H O T Ă R Î R E
pentru aprobarea Regulamentului privind expertiza tehnică în construcţii
nr. 936 din 16.08.2006
Monitorul Oficial nr.138-141/1025 din 01.09.2006
* * *
Abrogat: 30.01.2025
Hotărârea Guvernului nr.743 din 06.11.2024
În scopul menţinerii stării tehnice a construcţiilor în corespundere cu prescripţiile tehnice, reducerii gradului de risc al construcţiilor în urma intervenţiilor care au loc la construcţiile existente şi în conformitate cu Legea privind calitatea în construcţii nr.721-XIII din 2 februarie 1996 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1996, nr.25, art.259), cu modificările şi completările ulterioare, Guvernul
HOTĂRĂŞTE:
Se aprobă Regulamentul privind expertiza tehnică în construcţii, conform anexei.
PRIM-MINISTRU | Vasile TARLEV
|
Contrasemnează: | |
Ministrul economiei şi comerţului | Valeriu Lazăr |
Chişinău, 16 august 2006. | |
Nr.936. |
Aprobat
prin Hotărîrea Guvernului
nr.936 din 16 august 2006
Notă: În tot textul Regulamentului cuvintele „Agenţia pentru Supraveghere Tehnică”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvintele „Inspectoratul Naţional pentru Supraveghere Tehnică”, la forma gramaticală corespunzătoare, conform Hot.Guv. nr.391 din 14.06.2023, în vigoare 26.06.2023
Notă: Pe tot parcursul textului, cuvintele „Inspecţia de Stat în Construcţii”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvintele „Agenţia pentru Supraveghere Tehnică”, la forma gramaticală corespunzătoare, conform Hot.Guv. nr.1088 din 18.12.2017, în vigoare 20.12.2017
Notă: În tot textul Regulamentului după cuvintele “expertul tehnic”, la cazul gramatical respectiv, se introduce cuvîntul “atestat” conform Hot.Guv. nr.882 din 24.11.2011, în vigoare 02.12.2011
Notă: În tot textul Regulamentului sintagma "Organul Naţional de Dirijare în Construcţii" se substituie cu sintagma "organul central de specialitate al administraţiei publice în domeniul construcţiilor" conform Hot.Guv. nr.514 din 17.08.2009, în vigoare 21.08.2009
REGULAMENT
privind expertiza tehnică în construcţii
I. DISPOZIŢII GENERALE
1. Regulamentul privind expertiza tehnică în construcţii (în continuare – Regulament) stabileşte modul, formele, obiectele, conţinutul şi subiecţii implicaţi în efectuarea expertizelor tehnice ale construcţiilor, în scopul asigurării şi menţinerii stării tehnice a construcţiilor în corespundere cu exigenţele esenţiale prevăzute de Legea nr.721-XIII din 2 februarie 1996 privind calitatea în construcţii.
2. Prevederile prezentului Regulament se extind asupra construcţiilor de orice categorie (civile, industriale, agrozootehnice, drumuri, poduri, căi ferate, construcţii hidrotehnice, comunale, reţele (comunicaţii) inginereşti etc.) şi instalaţiilor aferente acestora (în continuare - construcţii), indiferent de apartenenţa, forma de proprietate şi destinaţia lor, precum şi asupra lucrărilor de intervenţii în timp (consolidări, modernizări, reparaţii capitale, reabilitări, transformări, extinderi).
[Pct.2 completat prin Hot.Guv. nr.371 din 08.06.2022, în vigoare 10.09.2022]
3. Expertiza tehnică în construcţii se efectuează prin studii, cercetări, încercări şi evaluări ale situaţiei existente, calcule şi verificări pentru asigurarea unui nivel minim de calitate, prevăzut de Legea privind calitatea în construcţii.
4. Expertiza tehnică în construcţii se efectuează cu referinţă la una sau mai multe exigenţe esenţiale prevăzute de lege.
5. Expertiza tehnică în construcţii poate fi efectuată la următoarele etape ale construcţiilor – proiectare, executare (realizare), exploatare (utilizare) şi postutilizare.
[Pct.5 modificat prin Hot.Guv. nr.371 din 08.06.2022, în vigoare 10.09.2022]
6. Expertizele tehnice se efectuează la solicitarea proprietarilor, utilizatorilor de construcţii, organului central de specialitate al administraţiei publice în domeniul construcţiilor, Inspectoratului Naţional pentru Supraveghere Tehnică, autorităţilor administraţiei publice locale şi organelor de drept.
[Pct.6 modificat prin Hot.Guv. nr.371 din 08.06.2022, în vigoare 10.09.2022]
[Pct.6 în redacţia Hot.Guv. nr.514 din 17.08.2009, în vigoare 21.08.2009]
7. Expertiza tehnică în construcţii (lucrări de construcţii) se efectuează în scopul:
a) evaluării stării tehnice a construcţiilor şi aducerii acestora în conformitate cu cerinţele normative în vigoare;
b) reluării lucrărilor la construcţiile sistate, conservate, abandonate;
c) reconstrucţiei, extinderii şi supraetajării construcţiilor existente;
d) consolidării construcţiilor deformate sau necorespunzătoare cerinţelor normative;
e) reutilării, retehnologizării şi schimbării destinaţiei construcţiilor existente.
8. Se interzice efectuarea expertizelor tehnice în scopul executării lucrărilor respective (cu excepţiile prevăzute expres în prezentul Regulament) în următoarele cazuri:
a) extinderii balcoanelor şi loggiilor la blocurile locative existente;
b) construcţiei anexelor la blocurile locative existente;
c) extinderii încăperilor locative şi bucătăriilor în blocurile locative din contul balcoanelor şi loggiilor;
d) reamplasării blocurilor sanitare şi a bucătăriilor în blocurile locative;
e) executării saunelor şi bazinelor în blocurile locative şi în subsolurile acestora;
f) ocupării coridoarelor comune, holurilor de la ascensoare şi încăperilor conductelor de gunoi în blocurile locative, precum şi altor părţi ale blocurilor de locuit care constituie proprietate comună;
g) schimbării destinaţiei încăperilor în blocurile locative pentru amplasarea obiectelor interzise de normele de exploatare a locuinţelor;
h) reconstrucţiei sau desfiinţării construcţiilor existente, amplasate în centrul istoric al mun.Chişinău, pentru care prin Hotărîrea Guvernului nr.978 din 2 septembrie 2004 "Privind stabilirea moratoriului la modificarea tramei stradale şi amplasarea construcţiilor în centrul istoric şi în spaţiile verzi ale mun.Chişinău" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2004, nr.168, art.1158) este stabilit moratoriu, în lipsa planurilor urbanistice de detaliu ale cartierelor în care sînt amplasate aceste construcţii. Excepţie de la prevederile prezentului alineat constituie expertizele tehnice ale construcţiilor la care au avut loc accidente tehnice, incendii sau dispun de deformaţii critice, se află în stare de avariere şi necesită întreprinderea măsurilor urgente de consolidare.
Prevederile lit.a)-g) din prezentul punct nu se referă la lucrările de reconstrucţie, reparaţie capitală şi modernizare a blocurilor locative executate în întregime pentru bloc sau tronson în baza documentaţiei de proiect elaborate în modul stabilit; reconstrucţia acoperişurilor cu edificarea suprastructurilor în formă de mansardă; executarea balcoanelor şi loggilor la parter în blocurile locative, la care aceste încăperi lipsesc, în limita balcoanelor şi loggilor existente la etajele de mai sus, cu condiţia respectării aspectului arhitectural al blocului; lucrările de consolidare a elementelor constructive ale structurii de rezistenţă a construcţiilor.
[Pct.8 în redacţia Hot.Guv. nr.514 din 17.08.2009, în vigoare 21.08.2009]
9. Expertizele tehnice ale spaţiilor comune din blocurile locative cu intervenţii în structura de rezistenţă a blocurilor se efectuează în cazurile prevăzute expres de prezentul Regulament, la solicitarea proprietarilor locuinţelor sau gestionarilor blocurilor locative, deciziile privind efectuarea expertizelor tehnice şi intervenţiilor respective fiind adoptate cu respectarea normelor legale privind exercitarea dreptului de proprietate comună.
[Pct.9 în redacţia Hot.Guv. nr.514 din 17.08.2009, în vigoare 21.08.2009]
II. NOŢIUNI DE BAZĂ
10. În sensul prezentului Regulament, noţiunile de bază utilizate semnifică următoarele:
expertiza tehnică a construcţiei – complex de măsuri pentru determinarea şi evaluarea caracteristicilor reale ale construcţiei, în scopul asigurării funcţionalităţii şi posibilităţii utilizării în continuare a construcţiei, consolidării sau postutilizării;
expert tehnic atestat – specialist în domeniul construcţiilor atestat pentru activitate de efectuare a expertizelor tehnice ale construcţiilor;
defect – neconformitatea unui indice al construcţiei stabilit de norme sau în proiect;
consolidare – complex de măsuri orientate spre asigurarea şi sporirea capacităţilor portante şi de exploatare a construcţiei;
stare avariată – starea tehnică a construcţiei sau a unui element constructiv ce caracterizează defectarea, deformarea, deteriorarea construcţiei, pierderea capacităţii portante a acesteia şi existenţa pericolului de prăbuşire;
construcţie portantă – element al construcţiei care suportă sarcina şi acţiunile de exploatare a construcţiei, asigurînd rezistenţa şi stabilitatea ei spaţială;
evaluare a stării tehnice a construcţiei – determinarea gradului de defectare şi a categoriei stării tehnice a construcţiei prin comparaţia indicilor (datelor) reali cu indicii stabiliţi de norme şi în proiect.
[Pct.10 modificat prin Hot.Guv. nr.882 din 24.11.2011, în vigoare 02.12.2011]
III. ORGANIZAREA ŞI EFECTUAREA EXPERTIZELOR
TEHNICE ÎN CONSTRUCŢII
11. Supravegherea activităţilor privind efectuarea expertizelor tehnice ale construcţiilor este pusă în sarcina Organului central de specialitate al administraţiei publice în domeniul construcţiilor sau a autorităţii abilitate din subordinea acestuia.
[Pct.11 în redacţia Hot.Guv. nr.371 din 08.06.2022, în vigoare 10.09.2022]
[Pct.11 în redacţia Hot.Guv. nr.882 din 24.11.2011, în vigoare 02.12.2011]
[Pct.11 modificat prin Hot.Guv. nr.514 din 17.08.2009, în vigoare 21.08.2009]
12. Expertizele tehnice ale construcţiilor sau care au drept scop elaborarea proiectelor de reconstrucţie, extindere sau supraetajare a construcţiilor existente, precum şi a proiectelor de reutilare, schimbare a tehnologiei sau a destinaţiei se efectuează numai de experţi tehnici atestaţi ca persoane fizice sau ca angajaţi ai agenţilor economici cu activităţi în domeniul efectuării expertizelor tehnice. Expertizele tehnice ale construcţiilor pot fi efectuate de un grup de experţi tehnici atestaţi, cu atragerea altor specialişti atestaţi din domeniul construcţiilor şi a specialiştilor din alte domenii, în funcţie de necesitate.
[Pct.12 în redacţia Hot.Guv. nr.371 din 08.06.2022, în vigoare 10.09.2022]
[Pct.12 în redacţia Hot.Guv. nr.882 din 24.11.2011, în vigoare 02.12.2011]
[Pct.13 abrogat prin Hot.Guv. nr.371 din 08.06.2022, în vigoare 10.09.2022]
[Pct.13 modificat prin Hot.Guv. nr.968 din 10.08.2016, în vigoare 19.08.2016]
[Pct.13 modificat prin Hot.Guv. nr.882 din 24.11.2011, în vigoare 02.12.2011]
14. Expertiza tehnică a construcţiilor existente se efectuează în toate cazurile cînd poate surveni o diminuare a indicilor tehnici de calitate, a rezistenţei şi stabilităţii elementelor portante sau a structurii de rezistenţă în ansamblu (tasări neuniforme şi inundaţii ale fundaţiilor, coroziunea materialelor, supraîncărcări, retehnologizări, schimbarea destinaţiei, reconstrucţii, supraetajări şi alte activităţi).
15. În cazul construcţiilor care aparţin mai multor coproprietari, sau care au construcţii portante comune şi aparţin diferitor proprietari, expertiza tehnică se efectuează cu acordul coproprietarilor sau proprietarilor respectivi, conform normelor legale privind exercitarea dreptului de proprietate comună.
[Pct.15 în redacţia Hot.Guv. nr.514 din 17.08.2009, în vigoare 21.08.2009]
16. Expertiza tehnică repetată a unei construcţii poate fi efectuată de către un expert tehnic atestat/experţi tehnici atestaţi, la solicitarea proprietarilor, utilizatorilor de construcţii sau organelor de drept.
[Pct.16 în redacţia Hot.Guv. nr.371 din 08.06.2022, în vigoare 10.09.2022]
[Pct.16 modificat prin Hot.Guv. nr.882 din 24.11.2011, în vigoare 02.12.2011]
17. Recomandările prevăzute în rapoartele de expertiză sînt executorii pentru toţi subiecţii implicaţi în procesul de realizare a acestora.
18. Expertiza tehnică a construcţiilor la care s-a produs un accident tehnic se efectuează în conformitate cu Regulamentul privind examinarea accidentelor tehnice în construcţii.
19. Expertizele tehnice ale construcţiilor, efectuate la solicitarea subiecţilor specificaţi la pct.6 al prezentului Regulament, nu se raportează la alte probleme ale construcţiilor (patrimoniale, juridice etc.), la acţiuni (proceduri) procesuale şi nu pot constitui expertiză juridică.
20. Pentru efectuarea expertizei tehnice a unei construcţii (lucrări de construcţii), solicitantul expertizei face un demers în scris către agentul economic cu activităţi în domeniul efectuării expertizelor tehnice sau expertul tehnic atestat, în care indică motivul şi scopul expertizei.
Demersurile (solicitările) privind efectuarea expertizelor tehnice se înregistrează de agentul economic cu activităţi în domeniul efectuării expertizelor tehnice sau expertul tehnic atestat şi se includ într-un registru special de evidenţă.
Expertizele tehnice neînregistrate în modul stabilit se consideră nevalabile.
[Pct.20 modificat prin Hot.Guv. nr.882 din 24.11.2011, în vigoare 02.12.2011]
21. Plata pentru expertizele tehnice se stabileşte prin contracte, încheiate între solicitanţii expertizelor şi agentul economic cu activităţi în domeniul efectuării expertizelor tehnice sau expertul tehnic atestat.
Drept bază pentru contract serveşte devizul de cheltuieli, elaborat conform Catalogului de preţuri pentru expertiza stării tehnice a construcţiilor, aprobat de organul central de specialitate al administraţiei publice în domeniul construcţiilor.
[Pct.21 modificat prin Hot.Guv. nr.882 din 24.11.2011, în vigoare 02.12.2011]
[Pct.22 abrogat prin Hot.Guv. nr.371 din 08.06.2022, în vigoare 10.09.2022]
[Pct.22 modificat prin Hot.Guv. nr.1088 din 18.12.2017, în vigoare 20.12.2017]
[Pct.22 în redacţia Hot.Guv. nr.514 din 17.08.2009, în vigoare 21.08.2009]
23. Raportul de expertiză tehnică/avizul tehnic ce atestă gradul de executare a construcţiei se numerotează şi se semnează de către expert tehnic/experţi tehnici, cu aplicarea ştampilei personale a expertului tehnic atestat/experţilor tehnici atestaţi pe fiecare pagină a raportului/avizului, ultimul fiind înregistrat în registrele de evidenţă ale acestuia (acestora) sau ale agenţilor economici cu activităţi în domeniul efectuării expertizelor tehnice, conform modelelor din anexele nr.1 şi nr.2 la prezentul Regulament. Aceste date sunt transferate ulterior în registrul electronic şi se prezintă trimestrial, până la data de 10 a următoarei luni, Organului central de specialitate al administraţiei publice în domeniul construcţiilor sau autorităţii abilitate din subordinea acestuia, pentru publicare pe pagina sa web oficială.
Avizul/raportul de expertiză se întocmeşte în 3 exemplare, dintre care 2 exemplare se prezintă solicitantului expertizei, un exemplar – expertului sau agentului economic cu activităţi în domeniul efectuării expertizelor tehnice.
[Pct.23 modificat prin Hot.Guv. nr.371 din 08.06.2022, în vigoare 10.09.2022]
[Pct.23 modificat prin Hot.Guv. nr.968 din 10.08.2016, în vigoare 19.08.2016]
[Pct.23 în redacţia Hot.Guv. nr.882 din 24.11.2011, în vigoare 02.12.2011]
231. Organul central de specialitate al administraţiei publice în domeniul construcţiilor sau autoritatea abilitată din subordinea acestuia va publica trimestrial pe pagina sa web oficială informaţia privind expertizele tehnice ale construcţiilor şi informaţia ce atestă gradul de executare a construcţiei.
[Pct.231 în redacţia Hot.Guv. nr.371 din 08.06.2022, în vigoare 10.09.2022]
[Pct.231 introdus prin Hot.Guv. nr.968 din 10.08.2016, în vigoare 19.08.2016]
24. În cazuri speciale, cînd apar probleme tehnice complicate, în caz de litigiu sau contradicţie a rezultatelor expertizelor sau expertizei obiectelor cu importanţă excepţională, rezultatele expertizei sînt supuse examinării la Consiliul de experţi.
IV. REZULTATELE INVESTIGAŢIILOR DE EXPERTIZĂ
25. Rezultatele investigaţiilor de expertiză, deciziile şi recomandările expertului tehnic atestat se expun în raportul de expertiză, care, prin grija proprietarului, se anexează la Cartea tehnică a construcţiei şi, după caz, se utilizează direct sau în conformitate cu un proiect, elaborat şi aprobat în modul stabilit.
În acest caz, expertiza tehnică a construcţiilor prevede un complex de lucrări privind examinarea detaliată a construcţiei la faţa locului, studierea documentaţiei de proiect şi de execuţie, verificarea schemei şi a soluţiilor de construcţie din punct de vedere al cerinţelor normative, examinarea condiţiilor geotehnice, constatarea neconformităţilor, evaluarea influenţei acestora asupra stării tehnice a construcţiei, efectuarea calculelor şi încercărilor de laborator privind rezistenţa şi stabilitatea ei, elaborarea recomandărilor privind lichidarea neajunsurilor şi consecinţelor acestora, lucrări grafice etc.
[Pct.25 completat prin Hot.Guv. nr.514 din 17.08.2009, în vigoare 21.08.2009]
26. Conţinutul-cadru al expertizei tehnice trebuie să includă:
a) documentele în baza cărora a fost efectuată expertiza tehnică, scopul expertizei, necesitatea acesteia etc.;
b) caracteristica construcţiei din punct de vedere arhitectural, funcţional şi structural; beneficiarul, proiectantul, executantul, etapa la care se află construcţia;
c) schema şi soluţiile de construcţie, condiţiile geotehnice ale terenului, situaţia urbanistică;
d) starea tehnică a elementelor constructive şi a construcţiei în ansamblu, neconformităţile depistate, cauzele şi consecinţele acestora, estimarea degradărilor;
e) concluziile şi recomandările de consolidare, fundamentarea şi optimizarea acestora din punct de vedere tehnic, economic, tehnologic, funcţional etc.;
f) schiţe, detalii de execuţie şi alte materiale grafice;
g) calcule întemeiate.
În ceea ce priveşte conţinutul-cadru precizat, raportul de expertiză tehnică poate fi completat cu alte aspecte/investigaţii/analize considerate indispensabile de către expertul tehnic pentru fundamentarea deciziei.
[Pct.26 completat prin Hot.Guv. nr.371 din 08.06.2022, în vigoare 10.09.2022]
27. Fiecare raport de expertiză tehnică se finalizează cu concluzii şi recomandări privind exploatarea în continuare a construcţiei, care trebuie să fie tehnologic realizabile.
28. Recomandările şi concluziile privind demolarea totală a construcţiei pot fi înaintate numai în cazul în care construcţia nu poate fi reabilitată, nu asigură siguranţa în exploatare şi securitatea oamenilor sau prezintă pericol (ce nu poate fi evitat) pentru mediu şi obiectele învecinate.
29. Raportul de expertiză tehnică este parte componentă a Cărţii tehnice a construcţiei şi se păstrează în acelaşi mod ca şi aceasta.
V. ATRIBUŢII ŞI RESPONSABILITĂŢI
30. Expertul tehnic atestat în construcţii are următoarele atribuţii principale:
a) efectuarea expertizelor numai în baza demersurilor depuse;
b) examinarea construcţiei supuse expertizei conform programului de lucru şi în termenele stabilite în contract;
c) întocmirea raportului de expertiză tehnică în volumul prevăzut de sarcina pusă de solicitant şi prevederile prezentului Regulament.
[Pct.30 modificat prin Hot.Guv. nr.882 din 24.11.2011, în vigoare 02.12.2011]
[Pct.30 completat prin Hot.Guv. nr.514 din 17.08.2009, în vigoare 21.08.2009]
31. Expertul tehnic atestat în construcţii este obligat:
a) să asigure, prin soluţiile propuse, nivelul minim de calitate al exigenţelor esenţiale stabilite în documentele normative;
b) să participe, la indicaţia organului central de specialitate al administraţiei publice în domeniul construcţiilor sau a Inspectoratului Naţional pentru Supraveghere Tehnică, în cadrul comisiilor (grupului de experţi), la examinarea şi lichidarea consecinţelor accidentelor tehnice şi calamităţilor naturale;
c) să informeze Inspectoratul Naţional pentru Supraveghere Tehnică, în mod de urgenţă, dacă în urma examinării construcţiei s-a constatat o stare de accident tehnic.
32. Expertul tehnic atestat, prin expertiza efectuată cu referinţă la una din exigenţele esenţiale, nu este în drept să diminueze indicii de calitate stabiliţi de documentele normative pentru alte exigenţe esenţiale.
33. Expertul tehnic atestat este obligat să refuze efectuarea expertizei în cazul în care proprietarul solicită acţiuni sau documente care contravin legislaţiei şi normelor în construcţii.
34. Expertul tehnic atestat poartă răspundere pentru soluţiile propuse în raportul de expertiză, conform legislaţiei în vigoare.
Pentru încălcarea legislaţiei în construcţii şi a prevederilor prezentului Regulament, organul central de specialitate al administraţiei publice în domeniul construcţiilor poate retrage titlul de expert tehnic.
35. Expertul tehnic atestat este obligat să respecte condiţiile contractului, să pună la dispoziţia organelor de control toate documentele necesare pentru verificarea respectării prevederilor prezentului Regulament.
36. Solicitanţii expertizei sînt obligaţi să pună la dispoziţia expertului toată documentaţia tehnică referitoare la construcţia respectivă, să organizeze realizarea completă a recomandărilor stipulate în raportul de expertiză, fiind responsabili pentru autenticitatea datelor şi informaţiei prezentate expertului tehnic atestat în vederea efectuării expertizei.
VI. CONTESTAREA REZULTATELOR EXPERTIZELOR TEHNICE
37. Rezultatele expertizelor tehnice pot fi contestate la adresarea în scris a Inspectoratului Naţional pentru Supraveghere Tehnică, autorităţilor administraţiei publice locale, proprietarilor, utilizatorilor de construcţii şi organelor de drept, organului central de specialitate al administraţiei publice în domeniul construcţiilor.
Concomitent cu adresarea, se prezintă argumentele şi documentele necesare pentru contestarea rezultatelor expertizei tehnice.
[Pct.37 completat prin Hot.Guv. nr.371 din 08.06.2022, în vigoare 10.09.2022]
[Pct.37 modificat prin Hot.Guv. nr.882 din 24.11.2011, în vigoare 02.12.2011]
VII. CONSILIUL DE EXPERŢI
38. Consiliul de experţi reprezintă un organ colegial, constituit prin ordinul conducătorului organului central de specialitate al administraţiei publice în domeniul construcţiilor, în scopul prezentării propunerilor de politici în domeniul construcţiilor, examinării problemelor tehnice ce ţin de calitatea construcţiilor şi respectarea prevederilor prezentului Regulament.
[Pct.38 completat prin Hot.Guv. nr.371 din 08.06.2022, în vigoare 10.09.2022]
39. Consiliul de experţi este în drept să atragă, pentru participare la examinarea problemelor apărute, specialişti din alte instituţii din domeniu.
40. Consiliul de experţi are următoarele atribuţii principale:
a) examinarea solicitărilor persoanelor juridice şi fizice ce ţin de problemele tehnice prevăzute în rapoartele de expertiză a construcţiilor;
b) examinarea cazurilor de efectuare superficială a expertizei construcţiilor, la un nivel neadecvat al calităţii;
c) examinarea rezultatelor contradictorii de expertiză a construcţiilor existente;
d) constituirea grupurilor de experţi tehnici pentru expertiza repetată a construcţiilor, în caz de necesitate;
e) evaluarea neconformităţilor depistate în documentele de expertiză a construcţiilor, comise de experţii tehnici;
f) elaborarea recomandărilor privind eficientizarea activităţii de expertiză a construcţiilor existente, respectarea legislaţiei aferente acestei activităţi.
[Pct.40 în redacţia Hot.Guv. nr.514 din 17.08.2009, în vigoare 21.08.2009]
41. Consiliul de experţi are dreptul:
a) să sisteze valabilitatea sau să anuleze rezultatele expertizei construcţiilor existente, efectuate cu încălcarea legislaţiei în vigoare;
b) să propună organului central de specialitate al administraţiei publice în domeniul construcţiilor retragerea titlului de expert tehnic, dacă ultimul a încălcat legislaţia în vigoare sau a abuzat de drepturile şi funcţiile sale;
c) să înainteze propuneri de modificare a legislaţiei ce ţine de expertiza construcţiilor;
d) să solicite efectuarea expertizei repetate a construcţiilor în caz de apariţie a divergenţelor în rezultatele expertizelor efectuate.
42. Sistarea valabilităţii şi anularea expertizelor tehnice se efectuează prin decizia Consiliului de experţi, adoptată în urma examinării rezultatelor expertizei.
43. Temei pentru adresare şi examinare a rezultatelor expertizelor tehnice ale construcţiilor la Consiliul de experţi servesc:
a) soluţiile tehnice prevăzute în rapoartele de expertiză, care conduc, integral sau parţial, la diminuarea rezistenţei şi stabilităţii construcţiilor, inclusiv a celor amplasate în preajmă;
b) efectuarea expertizei tehnice în lipsa demersurilor depuse şi înregistrate pentru efectuarea acesteia;
c) necorespunderea scopului de efectuare a expertizei tehnice şi raportului de expertiză prevederilor prezentului Regulament;
d) adresările organelor de control.
[Pct.43 modificat prin Hot.Guv. nr.882 din 24.11.2011, în vigoare 02.12.2011]
[Pct.43 completat prin Hot.Guv. nr.514 din 17.08.2009, în vigoare 21.08.2009]
44. Examinarea rezultatelor expertizei tehnice a construcţiei de către Consiliul de experţi va avea loc în prezenţa expertului atestat sau agentului economic care a efectuat expertiza supusă examinării.
[Pct.44 completat prin Hot.Guv. nr.882 din 24.11.2011, în vigoare 02.12.2011]
45. Restabilirea valabilităţii expertizei tehnice se efectuează după lichidarea de către expert sau agentul economic (corectarea expertizei tehnice) a obiecţiilor expuse de Consiliul de experţi.
[Pct.45 completat prin Hot.Guv. nr.882 din 24.11.2011, în vigoare 02.12.2011]
Anexa nr.1 la Regulamentul privind expertiza tehnică în construcţii
REGISTRUL rapoartelor de expertiză tehnică a construcţiilor Tr.____ 201__
| |||||
Numărul înregistrării | Data | Denumirea obiectului, scopul expertizei | Adresa | Beneficiarul | Denumirea organizaţiei care efectuează
activităţi de expertiză tehnică în construcţii (numele, prenumele expertului tehnic) |
1. | |||||
2. | |||||
3. |
[Anexa nr.1 introdusă prin Hot.Guv. nr.968 din 10.08.2016, în vigoare 19.08.2016]
Anexa nr.2 la Regulamentul privind expertiza tehnică în construcţii
REGISTRUL avizelor tehnice ce atestă gradul de executare a construcţiei Tr.____ 201__
| |||||
Numărul înregistrării | Data | Denumirea obiectului, scopul expertizei | Adresa | Beneficiarul | Denumirea organizaţiei care efectuează activităţi de expertiză tehnică în construcţii (numele, prenumele expertului tehnic) |
1. | |||||
2. | |||||
3. |
[Anexa nr.2 introdusă prin Hot.Guv. nr.968 din 10.08.2016, în vigoare 19.08.2016]