HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA cu privire la inspecţia înainte de expediţie a mărfurilor importate Nr.1009 din 27.09.2001 Monitorul Oficial al R.Moldova nr.119/1059 din 28.09.2001 * * * În temeiul prevederilor articolului 12 al Legii reglementării de stat a activităţii comerciale externe nr. 1031-XIV din 8 iunie 2000 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2000, nr. 119-120, art.838) şi în scopul verificării corectitudinii declarării cantităţii şi calităţii mărfurilor importate, a preţului declarat, precum şi a determinării corecte a clasificării vamale, Guvernul Republici Moldova HOTĂRĂŞTE: 1. Se instituie inspecţia înainte de expediţie a mărfurilor importate în orice regim vamal de import, inclusiv regimul depozitelor vamale. 2. Inspecţia înainte de expediţie se efectuează de către compania autorizată pentru desfăşurarea activităţii de inspecţie a mărfurilor importate, desemnată în acest scop de către Guvern, şi se pune în aplicare în termen de pînă la 60 de zile din data intrării în vigoare a prezentei hotărîri. 3. Se desemnează Compania SGS Societe Generale de Surveillance S.A. în calitate de prestator al serviciilor de inspecţie înainte de expediţie a mărfurilor importate în teritoriul Republicii Moldova. 4. Se aprobă, conform anexei nr. 1, componenţa nominală a Comisiei interdepartamentale pentru implementarea şi monitorizarea inspecţiei înainte de expediţie a mărfurilor importate. 5. Comisia interdepartamentală pentru implementarea şi monitorizarea inspecţiei înainte de expediţie a mărfurilor importate: va definitiva proiectul final al Acordului dintre Guvernul Republicii Moldova şi Compania SGS Societe Generale de Surveillance S.A. privind prestarea serviciilor de inspecţie înainte de expediţie a mărfurilor importate în Republica Moldova şi îl vor prezenta Guvernului spre semnare; va elabora de urgenţă, în colaborare cu instituţiile implicate, planul de acţiuni pentru realizarea acordului nominalizat. 6. Se aprobă Regulamentul cu privire la inspecţia înainte de expediţie a mărfurilor importate, conform anexei nr. 2. 7. Se abrogă: Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.452 din 15 mai 2000 "Despre aprobarea Acordului privind prestarea serviciilor de inspecţie înainte de expediţie şi a serviciilor de modernizare vamală" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2000, nr.59-62, art.535); Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 681 din 19 iulie 2001 "Cu privire la inspecţia înainte de expediţie a mărfurilor importate" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2001, nr.81-83, art.708). Prim-ministru al Republicii Moldova Vasile Tarlev Contrasemnată: Viceprim-ministru, ministrul economiei Andrei Cucu Ministrul finanţelor Mihail Manoli Ministrul justiţiei Ion Morei Chişinău, 27 septembrie 2001. Nr. 1009. Anexa nr. 1 la Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 1009 din 27 septembrie 2001 COMPONENŢA NOMINALĂ a Comisiei interdepartamentale pentru implementarea şi monitorizarea inspecţiei înainte de expediţie a mărfurilor importate CUCU Andrei - viceprim-ministru, ministrul economiei (preşedintele Comisiei) STRATAN Andrei - director general al Departamentului Vamal (vicepreşedintele Comisiei) CALMÎC Octavian - şeful direcţiei Organizaţia Mondială a Comerţului, Ministerul Economiei (secretarul Comisiei) Membrii Comisiei: BACALU Veronica - viceguvernator al Băncii Naţionale a Moldovei LUPU Marian - viceministru al economiei LUPAN Elvira - viceministru al finanţelor SPIVACENCO Iurie - viceministru al transporturilor şi comunicaţiilor IASINSCHI Tudor - viceministru al agriculturii şi industriei alimentare ŞTIRBAN Mihail - prim-viceministru al industriei CHIRINCIUC Galina - viceministru al justiţiei BĂHNĂREL Ion - viceministru al sănătăţii RĂILEANU Ion - prim-viceministru al ecologiei, construcţiilor şi dezvoltării teritoriului VÎRLAN Felix - viceministru al energeticii BABAN Sergiu - director general al Departamentului Standardizare şi Metrologie POP Mihail - şeful Inspectoratului Fiscal Principal de Stat
Anexa nr. 2 la Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 1009 din 27 septembrie 2001 Regulamentul cu privire la inspecţia înainte de expediţie a mărfurilor importate I. DISPOZIŢII GENERALE Inspectarea înainte de expediţie a importurilor este efectuată în ţara care exportă mărfurile de către compania abilitată cu acest drept. Compania abilitată include rezultatele inspecţiei înainte de expediţie într-un raport de constatări pozitive, pe care îl pune la dispoziţia importatorului pentru a-i facilita perfectarea actelor vamale la intrarea în Republica Moldova. Prezentul regulament stabileşte procedurile pe care părţile implicate (importatorii, băncile, organele vamale ale Republicii Moldova, compania abilitată) trebuie să le îndeplinească în cadrul tranzacţiilor de import. II. MANDATUL COMPANIEI ABILITATE CU IMPLEMENTAREA PROGRAMULUI DE INSPECTARE A IMPORTURILOR ÎNAINTE DE EXPEDIŢIE 1. Compania abilitată Compania abilitată cu implementarea programului de inspectare a importurilor (denumită în continuare Compania) este persoana juridică cu care Guvernul Republicii Moldova a încheiat un acord privind prestarea serviciilor de inspectare înainte de expediţie a importurilor şi de modernizare vamală, ce va efectua inspecţia mărfurilor destinate importului în Republica Moldova. În acest scop, Compania: - determină dacă mărfurile prezentate pentru inspecţie corespund cu descrierile din cererea de inspectare, prezentată Companiei de către importator; - îşi expune opinia privind valoarea importurilor şi clasificarea lor corectă în scopuri vamale - potrivit Nomenclatorului Mărfurilor al Republicii Moldova, legislaţiei în vigoare şi reglementărilor specifice naţionale; - verifică corespunderea preţului mărfurilor, ce urmează să fie importate în Republica Moldova, cu preţul lor de export, care prevalează în ţara exportatorului; - verifică dacă mărfurile respective nu cad sub incidenţa anumitor interdicţii şi restricţii impuse importurilor de Republica Moldova. Toate mărfurile importate de persoanele fizice şi juridice sau de entităţile publice şi private (inclusiv prin tranzacţii barter) sînt supuse inspectării înainte de expediţie, cu excepţia mărfurilor indicate în pct. 2 al prezentului regulament. În sensul prezentului regulament, prin termenii "mărfuri importate" şi "importuri" se subînţeleg toate mărfurile introduse în teritoriul vamal al Republicii Moldova, indiferent de regimul vamal ce li se aplică (inclusiv regimul depozitelor vamale). 2. Scutirile de inspecţie Sînt scutite de inspecţie înainte de expediţie următoarele bunuri şi mărfuri importate în Republica Moldova: a) livrările, a căror valoare CIP (frahtul/transportarea şi asigurarea pînă la locul de destinaţie) este sub 3000 (trei mii) de dolari S.U.A., cu excepţia mărfurilor importate în containere încărcate complet, care vor fi supuse inspecţiei înainte de expediţie, indiferent de valoarea lor. Totuşi, livrările parţiale, ce includ mărfuri cu o valoare CIP mai mică decît suma sus-menţionată, vor fi supuse inspecţiei înainte de expediţie, dacă valoarea cumulativă a tranzacţiei respective va fi egală cu sau va depăşi 3000 de dolari SUA; b) pietrele preţioase şi metalele preţioase; c) obiectele de anticariat; d) mostrele comerciale; e) obiectele de artă; f) explozivele şi articolele pirotehnice; g) muniţiile, armele şi echipamentele militare; h) animalele vii; i) ziarele şi ediţiile periodice curente; j) averea personală şi obiectele personale, inclusiv vehiculele la mîna a doua, în cazul schimbării ţării de reşedinţă; k) coletele poştale; l) mărfurile pentru organizaţiile internaţionale în limitele acordurilor la care Republica Moldova este parte, precum şi asistenţa tehnică destinată Republicii Moldova. Lista organizaţiilor internaţionale se stabileşte în legea bugetului pe anul respectiv; m) mărfurile destinate folosinţei oficiale a misiunilor diplomatice şi a altor misiuni asimilate lor în Republica Moldova, precum şi uzului sau consumului personal al membrilor personalului diplomatic şi administrativ-tehnic al acestor misiuni şi al membrilor familiilor lor, care locuiesc împreună cu ei, pe bază de reciprocitate, în modul stabilit de Guvern; n) toate bunurile scutite de taxe vamale şi impozite prin lege. Mărfurile livrate de către un stat străin, care nu sînt calificate drept bunuri definite la literele l) şi m), sînt supuse inspecţiei înainte de expediţie. În atare situaţii, Compania nu va efectua verificarea preţului, cu excepţia cazurilor cînd Guvernul Republicii Moldova va cere acest lucru. 3. Importurile de gaze naturale şi energie electrică şi ajutoarele umanitare Procedurile de inspectare înainte de expediţie a importurilor de gaze naturale şi energie electrică sînt reglementate separat. Importul ajutoarelor umanitare, efectuat în limitele competenţelor şi necesităţilor ministerelor, departamentelor şi altor autorităţi, se reglementează conform prescripţiilor specifice în vigoare. 4. Condiţii esenţiale Nu se autorizează trecerea peste frontiera vamală a Republicii Moldova a mărfurilor supuse inspecţiei înainte de expediţie care nu sînt însoţite de raportul de constatări pozitive sau de avizul de inspecţie în scris, ce confirmă că bunurile în cauză au fost inspectate de Companie înainte de a fi expediate. Nici un importator nu poate efectua plata în beneficiul exportatorului, dacă, împreună cu documentele pentru achitarea plăţii negociate de ei, nu va prezenta factura cu eticheta de protecţie, aplicată de Companie. În cazul cînd importatorul achită exportatorului plăţile în avans, el poate prezenta băncii factura cu eticheta de protecţie după data efectuării plăţii, însă într-o perioadă care să nu depăşească termenele de repatriere, prevăzute de legislaţia în vigoare a Republicii Moldova. Toate contractele de cumpărare, încheiate de importatorii din Republica Moldova cu furnizorii străini, vor conţine clauza privind obligativitatea inspectării de către Companie a importurilor înainte de expediţie în ţara furnizoare, în conformitate cu procedurile inspectării descrise în pct. 7 şi 8 din secţiunea a III-a a prezentului regulament, cu aplicarea de către Companie a etichetei de protecţie pe una din copiile facturii exportatorului, care este o componentă indispensabilă a documentelor pentru achitarea plăţii negociate de părţi. III. PROCEDURILE GENERALE DE INSPECŢIE 5. Solicitarea inspecţiei, emiterea, înregistrarea şi transmiterea cererii de inspecţie La cererea oricărui importator din Republica Moldova, Compania îi va remite formularele cererii de inspectare special elaborate de ea, care vor fi utilizate pentru orice tranzacţie de import al mărfurilor supuse inspecţiei înainte de expediţie. Compania va aduce la cunoştinţa importatorilor formatul şi conţinutul cererii de inspectare pînă la implementarea programului de inspecţie înainte de expediţie. Formularul cererii de inspectare va fi disponibil la biroul de relaţii al Companiei, amplasat în Chişinău. Pentru fiecare tranzacţie de import, care reprezintă obiectul inspecţiei înainte de expediţie, importatorul trebuie să depună o cerere de inspectare imediat ce vînzătorul i-a confirmat executarea comenzii de livrare. În fiecare caz, importatorul va îndeplini şi va semna cererea de inspectare şi o va prezenta sau transmite direct la biroul de relaţii din Chişinău al Companiei, împreună cu copia contractului sau factura pro-forma sau cu alte documente echivalente, care vor conţine condiţiile şi specificaţiile contractului. Biroul de relaţii va verifica completivitatea şi conformitatea cererii de inspectare. În cazul apariţiei unor neclarităţi, biroul de relaţii le va soluţiona imediat şi direct cu importatorul şi-i va înregistra cererea de inspectare la faţa locului sau în termen de o zi din data depunerii ei, notificîndu-i în scris acest lucru. La înregistrarea cererii de inspectare, tranzacţiei respective de import i se va atribui un număr de identificare, ce va servi drept număr de referinţă pentru orice procedură sau cerere legată de aceasta. Biroul de relaţii va transmite apoi, prin reţeaua electronică de transmitere a informaţiei, cererea de inspectare filialei Companiei din ţara exportatorului, iar Departamentului Vamal al Republicii Moldova - toate informaţiile referitor la cererea de inspectare în cauză. La cererea vînzătorului, Compania este în drept să efectueze inspecţia înainte de expediţie pînă la prezentarea de către importator a cererii de inspectare. Totuşi, Compania va putea elibera raportul de constatări pozitive sau avizul de inspecţie, bazat pe rezultatele inspecţiei, numai după ce importatorul îi va prezenta cererea de inspectare. 6. Plata pentru servicii Plata pentru serviciile de inspecţie va fi stabilită în Acordul între Guvernul Republicii Moldova şi Compania SGS privind inspecţia înainte de expediţie. La momentul depunerii cererii de inspectare, importatorul va achita plata pentru serviciile Companiei pe baza facturii pro-forma a exportatorului şi va face o referinţă în acest sens în cererea de inspectare. Dacă va fi cazul, importatorii vor putea achita plata în totalitate pentru mai multe cereri de inspectare. Pentru achitarea serviciilor de inspectare, prestate de Companie, se ia drept bază valoarea CIP a bunurilor din factura finală a exportatorului. În cazurile cînd factura finală lipseşte, drept bază de calcul a plăţii pentru serviciile Companiei va servi factura pro-forma a exportatorului. Importatorul va opera orice corectare a plăţilor pentru inspecţie, comportată de finalizarea inspecţiei şi primirea facturii finale a exportatorului, înainte de eliberarea raportului de constatări pozitive sau a raportului de discrepanţă. Compania va elibera importatorilor facturi şi/sau extrase de pe conturile curente. Importatorul poate achita serviciile, la alegere, în valută liber convertibilă şi/sau în lei moldoveneşti la cursul oficial al leului moldovenesc, stabilit de Banca Naţională a Moldovei la data efectuării plăţilor. Aceste plăţi se vor face la contul Companiei, deschis în una din băncile Republicii Moldova. Plăţile pentru serviciile de inspecţie ale Companiei, se virează în avans, nefiind rambursabile după încheierea inspecţiei mărfurilor, indiferent de faptul dacă exportatorul sau importatorul prezintă sau nu informaţia sau documentele necesare pentru eliberarea raportului de constatări pozitive sau dacă, dintr-un careva motiv, mărfurile în cauză nu au fost expediate. 7. Solicitarea informaţiilor de la exportator La primirea cererii de inspectare, filiala Companiei din ţara furnizorului va informa exportatorul despre efectuarea inspecţiei printr-o solicitare de informaţii, prin care îi va cere exportatorului să prezinte documentele corespunzătoare şi să comunice data la care mărfurile vor fi disponibile pentru inspecţie. Indiferent dacă a primit sau nu o asemenea informaţie, vînzătorul este solicitat să depună cererea de inspectare, notificînd Companiei, cu cel puţin trei zile lucrătoare înainte, data la care mărfurile vor fi disponibile pentru inspecţie. 8. Documentele solicitate exportatorului Atunci cînd solicită inspecţia înainte de expediţie, exportatorul trebuie să prezinte Companiei următoarele documente: a) formularul completat al solicitării de informaţii; b) factura pro-forma, copia acreditivului şi, dacă este cazul, contractul; c) lista ambalajelor; d) orice alt document, pe care Compania îl consideră necesar pentru executarea mandatului său. Vînzătorul va crea toate condiţiile şi-i va oferi Companiei documentele necesare pentru efectuarea inspecţiei, verificarea preţului şi prestarea altor servicii aferente, inclusiv pentru îndeplinirea testelor obligatorii. Vînzătorul va efectua, de asemenea, toate aranjamentele cuvenite pentru selectarea, manipularea, prezentarea mostrelor, realizarea testărilor de laborator şi pentru alte asemenea proceduri. Orice cheltuieli derivate din aceste operaţiuni se vor suporta din contul vînzătorului. În cazul cînd, conform solicitării vînzătorului, reprezentanţii Companiei se prezintă la data convenită pentru inspecţie şi mărfurile nu sînt pregătite sau disponibile pentru inspectare, vînzătorul acoperă cheltuielile suportate de Companie pentru această vizită. Intervenţia Companiei nu scuteşte vînzătorul de obligaţiunile lui contractuale faţă de importator. 9. Inspecţia mărfurilor Filiala Companiei din ţara furnizorului (exportatorului) inspectează mărfurile pentru a determina elementele specificate în pct.1 al prezentului regulament. A. Planificarea inspecţiei Filiala Companiei din ţara furnizorului (exportatorului) va planifica inspecţia după primirea solicitării de informaţii de la exportator, care îi va notifica data la care mărfurile vor fi disponibile pentru inspecţie. Filiala Companiei va începe inspecţia cel tîrziu la data convenită cu exportatorul sau în termen de trei zile din data primirii solicitării de informaţii, completată de vînzător/furnizor în modul stabilit. Conform articolului 2.15 al Acordului OMC cu privire la inspecţia înainte de expediţie, filiala Companiei va efectua inspecţia la data convenită, cu excepţia cazurilor în care ea este împiedicată să-şi îndeplinească atribuţiile fie de exportator, fie de alte circumstanţe ce nu-i pot fi incriminate. B. Identificarea produsului Filiala Companiei va identifica mărfurile prin determinarea caracteristicilor lor principale, pentru a le atribui just codul vamal şi a le evalua corect. C. Verificarea cantităţii Filiala Companiei va determina cantitatea sau volumele mărfurilor numărîndu-le, cîntărindu-le, măsurîndu-le sau evaluîndu-le cantitativ ori prin orice alte procedee pertinente, general acceptate. Acolo unde va fi cazul, ea va utiliza metodele statistice cunoscute de prelevare a mostrelor. D. Verificarea calităţii Filiala Companiei va verifica şi calitatea mărfurilor, efectuînd controale vizuale, selectînd mostrele şi examinînd certificatele de fabricaţie sau certificatele analizei independente de laborator (de testare), sau aplicînd orice alte mijloace corespunzătoare de evaluare a calităţii. De asemenea, în caz de necesitate Compania poate expedia laboratoarelor sale mostre pentru efectuarea analizelor sau testelor respective. Unde va fi cazul, se vor utiliza tehnicile statistice cunoscute de mostrare. Compania va verifica termenele de utilizare sau de valabilitate ale produselor alimentare, farmaceutice şi parafarmaceutice, ale îngrăşămintelor, pesticidelor, preparatelor pentru ameliorarea solului şi ale altor produse similare în conformitate cu legislaţia în vigoare a Republicii Moldova şi cu specificările date expres pentru fiece caz aparte de către Guvern. Termenul de valabilitate şi informaţia despre fiece produs trebuie să corespundă prevederilor actelor normative în vigoare ale Republicii Moldova. E. Produsele specifice Compania se va limita la identificarea cantitativă, verificarea numărului de loturi şi a termenelor de valabilitate a mărfurilor, controlînd în speţă integritatea ambalajelor şi accesibilitatea informaţiei despre produsele farmaceutice şi parafarmaceutice de uz uman, produsele cosmetice, despre coloranţi, vopsele, fertilizanţi, pesticide, produsele chimice de tratare şi protecţie a plantelor şi alte produse similare. F. Inspecţia pentru asigurarea calităţii Compania va utiliza metodologia de asigurare a calităţii inspecţiei aplicînd exportatorilor şi mărfurilor anumite criterii, ce vor fi publicate şi aduse la cunoştinţa Comisiei interdepartamentale pentru implementarea şi monitorizarea inspecţiei înainte de expediţie a mărfurilor importate. Mărfurile destinate inspecţiei pentru asigurarea calităţii vor fi supuse iniţial, pe teren, auditului calităţii, efectuat de Companie, după care inspecţia va consta în: a) inspecţia fizică a livrărilor selectate în conformitate cu standardele internaţionale acceptate de prelevare a mostrelor; b) examinarea documentară sistematică a tuturor livrărilor. G. Rezultatele inspecţiei La finalizarea inspecţiei, filiala Companiei din ţara furnizorului va informa exportatorul despre rezultatele inspecţiei. 10. Verificarea preţului În baza inspecţiei mărfurilor şi a informaţiilor obţinute, Compania îşi va expune opinia privind: a) valoarea mărfurilor pentru scopuri vamale, estimată în baza cerinţelor Acordului de Implementare a Articolului VII din GATT 1994 (cunoscut şi ca Acord de evaluare a mărfurilor în vamă), după cum este prevăzut în legislaţia Republicii Moldova sau în reglementările naţionale. În calitate de dată de referinţă, Compania va utiliza data contractului sau, în lipsa contractului, data facturii pro-forma; b) preţul de export al mărfurilor care prevalează în ţara furnizorului sau, dacă va fi cazul, preţul care prevalează pe piaţa mondială. Verificarea preţului nu se va limita la verificarea preţului de cumpărare al mărfurilor, ci va cuprinde şi verificarea valorii contractuale totale a mărfurilor, inclusiv a serviciilor conexe. 11. Clasificarea vamală În baza rezultatelor inspecţiei mărfurilor, Compania îşi va expune opinia privind clasificarea lor vamală adecvată în conformitate cu Nomenclatorul Mărfurilor al Republicii Moldova. 12. Concluzii referitoare la tarife Compania îşi va expune opinia privind ratele tarifelor adecvate (inclusiv accizele), precum şi alte taxe sau impozite plătite conform reglementărilor în vigoare ale Republicii Moldova. 13. Acceptabilitatea importului În baza rezultatelor inspecţiei mărfurilor, Compania va verifica dacă tipurile de mărfuri nu cad sub incidenţa interdicţiilor la import şi restricţiilor respective ale Republicii Moldova, stabilite de Guvern în fiecare caz aparte. 14. Raportul de constatări pozitive, eticheta de protecţie şi raportul de discrepanţă La finalizarea inspecţiei, Compania va elibera exportatorului şi importatorului: fie un raport de constatări pozitive pentru scopuri vamale şi o etichetă de protecţie pentru scopuri de plată. Compania va aplica eticheta de protecţie pe factura finală a exportatorului sau pe una din copiile acesteia; fie un raport de discrepanţă. 15. Însemnătatea datelor din raportul deconstatări pozitive Raportul de constatări pozitive nu absolvă exportatorul, importatorul şi transportatorul de angajamentele lor contractuale sau de obligaţiunile ce decurg din legislaţia vamală şi alte reglementări naţionale privind importurile. Respectiv, importatorii sînt pe deplin responsabili de veridicitatea şi exactitatea declaraţiei de import prezentată la vamă, indiferent de datele din raportul de constatări pozitive. Datele din raportul de constatări pozitive se vor utiliza de către organele vamale ale Republicii Moldova în scopuri consultative conform pct.20 al prezentului regulament, pentru a facilita evaluarea impozitelor şi taxelor vamale aplicabile. 16. Eliberarea raportului de constatări pozitive şi a etichetei de protecţie Biroul de relaţii din Chişinău va tipări şi va expedia importatorului raportul de constatări pozitive în baza următoarelor documente primite: a) actul de inspectare a mărfurilor de către Companie conţinînd rezultate satisfăcătoare; b) copiile facturii comerciale finale a exportatorului (dacă acesta nu le-a prezentat anterior) şi ale documentelor de transport ale importatorului; c) documentaţia sau informaţiile importatorului despre scutirile de taxe ce-i sînt aplicabile sau despre regimurile vamale speciale. Importatorul va primi raportul de constatări pozitive în original pentru scopuri vamale şi o copie a acestuia pentru dosar. De asemenea, Compania va transmite Departamentului Vamal o copie a acestui raport pe suport de hîrtie şi/sau electronic. Filialele din străinătate ale Companiei vor aplica eticheta de protecţie pe factura finală a exportatorului la primirea: a) actului de inspectare a mărfurilor de către Companie conţinînd rezultate satisfăcătoare; b) copia de pe factura comercială finală a exportatorului. La celelalte documente, necesare pentru plată, exportatorul va anexa factura finală sau una din copiile acesteia cu eticheta de protecţie aplicată. 17. Formularul şi conţinutul raportului deconstatări pozitive Raportul de constatări pozitive trebuie să includă următoarele elemente: informaţiile despre tranzacţie, inclusiv: a) numele şi numerele de identificare ale părţilor implicate (exportatorul, importatorul); b) data şi locul eliberării raportului de constatări pozitive; c) modul de achitare (acreditiv, incaso, transfer bancar) şi numărul acreditivului, dacă este necesar; d) numărul şi data facturii de expediţie; e) numărul şi data contractului, dacă există, numerele şi data anexelor; f) condiţiile INCOTERMS; g) valoarea totală şi valuta din factură; h) detalii privind expediţia; i) locul livrării; j) alte informaţii specifice; informaţiile despre mărfuri: a) descrierea mărfurilor; b) informaţii despre ambalaje (în vrac, containere etc.); c) cantitatea; d) unitatea de măsură (bucăţi, kilograme, litri etc.); e) alte date specifice; informaţiile referitor la tarifele specifice - pentru Departamentul Vamal: a) codul mărfii conform Nomenclatorului Mărfurilor al Republicii Moldova; b) impozitul vamal aplicat, TVA şi accizele (ratele aplicate); c) valoarea totală impozabilă; d) alte informaţii. Compania elaborează formularul raportului de constatări pozitive şi îl prezintă importatorilor din Republica Moldova pînă la derularea inspecţiei înainte de expediţie. 18. Raportul de discrepanţă Atunci cînd în cadrul inspecţiei (şi/sau verificării preţului) Compania depistează o discrepanţă, care nu este corectată de către exportator şi nu este acceptată de către importator, ea va întocmi un raport de discrepanţă, transmiţînd una din copiile lui importatorului, iar alta - Departamentului Vamal, pentru informare. Mărfurile însoţite de raportul de discrepanţă nu vor fi autorizate pentru trecerea frontierei vamale a Republicii Moldova şi nici pentru achitare. Atunci cînd exportatorul va înlătură discrepanţa sau cînd importatorul o va accepta în scris, Compania va fi în drept să elibereze în locul raportului de discrepanţă un raport de constatări pozitive şi o etichetă de protecţie. 19. Procedurile desfăşurate la sosirea mărfurilor La sosirea pe teritoriul vamal al Republicii Moldova a mărfurilor supuse inspecţiei înainte de expediţie se îndeplinesc următoarele formalităţi: importatorul prezintă organelor vamale raportul de constatări pozitive împreună cu declaraţia vamală, care în mod obligatoriu trebuie să indice numărul de referinţă al acestui raport. Excepţie fac declaraţiile vamale pentru importurile terestre din ţările vecine ce pot fi acceptate doar la prezentarea unui aviz în scris, eliberat de Companie, prin care aceasta confirmă că mărfurile i-au fost remise pentru inspectare. Compania va informa vama referitor la tipizata autorizată şi semnăturile necesare pentru un astfel de aviz. În aceste cazuri, importatorul va fi obligat să prezinte vămii raportul de constatări pozitive în original în termen de 15 zile din data efectuării procedurilor vamale. Organele vamale vor controla integritatea documentelor, corespunderea mărfurilor cu informaţia din documentaţia lor. Ele vor estima apoi impozitele şi taxele aplicate, utilizînd datele din raportul de constatări pozitive drept bază de evaluare. Originalul raportului de constatări pozitive va fi reţinut de organele vamale pentru a fi ulterior arhivat. Declaraţiile vamale, care nu vor fi însoţite de un raport de constatări pozitive sau de un aviz de inspecţie în original, sau care nu vor indica numărul de referinţă al raportului de constatări pozitive (al avizului de inspecţie), nu vor fi acceptate. IV. INTERACŢIUNEA COMPANIEI CU DEPARTAMENTUL VAMAL 20. Reinspectarea selectivă a containerelor Dacă partidele de mărfuri ce conţin containere cu o încărcătură întreagă, deja inspectate şi sigilate de Companie, prezintă un risc minim şi trebuie supuse unor controale/inspecţii fizice superficiale la sosire, Compania în colaborare cu Departamentul Vamal vor recurge la reinspectarea selectivă în comun a încărcăturilor din containerele supuse inspecţiei pentru a verifica eficienţa inspecţiei. Volumul minim al mărfurilor supuse reinspectării va constitui 3% , iar volumul maxim - 5%. La selectarea partidelor de mărfuri se vor aplica criterii speciale stabilite şi actualizate în mod regulat de către Companie şi Departamentul Vamal, cît şi tehnici de selectare arbitrară. Reinspectarea obligatorie va fi solicitată în cazul în care Departamentul Vamal sau Compania a primit informaţia despre o anumită partidă de mărfuri, iar sigiliile de pe containerele în care se află aceste mărfuri au fost atinse sau rupte şi numerele de pe sigilii sau containere nu corespund datelor din raportul de constatări pozitive. Compania va acţiona pe durata reinspectării fizice în calitate de observator, fiind prezentă la ruperea sigiliilor. Departamentul Vamal trebuie să înştiinţeze Compania despre o astfel de reinspectare cu o zi lucrătoare înainte, pentrua-i asigura prezenţa. Compania nu va primi nici o plată suplimentară pentru participarea la reinspectări de acest gen. În cazul în care reinspectarea va scoate în evidenţă o problemă serioasă (de ex., anexe cu mărfuri descrise inexact, erori semnificative la indicarea calităţii sau cantităţii), Compania va începe imediat o investigaţie internă complexă, cu participarea unei filiale de peste hotare, şi va întreprinde măsurile corespunzătoare de redresare a situaţiei, dacă va fi necesar. Compania este obligată să informeze Guvernul cu privire la stadiul acestor investigaţii şi măsurile de redresare întreprinse. 21. Conlucrarea în aplicarea datelor raportului de constatări pozitive Organele vamale ale Republicii Moldova vor utiliza datele din raportul de constatări pozitive pentru a facilita estimarea valorii în vamă, impozitelor şi taxelor de import aplicate importatorului. Dacă organele vamale vor constata că aceste date nu pot fi aplicate, ele vor sesiza Compania despre acest lucru. Compania va informa ulterior directorul general al Departamentului Vamal, care va lua decizia finală referitor la utilizarea datelor din raportul de constatări pozitive şi va înştiinţa despre acesta Compania. 22. Confruntarea datelor din raportul deconstatări pozitive şi din declaraţia vamală de import Pentru confruntarea datelor din raportul de constatări pozitive cu cele din declaraţiile vamale de import, Compania va transmite organelor vamale copiile tuturor cererilor de inspectare şi ale rapoartelor de constatări pozitive, eliberate pe suporţi de hîrtie şi/sau electronici. După perfectarea actelor vamale ale mărfurilor, vama va prezenta Companiei copiile tuturor declaraţiilor înregistrate pe suporţi de hîrtie şi/sau electronici, indiferent dacă declaraţiile de import se referă sau nu la mărfurile care reprezintă obiectul inspecţiei înainte de expediţie. Compania va confrunta datele din raportul de constatări pozitive cu cele din declaraţia vamală pentru a identifica discrepanţele, cazurile cînd aceste rapoarte nu se utilizează sau cînd actele vamale se perfectează în lipsa lor. Rezultatele confruntării vor fi transmise în scopuri de investigare organelor vamale şi comisiei de coordonare tehnică, menţionată în pct.28 al prezentului regulament, pentru luarea măsurilor respective. V. CONFIDENŢIALITATEA 23. Protejarea informaţiei confidenţiale Toate informaţiile, pe care Compania le-a colectat în cadrul inspecţiei înainte de expediţie, constituie secret comercial care nu poate fi divulgat, cu excepţia datelor deja publicate şi accesibile terţilor. Compania nu va divulga unor terţi informaţia comercială confidenţială, cu excepţia datelor pe care le poate furniza autorităţilor guvernamentale şi Băncii Naţionale a Moldovei în temeiul prevederilor Acordului OMC cu privire la inspecţia înainte de expediţie. VI. RESPONSABILITĂŢI 24. Nerespectarea cerinţelor privind inspecţia înainte de expediţie Persoanele rezidente ale Republicii Moldova, care încalcă prevederile prezentului regulament, poartă răspundere conform legislaţiei în vigoare. Responsabilitatea Companiei abilitate se stabileşte în acordul încheiat cu Guvernul Republicii Moldova. VII. SOLUŢIONAREA LITIGIILOR 25. Diferendele cu Compania Importatorii, care nu sînt de acord cu constatările din raportul de constatări pozitive al filialei Companiei, pot clarifica situaţia la biroul de relaţii. În cazul în care argumentele Companiei nu satisfac importatorul, acesta are posibilitatea să-şi depună contestaţia la comisia de examinare a contestaţiilor pentru a fi soluţionată corect, inclusiv pentru cercetarea minuţioasă a probelor prezentate de părţile implicate. 26. Comisia de examinare a contestaţiilor Comisia de examinare a contestaţiilor este structură abilitată cu soluţionarea echitabilă şi promptă a litigiilor ce ţin de inspectarea importurilor înainte de expediţie. Ea este obligată să simplifice procedurile de soluţionare şi să asigure transparenţa cuvenită la luarea deciziilor. Comisia de examinare a contestaţiilor este formată din reprezentanţi ai Ministerului Economiei, Ministerului Finanţelor, Ministerului Justiţiei, Departamentului Vamal, Departamentului Standardizare şi Metrologie, ai sectorului privat şi ai Companiei. Reprezentantul Companiei va participa la şedinţele comisiei ca membru fără drept de vot. Componenţa nominală a comisiei de examinare a contestaţiilor trebuie să fie aprobată de Comisia interdepartamentală pentru implementarea şi monitorizarea inspecţiei înainte de expediţie a mărfurilor importate. Preşedintele comisiei de examinare a contestaţiilor poate invita reprezentanţi ai oricărei instituţii guvernamentale, pe care îi consideră indispensabili deliberării anumitor chestiuni. 27. Prescripţii pentru procedurile de examinare a contestaţiilor Comisia de examinare a contestaţiilor va înregistra numai contestaţiile referitoare la constatările din raportul de constatări pozitive, raportul de discrepanţă sau reclamaţiile privind nerespectarea de către Companie a confidenţialităţii. Comisia de examinare a contestaţiilor nu va examina nici un recurs referitor la estimările sau deciziile finale ale vămii. Pe parcursul examinării unei contestaţii, importatorul se poate adresa organelor vamale pentru a cere eliberarea mărfii lui contra unui gaj sau unei garanţii bancare, sau contra altor tipuri de garanţii. Comisia de examinare a contestaţiilor decide în orice controversă apărută cu privire la evaluarea efectuată de Companie pe baza probelor prezentate. Prin decizia sa, comisia va susţine fie constatările Companiei, fie poziţia importatorului, sau îşi va exprima propria opinie independentă. Deciziile comisiei de examinare a contestaţiilor vor fi adoptate cu simpla majoritate a voturilor membrilor ei. Deciziile comisiei referitoare la datele din rapoartele de constatări pozitive sînt obligatorii atît pentru Companie, cît şi pentru organele vamale. În cazul în care importatorul nu este satisfăcut de decizia comisiei, el este în drept să apeleze la instanţa competentă de judecată. Comisia se va întruni în şedinţe ori de cîte ori va fi necesar, dar cel puţin de două ori pe lună, procesele-verbale ale şedinţelor urmînd a fi arhivate. Importatorii îşi pot expune părerea în scris sau pot participa la şedinţele publice ale comisiei de examinare a contestaţiilor. La cererea acesteia, Compania va prezenta probele de care dispune sub formă de documente ce susţin poziţia importatorului. Comisia de examinare a contestaţiilor va remite spre aprobare procedurile sale suplimentare de operare Comisiei interdepartamentale pentru implementarea şi monitorizarea inspecţiei înainte de expediţie a mărfurilor importate. VIII. COORDONAREA TEHNICĂ 28. Comisia de coordonare tehnică Comisia de coordonare tehnică, subordonată Comisiei interdepartamentale pentru implementarea şi monitorizarea inspecţiei înainte de expediţie a mărfurilor importate, se va constitui din reprezentanţi ai Ministerului Economiei, Departamentului Vamal şi Departamentului Standardizare şi Metrologie şi va fi responsabilă de aspectele tehnice ale derulării programului de inspecţie înainte de expediţie a mărfurilor importate. Componenţa nominală a comisiei de coordonare tehnică va fi aprobată de Comisia interdepartamentală pentru implementarea şi monitorizarea inspecţiei înainte de expediţie a mărfurilor importate. Comisia de coordonare tehnică: a) va examina rapoartele lunare ale Companiei; b) va soluţiona cazurile excepţionale, raportate de către Companie; c) va fundamenta şi va prezenta, în situaţiile corespunzătoare, recomandaţii privind urgentarea realizării programului de implementare şi monitorizare a inspecţiei înainte de expediţie a mărfurilor importate.
Hotărîrea este completată.