HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA cu privire la reorganizarea Serviciului de stat pentru utilizarea forţei de muncă Nr.832 din 14.07.2003 Monitorul Oficial al R.Moldova nr.149-152/868 din 18.07.2003 * * * În temeiul Legii nr.102-XV din 13 martie 2003 privind ocuparea forţei de muncă şi protecţia socială a persoanelor aflate în căutarea unui loc de muncă (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2003, nr.70-72, art.312), Guvernul Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE: 1. Se reorganizează: Serviciul de stat pentru utilizarea forţei de muncă în Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă pe lîngă Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale; oficiile forţei de muncă teritoriale în agenţii pentru ocuparea forţei de muncă raionale, municipale şi ale U.T.A. Găgăuzia. 2. Se aprobă: Regulamentul Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă, conform anexei nr.1; Modificările şi completările ce se operează în unele hotărîri ale Guvernului Republicii Moldova, conform anexei nr.2. 3. Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale va propune Guvernului spre confirmare membrii Consiliului de administraţie al Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă din partea Guvernului. 4. Se abrogă unele hotărîri ale Guvernului Republicii Moldova, conform anexei nr.3. Prim-ministru al Republicii Moldova Vasile TARLEV Contrasemnată: Ministrul muncii şi protecţiei sociale Valerian Revenco Ministrul finanţelor Zinaida Grecianîi Ministrul justiţiei Vasile Dolghieru Chişinău, 14 iulie 2003. Nr.832. Anexa nr. 1 la Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.832 din 14 iulie 2003 Regulamentul Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă I. Dispoziţii generale 1. Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă (în continuare - Agenţia Naţională), este organul central al serviciului public desconcentrat de specialitate pe lîngă Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, abilitat să promoveze politicile, strategiile şi programele în domeniul dezvoltării pieţei forţei de muncă, protecţiei sociale a persoanelor aflate în căutarea unui loc de muncă. 2. În activitatea sa Agenţia Naţională se călăuzeşte de Constituţia Republicii Moldova, Legea privind ocuparea forţei de muncă şi protecţia socială a persoanelor aflate în căutarea unui loc de muncă, alte acte normative în vigoare, tratatele internaţionale în domeniu, la care Republica Moldova este parte şi de prezentul Regulament. 3. Agenţia Naţională este persoană juridică, dispune de ştampilă cu Stema de Stat a Republicii Moldova, cu denumirea în limba moldovenească, precum şi de conturi bancare, mijloace financiare şi materiale. 4. Agenţia Naţională are în subordine agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă raionale, municipale şi a U.T.A. Găgăuzia (în continuare - agenţii teritoriale), care sînt persoane juridice, dispun de ştampilă cu Stema de Stat (cu imprimanta denumirii lor), conturi de decontare în vederea executării funcţiilor statutare şi alte atribute necesare. 5. Agenţiile teritoriale îşi desfăşoară activitatea în baza Regulamentului agenţiei pentru ocuparea forţei de muncă raionale, municipale, U.T.A. Găgăuzia, aprobat de către Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, la propunerea Agenţiei Naţionale. 6. Agenţia Naţională poate înfiinţa structuri şi compartimente de specialitate privind culegerea şi prelucrarea datelor pentru crearea sistemului informaţional al pieţei forţei de muncă, orientarea şi pregătirea profesională a şomerilor, precum şi pentru desfăşurarea altor activităţi specifice, în condiţiile prezentului Regulament. 7. În activitatea sa Agenţia Naţională conlucrează cu alte autorităţi ale administraţiei publice centrale şi locale, cu patronate şi sindicate, agenţi economici cu orice formă de organizare şi tip de proprietate. II. Obiectivele şi atribuţiile Agenţiei Naţionale 8. Principalele obiective ale Agenţiei Naţionale sînt: aplicarea strategiilor, instituţionalizarea dialogului social în domeniul ocupării forţei de muncă, formării profesionale şi protecţiei sociale a şomerilor; elaborarea pronosticurilor şi programelor naţionale şi teritoriale pentru ocuparea forţei de muncă; prevenirea şomajului, îmbunătăţirea structurii ocupării forţei de muncă pe ramuri economice şi zone geografice; aplicarea măsurilor de protecţie socială a persoanelor neîncadrate în cîmpul muncii; asigurarea funcţionării sistemului unic informaţional al pieţei forţei de muncă; informarea populaţiei despre cererea şi oferta pieţei muncii. 9. Întru realizarea obiectivelor sale, Agenţiei Naţionale îi revin următoarele atribuţii: în domeniul politicilor de ocupare a forţei de muncă: elaborarea propunerilor şi participarea la realizarea politicilor de stat privind ocuparea forţei de muncă la nivel naţional, în baza promovării măsurilor active; elaborarea şi asigurarea executării, în comun cu ministerele şi departamentele interesate, cu patronatele, sindicatele, autorităţile administraţiei publice locale şi organismele non-guvernamentale, a programelor naţionale, de ramură şi teritoriale de ocupare a forţei de muncă; propunerea recomandărilor practice şi coordonarea activităţilor agenţiilor în domeniul plasării populaţiei în cîmpul muncii, organizării şi desfăşurării tîrgurilor locurilor de muncă şi a lucrărilor publice remunerate, conlucrării cu angajatorii, însuşirii tehnicilor de căutare a unui loc de muncă de către persoanele neangajate; evidenţierea problemelor cu care se confruntă diverse categorii de populaţie pe piaţa forţei de muncă şi propunerea măsurilor de protecţie socială şi de sporire a gradului de ocupare a forţei de muncă. în domeniul analizei şi prognozei pieţei forţei de muncă: recepţionarea, analiza şi sistematizarea informaţiei ce ţine de utilizarea forţei de muncă sub toate aspectele ei (teritorial, de ramură) şi, în baza datelor respective, în comun cu instituţiile de cercetări ştiinţifice specializate, - elaborarea pronosticurilor referitor la evoluţia pieţei forţei de muncă pe termen scurt, mediu şi de lungă durată; organizarea, în bază de contract, a cercetărilor ştiinţifice şi sondajelor sociologice în problemele ocupării forţei de muncă, pregătirii profesionale şi protecţiei sociale a persoanelor neangajate; organizarea şi coordonarea activităţii agenţiilor teritoriale în domeniul statisticii şi rapoartelor de activitate. în domeniul informatizării pieţei forţei de muncă: organizarea, crearea şi întreţinerea activităţii sistemului informaţional naţional al pieţei forţei de muncă şi coordonarea creării reţelelor locale informaţionale; asigurarea centralizată cu echipament tehnic, tehnologii şi programe aplicative avansate de automatizare a activităţilor agenţiilor teritoriale; coordonarea activităţilor de informare a populaţiei despre cererea şi oferta pieţei forţei de muncă şi de conlucrare cu mass-media în vederea promovării măsurilor active pe piaţa forţei de muncă; asigurarea editării bucletelor, pliantelor şi altor materiale ilustrative ce ţin de politica statului pentru ocuparea forţei de muncă. în domeniul legislaţiei cu privire la ocuparea forţei de muncă: participarea la elaborarea şi perfecţionarea actelor normative în domeniul ocupării forţei de muncă şi protecţiei sociale; elaborarea şi aprobarea actelor normative interne ce ţin de mecanismul de implementare a legislaţiei referitoare la ocuparea forţei de muncă şi la protecţia socială; elaborarea şi promovarea recomandărilor metodice de sporire a gradului de ocupare a forţei de muncă şi reducere a şomajului; analizarea sistematică a realizării de către angajatori a prevederilor Legii privind ocuparea forţei de muncă şi protecţia socială a persoanelor aflate în căutarea unui loc de muncă, altor acte normative din domeniu. în domeniul dezvoltării dialogului social: conlucrarea cu partenerii sociali la elaborarea politicilor pe piaţa forţei de muncă şi asigurarea transparenţei pentru activităţile Agenţiei Naţionale; asigurarea desfăşurării consfătuirilor, seminarelor şi întrunirilor comune cu partenerii sociali în promovarea măsurilor active pe piaţa forţei de muncă, crearea locurilor de muncă şi ocuparea sporită a forţei de muncă; asigurarea condiţiilor necesare pentru activitatea consiliului de administraţie al Agenţiei Naţionale; informarea regulată a partenerilor sociali despre situaţia pieţei muncii şi măsurile întreprinse în vederea diminuării şomajului. în domeniul orientării şi formării profesionale: organizarea prestării serviciilor de orientare profesională şi de susţinere psihologică a persoanelor aflate în căutarea unui loc de muncă; organizarea consultaţiilor de selecţie profesională a şomerilor pentru cursurile de formare profesională; coordonarea activităţii "Clubului Muncii" din cadrul agenţiilor de ocupare a forţei de muncă teritoriale; colaborarea cu Ministerul Educaţiei în domeniul evaluarii bazei tehnico-materiale şi metodico-didactice a instituţiilor de învăţămînt, cu prestatorii serviciilor de formare profesională, pentru crearea băncii de date despre baza instructivă şi de producţie privind instruirea şi pregătirea profesională a şomerilor; colaborarea cu Ministerul Educaţiei la elaborarea curriculum-ului din învăţămîntul profesional pentru cursurile de instruire a şomerilor în domeniul meseriilor solicitate pe piaţa forţei de muncă, în corespundere cu cerinţele actuale şi de perspectivă ale pieţei muncii; coordonarea activităţii de formare profesională a şomerilor şi de reintegrare a lor în cîmpul muncii; corelarea Nomenclatorului meseriilor propuse pentru formarea profesională cu necesităţile pieţei muncii, în scopul reconversiei profesionale a forţei de muncă; încheierea contractelor de colaborare cu prestatorii serviciilor de formare profesională a şomerilor şi a persoanelor neîncadrate, conform prevederilor legislaţiei în vigoare. în domeniul administrării Fondului de şomaj: elaborarea proiectului bugetului Fondului de şomaj; repartizarea mijloacelor financiare ale Fondului de şomaj, aprobate prin legea anuală a bugetului asigurărilor sociale de stat şi aprobarea planurilor de finanţare a agenţiilor; stabilirea fondului de remunerare a funcţionarilor Agenţiei Naţionale şi structurilor ei teritoriale; finanţarea măsurilor de protecţie socială a şomerilor şi de întreţinere a activităţii agenţiilor: efectuarea analizei şi prognozei indicatorilor economico-financiari din cadrul Agenţiei Naţionale şi structurilor ei teritoriale; coordonarea activităţii economico-financiare a agenţiilor; ţinerea, în modul stabilit, a evidenţei contabile, prezentarea la Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale şi Casei Naţionale de Asigurări Sociale a dării de seamă privind executarea bugetului Fondului de şomaj; selectarea pe bază de concurs a băncii comerciale desemnată pentru acordarea creditelor din sursele Fondului de şomaj. în domeniul politicilor sociale pasive: elaborarea, promovarea şi perfecţionarea măsurilor pasive de protecţie socială a şomerilor; întocmirea şi prezentarea, în modul stabilit, Casei Naţionale de Asigurări Sociale a informaţiei privind calcularea contribuţiilor de asigurări sociale la indemnizaţiile de şomaj; organizarea şi coordonarea activităţii agenţiilor privind stabilirea indemnizaţiilor de şomaj; exercitarea controlului asupra asigurării achitării corecte şi în termenele stabilite a indemnizaţiilor, în conformitate cu legislaţia în vigoare. în domeniul relaţiilor internaţionale: promovarea programelor şi acordurilor de colaborare cu organismele internaţionale, instituţiile guvernamentale şi organizaţiile non-guvernamentale în domeniul ocupării forţei de muncă, orientării şi formării profesionale şi protecţiei sociale a persoanelor aflate în şomaj; participarea la stabilirea relaţiilor externe de colaborare şi cooperare tehnică în domeniul ocupării forţei de muncă şi protecţiei sociale a şomerilor, în baza acordurilor şi convenţiilor internaţionale, interguvernamentale şi interministeriale, încheiate şi ratificate; studierea practicilor avansate internaţionale în domeniul ocupării forţei de muncă şi protecţiei sociale şi implementarea lor în activitatea Agenţiei Naţionale şi a agenţiilor teritoriale. III. Drepturile Agenţiei Naţionale 10. Agenţia Naţională are următoarele drepturi: să emită, în limitele competenţei, ordine, instrucţiuni, proceduri şi norme metodologice şi alte acte, în conformitate cu legislaţia în vigoare; să solicite şi să primească de la ministere, departamente, autorităţi ale administraţiei publice locale, întreprinderi, organizaţii şi instituţii, acte, date statistice şi informaţii necesare activităţii sale; să antreneze, sub diferite forme organizatorice, reprezentanţi ai autorităţilor administraţiei publice centrale şi locale în procesul de examinare şi soluţionare a problemelor din domeniul de activitate al Agenţiei Naţionale; să reprezinte Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale la diferite întruniri în problemele ocupării forţei de muncă şi protecţiei sociale a şomerilor; să primească asistenţă tehnică şi financiară de la organizaţii internaţionale şi să o folosească în scopul realizării sarcinilor sale; să facă schimb de informaţii cu organizaţiile similare din alte ţări, în baza contractelor şi acordurilor; să studieze, să generalizeze şi să propage experienţa avansată în domeniul dezvoltării pieţei forţei de muncă, prevenirii şomajului; să convoace, în modul stabilit, conferinţe ştiinţifice şi ştiinţifico-practice, seminare etc.; să examineze legalitatea ordinelor şi dispoziţiilor adoptate de agenţiile teritoriale din subordine, în cazul în care acestea contravin legislaţiei în vigoare, cu luarea deciziilor conform competenţelor; să selecteze candidaturi şi să stabilească competenţele cadrelor de conducere ale agenţiilor teritoriale, să organizeze atestarea specialiştilor din cadrul agenţiilor. 11. Colaboratorii Agenţiei Naţionale au acces liber la informaţia deplină în problemele plasării şomerilor în cîmpul muncii. IV. Organizarea activităţii Agenţiei Naţionale 12. Agenţia Naţională este condusă de consiliul de administraţie. 13. Consiliul de administraţie este format pe principii de paritate din reprezentanţi ai Guvernului, ai organizaţiilor patronale şi de sindicat, reprezentative la nivel naţional, şi este alcătuit din 9 membri, după cum urmează: 3 membri, reprezentanţi ai Guvernului, desemnaţi şi, respectiv, eliberaţi din funcţia deţinută prin hotărîrea Guvernului la propunerea ministrului muncii şi protecţiei sociale; 3 membri, numiţi prin consens de către patronate; 3 membri, numiţi prin consens de către sindicate. 14. Sînt reprezentative la nivel naţional sindicatele şi patronatele, care participă la încheierea contractului colectiv de muncă. 15. Membrii consiliului de administraţie activează pe baze obşteşti cu mandatul de 4 ani. În cazul eliberării din funcţie a membrilor sus-numitului consiliu, atribuţiile acestora în cadrul lui vor fi exercitate de persoanele nou-desemnate în posturile respective fără emiterea unei noi hotărîri de Guvern. 16. Preşedintele consiliului de administraţie este numit din rîndurile membrilor consiliului respectiv şi eliberat din funcţia deţinută de ministrul muncii şi protecţiei sociale, cu consultarea partenerilor sociali. 17. Atribuţiile consiliului de administraţie sînt stabilite prin Regulamentul aprobat de Colegiul Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale. 18. Conducerea operativă a activităţii Agenţiei Naţionale se exercită de către directorul general, numit în şi eliberat din funcţie de ministrul muncii şi protecţiei sociale, la propunerea consiliului de administraţie. 19. Directorul general este asistat în conducere de doi vicedirectori generali, inclusiv un prim-vicedirector general, care sînt desemnaţi în funcţie şi eliberaţi din funcţia deţinută de ministrul muncii şi protecţiei sociale, la propunerea directorului general. 20. Directorul general al Agenţiei Naţionale: conduce activitatea Agenţiei Naţionale, respectînd prevederile legale în vigoare şi deciziile consiliului de administraţie; asigură îndeplinirea obiectivelor şi atribuţiilor prevăzute de prezentul Regulament şi poartă răspundere personală pentru exercitarea funcţiilor Agenţiei Naţionale şi utilizarea conform destinaţiei a alocaţiilor bugetare; reprezintă Agenţia Naţională în relaţiile cu autorităţile publice, cu persoanele fizice şi juridice din republică şi din alte ţări, semnează documentele, conform competenţelor atribuite; emite ordine ce vizează activitatea de bază a Agenţiei Naţionale şi controlează executarea lor; angajează şi concediază, conform legislaţiei, funcţionarii Agenţiei Naţionale şi conducătorii agenţiilor teritoriale; stabileşte mărimea primelor şi suplimentelor acordate salariaţilor Agenţiei Naţionale şi conducătorilor agenţiilor teritoriale, măsurile de stimulare sau sancţionare a acestora, în conformitate cu legislaţia în vigoare; aprobă Regulamentul de ordine interioară, regulamentele direcţiilor şi secţiilor Agenţiei Naţionale, stabileşte competenţa vicedirectorilor, şefilor de direcţii (secţii); administrează patrimoniul Agenţiei Naţionale şi dirijează activitatea ei financiară; prezintă rapoarte de activitate consiliului de administraţie şi Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale; exercită şi alte împuterniciri, atribuite prin legislaţie. 21. Agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă raionale, municipale şi ale U.T.A. Găgăuzia sînt conduse de directori numiţi în şi revocaţi din funcţie de către directorul general al Agenţiei Naţionale, în coordonare cu preşedintele consiliului de administraţie. 22. Pentru rezolvarea problemelor legate de activitatea agenţiilor teritoriale, directorii sînt sprijiniţi de un consiliu consultativ, format din 6 membri, reprezentînd autorităţile administraţiei publice locale, organizaţiile sindicale şi patronale, numiţi după cum urmează: 2 membri, de preşedintele raionului (primarul municipiului, başcanul U.T.A. Găgăuzia); 2 membri, de organizaţiile sindicale reprezentative la nivel raional (municipal, U.T.A.Găgăuzia); 2 membri, de patronatele reprezentative la nivel raional (municipal, U.T.A. Găgăuzia) sau de agenţii economici din teritoriul respectiv, după caz. 23. Atribuţiile consiliului consultativ se stabilesc prin Regulamentul-cadru, aprobat de consiliul de administraţie al Agenţiei Naţionale. V. Dispoziţii finale 24. Conducerea şi personalul Agenţiei Naţionale şi agenţiilor teritoriale, cu excepţia personalului tehnic, deţin statut de funcţionari publici, în conformitate cu prevederile Legii nr.443-XIII din 4 mai 1995 cu privire la serviciul public. 25. Cheltuielile privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale şi a agenţiilor teritoriale se suportă din mijloacele Fondului de şomaj al bugetului asigurărilor sociale de stat. 26. Planul de finanţare, structura şi personalul scriptic ale Agenţiei Naţionale se aprobă de ministrul muncii şi protecţiei sociale. 27. Personalul scriptic şi planul de finanţare pentru întreţinerea agenţiilor teritoriale se aprobă de către directorul general al Agenţiei Naţionale. Reorganizarea Agenţiei Naţionale se efectuează în modul stabilit de legislaţia în vigoare. Anexa nr.2 la Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.832 din 14 iulie 2003 Modificările şi completările ce se operează în unele hotărîri ale Guvernului Republicii Moldova 1. Compartimentul "4. Alte organe centrale ale administraţiei publice" din Blocul informaţional al Clasificatorului unic al funcţiilor publice, aprobat prin Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.151 din 23 februarie 2001 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2001, nr.25-26, art.186), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează: în punctul 3, sintagma "Departamentul pentru utilizarea forţei de muncă" se substituie prin sintagma "Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă"; în punctul 7, sintagma "Oficiile forţei de muncă municipale şi judeţene" se substituie prin sintagma "Agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă raionale, municipale, ale U.T.A. Găgăuzia". 2. În anexa nr.3 la Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.127 din 16 februarie 2001 "Cu privire la Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2001, nr.25-26, art.175), cu modificările ulterioare, sintagma "Departamentul pentru utilizarea forţei de muncă" se substituie prin sintagma "Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă". 3. Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.139 din 9 februarie 1998 "Cu privire la salarizarea funcţionarilor publici şi persoanelor care efectuează deservirea tehnică ce asigură funcţionarea autorităţilor publice în baza Reţelei tarifare unice" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1998, nr.26-27, art.194), cu modificările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează: în punctul 1, cifrele "1-13" se substituie cu cifrele "1-15"; în punctul 9, cifra "12" se substituie cu cifra "16"; în punctul 16, cifra "13" se substituie cu cifra "17"; după anexa nr.4 se introduce o anexă nouă, nr.5, avînd următorul conţinut: "Anexa nr.5 la Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.139 din 9 februarie 1998 CATEGORIILE DE SALARIZARE pentru personalul de conducere şi specialiştii Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă şi ai subdiviziunilor ei teritoriale ------------------------------------------------------------------------- Funcţia | Categoria de salarizare |------------------------------------------------ |Aparatul central|subdiviziunile teritoriale din: | |------------------------------- | |mun.Chişinău,| alte unităţi | | Bălţi | teritoriale ------------------------|----------------|-------------|----------------- 1 | 2 | 3 | 4 ------------------------------------------------------------------------- Director general 21 - - şef direcţie 19;20 Director al agenţiei teritoriale - 19;20 18;19 şef secţie 17;18 16;17 - Consultant 16;17 - - Specialist principal 15;16 14;15 14;15 Specialist coordonator 14;15 13;14 13;14 Specialist 13;14 12;13 12;13" ------------------------------------------------------------------------- anexele 5-16 devin, respectiv, anexele 6-17. Anexa nr.3 la Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.832 din 14 iulie 2003 Lista hotărîrilor Guvernului Republicii Moldova care se abrogă 1. Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.581 din 5 septembrie 1992 "Cu privire la Serviciul de stat pentru utilizarea forţei de muncă" (Monitorul Parlamentului Republicii Moldova, 1992, nr.9, art.274). 2. Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.708 din 22 septembrie 1994 "Privind modificarea unor hotărîri ale Guvernului Republicii Moldova despre şomeri" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1994, nr.8, art.78). 3. Punctul 1 al anexei nr.1, "Modificările şi completările ce se operează în unele hotărîri ale Guvernului Republicii Moldova", aprobată prin Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.642 din 10 iulie 1997 "Cu privire la lichidarea Centrului de Orientare Profesională a Populaţiei din Republica Moldova" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1997, nr.53, art.583).