H O T Ă R Î R E

privind aprobarea Regulamentului, structurii şi efectivului-limită ale

Serviciului Standardizare şi Metrologie

 

nr. 586  din  16.06.2005

 

Monitorul Oficial al R.Moldova nr.86-88/648 din 24.06.2005

 

* * *

Abrogat: 31.07.2008

Hotărîrea Guvernului nr.765 din 24.06.2008

 

În scopul executării Legii nr.23-XVI din 14 aprilie 2005 pentru modificarea Legii nr.64-XII din 31 mai 1990 cu privire la Guvern (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2005, nr.59-61, art.203) şi Hotărîrii Guvernului nr.357 din 23 aprilie 2005 "Privind măsurile de reorganizare a unor ministere şi autorităţi administrative centrale ale Republicii Moldova" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2005, nr.67-68, art.419), Guvernul

HOTĂRĂŞTE:

1. Se aprobă:

Regulamentul Serviciului Standardizare şi Metrologie, conform anexei nr.1;

structura organizatorică a aparatului central al Serviciului Standardizare şi Metrologie, conform anexei nr.2;

lista subdiviziunilor şi întreprinderilor de stat subordonate Serviciului Standardizare şi Metrologie, conform anexei nr.3;

componenţa nominală a Colegiului Serviciului Standardizare şi Metrologie, conform anexei nr.4.

2. Se stabileşte efectivul-limită al aparatului central al Serviciului Standardizare şi Metrologie în număr de 30 unităţi, cu un fond anual de retribuire a muncii conform legislaţiei în vigoare.

[Pct.2 modificat prin Hot.Guv. nr.13 din 17.01.2008, în vigoare 25.01.2008]

 

3. Serviciul Standardizare şi Metrologie va avea un vicedirector general şi un Colegiu constituit din 11 persoane, componenţa nominală a căruia se aprobă de Guvern.

4. În scopul optimizării şi separării funcţiilor ce ţin de supraveghere şi control de stat de funcţiile ce ţin de prestarea serviciilor în domeniul evaluării conformităţii, se reorganizează:

Inspectoratul Principal de Stat în Standardizare, Metrologie, Supraveghere Tehnică şi Protecţia Consumatorilor prin divizare în:

Inspectoratul Principal de Stat pentru Supravegherea Pieţei, Metrologie şi Protecţia Consumatorilor, cu efectivul-limită de 76 persoane;

Inspectoratul Principal de Stat pentru Supraveghere Tehnică a Obiectelor Industriale Periculoase, cu preluarea funcţiilor de control şi supraveghere de stat de la Agenţia Naţională pentru Supraveghere Tehnică, cu efectivul-limită de 43 persoane;

Întreprinderea de Stat "Agenţia Naţională pentru Supraveghere Tehnică în Întreprinderea de Stat "Centrul Tehnic pentru Securitate Industrială şi Certificare";

Întreprinderea de Stat "Centrul pentru Supraveghere Tehnică Asupra Armamentului" în Întreprinderea de Stat "Centrul Naţional pentru Omologarea Armelor şi Muniţiilor";

Întreprinderea de Stat "Centrul de Standardizare, Metrologie şi Supraveghere Tehnică din Ceadîr-Lunga" în Întreprinderea de Stat "Centrul de Standardizare şi Metrologie din Ceadîr-Lunga".

[Pct.4 modificat prin Hot.Guv. nr.13 din 17.01.2008, în vigoare 25.01.2008]

[Pct.4 modificat prin Hot.Guv. nr.1479 din 26.12.2007, în vigoare 28.12.2007] 

[Pct.4 modificat prin Hot.Guv. nr.1500 din 29.12.2006, în vigoare 30.03.2007]

 

5. Se acordă Serviciului Standardizare şi Metrologie dreptul de a modifica statele de personal ale aparatului, în limitele structurii şi efectivului aprobate de Guvern.

6. Se abrogă Hotărîrea Guvernului nr.932 din 6 septembrie 2001 "Privind aprobarea Regulamentului, structurii şi efectivului-limită ale Departamentului Standardizare şi Metrologie" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2001, nr.112-113, art.1019), cu modificările şi completările ulterioare.

 

PRIM-MINISTRU Vasile TARLEV

Contrasemnează:
Ministrul finanţelorZinaida Grecianîi
Ministrul economiei şi comerţuluiValeriu Lazăr

Chişinău, 16 iunie 2005.
Nr.586.

 

Anexa nr.1

la Hotărîrea Guvernului

nr.586 din 16 iunie 2005

 

REGULAMENTUL

Serviciului Standardizare şi Metrologie

 

I. DISPOZIŢII GENERALE

1. Serviciul Standardizare şi Metrologie (în continuare - Serviciul) este organul central de specialitate al administraţiei publice responsabil de infrastructura calităţii, care elaborează şi promovează politica de stat în domeniile standardizării, metrologiei, asigurării conformităţii produselor, protecţiei consumatorilor, calităţii produselor, securităţii industriale, efectuarea controlului asupra protecţiei subsolului, omologării armelor şi muniţiilor, produselor pirotehnice şi producţiei cu destinaţie dublă, exercitînd funcţii specifice de autorizare, supraveghere şi control.

Conform legislaţiei în vigoare, Serviciul este organismul naţional de metrologie, asigurare a conformităţii produselor, de supraveghere a pieţei privind respectarea cerinţelor reglementărilor tehnice şi de conformitate a produselor sau serviciilor cu cerinţele prescrise şi/sau declarate, avînd denumirea prescurtată "Moldova - Standard".

[Pct.1 modificat prin Hot.Guv. nr.13 din 17.01.2008, în vigoare 25.01.2008]

[Pct.1 modificat prin Hot.Guv. nr.328 din 23.03.2007, în vigoare 30.03.2007]

 

2. În activitatea sa Serviciul se călăuzeşte de Constituţie, legile Republicii Moldova, decretele Preşedintelui Republicii Moldova, ordonanţele, hotărîrile şi dispoziţiile Guvernului, acordurile şi convenţiile internaţionale la care Republica Moldova este parte şi de prezentul Regulament.

3. Asigurarea financiară a Serviciului se efectuează din contul mijloacelor alocate de la bugetul de stat şi din defalcările prevăzute de legislaţia în vigoare.

4. Serviciul este persoană juridică, dispune de ştampilă cu Stema de Stat a Republicii Moldova, de conturi trezoreriale şi speciale.

5. Serviciul îşi exercită funcţiile executive şi prin intermediul subdiviziunilor şi întreprinderilor de stat din subordine.

Serviciul este abilitat să realizeze colaborarea internaţională în sfera lui de activitate.

6. În scopul promovării politicii de stat în domeniul standardizării, metrologiei, asigurării conformităţii produselor şi securităţii industriale, protecţiei consumatorilor, integrării ţării în sistemul economic european şi mondial, eliminării obstacolelor tehnice din calea comerţului, precum şi asigurării competitivităţii produselor indigene pe piaţa mondială, pe lîngă Serviciu pot funcţiona instituţii, organizaţii şi întreprinderi de stat pe bază de autogestiune şi care nu au atribuţii de reglementare a activităţii de întreprinzător.

7. Serviciul asigură confidenţialitatea informaţiei obţinute în cadrul activităţii sale, în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare.

 

II. SARCINILE PRINCIPALE ALE SERVICIULUI

8. Serviciul are următoarele sarcini principale:

elaborarea, implementarea şi promovarea politicii statului în domeniile sale de activitate prin crearea şi dezvoltarea sistemelor naţionale de standardizare, metrologie, asigurare a conformităţii produselor, protecţie a consumatorilor şi securitate industrială, a folosirii şi protecţiei subsolului, prin elaborarea şi/sau coordonarea actelor legislative şi normative, colaborarea internaţională în aceste domenii;

protecţia drepturilor legale ale consumatorilor prin mijloacele prevăzute de legislaţie;

organizarea şi exercitarea funcţiilor speciale de supraveghere şi control în domeniile standardizării, metrologiei, protecţiei consumatorilor, asigurării conformităţii, securităţii industriale, folosirii şi protecţiei subsolului;

acordarea şi anularea autorizaţiilor şi certificatelor în domeniile sale de activitate;

acordarea asistenţei şi coordonarea activităţii autorităţilor administraţiei publice şi a agenţilor economici în domeniul protecţiei consumatorilor, standardizării, metrologiei, asigurării conformităţii, securităţii industriale, elaborării reglementărilor tehnice;

elaborarea actelor legislative şi normative, inclusiv a reglementărilor tehnice, în limitele competenţei, în modul stabilit;

aprobarea de hotărîri în domeniile sale de activitate executorii pentru toate autorităţile administraţiei publice, precum şi pentru agenţii economici, indiferent de tipul de proprietate şi subordonarea lor departamentală;

coordonarea programelor didactice de specialitate în învăţămîntul public şi privat, formarea şi perfecţionarea specialiştilor în domeniile sale de activitate;

gestionarea Cadastrului de stat al armelor;

exercitarea, în limitele competenţelor, a conducerii activităţii de realizare a sarcinilor în domeniul protecţiei civile, conform prevederilor Legii cu privire la protecţia civilă;

stabilirea modului de efectuare a omologării armelor, muniţiilor, produselor pirotehnice şi producţiei cu destinaţie dublă, coordonarea acestei activităţi;

prezentarea, în modul stabilit, a propunerilor de elaborare a proiectelor de acte legislative în domeniile sale de activitate, precum şi prezentarea proiectelor de acte legislative şi normative (deja elaborate) Guvernului spre examinare;

colaborarea internaţională şi reprezentarea Republicii Moldova în organismele internaţionale şi regionale din domeniile sale de activitate şi participarea la activităţile acestora;

coordonarea la nivel naţional a activităţilor, conform competenţelor sale, în cadrul organizaţiilor internaţionale şi regionale de specialitate;

încheierea, în modul stabilit, a acordurilor de colaborare în domeniile sale de activitate, elaborarea proiectelor acordurilor ce urmează a fi prezentate Guvernului spre aprobare şi a celor ce urmează a fi prezentate Parlamentului spre ratificare;

participarea la activitatea Consiliului de acreditare în domeniul evaluării conformităţii produselor, conform competenţelor; furnizarea informaţiei din domeniile sale de activitate;

crearea şi gestionarea bazei de date privind reglementările tehnice şi alte documente normative;

exercitarea altor sarcini, conform legislaţiei în vigoare.

[Pct.8 modificat prin Hot.Guv. nr.13 din 17.01.2008, în vigoare 25.01.2008]

[Pct.8 modificat prin Hot.Guv. nr.328 din 23.03.2007, în vigoare 30.03.2007]

 

III. FUNCŢIILE SERVICIULUI

9. În conformitate cu sarcinile ce îi revin, Serviciul exercită următoarele funcţii:

în domeniul standardizării şi reglementării tehnice:

elaborarea şi promovarea politicii statului în domeniul standardizării;

cooperarea cu organele centrale de specialitate ale administraţiei publice responsabile de elaborarea, adoptarea şi aplicarea reglementărilor tehnice şi cu alte entităţi legale în procesul de asigurare a uniformităţii aplicării cerinţelor tehnice şi a procedurilor de evaluare a conformităţii;

participarea, la solicitarea autorităţilor, la elaborarea actelor normative care au tangenţă cu standardizarea naţională;

coordonarea proiectelor de reglementări tehnice;

supravegherea activităţii desfăşurate de organismul naţional de standardizare;

stabilirea modului de formare şi de gestionare a Fondului naţional de documente normative în domeniul standardizării, precum şi regulilor de folosire a acestui fond;

elaborarea şi aprobarea, în limitele competenţei sale, a codurilor de bună practică;

asigurarea participării organismului naţional de standardizare la activitatea organizaţiilor internaţionale şi regionale de standardizare;

 

în domeniul metrologiei:

aprobarea şi înregistrarea de stat a normelor de metrologie şi a procedurilor de măsurare;

stabilirea principiilor şi metodologiei de desfăşurare a activităţii metrologice în baza reglementărilor de metrologie legală;

stabilirea modalităţii de legalizare (aprobare de model), verificare metrologică, etalonare a mijloacelor de măsurare, de eliberare a certificatelor de aprobare de model a mijloacelor de măsurare şi a materialelor de referinţă, adoptarea deciziilor privind aprobarea şi înregistrarea de stat a acestora;

instituirea şi gestionarea registrelor de stat ale Sistemului Naţional de Metrologie, inclusiv crearea şi gestionarea Registrului de Stat al mijloacelor de măsurare şi materialelor de referinţă permise spre utilizare în Republica Moldova;

elaborarea şi aprobarea Listei oficiale a mijloacelor de măsurare supuse controlului metrologic legal, cu stabilirea perioadei de verificare metrologică a mijloacelor de măsurare;

elaborarea şi editarea blanchetelor buletinelor de verificare metrologică a mijloacelor de măsurare, certificatelor de aprobare de model a mijloacelor de măsurare şi materialelor de referinţă (drept exclusiv);

coordonarea elaborării de către persoanele fizice şi juridice a normelor de metrologie, a procedurilor de măsurare, a reglementărilor tehnice metrologice şi aprobarea lor, în modul stabilit, de Organismul Naţional de Metrologie;

stabilirea formelor de control metrologic legal asupra etaloanelor, mijloacelor de măsurare, materialelor de referinţă, măsurărilor şi mărfurilor preambalate;

desemnarea persoanelor juridice pentru efectuarea verificărilor metrologice ale mijloacelor de măsurare legale şi pentru efectuarea măsurărilor oficiale în baza avizelor Organismului Naţional de Metrologie;

 

în domeniul evaluării conformităţii produselor:

coordonarea şi monitorizarea procesului de asigurare a conformităţii produselor în ţară;

coordonarea listei documentelor normative utilizabile pentru evaluarea conformităţii produselor, proceselor şi serviciilor din domeniul reglementat;

stabilirea regulilor de ordin metodico-organizatoric sau de tehnică generală pentru procedurile de evaluare a conformităţii prin reglementări şi/sau prin coduri de bună practică în domeniul evaluării conformităţii;

desemnarea, în modul stabilit, a organismelor de evaluare a conformităţii pentru activitate în domeniul reglementat, precum şi efectuarea controlului şi supravegherii de stat asupra activităţii acestora;

ţinerea şi actualizarea Registrului de Stat al Sistemului Naţional de Asigurare a Conformităţii Produselor;

suspendarea sau retragerea certificatelor de conformitate, precum şi suspendarea sau retragerea dreptului de aplicare a mărcii naţionale de conformitate SM, în caz de nerespectare de către organismele de evaluare a conformităţii a regulilor stabilite în Sistemul Naţional de Asigurare a Conformităţii Produselor;

examinarea, în modul stabilit, a contestaţiilor furnizorilor referitor la divergenţele apărute în cadrul asigurării conformităţii produselor;

 

în domeniul securităţii industriale, folosirii şi protecţiei subsolului:

elaborarea şi aprobarea nomenclatorului producţiilor, tehnologiilor, utilajelor şi obiectelor industriale periculoase;

elaborarea şi aprobarea cerinţelor de securitate industrială la proiectarea, fabricarea, construcţia, extinderea, reconstrucţia, montarea (reglarea), repararea, reutilarea tehnică şi exploatarea, conservarea şi lichidarea obiectelor industriale periculoase, cu caracter obligatoriu;

instituirea şi gestionarea Registrului de Stat al obiectelor industriale periculoase;

stabilirea modului de instruire, atestare şi perfecţionare, verificarea cunoştinţelor personalului agenţilor economici în domeniul securităţii industriale;

exercitarea, prin intermediul Inspectoratului Principal de Stat pentru Supraveghere Tehnică a Obiectelor Industriale Periculoase, a controlului şi supravegherii de stat asupra proiectării, construcţiei, extinderii, reconstrucţiei, montării (reglării), reparării, reutilării tehnice, exploatării, conservării şi lichidării obiectelor industriale periculoase la care:

• se produc, se utilizează, se prelucrează, se formează, se depozitează, se transportă şi se nimicesc substanţe inflamabile (gaze), oxidante, combustibile, explozive, toxice;

• se utilizează instalaţii ce funcţionează sub o presiune de peste 0,07 mega pascali sau la temperatura de încălzire a apei ce depăşeşte 115 grade Celsius, instalaţii care funcţionează cu gaze, precum şi conducte de abur şi apă fierbinte;

• se utilizează instalaţii şi mecanisme de ridicat;

• se efectuează lucrări miniere, lucrări de forare a sondelor la o adîncime de peste 100 de metri, lucrări de îmbogăţire a minireurilor, precum şi lucrări în subteran;

stabilirea, supravegherea şi controlul respectării modurilor de efectuare a expertizei securităţii industriale, a evaluării privind securitatea în procesul de exploatare şi a controlului nedistructiv al obiectelor industriale periculoase;

selectarea excavaţiilor miniere subterane pentru folosirea lor în scopuri ce nu ţin de extracţia substanţelor minerale utile;

acordarea, înregistrarea şi gestionarea perimetrelor miniere pentru exploatarea zăcămintelor de minereuri utile şi pentru utilizarea excavaţiilor miniere subterane şi grotelor naturale, în scopuri ce nu ţin de extracţia substanţelor minerale utile;

efectuarea cercetărilor tehnice ale cauzelor avariilor la obiectele industriale periculoase, pierderilor şi furturilor de materiale explozive;

examinarea şi coordonarea planurilor de repartizare a terenurilor pentru proiectarea obiectelor industriale periculoase;

participarea în comisiile de stat pentru recepţia şi darea în exploatare a obiectelor industriale periculoase;

participarea în comisiile de transmitere a zăcămintelor de substanţe minerale utile pentru valorificare industrială;

 

în domeniul controlului de stat şi supravegherii pieţei:

Serviciul Standardizare şi Metrologie, prin intermediul Inspectoratului Principal de Stat pentru Supravegherea Pieţei, Metrologie şi Protecţia Consumatorilor, efectuează supravegherea şi controlul de stat asupra respectării:

legislaţiei în domeniul protecţiei consumatorilor, în limitele competenţelor atribuite Serviciului;

reglementărilor tehnice, standardelor naţionale, altor acte normative care stabilesc cerinţe privind securitatea produselor şi serviciilor, cu excepţia produselor de origine animală neprelucrate industrial;

cerinţelor prescrise şi/sau declarate privind produsele şi serviciile plasate pe piaţă;

supravegherea şi controlul construcţiei drumurilor auto privind respectarea cerinţelor de calitate;

normelor privind asigurarea metrologică, starea etaloanelor, mijloacelor de măsurare şi a materialelor de referinţă din domeniul metrologiei legale.

Serviciul stabileşte măsuri de remediere sau înlocuire gratuită a produsului, serviciului necorespunzător, de restituire a contravalorii acestora;

 

în domeniul protecţiei consumatorilor:

organizarea funcţionării oficiului pentru relaţiile cu consumatorii;

asigurarea elaborării, editării şi distribuirii ghidurilor pentru consumatori;

examinarea reclamaţiilor consumatorilor în vederea protejării drepturilor lor legitime;

coordonarea formei de prezentare a contractelor standard (tip) care se încheie cu consumatorii de către agenţii economici furnizori de servicii şi care, conform legislaţiei, sînt monopolişti;

coordonarea activităţii autorităţilor administraţiei publice abilitate cu funcţii de protecţie a consumatorilor;

[Pct.9 modificat prin Hot.Guv. nr.13 din 17.01.2008, în vigoare 25.01.2008]

[Pct.9 modificat prin Hot.Guv. nr.328 din 23.03.2007, în vigoare 30.03.2007]

[Pct.9 modificat prin Hot.Guv. nr.1500 din 29.12.2006, în vigoare 30.03.2007]

 

IV. DREPTURILE SERVICIULUI

10. Serviciul îşi exercită atribuţiile în conformitate cu drepturile atribuite prin legislaţia în vigoare şi prin prezentul Regulament, inclusiv:

întocmeşte procese-verbale privind contravenţiile administrative;

în limitele competenţei, aplică sancţiunile prevăzute de legislaţia în vigoare;

solicită şi obţine de la autorităţile administraţiei publice centrale şi locale, de la comitetele tehnice de standardizare şi de la agenţii economici informaţiile necesare pentru exercitarea funcţiilor atribuite Serviciului;

adoptă, în caz de necesitate, acte comune cu organele centrale de specialitate ale administraţiei publice;

adoptă decizii privind nimicirea produselor periculoase interzise definitiv pentru comercializare în cazul cînd acesta este unicul mijloc de înlăturare a pericolului;

autorizează derogări provizorii de la documentele normative de standardizare pentru o anumită cantitate de marfă sau pe o durată de timp concretă, cu condiţia respectării prevederilor legislaţiei în vigoare;

formulează şi prezintă propuneri, la elaborarea legii bugetului de stat, referitor la finanţarea activităţii Serviciului, programelor de stat şi a acţiunilor în cadrul colaborării internaţionale (regionale);

deţine dreptul exclusiv de editare a formularelor certificatelor de conformitate şi a altor documente oficiale ale Sistemului Naţional de Asigurare a Conformităţii Produselor;

convoacă întîlniri, consfătuiri, cu participarea factorilor de decizie ai autorităţilor administraţiei publice, instituţiilor şi altor structuri, în scopul coordonării acţiunilor pentru aplicarea legislaţiei în domeniul standardizării, asigurării conformităţii produselor, metrologiei, securităţii industriale, protecţiei subsolului;

emite prescripţii executorii pentru persoanele cu funcţii de răspundere ale întreprinderilor şi organizaţiilor cu orice tipuri de proprietate, în conformitate cu legislaţia în vigoare;

înaintează conducătorilor agenţilor economici propuneri privind aplicarea sancţiunilor disciplinare persoanelor cu funcţii de răspundere, culpabile de încălcarea legislaţiei în vigoare în domeniul supravegherii de stat, conform competenţelor;

trimite materialele de constatare a încălcărilor în judecătorii, procuratură şi autorităţile administraţiei publice centrale şi locale pentru luarea măsurilor respective;

avizează proiectele de legi şi regulamente, înaintate de organele centrale de specialitate ale administraţiei publice;

prezintă organelor care emit licenţe pentru genurile respective de activitate avize şi concluzii prevăzute de actele legislative şi normative în vigoare referitor la abilitarea agenţilor economici cu dreptul de a desfăşura un anumit gen de activitate;

înaintează organelor care emit licenţe pentru practicarea genului respectiv de activitate materiale privind încălcarea prevederilor actelor legislative şi altor acte normative, pentru a li se aplica măsurile conform legislaţiei.

[Pct.10 modificat prin Hot.Guv. nr.13 din 17.01.2008, în vigoare 25.01.2008]

[Pct.10 modificat prin Hot.Guv. nr.328 din 23.03.2007, în vigoare 30.03.2007]

 

V. ORGANIZAREA ACTIVITĂŢII SERVICIULUI

11. Serviciul este condus de directorul general, desemnat în funcţie şi eliberat din funcţie de către Guvern.

12. Structura şi efectivul-limită ale aparatului central al Serviciului se aprobă de Guvern.

13. Directorul general are un vicedirector general, desemnat în funcţie şi eliberat din funcţie de Guvern (la propunerea directorului general al Serviciului).

Directorul general deţine funcţia de inspector principal de stat în supravegherea pieţei, metrologie şi protecţia consumatorilor şi de inspector principal de stat pentru supravegherea tehnică a obiectelor industriale periculoase, dispunînd de ştampile ale Inspectorului Principal de Stat în aceste domenii.

Vicedirectorul general este, concomitent, şi adjunct al inspectorului principal de stat în supravegherea pieţei, metrologie şi protecţia consumatorului şi adjunct al inspectorului principal de stat pentru supravegherea tehnică a obiectelor industriale periculoase. În absenţa directorului general, obligaţiunile acestuia le exercită vicedirectorul general sau, conform dispoziţiei directorului general, altă persoană din cadrul Serviciului.

Inspectorii de stat din cadrul Serviciului poartă uniformă, atribuită gratuit. Drept confirmare a împuternicirilor ce le revin, inspectorilor de stat li se eliberează legitimaţii de serviciu de modelul aprobat de directorul general.

[Pct.13 modificat prin Hot.Guv. nr.13 din 17.01.2008, în vigoare 25.01.2008]

 

14. Directorul general al Serviciului:

poartă răspundere personală pentru îndeplinirea sarcinilor, funcţiilor şi utilizarea mijloacelor financiare ale Serviciului, stabileşte gradul de responsabilitate al vicedirectorului general, al conducătorilor subdiviziunilor interioare şi al întreprinderilor subordonate în procesul de dirijare a activităţii de profil;

organizează activitatea Serviciului şi conduce şedinţele Colegiului acestuia;

asigură executarea legislaţiei în vigoare, precum şi a sarcinilor şi funcţiilor ce decurg din prezentul Regulament;

aprobă schemele de încadrare a aparatului central şi a instituţiilor şi întreprinderilor subordonate Serviciului;

angajează şi concediază, în conformitate cu legislaţia în vigoare, colaboratorii aparatului central şi ai subdiviziunilor Serviciului şi conducătorii întreprinderilor subordonate;

aprobă şi degrevează membrii consiliilor de administraţie ale întreprinderilor de stat din subordine;

înaintează Guvernului propuneri privind fondarea întreprinderilor de stat din subordine, aprobă statutul, modificările şi completările lui;

aprobă statutele şi regulamentele subdiviziunilor interioare şi ale întreprinderilor subordonate Serviciului, prezintă Guvernului propuneri privind modificarea prezentului Regulament;

emite, în baza legilor Republicii Moldova şi a hotărîrilor Guvernului, ordine, dispoziţii, porunci şi alte acte, organizează şi verifică executarea lor;

anulează ordinele conducătorilor întreprinderilor subordonate, dacă acestea contravin legislaţiei în vigoare;

stabileşte indicii economici pentru întreprinderile subordonate;

reprezintă, din însărcinarea Guvernului şi conform prezentului Regulament, interesele Republicii Moldova şi ale Serviciului în relaţiile internaţionale cu persoane fizice şi juridice, încheie şi realizează contracte vizînd obiectul de activitate al Serviciului;

exercită şi alte funcţii atribuite prin lege.

[Pct.14 modificat prin Hot.Guv. nr.13 din 17.01.2008, în vigoare 25.01.2008]

 

15. În cadrul Serviciului activează un Colegiu, efectivul şi componenţa nominală ale căruia se aprobă de Guvern. Din componenţa Colegiului fac parte directorul general (preşedintele Colegiului), vicedirectorul general şi alţi conducători ai subdiviziunilor principale de specialitate ale Serviciului şi ai întreprinderilor subordonate, reprezentanţi ai altor autorităţi ale administraţiei publice, ai instituţiilor şi organizaţiilor interesate.

Colegiul Serviciului examinează în şedinţele sale chestiunile principale ale activităţii Serviciului şi structurilor din subordine, discută dările de seamă ale entităţilor juridice autorizate privind problemele standardizării, metrologiei, asigurării conformităţii, securităţii industriale, folosirii şi protecţiei subsolului.

În cazul unor divergenţe apărute între directorul general şi Colegiu, se execută decizia directorului general, care raportează Guvernului despre disensiunile apărute.

În cadrul Serviciului, prin ordinul directorului general, pot fi create consilii tehnice şi comisii pe domenii de activitate. Efectivul, componenţa nominală şi regulamentele acestor consilii sînt aprobate de directorul general.

[Pct.15 modificat prin Hot.Guv. nr.328 din 23.03.2007, în vigoare 30.03.2007]

 

Anexa nr.2

la Hotărîrea Guvernului

nr.586 din 16 iunie 2005

 

STRUCTURA

organizatorică a aparatului central al Serviciului

Standardizare şi Metrologie

Conducerea Serviciului

Direcţia standardizare şi reglementare tehnică

Direcţia metrologie

Direcţia evaluare a conformităţii

Direcţia supraveghere de stat şi protecţia consumatorilor

Direcţia supraveghere tehnică şi securitate industrială

Direcţia drept, resurse umane şi relaţii externe

Direcţia finanţe, economie, evidenţă contabilă şi administrare

[Anexa nr.2 modificată prin Hot.Guv. nr.328 din 23.03.2007, în vigoare 30.03.2007]

 

Anexa nr.3

la Hotărîrea Guvernului

nr.586 din 16 iunie 2005

 

LISTA

subdiviziunilor şi întreprinderilor de stat subordonate

Serviciului Standardizare şi Metrologie

I. Subdiviziunile finanţate de la bugetul de stat:

Inspectoratul Principal de Stat pentru Supravegherea Pieţei, Metrologie şi Protecţia Consumatorilor

Inspectoratul Principal de Stat pentru Supraveghere Tehnică a Obiectelor Industriale Periculoase

Institutul Naţional de Standardizare din Moldova

 

II. Întreprinderile de stat care activează în regim de autogestiune:

Institutul Naţional de Metrologie din Moldova

Centrul Tehnic pentru Securitate Industrială şi Certificare

Centrul de Standardizare şi Metrologie din Bălţi

Centrul de Standardizare şi Metrologie din Ceadîr-Lunga

Magazinul salon "Standard"

[Anexa nr.3 modificată prin Hot.Guv. nr.13 din 17.01.2008, în vigoare 25.01.2008]

 

Anexa nr.31

la Hotărîrea Guvernului

nr.586 din 16 iunie 2005

 

Notă:  Hot.Guv. nr.13 din 17.01.2008  a fost modificată prin Hot.Guv. nr.757 din 23.06.2008, în vigoare 27.06.2008 (a fost exclusă anexa nr.31)

[Anexa nr.31 introdusă prin Hot.Guv. nr.13 din 17.01.2008, în vigoare 25.01.2008]

 

REGULAMENTUL

Inspectoratului Principal de Stat pentru Supravegherea Pieţei,

Metrologie şi Protecţia Consumatorilor

 

I. DISPOZIŢII GENERALE

1. Prezentul Regulament stabileşte forma organizatorico-juridică, structura, atribuţiile, competenţa şi domeniul de activitate ale Inspectoratului Principal de Stat pentru Supravegherea Pieţei, Metrologie şi Protecţia Consumatorilor (în continuare - Inspectoratul).

2. Inspectoratul este o subdiviziune a Serviciului Standardizare şi Metrologie, fără statut de persoană juridică, care exercită supravegherea respectării reglementărilor tehnice, legislaţiei în domeniul protecţiei consumatorilor şi conformităţii produselor şi serviciilor plasate pe piaţa Republicii Moldova cu cerinţele prescrise şi/sau declarate.

3. În activitatea sa Inspectoratul se călăuzeşte de Constituţia şi legile Republicii Moldova, hotărîrile Parlamentului, decretele Preşedintelui Republicii Moldova, ordonanţele, hotărîrile şi dispoziţiile Guvernului, actele normative ale Serviciului Standardizare şi Metrologie, acordurile şi convenţiile internaţionale la care Republica Moldova este parte şi de prezentul Regulament.

4. Supravegherea pieţei se efectuează de către inspectorii de stat.

5. Cheltuielile pentru desfăşurarea activităţii Inspectoratului se efectuează din contul mijloacelor prevăzute în bugetul de stat.

 

II. ATRIBUŢIILE INSPECTORATULUI

6. Inspectoratul are următoarele atribuţii:

1) organizarea şi exercitarea funcţiilor de supraveghere şi control în numele statului la toate etapele ciclului vital al produsului sau al prestării serviciului: proiectare, fabricare, păstrare, depozitare, transportare, prelucrare, recondiţionare sau rebutare, import, comercializare, folosire, la indicaţiile inspectorului principal de stat;

2) efectuarea controlului metrologic legal al respectării de către persoanele juridice şi fizice a prevederilor actelor legislative şi normative în domeniul metrologiei legale referitor la:

a) utilizarea adecvată a unităţilor de măsură şi simbolurilor acestora;

b) obligaţiile utilizatorilor mijloacelor de măsurare legale;

c) obligaţiile producătorilor şi importatorilor mijloacelor de măsurare înainte de plasarea lor pe piaţă;

d) condiţiile de desfăşurare a activităţilor metrologice efectuate de către persoanele juridice şi fizice desemnate sau înregistrate conform cerinţelor prescrise;

e) parametrii mijloacelor de măsurare legale conform modelului aprobat;

f) obligaţiile producătorilor (ambalatorilor) şi importatorilor de produse preambalate;

g) asigurarea metrologică a proceselor şi serviciilor;

h) cerinţele metrologice expuse în reglementările tehnice şi reglementările de metrologie legală;

3) efectuarea controlului respectării de către agenţii economici a cerinţelor actelor legislative şi normative în domeniul protecţiei consumatorilor;

4) protecţia drepturilor şi intereselor legale ale consumatorilor prin mijloacele prevăzute de legislaţie;

5) organizarea şi efectuarea controalelor tematice asupra grupelor omogene de produse;

6) organizarea controalelor complexe specializate, în comun cu alte organe abilitate cu funcţii de control şi protecţie a consumatorilor;

7) propunerea aplicării sancţiunilor prevăzute de legislaţie pentru nerespectarea prevederilor actelor legislative şi normative din domeniu;

8) asigurarea evidenţei şi controlului executării prescripţiilor eliberate şi deciziilor referitor la sancţiunile economice aplicate;

9) expedierea către organele corespunzătoare a proceselor-verbale privind contravenţiile administrative;

10) participarea la procese în instanţele de judecată, în numele inspectorului principal de stat, în cazul examinării acţiunilor referitoare la sancţiunile aplicate;

11) asigurarea evidenţei actelor de control şi păstrării lor în decurs de 5 ani de la încheierea controalelor;

12) generalizarea rezultatelor supravegherii pieţei, efectuarea analizei cauzelor nerespectării prevederilor actelor legislative şi normative din domeniu;

13) informarea Guvernului şi autorităţilor administraţiei publice referitor la rezultatele supravegherii pieţei;

14) examinarea reclamaţiilor consumatorilor în vederea protejării drepturilor lor legitime, inclusiv prin:

a) efectuarea controalelor de stat;

b) examinarea petiţiilor în comun cu organele abilitate cu funcţii de control şi protecţie a consumatorilor, precum şi cu asociaţiile obşteşti de consumatori;

15) asigurarea activităţii oficiului relaţii cu consumatorii;

16) asigurarea informării consumatorilor prin:

a) elaborarea, editarea şi distribuirea ghidurilor pentru consumatori;

b) pregătirea şi prezentarea informaţiei pentru mass-media;

c) acordarea consultaţiilor consumatorilor, inclusiv telefonice, privind drepturile lor legitime;

17) prezentarea pentru examinare Comisiei departamentale pentru examinarea contractelor standard (tip) care urmează a fi încheiate între agenţii economici furnizori de servicii - monopolişti şi consumatori - persoane fizice;

18) transmiterea către organismele de certificare corespunzătoare a fişelor de neconformitate privind depistarea produselor şi serviciilor certificate neconforme cu cerinţele prescrise şi/sau declarate.

 

III. DREPTURILE INSPECTORATULUI

7. Inspectoratul este în drept:

1) să iniţieze controale de stat la orice agent economic, indiferent de tipul de proprietate şi forma organizatorico-juridică, privind corespunderea produselor şi serviciilor plasate pe piaţă cu cerinţele prescrise şi/sau declarate;

2) să iniţieze controlul metrologic legal al respectării de către persoanele juridice şi fizice a prevederilor actelor legislative şi normative în domeniul metrologiei legale;

3) să înainteze propuneri de modificare şi completare a legislaţiei în domeniul supravegherii pieţei;

4) să colaboreze cu autorităţile administraţiei publice centrale şi locale şi alte organe abilitate cu funcţii de supraveghere de stat, asociaţii ale consumatorilor, producătorilor etc.;

5) să colaboreze la exercitarea funcţiilor de supraveghere a conformităţii serviciilor plasate pe piaţă cu autorităţile care reglementează şi monitorizează sectoarele specifice, fiecare autoritate exercitîndu-şi competenţele stabilite de lege;

6) să înainteze în ordinea stabilită propuneri privind modificarea actelor normative care stabilesc cerinţe faţă de produse şi servicii, în cazul în care actele normative respective nu asigură indicii necesari de calitate, securitate pentru viaţa, sănătatea sau protejarea bunurilor consumatorilor şi mediului ori vin în contradicţie cu legislaţia în vigoare;

7) să sesizeze autorităţile competente referitor la produsele sau serviciile neconforme depistate;

8) să organizeze şi să efectueze vizite de consultanţă în scopul familiarizării agenţilor economici cu cerinţele actelor legislative şi normative ce ţin de protecţia consumatorilor.

8. Inspectorul de stat este în drept:

1) să intre liber în încăperile de serviciu şi de producţie ale agenţilor economici, unde se fabrică, se păstrează, se depozitează, se comercializează produse ori se prestează servicii care fac obiectul controlului;

2) să primească de la agenţii economici documentele şi informaţiile necesare pentru efectuarea supravegherii pieţei;

3) să atragă la efectuarea supravegherii pieţei specialişti şi mijloace tehnice ale agentului economic în cazurile în care tărăgănarea controlului poate crea riscuri pentru viaţa ori pentru sănătatea consumatorilor;

4) să preleve probe şi mostre de produse, în volumul stabilit în documentele normative, pentru controlul conformităţii lor cu cerinţele prescrise şi/sau declarate;

5) să întocmească acte de control;

6) să întocmească procese-verbale cu privire la contravenţiile administrative;

7) să elibereze prescripţii privind înlăturarea neconformităţilor depistate;

8) să elibereze prescripţii privind interzicerea sau sistarea temporară a comercializării, utilizării (exploatării), depozitării şi transportării loturilor de produse controlate şi a prestării serviciilor în cazurile în care produsele şi serviciile nu sînt conforme cu cerinţele prescrise şi/sau declarate;

9) să elibereze prescripţii privind interzicerea utilizării mijloacelor de măsurare/materialelor de referinţă nelegalizate pentru folosirea lor pe teritoriul Republicii Moldova, neverificate sau nedeclarate, inclusiv, după caz, cu aplicarea pe aceste mijloace de măsurare a mărcii metrologice de stat de interzicere;

10) să elibereze prescripţii de remediere gratuită a produselor sau serviciilor necorespunzătoare, în limita competenţelor atribuite de inspectorul principal de stat;

11) să se adreseze organelor de poliţie pentru a obţine sprijin la efectuarea supravegherii pieţei şi, după necesitate, pentru a fi însoţit în timpul exercitării atribuţiilor de serviciu şi în cazul în care agentul economic nu-i permite să efectueze controlul;

12) să participe la nimicirea produselor periculoase, în modul stabilit prin hotărîre de Guvern;

13) să efectueze inspecţii ale mijloacelor de măsurare supuse controlului metrologic legal.

9. Funcţia de inspector principal de stat pentru supravegherea pieţei, metrologie şi protecţia consumatorilor (în continuare - inspector principal de stat) este deţinută de directorul general al Serviciului Standardizare şi Metrologie.

10. Inspectorul principal de stat şi adjunctul său sunt în drept:

1) să elibereze agenţilor economici prescripţii privind interzicerea definitivă a fabricării (producerii) şi plasării pe piaţă a produselor, a prestării serviciilor în cazul în care agentul economic refuză să prezinte produsele şi serviciile spre verificare, precum şi în cazul în care produsele sau serviciile:

a) sînt periculoase şi falsificate (contrafăcute);

b) sînt neconforme cu cerinţele reglementărilor tehnice aplicabile;

2) să elibereze agenţilor economici prescripţii privind retragerea de pe piaţă, returnarea de la consumatori a produselor, interzicerea prestării serviciilor în cazul în care produsele sau serviciile sînt periculoase;

3) să elibereze prescripţii de remediere sau înlocuire gratuită ori de restituire a contravalorii produselor sau serviciilor necorespunzătoare;

4) să ia decizia de nimicire a produselor nealimentare periculoase interzise definitiv pentru comercializare, în cazul în care acesta este unicul mijloc de înlăturare a pericolului;

5) să elibereze prescripţii privind interzicerea fabricării, livrării şi depozitării, plasării pe piaţă şi comercializării mijloacelor de măsurare/materialelor de referinţă şi prestării serviciilor;

6) să aplice agenţilor economici sancţiuni, inclusiv amenzi, în cazurile prevăzute de legislaţie.

 

IV. ORGANIZAREA ACTIVITĂŢII INSPECTORATULUI

11. Inspectoratul este condus de un şef, desemnat în şi eliberat din funcţie de către directorul general al Serviciului Standardizare şi Metrologie.

12. Şeful Inspectoratului îndeplineşte următoarele funcţii:

1) organizează şi dirijează activitatea curentă a Inspectoratului şi asigură exercitarea funcţiilor de supraveghere a pieţei, de control metrologic legal şi de protecţie a consumatorilor;

2) poartă răspundere pentru realizarea sarcinilor şi funcţiilor atribuite Inspectoratului, asigurarea executării legilor, hotărîrilor Parlamentului, decretelor Preşedintelui Republicii Moldova, ordonanţelor, hotărîrilor şi dispoziţiilor Guvernului, actelor normative ale Serviciului Standardizare şi Metrologie, precum şi a prezentului Regulament;

3) distribuie obligaţiile şi stabileşte responsabilităţile şefului adjunct, şefilor de subdiviziuni ale Inspectoratului;

4) poartă răspundere personală pentru folosirea raţională în cadrul Inspectoratului a fondurilor, pentru integritatea bunurilor materiale;

5) reprezintă interesele Inspectoratului în relaţiile cu instituţiile de stat, persoanele juridice şi fizice din ţară şi străinătate, în limitele competenţelor atribuite;

6) exercită şi alte împuterniciri, prevăzute de legislaţie sau delegate de inspectorul principal de stat.

13. Pentru neîndeplinirea sau îndeplinirea necorespunzătoare a atribuţiilor ce le revin, inspectorii de stat poartă răspundere în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare.

14. Supravegherea pieţei se efectuează conform planurilor anuale şi trimestriale aprobate de inspectorul principal de stat. Graficele controalelor planificate se coordonează în modul stabilit cu alte autorităţi publice centrale.

15. Inspectoratul prezintă conducerii Serviciului Standardizare şi Metrologie dări de seamă cu privire la activitatea de supraveghere a pieţei trimestrial, semestrial şi anual, iar în caz de necesitate - la indicaţiile conducerii Serviciului Standardizare şi Metrologie.

16. Inspectoratul colaborează cu alte autorităţi ale administraţiei publice abilitate cu funcţii de supraveghere de stat.

17. Şefii subdiviziunilor Inspectoratului, precum şi specialiştii subdiviziunilor care coordonează activitatea de supraveghere (secţia evidenţă şi analiză şi oficiul relaţii cu consumatorii) sînt în drept să efectueze supravegherea pieţei, inclusiv controale, în limitele competenţelor atribuite inspectorilor de stat.

18. Inspectorul de stat deţine legitimaţie, eliberată în modul stabilit.

19. La eliberarea din funcţie, inspectorii de stat predau legitimaţia în ordinea stabilită.

20. Cerinţele faţă de inspectorii de stat şi responsabilităţile acestora sînt stabilite de legislaţia în vigoare.

[Anexa nr.31 introdusă prin Hot.Guv. nr.13 din 17.01.2008, în vigoare 25.01.2008]

 

Anexa nr.4

la Hotărîrea Guvernului

nr.586 din 16 iunie 2005

 

Componenţa nominală a Colegiului Serviciului

Standardizare şi Metrologie

Baban Sergiudirector general al Serviciului Standardizare şi Metrologie, preşedintele Colegiului

Cuhal Victor

vicedirector general al Serviciului Standardizare şi Metrologie
Luscalov Nonaşef Direcţie standardizare şi reglementare tehnică, Serviciul Standardizare şi Metrologie
Tarlajanu Alexandrudirector general al Institutului Naţional de Standardizare şi Metrologie
Şuprovici Nicolaedirector general al Centrului Tehnic pentru Securitate Industrială şi Certificare
Ciubara Iuliadirector al Centrului de Standardizare şi Metrologie din Bălţi
Spoială Eugeniadirector al Centrului de acreditare în domeniul evaluării conformităţii produselor
Geru Iondirector al Centrului de automatizare a cercetărilor ştiinţifice şi a metrologiei al Academiei de Ştiinţe a Moldovei
Mamaliga Vasileviceministru al industriei şi infrastructurii
Melnic Viorelviceministru al economiei şi comerţului
Cerescu Leonidmembru al Consiliului Economic pe lîngă Prim-ministru

[Anexa nr.4 modificată prin Hot.Guv. nr.13 din 17.01.2008, în vigoare 25.01.2008]

[Anexa nr.4 modificată prin Hot.Guv. nr.987 din 19.09.05, în vigoare 23.09.05, numai varianta rusă]