H O T Ă R Î R E

cu privire la aprobarea Nomenclatorului-tip al unităţilor de comerţ cu amănuntul

 

nr.1508  din  21.11.2002

 

Monitorul Oficial al R.Moldova nr.159-160/1645 din 29.11.2002

 

* * *

Abrogat: 16.12.2012

Hotărîrea Guvernului nr.931 din 08.12.2011

 

În conformitate cu Legea cu privire la patenta de întreprinzător nr.93-XIV din 15 iulie 1998 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1998, nr.72-73, art.485), Guvernul Republicii Moldova

HOTĂRĂŞTE:

1. Se aprobă Nomenclatorul-tip al unităţilor de comerţ cu amănuntul (se anexează).

2. Ministerul Economiei, în comun cu Departamentul Standardizare şi Metrologie, vor elabora şi aproba, în modul stabilit, standardul naţional (SM) "Termeni generali şi definiţiile lor privind sfera comerţului".

3. Autorităţile administraţiei publice locale vor întreprinde măsurile de rigoare pentru utilizarea sus-numitului nomenclator-tip la elaborarea schemelor de perspectivă privind dezvoltarea şi amplasarea reţelei întreprinderilor de comerţ.

 

PRIM-MINISTRU
AL REPUBLICII MOLDOVAVasile TARLEV

 

Contrasemnată:
Viceprim-ministru, ministrul economieiŞtefan Odagiu
Ministrul finanţelorZinaida Grecianîi
Ministrul justiţieiIon Morei

Chişinău, 21 noiembrie 2002.
Nr.1508.

 

Aprobat

prin Hotărîrea Guvernului

Republicii Moldova

nr.1508 din 21 noiembrie 2002

 

NOMENCLATORUL-TIP

al unităţilor de comerţ cu amănuntul

 

În Nomenclatorul-tip al unităţilor de comerţ cu amănuntul (în continuare - Nomenclator-tip) sînt nominalizate caracteristicile principalelor tipuri de magazine, în baza cărora, în perspectivă, va fi creat un sistem raţional de servire a populaţiei. În anexa nr.1 la Nomenclatorul-tip sînt clasificate unităţile de comerţ cu amănuntul (magazinele), conform specializării lor, divizîndu-se în funcţie de mărimea suprafeţei comerciale, precum şi tipurile suplimentare de unităţi comerciale destinate spre utilizare în cazul reconstrucţiei sau utilizării spaţiilor comerciale în acţiune. Anexa nr.2 la Nomenclatorul-tip nominalizează revendicările principale înaintate diverselor tipuri de unităţi de comerţ cu amănuntul de tip modern.

Centru comercial – întruneşte mai multe unităţi de comerţ şi/sau unităţi prestatoare de servicii, cu funcţii centralizate de gestionare a activităţii comerciale, oferind consumatorilor un sortiment larg de mărfuri şi servicii şi este amplasat într-un teritoriu corespunzător. Centrul comercial trebuie să dispună, de asemenea, de autoparcare.

Magazin universal – unitate de comerţ cu un sortiment vast de mărfuri nealimentare, dispunînd de o suprafaţă comercială de cel puţin 850 m2, cu utilizarea unei părţi din suprafaţa comercială pentru desfacerea unor mărfuri alimentare de cerere curentă de primă necesitate.

Hipermagazin – unitate de comerţ dintre cele mai mari, cu autoservire, destinată desfacerii tuturor grupelor de mărfuri alimentare, precum şi celor nealimentare, ce constituie 25-30% din volumul circulaţiei mărfurilor.

Supermagazin – unitate de comerţ ce comercializează un sortiment larg de mărfuri alimentare, îndeosebi prin autoservire, precum şi de mărfuri nealimentare de cerere curentă (15-20% din volumul desfacerilor).

Magazin specializat – unitate de comerţ cu amănuntul care comercializează mărfuri dintr-o singură grupă, dar de un sortiment larg, sau a unei părţi a acesteia (strict specializat).

Magazin cu sortiment combinat de mărfuri – unitate de comerţ care comercializează mărfuri ce fac parte din două sau mai multe grupe înrudite din punctul de vedere al consumului sau al caracterului cererii de mărfuri, sau pe baza asortării unor subgrupe de mărfuri pe categorii de utilizatori.

Magazin cu sortiment mixt de mărfuri – unitate de comerţ ce comercializează unele tipuri de mărfuri alimentare şi nealimentare.

Magazin de consignaţie – magazin ce comercializează mărfuri recepţionate conform contractului de consignaţie.

Magazin duty-free – magazin amplasat într-un loc special amenajat în aeroporturi internaţionale şi la bordul navelor aeriene şi care comercializează mărfuri sub supraveghere vamală, contra valută străină, precum şi magazin pentru deservirea corpului diplomatic ce comercializează mărfuri cu amănuntul contra valută naţională.

Magazin discount – magazin cu un sortiment restrîns de mărfuri nealimentare de cerere curentă, care se comercializează la preţuri reduse din contul circulaţiei rapide şi reducerii cheltuielilor pentru depozitarea şi comercializarea lor.

Magazin-depozit – unitate de comerţ ce depozitează şi comercializează toate tipurile de mărfuri pentru construcţii şi dispune de suprafaţă funcţională (în componenţa căreia se include suprafaţa comercială şi depozitară a spaţiilor).

Piaţă (hală) – unitate de comerţ pe teritoriul (incinta) căreia se creează condiţii corespunzătoare pentru comercianţii ce desfac produse agricole şi alte mărfuri (în funcţie de specificul pieţei) şi care asigură condiţiile necesare pentru cumpărători.

Pavilion – construcţie utilată, cu o suprafaţă totală de peste 12 m2 care dispune de spaţiu pentru depozitarea mărfurilor şi are două sau mai multe locuri de lucru.

Chioşc (gheretă) – construcţie mică utilată ce nu dispune de spaţiu pentru păstrarea mărfurilor, cu o suprafaţă totală de pînă la 12 m2, fiind destinat pentru un loc de lucru.

Tonetă – construcţie uşor demontabilă, care nu dispune de sală comercială şi spaţiu pentru păstrarea mărfurilor, este destinată pentru unu sau două locuri de lucru şi dispune de un stoc de mărfuri pentru o zi.

Tarabă – o masă pliantă de 2 m2. Este interzisă instalarea tarabei fără suporturi pliante, direct pe caldarîm, pămînt sau trotuar.

Automat pentru vînzări – unitate de comerţ cu amănuntul ce desface unele mărfuri şi produse (băuturi nealcoolice, articole de tutungerie, ziare etc.).

 

Note:

1. Unitate de comerţ cu amănuntul – unitate de comerţ ce desface mărfuri cu amănuntul şi prestează servicii legate de aceasta.

2. Magazin – spaţiu sau o parte din acesta special amenajat şi utilat, destinat pentru comercializarea mărfurilor cu amănuntul şi prestarea serviciilor către consumatori, dispune de încăperi auxiliare, administrative şi de uz social, precum şi de încăperi pentru recepţionarea, depozitarea şi pregătirea prealabilă a mărfurilor spre vînzare.

3. Secţie de mărfuri (boutique) – varietate a unităţii de comerţ, amplasată de regulă pe suprafeţele comerciale arendate ale magazinului sau centrului comercial.

4. Suprafaţa totală a magazinului – suprafaţa tuturor încăperilor magazinului, măsurată în limita suprafeţei intrados a pereţilor, inclusiv a galeriilor, tunelurilor, mezaninelor, rampelor şi trecerilor în alte clădiri.

5. Suprafaţa comercială a magazinului – totalitatea suprafeţelor: sălii comerciale, sălii unităţii de alimentaţie publică, spaţiilor pentru prestarea serviciilor, inclusiv a spaţiului destinat expunerii mărfurilor.

6. Tejghea – face parte din utilajul nemecanic şi este destinată pentru expunerea mărfurilor, pregătirea şi comercializarea lor către consumatori.

 

Anexa nr.1

la Nomenclatorul-tip al unităţilor

de comerţ cu amănuntul

 

Clasificarea

unităţilor de comerţ cu amănuntul conform specializării lor

 

Nr.
d/o
Tipurile de bază ale unităţilor de comerţ cu amănuntulSuprafaţa
comercială
recomandată
(m2)
Tipurile suplimentare ale unităţilor de comerţ cu amănuntul (pentru respecializarea reţelei comerciale, în cazul lipsei ori amplasării insuficiente a magazinelor)Suprafaţa*
comercială
orientativă
(m2)
12345

I. Magazine cu sortiment universal de mărfuri
1.Centru comercial3000-30000
2.Magazin universal850-22000Casă de comerţ200-3500
3.Hipermagazin1500-20000Alimentară50-400
4.Supermagazin250-2000Mărfuri de cerere curentă (magazin mixt)50-250

II. Magazine specializate, inclusiv

cu profil alimentar:
5.Pîine şi produse de cofetărie150-400Pîine şi produse de cofetărie50-150
6.Produse de cofetărie150-400Produse de cofetărie50-150
7.Legume-fructe150-400Legume-fructe50-150
8.Lapte şi produse lactate150-200Lapte50-100
9.Peşte şi produse din peşte100-400Peşte75-100
10.Carne şi produse din carne150-400Carne75-100
11.Mezeluri150Mezeluri75-150
12.Băcănie100-200Băcănie50-100

cu profil nealimentar
13.Confecţii500-1500Confecţii bărbaţi (femei, copii)75-400
Cămăşi bărbaţi50-200
Acoperemînt pentru cap50-200
Lenjerie femei50-200
14.Încălţăminte200-1500Încălţăminte (bărbaţi, femei, copii)50-200
15.Ţesături200-400Ţesături de lînă şi mătase50-150
Ţesături de bumbac şi in50-150
16.Articole de galanterie şi parfumerie200-400Articole de galanterie bărbaţi (femei)50-100
Parfumerie50-75
Mărfuri pentru lucru manual50-75
Ciorapi-şosete50-75
Articole de pasmanterie50-75
17.Maşini şi aparate de uz casnic150-1500Mărfuri electrice50-150
18.Mărfuri de uz casnic150-1500Veselă75-100
Porţelan-faianţă100-200
Mărfuri tehnico-sanitare100-200
Tapiţerie100-200
Unelte75-150
Scule pentru uz agricol şi gospodăresc75-150
Materiale de construcţie100-400
19.Articole chimice de uz casnic200-400Articole chimice de uz casnic75-150
20.Mobilă400-3500Mobilă bucătărie200-400
Mobilă dormitor200-400
Mobilă salon200-400
21.Aparate electronice (tehnică video - computere) 400-1500 Mărfuri cu destinaţie cultural-sportivă100-400
Articole muzicale100-250
Jucării75-150
Aparate electronice100-200
22.Articole foto-optice50-150Articole de birou50-150
Articole foto-optice20-100
23.Giuvaiericale şi ceasuri200-400Ceasuri50-150
24.Mărfuri pentru sport şi turism200-1500Echipament pentru sport50-150
25.Automobile1000-3500Accesorii, piese de schimb auto-moto50-400
26.Librărie150-400Librărie specializată şi cu profil75-150
27.Florărie50-200Flori, seminţe50-150
28.Magazin specializat al firmei ...100-250Zoomagazin50-150

III. Magazine combinate (pe categorii de utilizatori)
29.Articole femei300-1500
30.Articole bărbaţi300-1500
31.Articole copii300-1500
32.Articole tineret300-1500
33.Articole pentru nuntă300-1500Cadouri150-200
Suvenire50-150
Garnituri textile de bucătărie50-150
Lenjerie de pat50-150

IV. Magazin de consignaţie
34.Consignaţie150-400Consignaţie50-150

V. Magazin duty-free
35.Magazin duty-free şi magazin pentru deservirea corpului diplomatic50-250

VI. Magazin discount
36.Magazin discount50-150250-400

VII. Magazin-depozit
37.Magazin-depozit pentru comercializarea mărfurilor de construcţii250-1500Magazin pentru materiale de construcţii250-400

VIII. Alte întreprinderi de comerţ cu amănuntul
38.Staţii PECOConform
documentaţiei
tehnico-normative
39.Farmacii14-250
40.Pieţe0,4-10 haPiaţă de produse agro-alimentare0,5-10 ha
Piaţă de mărfuri nealimentare0,4-5 ha
Piaţă auto0,4-5 ha
Piaţă mixtă0,4-5 ha
Piaţă angro0,4-5 ha
Piaţă de flori0,2-1 ha

IX. Unităţi ale comerţului ambulant
41.PavilionMai mult de 12 m2
(suprafaţă totală)
42.Chioşc (gheretă)Pînă la 12 m2
(suprafaţă totală)
43.TonetăPînă la 12 m2
(suprafaţa totală)
44.Tarabă2 m2
(suprafaţa totală)
 

* Suprafeţele comerciale menţionate sînt orientate pentru unităţile comerciale amplasate în încăperi acomodate şi de aceea limita inferioară poate fi micşorată.

 

 

Anexa nr.2

la Nomenclatorul-tip al unităţilor

de comerţ cu amănuntul

 

Revendicări

înaintate unităţilor comerciale cu amănuntul de tipurile stabilite

 

Centru
comer-
cial
Maga-
zin
univer-
sal
Hiper-
maga-
zin
Super-
maga-
zin
Maga-
zin
de con-
signa-
ţie
Maga-
zin
combi-
nat
Maga-
zin
speci-
alizat
Maga-
zin
mixt
Maga-
zin
sub
regim
vamal
Maga-
zin
dis-
count
Maga-
zin-
depo-
zit
Unităţi
ale
comer-
ţului
ambu-
lant
1234567891011121314
1.Elemente exterioare de informare comercială
1.1Firma magazinului se prezintă:
- printr-un text scurt şi expresiv, cu litere vizibile, dimensionate, luminiscente;++++----+---
- decorativ pe tablă vopsită sau emailată----++++-+++
1.2Emblema unităţii este amplasată pe faţada magazinului, fiind concepută într-o grafică publicitară sugestivă, simbolică şi uşor de reţinut++++++++++++
2.Elemente interioare de amenajare şi de informare comercială
2.1Se amenajează astfel, încît:
- să prezinte o ambianţă caracteristică produselor expuse;++++----+-+-
- să îmbine sub aspect estetic funcţia comercială şi caracterul pronunţat informaţional şi publicitar++++++++++-+
2.2Sălile de vînzare:
- vor avea un aspect estetic atrăgător;+++++++++++-
- vor dispune de elemente arhitectonice;++++--+-+---
- decorative (tavane, pardoseli, iluminat, piese decorative, indicatoare de informare comercială)
2.3Sala de vînzare va întruni următoarele condiţii:
- va asigura realizarea unui flux optim pentru mărfuri şi cumpărători;+++++++++++-
- va permite introducerea celor mai moderne şi rapide forme de vînzare;++++--+-+---
- va permite utilizarea formelor moderne de promovare a vînzărilor;++++++++++--
- va asigura condiţii de mediu (iluminat, temperatură) pentru desfăşurarea activităţii de către lucrătorii comerciali++++++++++++
3.Utilarea unităţilor comerciale cu utilajul şi mobilierul necesare:
- mecanizarea operaţiunilor de descărcare şi transportare a mărfurilor;+++++++++++-
- mecanizarea operaţiunilor de pregătire, păstrare şi comercializare a mărfurilor;+++++++++++-
- mobilier şi utilaj în concordanţă cu mărimea, profilul şi formele de prezentare şi vînzare a mărfurilor;+++++++++++-
- instalaţii speciale frigorifice;++++++++++-+
- instalaţii pentru prevenirea şi protecţia contra incendiilor;++++++++++++
- scări (benzi) rulante, ascensoare pentru consumatori, lucrători;++++--------
- aparate pentru măsurare, tăiere, cîntărire;++++++++++++
- alte utilaje şi ustensile necesare pentru comercializare;++++++++++++
- sistemul de apeduct şi canalizare;+++++++++++-
- grup sanitar pentru personalul unităţii: - vestiar, duşuri;+++++++-+++-
- WC;+++++++++++-
- camere de toaletă pentru consumatori, dotate cu instalaţii moderne, apă curgătoare caldă şi rece++++----+---
4.Condiţii speciale:
- oferă consumatorilor un sortiment complementar de mărfuri nealimentare de cerere curentă:
25-30% din volumul desfacerilor;--+---------
15-20% din volumul desfacerilor---+--------
- dispune de maşini de casă şi control cu memorie fiscală:
un aparat pentru 200 m2 suprafaţă comercială;+++-------+-
un aparat pentru 100 m2 suprafaţă comercială;---+++++++--
- aparat de scanare*)++++----+---
- utilizarea formelor de vînzare:
autoservire++++-++++++-
tradiţională----++++--++
autoservire + tradiţională----++++-++-
alte forme++++--+---+-
5.Cerinţe pentru personalul antrenat în servirea consumatorilor:
- să dispună de o pregătire profesională corespunzătoare (studii speciale), să cunoască limba de stat++++++++++++
6.Servicii suplimentare pentru consumatori: 
- parcare pentru autoturisme (în medie 50-200 locuri de parcare);++++--------
- transportarea cumpărăturilor la autoturismul consumatorilor;++++------+-
- cameră dotată cu jocuri pentru copiii care au venit cu părinţii după cumpărături*);++++--------
- achitarea cumpărăturilor prin carduri bancare*);++++--+-+---
- farmacie*);++++--------
- secţia cadouri şi distribuirea lor la domiciliul sau la adresa solicitată;++++--+---+-
- transportarea la domiciliu a mărfurilor nealimentare de volum şi greutate mare;++----+---+-
- consultaţii tehnice de specialitate;++++++++--+-
- prezentarea mărfurilor în stare de funcţionare;++++++++--+-
- instalarea obiectelor cumpărate la domiciliul clienţilor;++----+---+-
- adaptarea obiectelor cumpărate la cerinţele cumpărătorilor (scurtarea pantalonilor, călcarea confecţiilor, ajustarea pălăriilor);++----+---+-
- organizarea meselor de croit;++----+-----
- consultaţia cosmetologului;++----+-----
- funcţionarea întreprinderii de alimentaţie publică;++++--------
- developarea peliculelor foto*);++++--------
- închirierea casetelor video*);++++--------
- frizerie (bărbaţi, femei, copii)*);++++--------
- filială a băncii*);++++-- ------
- secţie de vînzare a florilor vii şi a celor decorative*);++++--------
- secţie cu ziare şi reviste*);++++--------
- servicii poştale*);++++--------
- comanda taximetrelor la solicitarea consumatorilor*);++++++++++--
- alte servicii++++++++++--
 

*) Cu excepţia magazinelor amplasate în localităţi rurale.