O R D I N

cu privire la efectuarea unor modificări şi completări

la Ordinul IFPS nr.299 din 2 mai 2012

 

nr. 1642  din  26.11.2014

 

Monitorul Oficial nr.386-396/1971 din 26.12.2014

 

* * *

În conformitate cu art.161 alin.(1) şi alin.(5) din titlul V şi art.190 alin.(5) al Codului fiscal nr.1163-XIII din 24 aprilie 1997 (republicat în Monitorul Oficial din 8 februarie 2007, ediţie specială) cu modificările şi completările ulterioare, precum şi în scopul asigurării evidenţei subdiviziunilor şi obiectelor impozabile, cît şi obligaţiile fiscale aferente acestora la bugetele unităţilor administrativ-teritoriale,

ORDON:

I. În Instrucţiunea aprobată prin Ordinul IFPS nr.299 din 2 mai 2012 (Monitorul Oficial nr.99-100 din 25 mai 2012) se efectuează modificări şi completări după cum urmează:

a) la pct.1 după sintagma “art.161 alin.(1)” se completează cu cuvintele “şi art.190 alin.(5)”;

b) la pct.3 se completează cu următoarele noţiuni:

“Subdiviziune – unitate structurală a întreprinderii, instituţiei, organizaţiei (filială, reprezentanţă, sucursală, secţie, magazin, depozit etc.), situată în afara locului ei de reşedinţă de bază, care exercită unele din atribuţiile acesteia.

Obiect impozabil – obiect al impunerii cu impozite şi taxe locale, care nu este subdiviziune”;

c) la pct.23 sintagma “desfăşoară activitate de întreprinzător prin intermediul reprezentanţei permanente” se substituie cu sintagma “dispun de reprezentanţă permanentă sau bază fixă pe teritoriul Republicii Moldova”;

d) pct.24 se completează cu o propoziţie nouă cu următorul conţinut: “În certificatul de atribuire a codului fiscal eliberat persoanei juridice nerezidente, care dispune de reprezentanţă sau bază fixă pe teritoriul Republicii Moldova, la rubrica “Contribuabilul” se indică denumirea acestuia din ţara sa de reşedinţă, urmată de codul fiscal din ţara sa de reşedinţă, iar la rubrica “S-a atribuit codul fiscal” se indică codul fiscal conform pct.10 lit.d) din prezenta Instrucţiune”;

e) la pct.52 subpunctul (2) se exclude lit.e);

f) se completează cu un capitol nou cu următorul conţinut:

“XI. ÎNREGISTRAREA SUBDIVIZIUNILOR/OBIECTELOR IMPOZABILE

57. Clasificatorul tipurilor subdiviziunilor/obiectelor impozabile este expus în anexa nr.14 la Instrucţiune.

58. Formularul Cererii/Constatării privind înregistrarea subdiviziunilor/obiectelor impozabile este expus în anexa nr.15 la Instrucţiune. Cererea/Constatarea se completează şi se bifează la rubrica respectivă de către:

a) contribuabil în procesul înregistrării subdiviziunilor/obiectelor impozabile;

b) organul fiscal, în cazul constatării subdiviziunilor/obiectelor impozabile neînregistrate de către contribuabil.

La înregistrarea datelor aferente subdiviziunilor sau obiectelor impozabile, contribuabilii sunt exoneraţi de obligaţia perfectării cererii conform cerinţelor pct.13 lit.b) din prezenta Instrucţiune.

59. Înregistrarea subdiviziunilor/obiectelor impozabile se efectuează pentru contribuabilii care au în componenţa lor subdiviziuni şi/sau obiecte impozabile, cel puţin una/unul.

60. Conform cerinţelor indicate în pct.59, în scopul asigurării corectitudinii evidenţei obligaţiilor fiscale pentru contribuabilii care au în componenţa lor subdiviziuni/obiecte impozabile, întreprinderile de bază ale acestora/sediile centrale se vor califica ca subdiviziuni. În acest sens, contribuabilul va indica informaţia necesară despre întreprinderea de bază/sediul central în cererea/constatarea privind înregistrarea subdiviziunilor/obiectelor impozabile.

61. La Cerere/Constatare contribuabilul va anexa documentele confirmative ce atestă dreptul de proprietate, chirie, arendă, folosinţă ş.a.

În cazul cînd contribuabilul deţine mai multe contracte de arendă asupra pămîntului, acesta anexează la cerere o confirmare eliberată de către primărie în care se va indica suprafaţa de pămînt (ha).

62. Cererile perfectate de către contribuabili privind înregistrarea subdiviziunilor/obiectelor impozabile sunt recepţionate de către organele fiscale de la locul de deservire al contribuabilului (întreprinderea de bază/sediul central).

63. Urmare a prelucrării cererilor/constatărilor privind înregistrarea subdiviziunilor/obiectelor impozabile, organul fiscal de la locul de deservire a contribuabilului (întreprinderea de bază/sediul central) emite certificatul privind înregistrarea subdiviziunilor/obiectelor impozabile conform modelului indicat în anexa nr.16 la Instrucţiune. Certificatul se emite în două exemplare: primul se va înmîna contra semnătură contribuabilului sau se va remite prin intermediul oficiului poştal, al doilea se va anexa la dosarul contribuabilului.

64. Certificatele eliberate se înregistrează separat în Registrul perfectat conform anexei nr.17 la Instrucţiune, în care în mod obligatoriu se va indica:

a) numărul de ordine;

b) data eliberării;

c) denumirea destinatarului, codul fiscal;

d) semnătura persoanei responsabile a contribuabilului ce confirmă recepţionarea certificatului.

65. Obiectelor impozabile nu sunt aplicabile prevederile art.255 din Codul fiscal.”;

e) se completează cu următoarele anexe:

 

Anexa nr.14

 

Clasificatorul tipurilor subdiviziunilor

 

Tipul
subdivi-
ziunii
Denumirea tipului subdiviziunii Informaţie privind indicatorii
denumirea indicatorului codul indicatorului
01Filială
02Depozit
03Sediu central/întreprinderea de bază
04Încăpere
05Teritoriu
06Teren
07Secţie de producere
08Alte obiecte
09Alte obiecte
10Alte obiecte
11MagazinSuprafaţa comercială (m2)A
12Bar/cafeneaSuprafaţa comercială (m2)A
13 Centru comercialSuprafaţa comercială (m2)A
nr. locuri arendateL
14Staţii PECONr. de coloane distribuitoareD
15Farmacie, opticăSuprafaţa comercială (m2)A
16 PieţeSuprafaţa comercială (m2)A
Suprafaţa imobilelor amplasateB
17Chioşc, gheretă, vitrine, pavilionSuprafaţa comercială (m2)A
18Tonetă, tarabăSuprafaţa comercială (m2)A
19Depozite comerciale (angro)Suprafaţa comercială (m2)A
20 HotelCriterii de clasificare (nr. de stele)S
nr. de paturiP
21 Hotel – apartamentCriterii de clasificare (nr. de stele)S
nr. de paturiP
22 MotelCriterii de clasificare (nr. de stele)S
nr. de paturiP
23 Pensiune, vilă turistică, sat tabără de vacanţă, bungalou, camping, hotelCriterii de clasificare (nr. de stele)S
nr. de paturiP
24 RestaurantSuprafaţa comercială (m2)A
nr. de locuriL
25 Cafenea, cofetărie, patiserie, grădină de vară (terasă), berărie, brasserie, bufetSuprafaţa comercială (m2)A
nr. de locuriL
26 PizzerieSuprafaţa comercială (m2)A
nr. de locuriL
27Spălătorii autoNr. de boxeO
28Centre/staţii de asistenţă tehnică a automobilelorNr. de locuri de prestare a serviciilorR
29 Unităţi de prestare a serviciilor de vulcanizare şi balansareSuprafaţa comercială (m2)A
nr. angajaţilorE
30 Case de deservire socialăSuprafaţa comercială (m2)A
nr. angajaţilorE
31 Ateliere pentru prestările de servicii de confecţionare şi reparaţie, unităţi pentru prestări de servicii de confecţionare şi reparaţieSuprafaţa comercială (m2)A
nr. angajaţilorE
32 Unităţi pentru prestarea serviciilor de închiriere:

- a vestimentaţiei

- a altor obiecte sau accesorii

Suprafaţa comercială (m2)A
nr. angajaţilorE
33 Unităţi de recepţie a curăţătoriilor chimice, spălătoriiSuprafaţa comercială (m2)A
nr. angajaţilorE
34Agenţii de turismNr. angajaţilorE
35 Agenţii imobiliareSuprafaţa comercială (m2)A
nr. angajaţilorE
36 Servicii funerare şi de confecţionare a coroanelor funebreSuprafaţa comercială (m2)A
nr. angajaţilorE
37FrizeriiNr. locurilor de deservireL
38Saloane cosmetice şi cabinete cosmeticeNr. locurilor de deservireL
39 Centre de agrement şi reabilitareSuprafaţa comercială (m2)A
nr. locurilor de deservireL
40Saune şi băiSuprafaţa comercială (m2)A
41Bazine de înotSuprafaţa comercială (m2)A
42Complexe şi cluburi sportiveSuprafaţa comercială (m2)A
43Săli de computereNr. de computereC
44LibrăriiSuprafaţa comercială (m2)A
45 Cazinouri, săli cu jocuri de norocNr. meselor de jocM
nr. aparatelor de jocJ
46Unitatea de transport pentru prestarea serviciilor de transport auto de călători pe teritoriul municipiilor, oraşelor şi satelorNr. unităţilor de transport
Nr. de locuri în unitate
A
B
47Moară, oloiniţăNr. angajaţilorE
48Centru medical, centru de recuperare, cabinet stomatologic, alte servicii medicaleNr. angajaţilorE
49BrutărieNr. angajaţilorE
50ButicNr. angajaţilorE
51Mină de piatră, carieră
52Secţie confecţionare de cimentNr. angajaţilorE
53Unităţi de acordare a serviciilor de reparaţie, asamblare şi deservire a tehnicii de uz casnicNr. angajaţilorE
54OficiuSuprafaţa (m2)A
55Bloc locativSuprafaţa (m2)A
56Casa de schimb valutarNr. angajaţilorE
57Televiziune prin cablu
58ImobilSuprafaţa (m2)A
59Secţie comercialăSuprafaţa comercială (m2)
60LombardSuprafaţa comercială (m2)
Nr. angajaţilor
61Obiecte acvatice (iazuri, lacuri)Suprafaţa (ha)A
62Dispozitiv publicitarSuprafaţa feţei (feţelor) dispozitiv publicitar (m2)A
63Teren cu destinaţie agricolăSuprafaţa (ha)A
64Punct de primire a comenzilorNr. angajaţilorE
65Agenţia de publicitateNr. angajaţilorE
66ExpoziţieSuprafaţa (m2)A
67ŞantierSuprafaţa (m2)
Nr. angajaţilor
A
E
68CantinăSuprafaţa comercială (m2)
69ParcareNr. de locuri
Suprafaţa (m2)
L
70Casa de amanetNr. angajaţilorE
71Agenţia de asigurareNr. angajaţilorE

 

 

Anexa nr.15

 

Inspectoratul Fiscal de Stat ___________________

(denumirea organului fiscal)

 

CERERE/CONSTATARE

privind înregistrarea subdiviziunilor/obiectelor impozabile

nr. _______ din ________________

 

Contribuabilul ____________________________

(denumirea contribuabilului)

 

 

Codul fiscal ________________ telefonul de contact ________________

 

 

Informaţia despre subdiviziunile întreprinderii

 

Nr. d/o
a rîn-
dului
Nr. d/o
a subdivi-
ziunii
Denu-
mirea
subdivi-
ziunii
Nr. d/o
a tipului
subdivi-
ziunii
Tipul subdivi-
ziunii
Sediul
subdi-
viziunii
pentru
tipul
indicat
la
col.5
Codul
statistic
al
loca-
lităţii
Indicatori Terme-
nul de
valabi-
litate a
Contrac-
telor de
arendă,
chirie,
posesie
ş.a.
Data
închiderii
subdivi-
ziunii
Data
sistării
subdivi-
ziunii
Data reluării
activităţii
subdivi-
ziunii
Denumirea
agentului
economic/
persoană
fizică, c/f
al căror dă
în arendă,
chirie,
locaţiune
codul*valoa-
rea
1234567891011121314

 

__________________________________________

(semnătura contribuabilului sau a persoanei sale responsabile)

 

 

L.Ş.

(specimenele ştampilei)

Menţiunea organului fiscal despre recepţionarea cererii

__________________________________________

(numele, prenumele, semnătura funcţionarului fiscal)

 

 

____________________________________________

(numele, prenumele, semnătura şefului organului fiscal)

 

 

 

Anexa nr.16

 

CERTIFICAT

privind înregistrarea subdiviziunilor/obiectelor impozabile

nr. _______ din ________________

 

 

Inspectoratul Fiscal de Stat pe __________________________________________________

(denumirea subdiviziunii)

 

în corespundere cu articolul 5 punctul 29 din titlul I al Codului fiscal

atribuie contribuabilului _____________________________________ codul fiscal _________

(denumirea contribuabilului)

 

corespunzător subdiviziunilor şi obiectelor impozabile din subordinea subdiviziunilor următoarele coduri:

 

Nr.
d/o
Codul subdiviziunii/ obiectului impozabilDenumirea subdiviziunii/ obiectului impozabilTipul subdiviziunii/ obiectului impozabilSediul subdiviziunii/ obiectului impozabilCodul statistic al localităţiiCodul organului fiscalData înregistrării
 
 
 
 
 
 
 
 

 

Şeful Inspectoratului _____________________________ numele, prenumele

 

L.Ş.

 

executor ________________

tel _____________________

 

 

Anexa nr.17

 

Inspectoratul Fiscal de Stat pe ___________________

(denumirea)

 

 

REGISTRUL

certificatelor privind înregistrarea subdiviziunilor/obiectelor impozabile

 

Nr.
d/o
Data eliberăriiCodul fiscalDenumirea destinataruluiSemnătura persoanei responsabile a contribuabilului, ce confirmă recepţionarea certificatului
 
 
 
 
 
 
 
 

 

2. Se abrogă Ordinul IFPS nr.222 din 13 decembrie 2004 privind atribuirea codurilor subdiviziunilor şi Ordinul IFPS nr.61 din 18 aprilie 2007 privind operarea modificărilor şi completărilor la Ordinul nr.222 din 13 decembrie 2004 şi Ordinul nr.21 din 2 februarie 2006.

3. Controlul asupra executării ordinului în cauză se pune în sarcina dlui Iuri Lichii, şef adjunct al IFPS.

4. Direcţia metodologie, evidenţă şi statistică fiscală va publica prezentul ordin în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.

ŞEFUL INSPECTORATULUI
FISCAL PRINCIPAL DE STAT Ion PRISĂCARU

 

Nr.1642. Chişinău, 26 noiembrie 2014.