O R D I N
cu privire la efectuarea unor modificări şi completări
la Ordinul IFPS nr.299 din 2 mai 2012
nr. 1642 din 26.11.2014
Monitorul Oficial nr.386-396/1971 din 26.12.2014
* * *
În conformitate cu art.161 alin.(1) şi alin.(5) din titlul V şi art.190 alin.(5) al Codului fiscal nr.1163-XIII din 24 aprilie 1997 (republicat în Monitorul Oficial din 8 februarie 2007, ediţie specială) cu modificările şi completările ulterioare, precum şi în scopul asigurării evidenţei subdiviziunilor şi obiectelor impozabile, cît şi obligaţiile fiscale aferente acestora la bugetele unităţilor administrativ-teritoriale,
ORDON:
I. În Instrucţiunea aprobată prin Ordinul IFPS nr.299 din 2 mai 2012 (Monitorul Oficial nr.99-100 din 25 mai 2012) se efectuează modificări şi completări după cum urmează:
a) la pct.1 după sintagma “art.161 alin.(1)” se completează cu cuvintele “şi art.190 alin.(5)”;
b) la pct.3 se completează cu următoarele noţiuni:
“Subdiviziune – unitate structurală a întreprinderii, instituţiei, organizaţiei (filială, reprezentanţă, sucursală, secţie, magazin, depozit etc.), situată în afara locului ei de reşedinţă de bază, care exercită unele din atribuţiile acesteia.
Obiect impozabil – obiect al impunerii cu impozite şi taxe locale, care nu este subdiviziune”;
c) la pct.23 sintagma “desfăşoară activitate de întreprinzător prin intermediul reprezentanţei permanente” se substituie cu sintagma “dispun de reprezentanţă permanentă sau bază fixă pe teritoriul Republicii Moldova”;
d) pct.24 se completează cu o propoziţie nouă cu următorul conţinut: “În certificatul de atribuire a codului fiscal eliberat persoanei juridice nerezidente, care dispune de reprezentanţă sau bază fixă pe teritoriul Republicii Moldova, la rubrica “Contribuabilul” se indică denumirea acestuia din ţara sa de reşedinţă, urmată de codul fiscal din ţara sa de reşedinţă, iar la rubrica “S-a atribuit codul fiscal” se indică codul fiscal conform pct.10 lit.d) din prezenta Instrucţiune”;
e) la pct.52 subpunctul (2) se exclude lit.e);
f) se completează cu un capitol nou cu următorul conţinut:
“XI. ÎNREGISTRAREA SUBDIVIZIUNILOR/OBIECTELOR IMPOZABILE
57. Clasificatorul tipurilor subdiviziunilor/obiectelor impozabile este expus în anexa nr.14 la Instrucţiune.
58. Formularul Cererii/Constatării privind înregistrarea subdiviziunilor/obiectelor impozabile este expus în anexa nr.15 la Instrucţiune. Cererea/Constatarea se completează şi se bifează la rubrica respectivă de către:
a) contribuabil în procesul înregistrării subdiviziunilor/obiectelor impozabile;
b) organul fiscal, în cazul constatării subdiviziunilor/obiectelor impozabile neînregistrate de către contribuabil.
La înregistrarea datelor aferente subdiviziunilor sau obiectelor impozabile, contribuabilii sunt exoneraţi de obligaţia perfectării cererii conform cerinţelor pct.13 lit.b) din prezenta Instrucţiune.
59. Înregistrarea subdiviziunilor/obiectelor impozabile se efectuează pentru contribuabilii care au în componenţa lor subdiviziuni şi/sau obiecte impozabile, cel puţin una/unul.
60. Conform cerinţelor indicate în pct.59, în scopul asigurării corectitudinii evidenţei obligaţiilor fiscale pentru contribuabilii care au în componenţa lor subdiviziuni/obiecte impozabile, întreprinderile de bază ale acestora/sediile centrale se vor califica ca subdiviziuni. În acest sens, contribuabilul va indica informaţia necesară despre întreprinderea de bază/sediul central în cererea/constatarea privind înregistrarea subdiviziunilor/obiectelor impozabile.
61. La Cerere/Constatare contribuabilul va anexa documentele confirmative ce atestă dreptul de proprietate, chirie, arendă, folosinţă ş.a.
În cazul cînd contribuabilul deţine mai multe contracte de arendă asupra pămîntului, acesta anexează la cerere o confirmare eliberată de către primărie în care se va indica suprafaţa de pămînt (ha).
62. Cererile perfectate de către contribuabili privind înregistrarea subdiviziunilor/obiectelor impozabile sunt recepţionate de către organele fiscale de la locul de deservire al contribuabilului (întreprinderea de bază/sediul central).
63. Urmare a prelucrării cererilor/constatărilor privind înregistrarea subdiviziunilor/obiectelor impozabile, organul fiscal de la locul de deservire a contribuabilului (întreprinderea de bază/sediul central) emite certificatul privind înregistrarea subdiviziunilor/obiectelor impozabile conform modelului indicat în anexa nr.16 la Instrucţiune. Certificatul se emite în două exemplare: primul se va înmîna contra semnătură contribuabilului sau se va remite prin intermediul oficiului poştal, al doilea se va anexa la dosarul contribuabilului.
64. Certificatele eliberate se înregistrează separat în Registrul perfectat conform anexei nr.17 la Instrucţiune, în care în mod obligatoriu se va indica:
a) numărul de ordine;
b) data eliberării;
c) denumirea destinatarului, codul fiscal;
d) semnătura persoanei responsabile a contribuabilului ce confirmă recepţionarea certificatului.
65. Obiectelor impozabile nu sunt aplicabile prevederile art.255 din Codul fiscal.”;
e) se completează cu următoarele anexe:
Anexa nr.14
Clasificatorul tipurilor subdiviziunilor
| |||
Tipul subdivi- ziunii | Denumirea tipului subdiviziunii | Informaţie privind indicatorii | |
denumirea indicatorului | codul indicatorului | ||
01 | Filială | ||
02 | Depozit | ||
03 | Sediu central/întreprinderea de bază | ||
04 | Încăpere | ||
05 | Teritoriu | ||
06 | Teren | ||
07 | Secţie de producere | ||
08 | Alte obiecte | ||
09 | Alte obiecte | ||
10 | Alte obiecte | ||
11 | Magazin | Suprafaţa comercială (m2) | A |
12 | Bar/cafenea | Suprafaţa comercială (m2) | A |
13 | Centru comercial | Suprafaţa comercială (m2) | A |
nr. locuri arendate | L | ||
14 | Staţii PECO | Nr. de coloane distribuitoare | D |
15 | Farmacie, optică | Suprafaţa comercială (m2) | A |
16 | Pieţe | Suprafaţa comercială (m2) | A |
Suprafaţa imobilelor amplasate | B | ||
17 | Chioşc, gheretă, vitrine, pavilion | Suprafaţa comercială (m2) | A |
18 | Tonetă, tarabă | Suprafaţa comercială (m2) | A |
19 | Depozite comerciale (angro) | Suprafaţa comercială (m2) | A |
20 | Hotel | Criterii de clasificare (nr. de stele) | S |
nr. de paturi | P | ||
21 | Hotel – apartament | Criterii de clasificare (nr. de stele) | S |
nr. de paturi | P | ||
22 | Motel | Criterii de clasificare (nr. de stele) | S |
nr. de paturi | P | ||
23 | Pensiune, vilă turistică, sat tabără de vacanţă, bungalou, camping, hotel | Criterii de clasificare (nr. de stele) | S |
nr. de paturi | P | ||
24 | Restaurant | Suprafaţa comercială (m2) | A |
nr. de locuri | L | ||
25 | Cafenea, cofetărie, patiserie, grădină de vară (terasă), berărie, brasserie, bufet | Suprafaţa comercială (m2) | A |
nr. de locuri | L | ||
26 | Pizzerie | Suprafaţa comercială (m2) | A |
nr. de locuri | L | ||
27 | Spălătorii auto | Nr. de boxe | O |
28 | Centre/staţii de asistenţă tehnică a automobilelor | Nr. de locuri de prestare a serviciilor | R |
29 | Unităţi de prestare a serviciilor de vulcanizare şi balansare | Suprafaţa comercială (m2) | A |
nr. angajaţilor | E | ||
30 | Case de deservire socială | Suprafaţa comercială (m2) | A |
nr. angajaţilor | E | ||
31 | Ateliere pentru prestările de servicii de confecţionare şi reparaţie, unităţi pentru prestări de servicii de confecţionare şi reparaţie | Suprafaţa comercială (m2) | A |
nr. angajaţilor | E | ||
32 | Unităţi pentru prestarea serviciilor de închiriere: - a vestimentaţiei - a altor obiecte sau accesorii | Suprafaţa comercială (m2) | A |
nr. angajaţilor | E | ||
33 | Unităţi de recepţie a curăţătoriilor chimice, spălătorii | Suprafaţa comercială (m2) | A |
nr. angajaţilor | E | ||
34 | Agenţii de turism | Nr. angajaţilor | E |
35 | Agenţii imobiliare | Suprafaţa comercială (m2) | A |
nr. angajaţilor | E | ||
36 | Servicii funerare şi de confecţionare a coroanelor funebre | Suprafaţa comercială (m2) | A |
nr. angajaţilor | E | ||
37 | Frizerii | Nr. locurilor de deservire | L |
38 | Saloane cosmetice şi cabinete cosmetice | Nr. locurilor de deservire | L |
39 | Centre de agrement şi reabilitare | Suprafaţa comercială (m2) | A |
nr. locurilor de deservire | L | ||
40 | Saune şi băi | Suprafaţa comercială (m2) | A |
41 | Bazine de înot | Suprafaţa comercială (m2) | A |
42 | Complexe şi cluburi sportive | Suprafaţa comercială (m2) | A |
43 | Săli de computere | Nr. de computere | C |
44 | Librării | Suprafaţa comercială (m2) | A |
45 | Cazinouri, săli cu jocuri de noroc | Nr. meselor de joc | M |
nr. aparatelor de joc | J | ||
46 | Unitatea de transport pentru prestarea serviciilor de transport auto de călători pe teritoriul municipiilor, oraşelor şi satelor | Nr. unităţilor de transport Nr. de locuri în unitate | A B |
47 | Moară, oloiniţă | Nr. angajaţilor | E |
48 | Centru medical, centru de recuperare, cabinet stomatologic, alte servicii medicale | Nr. angajaţilor | E |
49 | Brutărie | Nr. angajaţilor | E |
50 | Butic | Nr. angajaţilor | E |
51 | Mină de piatră, carieră | ||
52 | Secţie confecţionare de ciment | Nr. angajaţilor | E |
53 | Unităţi de acordare a serviciilor de reparaţie, asamblare şi deservire a tehnicii de uz casnic | Nr. angajaţilor | E |
54 | Oficiu | Suprafaţa (m2) | A |
55 | Bloc locativ | Suprafaţa (m2) | A |
56 | Casa de schimb valutar | Nr. angajaţilor | E |
57 | Televiziune prin cablu | ||
58 | Imobil | Suprafaţa (m2) | A |
59 | Secţie comercială | Suprafaţa comercială (m2) | |
60 | Lombard | Suprafaţa comercială (m2) Nr. angajaţilor | |
61 | Obiecte acvatice (iazuri, lacuri) | Suprafaţa (ha) | A |
62 | Dispozitiv publicitar | Suprafaţa feţei (feţelor) dispozitiv publicitar (m2) | A |
63 | Teren cu destinaţie agricolă | Suprafaţa (ha) | A |
64 | Punct de primire a comenzilor | Nr. angajaţilor | E |
65 | Agenţia de publicitate | Nr. angajaţilor | E |
66 | Expoziţie | Suprafaţa (m2) | A |
67 | Şantier | Suprafaţa (m2) Nr. angajaţilor | A E |
68 | Cantină | Suprafaţa comercială (m2) | |
69 | Parcare | Nr. de locuri Suprafaţa (m2) | L |
70 | Casa de amanet | Nr. angajaţilor | E |
71 | Agenţia de asigurare | Nr. angajaţilor | E |
Anexa nr.15
Inspectoratul Fiscal de Stat ___________________ (denumirea organului fiscal)
CERERE/CONSTATARE privind înregistrarea subdiviziunilor/obiectelor impozabile nr. _______ din ________________
Contribuabilul ____________________________ (denumirea contribuabilului)
Codul fiscal ________________ telefonul de contact ________________
Informaţia despre subdiviziunile întreprinderii |
Nr. d/o a rîn- dului | Nr. d/o a subdivi- ziunii | Denu- mirea subdivi- ziunii | Nr. d/o a tipului subdivi- ziunii | Tipul subdivi- ziunii | Sediul subdi- viziunii pentru tipul indicat la col.5 | Codul statistic al loca- lităţii | Indicatori | Terme- nul de valabi- litate a Contrac- telor de arendă, chirie, posesie ş.a. | Data închiderii subdivi- ziunii | Data sistării subdivi- ziunii | Data reluării activităţii subdivi- ziunii | Denumirea agentului economic/ persoană fizică, c/f al căror dă în arendă, chirie, locaţiune |
|
codul* | valoa- rea |
||||||||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
__________________________________________ (semnătura contribuabilului sau a persoanei sale responsabile) |
L.Ş. (specimenele ştampilei) |
Menţiunea organului fiscal despre recepţionarea cererii |
__________________________________________ (numele, prenumele, semnătura funcţionarului fiscal)
|
____________________________________________ (numele, prenumele, semnătura şefului organului fiscal)
|
Anexa nr.16
CERTIFICAT privind înregistrarea subdiviziunilor/obiectelor impozabile nr. _______ din ________________
Inspectoratul Fiscal de Stat pe __________________________________________________ (denumirea subdiviziunii)
în corespundere cu articolul 5 punctul 29 din titlul I al Codului fiscal atribuie contribuabilului _____________________________________ codul fiscal _________ (denumirea contribuabilului)
corespunzător subdiviziunilor şi obiectelor impozabile din subordinea subdiviziunilor următoarele coduri:
| |||||||
Nr. d/o | Codul subdiviziunii/ obiectului impozabil | Denumirea subdiviziunii/ obiectului impozabil | Tipul subdiviziunii/ obiectului impozabil | Sediul subdiviziunii/ obiectului impozabil | Codul statistic al localităţii | Codul organului fiscal | Data înregistrării |
Şeful Inspectoratului _____________________________ numele, prenumele
L.Ş.
executor ________________ tel _____________________ |
Anexa nr.17
Inspectoratul Fiscal de Stat pe ___________________ (denumirea)
REGISTRUL certificatelor privind înregistrarea subdiviziunilor/obiectelor impozabile
| ||||
Nr. d/o | Data eliberării | Codul fiscal | Denumirea destinatarului | Semnătura persoanei responsabile a contribuabilului, ce confirmă recepţionarea certificatului |
2. Se abrogă Ordinul IFPS nr.222 din 13 decembrie 2004 privind atribuirea codurilor subdiviziunilor şi Ordinul IFPS nr.61 din 18 aprilie 2007 privind operarea modificărilor şi completărilor la Ordinul nr.222 din 13 decembrie 2004 şi Ordinul nr.21 din 2 februarie 2006.
3. Controlul asupra executării ordinului în cauză se pune în sarcina dlui Iuri Lichii, şef adjunct al IFPS.
4. Direcţia metodologie, evidenţă şi statistică fiscală va publica prezentul ordin în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
ŞEFUL INSPECTORATULUI | |
FISCAL PRINCIPAL DE STAT | Ion PRISĂCARU
|
Nr.1642. Chişinău, 26 noiembrie 2014. |