HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA cu privire la reorganizarea Inspectoratului de Stat pentru Protecţia Muncii pe lîngă Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale Nr.1481 din 27.12.2001 Monitorul Oficial al R.Moldova nr.9-10/61 din 15.01.2002 * * * Întru realizarea prevederilor Legii inspectia muncii nr.140-XV din 10 mai 2001 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2001, nr.68-71, art.505), Guvernul Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE: 1. Se reorganizează Inspectoratul de Stat pentru Protecţia Muncii pe lîngă Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale în Inspecţia Muncii, subordonată Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale. 2. Se aprobă: Structura Inspecţiei Muncii, conform anexei nr. 1; Regulamentul Inspecţiei Muncii, conform anexei nr.2; Modificările ce se operează în unele hotărîri ale Guvernului Republicii Moldova, conform anexei nr.3. 3. Se stabileşte efectivul limită al Inspecţiei Muncii în număr de 140 unităţi (cu excepţia personalului de deservire a clădirilor). 4. Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale şi autorităţile administraţiei publice locale vor examina posibilitatea de a asigura Inspecţia Muncii şi subdiviziunile ei teritoriale cu spaţii de serviciu necesare pentru desfăşurarea activităţii. 5. Se abrogă: Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.321 din 1 iunie 1993 "Cu privire la înfiinţarea inspectoratelor teritoriale pentru protecţia muncii" (Monitorul Parlamentului Republicii Moldova, 1993, nr. 6, art. 182); punctul 3 din Modificările ce se operează în unele hotărîri ale Guvernului Republicii Moldova privind remunerarea muncii, aprobate prin Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 505 din 15 mai 1998 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1998, nr. 62-65 art. 609); Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.1199 din 9 decembrie 1998 "Cu privire la reorganizarea Departamentului Protecţiei Muncii pe lîngă Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1998, nr. 114-115, art. 1132); punctul 3 din Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 75 din 2 februarie 1999 "Cu privire la autorizarea funcţionării persoanelor juridice şi fizice din punct de vedere al protecţiei muncii" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1999,nr. 14-15, art. 108). Prim-ministru al Republicii Moldova Vasile TARLEV Contrasemnată: Ministrul muncii şi protecţiei sociale Valerian Revenco Ministrul finanţelor Mihail Manoli Ministrul justiţiei Ion Morei Chişinău, 27 decembrie 2001. Nr. 1481. Anexa nr. 1 la Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 1481 din 27 decembrie 2001 Structura Inspecţiei Muncii Direcţia tehnologii de inspecţie Direcţia monitorizare protecţia muncii Direcţia monitorizare relaţii de muncă Secţia personal şi secretariat Secţia economie, finanţe şi evidenţă contabilă Inspectoratele teritoriale de muncă Anexa nr. 2 la Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 1481 din 27 decembrie 2001 REGULAMENTUL INSPECŢIEI MUNCII I. Dispoziţii generale 1. Inspecţia Muncii este organ al administraţiei publice centrale şi îşi desfăşoară activitatea în subordinea Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale. 2. Inspecţia Muncii exercită control de stat asupra respectării actelor legislative şi a altor acte normative în domeniul muncii la întreprinderi, instituţii şi organizaţii, cu orice tip de proprietate şi formă juridică de organizare, precum şi în autorităţile administraţiei publice centrale şi locale. 3. În activitatea sa Inspecţia Muncii se călăuzeşte de Constituţia Republicii Moldova, decretele Preşedintelui Republicii Moldova, de alte acte legislative şi normative ale Republicii Moldova, Tratatele internaţionale la care Republica Moldova este parte şi de prevederile prezentului Regulament. 4. Inspecţia Muncii este persoană juridică, dispune de ştampilă cu Stema de Stat a Republicii Moldova şi denumirea sa în limba de stat. 5. În subordinea Inspecţiei Muncii funcţionează inspectorate teritoriale de muncă, fără personalitate juridică. Fiecare inspectorat teritorial de muncă dispune de ştampilă cu denumirea sa în limba de stat. II. Obiectivele şi atribuţiile Inspecţiei Muncii 6. Obiectivele principale ale activităţii Inspecţiei Muncii sînt următoarele: asigurarea aplicării dispoziţiilor actelor legislative şi ale altor acte normative referitoare la condiţiile de muncă şi la protecţia salariaţilor în exercitarea atribuţiilor lor; difuzarea informaţiilor despre cele mai eficace mijloace de respectare a legislaţiei muncii; informarea Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale despre deficienţele legate de aplicarea legislaţiei muncii. 7. Pentru îndeplinirea obiectivelor prevăzute la punctul 6 din prezentul Regulament Inspecţia Muncii are următoarele atribuţii: În domeniul relaţiilor de muncă controlează respectarea dispoziţiilor actelor legislative şi ale altor acte normative referitoare la: contractul individual de muncă şi contractul colectiv de muncă; carnetul de muncă; timpul de muncă şi timpul de odihnă; disciplina muncii; munca minorilor şi femeilor; retribuirea muncii; garanţiile şi compensaţiile ce decurg din relaţiile de muncă; alte condiţii de muncă; În domeniul protecţiei muncii controlează respectarea dispoziţiilor actelor legislative şi ale altor acte normative referitoare la protecţia muncii; acordă, în modul stabilit de Guvern, autorizaţii de funcţionare din punct de vedere al protecţiei muncii; eliberează avize privind introducerea în fabricaţie a prototipurilor de echipamente tehnice şi de echipament individual de protecţie şi de lucru; anulează autorizaţiile de funcţionare din punct de vedere al protecţiei muncii şi a avizelor privind introducerea în fabricaţie a prototipurilor de echipamente tehnice şi de echipament individual de protecţie şi de lucru, dacă s-a constatat că prin modificarea condiţiilor care au stat la baza emiterii acestora nu se respectă actele legislative şi alte acte normative referitoare la protecţia muncii; cercetează, în modul stabilit de Guvern, accidente de muncă; Alte atribuţii coordonează activitatea de pregătire, instruire şi informare a personalului din întreprinderi, instituţii, organizaţii în problemele protecţiei muncii şi relaţiilor de muncă; colaborează cu organele similare din alte state la realizarea prevederilor acordurilor bilaterale şi internaţionale în domeniul protecţiei muncii şi relaţiilor de muncă. 8. Inspecţia Muncii este în drept: să solicite şi să primească de la autorităţile administraţiei publice centrale şi locale, de la persoanele juridice şi fizice informaţiile necesare exercitării atribuţiilor sale. III. Personalul Inspecţiei Muncii 9. Personalul Inspecţiei Muncii, inclusiv al inspectoratelor teritoriale de muncă, se formează din inspectori de muncă şi din alţi specialişti, care sînt funcţionari publici, al căror statut le asigură stabilitate în funcţie şi independenţă faţă de orice schimbare guvernamentală şi orice influenţă neprevăzută din afară. 10. Inspecţia Muncii este condusă de un inspector general de stat, numit de Guvern. 11. Inspectorul general de stat: organizează activitatea Inspecţiei Muncii; prezintă Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale rapoarte privind activitatea Inspecţiei Muncii; examinează contestaţiile patronilor faţă de măsurile aplicate de inspectorii de muncă, dispunînd, după caz, anularea actelor întocmite de inspectorii de muncă; organizează examinarea petiţiilor cetăţenilor, adresărilor patronilor, patronatelor, centrelor sindicale; numeşte şi eliberează din funcţie personalul Inspecţiei Muncii, conform legislaţiei; stabileşte salariile de funcţie, mărimea adaosurilor, suplimentelor şi premiilor personalului Inspecţiei Muncii, conform legislaţiei; emite ordine şi dispoziţii; reprezintă Inspecţia Muncii în relaţiile cu organele similare din alte state, organele administraţiei publice, persoanele juridice şi fizice. 12. În lipsa inspectorului general de stat atribuţiile acestuia le exercită unul din adjuncţii săi. 13. Adjuncţii inspectorului general de stat sînt numiţi prin ordin al ministrului muncii şi protecţiei sociale. 14. Inspectoratele teritoriale de muncă sînt conduse de inspectori-şefi care asigură îndeplinirea atribuţiilor stabilite în Regulamentul inspectoratelor teritoriale de muncă, aprobat prin ordinul ministrului muncii şi protecţiei sociale. 15. În lipsa inspectorului-şef atribuţiile acestuia le exercită unul din adjuncţii săi. 16. Inspectorul general de stat şi adjuncţii lui, şefii direcţiilor, secţiilor şi adjuncţii lor, inspectorii-şefi şi adjuncţii lor sînt inspectori de muncă. 17. În funcţia de inspector de muncă se angajează persoane cu studii superioare tehnice, juridice şi economice. 18. Încadrarea în Inspecţia Muncii se va face, în modul stabilit de legislaţie. Candidatul la funcţia de inspector de muncă va fi supus unui examen medical şi unui examen privind aptitudinile acestuia de a îndeplini sarcinile care îi vor fi puse în sarcină. 19. Inspectorul de muncă trebuie să aibă specializarea necesară pentru realizarea cu eficacitate a activităţii Inspecţiei Muncii, conform obiectivelor şi atribuţiilor prevăzute la punctele 6, 7 şi 8 din prezentul Regulament. 20. Inspectorul de muncă este subordonat numai conducătorului său şi, în exerciţiul funcţiunii, se supune numai legii. 21. Atribuţiile funcţionarilor Inspecţiei Muncii se stabilesc prin fişa postului, aprobată de inspectorul general de stat. IV. Drepturile, obligaţiile şi responsabilitatea inspectorului de muncă 22. Inspectorul de muncă în exerciţiul funcţiunii, la prezentarea legitimaţiei de serviciu, este în drept: să pătrundă liber, în timpul orelor de lucru, fără informarea prealabilă a patronului, la locurile de muncă şi în încăperile de serviciu şi de producţie; să solicite şi să primească de la patron toate înscrisurile, registrele şi documentele a căror ţinere este prevăzută de actele legislative şi alte acte normative referitoare la muncă, pentru a le verifica, copia sau scoate extrase a unor părţi separate; să efectueze controale sau cercetări necesare pentru a se asigura că actele legislative şi alte acte normative referitoare la muncă sînt respectate; să pună întrebări patronului şi salariaţilor, să ia de la aceştia declaraţii şi alte informaţii, în limita competenţei lui, singur sau în prezenţa martorilor; să ceară remedierea imediată sau într-un timp limitat a abaterilor constatate de la actele legislative şi alte acte normative referitoare la muncă; să ceară afişarea instrucţiunilor prevăzute de actele legislative şi alte acte normative referitoare la muncă; să constate faptele care constituie contravenţii administrative în domeniul muncii. 23. Inspectorul de muncă cu atribuţii în domeniul protecţiei muncii, suplimentar la cele prevăzute la punctul 22 din prezentul Regulament, este în drept: să ceară, după caz, efectuarea într-un termen stabilit a modificărilor necesare echipamentelor tehnice sau proceselor tehnologice pentru ca acestea să corespundă normelor de protecţie a muncii; să dispună sistarea funcţionării (inclusiv prin sigilare, cu indicarea în procesul verbal de control) întreprinderilor, instituţiilor, organizaţiilor, atelierelor, sectoarelor, exploatarea clădirilor, edificiilor şi echipamentelor tehnice, precum şi încetarea lucrărilor şi proceselor tehnologice care nu corespund normelor de protecţie a muncii şi care prezintă pericol iminent de accidentare; să propună anularea autorizaţiei de funcţionare din punct de vedere al protecţiei muncii şi a avizelor privind introducerea în fabricaţie a prototipurilor de echipamente tehnice şi de echipament individual de protecţie şi de lucru dacă constată că, prin modificarea condiţiilor care au stat la baza emiterii acestora, nu se respectă cerinţele actelor normative de protecţie a muncii. 24. Inspectorul de muncă este obligat: să informeze, cu ocazia efectuării controalelor, patronul şi reprezentanţii salariaţilor despre prezenţa lor în întreprindere, instituţie, organizaţie, numai dacă el nu va considera că aceasta dăunează eficacităţii controlului; să se călăuzească în activitatea sa de actele legislative şi alte acte normative; să manifeste iniţiativă şi perseverenţă, să îndeplinească la timp, calitativ şi întocmai atribuţiile şi deciziile Inspecţiei Muncii; să respecte cu stricteţe drepturile cetăţenilor; să examineze, în termenele stabilite, petiţiile cetăţenilor; să păstreze confidenţialitate asupra sursei oricărei reclamaţii care semnalizează încălcarea actelor legislative şi ale altor acte normative referitoare la protecţia muncii şi la relaţiile de muncă şi să nu dezvăluie patronului faptul că respectivul control a fost efectuat în urma unei reclamaţii; să păstreze confidenţialitate, conform legislaţiei, asupra informaţiilor care reprezintă secrete de stat sau secrete comerciale şi care i-au devenit cunoscute în exerciţiul funcţiunii; să fie obiectiv şi imparţial, să nu se manifeste în calitate de mediator sau arbitru în soluţionarea conflictelor de muncă; să nu aibă nici un fel de interes, direct sau indirect, la întreprinderile, instituţiile, organizaţiile care se află sub incidenţa controlului său; să prezinte rapoarte periodice de activitate; să aducă la cunoştinţa angajatorilor şi reprezentanţilor salariaţilor rezultatele controalelor efectuate. 25. Pentru neexecutarea sau executarea necorespunzătoare a atribuţiilor, inspectorul de muncă poartă răspundere în modul stabilit de legislaţie. V. Dispoziţii finale 26. Inspecţia Muncii, în termen de cel mult 6 luni de la expirarea anului de gestiune, publică raportul anual de activitate în Monitorul Oficial al Republicii Moldova. 27. Raportul anual de activitate al Inspecţiei Muncii se va referi la: acte legislative şi alte acte normative de competenţa Inspecţiei Muncii; personalul Inspecţiei Muncii; statistici ale întreprinderilor, instituţiilor, organizaţiilor supuse controlului şi numărul lor de salariaţi; statistici ale controalelor efectuate; statistici ale încălcărilor actelor legislative şi ale altor acte normative referitoare la muncă depistate şi ale sancţiunilor aplicate; statistici ale accidentelor de muncă şi îmbolnăvirilor profesionale; alte aspecte ale activităţii Inspecţiei Muncii. 28. Inspecţia Muncii, în termen de 3 luni de la data publicării raportului anual de activitate, va prezenta directorului general al Biroului Internaţional al Muncii o copie de pe acest raport. 29. Nu se admite amestecul, sub orice formă, în activitatea inspectorului de muncă cu scopul de a-i impune o executare necorespunzătoare a atribuţiilor. 30. Măsurile luate de inspectorul de muncă pot fi contestate în modul stabilit de legislaţie. 31. Patronul este obligat: să asigure inspectorului de muncă acces liber, la orice oră din zi sau din noapte, la locurile de muncă şi în încăperile de serviciu şi de producţie pentru efectuarea inspecţiei; să prezinte documentele şi să dea informaţiile solicitate de inspectorul de muncă în timpul efectuării inspecţiei; să asigure realizarea măsurilor stabilite de inspectorul de muncă în urma controlului sau a cercetării accidentelor de muncă; să asigure inspectorului de muncă, pentru timpul efectuării controalelor sau cercetării accidentelor de muncă, încăpere de serviciu, transport, mijloace de comunicare şi echipament individual de protecţie. Anexa nr. 3 la Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 1481 din 27 decembrie 2001 Modificările ce se operează în unele hotărîri ale Guvernului Republicii Moldova 1. Regulamentul privind modul de cercetare a accidentelor de muncă, aprobat prin Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 380 din 23 aprilie 1997 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1997, nr.31-32, art. 377; 1998, nr. 114-115, art. 1132), se modifică după cum urmează: în punctele 10, 26 şi 37 cuvintele "Inspectoratul de Stat pentru Protecţia Muncii" se substituie prin cuvintele "Inspecţia Muncii"; în punctele 10, 27 şi 31 cuvintele "inspectoratul teritorial pentru protecţia muncii" se substituie prin cuvintele "inspectoratul teritorial de muncă" la numărul şi cazurile respective; în punctele 13, 14, 24, 25 şi 26 cuvintele "inspectorul de stat pentru protecţia muncii" se substituie prin cuvintele "inspectorul de muncă" la numărul şi cazurile respective; în punctul 26: cuvintele "al Ministerului Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei" se exclud; cuvîntul "el" din alineatul doi se substituie prin cuvîntul "ea". 2. Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.75 din 2 februarie 1999 "Cu privire la autorizarea funcţionării persoanelor juridice şi fizice din punct de vedere al protecţiei muncii" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1999, nr.14-15, art.108; nr.45-47, art.356), se modifică după cum urmează: 1) în punctele 2 şi 4 cuvintele "inspectoratul teritorial pentru protecţia muncii" la numărul şi cazurile respective se substituie prin cuvintele "inspectoratul teritorial de muncă"; 2) Regulamentul privind modul de eliberare a autorizaţiilor de funcţionare a persoanelor juridice şi fizice din punct de vedere al protecţiei muncii, aprobat prin hotărîrea menţionată, se modifică după cum urmează: în textul Regulamentului cuvintele "inspectoratul teritorial pentru protecţia muncii" se substituie prin cuvintele "inspectoratul teritorial de muncă" la numărul şi cazurile respective; în punctele 5, 17 şi 18 cuvintele "Inspectoratul de Stat pentru Protecţia Muncii" se substituie prin cuvintele "Inspecţia Muncii" la cazurile respective; în punctul 12 cuvintele "şeful inspectoratului teritorial pentru protecţia muncii" se substituie prin cuvintele "inspectorul-şef al inspectoratului teritorial de muncă". 3. Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 674 din 22 iulie 1999 "Cu privire la serviciile publice ale ministerelor, departamentelor desconcentrate în teritoriu" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1999, nr. 80-82, art. 708; nr. 128-129, art. 1120; 2000, nr. 27-28, art. 263) se modifică după cum urmează: în anexa nr.1 la poziţia "Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei": denumirea poziţiei se expune în redacţie nouă: "Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale"; cuvintele "Inspectoratul de Stat pentru Protecţia Muncii" se substituie prin cuvintele "Inspectoratul teritorial de muncă al Inspecţiei Muncii", iar cifrele "4-6" se substituie prin cifrele "9-12"; în anexa nr. 2 la poziţia "Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei": denumirea poziţiei se expune în redacţie nouă: "Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale"; cuvintele "Inspectoratul teritorial de stat pentru protecţia muncii" se substituie prin cuvintele "Inspectoratul teritorial de muncă al Inspecţiei Muncii", iar cifra "2" se substituie prin cifra "4". 4. Punctul 5 din Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 1081 din 25 octombrie 2000 "Privind reglementarea controalelor asupra activităţii agenţilor economici" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2000, nr. 139-140, art. 1191) după cuvintele "cu controlul" se completează cu cuvintele "legislaţiei muncii". 5. Clasificatorul unic al funcţiilor publice, aprobat prin Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 151 din 23 februarie 2001 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2001, nr. 25-26, art. 186; nr. 97-99, art. 852) se modifică după cum urmează: poziţia "01. 02. 26" din compartimentul "01.02. Funcţiile publice de rangul doi" se exclude; se completează cu următoarele poziţii: "01.02.47 Inspector general de stat al Inspecţiei Muncii şi adjuncţii lui 01.02.48 Inspector-şef al inspectoratului teritorial de muncă şi adjuncţii lui"; în compartimentul "4. Alte organe ale administraţiei publice" din Blocul informaţional al Clasificatorului unic al funcţiilor publice cuvintele "Inspectoratul de Stat pentru Protecţia Muncii" se substituie prin cuvintele "Inspecţia Muncii". 6. Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 127 din 16 februarie 2001 "Cu privire la Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale", modificată prin Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 527 din 26 iunie 2001 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2001, nr. 25-26, art. 175; nr. 75-77,art. 584) se modifică după cum urmează: în anexa nr. 2: la punctul 6: cuvintele "securitatea muncii" din textul punctului 6 şi din denumirea compartimentului "În domeniul securităţii muncii" din acelaşi punct se substituie prin cuvintele "protecţia muncii" la cazurile respective; cuvintele "organizarea şi coordonarea activităţii de pregătire şi perfecţionare a cadrelor în domeniu" se substituie prin cuvintele "coordonarea activităţii de pregătire, instruire şi informare a personalului din întreprinderi, instituţii, organizaţii în problemele protecţiei muncii şi relaţiilor de muncă"; punctul 12 după cuvîntul "ordine" se completează cu cuvîntul "norme"; în anexa nr. 3 cuvintele "Inspectoratul de Stat pentru Protecţia Muncii" se substituie prin cuvintele "Inspecţia Muncii".