HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA
             cu privire la inspecţia înainte de expediţie
                        a mărfurilor importate

                        Nr.1009  din  27.09.2001

       Monitorul Oficial al R.Moldova nr.119/1059 din 28.09.2001

                                * * *

    În temeiul prevederilor  articolului  12 al Legii  reglementării  de
stat  a  activităţii  comerciale externe nr. 1031-XIV  din 8  iunie 2000
(Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2000, nr. 119-120, art.838) şi
în  scopul verificării corectitudinii declarării cantităţii şi calităţii
mărfurilor  importate,  a  preţului declarat, precum şi  a  determinării
corecte a clasificării vamale, Guvernul Republici Moldova HOTĂRĂŞTE:
    1. Se instituie   inspecţia   înainte  de  expediţie  a   mărfurilor
importate  în orice regim vamal de import, inclusiv regimul  depozitelor
vamale.
    2. Inspecţia  înainte  de expediţie se efectuează de către  compania
autorizată  pentru  desfăşurarea activităţii de inspecţie  a  mărfurilor
importate,  desemnată  în  acest  scop de către Guvern, şi  se  pune  în
aplicare  în termen de pînă la 60 de zile din data intrării în vigoare a
prezentei hotărîri.
    3. Se desemnează  Compania SGS Societe Generale de Surveillance S.A.
în  calitate  de  prestator  al  serviciilor  de  inspecţie  înainte  de
expediţie a mărfurilor importate în teritoriul Republicii Moldova.
    4. Se aprobă,  conform anexei nr. 1, componenţa nominală a  Comisiei
interdepartamentale  pentru  implementarea şi  monitorizarea  inspecţiei
înainte de expediţie a mărfurilor importate.
    5. Comisia interdepartamentală pentru implementarea şi monitorizarea
inspecţiei înainte de expediţie a mărfurilor importate:
    va definitiva   proiectul   final  al  Acordului   dintre   Guvernul
Republicii Moldova şi Compania SGS Societe Generale de Surveillance S.A.
privind  prestarea  serviciilor  de  inspecţie înainte  de  expediţie  a
mărfurilor  importate în Republica Moldova şi îl vor prezenta Guvernului
spre semnare;
    va elabora de  urgenţă,  în  colaborare cu  instituţiile  implicate,
planul de acţiuni pentru realizarea acordului nominalizat.
    6. Se aprobă   Regulamentul  cu  privire  la  inspecţia  înainte  de
expediţie a mărfurilor importate, conform anexei nr. 2.
    7. Se abrogă:
    Hotărîrea Guvernului  Republicii  Moldova  nr.452 din  15  mai  2000
"Despre  aprobarea Acordului privind prestarea serviciilor de  inspecţie
înainte  de expediţie şi a serviciilor de modernizare vamală" (Monitorul
Oficial al Republicii Moldova, 2000, nr.59-62, art.535);
    Hotărîrea Guvernului  Republicii  Moldova nr. 681 din 19 iulie  2001
"Cu  privire  la inspecţia înainte de expediţie a mărfurilor  importate"
(Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2001, nr.81-83, art.708).

    Prim-ministru
    al Republicii Moldova                       Vasile Tarlev

    Contrasemnată:
    Viceprim-ministru,
    ministrul economiei                         Andrei Cucu
    Ministrul finanţelor                        Mihail Manoli
    Ministrul justiţiei                         Ion Morei

    Chişinău, 27 septembrie 2001.
    Nr. 1009.

                                                Anexa nr. 1
                                         la Hotărîrea Guvernului
                                       Republicii Moldova nr. 1009
                                           din 27 septembrie 2001


                          COMPONENŢA NOMINALĂ
          a Comisiei interdepartamentale pentru implementarea
           şi monitorizarea inspecţiei înainte de expediţie
                        a mărfurilor importate

    CUCU Andrei         - viceprim-ministru, ministrul economiei
                          (preşedintele Comisiei)
    STRATAN Andrei      - director general al Departamentului Vamal
                          (vicepreşedintele Comisiei)
    CALMÎC Octavian     - şeful direcţiei Organizaţia Mondială a
                          Comerţului, Ministerul Economiei
                          (secretarul Comisiei)

                        Membrii Comisiei:
    BACALU Veronica     - viceguvernator al Băncii Naţionale a Moldovei
    LUPU Marian         - viceministru al economiei
    LUPAN Elvira        - viceministru al finanţelor
    SPIVACENCO Iurie    - viceministru al transporturilor şi
                          comunicaţiilor
    IASINSCHI Tudor     - viceministru al agriculturii şi industriei
                          alimentare
    ŞTIRBAN Mihail      - prim-viceministru al industriei
    CHIRINCIUC Galina   - viceministru al justiţiei
    BĂHNĂREL Ion        - viceministru al sănătăţii
    RĂILEANU Ion        - prim-viceministru al ecologiei, construcţiilor
                          şi dezvoltării teritoriului
    VÎRLAN Felix        - viceministru al energeticii
    BABAN Sergiu        - director general al Departamentului
                          Standardizare şi Metrologie
    POP Mihail          - şeful Inspectoratului Fiscal Principal de Stat


                                              Anexa nr. 2
                                        la Hotărîrea Guvernului
                                      Republicii Moldova nr. 1009
                                         din 27 septembrie 2001

                             Regulamentul
             cu privire la inspecţia înainte de expediţie
                        a mărfurilor importate

                        I. DISPOZIŢII GENERALE
    Inspectarea înainte  de  expediţie a importurilor este efectuată  în
ţara care exportă mărfurile de către compania abilitată cu acest drept.
    Compania abilitată   include   rezultatele  inspecţiei  înainte   de
expediţie  într-un  raport  de constatări pozitive, pe care îl  pune  la
dispoziţia importatorului pentru a-i facilita perfectarea actelor vamale
la intrarea în Republica Moldova.
    Prezentul regulament   stabileşte   procedurile  pe   care   părţile
implicate   (importatorii,  băncile,  organele  vamale  ale   Republicii
Moldova,  compania  abilitată)  trebuie să le  îndeplinească  în  cadrul
tranzacţiilor de import.

                  II. MANDATUL COMPANIEI ABILITATE CU
               IMPLEMENTAREA PROGRAMULUI DE INSPECTARE A
                   IMPORTURILOR ÎNAINTE DE EXPEDIŢIE

    1. Compania abilitată
    Compania abilitată  cu  implementarea  programului de  inspectare  a
importurilor (denumită în continuare Compania) este persoana juridică cu
care  Guvernul Republicii Moldova a încheiat un acord privind  prestarea
serviciilor  de  inspectare  înainte de expediţie a importurilor  şi  de
modernizare   vamală,  ce  va  efectua  inspecţia  mărfurilor  destinate
importului în Republica Moldova.
    În acest scop, Compania:
    - determină dacă  mărfurile prezentate pentru inspecţie corespund cu
descrierile  din  cererea de inspectare, prezentată Companiei  de  către
importator;
    - îşi expune  opinia  privind valoarea importurilor şi  clasificarea
lor  corectă în scopuri vamale - potrivit Nomenclatorului Mărfurilor  al
Republicii  Moldova, legislaţiei în vigoare şi reglementărilor specifice
naţionale;
    - verifică corespunderea  preţului  mărfurilor,  ce urmează  să  fie
importate în Republica Moldova, cu preţul lor de export, care prevalează
în ţara exportatorului;
    - verifică dacă  mărfurile respective nu cad sub incidenţa  anumitor
interdicţii şi restricţii impuse importurilor de Republica Moldova.
    Toate mărfurile  importate  de persoanele fizice şi juridice sau  de
entităţile  publice  şi private (inclusiv prin tranzacţii  barter)  sînt
supuse inspectării înainte de expediţie, cu excepţia mărfurilor indicate
în pct. 2 al prezentului regulament.
    În sensul prezentului  regulament, prin termenii "mărfuri importate"
şi  "importuri"  se subînţeleg toate mărfurile introduse  în  teritoriul
vamal al Republicii Moldova, indiferent de regimul vamal ce li se aplică
(inclusiv regimul depozitelor vamale).

    2. Scutirile de inspecţie
    Sînt scutite de inspecţie înainte de expediţie următoarele bunuri şi
mărfuri importate în Republica Moldova:
    a) livrările,   a   căror  valoare  CIP  (frahtul/transportarea   şi
asigurarea  pînă  la  locul de destinaţie) este sub 3000 (trei  mii)  de
dolari  S.U.A., cu excepţia mărfurilor importate în containere încărcate
complet,  care vor fi supuse inspecţiei înainte de expediţie, indiferent
de  valoarea  lor.  Totuşi, livrările parţiale, ce includ mărfuri  cu  o
valoare CIP mai mică decît suma sus-menţionată, vor fi supuse inspecţiei
înainte  de expediţie, dacă valoarea cumulativă a tranzacţiei respective
va fi egală cu sau va depăşi 3000 de dolari SUA;
    b) pietrele preţioase şi metalele preţioase;
    c) obiectele de anticariat;
    d) mostrele comerciale;
    e) obiectele de artă;
    f) explozivele şi articolele pirotehnice;
    g) muniţiile, armele şi echipamentele militare;
    h) animalele vii;
    i) ziarele şi ediţiile periodice curente;
    j) averea personală  şi obiectele personale, inclusiv vehiculele  la
mîna a doua, în cazul schimbării ţării de reşedinţă;
    k) coletele poştale;
    l) mărfurile   pentru   organizaţiile  internaţionale  în   limitele
acordurilor  la  care Republica Moldova este parte, precum şi  asistenţa
tehnică    destinată    Republicii   Moldova.    Lista    organizaţiilor
internaţionale se stabileşte în legea bugetului pe anul respectiv;
    m) mărfurile  destinate folosinţei oficiale a misiunilor diplomatice
şi  a altor misiuni asimilate lor în Republica Moldova, precum şi uzului
sau   consumului  personal  al  membrilor  personalului  diplomatic   şi
administrativ-tehnic  al acestor misiuni şi al membrilor familiilor lor,
care  locuiesc  împreună  cu  ei, pe bază  de  reciprocitate,  în  modul
stabilit de Guvern;
    n) toate bunurile scutite de taxe vamale şi impozite prin lege.
    Mărfurile livrate  de către un stat străin, care nu sînt  calificate
drept  bunuri  definite  la literele l) şi m),  sînt  supuse  inspecţiei
înainte  de  expediţie.  În  atare  situaţii,  Compania  nu  va  efectua
verificarea  preţului,  cu excepţia cazurilor cînd  Guvernul  Republicii
Moldova va cere acest lucru.

    3. Importurile  de gaze naturale şi energie electrică şi  ajutoarele
umanitare
    Procedurile de  inspectare  înainte de expediţie a  importurilor  de
gaze naturale şi energie electrică sînt reglementate separat.
    Importul ajutoarelor  umanitare, efectuat în limitele  competenţelor
şi  necesităţilor ministerelor, departamentelor şi altor autorităţi,  se
reglementează conform prescripţiilor specifice în vigoare.

    4. Condiţii esenţiale
    Nu se autorizează  trecerea  peste  frontiera  vamală  a  Republicii
Moldova a mărfurilor supuse inspecţiei înainte de expediţie care nu sînt
însoţite  de raportul de constatări pozitive sau de avizul de  inspecţie
în  scris,  ce  confirmă  că bunurile în cauză  au  fost  inspectate  de
Companie înainte de a fi expediate.
    Nici un importator    nu   poate   efectua   plata   în   beneficiul
exportatorului,  dacă,  împreună cu documentele pentru achitarea  plăţii
negociate  de  ei,  nu  va prezenta factura cu  eticheta  de  protecţie,
aplicată  de Companie. În cazul cînd importatorul achită  exportatorului
plăţile  în  avans,  el  poate prezenta băncii factura  cu  eticheta  de
protecţie  după data efectuării plăţii, însă într-o perioadă care să  nu
depăşească termenele de repatriere, prevăzute de legislaţia în vigoare a
Republicii Moldova.
    Toate contractele   de  cumpărare,  încheiate  de  importatorii  din
Republica  Moldova  cu  furnizorii străini, vor conţine  clauza  privind
obligativitatea  inspectării de către Companie a importurilor înainte de
expediţie în ţara furnizoare, în conformitate cu procedurile inspectării
descrise  în pct. 7 şi 8 din secţiunea a III-a a prezentului regulament,
cu  aplicarea  de  către Companie a etichetei de protecţie  pe  una  din
copiile facturii exportatorului, care este o componentă indispensabilă a
documentelor pentru achitarea plăţii negociate de părţi.

                III. PROCEDURILE GENERALE DE INSPECŢIE
    5. Solicitarea  inspecţiei, emiterea, înregistrarea şi  transmiterea
cererii de inspecţie
    La cererea oricărui importator din Republica Moldova, Compania îi va
remite  formularele cererii de inspectare special elaborate de ea,  care
vor  fi utilizate pentru orice tranzacţie de import al mărfurilor supuse
inspecţiei  înainte  de  expediţie.  Compania  va  aduce  la  cunoştinţa
importatorilor  formatul  şi  conţinutul cererii de inspectare  pînă  la
implementarea programului de inspecţie înainte de expediţie.
    Formularul cererii  de  inspectare  va fi disponibil  la  biroul  de
relaţii al Companiei, amplasat în Chişinău. Pentru fiecare tranzacţie de
import,  care  reprezintă  obiectul  inspecţiei  înainte  de  expediţie,
importatorul  trebuie  să  depună  o cerere  de  inspectare  imediat  ce
vînzătorul i-a confirmat executarea comenzii de livrare. În fiecare caz,
importatorul  va  îndeplini  şi va semna cererea de inspectare şi  o  va
prezenta  sau  transmite  direct la biroul de relaţii  din  Chişinău  al
Companiei,  împreună cu copia contractului sau factura pro-forma sau  cu
alte   documente   echivalente,   care   vor   conţine   condiţiile   şi
specificaţiile contractului.
    Biroul de relaţii   va  verifica  completivitatea  şi  conformitatea
cererii  de  inspectare. În cazul apariţiei unor neclarităţi, biroul  de
relaţii  le  va  soluţiona  imediat şi direct cu  importatorul  şi-i  va
înregistra  cererea de inspectare la faţa locului sau în termen de o  zi
din   data  depunerii  ei,  notificîndu-i  în  scris  acest  lucru.   La
înregistrarea  cererii de inspectare, tranzacţiei respective de import i
se  va  atribui  un număr de identificare, ce va servi  drept  număr  de
referinţă pentru orice procedură sau cerere legată de aceasta.
    Biroul de relaţii  va  transmite apoi, prin reţeaua  electronică  de
transmitere  a informaţiei, cererea de inspectare filialei Companiei din
ţara  exportatorului, iar Departamentului Vamal al Republicii Moldova  -
toate informaţiile referitor la cererea de inspectare în cauză.
    La cererea vînzătorului,   Compania  este  în  drept  să   efectueze
inspecţia înainte de expediţie pînă la prezentarea de către importator a
cererii  de  inspectare. Totuşi, Compania va putea elibera  raportul  de
constatări  pozitive  sau  avizul  de inspecţie,  bazat  pe  rezultatele
inspecţiei,  numai  după  ce  importatorul îi  va  prezenta  cererea  de
inspectare.

    6. Plata pentru servicii
    Plata pentru  serviciile  de  inspecţie va fi stabilită  în  Acordul
între  Guvernul  Republicii  Moldova şi Compania SGS  privind  inspecţia
înainte de expediţie.
    La momentul depunerii  cererii de inspectare, importatorul va achita
plata   pentru  serviciile  Companiei  pe  baza  facturii  pro-forma   a
exportatorului  şi  va  face  o referinţă în acest sens  în  cererea  de
inspectare.  Dacă  va fi cazul, importatorii vor putea achita  plata  în
totalitate pentru mai multe cereri de inspectare.
    Pentru achitarea serviciilor de inspectare, prestate de Companie, se
ia   drept   bază  valoarea  CIP  a  bunurilor  din  factura  finală   a
exportatorului.  În cazurile cînd factura finală lipseşte, drept bază de
calcul a plăţii pentru serviciile Companiei va servi factura pro-forma a
exportatorului.
    Importatorul  va opera orice corectare a plăţilor pentru  inspecţie,
comportată  de  finalizarea  inspecţiei şi primirea  facturii  finale  a
exportatorului,  înainte de eliberarea raportului de constatări pozitive
sau  a  raportului  de discrepanţă. Compania va  elibera  importatorilor
facturi şi/sau extrase de pe conturile curente.
    Importatorul  poate  achita serviciile, la alegere, în valută  liber
convertibilă  şi/sau  în  lei moldoveneşti la cursul oficial  al  leului
moldovenesc,  stabilit de Banca Naţională a Moldovei la data  efectuării
plăţilor.  Aceste plăţi se vor face la contul Companiei, deschis în  una
din  băncile Republicii Moldova. Plăţile pentru serviciile de  inspecţie
ale Companiei, se virează în avans, nefiind rambursabile după încheierea
inspecţiei  mărfurilor,  indiferent  de  faptul  dacă  exportatorul  sau
importatorul  prezintă sau nu informaţia sau documentele necesare pentru
eliberarea  raportului de constatări pozitive sau dacă, dintr-un  careva
motiv, mărfurile în cauză nu au fost expediate.

    7. Solicitarea informaţiilor de la exportator
    La primirea cererii   de  inspectare,  filiala  Companiei  din  ţara
furnizorului   va  informa  exportatorul  despre  efectuarea  inspecţiei
printr-o  solicitare de informaţii, prin care îi va cere  exportatorului
să  prezinte  documentele  corespunzătoare şi să comunice data  la  care
mărfurile  vor fi disponibile pentru inspecţie. Indiferent dacă a primit
sau  nu  o  asemenea  informaţie, vînzătorul este  solicitat  să  depună
cererea  de  inspectare,  notificînd Companiei, cu cel puţin  trei  zile
lucrătoare  înainte,  data la care mărfurile vor fi  disponibile  pentru
inspecţie.

    8. Documentele solicitate exportatorului
    Atunci cînd solicită  inspecţia  înainte de expediţie,  exportatorul
trebuie să prezinte Companiei următoarele documente:
    a) formularul completat al solicitării de informaţii;
    b) factura pro-forma,  copia  acreditivului  şi,  dacă  este  cazul,
contractul;
    c) lista ambalajelor;
    d) orice alt  document, pe care Compania îl consideră necesar pentru
executarea mandatului său.
    Vînzătorul va   crea  toate  condiţiile  şi-i  va  oferi   Companiei
documentele  necesare pentru efectuarea inspecţiei, verificarea preţului
şi  prestarea  altor  servicii aferente,  inclusiv  pentru  îndeplinirea
testelor obligatorii.
    Vînzătorul va  efectua,  de asemenea, toate  aranjamentele  cuvenite
pentru   selectarea,  manipularea,  prezentarea  mostrelor,   realizarea
testărilor  de  laborator  şi  pentru  alte  asemenea  proceduri.  Orice
cheltuieli  derivate  din  aceste operaţiuni se vor suporta  din  contul
vînzătorului.
    În cazul cînd,   conform  solicitării  vînzătorului,  reprezentanţii
Companiei se prezintă la data convenită pentru inspecţie şi mărfurile nu
sînt  pregătite  sau disponibile pentru inspectare,  vînzătorul  acoperă
cheltuielile suportate de Companie pentru această vizită.
    Intervenţia Companiei  nu  scuteşte vînzătorul de obligaţiunile  lui
contractuale faţă de importator.

    9. Inspecţia mărfurilor
    Filiala Companiei din ţara furnizorului (exportatorului) inspectează
mărfurile   pentru  a  determina  elementele  specificate  în  pct.1  al
prezentului regulament.

    A. Planificarea inspecţiei
    Filiala Companiei   din   ţara  furnizorului   (exportatorului)   va
planifica  inspecţia  după  primirea  solicitării de  informaţii  de  la
exportator,   care  îi  va  notifica  data  la  care  mărfurile  vor  fi
disponibile pentru inspecţie.
    Filiala Companiei  va începe inspecţia cel tîrziu la data  convenită
cu exportatorul sau în termen de trei zile din data primirii solicitării
de informaţii, completată de vînzător/furnizor în modul stabilit.
    Conform articolului  2.15  al Acordului OMC cu privire la  inspecţia
înainte  de  expediţie, filiala Companiei va efectua inspecţia  la  data
convenită,  cu  excepţia  cazurilor în care ea  este  împiedicată  să-şi
îndeplinească atribuţiile fie de exportator, fie de alte circumstanţe ce
nu-i pot fi incriminate.

    B. Identificarea produsului
    Filiala Companiei   va   identifica  mărfurile   prin   determinarea
caracteristicilor  lor principale, pentru a le atribui just codul  vamal
şi a le evalua corect.

    C. Verificarea cantităţii
    Filiala Companiei  va  determina cantitatea sau volumele  mărfurilor
numărîndu-le,  cîntărindu-le,  măsurîndu-le sau evaluîndu-le  cantitativ
ori  prin orice alte procedee pertinente, general acceptate. Acolo  unde
va  fi cazul, ea va utiliza metodele statistice cunoscute de prelevare a
mostrelor.

    D. Verificarea calităţii
    Filiala Companiei  va  verifica şi calitatea  mărfurilor,  efectuînd
controale  vizuale,  selectînd  mostrele şi examinînd  certificatele  de
fabricaţie  sau  certificatele  analizei independente de  laborator  (de
testare), sau aplicînd orice alte mijloace corespunzătoare de evaluare a
calităţii.  De  asemenea,  în caz de necesitate Compania  poate  expedia
laboratoarelor  sale  mostre pentru efectuarea analizelor  sau  testelor
respective.  Unde  va  fi  cazul, se vor  utiliza  tehnicile  statistice
cunoscute  de mostrare. Compania va verifica termenele de utilizare  sau
de    valabilitate   ale   produselor   alimentare,   farmaceutice    şi
parafarmaceutice, ale îngrăşămintelor, pesticidelor, preparatelor pentru
ameliorarea  solului  şi ale altor produse similare în  conformitate  cu
legislaţia  în  vigoare  a Republicii Moldova şi cu  specificările  date
expres pentru fiece caz aparte de către Guvern. Termenul de valabilitate
şi  informaţia  despre fiece produs trebuie să  corespundă  prevederilor
actelor normative în vigoare ale Republicii Moldova.

    E. Produsele specifice
    Compania se va  limita  la  identificarea  cantitativă,  verificarea
numărului  de  loturi  şi  a termenelor de  valabilitate  a  mărfurilor,
controlînd   în   speţă  integritatea  ambalajelor  şi   accesibilitatea
informaţiei  despre  produsele  farmaceutice şi parafarmaceutice  de  uz
uman,  produsele  cosmetice,  despre coloranţi,  vopsele,  fertilizanţi,
pesticide, produsele chimice de tratare şi protecţie a plantelor şi alte
produse similare.

    F. Inspecţia pentru asigurarea calităţii
    Compania va utiliza  metodologia de asigurare a calităţii inspecţiei
aplicînd  exportatorilor  şi  mărfurilor  anumite criterii,  ce  vor  fi
publicate  şi  aduse la cunoştinţa Comisiei  interdepartamentale  pentru
implementarea   şi  monitorizarea  inspecţiei  înainte  de  expediţie  a
mărfurilor  importate. Mărfurile destinate inspecţiei pentru  asigurarea
calităţii vor fi supuse iniţial, pe teren, auditului calităţii, efectuat
de Companie, după care inspecţia va consta în:
    a) inspecţia  fizică  a  livrărilor  selectate  în  conformitate  cu
standardele internaţionale acceptate de prelevare a mostrelor;
    b) examinarea documentară sistematică a tuturor livrărilor.

    G. Rezultatele inspecţiei
    La finalizarea  inspecţiei, filiala Companiei din ţara  furnizorului
va informa exportatorul despre rezultatele inspecţiei.

    10. Verificarea preţului
    În baza inspecţiei  mărfurilor şi a informaţiilor obţinute, Compania
îşi va expune opinia privind:
    a) valoarea mărfurilor  pentru  scopuri  vamale,  estimată  în  baza
cerinţelor  Acordului  de Implementare a Articolului VII din  GATT  1994
(cunoscut  şi ca Acord de evaluare a mărfurilor în vamă), după cum  este
prevăzut   în  legislaţia  Republicii  Moldova  sau  în   reglementările
naţionale.  În  calitate de dată de referinţă, Compania va utiliza  data
contractului sau, în lipsa contractului, data facturii pro-forma;
    b) preţul de   export   al  mărfurilor  care  prevalează   în   ţara
furnizorului  sau,  dacă  va fi cazul, preţul care prevalează  pe  piaţa
mondială.  Verificarea preţului nu se va limita la verificarea  preţului
de  cumpărare  al  mărfurilor,  ci va cuprinde  şi  verificarea  valorii
contractuale totale a mărfurilor, inclusiv a serviciilor conexe.

    11. Clasificarea vamală
    În baza rezultatelor  inspecţiei mărfurilor, Compania îşi va  expune
opinia  privind  clasificarea  lor vamală adecvată  în  conformitate  cu
Nomenclatorul Mărfurilor al Republicii Moldova.

    12. Concluzii referitoare la tarife
    Compania îşi  va  expune  opinia privind ratele  tarifelor  adecvate
(inclusiv  accizele),  precum şi alte taxe sau impozite plătite  conform
reglementărilor în vigoare ale Republicii Moldova.

    13. Acceptabilitatea importului
    În baza rezultatelor  inspecţiei  mărfurilor, Compania  va  verifica
dacă  tipurile de mărfuri nu cad sub incidenţa interdicţiilor la  import
şi  restricţiilor respective ale Republicii Moldova, stabilite de Guvern
în fiecare caz aparte.

    14. Raportul  de  constatări  pozitive,  eticheta  de  protecţie  şi
raportul de discrepanţă
    La finalizarea  inspecţiei,  Compania va elibera  exportatorului  şi
importatorului:
    fie un raport  de  constatări  pozitive pentru scopuri vamale  şi  o
etichetă  de  protecţie  pentru  scopuri de plată.  Compania  va  aplica
eticheta  de protecţie pe factura finală a exportatorului sau pe una din
copiile acesteia;
    fie un raport de discrepanţă.

    15. Însemnătatea datelor din raportul deconstatări pozitive
    Raportul de constatări    pozitive    nu    absolvă    exportatorul,
importatorul şi transportatorul de angajamentele lor contractuale sau de
obligaţiunile  ce  decurg  din legislaţia vamală  şi  alte  reglementări
naţionale privind importurile.
    Respectiv, importatorii sînt pe deplin responsabili de veridicitatea
şi  exactitatea declaraţiei de import prezentată la vamă, indiferent  de
datele din raportul de constatări pozitive.
    Datele din raportul  de constatări pozitive se vor utiliza de  către
organele  vamale ale Republicii Moldova în scopuri consultative  conform
pct.20   al   prezentului  regulament,  pentru  a   facilita   evaluarea
impozitelor şi taxelor vamale aplicabile.

    16. Eliberarea  raportului de constatări pozitive şi a etichetei  de
protecţie
    Biroul de relaţii   din   Chişinău   va   tipări   şi   va   expedia
importatorului  raportul  de  constatări pozitive în  baza  următoarelor
documente primite:
    a) actul de inspectare  a  mărfurilor  de către  Companie  conţinînd
rezultate satisfăcătoare;
    b) copiile facturii  comerciale finale a exportatorului (dacă acesta
nu  le-a  prezentat  anterior)  şi ale  documentelor  de  transport  ale
importatorului;
    c) documentaţia  sau informaţiile importatorului despre scutirile de
taxe ce-i sînt aplicabile sau despre regimurile vamale speciale.
    Importatorul  va  primi raportul de constatări pozitive în  original
pentru scopuri vamale şi o copie a acestuia pentru dosar.
    De asemenea,  Compania va transmite Departamentului Vamal o copie  a
acestui raport pe suport de hîrtie şi/sau electronic.
    Filialele din  străinătate  ale  Companiei vor  aplica  eticheta  de
protecţie pe factura finală a exportatorului la primirea:
    a) actului de  inspectare  a mărfurilor de către Companie  conţinînd
rezultate satisfăcătoare;
    b) copia de pe factura comercială finală a exportatorului.
    La celelalte documente, necesare pentru plată, exportatorul va anexa
factura  finală  sau una din copiile acesteia cu eticheta  de  protecţie
aplicată.

    17. Formularul şi conţinutul raportului deconstatări pozitive
    Raportul de constatări   pozitive  trebuie  să  includă  următoarele
elemente:
    informaţiile despre tranzacţie, inclusiv:
    a) numele şi   numerele  de  identificare  ale  părţilor   implicate
(exportatorul, importatorul);
    b) data şi locul eliberării raportului de constatări pozitive;
    c) modul de achitare (acreditiv, incaso, transfer bancar) şi numărul
acreditivului, dacă este necesar;
    d) numărul şi data facturii de expediţie;
    e) numărul şi  data  contractului,  dacă există,  numerele  şi  data
anexelor;
    f) condiţiile INCOTERMS;
    g) valoarea totală şi valuta din factură;
    h) detalii privind expediţia;
    i) locul livrării;
    j) alte informaţii specifice;
    informaţiile despre mărfuri:
    a) descrierea mărfurilor;
    b) informaţii despre ambalaje (în vrac, containere etc.);
    c) cantitatea;
    d) unitatea de măsură (bucăţi, kilograme, litri etc.);
    e) alte date specifice;
    informaţiile  referitor la tarifele specifice - pentru Departamentul
Vamal:
    a) codul mărfii  conform  Nomenclatorului Mărfurilor  al  Republicii
Moldova;
    b) impozitul vamal aplicat, TVA şi accizele (ratele aplicate);
    c) valoarea totală impozabilă;
    d) alte informaţii.
    Compania elaborează  formularul raportului de constatări pozitive şi
îl  prezintă  importatorilor  din Republica Moldova  pînă  la  derularea
inspecţiei înainte de expediţie.

    18. Raportul de discrepanţă
    Atunci cînd în   cadrul  inspecţiei  (şi/sau  verificării  preţului)
Compania  depistează  o  discrepanţă, care nu este  corectată  de  către
exportator  şi  nu este acceptată de către importator, ea va întocmi  un
raport  de discrepanţă, transmiţînd una din copiile lui  importatorului,
iar alta - Departamentului Vamal, pentru informare.
    Mărfurile însoţite  de raportul de discrepanţă nu vor fi  autorizate
pentru  trecerea  frontierei vamale a Republicii Moldova şi nici  pentru
achitare.  Atunci  cînd  exportatorul va înlătură discrepanţa  sau  cînd
importatorul o va accepta în scris, Compania va fi în drept să elibereze
în locul raportului de discrepanţă un raport de constatări pozitive şi o
etichetă de protecţie.

    19. Procedurile desfăşurate la sosirea mărfurilor
    La sosirea pe  teritoriul  vamal al Republicii Moldova a  mărfurilor
supuse  inspecţiei  înainte  de  expediţie  se  îndeplinesc  următoarele
formalităţi:
    importatorul   prezintă  organelor  vamale  raportul  de  constatări
pozitive  împreună cu declaraţia vamală, care în mod obligatoriu trebuie
să indice numărul de referinţă al acestui raport.
    Excepţie fac  declaraţiile  vamale pentru importurile  terestre  din
ţările  vecine  ce  pot fi acceptate doar la prezentarea  unui  aviz  în
scris,  eliberat  de Companie, prin care aceasta confirmă  că  mărfurile
i-au  fost remise pentru inspectare. Compania va informa vama  referitor
la tipizata autorizată şi semnăturile necesare pentru un astfel de aviz.
În  aceste cazuri, importatorul va fi obligat să prezinte vămii raportul
de  constatări  pozitive  în  original în termen de  15  zile  din  data
efectuării procedurilor vamale.
    Organele vamale     vor    controla    integritatea    documentelor,
corespunderea  mărfurilor  cu informaţia din documentaţia lor.  Ele  vor
estima apoi impozitele şi taxele aplicate, utilizînd datele din raportul
de  constatări pozitive drept bază de evaluare. Originalul raportului de
constatări  pozitive  va  fi  reţinut de organele  vamale  pentru  a  fi
ulterior arhivat.
    Declaraţiile  vamale,  care  nu  vor fi însoţite  de  un  raport  de
constatări pozitive sau de un aviz de inspecţie în original, sau care nu
vor indica numărul de referinţă al raportului de constatări pozitive (al
avizului de inspecţie), nu vor fi acceptate.

          IV. INTERACŢIUNEA COMPANIEI CU DEPARTAMENTUL VAMAL
    20. Reinspectarea selectivă a containerelor
    Dacă partidele  de  mărfuri  ce conţin containere cu  o  încărcătură
întreagă,  deja  inspectate  şi sigilate de Companie, prezintă  un  risc
minim  şi trebuie supuse unor controale/inspecţii fizice superficiale la
sosire,  Compania  în colaborare cu Departamentul Vamal vor  recurge  la
reinspectarea  selectivă  în  comun a  încărcăturilor  din  containerele
supuse  inspecţiei pentru a verifica eficienţa inspecţiei. Volumul minim
al mărfurilor supuse reinspectării va constitui 3% , iar volumul maxim -
5%.  La selectarea partidelor de mărfuri se vor aplica criterii speciale
stabilite   şi   actualizate  în  mod  regulat  de  către  Companie   şi
Departamentul   Vamal,   cît   şi  tehnici   de   selectare   arbitrară.
Reinspectarea   obligatorie   va   fi  solicitată  în  cazul   în   care
Departamentul  Vamal  sau Compania a primit informaţia despre o  anumită
partidă  de  mărfuri, iar sigiliile de pe containerele în care  se  află
aceste  mărfuri  au fost atinse sau rupte şi numerele de pe sigilii  sau
containere nu corespund datelor din raportul de constatări pozitive.
    Compania va acţiona  pe  durata reinspectării fizice în calitate  de
observator,  fiind  prezentă la ruperea sigiliilor. Departamentul  Vamal
trebuie  să înştiinţeze Compania despre o astfel de reinspectare cu o zi
lucrătoare înainte, pentrua-i asigura prezenţa.
    Compania nu va  primi nici o plată suplimentară pentru  participarea
la reinspectări de acest gen.
    În cazul în care  reinspectarea  va  scoate în evidenţă  o  problemă
serioasă (de ex., anexe cu mărfuri descrise inexact, erori semnificative
la  indicarea  calităţii sau cantităţii), Compania va începe  imediat  o
investigaţie  internă  complexă, cu participarea unei filiale  de  peste
hotare,  şi  va  întreprinde  măsurile corespunzătoare  de  redresare  a
situaţiei,  dacă  va  fi necesar. Compania este  obligată  să  informeze
Guvernul  cu  privire  la stadiul acestor investigaţii  şi  măsurile  de
redresare întreprinse.

    21. Conlucrarea   în  aplicarea  datelor  raportului  de  constatări
pozitive
    Organele vamale  ale  Republicii  Moldova  vor  utiliza  datele  din
raportul  de constatări pozitive pentru a facilita estimarea valorii  în
vamă,  impozitelor  şi taxelor de import aplicate  importatorului.  Dacă
organele  vamale vor constata că aceste date nu pot fi aplicate, ele vor
sesiza  Compania  despre  acest  lucru.  Compania  va  informa  ulterior
directorul  general al Departamentului Vamal, care va lua decizia finală
referitor  la utilizarea datelor din raportul de constatări pozitive  şi
va înştiinţa despre acesta Compania.

    22. Confruntarea  datelor din raportul deconstatări pozitive şi  din
declaraţia vamală de import
    Pentru confruntarea  datelor din raportul de constatări pozitive  cu
cele  din declaraţiile vamale de import, Compania va transmite organelor
vamale  copiile  tuturor cererilor de inspectare şi ale  rapoartelor  de
constatări  pozitive, eliberate pe suporţi de hîrtie şi/sau electronici.
După  perfectarea  actelor  vamale  ale  mărfurilor,  vama  va  prezenta
Companiei  copiile  tuturor  declaraţiilor înregistrate  pe  suporţi  de
hîrtie  şi/sau  electronici, indiferent dacă declaraţiile de  import  se
referă  sau nu la mărfurile care reprezintă obiectul inspecţiei  înainte
de  expediţie.  Compania va confrunta datele din raportul de  constatări
pozitive   cu   cele   din  declaraţia  vamală   pentru   a   identifica
discrepanţele,  cazurile cînd aceste rapoarte nu se utilizează sau  cînd
actele  vamale se perfectează în lipsa lor. Rezultatele confruntării vor
fi  transmise în scopuri de investigare organelor vamale şi comisiei  de
coordonare  tehnică,  menţionată  în pct.28 al  prezentului  regulament,
pentru luarea măsurilor respective.

                         V. CONFIDENŢIALITATEA
    23. Protejarea informaţiei confidenţiale
    Toate informaţiile,   pe  care  Compania  le-a  colectat  în  cadrul
inspecţiei  înainte  de expediţie, constituie secret comercial  care  nu
poate  fi  divulgat,  cu excepţia datelor deja publicate  şi  accesibile
terţilor.  Compania  nu  va  divulga unor  terţi  informaţia  comercială
confidenţială,   cu   excepţia   datelor  pe  care  le   poate   furniza
autorităţilor  guvernamentale şi Băncii Naţionale a Moldovei în  temeiul
prevederilor Acordului OMC cu privire la inspecţia înainte de expediţie.

                         VI. RESPONSABILITĂŢI
    24. Nerespectarea cerinţelor privind inspecţia înainte de expediţie
    Persoanele rezidente    ale   Republicii   Moldova,   care   încalcă
prevederile    prezentului   regulament,   poartă   răspundere   conform
legislaţiei   în  vigoare.  Responsabilitatea  Companiei  abilitate   se
stabileşte în acordul încheiat cu Guvernul Republicii Moldova.

                     VII. SOLUŢIONAREA LITIGIILOR
    25. Diferendele cu Compania
    Importatorii,  care nu sînt de acord cu constatările din raportul de
constatări  pozitive  al filialei Companiei, pot clarifica  situaţia  la
biroul  de  relaţii. În cazul în care argumentele Companiei nu  satisfac
importatorul,  acesta  are  posibilitatea să-şi  depună  contestaţia  la
comisia  de  examinare a contestaţiilor pentru a fi soluţionată  corect,
inclusiv  pentru cercetarea minuţioasă a probelor prezentate de  părţile
implicate.

    26. Comisia de examinare a contestaţiilor
    Comisia de examinare  a  contestaţiilor este structură abilitată  cu
soluţionarea  echitabilă  şi promptă a litigiilor ce ţin de  inspectarea
importurilor  înainte  de  expediţie.  Ea este  obligată  să  simplifice
procedurile de soluţionare şi să asigure transparenţa cuvenită la luarea
deciziilor.  Comisia  de  examinare a contestaţiilor  este  formată  din
reprezentanţi   ai  Ministerului  Economiei,  Ministerului   Finanţelor,
Ministerului    Justiţiei,   Departamentului   Vamal,    Departamentului
Standardizare  şi  Metrologie,  ai sectorului privat  şi  ai  Companiei.
Reprezentantul  Companiei  va participa la şedinţele comisiei ca  membru
fără drept de vot.
    Componenţa nominală a comisiei de examinare a contestaţiilor trebuie
să  fie aprobată de Comisia interdepartamentală pentru implementarea  şi
monitorizarea inspecţiei înainte de expediţie a mărfurilor importate.
    Preşedintele  comisiei  de examinare a contestaţiilor  poate  invita
reprezentanţi   ai  oricărei  instituţii  guvernamentale,  pe  care   îi
consideră indispensabili deliberării anumitor chestiuni.

    27. Prescripţii pentru procedurile de examinare a contestaţiilor
    Comisia de examinare    a   contestaţiilor   va   înregistra   numai
contestaţiile  referitoare  la constatările din raportul  de  constatări
pozitive, raportul de discrepanţă sau reclamaţiile privind nerespectarea
de către Companie a confidenţialităţii.
    Comisia de examinare  a contestaţiilor nu va examina nici un  recurs
referitor la estimările sau deciziile finale ale vămii.
    Pe parcursul  examinării  unei  contestaţii, importatorul  se  poate
adresa  organelor vamale pentru a cere eliberarea mărfii lui contra unui
gaj sau unei garanţii bancare, sau contra altor tipuri de garanţii.
    Comisia de examinare  a  contestaţiilor decide în orice  controversă
apărută  cu privire la evaluarea efectuată de Companie pe baza  probelor
prezentate.  Prin  decizia  sa,  comisia  va  susţine  fie  constatările
Companiei, fie poziţia importatorului, sau îşi va exprima propria opinie
independentă.
    Deciziile comisiei  de examinare a contestaţiilor vor fi adoptate cu
simpla   majoritate   a  voturilor  membrilor  ei.  Deciziile   comisiei
referitoare  la  datele  din  rapoartele  de  constatări  pozitive  sînt
obligatorii atît pentru Companie, cît şi pentru organele vamale.
    În cazul în care   importatorul   nu  este  satisfăcut  de   decizia
comisiei, el este în drept să apeleze la instanţa competentă de judecată.
    Comisia se va  întruni în şedinţe ori de cîte ori va fi necesar, dar
cel puţin de două ori pe lună, procesele-verbale ale şedinţelor urmînd a
fi arhivate.
    Importatorii  îşi  pot expune părerea în scris sau pot participa  la
şedinţele publice ale comisiei de examinare a contestaţiilor. La cererea
acesteia,  Compania  va  prezenta probele de care dispune sub  formă  de
documente ce susţin poziţia importatorului.
    Comisia de examinare   a  contestaţiilor  va  remite  spre  aprobare
procedurile  sale  suplimentare de operare Comisiei  interdepartamentale
pentru  implementarea şi monitorizarea inspecţiei înainte de expediţie a
mărfurilor importate.

                       VIII. COORDONAREA TEHNICĂ
    28. Comisia de coordonare tehnică
    Comisia de coordonare       tehnică,      subordonată       Comisiei
interdepartamentale  pentru  implementarea şi  monitorizarea  inspecţiei
înainte  de  expediţie  a  mărfurilor importate,  se  va  constitui  din
reprezentanţi   ai  Ministerului  Economiei,  Departamentului  Vamal  şi
Departamentului  Standardizare  şi Metrologie şi va fi  responsabilă  de
aspectele  tehnice  ale  derulării programului de inspecţie  înainte  de
expediţie a mărfurilor importate.
    Componenţa nominală  a comisiei de coordonare tehnică va fi aprobată
de  Comisia  interdepartamentală pentru implementarea  şi  monitorizarea
inspecţiei înainte de expediţie a mărfurilor importate.
    Comisia de coordonare tehnică:
    a) va examina rapoartele lunare ale Companiei;
    b) va soluţiona cazurile excepţionale, raportate de către Companie;
    c) va fundamenta  şi  va  prezenta, în  situaţiile  corespunzătoare,
recomandaţii  privind urgentarea realizării programului de  implementare
şi monitorizare a inspecţiei înainte de expediţie a mărfurilor importate.
    Hotărîrea este completată.