în număr de 58 unităţi (cu excepţia
personalului  de  deservire a clădirii), precum şi efectivul  limită  al
direcţiilor  de  stat  relaţii funciare şi  cadastru  desconcentrate  în
teritoriu  ale  Agenţiei,  în număr de 99 unităţi, cu  fondul  anual  de
retribuire a muncii, conform legislaţiei în vigoare.
    3. Se învesteşte  Agenţia  de Stat Relaţii Funciare şi  Cadastru  cu
dreptul  de  a modifica cu acordul Guvernului structura  aparatului,  în
limitele schemei de încadrare şi ale fondului de salarizare.
    4. Se permite  Agenţiei  de  Stat Relaţii Funciare  şi  Cadastru  să
includă  în  state  doi vicedirectori,  inclusiv  un  prim-vicedirector,
numiţi  în funcţie şi eliberaţi din funcţie de Guvern, şi să formeze  un
colegiu, componenţa nominală a căruia va fi aprobată de Guvern.
    5. În punctul  1 al Hotărîrii Guvernului Republicii Moldova nr.  686
din  23  iulie  1997  "Cu privire  la  aprobarea  Statutului  Asociaţiei
Republicane   de  Stat  pentru  Protecţia  Solurilor  şi  Regulamentului
beneficiarului   unic  al  construcţiei  obiectelor  antierozionale   de
restabilire  şi  recultivare a solurilor" (Monitorul Oficial, 1997,  nr.
57-58,  art. 622; 1999, nr. 94-95, art. 822) cuvintele "pe lîngă Agenţia
Naţională  pentru Geodezie, Cartografie şi Cadastru" se substituie  prin
cuvintele "din cadrul Agenţiei de Stat Relaţii Funciare şi Cadastru".
    6. Se abrogă  Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.538 din  14
iunie  1999  "Cu  privire  la  aprobarea  Regulamentului  şi  Structurii
Agenţiei  Naţionale  Cadastru, Resurse Funciare şi Geodezie"  (Monitorul
Oficial, 1999, nr. 65-66, art. 570; 2000, nr. 31-33, art. 328; 2000, nr.
163-165, art. 1371).

    PRIM-MINISTRU
    AL REPUBLICII MOLDOVA                       Vasile TARLEV

    Contrasemnată:
    Viceprim-ministru,
    ministrul agriculturii
    şi industriei alimentare                    Dmitrii Todoroglo
    Ministrul justiţiei                         Ion Morei

    Chişinău, 19 septembrie 2001.
    Nr. 1000.

                                             Anexa nr. 1
                                        la Hotărîrea Guvernului
                                      Republicii Moldova nr. 1000
                                        din 19 septembrie 2001

                             REGULAMENTUL
            Agenţiei de Stat Relaţii Funciare şi Cadastru

                        I. Dispoziţii generale
    1. Agenţia de  Stat  Relaţii Funciare şi Cadastru (în  continuare  -
Agenţia)  este reorganizată în baza Agenţiei Naţionale Cadastru, Resurse
Funciare  şi Geodezie, prin Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova  nr.
429  din  8 iunie 2001, în calitate de organ al  administraţiei  publice
centrale   care  asigură  realizarea  politicii  statului  în   domeniul
administrării  fondului  funciar şi reglementarea  relaţiilor  funciare,
cadastrului,  geodeziei,  cartografiei, topografiei  şi  prospecţiunilor
tehnice. Agenţia se subordonează Guvernului Republicii Moldova.
    2. În activitatea sa Agenţia se călăuzeşte de Constituţia Republicii
Moldova,  de  Legea cu privire la Guvern şi de alte legi, de  hotărîrile
Parlamentului  Republicii  Moldova, decretele  Preşedintelui  Republicii
Moldova, hotărîrile şi ordonanţele Guvernului Republicii Moldova, precum
şi de acordurile internaţionale la care Republica Moldova este parte, de
alte acte normative şi de prezentul Regulament.
    3. Agenţia este  persoană juridică, dispune de ştampilă cu Stema  de
Stat a Republicii Moldova şi cu denumirea sa, de conturi trezoreriale şi
de alte atribute indispensabile.
    4. Structura  şi  personalul  scriptic se aprobă de  Guvern.  Fondul
anual  de  retribuţie a personalului se stabileşte prin Legea  bugetului
adoptată de Parlamentul Republicii Moldova.

           II. Sarcinile şi funcţiile de bază ale Agenţiei
                             Secţiunea 1
                          Atribuţii generale

    5. Agenţia are următoarele atribuţii de ordin general:
    participă la  elaborarea  şi  promovarea politicii  şi  strategiilor
statului  în  domeniile  relaţii  funciare  şi  cadastru,  participă  la
elaborarea  (ce  ţine  de  competenţele  sale)  pronosticurilor  privind
dezvoltarea social-economică a ţării;
    identifică problemele  prioritare în relaţiile funciare şi cadastru,
elaborează  şi  promovează programe şi planuri naţionale de  acţiuni  în
domeniu,   coordonează   acţiunile  ministerelor,   departamentelor   şi
autorităţilor   administraţiei  publice  locale  în  ceea  ce   priveşte
elaborarea  şi promovarea programelor şi planurilor naţionale,  ramurale
şi locale ce ţin de relaţiile funciare şi cadastru;
    promovează reforma   organizaţional-economică  în  domeniile   sale,
integrează   relaţiile  funciare  şi  cadastrul  în  procesele  reformei
economice,   armonizează  actele  legislative  şi  normative  din  sfera
competenţelor încredinţate cu standardele şi normele europene;
    coordonează lucrările   ce  ţin  de  crearea  cadastrului  bunurilor
imobile;
    promovează implementarea   noilor   tehnologii,  echipamentelor   şi
aparatelor în domeniile sale de activitate;
    contribuie la realizarea reformei funciare;
    contribuie la dezvoltarea pieţei imobiliare (inclusiv funciare);
    exercită controlul   de   stat  prin  acordarea,   suspendarea   sau
retragerea  licenţelor, autorizaţiilor, prin elaborarea  instrucţiunilor
şi recomandărilor;
    administrează  patrimoniul  de  stat al  întreprinderilor  ramurale,
capitalul  social  al cărora este integral sau parţial de  stat,  poartă
răspundere  pentru  funcţionarea  întreprinderilor de stat  din  ramură,
precum   şi   pentru  rezultatele  activităţii  economico-financiare   a
acesteia,   fondează   întreprinderi  de  stat  în  domeniile  sale   de
activitate,  le  reorganizează  şi  le  lichidează  în  conformitate  cu
legislaţia în vigoare;
    numeşte, pe bază  de  concurs,  şi încheie  contracte  cu  managerii
întreprinderilor de stat;
    coordonează activitatea  privind pregătirea, instruirea, reciclarea,
recalificarea  şi  atestarea  cadrelor în domeniul  relaţiilor  funciare
(organizarea teritoriului, geodezie, cartografie, cadastru);
    exercită, în comun cu Departamentul Situaţiei Excepţionale măsuri de
organizare a securităţii cetăţenilor;
    organizează expoziţii, seminare, conferinţe, simpozioane tematice în
domeniile sale de activitate;
    contribuie la   colaborarea  internaţională  în  domeniile   relaţii
funciare şi cadastru;
    antrenează mass-media, formaţiunile neguvernamentale şi populaţia în
procesul de luare a deciziilor şi de realizare a acţiunilor în domeniile
sale de activitate;
    asigură respectarea  şi realizarea prevederilor actelor  legislative
şi normative în domeniile relaţii funciare şi cadastru;
    examinează şi soluţionează, în conformitate cu legislaţia, petiţiile
cetăţenilor ce ţin de domeniile relaţii funciare şi cadastru;
    aprobă, în limitele  prevăzute de lege, tipizatele documentelor care
se  folosesc pentru executarea lucrărilor cadastrale, lucrărilor ce  ţin
de    organizarea    teritoriului,   relaţiile    funciare,    lucrările
topogeodezice,  cartografice, stereo-fotogrammetrice, gravimetrice şi de
prospecţiuni tehnice;
    întocmeşte şi  aprobă,  în condiţiile legii, în comun cu  Ministerul
Apărării,  Ministerul  Afacerilor Interne şi Serviciul de Informaţii  şi
Securitate,  nomenclatorul departamental al informaţiilor gestionate  de
Agenţie şi care urmează să fie secretizate;
    fondează direcţiile   de   stat   relaţii  funciare   şi   cadastru,
desconcentrate  în  teritoriu,  oficiile  cadastral-teritoriale,  aprobă
statele acestora;
    creează în unităţile   administrativ-teritoriale  servicii  publice,
conform legislaţiei în vigoare;
    înfiinţează şi administrează, conform legislaţiei în vigoare, Fondul
de garanţie;
    gestionează,  elaborează,  aprobă finanţarea şi  exercită  controlul
asupra  folosirii  mijloacelor pentru realizarea programelor  anuale  de
valorificare  a  terenurilor noi şi de sporire a fertilităţii  solurilor
efectuate  de  către  Asociaţia  Republicană de  Stat  pentru  Protecţia
Solurilor şi alte organizaţii;
    asigură, în modul   stabilit,  aplicarea  pe  teritoriul  Republicii
Moldova  a standardelor şi normativelor internaţionale în domeniile sale
de activitate;
    sprijină şi întreprinde  măsuri  pentru impulsionarea procesului  de
atragere a investiţiilor străine în domeniu;
    coordonează cercetările  ştiinţifice în domeniile relaţii  funciare,
cadastru  şi implementarea tehnicii şi tehnologiilor noi în sferele sale
de activitate;
    coordonează activitatea   privind   pregătirea,  perfecţionarea   şi
atestarea  specialiştilor  primăriilor  satelor  (comunelor),  oraşelor,
municipiilor  în  domeniul  relaţiilor  funciare  şi  cadastru,  conform
legislaţiei în vigoare;
    acordă consultanţă ce ţine de activitatea Agenţiei;
    exercită şi alte funcţii, potrivit legislaţiei în vigoare.

                             Secţiunea 2
                          Atribuţii speciale
                În domeniul organizării teritoriului:

    6. În domeniul  organizării  teritoriului  Agenţia  are  următoarele
atribuţii;
    dirijează procesul de organizare a teritoriului;
    elaborează scheme  de  folosire  raţională  a  pămîntului  la  scară
naţională,  judeţeană,  municipală,  orăşenească şi  comunală,  programe
concrete de ameliorare şi protecţie a terenurilor;
    argumentează  şi stabileşte, în comun cu autoritatea centrală pentru
mediu,  hotarele  terenurilor  cu  regimuri  speciale  de  conservare  a
naturii,  ale  celor ce urmează a fi ameliorate prin împădurire şi  alte
metode,  precum şi ale celor ce ţin de fondul ariilor naturale protejate
de  stat,  ce  urmează  să  fie  regenerate  şi  ale  celor  ce  aparţin
rezervaţiilor;
    elaborează proiecte  de  organizare a teritoriului şi  marchează  pe
teren    hotarele    unităţilor   administrativ-teritoriale    şi    ale
intravilanului localităţilor;
    participă, în  comun cu autorităţile administraţiei publice centrale
şi  locale, la perfectarea materialelor ce ţin de atribuirea terenurilor
pentru construcţii şi în alte scopuri neagricole, la vînzarea-cumpărarea
terenurilor  proprietate  publică  şi la schimbul  terenurilor,  conform
legislaţiei în vigoare;
    elaborează proiecte   privind   delimitarea  terenurilor   destinate
transmiterii  în proprietate, posesiune şi folosinţă, organizarea noilor
forme  de  activitate  de întreprinzător, de  reglementare  a  hotarelor
întreprinderilor existente şi ale gospodăriilor individuale;
    examinează şi aprobă scheme, proiecte, alte documente referitoare la
organizarea teritoriului;
    elaborează proiecte  de execuţie privind valorificarea, ameliorarea,
protecţia  antierozională a terenurilor, crearea plantaţiilor de vii  şi
livezi, fîşiilor şi plantaţiilor forestiere;
    planifică şi  execută  (cu  forţele  organizaţiilor  de  construcţie
specializate)  lucrările  antierozionale  şi de sporire  a  fertilităţii
solului;
    efectuează supravegherea   de   autor  a  realizării  schemelor   şi
proiectelor de organizare a teritoriului;
    efectuează, în  comun  cu alte organe şi instituţii de  specialitate
peisajistice,    cercetări    complexe   şi   prospecţiuni    geologice,
geomorfologice,  hidrologice,  pedologice, geobotanice  etc.,  determină
particularităţile  climaterice, ale gradului de împădurire şi de poluare
a terenurilor, precum şi ale impactului antropogenic asupra lor.
    În domeniul controlului asupra folosirii raţionale a terenurilor:
    7. În activitatea  sa privind folosirea terenurilor Agenţia, conform
competenţei sale, controlează:
    folosirea raţională a terenurilor;
    dreptul asupra terenului;
    dreptul asupra construcţiilor;
    respectarea proiectului de organizare a teritoriului;
    respectarea termenului de restituire a terenurilor;
    recuperarea pierderilor   cauzate  de  excluderea  terenurilor   din
circuitul agricol;
    menţinerea bornelor de hotar;
    tranzacţiile  cu pămîntul (vînzarea-cumpărarea terenurilor,  punerea
în gaj, moştenirea, schimbul, donarea, arenda).
    În domeniul cadastrului:
    8. În domeniul cadastrului Agenţia are următoarele atribuţii:
    asigură crearea  şi  ţinerea  cadastrului  bunurilor  imobile  şi  a
cadastrului funciar;
    ţine registrul bunurilor imobile;
    elaborează şi  prezintă autorităţilor administraţiei publice locale,
pentru  a  fi completate reieşind din modificările  curente,  registrele
deţinătorilor de teren, exercită controlul asupra ţinerii lor;
    coordonează la   toate   nivelurile  (sat,  comună,   oraş,   judeţ,
municipiu, ţară) lucrările de întocmire a cadastrului funciar;
    sistematizează   cadastrele  judeţene  (municipale)  şi   întocmeşte
cadastrul funciar la nivel naţional;
    prezintă spre   examinare  Guvernului  cadastrul  funciar,   anexînd
propuneri  concrete  privind  regenerarea cantitativă  şi  calitativă  a
terenurilor;
    acumulează informaţii  cadastrale  ample despre toţi deţinătorii  de
terenuri pe întreg teritoriul ţării, indiferent de tipul de proprietate,
categoria  terenului,  inclusiv despre terenurile fondului  de  rezervă,
neatribuite în folosinţă;
    furnizează organelor  de  stat, judecătoreşti,  fiscale,  notariale,
bancare, instituţiilor economice, ştiinţifice şi persoanelor particulare
informaţii cadastrale solicitate;
    dirijează metodologic lucrările de ţinere a cadastrului funciar;
    asigură crearea  şi  ţinerea cadastrului de  specialitate  printr-un
sistem  unificat  de  înregistrare a bunurilor  imobile,  a  drepturilor
patrimoniale asupra lor şi a tranzacţiilor acestora;
    coordonează la  nivel  interdepartamental  efectuarea  măsurilor  de
creare şi ţinere a cadastrului de specialitate;
    contribuie, în  comun  cu  structurile de resort  din  republică  şi
autorităţile  administraţiei publice locale, la dezvoltarea  cadastrelor
de specialitate;
    stabileşte modul  de  efectuare  a lucrărilor  cadastrale,  necesare
colectării  de date pentru cadastrul de specialitate, modul de elaborare
şi  actualizare a planului cadastral şi a planului geometric şi modul de
efectuare a înscrisurilor în registrul bunurilor imobile;
    coordonează activitatea de monitorizare a bunurilor imobile;
    asigură unificarea    bazei    topogeodezice   a   cadastrelor    de
specialitate,  sistemelor  de clasificare şi codificare, modalitatea  de
prezentare a informaţiei privind cadastrul de specialitate, a planurilor
cadastrale,  hărţilor  digitale şi electronice în Oficiul  Informaţional
Central "Cadastru";
    asigură aplicarea  unor  metodologii şi tehnologii unice  în  cadrul
inventarierii tehnice şi evaluării bunurilor imobiliare;
    organizează concursul  pentru suplinirea funcţiei de registrator  în
oficiul cadastral teritorial;
    sistematizează  şi  editează  anual Cadastrul funciar  şi  Buletinul
monitoringului funciar.
    În domeniul evaluării   terenurilor  şi  construcţiilor   (bunurilor
imobile):
    9. În domeniul  evaluării bunurilor imobile Agenţia are  următoarele
atribuţii:
    reglementează activitatea în domeniul evaluării bunurilor imobile;
    elaborează acte  normative  ce  ţin de  organizarea  şi  dezvoltarea
activităţii de evaluare;
    creează baza   metodologică  pentru  evaluarea  bunurilor   imobile,
inclusiv în scopuri de impozitare;
    elaborează şi  aprobă  instrucţiuni şi indicaţii metodice ce ţin  de
estimarea bunurilor imobile;
    asigură crearea  şi  ţinerea  Registrului de  estimare  a  bunurilor
imobile;
    asigură organizarea  şi  ţinerea  bazei de  date  privind  preţurile
tranzacţiilor curente cu bunuri imobile;
    asigură aplicarea  unor  metodologii unice în  cadrul  inventarierii
tehnice;
    participă la  elaborarea,  în  comun  cu  asociaţiile  obşteşti  ale
evaluatorilor, a Standardelor Naţionale de Evaluare;
    organizează procesul  de instruire a cadrelor în domeniul  evaluării
bunurilor imobile, inclusiv pentru scopuri de impozitare.
    În domeniul geodeziei şi cartografiei:
    10. În domeniul   geodeziei   şi   cartografiei   Agenţia   exercită
următoarele atribuţii:
    elaborează, examinează  şi  aprobă acte normativ-tehnice, tarife  şi
norme de timp pentru genurile noi de lucrări;
    supraveghează,  în limitele competenţelor sale, executarea de  către
autorităţile  administraţiei  publice  centrale  şi  locale,  persoanele
fizice şi juridice a prevederilor actelor normative;
    exercită controlul  de  stat asupra  organizaţiilor,  instituţiilor,
întreprinderilor  care  execută lucrări topo-geodezice, cartografice  şi
prospecţiuni   tehnice   (cu  excepţia  celora  ce  sînt   de   resortul
Ministerului Apărării), inclusiv asupra respectării regimului şi modului
de elaborare (întocmire), utilizare, multiplicare, păstrare, transmitere
şi  evidenţă  a  materialelor  speciale şi a  geoinformaţiei  în  cadrul
executării acestor lucrări;
    efectuează, prin   intermediul   Inspectoratului  de   stat   pentru
supravegherea  geodezică,  tehnică şi regim, controlul asupra  nivelului
tehnic, calităţii, asigurării metrologice a lucrărilor topo-geodezice şi
fotogrammetrice;
    îndeplineşte lucrări geodezice şi gravimetrice de precizie înaltă şi
de  trecere  la  sistemul  de  coordonate  global  şi  de  referinţă  şi
proiecţiile cartografice respective;
    efectuează, în  limitele  competenţei sale, conform  legislaţiei  în
vigoare,    lucrări   în   domeniul   standardizării,   metrologiei   şi
certificării,  asigurarea măsurărilor geodezice, verificarea mijloacelor
geodezice   de   măsurare,  standardizarea  mijloacelor   geodezice   de
verificare, certificarea producţiei geodezice şi cartografice, controlul
metrologic şi de supraveghere în domeniu;
    studiază gradul  de  asigurare  a Republicii  Moldova  cu  materiale
topografice  şi  cartografice şi întreprinde măsuri pentru  satisfacerea
cererii la ele;
    participă la  stabilirea, cartografierea, delimitarea şi  demarcarea
hotarelor  de  stat ale Republicii Moldova, hotarelor administrative  şi
celor   de   folosinţă  a  deţinătorilor  de  terenuri,  la   schimbarea
denumirilor  fizico-geografice a obiectelor, asigură, în modul stabilit,
reprezentarea grafică amplă şi corectă pe hărţi a acestora;
    în comun cu Ministerul   Apărării  şi  Serviciul  de  Informaţii  şi
Securitate,  verifică şi coordonează conţinutul topografic al  hărţilor,
corectitudinea reprezentării în ele a amplasării frontierei de stat şi a
hotarelor  administrative,  a  obiectelor  cu  regim  şi  a  informaţiei
specifice pentru care se stabilesc restricţii de acces;
    dirijează activitatea Fondului cartografo-geodezic de stat;
    participă la  coordonarea metodologică privind elaborarea, păstrarea
şi utilizarea sistemelor geoinformaţionale.

                       III. Drepturile Agenţiei

    11. Agenţia are dreptul:
    să elaboreze  proiecte  de acte normative, să aprobe, să  emită,  să
modifice  şi  să anuleze, în limitele competenţelor sale,  hotărîri  ale
colegiului,  să emită ordine, directive şi instrucţiuni vizînd relaţiile
funciare şi cadastru, executorii pentru persoanele fizice şi juridice cu
orice  formă  de  proprietate,  să efectueze  expertiza  proiectelor  şi
atestarea specialiştilor, conform legislaţiei;
    să elibereze,  în  conformitate  cu legislaţia în  vigoare,  licenţe
pentru următoarele genuri de activitate:
    a) lucrări topogeodezice  şi cartografice din cadrul prospecţiunilor
tehnice  pentru  diferite  genuri de  activitate,  prospecţiuni  tehnice
complexe în construcţii;
    b) activităţi   ce  ţin  de  domeniul  cadastrului,  de   elaborarea
proiectelor de organizare a teritoriului şi de evaluarea terenurilor;
    c) lucrări de inventariere şi de estimare a bunurilor imobiliare;
    să avizeze şi  să  coordoneze actele normative ale  ministerelor  şi
departamentelor  în  problemele vizînd relaţiile funciare  şi  cadastru,
conform   Regulilor   cu   privire  la  elaborarea   actelor   normative
departamentale,  aprobate  prin Hotărîrea Guvernului Republicii  Moldova
nr. 128 din 5 februarie 1998;
    să înainteze,  în  modul stabilit, propuneri în vederea  suspendării
deciziilor  administraţiei  publice  centrale  şi  locale  ce  contravin
actelor  legislative  şi normative în vigoare privind domeniile  relaţii
funciare şi cadastru;
    să organizeze    licitaţii   privind   proiectarea   şi   executarea
investigaţiilor   publice,   să  ţină  evidenţa   tuturor   licitaţiilor
desfăşurate  în  domeniul relaţiilor funciare, să depisteze  încălcările
comise  în  urma  desfăşurării  acestora şi  să  înainteze  Ministerului
Finanţelor   propuneri   privind  sancţionarea   contravenienţilor,   în
conformitate cu prevederile legale;
    să negocieze şi să încheie, în modul stabilit, contracte şi acorduri
cu  autorităţile publice, persoanele juridice şi fizice din ţară şi  din
străinătate pentru soluţionarea problemelor atribuite în sarcina sa;
    să delegheze  în  străinătate  specialişti din  cadrul  Agenţiei  şi
unităţilor subordonate;
    să recepţioneze,   în  mod  gratuit,  informaţiile  necesare  pentru
executarea   atribuţiilor   sale  de  la  Departamentul  Statistică   şi
Sociologie, alte ministere şi departamente, precum şi de la autorităţile
administraţiei   publice   locale,  întreprinderile,   instituţiile   şi
organizaţiile înregistrate pe teritoriul republicii;
    să solicite, prin dispoziţii speciale, şi să primească rapoartele cu
privire  la  lucrările executate, informaţia de control  şi  originalele
hărţilor şi planurilor (cu excepţia celor de autor, elaborate în scopuri
ştiinţifice)  pentru concentrarea materialelor supuse păstrării de  stat
de    la   toate   ministerele,   departamentele,   întreprinderile   şi
organizaţiile,  autorităţile administraţiei publice locale, care execută
lucrări cadastrale, topogeodezice, cartografice, stereo-fotogrammetrice,
gravimetrice,  lucrări  ce  ţin de relaţiile  funciare  şi  prospecţiuni
tehnice  sau  care păstrează materialele de specialitate referitoare  la
aceste  lucrări  (cu  excepţia organizaţiilor  subordonate  Ministerului
Apărării);
    să activeze şi   să  întreprindă  măsuri  ce  ţin  de  supravegherea
executării actelor normative din domeniu;
    să înainteze,  în modul stabilit, propuneri de modificare a  actelor
normative în problemele ce vizează activitatea Agenţiei;
    să controleze, dacă este necesar, în comun cu alte organe de control
şi supraveghere, corectitudinea ţinerii evidenţei şi a gestiunii, precum
şi  veridicitatea  datelor  tehnice,  statistice  şi  economice  privind
registrele bunurilor imobile ale oficiilor cadastrale teritoriale şi ale
direcţiilor  de  stat  relaţii funciare şi cadastru  (desconcentrate  în
teritoriu);
    să exercite,  în  modul prevăzut de lege, controlul de  stat  asupra
folosirii raţionale a terenurilor;
    să ceară şi să   primească  de  la  toţi  deţinătorii  de   terenuri
materialele   şi   datele   necesare  vizînd  evidenţa   şi   utilizarea
terenurilor, înfăptuirea măsurilor antierozionale şi de ameliorare;
    să încheie cu instituţiile din subordine şi cu alţi agenţi economici
contracte pentru executarea lucrărilor finanţate de la bugetul de stat;
    să gestioneze informaţia cadastrală, geodezică, cartografică şi alte
categorii  de  informaţii  deţinute, în scopul analizei şi  trecerii  în
evidenţă  a  acestora,  precum  şi pentru  elaborarea  documentaţiei  de
interes naţional şi transmiterea ei beneficiarilor;
    să creeze comisii  de  experţi şi grupuri de lucru, constituite  din
savanţi şi specialişti de înaltă calificare din ţară şi din străinătate,
pentru  soluţionarea  problemelor  metodologice  ce  ţin  de  competenţa
Agenţiei;
    să participe,    cu    autorizarea   Guvernului,   la    negocierile
internaţionale privind chestiunile atribuite în competenţa sa;
    să creeze întreprinderi  de stat, să aprobe statutele lor, să decidă
asupra  reorganizării  sau  lichidării acestora, în  modul  stabilit  de
legislaţia în vigoare;
    să gestioneze patrimoniul ce i-a fost atribuit;
    să editeze şi   să  difuzeze  buletine  informaţionale  speciale  şi
documentaţie tehnico-normativă;
    să suspende şi  să  anuleze, în modul stabilit de  lege,  licenţele,
certificatele şi autorizaţiile, eliberate de Agenţie;
    să înainteze   organelor   de  drept  materialele   referitoare   la
încălcările depistate în urma controalelor;
    să participe în instanţa de judecată în calitate de reclamant pentru
perceperea  în ordine de regres de la persoanele vinovate a  mijloacelor
în Fondul de garanţie;
    să organizeze   şi  să  desfăşoare,  în  modul  stabilit,  seminare,
conferinţe,  concursuri  de proiecte, concursuri închise de proiecte  cu
caracter secret, studii şi lucrări ştiinţifice;
    să prezinte spre     examinare    demersuri    privind    decernarea
distincţiilor de stat;
    să instituie, în limitele competenţelor sale, comisii de stat pentru
recepţionarea lucrărilor în domeniu şi să aprobe actele corespunzătoare;
    să beneficieze   de   alte  drepturi  ce  rezultă  din   prevederile
legislaţiei în vigoare.

                 IV. Organizarea activităţii Agenţiei

    12. Agenţia este  condusă de directorul general, numit în funcţie şi
eliberat din funcţie de către Guvern.
    Directorul general  al  Agenţiei are doi vicedirectori, inclusiv  un
prim-vicedirector,  numiţi în funcţie şi eliberaţi din funcţie de  către
Guvern, la propunerea directorului general.
    13. Directorul general al Agenţiei:
    poartă răspundere   pentru   realizarea  sarcinilor  şi   funcţiilor
atribuite Agenţiei, asigură executarea legilor, decretelor, hotărîrilor,
dispoziţiilor  Preşedintelui  Republicii, Parlamentului  şi  Guvernului,
inclusiv respectarea prezentului Regulament;
    distribuie obligaţiunile     şi    stabileşte     responsabilităţile
vicedirectorilor,  şefilor  de  direcţii  şi secţii  ale  Agenţiei,  ale
şefilor  (managerilor) instituţiilor, organizaţiilor şi întreprinderilor
de stat din subordinea Agenţiei;
    aprobă schema   de  încadrare  şi  operează  modificări  în  statele
aparatului  central  al Agenţiei în limitele efectivului şi fondului  de
salarizare aprobate;
    poartă răspundere personală pentru folosirea raţională a mijloacelor
financiare  ale  Agenţiei, înregistrarea bunurilor materiale,  aprobarea
indicilor economici;
    aprobă regulamentele  subdiviziunilor din cadrul aparatului  central
al   Agenţiei   şi   statutele   întreprinderilor,   organizaţiilor   şi
instituţiilor  de  stat subordonate, desemnează, în  numele  Guvernului,
consiliile de administrare ale acestora;
    numeşte în funcţie şi eliberează din funcţie funcţionarii publici şi
alţi salariaţi ai Agenţiei;
    numeşte şi destituie, în modul stabilit, conducătorii organizaţiilor
şi instituţiilor de stat subordonate, managerii-şefi ai întreprinderilor
subordonate, încheie sau reziliază cu ei contractul de management;
    propune spre  aprobare Guvernului componenţa numerică a  colegiului,
organizează şi prezidează şedinţele acestuia;
    emite ordine  şi  dispoziţii în problemele ce constituie  competenţe
ale Agenţiei;
    organizează şi conduce şedinţele colegiului Agenţiei;
    aprobă, în limitele  mijloacelor  alocate de la bugetul de  stat  şi
fondurile extrabugetare, planurile tematice de perspectivă şi anuale ale
lucrărilor  de cercetări ştiinţifice, de proiectare-experimentare şi ale
prospecţiunilor  tehnice, introduce, după caz, modificări şi  completări
în acestea:
    aprobă programele  şi  planurile  tematice  anuale  de  elaborare  a
proiectelor  de  acte  legislative  în  domeniile  relaţii  funciare  şi
cadastru;
    reprezintă interesele  Agenţiei în relaţiile cu organele de stat, cu
persoanele  fizice şi juridice din Republica Moldova şi din alte  state,
cu  autorităţile  şi  organizaţiile internaţionale  şi  cu  formaţiunile
similare din alte ţări;
    aprobă, în comun  cu  alte  ministere şi departamente  şi  servicii,
ordine,  regulamente,  norme,  instrucţiuni şi alte  acte  în  domeniile
relaţii funciare şi cadastru.
    14. În scopul  elaborării  strategiei  de dezvoltare a  ramurii,  pe
lîngă  Agenţie  se  formează Consiliul tehnico-economic de  stat  pentru
relaţii       funciare,      cadastru,      geodezie,       cartografie,
stereo-fotogrammetrie,  gravimetrie  şi prospecţiuni  tehnice  complexe.
Preşedintele,  componenţa nominală şi regulamentul consiliului se aprobă
de către directorul general al Agenţiei.
    15. Aparatul  Agenţiei  întreprinde  măsuri  în  vederea  realizării
deciziilor,  adoptate  de conducerea Agenţiei şi de colegiu şi  exercită
controlul îndeplinirii lor.
    16. Cheltuielile   pentru  întreţinerea  aparatului  Agenţiei   sînt
suportate  din contul mijloacelor bugetului de stat, conform legislaţiei
în vigoare.


                                            Anexa nr. 2
                                      la Hotărîrea Guvernului
                                     Republicii Moldova nr. 1000
                                        din 19 septembrie 2001

                              STRUCTURA
            Agenţiei de Stat Relaţii Funciare şi Cadastru

    Direcţia principală relaţii funciare
    Direcţia organizarea teritoriului
    Direcţia controlul de stat şi monitoringul funciar
    Direcţia protecţia solurilor
    Direcţia principală cadastru
    Direcţia principală economie şi finanţe
    Direcţia principală geodezie şi cartografie
    Inspectoratul  de  stat pentru supravegherea geodezică,  tehnică  şi
regim (cu statut de secţie)
    Fondul cartografo-geodezic central (cu statut de secţie)
    Direcţia administrativă
    Direcţiile de  stat relaţii funciare şi cadastru (desconcentrate  în
teritoriu).

                                            Anexa nr. 3
                                      la Hotărîrea Guvernului
                                    Republicii Moldova nr. 1000
                                      din 19 septembrie 2001

                                LISTA
             instituţiilor şi organizaţiilor subordonate
            Agenţiei de Stat Relaţii Funciare şi Cadastru

    Institutul de Proiectări pentru Organizarea Teritoriului;
    Institutul de Geodezie, Prospecţiuni Tehnice şi Cadastru "INGEOCAD";
    Asociaţia Republicană de Stat pentru Protecţia Solurilor;
    Oficiul Informaţional Central "CADASTRU";
    Oficiile cadastrale teritoriale.