HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA despre aprobarea Regulamentului Fondului naţional pentru conservarea energiei Nr.1528 din 26.11.2002 Monitorul Oficial al R.Moldova nr.161/1657 din 03.12.2002 * * *
Abrogat: 01.01.2007 Hotărîrea Guvernului nr. 1498 din 28.12.2006 În scopul executării prevederilor Legii privind conservarea energiei nr.1136-XIV din 13 iulie 2000 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2000, nr.157-159, art.1183), Guvernul Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE: 1. Se aprobă: Regulamentul Fondului naţional pentru conservarea energiei (conform anexei nr.1); componenţa nominală a Consiliului de supraveghere a utilizării prioritare a resurselor Fondului naţional pentru conservarea energiei (conform anexei nr.2). 2. În termen de o lună ministerele şi departamentele de resort în comun cu Agenţia Naţională pentru Conservarea Energiei vor forma grupuri de lucru în scopul determinării direcţiilor prioritare de implementare a proiectelor finanţate din contul Fondului naţional pentru conservarea energiei. 3. În cazul eliberării din funcţiile publice a membrilor sus-numitului consiliu, atribuţiile acestora în cadrul lui vor fi exercitate de persoanele nou-desemnate în posturile respective, fără emiterea unei noi hotărîri de Guvern. 4. Controlul asupra executării prezentei hotărîri se pune în sarcina Ministerului Energeticii. Prim-ministru al Republicii Moldova Vasile TARLEV Contrasemnată: Viceprim-ministru, ministrul economiei Ştefan Odagiu Ministrul energeticii Iacob Timciuc Ministrul finanţelor Zinaida Grecianîi Ministrul justiţiei Ion Morei Chişinău, 26 noiembrie 2002. Nr. 1528. Anexa nr. 1 la Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 1528 din 26 noiembrie 2002 REGULAMENTUL Fondului naţional pentru conservarea energiei I.Dispoziţii generale 1. Fiind un organism de interes public, Fondul naţional pentru conservarea energiei (în continuare - Fondul) este constituit în corespundere cu Legea privind conservarea energiei nr. 1136-XIV din 13 iulie 2000. 2. Principalul obiectiv de activitate al Fondului este finanţarea activităţilor pentru realizarea politicii statului în domeniul conservării energiei, promovarea şi realizarea programelor şi proiectelor de conservare a energiei, crearea premiselor organizaţionale şi economice adecvate pentru obţinerea eficienţei maxime în cadrul întregului lanţ energetic, care cuprinde producerea, conversiunea, stocarea, transportul, distribuţia şi consumul diferitor forme de energie şi purtători de energie, conform priorităţilor stabilite în programele de eficienţă energetică, aprobate de Guvern. 3. Veniturule şi cheltuielile Fondului se aprobă anual într-o anexă la Legea bugetului de stat (pe anul respectiv). 4. În sensul prezentului Regulament, noţiunile utilizate au următoarele semnificaţii: acord de grant - contract încheiat în formă scrisă de beneficiarul eligibil şi Agenţia Naţională pentru Conservarea Energiei, prin care aceasta din urmă acordă beneficiarului asistenţă financiară nerambursabilă pentru finanţarea proiectului de eficienţă energetică; asistenţă financiară nerambursabilă - resursele financiare nerambursabile alocate beneficiarilor selectaţi pentru realizarea proiectelor şi activităţilor privind conservarea energiei; asistenţă financiară rambursabilă - resursele financiare alocate pentru realizarea proiectelor de conservare a energiei beneficiarilor selectaţi, care le vor rambursa ulterior, inclusiv procentul aferent, în conformitate cu contractul de finanţare; beneficiar eligibil - persoana juridică, cu orice tip de proprietate sau persoana fizică ce înaintează Agenţiei Naţionale pentru Conservarea Energiei (în continuare - Agenţia) spre analiză, evaluare, aprobare şi finanţare proiecte şi măsuri privind sporirea eficienţei energetice; proiect eligibil - proiect care îndeplineşte condiţiile de promovare şi realizare a eficienţei energetice în sectoarele economiei reale, instituţii publice şi sectorul rezidenţial; contract de finanţare - contract încheiat în formă scrisă între Agenţie şi beneficiarul selectat pentru finanţarea proiectului de eficienţă energetică. II. Administrarea Fondului 5. Fondul este gestionat în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare şi ale prezentului Regulament de către Agenţie, autoritate de specialitate abilitată cu administrarea activităţilor în domeniul conservării energiei, ce funcţionează pe lîngă autoritatea publică centrală de dirijare a domeniului energetic. 6. În vederea îndeplinirii obiectivelor de activitate ale Fondului, Agenţia asigură: a) transparenţă în administrarea Fondului; b) tratamentul egal şi nediscriminatoriu al tuturor beneficiarilor Fondului; c) parteneriatul şi conlucrarea dinamică cu sectorul de stat şi sectorul privat pentru finanţarea sau cofinanţarea proiectelor investiţionale de sporire a eficienţei în utilizarea energiei (proiectelor eligibile de conservare a energiei); d) elaborarea criteriilor de evaluare şi selectare, precum şi a procedurilor de operare în conformitate cu standardele internaţionale general acceptate, în vederea stabilirii metodelor de identificare, evaluare, selectare şi finanţare a proiectelor energoabilitate pe bază de concurs; e) promovarea şi difuzarea către potenţialii beneficiari a informaţiilor privind propria activitate şi proiectele pe care le poate finanţa; f) asistenţă tehnică beneficiarilor eligibili în conformitate cu criteriile aprobate de Consiliul de supraveghere a utilizării prioritare a resurselor Fondului (în continuare - Consiliul). 7. Consiliul, format din şapte reprezentanţi ai conducerii ministerelor de profil interesate, supraveghează utilizarea resurselor Fondului conform direcţiilor prioritare trasate. 8. Consiliul este prezidat de reprezentantul Ministerului Economiei şi se întruneşte în şedinţe de lucru ori de cîte ori este necesar, dar cel puţin o dată pe lună. 9. Consiliul exercită următoarele funcţii: a) urmăreşte şi asigură concordanţa strategiei şi politicii Agenţiei în ceea ce priveşte Fondul cu strategia şi politica naţională în domeniul conservării energiei şi supraveghează ca finanţarea proiectelor investiţionale să se realizeze în corespundere cu programele în domeniul eficienţei energetice aprobate de Guvern; b) elaborează şi aprobă criteriile de evaluare şi selectare a proiectelor investiţionale privind creşterea eficienţei energiei, în vederea finanţării acestora; c) aprobă şi promovează politica financiară şi investiţională a Fondului; d) stabileşte strategia de afaceri a Fondului; e) aprobă planul de afaceri al Fondului întocmit de Agenţie; f) examinează şi aprobă proiectul de executare la venituri şi cheltuieli a Fondului pe anul financiar respectiv şi îl prezintă Ministerului Energeticii, pentru a fi inclus în proiectul de lege a bugetului pe anul în cauză; g) aprobă raportul anual de gestiune al Fondului. 10. Modalitatea de convocare şi de organizare a şedinţelor Consiliului se stabileşte conform instrucţiunilor interne ale Agenţiei. 11. Şedinţele Consiliului sînt conduse de către preşedinte sau, în absenţa acestuia, de către vicepreşedintele lui. 12. Consiliul adoptă hotărîri cu simpla majoritate de voturi în prezenţa a cel puţin două treimi din membrii lui. 13. La fiecare şedinţă Consiliul numeşte un secretar pentru întocmirea procesului-verbal, pe care îl semnează toţi cei care au participat la şedinţă. 14. Instrucţiunile interne ale Agenţiei privind activitatea Fondului vor fi puse la dispoziţie solicitanţilor în mod gratuit, la cererea acestora. 15. Finanţarea proiectelor selectate şi aprobate se efectuează în temeiul unui contract, încheiat de beneficiar cu Agenţia. 16. Asistenţa financiară va fi acordată beneficiarilor selectaţi în baza următoarelor principii: a) asistenţa financiară nerambursabilă - în limita alocaţiilor de la bugetul statului; b) asistenţa financiară rambursabilă - în limita alocaţiilor din alte surse, neinterzise de lege şi prezentul Regulament. 17. Pentru examinarea cererilor de evaluare şi finanţare a proiectelor eligibile de conservare a energiei, Consiliul instituie un comitet pentru investiţii compus din 11 membri ai grupurilor de lucru ministeriale, inclusiv un reprezentant al Ministerului Finanţelor. Comitetul este prezidat de managerul Agenţiei. 18. Comitetul pentru investiţii are drept atribuţie principală verificarea documentaţiei depuse de beneficiari la Consiliu în vederea obţinerii finanţării. În cazul în care ofertanţii satisfac criteriile de evaluare şi selectare, comitetul pentru investiţii prezintă Consiliului spre aprobare propunerea de finanţare însoţită de documentaţia aferentă. Comitetul pentru investiţii poate face recomandări solicitanţilor în sensul completării dosarului sau poate respinge cererea de finanţare în situaţia în care aceştia nu au îndeplinit criteriile stabilite de evaluare şi selectare. 19. În situaţia în care solicitanţii nu satisfac criteriile de evaluare şi preselecţie, Comitetul pentru investiţii le va comunica decizia de respingere a cererii de finanţare. Beneficiarii eligibili, ale căror cereri au fost respinse, pot formula alte cereri de finanţare în condiţiile prevăzute în instrucţiunile interne ale Agenţiei privind activitatea Fondului. III. Resursele financiare ale Fondului 20. Resursele financiare ale Fondului se constituie din: a) transferuri de la bugetul de stat în mărimile prevăzute în Legea bugetului de stat (pe anul respectiv); b) mijloacele acumulate în urma aplicării sancţiunilor economice pentru încălcarea prevederilor Legii privind conservarea energiei în mărime de 20 %; c) donaţii ale persoanelor fizice şi juridice din ţară şi din străinătate; d) alte resurse, neinterzise de legislaţia în vigoare. 21. Mijloacele Fondului prevăzute la pct. 20 alin. a) se gestionează printr-un cont extrabugetar, deschis în subdiviziunea Trezoreriei de Stat. 22. Disponibilul Fondului, prevăzut la pct. 20 alin. b), c) şi d), se păstrează într-un cont purtător de dobînzi, deschis la o bancă comercială care îşi desfăşoară activitatea în Republica Moldova. 23. Cheltuielile vizînd elaborarea actelor de constituire şi funcţionarea Fondului sînt acoperite din mijloacele Fondului, după ce sînt aprobate de către Consiliu. 24. Mijloacele Fondului, nefolosite în anul în curs, sînt reportate spre utilizare în anul viitor, dacă legea nu prevede altfel. IV. Contractul de finanţare 25. Contractul de finanţare este încheiat în formă scrisă de Agenţie, care este reprezentată de director, şi beneficiarul selectat sau reprezentantul acestuia. 26. Conţinutul contractului-cadru de finanţare se stabileşte conform reglementărilor interne referitoare la Fond ale Agenţiei şi se aprobă de către Consiliu. V. Evidenţa contabilă a Fondului 27. Evidenţa contabilă a Fondului este asigurată de către Agenţie. 28. Ţinerea evidenţei contabile, prezentarea dărilor de seamă spre examinare şi aprobare Guvernului şi controlul activităţii Fondului se efectuează conform legislaţiei în vigoare. 29. Cheltuielile legate de evidenţa contabilă şi întreţinerea Fondului sînt acoperite din mijloacele Fondului. VI. Controlul 30. Controlul sistematic privind formarea şi folosirea conform destinaţiei a mijloacelor Fondului îl exercită organele abilitate. VII. Dispoziţii finale 31. Lichidarea Fondului se efectuează de către Guvern, la propunerea autorităţii publice centrale de specialitate. 32. Mijloacele Fondului, neutilizate la data lichidării, sînt transmise succesorului acestuia în drepturi, conform legislaţiei în vigoare. Anexa nr. 2 la Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 1528 din 26 noiembrie 2002 Componenţa nominală a Consiliului de supraveghere a utilizarii prioritare a resurselor Fondului naţional de conservare a energiei Mamaliga Vasile - prim-viceministru al economiei, preşedintele Consiliului; Vîrlan Felix - viceministru al energeticii, vicepreşedintele Consiliului. Membrii Consiliului: Mironescu Valeriu - prim-viceministru al agriculturii şi industriei alimentare; Ştirban Mihai - prim-viceministru al industriei; Dogotaru Svetlana - prim-viceministru al ecologiei, construcţiilor şi dezvoltării teritoriului; Durleşteanu Mariana - prim-viceministru al finanţelor; Răileanu Vlad - directorul Agenţiei Naţionale pentru Conservarea Energiei.