H O T Ă R Î R E
cu privire la aprobarea Programului de modernizare
a sistemului educaţional în Republica Moldova
nr. 863 din 16.08.2005
Monitorul Oficial al R.Moldova nr.113-116/936 din 26.08.2005
* * *
Abrogat: 31.10.2012
Hotărîrea Guvernului nr.796 din 25.10.2012
Guvernul HOTĂRĂŞTE:
1. Se aprobă Programul de modernizare a sistemului educaţional în Republica Moldova (se anexează).
2. Finanţarea acţiunilor prevăzute în Programul nominalizat se va efectua în limitele bugetelor aprobate pentru învăţămînt ministerelor şi unităţilor administrativ-teritoriale.
3. Ministerul Educaţiei, Tineretului şi Sportului va coordona şi monitoriza realizarea Programului de modernizare a sistemului educaţional în Republica Moldova pe parcursul întregii perioade prevăzute, informînd anual Guvernul.
PRIM-MINISTRU | Vasile TARLEV |
Contrasemnează: | |
Ministrul educaţiei, tineretului şi sportului | Victor Ţvircun |
Ministrul finanţelor | Zinaida Grecianîi |
Chişinău, 16 august 2005. | |
Nr.863. |
Aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.863 din 16 august 2005
PROGRAMUL de modernizare a sistemului educaţional în Republica Moldova
| ||||
Nr.
d/o | Denumirea obiectivelor | Denumirea acţiunilor | Termenul de realizare | Responsabili |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
I. FUNDAMENTAREA CONCEPTUAL-STRATEGICĂ A MODERNIZĂRII SISTEMULUI EDUCAŢIONAL | ||||
1. | Elaborarea Concepţiei dezvoltării învăţămîntului în Republica Moldova | Elaborarea şi prezentarea spre examinare Guvernului a proiectului Concepţiei dezvoltării învăţămîntului în Republica Moldova | Iulie-august 2005 | Ministerul Educaţiei, Tineretului şi Sportului |
Discutarea proiectului Concepţiei dezvoltării învăţămîntului în Republica Moldova cu experţii naţionali, managerii din sistemul de învăţămînt, reprezentanţii autorităţilor administrative centrale şi autorităţilor administraţiei publice locale în cadrul şedinţelor de lucru şi meselor rotunde | August 2005 | Ministerul Educaţiei, Tineretului şi Sportului | ||
2. | Elaborarea Strategiei de dezvoltare a învăţămîntului în Republica Moldova pe anii 2005-2008 | Elaborarea proiectului Strategiei de dezvoltare a învăţămîntului | Septembrie 2005 | Ministerul Educaţiei, Tineretului şi Sportului |
Discutarea proiectului Strategiei de dezvoltare a învăţămîntului în Republica Moldova cu experţii naţionali, managerii din sistemul de învăţămînt, reprezentanţii autorităţilor administraţiei publice centrale şi locale în cadrul şedinţelor de lucru şi meselor rotunde | Octombrie-noiembrie 2005 | Ministerul Educaţiei, Tineretului şi Sportului | ||
Organizarea Conferinţei naţionale "Modernizarea sistemului educaţional în Republica Moldova în perspectiva integrării europene" | Noiembrie 2005 | Ministerul Educaţiei, Tineretului şi Sportului | ||
Prezentarea proiectului Strategiei de dezvoltare a învăţămîntului spre examinare şi aprobare Guvernului | Decembrie 2005 | Ministerul Educaţiei, Tineretului şi Sportului | ||
II. ASIGURAREA LEGISLATIVĂ A SISTEMULUI EDUCAŢIONAL | ||||
3. | Elaborarea proiectului Codului de legi în domeniul învăţămîntului | Elaborarea, discutarea şi prezentarea spre examinare în şedinţă de Guvern a proiectelor de:
lege - cadru a învăţămîntului; lege a învăţămîntului secundar general; lege a învăţămîntului profesional nonuniversitar; lege a învăţămîntului superior; lege privind asigurarea calităţii în învăţămînt | August-septembrie 2005 | Ministerul Educaţiei, Tineretului şi Sportului |
Expertiza juridică internă a Codului de legi în domeniul învăţămîntului | Septembrie 2005 | Ministerul Educaţiei, Tineretului şi Sportului, Ministerul Justiţiei | ||
Expertiza internaţională a Codului de legi în domeniul învăţămîntului | Octombrie 2005 | Ministerul Educaţiei, Tineretului şi Sportului, Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene | ||
Organizarea Conferinţei naţionale de lansare a Codului de legi în domeniul învăţămîntului, după aprobarea de către Parlament | Octombrie 2006 | Ministerul Educaţiei, Tineretului şi Sportului | ||
4. | Ajustarea actelor legislative şi normative la Codul de legi în domeniul învăţămîntului | Aducerea legislaţiei în domeniul învăţămîntului în conformitate cu noul Cod | 2005-2006 | Ministerul Educaţiei, Tineretului şi Sportului |
Ajustarea şi elaborarea actelor normative pentru asigurarea funcţionalităţii Codului de legi în domeniul învăţămîntului | 2005-2006 | Ministerul Educaţiei, Tineretului şi Sportului | ||
III. ACŢIUNI PRIORITARE ÎN VEDEREA MODERNIZĂRII ÎNVĂŢĂMÎNTULUI PREUNIVERSITAR | ||||
5. | Îmbunătăţirea calităţii educaţiei preşcolare, extinderea accesului la această educaţie, precum şi promovarea unei noi culturi educaţionale | Elaborarea şi implementarea noului sistem de normative pentru instituţiile de educaţie preşcolară | 2005-2008 | Autorităţile administraţiei publice locale, Ministerul Educaţiei, Tineretului şi Sportului, Ministerul Finanţelor |
Elaborarea şi implementarea unui curriculum flexibil şi unitar de educaţie preşcolară menit să faciliteze integrarea şcolară şi socială a copiilor: dezvoltarea abilităţilor de comunicare, formarea cunoştinţelor elementare pentru munca artistică, dezvoltarea deprinderilor de viaţă , dezvoltarea atitudinii grijulii faţă de plaiul natal etc. | 2005-2006 | Ministerul Educaţiei, Tineretului şi Sportului, Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei | ||
Consolidarea bazei tehnico-materiale şi didactice, ţinîndu-se cont de aspectul estetic, instructiv al acesteia (mobilă, echipament, utilaj, jucării, materiale didactice, rechizite, instrumente muzicale, tehnică de calcul etc.) | 2005-2007 | Ministerul Educaţiei, Tineretului şi Sportului, Ministerul Finanţelor, autorităţile administraţiei publice locale | ||
Pregătirea obligatorie a tuturor copiilor de 5-7 ani către şcoală şi asigurarea gratuită a acestora cu manuale şi materiale necesare | 2005-2007 | Ministerul Educaţiei, Tineretului şi Sportului, autorităţile administraţiei publice locale | ||
Instituirea unui sistem coerent de formare continuă a educatorilor din instituţiile preşcolare | 2005-2006 | Ministerul Educaţiei, Tineretului şi Sportului, Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei, Ministerul Finanţelor | ||
6. | Asigurarea accesului la învăţămîntul secundar-general de calitate pentru toţi copiii de vîrstă şcolară | Evaluarea integrală a curriculumului şi asigurarea flexibilităţii acestuia în contextul pregătirii elevilor pentru viaţă într-o societate în permanentă schimbare prin :
axarea pe interesele personalităţii; formarea competenţelor comunicative, toleranţei, gîndirii critice; formarea deprinderilor de viaţă; promovarea valorilor naţionale şi general-umane, educarea cetăţeanului în baza principiilor democratice şi în spiritul patriotismului; instruirea antreprenorială; orientarea profesională şi şcolară; educaţia ecologică etc. | 2005-2006 | Ministerul Educaţiei, Tineretului şi Sportului, Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei |
Elaborarea şi editarea manualelor de istorie, curs integrat, în contextul promovării valorilor naţionale şi general-umane, educării cetăţenilor în spiritul patriotismului | 2005-2006 | Ministerul Educaţiei, Tineretului şi Sportului | ||
Optimizarea reţelei instituţiilor de învăţămînt în conformitate cu nevoile comunităţii şi tendinţele demografice şi crearea "circumscripţiilor şcolare" | 2005-2008 | Ministerul Educaţiei, Tineretului şi Sportului, autorităţile administraţiei publice locale | ||
Implementarea sistemului de transport şcolar şi al securităţii şcolare | 2005-2007 | Autorităţile administraţiei publice locale, Ministerul Educaţiei, Tineretului şi Sportului, Ministerul Transporturilor şi Gospodăriei Drumurilor | ||
Perfecţionarea cadrului normativ cu referire la consolidarea fondurilor autorităţilor administraţiei publice locale şi comunitare în vederea şcolarizării şi asigurării elevilor cu manuale, rechizite şcolare, alimentaţie, încălţăminte şi îmbrăcăminte | 2005-2006 | Ministerul Educaţiei, Tineretului şi Sportului, autorităţile administraţiei publice locale | ||
Elaborarea şi implementarea proiectului "Relansarea învăţămîntului din mediul rural" | 2005-2008 | Ministerul Educaţiei, Tineretului şi Sportului, Ministerul Finanţelor, autorităţile administraţiei publice locale | ||
Crearea unui sistem de identificare şi promovare a copiilor dotaţi prin:
formarea bazei de date cu referire la copiii dotaţi; elaborarea şi implementarea cadrului normativ de susţinere a copiilor dotaţi; dezvoltarea reţelei instituţiilor de vocaţie (şcoli de muzică, arte etc.) în localităţile rurale şi centrele raionale; crearea centrelor de agrement în incinta şcolii (activităţi pe interese din contul orelor extraşcolare ale instituţiilor respective, formaţii-pilot ale instituţiilor extraşcolare din raion, antrenarea în activităţi extraşcolare educative a pedagogilor pensionari, meşterilor populari) | 2005-2006 | Ministerul Educaţiei, Tineretului şi Sportului, Ministerul Culturii şi Turismului, Ministerul Finanţelor | ||
Dezvoltarea alternativelor educaţionale comunitare (tabere de odihnă, centre de zi, centre de reabilitare, centre de educaţie interculturală, servicii prietenoase copiilor etc.) | 2005-2007 | Ministerul Educaţiei, Tineretului şi Sportului, Ministerul Finanţelor, autorităţile administraţiei publice locale | ||
Elaborarea concepţiei privind organizarea şi funcţionarea taberelor de odihnă polifuncţionale (instruire, dezvoltare fizică, agrement, întremare a sănătăţii etc.) | 2006 | Ministerul Educaţiei, Tineretului şi Sportului, Ministerul Finanţelor, autorităţile administraţiei publice locale | ||
Elaborarea de programe speciale privind dezvoltarea competenţelor funcţionale pentru reuşita socială: comunicarea coerentă şi empatică, gîndirea analitică, luarea deciziilor şi asumarea responsabilităţilor etc. | 2005-2006 | Ministerul Educaţiei, Tineretului şi Sportului | ||
7. | Asigurarea instituţiilor de învăţămînt preuniversitar cu pedagogi competitivi | Implementarea unui nou model de pregătire iniţială şi formare continuă a cadrelor didactice prin:
implementarea unei noi culturi de predare-învăţare; aplicarea metodelor interactive; individualizarea instruirii | 2006-2007 | Ministerul Educaţiei, Tineretului şi Sportului |
Instituirea unui sistem de monitorizare a respectării prevederilor legislative cu referinţă la facilităţile acordate tinerilor specialişti din mediul rural | 2005-2008 | Ministerul Educaţiei, Tineretului şi Sportului, autorităţile administraţiei publice locale | ||
Crearea şi implementarea unui sistem de stimulare profesională a cadrelor didactice prin conferirea titlurilor onorifice pentru toate treptele de învăţămînt din sistemul educaţional | 2005-2006 | Ministerul Educaţiei, Tineretului şi Sportului, Ministerul Economiei şi Comerţului, Ministerul Finanţelor | ||
Asigurarea normativă pentru cadrele didactice care vor preda discipline curriculare în „circumscripţiile şcolare” | 2007 | Ministerul Educaţiei, Tineretului şi Sportului | ||
Formarea continuă a managerilor şcolari | 2005-2008 | Ministerul Educaţiei, Tineretului şi Sportului, autorităţile administraţiei publice locale | ||
Elaborarea unui nou concept de atestare a cadrelor didactice, orientat spre stimularea calităţii demersului educaţional | 2005-2006 | Ministerul Educaţiei, Tineretului şi Sportului | ||
Racordarea statelor-tip ale instituţiilor de învăţămînt pentru realizarea obiectivelor educaţionale | 2005-2006 | Ministerul Educaţiei, Tineretului şi Sportului, Ministerul Finanţelor, autorităţile administraţiei publice locale | ||
8. | Crearea condiţiilor pentru promovarea unui parteneriat al şcolii cu autorităţile administraţiei publice locale şi comunitatea locală | Crearea mecanismelor pentru instituirea unui sistem de învăţămînt participativ | 2006 | Ministerul Educaţiei, Tineretului şi Sportului, autorităţile administraţiei publice locale |
Crearea cadrului legislativ-normativ privind asistenţa comunitară în instituţiile de învăţămînt | 2006 | Ministerul Educaţiei, Tineretului şi Sportului, autorităţile administraţiei publice locale | ||
Promovarea proiectelor locale de dezvoltare a învăţămîntului cu participarea comunităţii şi de dezvoltare a comunităţii cu sprijinul învăţămîntului - "Şcoala comunităţii şi şcoala pentru comunitate" | 2005-2008 | Ministerul Educaţiei, Tineretului şi Sportului, autorităţile administraţiei publice locale | ||
9. | Integrarea şcolară şi socială a copiilor cu cerinţe educaţionale speciale | Organizarea serviciilor de asistenţă copiilor cu cerinţe educaţionale speciale în instituţiile de învăţămînt secundar general | 2005-2008 | Ministerul Educaţiei, Tineretului şi Sportului, Ministerul Protecţiei Sociale, Familiei şi Copilului, autorităţile administraţiei publice locale |
Crearea cadrului normativ-legislativ pentru organizarea, în baza şcolilor, a instruirii profesionale iniţiale pentru copiii cu cerinţe educaţionale speciale (grupe de meserii) şi asigurarea conexiunii cu piaţa locală a muncii | 2005-2007 | Ministerul Educaţiei, Tineretului şi Sportului, autorităţile administraţiei publice locale | ||
Elaborarea standardelor de îngrijire, educaţie, asistenţă medicală, recuperare, reabilitare a copiilor cu cerinţe educaţionale speciale | 2005-2007 | Ministerul Educaţiei, Tineretului şi Sportului, Ministerul Sănătăţii, autorităţile administraţiei publice locale | ||
10. | Reformarea sistemului naţional de evaluare a rezultatelor şcolare | Elaborarea concepţiei evaluării rezultatelor şcolare | 2005 | Ministerul Educaţiei, Tineretului şi Sportului, Ministerul Sănătăţii şi Protecţiei Sociale, autorităţile administraţiei publice locale, Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei |
Crearea Centrului Naţional de Evaluare a Rezultatelor Şcolare | 2005-2008 | Ministerul Educaţiei, Tineretului şi Sportului, Ministerul Finanţelor | ||
Perfecţionarea/modificarea sistemului de notare | 2006-2007 | Ministerul Educaţiei, Tineretului şi Sportului | ||
Asigurarea participării Republicii Moldova la evaluările internaţionale Repeat of the Third International Mathematics and Science Study at the Eight Grade (TIMSS), The Progress in International Reading Literacy Study (PIRLS), concursurile şi festivalurile internaţionale | 2005-2008 | Ministerul Educaţiei, Tineretului şi Sportului, Ministerul Culturii şi Turismului | ||
IV. ACŢIUNI PRIORITARE DE MODERNIZARE A FORMĂRII PROFESIONALE NONUNIVERSITARE
(învăţămîntul secundar profesional şi mediu de specialitate) | ||||
11. | Modernizarea procesului de formare profesională nonuniversitară | Optimizarea reţelei instituţiilor de formare profesională nonuniversitară | 2005-2008 | Ministerul Educaţiei, Tineretului şi Sportului, ministerele de resort |
Asigurarea normativă a funcţionării liceului profesional | 2005-2006 | Ministerul Educaţiei, Tineretului şi Sportului, ministerele de resort | ||
Diversificarea programelor de studii în conformitate cu nomenclatorul internaţional al ocupaţiilor (ISCO) şi necesităţile pieţei muncii | 2005-2007 | Ministerul Educaţiei, Tineretului şi Sportului, Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei, ministerele de resort | ||
Elaborarea şi implementarea unei curricule flexibile pentru formarea profesională, orientate spre asigurarea competenţelor profesionale şi generale pentru asigurarea accesului la următoarele trepte de instruire | 2005-2006 | Ministerul Educaţiei, Tineretului şi Sportului, Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei, ministerele de resort | ||
Renovarea bazei tehnico-materiale şi didactice a instituţiilor de învăţămînt secundar profesional şi mediu de specialitate | 2005-2008 | Ministerul Educaţiei, Tineretului şi Sportului, ministerele de resort | ||
Instituirea unui sistem de formare a cadrelor pentru pregătirea profesională nonuniversitară | 2005-2007 | Ministerul Educaţiei, Tineretului şi Sportului, ministerele de resort | ||
Elaborarea cadrului normativ privind organizarea şi desfăşurarea practicii de producere | 2005-2006 | Ministerul Educaţiei, Tineretului şi Sportului, ministerele de resort | ||
Elaborarea unui nou Nomenclator al domeniilor şi specializărilor pentru pregătirea cadrelor în sistemul de învăţămînt profesional nonuniversitar | 2006 | Ministerul Educaţiei, Tineretului şi Sportului, ministerele de resort | ||
Elaborarea şi implementarea standardelor profesionale de calificare în sistemul de învăţămînt profesional nonuniversitar | 2006-2008 | Ministerul Educaţiei, Tineretului şi Sportului, ministerele de resort | ||
V. ACŢIUNI PRIORITARE ÎN VEDEREA MODERNIZĂRII ÎNVĂŢĂMÎNTULUI SUPERIOR ŞI POSTUNIVERSITAR | ||||
12. | Asigurarea cadrului normativ de integrare europeană a învăţămîntului superior | Elaborarea cadrului normativ privind organizarea învăţămîntului superior în 2 cicluri | 2005 | Ministerul Educaţiei, Tineretului şi Sportului |
Aprobarea noului Nomenclator al domeniilor şi specializărilor pentru pregătirea cadrelor în instituţiile de învăţământ superior, elaborat conform exigenţelor europene şi cerinţelor pieţei muncii | 2005-2006 | Ministerul Educaţiei, Tineretului şi Sportului | ||
Elaborarea noului curriculum universitar. Definitivarea şi implementarea standardelor educaţionale şi profesionale în învăţămîntul superior | 2005-2008 | Ministerul Educaţiei, Tineretului şi Sportului, Ministerul Economiei şi Comerţului, ministerele de resort | ||
Elaborarea cadrului normativ de implementare a Sistemului European de Credite Transferabile (ECTS) | 2005-2007 | Ministerul Educaţiei, Tineretului şi Sportului, instituţiile de învăţămînt | ||
Implementarea Suplimentului la Diplomă | 2005 | Ministerul Educaţiei, Tineretului şi Sportului | ||
Crearea Centrului Naţional pentru Recunoaşterea Calificărilor (ENIC/NARIK) | 2006 | Ministerul Educaţiei, Tineretului şi Sportului | ||
Elaborarea cadrului normativ privind realizarea schimburilor interuniversitare de studenţi, cadre didactice şi cercetători | 2005-2006 | Ministerul Educaţiei, Tineretului şi Sportului | ||
Reconceptualizarea structurii şi conţinutului învăţămîntului postuniversitar, conform rigorilor europene | 2006-2008 | Ministerul Educaţiei, Tineretului şi Sportului, Academia de Ştiinţe a Moldovei | ||
13. | Asigurarea accesului la studii superioare de calitate | Perfecţionarea metodologiei admiterii în învăţămîntul superior în scopul selectării candidaţilor pe bază de merite şi vocaţie | 2005-2006 | Ministerul Educaţiei, Tineretului şi Sportului |
Instituirea sistemelor de management al calităţii în instituţiile de învăţămînt superior | 2005-2006 | Ministerul Educaţiei, Tineretului şi Sportului | ||
Constituirea comisiilor de experţi pe specializări pentru evaluarea conţinuturilor educaţionale în învăţămîntul superior şi reglementarea normativă a activităţii acestora | 2005-2006 | Ministerul Educaţiei, Tineretului şi Sportului | ||
Perfecţionarea metodologiei de organizare a procesului didactic în scopul individualizării traseului educaţional, asigurării flexibilităţii programului de studii | 2005-2006 | Ministerul Educaţiei, Tineretului şi Sportului | ||
Implementarea noilor tehnologii de predare-învăţare. Perfecţionarea metodologii evaluării cunoştinţelor în învăţămîntul superior | 2005-2007 | Ministerul Educaţiei, Tineretului şi Sportului, instituţiile de învăţămînt | ||
Includerea în Planul-cadru pentru învăţămîntul superior a disciplinelor care asigură dezvoltarea abilităţilor de comunicare: cultivarea limbii, comunicarea verbală/scrisă, însuşirea a cel puţin două limbi străine, instruire anticorupţie etc. | 2005-2006 | Ministerul Educaţiei, Tineretului şi Sportului, instituţiile de învăţămînt | ||
Asigurarea normativă a organizării şi desfăşurării practicii în învăţămîntul superior | 2005-2006 | Ministerul Educaţiei, Tineretului şi Sportului, instituţiile de învăţămînt | ||
Perfecţionarea sistemului actual de evaluare şi acreditare a instituţiilor de învăţămînt superior. Asigurarea transparenţei în procesele de evaluare şi acreditare a instituţiilor | 2005-2006 | Ministerul Educaţiei, Tineretului şi Sportului | ||
Instituirea evaluării interne, externe şi internaţionale ca instrumente de asigurare a calităţii | 2005-2006 | Ministerul Educaţiei, Tineretului şi Sportului | ||
Elaborarea şi implementarea unui plan de măsuri vizînd dezvoltarea activităţii de cercetare în instituţiile de învăţămînt superior | 2006-2008 | Academia de Ştiinţe a Moldovei, Ministerul Educaţiei, Tineretului şi Sportului | ||
Crearea Agenţiei Naţionale de Asigurare a Calităţii în Învăţămîntul Superior (cu competenţe în evaluare, acreditare şi promovare a calităţii) | 2006 | Ministerul Educaţiei, Tineretului şi Sportului | ||
Elaborarea Nomenclatorului specialităţilor ştiinţifice | 2006 | Academia de Ştiinţe a Moldovei | ||
14. | Îmbunătăţirea performanţelor personalului didactic şi a mecanismului de promovare şi motivare a lor | Crearea sistemului de formare continuă obligatorie a cadrelor universitare | 2006-2008 | Ministerul Educaţiei, Tineretului şi Sportului, Ministerul Finanţelor |
Elaborarea mecanismului de evaluare a performanţelor cadrelor didactice universitare | 2006 | Ministerul Educaţiei, Tineretului şi Sportului, ministerele de resort | ||
Perfecţionarea metodologiei de salarizare a personalului didactic din învăţămîntul superior în funcţie de performanţele profesionale | 2006 | Ministerul Educaţiei, Tineretului şi Sportului, Ministerul Finanţelor, Ministerul Economiei şi Comerţului, instituţiile de învăţămînt | ||
Instituirea concursurilor naţionale pentru ocuparea posturilor didactice în instituţiile de învăţămînt superior | 2006 | Ministerul Educaţiei, Tineretului şi Sportului | ||
Crearea mecanismelor de susţinere a mobilităţii cadrelor didactice | 2006 | Ministerul Educaţiei, Tineretului şi Sportului, ministerele de resort | ||
15. | Susţinerea social-economică a tineretului studios | Elaborarea cadrului normativ privind diversificarea surselor de finanţare a studiilor în învăţămîntul superior | 2005 | Ministerul Educaţiei, Tineretului şi Sportului, Ministerul Finanţelor |
Perfecţionarea sistemului actual de acordare a burselor prin diversificarea criteriilor de acordare a acestora şi categoriilor de burse în scopul motivării studenţilor pentru performanţe şi susţinerea celor socialmente dezavantajaţi, indiferent de forma de finanţare | 2005 | Ministerul Educaţiei, Tineretului şi Sportului, Ministerul Finanţelor | ||
Crearea cadrului normativ de antrenare activă a tinerilor în procesele de guvernare a instituţiilor de învăţămînt, ca parteneri în procesele decizionale | 2005 | Ministerul Educaţiei, Tineretului şi Sportului | ||
Elaborarea mecanismelor de inserţie a tinerilor pe piaţa muncii, pe parcursul studiilor şi după absolvire, prin:
încheierea contractelor între instituţiile de învăţămînt superior şi agenţii economici; crearea sistemelor informaţionale, a bazelor de date vizînd ofertele pe piaţa forţei de muncă; organizarea tîrgurilor locurilor de muncă etc. | 2005-2006 | Ministerul Economiei şi Comerţului, Ministerul Educaţiei, Tineretului şi Sportului, ministerele de resort | ||
16. | Asigurarea dezvoltării şi funcţionalităţii infrastructurii şi bazei didactice a învăţămîntului superior | Auditul şi diagnosticul bazei tehnico-materiale a instituţiilor de învăţămînt superior | 2005-2006 | Ministerul Educaţiei, Tineretului şi Sportului, ministerele de resort, instituţiile de învăţămînt |
Modernizarea infrastructurii universitare: crearea spaţiilor funcţionale de studii, de trai, odihnă şi agrement | 2005-2007 | Ministerul Educaţiei, Tineretului şi Sportului, ministerele de resort, instituţiile de învăţămînt | ||
Crearea bibliotecilor universitare de tip modern. Stabilirea normativelor de completare/ renovare permanentă a fondurilor de carte şi ediţii periodice din bibliotecile universitare şi prestare a serviciilor | 2006-2007 | Ministerul Educaţiei, Tineretului şi Sportului, ministerele de resort, instituţiile de învăţămînt | ||
Informatizarea procesului de studii şi cercetare ştiinţifică. Dotarea sălilor de studii cu echipament multimedia | 2005-2007 | Ministerul Educaţiei, Tineretului şi Sportului, ministerele de resort, instituţiile de învăţămînt | ||
Crearea bazei normative pentru stimularea investiţiilor în învăţămînt | 2005-2007 | Ministerul Educaţiei, Tineretului şi Sportului Ministerul Finanţelor, ministerele de resort | ||
Reexaminarea normelor sanitaro-igienice şi de securitate a vieţii studenţilor, stabilirea mecanismelor de instituire a responsabilităţii pentru respectarea acestora | 2005-2006 | Ministerul Educaţiei, Tineretului şi Sportului Ministerul Sănătăţii şi Protecţiei Sociale | ||
VI. INFORMATIZAREA SISTEMULUI EDUCAŢIONAL | ||||
17. | Implementarea tehnologiilor informaţionale şi comunicaţionale în sistemul educaţional | Implementarea Programului Prezidenţial "Salt", aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.1424 din 22 decembrie 2004 | 2005 | Ministerul Educaţiei, Tineretului şi Sportului, Ministerul Dezvoltării Informaţionale |
Elaborarea regulamentelor de organizare a proceselor de studii şi de evaluare a cunoştinţelor pentru instruirea asistată de calculator şi învăţămîntul la distanţă, bazat pe utilizarea pe scară largă a tehnologiilor informaţionale şi comunicaţionale | 2005-2006 | Ministerul Educaţiei, Tineretului şi Sportului | ||
Actualizarea planurilor de studii din învăţămîntul secundar profesional, mediu de specialitate şi superior în vederea formării abilităţilor de utilizare de către viitorii absolvenţi a tehnologiilor informaţionale şi comunicaţionale | 2005-2006 | Ministerul Educaţiei, Tineretului şi Sportului | ||
Dotarea tuturor instituţiilor de învăţămînt preuniversitar cu calculatoare | 2005 | Ministerul Educaţiei, Tineretului şi Sportului Ministerul Finanţelor, autorităţile administra-ţiei publice locale | ||
Crearea sistemului informaţional automatizat "Registrul de stat al educaţiei" | 2005 | Ministerul Educaţiei, Tineretului şi Sportului, Ministerul Dezvoltării Informaţionale | ||
18. | Informatizarea managementului educaţional la toate nivelurile sistemului de învăţămînt: primar, secundar general, secundar profesional, mediu de specialitate şi superior | Dotarea direcţiilor raionale învăţămînt, tineret şi sport cu calculatoare, conform Hotărîrii Guvernului nr.1424 din 22 decembrie 2004 | 2005-2006 | Autorităţile administraţiei publice locale |
Crearea centrului tehnologii informaţionale şi comunicaţionale în educaţie | 2005 | Ministerul Educaţiei, Tineretului şi Sportului | ||
Crearea şi dezvoltarea reţelei departamentale MoldEduNet | 2005-2006 | Ministerul Educaţiei, Tineretului şi Sportului, Ministerul Dezvoltării Informaţionale, autorităţile administraţiei publice locale | ||
Elaborarea şi implementarea produselor-program destinate funcţionării şi extinderii reţelei departamentale MoldEduNet | 2005-2007 | Ministerul Educaţiei, Tineretului şi Sportului, Ministerul Dezvoltării Informaţionale | ||
19. | Implementarea modulelor de instruire la distanţă şi a manualelor electronice în instituţiile-pilot din învăţămîntul universitar şi cel mediu de specialitate | Dezvoltarea infrastructurii necesare pentru implementarea învăţămîntului la distanţă | 2005-2007 | Ministerul Educaţiei, Tineretului şi Sportului |
Elaborarea produselor - program pentru instruirea asistată de calculator şi instruirea la distanţă | 2005-2008 | Ministerul Educaţiei, Tineretului şi Sportului | ||
Elaborarea de site-uri educaţionale destinate instruirii la distanţă | 2005-2008 | Ministerul Educaţiei, Tineretului şi Sportului | ||
Elaborarea şi implementarea modulelor de instruire la distanţă pentru disciplinele obligatorii şi opţionale | 2005-2008 | Ministerul Educaţiei, Tineretului şi Sportului | ||
Elaborarea şi editarea manualelor electronice | 2005-2008 | Ministerul Educaţiei, Tineretului şi Sportului | ||
Perfecţionarea cadrelor didactice în domeniul instruirii asistate de calculator şi învăţămîntului la distanţă | 2005-2007 | Ministerul Educaţiei, Tineretului şi Sportului | ||
20. | Asigurarea condiţiilor pentru ca fiecare absolvent al şcolii profesionale, colegiului, instituţiei de învăţămînt superior să cunoască şi să aplice tehnologiile informaţionale şi comunicaţionale în volumul prevăzut de ECDL (European Computer Driving Licence) | Elaborarea şi editarea manualelor şi a ghidurilor metodice pentru predarea disciplinei „Tehnologii informaţionale şi comunicaţionale” | 2005-2007 | Ministerul Educaţiei, Tineretului şi Sportului |
Perfecţionarea cadrelor didactice pentru predarea cursului „Tehnologii informaţionale şi comunicaţionale” | 2005-2007 | Ministerul Educaţiei, Tineretului şi Sportului | ||
Implementarea cursului „Tehnologii informaţionale şi comunicaţionale” în instituţiile de învăţămînt | 2005-2007 | Ministerul Educaţiei, Tineretului şi Sportului | ||
Crearea centrelor de certificare a cunoştinţelor conform cerinţelor ECDL | 2005-2006 | Ministerul Educaţiei, Tineretului şi Sportului | ||
VII. MODERNIZAREA MECANISMELOR DE FINANŢARE ŞI GESTIONARE A FINANŢELOR | ||||
21. | Modernizarea mecanismelor de finanţare a Sistemului educaţional | Elaborarea şi implementarea unui nou model de finanţare a unităţilor de învăţămînt | 2006-2007 | Ministerul Educaţiei, Tineretului şi Sportului, Ministerul Finanţelor |
Elaborarea mecanismelor de extindere a autonomiei instituţiilor de învăţămînt şi de sporire a responsabilităţii publice a acestora (utilizarea eficientă a resurselor financiare, administrarea raţională a patrimoniului public, stimularea conducătorilor pentru creşterea eficienţei utilizării banilor etc.) | 2006-2007 | Ministerul Educaţiei, Tineretului şi Sportului, Ministerul Finanţelor | ||
Perfecţionarea cadrului normativ privind utilizarea mijloacelor extrabugetare în vederea dezvoltării bazei tehnico-materiale şi didactice a instituţiilor de învăţămînt | 2005-2006 | Ministerul Educaţiei, Tineretului şi Sportului, Ministerul Finanţelor | ||
Elaborarea şi implementarea sistemului de contracte privind asistenţa financiară din partea statului şi repartizarea specialiştilor în cîmpul muncii conform obligaţiunilor asumate în contractul dintre student–autoritatea administraţiei publice locale-Patronat – Minister | 2005-2006 | Ministerul Educaţiei, Tineretului şi Sportului, Ministerul Finanţelor | ||
Elaborarea cadrului normativ privind organizarea şi desfăşurarea activităţii antreprenoriale a instituţiilor de învăţămînt superior şi de formare profesională nonuniversitară | 2006-2007 | Ministerul Educaţiei, Tineretului şi Sportului | ||
Stimularea creării consorţiilor (cooperativelor) interuniversitare, asocierea instituţiilor şi întreprinderilor pentru organizarea activităţilor de cercetare-dezvoltare | 2006-2008 | Ministerul Educaţiei, Tineretului şi Sportului |
[Programul modificat prin Hot.Guv. nr.462 din 24.03.2008, în vigoare 01.04.2008]