HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA
          despre aprobarea Regulamentului Fondului naţional
                     pentru conservarea energiei

                        Nr.1528  din  26.11.2002

       Monitorul Oficial al R.Moldova nr.161/1657 din 03.12.2002

                                * * *
    Abrogat: 01.01.2007
    Hotărîrea Guvernului nr. 1498 din 28.12.2006

    În scopul executării prevederilor Legii privind conservarea energiei
nr.1136-XIV  din 13 iulie 2000 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova,
2000, nr.157-159, art.1183), Guvernul Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE:
    1. Se aprobă:
    Regulamentul  Fondului naţional pentru conservarea energiei (conform
anexei nr.1);
    componenţa nominală  a  Consiliului  de  supraveghere  a  utilizării
prioritare  a  resurselor Fondului naţional pentru conservarea  energiei
(conform anexei nr.2).
    2. În termen  de  o lună ministerele şi departamentele de resort  în
comun cu Agenţia Naţională pentru Conservarea Energiei vor forma grupuri
de lucru în scopul determinării direcţiilor prioritare de implementare a
proiectelor  finanţate  din contul Fondului naţional pentru  conservarea
energiei.
    3. În cazul eliberării    din   funcţiile   publice   a    membrilor
sus-numitului  consiliu,  atribuţiile  acestora  în cadrul  lui  vor  fi
exercitate  de  persoanele nou-desemnate în posturile  respective,  fără
emiterea unei noi hotărîri de Guvern.
    4. Controlul asupra executării prezentei hotărîri se pune în sarcina
Ministerului Energeticii.

    Prim-ministru
    al Republicii Moldova                       Vasile TARLEV

    Contrasemnată:
    Viceprim-ministru,
    ministrul economiei                         Ştefan Odagiu
    Ministrul energeticii                       Iacob Timciuc
    Ministrul finanţelor                        Zinaida Grecianîi
    Ministrul justiţiei                         Ion Morei

    Chişinău, 26 noiembrie 2002.
    Nr. 1528.

                                                Anexa nr. 1
                                        la Hotărîrea Guvernului
                                        Republicii Moldova nr. 1528
                                        din 26 noiembrie 2002

                             REGULAMENTUL
            Fondului naţional pentru conservarea energiei

                        I.Dispoziţii generale

    1. Fiind un organism  de  interes  public,  Fondul  naţional  pentru
conservarea  energiei  (în  continuare  -  Fondul)  este  constituit  în
corespundere  cu Legea privind conservarea energiei nr. 1136-XIV din  13
iulie 2000.
    2. Principalul  obiectiv  de activitate al Fondului este  finanţarea
activităţilor   pentru   realizarea  politicii  statului   în   domeniul
conservării   energiei,   promovarea   şi  realizarea   programelor   şi
proiectelor de conservare a energiei, crearea premiselor organizaţionale
şi  economice  adecvate  pentru obţinerea eficienţei  maxime  în  cadrul
întregului  lanţ  energetic,  care  cuprinde  producerea,  conversiunea,
stocarea,  transportul,  distribuţia  şi  consumul  diferitor  forme  de
energie  şi  purtători  de energie, conform priorităţilor  stabilite  în
programele de eficienţă energetică, aprobate de Guvern.
    3. Veniturule  şi cheltuielile Fondului se aprobă anual într-o anexă
la Legea bugetului de stat (pe anul respectiv).
    4. În sensul   prezentului   Regulament,  noţiunile   utilizate   au
următoarele semnificaţii:
    acord de grant  - contract încheiat în formă scrisă de  beneficiarul
eligibil  şi  Agenţia Naţională pentru Conservarea Energiei,  prin  care
aceasta    din   urmă   acordă   beneficiarului   asistenţă   financiară
nerambursabilă pentru finanţarea proiectului de eficienţă energetică;
    asistenţă financiară    nerambursabilă   -   resursele    financiare
nerambursabile   alocate  beneficiarilor  selectaţi  pentru   realizarea
proiectelor şi activităţilor privind conservarea energiei;
    asistenţă financiară  rambursabilă  - resursele  financiare  alocate
pentru  realizarea  proiectelor de conservare a energiei  beneficiarilor
selectaţi, care le vor rambursa ulterior, inclusiv procentul aferent, în
conformitate cu contractul de finanţare;
    beneficiar eligibil - persoana juridică, cu orice tip de proprietate
sau  persoana fizică ce înaintează Agenţiei Naţionale pentru Conservarea
Energiei  (în continuare - Agenţia) spre analiză, evaluare, aprobare  şi
finanţare proiecte şi măsuri privind sporirea eficienţei energetice;
    proiect eligibil - proiect care îndeplineşte condiţiile de promovare
şi  realizare  a  eficienţei energetice în sectoarele  economiei  reale,
instituţii publice şi sectorul rezidenţial;
    contract de finanţare  -  contract  încheiat în formă  scrisă  între
Agenţie  şi  beneficiarul  selectat  pentru  finanţarea  proiectului  de
eficienţă energetică.

                      II. Administrarea Fondului

    5. Fondul este  gestionat în conformitate cu prevederile legislaţiei
în vigoare şi ale prezentului Regulament de către Agenţie, autoritate de
specialitate   abilitată  cu  administrarea  activităţilor  în  domeniul
conservării  energiei,  ce  funcţionează pe  lîngă  autoritatea  publică
centrală de dirijare a domeniului energetic.
    6. În vederea  îndeplinirii obiectivelor de activitate ale Fondului,
Agenţia asigură:
    a) transparenţă în administrarea Fondului;
    b) tratamentul  egal şi nediscriminatoriu al tuturor  beneficiarilor
Fondului;
    c) parteneriatul  şi  conlucrarea  dinamică cu sectorul de  stat  şi
sectorul   privat   pentru  finanţarea  sau   cofinanţarea   proiectelor
investiţionale   de   sporire  a  eficienţei  în   utilizarea   energiei
(proiectelor eligibile de conservare a energiei);
    d) elaborarea  criteriilor  de  evaluare şi selectare, precum  şi  a
procedurilor  de  operare în conformitate cu standardele  internaţionale
general  acceptate,  în  vederea stabilirii metodelor  de  identificare,
evaluare,  selectare şi finanţare a proiectelor energoabilitate pe  bază
de concurs;
    e) promovarea   şi   difuzarea  către  potenţialii   beneficiari   a
informaţiilor  privind propria activitate şi proiectele pe care le poate
finanţa;
    f) asistenţă  tehnică  beneficiarilor eligibili în  conformitate  cu
criteriile aprobate de Consiliul de supraveghere a utilizării prioritare
a resurselor Fondului (în continuare - Consiliul).
    7. Consiliul,   format   din  şapte  reprezentanţi   ai   conducerii
ministerelor  de profil interesate, supraveghează utilizarea  resurselor
Fondului conform direcţiilor prioritare trasate.
    8. Consiliul  este prezidat de reprezentantul Ministerului Economiei
şi  se întruneşte în şedinţe de lucru ori de cîte ori este necesar,  dar
cel puţin o dată pe lună.
    9. Consiliul exercită următoarele funcţii:
    a) urmăreşte şi asigură concordanţa strategiei şi politicii Agenţiei
în  ceea  ce  priveşte  Fondul cu strategia  şi  politica  naţională  în
domeniul conservării energiei şi supraveghează ca finanţarea proiectelor
investiţionale să se realizeze în corespundere cu programele în domeniul
eficienţei energetice aprobate de Guvern;
    b) elaborează  şi  aprobă  criteriile  de evaluare  şi  selectare  a
proiectelor  investiţionale  privind creşterea eficienţei  energiei,  în
vederea finanţării acestora;
    c) aprobă şi  promovează  politica  financiară şi  investiţională  a
Fondului;
    d) stabileşte strategia de afaceri a Fondului;
    e) aprobă planul de afaceri al Fondului întocmit de Agenţie;
    f) examinează  şi  aprobă  proiectul  de executare  la  venituri  şi
cheltuieli  a  Fondului  pe  anul financiar  respectiv  şi  îl  prezintă
Ministerului  Energeticii,  pentru  a fi inclus în proiectul de  lege  a
bugetului pe anul în cauză;
    g) aprobă raportul anual de gestiune al Fondului.
    10. Modalitatea   de   convocare  şi  de  organizare  a   şedinţelor
Consiliului se stabileşte conform instrucţiunilor interne ale Agenţiei.
    11. Şedinţele  Consiliului sînt conduse de către preşedinte sau,  în
absenţa acestuia, de către vicepreşedintele lui.
    12. Consiliul  adoptă  hotărîri  cu simpla majoritate de  voturi  în
prezenţa a cel puţin două treimi din membrii lui.
    13. La fiecare   şedinţă   Consiliul  numeşte  un  secretar   pentru
întocmirea  procesului-verbal,  pe  care îl semnează toţi  cei  care  au
participat la şedinţă.
    14. Instrucţiunile interne ale Agenţiei privind activitatea Fondului
vor  fi  puse  la dispoziţie solicitanţilor în mod gratuit,  la  cererea
acestora.
    15. Finanţarea  proiectelor  selectate şi aprobate se efectuează  în
temeiul unui contract, încheiat de beneficiar cu Agenţia.
    16. Asistenţa  financiară va fi acordată beneficiarilor selectaţi în
baza următoarelor principii:
    a) asistenţa financiară nerambursabilă - în limita alocaţiilor de la
bugetul statului;
    b) asistenţa  financiară  rambursabilă - în limita  alocaţiilor  din
alte surse, neinterzise de lege şi prezentul Regulament.
    17. Pentru examinarea   cererilor   de  evaluare  şi   finanţare   a
proiectelor  eligibile de conservare a energiei, Consiliul instituie  un
comitet  pentru  investiţii compus din 11 membri ai grupurilor de  lucru
ministeriale,  inclusiv  un  reprezentant  al  Ministerului  Finanţelor.
Comitetul este prezidat de managerul Agenţiei.
    18. Comitetul  pentru  investiţii  are  drept  atribuţie  principală
verificarea  documentaţiei depuse de beneficiari la Consiliu în  vederea
obţinerii finanţării. În cazul în care ofertanţii satisfac criteriile de
evaluare  şi selectare, comitetul pentru investiţii prezintă Consiliului
spre aprobare propunerea de finanţare însoţită de documentaţia aferentă.
Comitetul  pentru  investiţii poate face recomandări  solicitanţilor  în
sensul  completării dosarului sau poate respinge cererea de finanţare în
situaţia  în  care  aceştia  nu au îndeplinit  criteriile  stabilite  de
evaluare şi selectare.
    19. În situaţia  în  care  solicitanţii nu  satisfac  criteriile  de
evaluare  şi  preselecţie,  Comitetul pentru investiţii le  va  comunica
decizia  de  respingere a cererii de finanţare. Beneficiarii  eligibili,
ale  căror cereri au fost respinse, pot formula alte cereri de finanţare
în  condiţiile prevăzute în instrucţiunile interne ale Agenţiei  privind
activitatea Fondului.

                III. Resursele financiare ale Fondului

    20. Resursele financiare ale Fondului se constituie din:
    a) transferuri  de la bugetul de stat în mărimile prevăzute în Legea
bugetului de stat (pe anul respectiv);
    b) mijloacele  acumulate  în urma aplicării  sancţiunilor  economice
pentru  încălcarea  prevederilor Legii privind conservarea  energiei  în
mărime de 20 %;
    c) donaţii ale  persoanelor  fizice  şi  juridice din  ţară  şi  din
străinătate;
    d) alte resurse, neinterzise de legislaţia în vigoare.
    21. Mijloacele Fondului prevăzute la pct. 20 alin. a) se gestionează
printr-un  cont  extrabugetar, deschis în subdiviziunea  Trezoreriei  de
Stat.
    22. Disponibilul  Fondului, prevăzut la pct. 20 alin. b), c) şi  d),
se  păstrează  într-un  cont  purtător de dobînzi, deschis  la  o  bancă
comercială care îşi desfăşoară activitatea în Republica Moldova.
    23. Cheltuielile   vizînd  elaborarea  actelor  de  constituire   şi
funcţionarea  Fondului  sînt acoperite din mijloacele Fondului, după  ce
sînt aprobate de către Consiliu.
    24. Mijloacele  Fondului, nefolosite în anul în curs, sînt reportate
spre utilizare în anul viitor, dacă legea nu prevede altfel.

                     IV. Contractul de finanţare

    25. Contractul  de  finanţare  este  încheiat  în  formă  scrisă  de
Agenţie,  care  este reprezentată de director, şi beneficiarul  selectat
sau reprezentantul acestuia.
    26. Conţinutul contractului-cadru de finanţare se stabileşte conform
reglementărilor interne referitoare la Fond ale Agenţiei şi se aprobă de
către Consiliu.

                   V. Evidenţa contabilă a Fondului

    27. Evidenţa contabilă a Fondului este asigurată de către Agenţie.
    28. Ţinerea evidenţei  contabile, prezentarea dărilor de seamă  spre
examinare  şi  aprobare Guvernului şi controlul activităţii Fondului  se
efectuează conform legislaţiei în vigoare.
    29. Cheltuielile   legate  de  evidenţa  contabilă  şi  întreţinerea
Fondului sînt acoperite din mijloacele Fondului.

                            VI. Controlul

    30. Controlul  sistematic  privind  formarea  şi  folosirea  conform
destinaţiei a mijloacelor Fondului îl exercită organele abilitate.

                        VII. Dispoziţii finale

    31. Lichidarea Fondului se efectuează de către Guvern, la propunerea
autorităţii publice centrale de specialitate.
    32. Mijloacele   Fondului,  neutilizate  la  data  lichidării,  sînt
transmise  succesorului  acestuia  în drepturi, conform  legislaţiei  în
vigoare.

                                                    Anexa nr. 2
                                            la Hotărîrea Guvernului
                                            Republicii Moldova nr. 1528
                                            din 26 noiembrie 2002

                         Componenţa nominală
       a Consiliului de supraveghere a utilizarii prioritare a
        resurselor Fondului naţional de conservare a energiei

    Mamaliga Vasile     - prim-viceministru al economiei, 
                          preşedintele Consiliului;
    Vîrlan Felix        - viceministru al energeticii,
                          vicepreşedintele Consiliului.

                         Membrii Consiliului:
    Mironescu Valeriu   - prim-viceministru al agriculturii şi 
                          industriei alimentare;
    Ştirban Mihai       - prim-viceministru al industriei;
    Dogotaru Svetlana   - prim-viceministru al ecologiei, construcţiilor
                          şi dezvoltării teritoriului;
    Durleşteanu Mariana - prim-viceministru al finanţelor;
    Răileanu Vlad       - directorul Agenţiei Naţionale pentru 
                          Conservarea Energiei.