H O T Ă R Î R E

cu privire la aprobarea unor regulamente

nr. 639  din  05.06.2006

Monitorul Oficial nr.95-97/700 din 23.06.2006

* * *

Notă: Pe tot parcursul textului cuvintele „ajutor de şomaj”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvintele „indemnizaţie de şomaj”, la forma gramaticală corespunzătoare, conform Hot.Guv. nr.46 din 24.01.2024, în vigoare 31.01.2024

 

Întru realizarea prevederilor lit.c) şi d) alin.(2) art.4 din Legea nr.39-XVI din 2 martie 2006 privind instituirea unor măsuri suplimentare de susţinere a activităţii de întreprinzător desfăşurate în localităţile din stînga Nistrului ale raionului Dubăsari (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2006, nr.51-54, art.215), Guvernul

HOTĂRĂŞTE:

Se aprobă:

Regulamentul privind acordarea indemnizaţiei de şomaj şi alocaţiei de integrare sau reintegrare profesională deţinătorilor de terenuri agricole situate după traseul Rîbniţa-Tiraspol, conform anexei nr.2.

[Partea dispozitivă modificată prin Hot.Guv. nr.46 din 24.01.2024, în vigoare 31.01.2024]

 

PRIM-MINISTRUVasile TARLEV

Contrasemnează:
Ministrul economiei şi comerţuluiValeriu Lazăr
Ministrul finanţelorMihail Pop

Chişinău, 5 iunie 2006.
Nr.639.

 

[Anexa nr.1 abrogată prin Hot.Guv. nr.567 din 21.05.2007, în vigoare 01.06.2007]

Anexa nr.2

la Hotărîrea Guvernului

nr.639 din 5 iunie 2006

REGULAMENT

privind acordarea indemnizaţiei de şomaj şi alocaţiei de

integrare sau reintegrare profesională deţinătorilor de

terenuri agricole situate după traseul Rîbniţa-Tiraspol

 

1. Regulamentul privind acordarea indemnizaţiei de şomaj şi alocaţiei de integrare sau reintegrare profesională deţinătorilor de terenuri agricole situate după traseul Rîbniţa-Tiraspol (în continuare - Regulament) este elaborat în baza prevederilor Legii nr.39-XVI din 2 martie 2006 privind instituirea unor măsuri suplimentare de susţinere a activităţii de întreprinzător desfăşurate în localităţile din stînga Nistrului ale raionului Dubăsari ((Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2006, nr.51-54, art.215) (în continuare - Lege).

2. Regulamentul determină modul de stabilire şi plată a indemnizaţiei de şomaj şi alocaţiei de integrare sau reintegrare profesională unei categorii de beneficiari prevăzuţi la alin.(4) art.3 din Lege - deţinători de terenuri agricole situate după traseul Rîbniţa-Tiraspol, în cazul limitării accesului la aceste terenuri, pînă la înlăturarea consecinţelor limitării accesului la terenurile menţionate.

3. Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă, prin intermediul subdiviziunii teritoriale de ocupare a forţei de muncă (în continuare – subdiviziune teritorială) înregistrează, în calitate de şomer cu statut special, deţinătorul de terenuri agricole situate după traseul Rîbniţa-Tiraspol, în cazul limitării accesului la aceste terenuri, care îndeplineşte cumulativ următoarele condiţii:

a) are vârsta cuprinsă între 16 ani şi vârsta stabilită pentru obţinerea dreptului la pensie pentru limită de vârstă;

b) este aptă pentru prestarea unei munci;

c) nu are un loc de muncă;

d) nu studiază la o formă de învăţămînt cu frecvenţă;

e) caută activ un loc de muncă atît în mod individual, cît şi prin intermediul subdiviziunii teritoriale, precum şi este disponibilă să înceapă activitatea de muncă;

f) are acces limitat la cel puţin 50% din terenul agricol deţinut.

Înregistrarea şomerului cu statut special se efectuează la prezentarea, suplimentar la actele prevăzute de legislaţia în vigoare pentru înregistrarea şomerului, a unui certificat ce consemnează statutul lui, eliberat gratuit de către autorităţile administraţiei publice locale, conform modelului din anexa nr.1.

[Pct.3 modificat prin Hot.Guv. nr.46 din 24.01.2024, în vigoare 31.01.2024]

[Pct.3 în redacţia Hot.Guv. nr.1202 din 05.12.2018, în vigoare 10.02.2019]

 

31. Subdiviziunea teritorială va înregistra, în calitate de şomeri cu statut special, şi angajaţii agenţilor economici – deţinători de terenuri agricole, situate după traseul Rîbniţa-Tiraspol, cu condiţia că aceştia au acces limitat la cel puţin 50% din terenul agricol deţinut. Înregistrarea se efectuează la prezentarea, suplimentar la actele prevăzute de legislaţie pentru înregistrarea şomerului, a certificatului ce consemnează statutul lui, eliberat gratuit de către agentul economic, conform anexei nr.3.

Periodic, către data de întîi a fiecărei luni, agenţii economici menţionaţi vor prezenta subdiviziunii teritoriale listele angajaţilor, confirmate de către primarul localităţii şi coordonate cu preşedintele raionului.

[Pct.31 modificat prin Hot.Guv. nr.1202 din 05.12.2018, în vigoare 10.02.2019]

[Pct.31 introdus prin Hot.Guv. nr.1100 din 09.10.2007, în vigoare 19.10.2007]

 

4. Şomerii cu statut special au următoarele obligaţii:

a) să se prezinte la subdiviziunea teritorială pentru a i se oferi servicii de mediere, cel puţin o dată la 30 de zile calendaristice;

b) să comunice subdiviziunii teritoriale, în termen de 3 zile lucrătoare, orice modificare a condiţiilor care au condus la stabilirea drepturilor de beneficiar;

c) să beneficieze de serviciile care stimulează ocuparea forţei de muncă, oferite de subdiviziunea teritorială;

d) să caute activ un loc de muncă corespunzător, vizitînd în acest scop angajatorii, inclusiv de sine stătător ori prezentîndu-se la subdiviziunea teritorială, conform programului stabilit;

e) să participe la lucrări agricole şi în folosul comunităţii sau, în caz de necesitate, şi la alte lucrări de utilitate comună la nivel de alte comunităţi din raion cel puţin 15 zile lunar, începînd cu data de întîi a lunii următoare celei în care a început plata indemnizaţiei de şomaj sau alocaţie, fapt confirmat de către preşedintele raionului în temeiul informaţiei parvenite de la organele competente responsabile de organizarea lucrărilor menţionate, conform anexei nr.4. În caz de neîndeplinire nemotivată a obligaţiei prezentului punct sau în cazul în care autorităţile publice locale nu dispun la acel moment de lucrări publice plata se suspendă, iar restabilirea are loc în temeiul demersului scris al preşedintelui raionului.

[Pct.4 modificat prin Hot.Guv. nr.46 din 24.01.2024, în vigoare 31.01.2024]

[Pct.4 modificat prin Hot.Guv. nr.1202 din 05.12.2018, în vigoare 10.02.2019]

[Pct.4 completat prin Hot.Guv. nr.897 din 13.11.2013, în vigoare 15.11.2013]

[Pct.4 completat prin Hot.Guv. nr.1100 din 09.10.2007, în vigoare 01.11.2007]

 

41. Primăriile localităţilor din partea stîngă a Nistrului ale raionului Dubăsari au următoarele obligaţii:

a) să prezinte subdiviziunii teritoriale, la data de întîi a fiecărei luni, în comun cu agenţii economici menţionaţi, inclusiv gospodăriile ţărăneşti, actele de îndeplinire a lucrărilor agricole sau în folosul comunităţii, cu descrierea detaliată a tipului şi volumului de lucrări executate, a numărului de zile lucrate efectiv, a calităţii lucrărilor executate, confirmate de către primarul localităţii;

b) să organizeze lucrări în folosul comunităţii prin instituirea evidenţei zilnice cu justificarea lucrărilor efectuate, numind o persoană responsabilă de organizarea lucrărilor, care va întocmi lunar tabelul de pontaj privind evidenţa şomerilor antrenaţi la lucrările în folosul comunităţii şi va verifica lucrările executate;

c) să elaboreze planuri anuale ale lucrărilor publice necesare a fi realizate în raionul Dubăsari, aprobat de preşedintele raionului. Planurile anuale ale lucrărilor publice vor fi actualizate lunar, în caz de necesitate.

[Pct.41 modificat prin Hot.Guv. nr.1202 din 05.12.2018, în vigoare 10.02.2019]

[Pct.41 introdus prin Hot.Guv. nr.897 din 13.11.2013, în vigoare 15.11.2013]

 

5. Şomerii cu statut special care au lucrat şi au realizat un stagiu de cotizare de cel puţin 12 luni calendaristice în ultimele 24 de luni calendaristice premergătoare datei înregistrării ca şomer cu statut special, beneficiază de indemnizaţie de şomaj în cuantum de 700 lei.

Stagiul de cotizare se confirmă în baza informaţiei din Registrul de stat al evidenţei individuale în sistemul public de asigurări sociale.

[Pct.5 în redacţia Hot.Guv. nr.1202 din 05.12.2018, în vigoare 10.02.2019]

[Pct.5 modificat prin Hot.Guv. nr.897 din 13.11.2013, în vigoare 15.11.2013]

[Pct.5 modificat prin Hot.Guv. nr.1100 din 09.10.2007, în vigoare 19.10.2007]

 

6. Şomerii cu statut special, care nu au lucrat sau au realizat un stagiu de cotizare mai puţin de 12 luni calendaristice în ultimele 24 de luni calendaristice premergătoare datei înregistrării, beneficiază de alocaţie de integrare sau reintegrare profesională în cuantum de 400 lei.

[Pct.6 modificat prin Hot.Guv. nr.1202 din 05.12.2018, în vigoare 10.02.2019]

[Pct.6 modificat prin Hot.Guv. nr.897 din 13.11.2013, în vigoare 15.11.2013]

 

7. Indemnizaţia de şomaj şi alocaţia de integrare sau reintegrare profesională şomerilor cu statut special se stabilesc pe perioada de pînă la înlăturarea consecinţelor limitării accesului la terenurile menţionate, fapt confirmat de preşedintele raionului.

[Pct.7 modificat prin Hot.Guv. nr.1100 din 09.10.2007, în vigoare 19.10.2007]

 

8. Dreptul la indemnizaţia de şomaj şi alocaţia de integrare sau reintegrare profesională şomerilor cu statut special se stabileşte de către subdiviziunea teritorială de la data înregistrării cu statut de şomer.

Modul de ţinere a evidenţei şomerilor cu statut special, procedura de acordare, achitare, suspendare, anulare a suspendării, repunere în plată şi de încetare a plăţii indemnizaţiei de şomaj şi alocaţiei de integrare sau reintegrare profesională, precum şi cea de emitere şi înregistrare a ordinelor corespunzătoare sînt analogice cu cele aprobate pentru şomeri.

În cazul în care persoana cu statut special a beneficiat anterior de indemnizaţie de şomaj şi se înregistrează repetat la subdiviziunea teritorială, ea poate beneficia de acesta doar dacă, după încetarea plăţii indemnizaţiei de şomaj, s-a aflat în raporturi de muncă şi a realizat un stagiu de cotizare de cel puţin 12 luni calendaristice în ultimele 24 de luni calendaristice premergătoare datei înregistrării.

Stabilirea cuantumului şi evidenţa plăţii indemnizaţiei de şomaj şi a alocaţiei de integrare sau reintegrare profesională se efectuează de către Casa Naţională de Asigurări Sociale, începînd cu 10 februarie 2019, în baza datelor din decizia privind stabilirea dreptului la indemnizaţie de şomaj şi alocaţie de integrare sau reintegrare profesională, aprobată de către subdiviziunea teritorială.

Indemnizaţia de şomaj se suspendă/încetează sau se restabileşte şi se acordă repetat de către Casa Naţională de Asigurări Sociale în baza datelor din decizia privind suspendarea, încetarea sau restabilirea şi acordarea repetată a indemnizaţiei de şomaj şi a alocaţiei de integrare sau reintegrare profesională, aprobată de către subdiviziunea teritorială.

[Pct.8 modificat prin Hot.Guv. nr.46 din 24.01.2024, în vigoare 31.01.2024]

[Pct.8 modificat prin Hot.Guv. nr.898 din 14.12.2020, în vigoare 01.01.2021]

[Pct.8 modificat prin Hot.Guv. nr.1202 din 05.12.2018, în vigoare 10.02.2019]

[Pct.8 completat prin Hot.Guv. nr.897 din 13.11.2013, în vigoare 15.11.2013]

 

9. Cheltuielile ocazionate de plata indemnizaţiei de şomaj se efectuează în limitele mijloacelor prevăzute anual în bugetul asigurărilor sociale de stat.

[Pct.9 în redacţia Hot.Guv. nr.1202 din 05.12.2018, în vigoare 10.02.2019]

 

10. Cheltuielile ocazionate de plata alocaţiei de integrare sau reintegrare profesională se efectuează în limitele transferurilor de la bugetul de stat la bugetul asigurărilor sociale de stat, prin intermediul Casei Naţionale de Asigurări Sociale.

[Pct.10 în redacţia Hot.Guv. nr.1202 din 05.12.2018, în vigoare 10.02.2019]

 

11. Datele din deciziile adoptate privind stabilirea dreptului la indemnizaţia de şomaj şi a alocaţiei de integrare sau reintegrare profesională, precum şi din deciziile de suspendare, încetare, restabilire şi acordarea repetată a indemnizaţiei de şomaj şi a alocaţiei de integrare sau reintegrare profesională se furnizează de către Agenţie, în formă electronică, Casei Naţionale de Asigurări Sociale prin intermediul platformei de interoperabilitate (MConnect).

[Pct.11 modificat prin Hot.Guv. nr.898 din 14.12.2020, în vigoare 01.01.2021]

[Pct.11 în redacţia Hot.Guv. nr.1202 din 05.12.2018, în vigoare 10.02.2019]

 

[Pct.12 abrogat prin Hot.Guv. nr.898 din 14.12.2020, în vigoare 01.01.2021]

[Pct.12 în redacţia Hot.Guv. nr.1202 din 05.12.2018, în vigoare 10.02.2019]

 

13. Plata indemnizaţiei de şomaj şi alocaţiei de integrare sau reintegrare profesională se efectuează lunar, pentru luna precedentă, prin modalitatea de plată selectată de beneficiar şi disponibilă în cadrul serviciului guvernamental de plăţi electronice (MPay). Sumele indemnizaţiei de şomaj şi alocaţiei de integrare sau reintegrare profesională stabilite şi neprimite de beneficiar în decurs de 12 luni consecutive se suspendă şi se achită retroactiv pe un termen ce nu depăşeşte trei ani premergători lunii adresării, dar nu mai devreme de luna suspendării, în baza cererii depuse de către beneficiar la Casa Naţională de Asigurări Socială.

[Pct.13 în redacţia Hot.Guv. nr.898 din 14.12.2020, în vigoare 01.01.2021]

[Pct.13 în redacţia Hot.Guv. nr.1202 din 05.12.2018, în vigoare 10.02.2019]

 

14. Perioada de primire a indemnizaţiei de şomaj şi a alocaţiei de integrare sau reintegrare profesională se include în stagiul de cotizare.

[Pct.14 modificat prin Hot.Guv. nr.1202 din 05.12.2018, în vigoare 10.02.2019]

 

15. Sumele plătite fără temei legal, cu titlu de indemnizaţie de şomaj sau alocaţie de integrare sau reintegrare profesională, şi debitele create în condiţiile prezentului Regulament, ca urmare a prezentării unor documente false sau a încadrării în muncă fără a informa subdiviziunea teritorială, se recuperează de la persoanele care le-au primit în mod fraudulos.

Sumele nerecuperate de la beneficiarii decedaţi nu se urmăresc şi se trec la cheltuieli, în baza deciziei comisiei Casei Naţionale de Asigurări Sociale.

Funcţionarii instituţiilor implicate, din a căror vină au fost stabilite şi plătite fraudulos sume din bugetul asigurărilor sociale de stat, ca urmare a nerespectării prevederilor legislaţiei în vigoare, sînt obligaţi să le restituie.

[Pct.15 completat prin Hot.Guv. nr.46 din 24.01.2024, în vigoare 31.01.2024]

[Pct.15 modificat prin Hot.Guv. nr.1202 din 05.12.2018, în vigoare 10.02.2019]

 

16. Sumele plătite nelegitim se restituie integral Casei Naţionale de Asigurări Sociale care a efectuat plata. Încasarea se efectuează în temeiul deciziei Casei Naţionale de Asigurări Sociale.

Sumele rămase nerecuperate se urmăresc pe cale judiciară.

[Pct.16 modificat prin Hot.Guv. nr.1202 din 05.12.2018, în vigoare 10.02.2019]

 

161. Sumele cu titlu de indemnizaţie de şomaj sau alocaţie de integrare sau reintegrare profesională primite necuvenit de către beneficiari, persoanele terţe, care nu pot fi urmărite, la expirarea termenului de prescripţie de 3 ani, după întreprinderea măsurilor de recuperare, se trec la cheltuieli în baza deciziei comisiei Casei Naţionale de Asigurări Sociale.

[Pct.161 introdus prin Hot.Guv. nr.46 din 24.01.2024, în vigoare 31.01.2024]

 

17. Litigiile privind modul de soluţionare a cererilor pentru acordarea indemnizaţiei de şomaj şi a alocaţiei de integrare sau reintegrare profesională se soluţionează de către Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă, după caz, de către Casa Naţională de Asigurări Sociale, precum şi de către instanţele judecătoreşti, în modul stabilit de legislaţia în vigoare.

[Pct.17 completat prin Hot.Guv. nr.1202 din 05.12.2018, în vigoare 10.02.2019]

 

 

Anexa nr.1

la Regulamentul privind acordarea

indemnizaţiei de şomaj şi alocaţiei de

integrare sau reintegrare profesională

deţinătorilor de terenuri agricole

situate după traseul Rîbniţa-Tiraspol

 

Model

 

PRIMĂRIA ____________________________

 

CERTIFICAT

pentru a fi prezentat Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă

nr. _______ din___________200___

 

eliberat dlui/dnei _______________________________________________________________________,

 

buletinul de identitate: ____________________________________________________________________,

 

precum că este deţinător de teren agricol, în mărime de __ ha, din care __ ha sînt situate după traseul Rîbniţa-Tiraspol şi accesul la acestea este limitat.

 

Primar _______________

 

L.Ş.

[Anexa nr.1 modificată prin Hot.Guv. nr.1202 din 05.12.2018, în vigoare 10.02.2019]

 

 

Anexa nr.2

la Regulamentul privind acordarea

indemnizaţiei de şomaj şi alocaţiei de

integrare sau reintegrare profesională

deţinătorilor de terenuri agricole

situate după traseul Rîbniţa-Tiraspol

DAREA DE SEAMĂ

privind plata indemnizaţiei de şomaj şi a alocaţiei de integrare sau reintegrare profesională

deţinătorilor de terenuri agricole situate după traseul Rîbniţa-Tiraspol,

la data de __________ 200__

 

[Anexa nr.2 abrogată prin Hot.Guv. nr.898 din 14.12.2020, în vigoare 01.01.2021]

Anexa nr.3

la Regulamentul privind acordarea

indemnizaţiei de şomaj şi alocaţiei de

integrare şi reintegrare profesională

deţinătorilor de terenuri agricole

situate după traseul Rîbniţa-Tiraspol
 

 

Agentul economic ____________________________

 

CERTIFICAT

spre a fi prezentat Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă

nr. _______ din___________200___

 

eliberat dlui/dnei _________________________________________________________________________,

 

buletinul de identitate: ____________________________________________________________________,

 

precum că în prezent este angajat la agentul economic _________________________________________

 

Director_______________

 

L.Ş.

[Anexa nr.3 modificată prin Hot.Guv. nr.1202 din 05.12.2018, în vigoare 10.02.2019]

[Anexa nr.3 introdusă prin Hot.Guv. nr.1100 din 09.10.2007, în vigoare 19.10.2007]

 

 

Anexa nr.4

la Regulamentul privind acordarea ajutorului de

şomaj şi alocaţiei de integrare sau reintegrare

profesională deţinătorilor de terenuri agricole

situate după traseul Rîbniţa-Tiraspol

 

APROBAT:

Preşedintele raionului Dubăsari

L.Ş._________________________

(numele, prenumele, semnătura)

 

Prezenta listă confirmă statutul de beneficiar de indemnizaţie de şomaj sau alocaţie de integrare sau reintegrare profesională şi serveşte drept temei de plată sau încetarea plăţii.

 

LISTA

şomerilor cu statut special, beneficiari de indemnizaţie de şomaj

şi alocaţie de integrare sau reintegrare profesională

pentru luna _________________20______

 

Primăria, agentul economic ___________________________________

 

Nr.
d/o
Numele, prenumele, patronimicul şomerului cu
statut special
Numărul de identificareNumărul
fişei de înregistrare
Lucrări agricole sau în folosul comunităţii efectuate Beneficiază de indemnizaţie de şomaj şi alocaţie de integrare sau reintegrare profesională: da/nu
tipul şi volumul lucrărilornumărul de zile lucrate
 
 

Primarul _______________________________________________

(semnătura)

 

Conducătorul agentului economic __________________________

(semnătura)

 

 

[Anexa nr.4 în redacţia Hot.Guv. nr.897 din 13.11.2013, în vigoare 15.11.2013]

[Anexa nr.4 introdusă prin Hot.Guv. nr.1100 din 09.10.2007, în vigoare 19.10.2007]