HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA
              cu privire la aprobarea Registrului de stat
                   al experţilor judiciari atestaţi

                        Nr.1147  din  22.09.2003

     Monitorul Oficial al R.Moldova nr.208-210/1201 din 03.10.2003

                                * * *

    Întru executarea  Legii nr.1086-XIV din 23 iunie 2000 cu privire  la
expertiza  judiciară  (Monitorul  Oficial al Republicii  Moldova,  2000,
nr.144-145, art.1056; 2002, nr.113-114, art.894), Guvernul HOTĂRĂŞTE:
    1. Se instituie Registrul de Stat al experţilor judiciari atestaţi.
    2. Se aprobă:
    Regulamentul  privind  Registrul  de stat  al  experţilor  judiciari
atestaţi, conform anexei nr.1;
    Modificările  şi  completările ce se operează în unele hotărîri  ale
Guvernului, conform anexei nr.2.

    Prim-ministru                               Vasile TARLEV

    Contrasemnată:
    Ministrul justiţiei                         Vasile Dolghieru

    Chişinău, 22 septembrie 2003.
    Nr.1147.

                                                 Anexa nr.1
                                          la Hotărîrea Guvernului
                                          nr.1147 din 22 septembrie 2003

                             Regulamentul
      privind Registrul de stat al experţilor judiciari atestaţi

                        I. Dispoziţii generale

    1. Prezentul  Regulament stabileşte modul de alcătuire şi de  ţinere
de către Institutul Republican de Expertiză Judiciară şi Criminologie de
pe  lîngă Ministerul Justiţiei (în continuare - Institut) a  Registrului
de stat al experţilor judiciari atestaţi (în continuare - Registru).
    Registrul este  parte componentă a Registrului de stat al unităţilor
de drept.
    2. Registrul  reprezintă un sistem oficial de evidenţă a  experţilor
judiciari,   cărora   organele   de  urmărire   penală   şi   instanţele
judecătoreşti le dispun efectuarea expertizelor judiciare.
    3. Registrul se formează şi se ţine cu scopul:
    formării băncii  de  date informaţionale despre persoanele, care  au
obţinut  pregătirea în domeniul corespunzător al expertizei judiciare şi
au calificarea de expert judiciar;
    ţinerii evidenţei experţilor judiciari atestaţi;
    asigurării cu   informaţia  necesară  a  organelor  de  anchetă,  de
cercetare  prealabilă,  a procuraturii, a instanţelor  judecătoreşti,  a
persoanelor fizice şi juridice interesate.
    4. Cheltuielile  legate  de ţinerea Registrului sînt  suportate  din
contul bugetului de stat.
    5. În Registru  se includ date despre persoanele care au calificarea
de expert judiciar într-o anumită specialitate de expertiză şi care sînt
atestaţi în termenele şi în modul prevăzut de legislaţia în vigoare.
    6. Registrul conţine următoarele informaţii despre expertul judiciar:
    numele, prenumele şi patronimicul (IDNP);
    instituţia în care activează;
    gradul de calificare şi specialităţile;
    perioada de activitate în calitate de expert judiciar;
    studiile, gradul ştiinţific;
    numărul de înregistrare al expertului (IDNO);
    alte date (inclusiv datele privind legitimaţia expertului).
    7. Forma Registrului se aprobă de către directorul Institutului.
    8. În conformitate  cu  sarcinile  ce-i revin,  Institutul  exercită
următoarele funcţii:
    înregistrează experţii judiciari atestaţi;
    îndeplineşte  în volum deplin funcţia de administrator  (completarea
şi  prelucrarea  informaţiei privind experţii judiciari;  asigurarea  la
timp a băncii de date, cu modificările respective);
    asigură păstrarea   actelor   în   temeiul   cărora   s-a   efectuat
înregistrarea   experţilor   judiciari   şi   includerea   modificărilor
ulterioare în baza de date a Registrului;
    prestează servicii  de  informare  cu utilizarea băncii  de  date  a
Registrului;
    elaborează principiile  organizatorice şi metodologice de completare
a Registrului;
    organizează publicarea  periodică a Registrului, ţinîndu-se cont  de
modificările şi completările operate.

                   II. Modul de ţinere a Registrului

    9. Experţii judiciari   atestaţi  se  includ  în  Registru  în  baza
datelor,  prezentate de către instituţiile de expertiză judiciară, şi în
baza cererii expertului.
    10. La cerere se anexează următoarele acte:
    copia buletinului de identitate;
    copia diplomei de studii superioare universitare;
    copia carnetului de muncă sau extrasul din dosarul personal;
    copia adeverinţei  de  acordare a calificării de expert judiciar  cu
dreptul  de  a efectua un tip concret de expertiză, în  conformitate  cu
specialitatea  de  expertiză  (în  cazul  în  care  expertul  a  obţinut
pregătirea  în efectuarea a cîtorva tipuri de expertiză sau specialităţi
de  expertiză şi i-a fost conferită calificarea, cu dreptul de a efectua
expertiza în toate aceste tipuri, se vor prezenta copiile actelor pentru
toate calificările acordate);
    copia actului ce atestă conferirea categoriei profesionale;
    copia licenţei  de efectuare a expertizei judiciare (pentru experţii
judiciari particulari).
    11. Conducătorii  instituţiilor de expertiză judiciară ale organelor
de  stat  sînt obligaţi anual, la data de 1 ianuarie, să prezinte  lista
experţilor judiciari din cadrul instituţiei respective.
    12. Actele, specificate  la  pct.10   din  prezentul  Regulament  se
includ în Registru.
    13. Decizia privind includerea în Registru se adoptă în termen de 10
zile,  timp  în care se verifică autenticitatea actelor şi  materialelor
prezentate şi, în caz de necesitate, persoana este chemată la convorbire.
    14. Decizia adoptată  se aduce la cunoştinţa expertului judiciar  în
scris.  În  caz  afirmativ,  în  aviz  se  indică  numărul  personal  de
înregistrare a expertului.
    15. După înregistrare şi includerea expertului judiciar în Registru,
acestuia i se înmînează legitimaţia de expert judiciar.
    16. Fiecărui  expert  judiciar  i se atribuie un număr  personal  de
înregistrare,   care  se  formează  conform  regulilor  de  atribuire  a
numărului de indentificare de stat a unităţii de drept (IDNO).

           III. Modul de ţinere şi modificare a Registrului

    17. În procesul  de ţinere a Registrului în acesta pot fi  introduse
completărle  şi modificările necesare, în baza cererilor, scrisorilor de
informare şi altor date, însoţite de următoarele acte:
    copia adeverinţei  despre conferirea calificării de expert  judiciar
de altă specialitate;
    copiile ordinelor de serviciu;
    materialele comisiei de atestare;
    actele ce confirmă  prelungirea  termenului de aplicare  a  licenţei
eliberate expertului particular.

               IV. Condiţiile de excludere din Registru

    18. Motivele excluderii din Registru sînt:
    decizia comisiei  de  calificare  a instituţiei de  stat  respective
privind retragerea calificării de expert judiciar;
    anularea adeverinţei   despre   conferirea  calificării  de   expert
judiciar,  în  urma  recunoaşterii expertului judiciar  incapabil  de  a
acţiona  cu  discernămînt  sau  ca fiind  condamnat  în  baza  sentinţei
definitive a instanţei judecătoreşti;
    în cazul încălcării  modului de reatestare a experţilor, stabilit de
Regulamentul privind modul de atestare a experţilor judiciari;
    în cazul retragerii licenţei de efectuare a expertizei judiciare sau
expirării termenului de valabilitate a acesteia.

                                                  Anexa nr.2
                                           la Hotărîrea Guvernului
                                           nr.1147 din 22 septembrie 2003

                     Modificările şi completările
            ce se operează în unele hotărîri ale Guvernului

    I. În tot textul  Hotărîrii Guvernului nr.129 din 15 februarie  2000
cu  privire  la  Ministerul Justiţiei al Republicii  Moldova  (Monitorul
Oficial al Republicii Moldova, 2000, nr.19-20, art.210), cu modificările
şi completările ulterioare, sintagma "Institutul Republican de Expertiză
Judiciară   şi  Criminologie  de  pe  lîngă  Ministerul  Justiţiei"   se
substituie  prin sintagma "Institutul Republican de Expertiză  Judiciară
şi Criminalistică de pe lîngă Ministerul Justiţiei".

    II. Hotărîrea  Guvernului  nr.512  din 21 iunie 2001 cu  privire  la
Institutul Republican de Expertiză Judiciară şi Criminologie de pe lîngă
Ministerul  Justiţiei  (Monitorul Oficial al Republicii  Moldova,  2001,
nr.68-71, art.542) se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. În tot textul   hotărîrii  sintagma  "Institutul  Republican   de
Expertiză Judiciară şi Criminologie de pe lîngă Ministerul Justiţiei" se
substituie  prin sintagma "Institutul Republican de Expertiză  Judiciară
şi Criminalistică de pe lîngă Ministerul Justiţiei".
    2. În anexa la hotărîrea sus-menţionată:
    1) punctul 1 se expune în următoarea redacţie:
    "1. Institutul  Republican de Expertiză Judiciară şi  Criminalistică
de  pe lîngă Ministerul Justiţiei (denumirea abreviată - IREJC al MJ, în
continuare - Institutul)  este  instituţie   de  stat  coordonatoare  în
sistemul  instituţiilor de expertiză judiciară ale Republicii Moldova şi
este subordonat Ministerului Justiţiei".;
    2) alineatul doi al punctului 5 se expune în următoarea redacţie:
    "Structura Institutului se elaborează şi se perfecţionează, reieşind
din   sarcinile   şi  funcţiile  ce-i  revin,  stabilite  de   prezentul
Regulament,  planurile  de cercetări ştiinţifice, şi se aprobă de  către
Ministrul Justiţiei.";
    3) punctul 7 se completează cu alineatul patru cu următorul cuprins:
    "În cazul necesităţii  de producţie pot fi deschise şi alte  filiale
ale Institutului.";
    4) punctul 8 se completează cu alineate noi cu următorul cuprins:
    "prezintă rapoarte  de constatare tehnico-ştiinţifică, destinate  să
soluţioneze   chestiuni  ce  nu  ţin  de  procedura  judiciară,   pentru
rezolvarea  cărora  sînt  folosite  metodele  şi  mijloacele  expertizei
judiciare;
    realizează pregătirea   şi  atribuirea  ulterioară  a  gradului   de
calificare expertului judiciar;
    efectuează atestarea experţilor judiciari;
    ţine Registrul de stat al experţilor judiciari atestaţi;
    efectuează recenzarea concluziilor de expertiză";
    5) punctul 10 se expune în următoarea redacţie:
    "10. Institutul de expertiză efectuează următoarele expertize:
    1) expertiza grafologică;
    2) expertiza de stabilire a autorului;
    3) expertiza tehnică a documentelor;
    4) expertiza bancnotelor şi hîrtiilor de valoare;
    5) expertiza trasologică;
    6) expertiza   criminalistică  a  materialelor,  substanţelor  şi  a
produselor acestora;
    7) expertiza armelor albe;
    8) expertiza balistică;
    9) expertiza tehnico-explozivă;
    10) expertiza videofonografică;
    11) expertiza fototehnică;
    12) expertiza portretului;
    13) expertiza fizico-chimică;
    14) expertiza tehnico-inginerească;
    15) expertiza transportului acvatic;
    16) expertiza tehnico-aeronautică (de transport aerian);
    17) expertiza judiciară tehnico-feroviară;
    18) expertiza tehnică a unităţilor de transport;
    19) expertiza tehnicii securităţii muncii;
    20) expertiza incendiară;
    21) expertiza tehnică în construcţii;
    22) expertiza biologică;
    23) expertiza ecologică;
    24) expertiza agrară;
    25) expertiza solului;
    26) expertiza chimică;
    27) expertiza molecular-genetică;
    28) expertiza  tehnologiilor informaţionale, tehnicii  computerizate
şi asigurării cu programe;
    29) expertiza contabilă;
    30) expertiza economico-financiară;
    31) expertiza inginero-economică;
    32) expertiza merceologică;
    33) expertiza automerceologică;
    34) expertiza  materialelor  şi proceselor tehnologice  în  diferite
domenii ale activităţii industriale;
    35) expertiza produselor alimentare;
    36) expertiza  legată  de  protecţia  drepturilor  de  autor  asupra
obiectelor proprietăţii intelectuale;
    37) expertiza psihologică;
    6) alineatul   unu  al  punctului  12  după  subalineatul  nouă   se
completează cu subalineate noi, cu următorul cuprins:
    "stabileşte salariile  de funcţie ale colaboratorilor  Institutului,
în  corespundere  cu  cerinţele  legislaţiei  în  vigoare,  soluţionează
chestiunile referitoare la stabilirea sporurilor la salariu şi achitarea
premiilor;
    soluţionează  chestiunile  ce  ţin  de  perfecţionare,  stagieri  şi
deplasări, acordă concedii colaboratorilor Institutului;
    la recepţionarea  hotărîrii sau încheierii despre numirea expertizei
judiciare,  pune în sarcina unui expert concret efectuarea acesteia  sau
unei  comisii  de experţi care posedă într-un volum  necesar  cunoştinţe
speciale pentru a soluţiona problemele formulate;
    explică expertului  (comisiei de experţi), în sarcina căruia a  fost
pusă  efectuarea  expertizei,  drepturile şi obligaţiile,  prevăzute  de
lege, îl (îi) previne despre răspunderea penală pentru refuzul de a face
concluzii  şi pentru darea intenţionată a concluziei false, fapt  despre
care se întocmeşte o declaraţie, care este trimisă, împreună cu raportul
de expertiză a expertului, organului care a dispus efectuarea expertizei;
    asigură controlul  asupra  respectării  termenelor  de  efectuare  a
expertizelor  dispuse, plenitudinii şi calităţii cercetărilor efectuate,
fără a încălca principiul independenţei experţilor;
    în cazul în care  efectuarea expertizei dispuse nu este prevăzută de
prezentul  Regulament, lipseşte expertul de specialitatea concretă, baza
tehnico-materială    sau    condiţiile   speciale   pentru    efectuarea
cercetărilor,  informează  imediat despre aceasta organul care a  dispus
efectuarea   expertizei,   iar  materialele  expertizei  sau  se   remit
organului,  sau,  conform indicaţiei scrise a acestuia, se  transmit  în
altă  instituţie de expertiză. Expedierea materialelor pentru  expertiză
în  instituţia  de  expertiză judiciară sau în alt organ, care  se  află
peste  hotarele Republicii Moldova, trebuie să fie motivată  (dispunerea
unei  expertize repetate, lipsa specialiştilor necesari, a  aparatajului
etc.);
    La finisarea   cercetărilor,  expediază  raportul  de  expertiză   a
expertului   (raportul  de  constatare  tehnico-ştiinţifică),  obiectele
cercetărilor  şi  materialele dosarului organului sau persoanei care  au
dispus efectuarea expertizei;"
    subalineatul zece devine subalineatul şaptesprezece;
    7) după punctul 12 se introduc punctele 13-17, cu următorul cuprins:
    "13. Directorul este în drept:
    să remită fără  executare  hotărîrea sau decizia  despre  dispunerea
expertizei judiciare, obiectele prezentate spre cercetare şi materialele
dosarului,  dacă  în  instituţia  respectivă nu  activează  expertul  de
specialitatea  concretă,  lipseşte baza tehnico-materială  necesară  sau
condiţiile  speciale pentru efectuarea cercetărilor, indicînd  motivele,
potrivit cărora se efectuează remiterea;
    să organizeze  efectuarea expertizei judiciare cu participarea altor
instituţii,  indicate  în  hotărîrea sau încheierea  privind  dispunerea
efectuării expertizei judiciare;
    să adreseze demersuri   organului  sau  persoanei  care  au   dispus
efectuarea   expertizei  judiciare  privind  includerea  în   componenţa
comisiei  de  experţi  a  persoanelor care nu  activează  în  instituţia
respectivă, dacă cunoştinţele speciale ale acestora sînt necesare pentru
formularea concluziei;
    să transmită   o   parte  din  drepturi  şi  obligaţii,  legate   de
organizarea  şi efectuarea expertizei judiciare, adjunctului său, precum
şi  conducătorului  subdiviziunii structurale a organizaţiei pe  care  o
conduce;
    să ceară de la   organul  sau  persoana  care  a  dispus  efectuarea
expertizei compensarea cheltuielilor ocazionate de:
    a) compensarea  pentru păstrarea de către organizaţia de transport a
obiectelor   cercetărilor  parvenite  pentru  expertiza  judiciară,   cu
excepţia  amenzilor pentru recepţionarea lor tardivă de către instituţia
în cauză;
    b) transportarea   obiectelor,  după  cercetarea  lor,  cu  excepţia
cheltuielilor poştale;
    c) păstrarea  obiectelor  cercetate  după  expirarea a  5  zile  din
momentul înştiinţării despre finisarea expertizei judiciare;
    d) lichidarea   consecinţelor  exploziilor,  incendiilor  şi   altor
situaţii  extremale, drept rezultat al recepţionării de către instituţia
indicată  a  substanţelor cu pericol sporit, dacă organul sau  persoana,
care   a   dispus  efectuarea  expertizei  judiciare,  nu  au   informat
conducătorul despre regulile speciale de utilizare a obiectelor indicate
sau dacă acestea nu au fost ambalate în modul stabilit.
    14. Conducătorul    secţiei   (laboratorului),   acţionînd   conform
indicaţiilor directorului:
    verifică dacă    materialele   recepţionate   corespund   cerinţelor
legislaţiei  de  procedură  penală  şi de procedură  civilă,  precum  şi
Instrucţiunii  cu privire la modul de efectuare a expertizelor judiciare
în  Institutul Republican de Expertiză Judiciară şi Criminalistică de pe
lîngă Ministerul Justiţiei, aprobate de către directorul Institutului;
    la ordonarea  efectuării  expertizei  comisiei de experţi,  pune  în
sarcina  unuia  dintre  ei  elaborarea planului  general  de  cercetare,
coordonarea   activităţilor  altor  experţi  şi  conducerea  deliberării
experţilor,  totodată,  conducătorul comisiei nu beneficiază de nici  un
avantaj,  în  raport  cu ceilalţi experţi, la soluţionarea în  esenţă  a
chestiunii;
    stabileşte termenul  concret de efectuare a expertizei, dacă  acesta
n-a fost stabilit de către directorul institutului sau vicedirector;
    ia cunoştinţă  de procesul şi rezultatele cercetărilor efectuate  de
către   experţi,  le  acordă  asistenţa  metodico-ştiinţifică  necesară,
efectuează controlul calităţii expertizei;
    verifică plenitudinea    cercetării    efectuate    şi    temeinicia
concluziilor,  respectarea  de către expert a  recomandărilor  metodice,
calitatea  formulării  concluziei şi a anexelor la ea şi prezintă  toate
materialele  dosarului,  împreună cu concluzia expertului,  directorului
Institutului.
    15. Dacă directorul  Institutului  sau  conducătorul  laboratorului,
luînd  cunoştinţă  de concluzia expertului, va descoperi că  cercetările
sînt  incomplete,  că  a fost încălcată metodica de cercetare,  care  au
putut   să   condiţioneze  şi  au  condiţionat  concluzii  eronate   sau
perfectarea  incorectă  a  acestuia, concluzia  este  remisă  expertului
pentru a introduce precizările şi modificările necesare.
    16. Dacă expertul  insistă  asupra corectitudinii  concluziei  sale,
directorul  Institutului este în drept să dispună efectuarea  expertizei
unei  comisii  de  experţi cu participarea expertului  care  a  efectuat
cercetarea. Comisia de experţi formulează concluzia în modul stabilit de
lege.
    17. Pentru examinarea  celor  mai  importante probleme  cu  caracter
interdepartamental  referitor  la dezvoltarea expertizei  judiciare,  pe
lîngă   Institut  se  creează  un  consiliu  metodico-ştiinţific,   care
activează în baza unui regulament, aprobat de ministrul justiţiei.";
    8) punctul 14 se exclude;
    9) punctul 15 devine punctul 18.