HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA cu privire la aprobarea Registrului de stat al experţilor judiciari atestaţi Nr.1147 din 22.09.2003 Monitorul Oficial al R.Moldova nr.208-210/1201 din 03.10.2003 * * * Întru executarea Legii nr.1086-XIV din 23 iunie 2000 cu privire la expertiza judiciară (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2000, nr.144-145, art.1056; 2002, nr.113-114, art.894), Guvernul HOTĂRĂŞTE: 1. Se instituie Registrul de Stat al experţilor judiciari atestaţi. 2. Se aprobă: Regulamentul privind Registrul de stat al experţilor judiciari atestaţi, conform anexei nr.1; Modificările şi completările ce se operează în unele hotărîri ale Guvernului, conform anexei nr.2. Prim-ministru Vasile TARLEV Contrasemnată: Ministrul justiţiei Vasile Dolghieru Chişinău, 22 septembrie 2003. Nr.1147. Anexa nr.1 la Hotărîrea Guvernului nr.1147 din 22 septembrie 2003 Regulamentul privind Registrul de stat al experţilor judiciari atestaţi I. Dispoziţii generale 1. Prezentul Regulament stabileşte modul de alcătuire şi de ţinere de către Institutul Republican de Expertiză Judiciară şi Criminologie de pe lîngă Ministerul Justiţiei (în continuare - Institut) a Registrului de stat al experţilor judiciari atestaţi (în continuare - Registru). Registrul este parte componentă a Registrului de stat al unităţilor de drept. 2. Registrul reprezintă un sistem oficial de evidenţă a experţilor judiciari, cărora organele de urmărire penală şi instanţele judecătoreşti le dispun efectuarea expertizelor judiciare. 3. Registrul se formează şi se ţine cu scopul: formării băncii de date informaţionale despre persoanele, care au obţinut pregătirea în domeniul corespunzător al expertizei judiciare şi au calificarea de expert judiciar; ţinerii evidenţei experţilor judiciari atestaţi; asigurării cu informaţia necesară a organelor de anchetă, de cercetare prealabilă, a procuraturii, a instanţelor judecătoreşti, a persoanelor fizice şi juridice interesate. 4. Cheltuielile legate de ţinerea Registrului sînt suportate din contul bugetului de stat. 5. În Registru se includ date despre persoanele care au calificarea de expert judiciar într-o anumită specialitate de expertiză şi care sînt atestaţi în termenele şi în modul prevăzut de legislaţia în vigoare. 6. Registrul conţine următoarele informaţii despre expertul judiciar: numele, prenumele şi patronimicul (IDNP); instituţia în care activează; gradul de calificare şi specialităţile; perioada de activitate în calitate de expert judiciar; studiile, gradul ştiinţific; numărul de înregistrare al expertului (IDNO); alte date (inclusiv datele privind legitimaţia expertului). 7. Forma Registrului se aprobă de către directorul Institutului. 8. În conformitate cu sarcinile ce-i revin, Institutul exercită următoarele funcţii: înregistrează experţii judiciari atestaţi; îndeplineşte în volum deplin funcţia de administrator (completarea şi prelucrarea informaţiei privind experţii judiciari; asigurarea la timp a băncii de date, cu modificările respective); asigură păstrarea actelor în temeiul cărora s-a efectuat înregistrarea experţilor judiciari şi includerea modificărilor ulterioare în baza de date a Registrului; prestează servicii de informare cu utilizarea băncii de date a Registrului; elaborează principiile organizatorice şi metodologice de completare a Registrului; organizează publicarea periodică a Registrului, ţinîndu-se cont de modificările şi completările operate. II. Modul de ţinere a Registrului 9. Experţii judiciari atestaţi se includ în Registru în baza datelor, prezentate de către instituţiile de expertiză judiciară, şi în baza cererii expertului. 10. La cerere se anexează următoarele acte: copia buletinului de identitate; copia diplomei de studii superioare universitare; copia carnetului de muncă sau extrasul din dosarul personal; copia adeverinţei de acordare a calificării de expert judiciar cu dreptul de a efectua un tip concret de expertiză, în conformitate cu specialitatea de expertiză (în cazul în care expertul a obţinut pregătirea în efectuarea a cîtorva tipuri de expertiză sau specialităţi de expertiză şi i-a fost conferită calificarea, cu dreptul de a efectua expertiza în toate aceste tipuri, se vor prezenta copiile actelor pentru toate calificările acordate); copia actului ce atestă conferirea categoriei profesionale; copia licenţei de efectuare a expertizei judiciare (pentru experţii judiciari particulari). 11. Conducătorii instituţiilor de expertiză judiciară ale organelor de stat sînt obligaţi anual, la data de 1 ianuarie, să prezinte lista experţilor judiciari din cadrul instituţiei respective. 12. Actele, specificate la pct.10 din prezentul Regulament se includ în Registru. 13. Decizia privind includerea în Registru se adoptă în termen de 10 zile, timp în care se verifică autenticitatea actelor şi materialelor prezentate şi, în caz de necesitate, persoana este chemată la convorbire. 14. Decizia adoptată se aduce la cunoştinţa expertului judiciar în scris. În caz afirmativ, în aviz se indică numărul personal de înregistrare a expertului. 15. După înregistrare şi includerea expertului judiciar în Registru, acestuia i se înmînează legitimaţia de expert judiciar. 16. Fiecărui expert judiciar i se atribuie un număr personal de înregistrare, care se formează conform regulilor de atribuire a numărului de indentificare de stat a unităţii de drept (IDNO). III. Modul de ţinere şi modificare a Registrului 17. În procesul de ţinere a Registrului în acesta pot fi introduse completărle şi modificările necesare, în baza cererilor, scrisorilor de informare şi altor date, însoţite de următoarele acte: copia adeverinţei despre conferirea calificării de expert judiciar de altă specialitate; copiile ordinelor de serviciu; materialele comisiei de atestare; actele ce confirmă prelungirea termenului de aplicare a licenţei eliberate expertului particular. IV. Condiţiile de excludere din Registru 18. Motivele excluderii din Registru sînt: decizia comisiei de calificare a instituţiei de stat respective privind retragerea calificării de expert judiciar; anularea adeverinţei despre conferirea calificării de expert judiciar, în urma recunoaşterii expertului judiciar incapabil de a acţiona cu discernămînt sau ca fiind condamnat în baza sentinţei definitive a instanţei judecătoreşti; în cazul încălcării modului de reatestare a experţilor, stabilit de Regulamentul privind modul de atestare a experţilor judiciari; în cazul retragerii licenţei de efectuare a expertizei judiciare sau expirării termenului de valabilitate a acesteia. Anexa nr.2 la Hotărîrea Guvernului nr.1147 din 22 septembrie 2003 Modificările şi completările ce se operează în unele hotărîri ale Guvernului I. În tot textul Hotărîrii Guvernului nr.129 din 15 februarie 2000 cu privire la Ministerul Justiţiei al Republicii Moldova (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2000, nr.19-20, art.210), cu modificările şi completările ulterioare, sintagma "Institutul Republican de Expertiză Judiciară şi Criminologie de pe lîngă Ministerul Justiţiei" se substituie prin sintagma "Institutul Republican de Expertiză Judiciară şi Criminalistică de pe lîngă Ministerul Justiţiei". II. Hotărîrea Guvernului nr.512 din 21 iunie 2001 cu privire la Institutul Republican de Expertiză Judiciară şi Criminologie de pe lîngă Ministerul Justiţiei (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2001, nr.68-71, art.542) se modifică şi se completează după cum urmează: 1. În tot textul hotărîrii sintagma "Institutul Republican de Expertiză Judiciară şi Criminologie de pe lîngă Ministerul Justiţiei" se substituie prin sintagma "Institutul Republican de Expertiză Judiciară şi Criminalistică de pe lîngă Ministerul Justiţiei". 2. În anexa la hotărîrea sus-menţionată: 1) punctul 1 se expune în următoarea redacţie: "1. Institutul Republican de Expertiză Judiciară şi Criminalistică de pe lîngă Ministerul Justiţiei (denumirea abreviată - IREJC al MJ, în continuare - Institutul) este instituţie de stat coordonatoare în sistemul instituţiilor de expertiză judiciară ale Republicii Moldova şi este subordonat Ministerului Justiţiei".; 2) alineatul doi al punctului 5 se expune în următoarea redacţie: "Structura Institutului se elaborează şi se perfecţionează, reieşind din sarcinile şi funcţiile ce-i revin, stabilite de prezentul Regulament, planurile de cercetări ştiinţifice, şi se aprobă de către Ministrul Justiţiei."; 3) punctul 7 se completează cu alineatul patru cu următorul cuprins: "În cazul necesităţii de producţie pot fi deschise şi alte filiale ale Institutului."; 4) punctul 8 se completează cu alineate noi cu următorul cuprins: "prezintă rapoarte de constatare tehnico-ştiinţifică, destinate să soluţioneze chestiuni ce nu ţin de procedura judiciară, pentru rezolvarea cărora sînt folosite metodele şi mijloacele expertizei judiciare; realizează pregătirea şi atribuirea ulterioară a gradului de calificare expertului judiciar; efectuează atestarea experţilor judiciari; ţine Registrul de stat al experţilor judiciari atestaţi; efectuează recenzarea concluziilor de expertiză"; 5) punctul 10 se expune în următoarea redacţie: "10. Institutul de expertiză efectuează următoarele expertize: 1) expertiza grafologică; 2) expertiza de stabilire a autorului; 3) expertiza tehnică a documentelor; 4) expertiza bancnotelor şi hîrtiilor de valoare; 5) expertiza trasologică; 6) expertiza criminalistică a materialelor, substanţelor şi a produselor acestora; 7) expertiza armelor albe; 8) expertiza balistică; 9) expertiza tehnico-explozivă; 10) expertiza videofonografică; 11) expertiza fototehnică; 12) expertiza portretului; 13) expertiza fizico-chimică; 14) expertiza tehnico-inginerească; 15) expertiza transportului acvatic; 16) expertiza tehnico-aeronautică (de transport aerian); 17) expertiza judiciară tehnico-feroviară; 18) expertiza tehnică a unităţilor de transport; 19) expertiza tehnicii securităţii muncii; 20) expertiza incendiară; 21) expertiza tehnică în construcţii; 22) expertiza biologică; 23) expertiza ecologică; 24) expertiza agrară; 25) expertiza solului; 26) expertiza chimică; 27) expertiza molecular-genetică; 28) expertiza tehnologiilor informaţionale, tehnicii computerizate şi asigurării cu programe; 29) expertiza contabilă; 30) expertiza economico-financiară; 31) expertiza inginero-economică; 32) expertiza merceologică; 33) expertiza automerceologică; 34) expertiza materialelor şi proceselor tehnologice în diferite domenii ale activităţii industriale; 35) expertiza produselor alimentare; 36) expertiza legată de protecţia drepturilor de autor asupra obiectelor proprietăţii intelectuale; 37) expertiza psihologică; 6) alineatul unu al punctului 12 după subalineatul nouă se completează cu subalineate noi, cu următorul cuprins: "stabileşte salariile de funcţie ale colaboratorilor Institutului, în corespundere cu cerinţele legislaţiei în vigoare, soluţionează chestiunile referitoare la stabilirea sporurilor la salariu şi achitarea premiilor; soluţionează chestiunile ce ţin de perfecţionare, stagieri şi deplasări, acordă concedii colaboratorilor Institutului; la recepţionarea hotărîrii sau încheierii despre numirea expertizei judiciare, pune în sarcina unui expert concret efectuarea acesteia sau unei comisii de experţi care posedă într-un volum necesar cunoştinţe speciale pentru a soluţiona problemele formulate; explică expertului (comisiei de experţi), în sarcina căruia a fost pusă efectuarea expertizei, drepturile şi obligaţiile, prevăzute de lege, îl (îi) previne despre răspunderea penală pentru refuzul de a face concluzii şi pentru darea intenţionată a concluziei false, fapt despre care se întocmeşte o declaraţie, care este trimisă, împreună cu raportul de expertiză a expertului, organului care a dispus efectuarea expertizei; asigură controlul asupra respectării termenelor de efectuare a expertizelor dispuse, plenitudinii şi calităţii cercetărilor efectuate, fără a încălca principiul independenţei experţilor; în cazul în care efectuarea expertizei dispuse nu este prevăzută de prezentul Regulament, lipseşte expertul de specialitatea concretă, baza tehnico-materială sau condiţiile speciale pentru efectuarea cercetărilor, informează imediat despre aceasta organul care a dispus efectuarea expertizei, iar materialele expertizei sau se remit organului, sau, conform indicaţiei scrise a acestuia, se transmit în altă instituţie de expertiză. Expedierea materialelor pentru expertiză în instituţia de expertiză judiciară sau în alt organ, care se află peste hotarele Republicii Moldova, trebuie să fie motivată (dispunerea unei expertize repetate, lipsa specialiştilor necesari, a aparatajului etc.); La finisarea cercetărilor, expediază raportul de expertiză a expertului (raportul de constatare tehnico-ştiinţifică), obiectele cercetărilor şi materialele dosarului organului sau persoanei care au dispus efectuarea expertizei;" subalineatul zece devine subalineatul şaptesprezece; 7) după punctul 12 se introduc punctele 13-17, cu următorul cuprins: "13. Directorul este în drept: să remită fără executare hotărîrea sau decizia despre dispunerea expertizei judiciare, obiectele prezentate spre cercetare şi materialele dosarului, dacă în instituţia respectivă nu activează expertul de specialitatea concretă, lipseşte baza tehnico-materială necesară sau condiţiile speciale pentru efectuarea cercetărilor, indicînd motivele, potrivit cărora se efectuează remiterea; să organizeze efectuarea expertizei judiciare cu participarea altor instituţii, indicate în hotărîrea sau încheierea privind dispunerea efectuării expertizei judiciare; să adreseze demersuri organului sau persoanei care au dispus efectuarea expertizei judiciare privind includerea în componenţa comisiei de experţi a persoanelor care nu activează în instituţia respectivă, dacă cunoştinţele speciale ale acestora sînt necesare pentru formularea concluziei; să transmită o parte din drepturi şi obligaţii, legate de organizarea şi efectuarea expertizei judiciare, adjunctului său, precum şi conducătorului subdiviziunii structurale a organizaţiei pe care o conduce; să ceară de la organul sau persoana care a dispus efectuarea expertizei compensarea cheltuielilor ocazionate de: a) compensarea pentru păstrarea de către organizaţia de transport a obiectelor cercetărilor parvenite pentru expertiza judiciară, cu excepţia amenzilor pentru recepţionarea lor tardivă de către instituţia în cauză; b) transportarea obiectelor, după cercetarea lor, cu excepţia cheltuielilor poştale; c) păstrarea obiectelor cercetate după expirarea a 5 zile din momentul înştiinţării despre finisarea expertizei judiciare; d) lichidarea consecinţelor exploziilor, incendiilor şi altor situaţii extremale, drept rezultat al recepţionării de către instituţia indicată a substanţelor cu pericol sporit, dacă organul sau persoana, care a dispus efectuarea expertizei judiciare, nu au informat conducătorul despre regulile speciale de utilizare a obiectelor indicate sau dacă acestea nu au fost ambalate în modul stabilit. 14. Conducătorul secţiei (laboratorului), acţionînd conform indicaţiilor directorului: verifică dacă materialele recepţionate corespund cerinţelor legislaţiei de procedură penală şi de procedură civilă, precum şi Instrucţiunii cu privire la modul de efectuare a expertizelor judiciare în Institutul Republican de Expertiză Judiciară şi Criminalistică de pe lîngă Ministerul Justiţiei, aprobate de către directorul Institutului; la ordonarea efectuării expertizei comisiei de experţi, pune în sarcina unuia dintre ei elaborarea planului general de cercetare, coordonarea activităţilor altor experţi şi conducerea deliberării experţilor, totodată, conducătorul comisiei nu beneficiază de nici un avantaj, în raport cu ceilalţi experţi, la soluţionarea în esenţă a chestiunii; stabileşte termenul concret de efectuare a expertizei, dacă acesta n-a fost stabilit de către directorul institutului sau vicedirector; ia cunoştinţă de procesul şi rezultatele cercetărilor efectuate de către experţi, le acordă asistenţa metodico-ştiinţifică necesară, efectuează controlul calităţii expertizei; verifică plenitudinea cercetării efectuate şi temeinicia concluziilor, respectarea de către expert a recomandărilor metodice, calitatea formulării concluziei şi a anexelor la ea şi prezintă toate materialele dosarului, împreună cu concluzia expertului, directorului Institutului. 15. Dacă directorul Institutului sau conducătorul laboratorului, luînd cunoştinţă de concluzia expertului, va descoperi că cercetările sînt incomplete, că a fost încălcată metodica de cercetare, care au putut să condiţioneze şi au condiţionat concluzii eronate sau perfectarea incorectă a acestuia, concluzia este remisă expertului pentru a introduce precizările şi modificările necesare. 16. Dacă expertul insistă asupra corectitudinii concluziei sale, directorul Institutului este în drept să dispună efectuarea expertizei unei comisii de experţi cu participarea expertului care a efectuat cercetarea. Comisia de experţi formulează concluzia în modul stabilit de lege. 17. Pentru examinarea celor mai importante probleme cu caracter interdepartamental referitor la dezvoltarea expertizei judiciare, pe lîngă Institut se creează un consiliu metodico-ştiinţific, care activează în baza unui regulament, aprobat de ministrul justiţiei."; 8) punctul 14 se exclude; 9) punctul 15 devine punctul 18.