H O T Ă R Î R E

cu privire la unitatea de analiză, monitorizare şi evaluare a politicilor din cadrul

organelor centrale de specialitate ale administraţiei publice

 

nr. 710  din  23.06.2006

 

Monitorul Oficial nr.98-101/756 din 30.06.2006

 

* * *

Abrogat: 16.03.2010

Hotărîrea Guvernului nr.168 din 09.03.2010

 

În scopul consolidării capacităţilor de planificare strategică, analiză, monitorizare şi evaluare a politicilor orientate spre realizarea obiectivelor Strategiei de Creştere Economică şi Reducere a Sărăciei (2004-2006), aprobată prin Legea nr.398-XV din 2 decembrie 2004 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2005, nr.5-12, art.44), Programului de activitate a Guvernului pe anii 2005-2009 “Modernizarea ţării – bunăstarea poporului”, Planului de acţiuni Republica Moldova – Uniunea Europeană, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.356 din 22 aprilie 2005 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2005, nr.65-66, art.412), Strategiei de reformă a administraţiei publice centrale, aprobată prin Hotărîrea Guvernului nr.1402 din 30 decembrie 2005 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2006, nr.1-4, art.9), precum şi ale altor strategii/programe de dezvoltare, Guvernul

HOTĂRĂŞTE:

1. Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare, Ministerul Industriei şi Infrastructurii, Ministerul Transporturilor şi Gospodăriei Drumurilor, Ministerul Educaţiei şi Tineretului, Ministerul Sănătăţii şi Protecţiei Sociale şi Ministerul Justiţiei vor institui unităţi de analiză, monitorizare şi evaluare a politicilor.

2. Se aprobă Regulamentul-cadru al unităţii de analiză, monitorizare şi evaluare a politicilor din cadrul organului central de specialitate al administraţiei publice (se anexează).

3. Unităţii de analiză, monitorizare şi evaluare a politicilor din cadrul organului central de specialitate al administraţiei publice i se atribuie statut de subdiviziune structurală autonomă.

4. Ministerele menţionate în pct.1 al prezentei hotărîri:

vor elabora, în comun cu Unitatea de coordonare a reformei administraţiei publice (grupul de experţi din cadrul Aparatului Guvernului), şi vor prezenta Guvernului spre aprobare, în termen de 15 zile, modificări la hotărîrile de Guvern cu privire la structura şi regulamentul de funcţionare a ministerului respectiv, în limita efectivului de personal aprobat;

vor aproba, în termen de 10 zile după modificarea structurii ministerului, regulamentul unităţii de analiză, monitorizare şi evaluare a politicilor, pe baza Regulamentului-cadru menţionat mai sus;

vor organiza activitatea unităţii de analiză, monitorizare şi evaluare a politicilor în conformitate cu prevederile regulamentului aprobat.

5. Ministerul Economiei şi Comerţului:

va elabora, în comun cu ministerele vizate, indicaţii metodologice privind procesul de monitorizare, evaluare şi raportare a realizării politicilor;

va contribui la consolidarea iniţială a capacităţilor instituţionale şi funcţionale ale unităţilor vizate;

va analiza eficienţa activităţii şi impactul funcţionării acestor unităţi şi va elabora, în comun cu Aparatul Guvernului, propuneri privind instituirea, în anul 2007, a unităţilor similare în celelalte organe centrale de specialitate ale administraţiei publice.

6. Controlul asupra realizării prezentei hotărîri se pune în sarcina domnului Valeriu Lazăr, ministru al economiei şi comerţului.

 

PRIM-MINISTRU
 
Vasile TARLEV
 
Contrasemnează:
Ministrul economiei şi comerţuluiValeriu Lazăr
Ministrul agriculturii şi industriei alimentareAnatolie Gorodenco
Ministrul industriei şi infrastructuriiVladimir Antosii
Ministrul transporturilor şi gospodăriei drumurilorMiron Gagauz
Ministrul educaţiei şi tineretuluiVictor Ţvircun
Ministrul sănătăţii şi protecţiei socialeIon Ababii
Ministrul justiţieiVictoria Iftodi

Chişinău, 23 iunie 2006.
Nr.710.

 

 Aprobat

prin Hotărîrea Guvernului

nr.710 din 23 iunie 2006

 

REGULAMENTUL – CADRU

al unităţii de analiză, monitorizare şi evaluare a politicilor din cadrul

organului central de specialitate al administraţiei publice

 

I. DISPOZIŢII GENERALE

1. Regulamentul-cadru al unităţii de analiză, monitorizare şi evaluare a politicilor din cadrul organului central de specialitate al administraţiei publice stabileşte modul de organizare şi funcţionare a subdiviziunii menţionate.

2. Unitatea de analiză, monitorizare şi evaluare a politicilor din cadrul organului central de specialitate al administraţiei publice (în continuare – unitatea) are scopul de a contribui la eficientizarea activităţii autorităţii administraţiei publice prin:

a) asigurarea coordonării activităţii de elaborare a politicilor sectoriale;

b) examinarea multilaterală a impactului social, economic, financiar, asupra mediului etc. al politicilor elaborate;

c) crearea şi consolidarea unui sistem eficient şi durabil de interacţiune a procesului de elaborare a politicilor cu procesul bugetar;

d) consolidarea capacităţilor de planificare strategică, analiză, monitorizare şi evaluare a politicilor.

3. Unitatea contribuie la activitatea de elaborare a documentelor de politici de către alte subdiviziuni ale organului în care activează, prin asigurarea concordanţei acestor politici cu concepţiile, strategiile, programele şi planurile naţionale.

4. În activitatea sa unitatea se conduce de legislaţia Republicii Moldova, decretele Preşedintelui Republicii Moldova, hotărîrile, dispoziţiile şi ordonanţele Guvernului, Regulamentul de organizare şi funcţionare a autorităţii administraţiei publice, ordinele ministrului, precum şi de prezentul Regulament.

 

II. ATRIBUŢIILE UNITĂŢII

5. Unitatea are următoarele atribuţii de bază:

a) participă la elaborarea de către subdiviziunile structurale ale organului în care activează a concepţiilor, strategiilor, programelor şi a planurilor naţionale;

b) analizează şi vizează documentele de politici elaborate de organul în care activează, inclusiv în scopul asigurării:

corespunderii politicilor cu prevederile concepţiilor, strategiilor, programelor şi planurilor naţionale;

interacţiunii dintre procesul de elaborare a politicilor şi procesul bugetar;

racordării politicilor la priorităţile şi necesităţile de integrare europeană ale ţării;

c) coordonează, în comun cu subdiviziunea-autor, elaborarea politicilor cu alte autorităţi ale administraţiei publice centrale şi locale şi cu alţi factori interesaţi;

d) analizează proiectele de acte normative în domeniul respectiv, elaborate de alte subdiviziuni structurale, pentru a asigura concordanţa acestora cu politicile existente;

e) efectuează diverse studii în domeniu;

f) monitorizează şi evaluează implementarea şi impactul politicilor sectoriale şi intersectoriale elaborate de organul în care activează;

g) propune ajustarea şi actualizarea documentelor de politici existente pe baza evaluării programelor naţionale, regionale şi locale de dezvoltare;

h) gestionează baza de date necesară pentru monitorizarea şi evaluarea politicilor;

i) facilitează participarea tuturor factorilor interesaţi la procesul de elaborare, analiză, monitorizare şi evaluare a politicilor.

 

III. RESPONSABILITĂŢILE UNITĂŢII

6. Unitatea este responsabilă pentru:

a) analiza opţiunilor de politici şi prezentarea către conducător a recomandărilor cu privire la opţiunea optimă;

b) analiza costurilor şi beneficiilor opţiunilor de politici;

c) analiza impactului politicilor;

d) elaborarea rapoartelor privind implementarea politicilor, inclusiv în domeniul integrării europene, pe baza sistemului unic de monitorizare şi evaluare a acestora;

e) prezentarea către conducerea organului în care activează a propunerilor privind îmbunătăţirea calităţii documentelor elaborate de subdiviziunile structurale.

 

IV. ÎMPUTERNICIRILE UNITĂŢII

7. Unitatea are dreptul:

a) să solicite, în condiţiile legii, de la subdiviziunile interioare ale autorităţii administraţiei publice, organele teritoriale ale acesteia şi de la alte organe subordonate ei informaţii şi alte documente necesare pentru exercitarea atribuţiilor ce îi revin;

b) să antreneze colaboratori ai subdiviziunilor interioare ale autorităţii administraţiei publice în procesul de analiză, monitorizare şi evaluare a politicilor;

c) să colaboreze cu unităţile similare din alte autorităţi în scopul schimbului de experienţă în domeniu;

d) să participe la cursuri de instruire, conferinţe, seminare, mese rotunde şi alte activităţi, organizate în Republica Moldova şi în alte ţări, cu tematică relevantă pentru domeniul de activitate;

e) să exercite alte drepturi prevăzute de legislaţia Republicii Moldova.