HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA despre elaborarea Cadrului de cheltuieli pe termen mediu şi a proiectului de buget pe anul respectiv Nr.1631 din 31.12.2003 Monitorul Oficial al R.Moldova nr.16-18/122 din 23.01.2004 * * *
Abrogat: 03.02.2006 Hotărîrea Guvernului nr.82 din 24.01.2006 În scopul creării unei baze strategice a procesului de planificare bugetară şi pentru corelarea alocării resurselor financiare publice cu programele şi politicile prevăzute de Strategia de Creştere Economică şi Reducere a Sărăciei, Guvernul HOTĂRĂŞTE: 1. Se stabileşte că anual se va elabora Cadrul de cheltuieli pe termen mediu pentru o perioadă de trei ani consecutivi drept bază strategică pentru întocmirea proiectelor anuale de buget. 2. Se instituie Grupul coordonator pentru elaborarea Cadrului de cheltuieli pe termen mediu. 3. Se aprobă: Componenţa nominală a Grupului coordonator pentru elaborarea Cadrului de cheltuieli pe termen mediu, conform anexei nr.1; Planul de acţiuni pentru elaborarea Cadrului de cheltuieli pe termen mediu şi a proiectului de buget pe anul respectiv, conform anexei nr.2; Regulamentul Grupului coordonator pentru elaborarea Cadrului de cheltuieli pe termen mediu, conform anexei nr.3. 4. Se stabileşte că, în caz de eliberare a membrilor Grupului din funcţiile deţinute, atribuţiile în cadrul Grupului vor fi exercitate de persoanele nou-desemnate în aceste funcţii. 5. Pentru realizarea acţiunilor de elaborare a Cadrului de cheltuieli pe termen mediu autorităţile administraţiei publice vor institui, în termen de 5 zile de la aprobarea prezentei hotărîri, grupuri de lucru sectoriale, în componenţa cărora, după caz, vor fi incluşi reprezentanţi ai altor autorităţi interesate şi ai partenerilor sociali. 6. La elaborarea planurilor strategice de cheltuieli sectoriale pentru Cadrul de cheltuieli pe termen mediu, ministerele de ramură vor conlucra cu autorităţile administraţiei publice centrale şi locale, care gestionează mijloace în ramurile respective şi vor ţine cont de toate sursele de finanţare ale ramurii, inclusiv mijloace bugetare, extrabugetare, resurse externe ş.a. 7. Autorităţile administraţiei publice responsabile de elaborarea strategiilor sectoriale în cadrul Strategiei de Creştere Economică şi Reducere a Sărăciei vor asigura corelarea măsurilor propuse cu suportul financiar disponibil prevăzut de Cadrul de cheltuieli pe termen mediu pentru perioada respectivă. 8. Ministerul Finanţelor şi Ministerul Economiei vor acorda asistenţa necesară autorităţilor administraţiei publice în procesul elaborării componentelor Cadrului de cheltuieli pe termen mediu. PRIM-MINISTRU Vasile TARLEV Contrasemnată: Ministrul finanţelor Zinaida Grecianîi Chişinău, 31 decembrie 2003. Nr. 1631. Anexa nr.1 la Hotărîrea Guvernului nr.1631 din 31 decembrie 2003 Componenţa nominală a Grupului coordonator pentru elaborarea Cadrului de cheltuieli pe termen mediu GRECIANÎI Zinaida - ministrul finanţelor, preşedintele Grupului BENIUC Valentin - ministrul educaţiei REIDMAN Oleg - consilier pe probleme economice al Preşedintelui Republicii Moldova UNGUREANU Nicolae - şef al direcţiei economie şi finanţe, Cancelaria de Stat AFANASIEV Veaceslav - viceministru al economiei URSU Dumitru - prim-viceguvernator al Băncii Naţionale a Moldovei VALCOV Vitalie - director general al Departamentului Statistică şi Sociologie ŢURCANU Gheorghe - prim-viceministru al sănătăţii SAINCIUC Sergiu - prim-viceministru al muncii şi protecţiei sociale ŞUMSCAIA Tamara - preşedintele Casei Naţionale de Asigurări Sociale RUSU Gheorghe - director general al Companiei Naţionale de Asigurări în Medicină CERESCU Leonid - preşedintele Confederaţiei Naţionale a Patronatului MANEA Leonid - preşedintele Confederaţiei Sindicatelor Libere "Solidaritate" CHIRIAC Petru - preşedintele Confederaţiei Sindicatelor BRATU Ştefan - preşedintele raionului Cahul, preşedinte al Asociaţiei preşedinţilor raioanelor şi consilierilor raionali VRABIE Vitalie - primarul or.Ungheni, preşedinte al Asociaţiei primarilor şi colectivităţilor locale din Moldova Anexa nr.2 la Hotărîrea Guvernului nr.1631 din 31 decembrie 2003 Planul de acţiuni pentru elaborarea Cadrului de cheltuieli pe termen mediu şi a proiectului de buget pe anul respectiv ----------------------------------------------------------------------- Denumirea acţiunilor |Autoritatea | Termenul | Autoritatea |responsabilă | limită de | beneficiară | | realizare | ----------------------------|-------------|------------|--------------- 1 | 2 | 3 | 4 ----------------------------------------------------------------------- I. Elaborarea Cadrului de cheltuieli pe termen mediu (pe trei ani consecutivi) 1. Cadrul macrofinanciar Cadrul macroeconomic 1. Elaborarea pronosticului Ministerul 15 Banca Naţională preliminar al datoriei de Finanţelor ianuarie a Moldovei stat externe şi interne, in- Ministerul clusiv a fluxurilor de sur- Economiei se externe 2. Prezentarea datelor pre- Departamentul 20 Ministerul liminare vizînd principalii Statistică ianuarie Economiei indicatori macroeconomici şi şi Sociologie sociali pe anul precedent şi a datelor actualizate pe anul ante-precedent 3. Analiza aspectelor ce ţin Ministerul 20 Ministerul de politica fiscală şi admi- Finanţelor ianuarie Economiei nistrarea fiscală şi stabi- lirea obiectivelor în aceste domenii 4. Elaborarea şi prezentarea Ministerul 20 Ministerul politicii în domeniul asigu- Muncii şi ianuarie Finanţelor rărilor sociale de stat Protecţiei Ministerul Sociale Economiei, Casa Naţională de Asigurări Sociale 5. Elaborarea obiectivelor Ministerul 20 Ministerul preliminare ale politicii în Muncii şi ianuarie Economiei domeniul salarizării Protecţiei Ministerul Sociale Finanţelor 6. Estimarea veniturilor din Departamentul 20 Banca Naţională privatizarea obiectelor în Privatizării ianuarie a Moldovei baza planurilor individuale Ministerul de privatizare (în valută Finanţelor naţională şi străină) Ministerul Economiei 7. Coordonarea prognozei pr- Banca 25 Ministerul eliminare a indicelui preţu- Naţională a ianuarie Economiei rilor de consum şi a cursu- Moldovei, Ministerul lui de schimb a monedei na- în comun cu Finanţelor ţionale Ministerul Economiei 8. Actualizarea estimărilor Ministerul 5 Ministerul macroeconomice pentru anul Economiei februarie Finanţelor curent şi elaborarea progno- Ministerul Muncii zei preliminare pe termen şi Protecţiei mediu şi a măsurilor de po- Sociale, Casa litică economică, preconiza- Naţională de te pentru susţinerea creşte- Asigurări Sociale rii economice Compania Naţională de Asigurări în Medicină, Banca Naţională a Moldovei 9. Elaborarea pronosticului Banca 10 Ministerul indicatorilor ce caracteri- Naţională a februarie Finanţelor zează politica monetară şi Moldovei Ministerul valutară şi a prognozei ba- Economiei lanţei de plăţi 10. Prezentarea indicatori- Departamentul 1 mai Ministerul lor social-economici preci- Statistică şi Economiei zaţi pe anul precedent şi a Sociologie celor estimaţi pe anul cu- rent Cadrul veniturilor şi a altor resurse financiare publice 11. Elaborarea pronosticului Departamentul 20 Ministerul de venituri provenite din Privatizării ianuarie Finanţelor privatizarea patrimoniului Ministerul public Economiei 12. Elaborarea pronosticului Ministerul 20 Banca Naţională intrărilor de resurse exter- Finanţelor ianuarie a Moldovei ne afît pentru susţinerea Ministerul bugetului cît şi pentru fi- Economiei, nanţarea proiectelor inves- în comun cu tiţionale şi de asistenţă autorităţile tehnică publice de specialitate 13. Elaborarea pronosticului Ministerul 20 Banca Naţională împrumuturilor interne (HVS Finanţelor ianuarie a Moldovei etc.) Ministerul Economiei 14. Estimarea indicatorilor Autorităţile 15 Ministerul fondurilor extrabugetare şi administra- februarie Finanţelor a mijloacelor extrabugetare, ţiei publice inclusiv pe ramuri de speciali- tate 15. Elaborarea prognozei in- Casa 15 Ministerul dicatorilor generali ai bu- Naţională de februarie Finanţelor getului asigurărilor sociale Asigurări Ministerul de stat şi a transferurilor Sociale Muncii şi de la bugetul de stat Protecţiei Sociale 16. Elaborarea prognozei in- Compania 15 Ministerul dicatorilor generali ai fon- Naţională de februarie Finanţelor durilor de asigurare medi- Asigurări Ministerul cală în Medicină Sănătăţii 17. Estimarea cadrului de Ministerul 20 - venituri a bugetului de stat Finanţelor februarie şi a bugetului consolidat 18. Estimarea raporturilor Ministerul 20 interbugetare Finanţelor februarie 19. Evaluarea cadrului gene- Ministerul 25 Ministerul ral de resurse şi întocmirea Finanţelor februarie Economiei balanţei financiare globale, incluzînd veniturile şi che- ltuielile publice totale, deficitul (excedentul) buge- tar şi sursele de finanţare 2. Analiza aspectelor interramurale de cheltuieli 1. Revizuirea tendinţelor în Ministerul 10 Ministerul alocarea resurselor şi ana- Finanţelor februarie Economiei liza cheltuielilor sub as- pectul principalelor catego- rii economice 2. Actualizarea listei şi a- Ministerul 10 - naliza cheltuielilor proiec- Finanţelor februarie telor finanţate din surse Ministerul externe, inclusiv a contri- Economiei buţiei Guvernului la reali- zarea proiectelor investiţi- onale 3. Analiza cheltuielilor pu- Ministerul 10 - blice pentru rambursarea şi Finanţelor februarie deservirea datoriei de stat şi estimarea necesarului de mijloace în aceste scopuri 4. Analiza tendinţelor în Ministerul 15 - finanţarea de la buget a in- Finanţelor februarie vestiţiilor capitale şi eva- Ministerul luarea necesarului de mij- Economiei loace pe termen mediu în comun cu celelalte autorităţi ale adminis- traţiei publice de specialitate 5. Analiza cheltuielilor de Ministerul 15 - salarizare şi a personalului Finanţelor februarie în sectorul public Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale Cancelaria de Stat 6. Elaborarea prognozei che- Ministerul 20 Ministerul ltuielilor publice pe prin- Finanţelor februarie Economiei cipalele categorii economice 7. Ajustarea politicii în Ministerul 25 Ministerul domeniul salarizării la po- Muncii şi februarie Finanţelor sibilităţile cadrului de re- Protecţiei Ministerul surse Sociale Economiei 3. Analiza sectorială şi elaborarea planurilor strategice de cheltuieli 1. Prezentarea prognozei pe Autorităţile 1 Ministerul termen mediu a reţelei ins- publice februarie Educaţiei tituţiilor de învăţămînt din centrale şi Ministerul subordinea ministerelor şi a locale Finanţelor unităţilor administrativ-te- ritoriale 2. Prezentarea Planului de Ministerul 1 Ministerul înmatriculare (comanda de Economiei februarie Educaţiei stat) în instituţiile de în- Consiliul Ministerul văţămînt la toate treptele, Suprem pentru Finanţelor inclusiv secundariat şi re- Ştiinţă şi zidenţiat pentru perioada Dezvoltare CCTM Tehnologică 3. Evaluarea costurilor str- Autorităţile 10 Ministerul ategiilor de dezvoltare sec- administraţi- februarie Finanţelor torială din cadrul Strategiei ei publice Ministerul de Creştere Economică şi Re- de speciali- Economiei ducere a Sărăciei şi deter- tate în co- minarea priorităţilor de ordonare cu cheltuieli Ministerul Finanţelor şi Ministe- rul Econo- miei 4. Prezentarea politicilor Autorităţile 20 Ministerul ramurale pe termen mediu şi administraţi- februarie Finanţelor evaluarea volumului de alo- ei publice Ministerul caţii bugetare pentru dome- de specia- Economiei niile la care nu sînt elabo- litate rate strategii sectoriale de dezvoltare în cadrul Strate- giei de Creştere Economică şi Reducere a Sărăciei 5. Analiza programelor de Ministerul 25 Ministerul cheltuieli în sectoarele în- Educaţiei februarie Finanţelor văţămînt, ocrotirea sănătă- Ministerul ţii şi protecţia socială şi Sănătăţii elaborarea planurilor stra- Ministerul tegice de cheltuieli în a- Muncii şi ceste ramuri Protecţiei Sociale, în comun cu alte autorităţi ale adminis- traţiei pub- lice centrale şi locale 6. Analiza implicaţiilor fi- Ministerul 1 martie Autorităţile nanciare ale strategiilor de Finanţelor, administraţiei dezvoltare sectorială din ca- în comun cu publice de drul Strategiei de Creştere autorităţile specialitate Economică şi Reducere a Să- administraţi- răciei şi a altor politici ei publice de ramurale şi corelarea costu- specialitate rilor acestora cu disponibi- lităţile de resurse pentru perioada respectivă 7. Ajustarea planurilor st- Autorităţile 20 martie Ministerul rategice de cheltuieli şi a administraţi- Finanţelor politicilor ramurale la re- ei publice de Ministerul sursele disponibile prevăzu- specialitate Economiei te de Cadrul de cheltuieli pe termen mediu 4. Elaborarea plafoanelor de cheltuieli 1. Generalizarea estimărilor Ministerul 5 martie şi evaluarea pronosticului Finanţelor cadrului global de cheltui- eli publice, inclusiv pe ra- muri, care să conţină aloca- ţiile bugetare, mijloacele extrabugetare, resursele ex- terne 2. Estimarea plafoanelor de Ministerul 10 martie cheltuieli pe ramuri şi au- Finanţelor torităţi ale administraţiei publice centrale 3. Definitivarea documentu- Ministerul 5 aprilie Guvernul lui Cadrului de cheltuieli Finanţelor, pe termen Mediu şi prezenta- în coordona- rea acestuia spre examinare re cu Grupul şi aprobare Guvernului coordonator pentru ela- borarea CCTM II. Elaborarea proiectului de buget pentru anul următor 1. Întocmirea notelor meto- Ministerul 20 Autorităţile dologice privind elaborarea Finanţelor aprilie administraţiei şi prezentarea propunerilor publice centrale de buget şi locale 2. Prezentarea prognozelor Autorităţile 3 mai Ministerul de dezvoltare a ramurilor şi administraţi- Economiei teritoriilor respective pe ei publice termen mediu, potrivit for- centrale şi melor propuse, de Ministerul locale Economiei 3. Elaborarea şi prezentarea Autorităţile 1 iunie Ministerul propunerilor de buget administraţi- Finanţelor ei publice centrale şi locale 4. Prezentarea prognozei ac- Ministerul 1 iunie Ministerul tualizate a principalilor Economiei Finanţelor indicatori macroeconomici Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, Banca Naţională a Moldovei, Casa Naţională de Asigurări Sociale Compania Naţională de Asigurări în Medicină 5. Examinarea propunerilor Ministerul 1 iulie - de buget şi elaborarea esti- Finanţelor mărilor preliminare ale pro- iectului bugetului 6. Coordonarea estimărilor Ministerul 20 iulie - la proiectul bugetului şi a Finanţelor proiectului de lege a buge- tului de stat cu autorităţi- le administraţiei publice centrale şi locale, precum şi cu partenerii sociali 7. Definitivarea proiectului Ministerul 16 august Guvernul de lege a bugetului de stat Finanţelor şi prezentarea acestuia spre examinare Guvernului Anexa nr.3 la Hotărîrea Guvernului nr.1631 din 31 decembrie 2003 REGULAMENTUL Grupului coordonator pentru elaborarea Cadrului de cheltuieli pe termen mediu I. Dispoziţii generale 1. Grupul coordonator pentru elaborarea Cadrului de cheltuieli pe termen mediu (în continuare - CCTM) se instituie în scopul elaborării coordonate şi atribuirii procesului de elaborare a CCTM a unui caracter deschis de participare, precum şi pentru asigurarea monitorizării şi transparenţei sporite a obiectivelor politicii bugetar-fiscale. 2. Grupul coordonator pentru elaborarea CCTM (în continuare - Grupul) este responsabil de coordonarea generală a procesului de elaborare a CCTM. Componenţa Grupului include conducători şi reprezentanţi ai diferitor autorităţi publice, precum şi lideri ai patronatului, sindicatelor şi ai organizaţiilor non-guvernamentale. 3. Grupul este condus de către ministrul finanţelor. Membrii Grupului, care reprezintă ministerele de ramură, sînt concomitent şi conducători ai grupurilor sectoriale de lucru. 4. Grupul se convoacă în şedinţe ori de cîte ori este necesar. Membrii Grupului sînt anunţaţi despre convocarea şedinţei cu cel puţin două zile înainte, prezenţa la care este obligatorie. Informaţiile şi materialele propuse spre examinare în cadrul şedinţelor vor fi prezentate membrilor Grupului preventiv. 5. La şedinţele Grupului se prezintă rapoartele privind acţiunile întreprinse, conform responsabilităţilor stabilite în Planul de acţiuni pentru elaborarea CCTM (anexa nr.1 la prezenta hotărîre). În baza rapoartelor prezentate, se adoptă decizii privind sarcinile următoare pentru realizarea eficientă şi în termen a tuturor componentelor CCTM. 6. Şedinţele Grupului sînt conduse de preşedintele acestuia, iar deciziile luate sînt înscrise în procese-verbale, care ulterior se remit membrilor Grupului. 7. La şedinţele Grupului, în funcţie de necesitate, pot fi invitaţi reprezentanţi ai altor autorităţi publice, organizaţii non- guvernamentale sau organizaţii internaţionale. II. Responsabilităţile principale 8. Din punct de vedere al caracterului sarcinilor puse în faţa Grupului, responsabilităţile se divizează în responsabilităţi de ordin general şi responsabilităţi de ordin specific. Responsabilităţi de ordin general: crearea grupului interministerial de lucru şi a grupurilor sectoriale şi aprobarea componenţei lor, precum şi a termenelor de referinţă pentru activitatea acestora (stabilirea orarului şi a sarcinilor); coordonarea activităţii grupului interministerial de lucru şi a grupurilor sectoriale; monitorizarea activităţilor întreprinse şi controlul asupra executării Planului de acţiuni pentru elaborarea CCTM; discutarea şi examinarea rapoartelor prezentate de grupul interministerial de lucru şi grupurile sectoriale de lucru; aprobarea documentului CCTM şi prezentarea acestuia spre examinare şi aprobare Guvernului. Responsabilităţi de ordin specific: A. Cadrul macrofinanciar: coordonarea pronosticului macroeconomic pentru perioada CCTM; determinarea obiectivelor politicii fiscale şi în domeniul administrării fiscale pentru perioada CCTM; discutarea estimărilor de venituri publice pentru perioada CCTM, inclusiv din contul bugetului de stat, bugetelor unităţilor administrativ-teritoriale, bugetului asigurărilor sociale de stat, fondurilor de asigurare în medicină, fondurilor şi resurselor extrabugetare şi resurselor financiare externe; examinarea balanţei financiare totale, cu reflectarea veniturilor şi cheltuielilor publice totale, a deficitului şi a surselor de finanţare a acestuia pentru perioada CCTM. B. Politicile sectoriale şi planurile strategice de cheltuieli: discutarea problemelor cheie şi a politicilor de cheltuieli pe sectoare; coordonarea obiectivelor generale şi a direcţiilor principale de reformă pe termen mediu, precum şi a implicaţiilor financiare a acestora; examinarea propunerilor de modificare a alocărilor de mijloace între programe potrivit priorităţilor strategiei sectoriale de dezvoltare. C. Cadrul de cheltuieli publice pentru perioada CCTM: discutarea problemelor interramurale majore şi stabilirea obiectivelor în domeniul cheltuielilor publice, inclusiv pe ramuri şi pe principalele categorii economice; coordonarea priorităţilor interramurale de cheltuieli pentru perioada CCTM; examinarea şi coordonarea cadrului general de cheltuieli pentru perioada CCTM, care să cuprindă: divizarea pe bugetul de stat, bugetele unităţilor administrativ-teritoriale, bugetul asigurărilor sociale de stat şi fondurile de asigurare în medicină; mijloacele bugetare, extrabugetare şi finanţarea externă (din contul creditelor şi granturilor); examinarea şi coordonarea plafoanelor de cheltuieli pentru perioada CCTM sub aspectul ramurilor şi autorităţilor administraţiei publice centrale.