H O T Ă R Î R E
privind aprobarea Concepţiei sistemului de control
intern şi audit intern în sectorul public
nr. 1143 din 04.10.2006
Monitorul Oficial nr.174-177/1343 din 10.11.2006
* * *
Întru executarea Hotărîrii Guvernului nr.356 din 22 aprilie 2005 “Pentru aprobarea Planului de Acţiuni Republica Moldova – Uniunea Europeană”, Guvernul
HOTĂRĂŞTE:
1. Se aprobă Concepţia sistemului de control intern şi audit intern în sectorul public (se anexează).
2. Ministerul Finanţelor va elabora un plan de acţiuni şi cadrul legislativ şi normativ necesar pentru realizarea concepţiei nominalizate.
PRIM-MINISTRU | Vasile TARLEV |
Contrasemnează: | |
Ministrul finanţelor | Mihail Pop |
Chişinău, 4 octombrie 2006. | |
Nr.1143. |
Aprobată
prin Hotărîrea Guvernului
nr.1143 din 4 octombrie 2006
CONCEPŢIA
sistemului de control intern şi audit intern în sectorul public
I. DISPOZIŢII GENERALE
1.1. Concepţia sistemului de control intern şi audit intern în sectorul public (în continuare – Concepţie) reprezintă bază pentru crearea şi implementarea controlului intern şi auditului intern. Concepţia se axează pe abordarea contemporană internaţional acceptată a rolului şi poziţiei sistemului de control intern şi audit intern la asigurarea utilizării eficiente a mijloacelor publice.
Programul Naţional de realizare a Planului de Acţiuni “Republica Moldova – Uniunea Europeană” (pct.42) prevede crearea unui sistem de control intern şi audit intern în sectorul public care va fi implementat în conformitate cu metodologiile şi standardele recunoscute la nivel internaţional, precum şi cu cele mai bune practici ale Uniunii Europene.
Proiectul “Managementul Finanţelor Publice”, implementat cu suportul Băncii Mondiale şi al Guvernului Olandez, realizat de Ministerul Finanţelor, este un instrument care va permite reformarea actualului sistem de control financiar şi revizie într-un sistem de control intern şi audit intern public modern, compatibil cu standardele şi cerinţele unanim recunoscute în lume.
Conform prevederilor Acordului de Credit pentru Dezvoltarea Proiectului “Managementul Finanţelor Publice”, ratificat de Parlament prin Legea nr.293-XVI din 16 noiembrie 2005, componenta a 2-a a acestui proiect o constituie “Controlul şi auditul intern”.
1.2. Obiectivul de bază vizează definitivarea cadrului conceptual al sistemului de control intern şi audit intern, instruirea auditorilor interni, stabilirea sarcinilor şi organizarea sistemului, coordonarea activităţii cu auditul extern, elaborarea şi implementarea standardelor naţionale de audit intern public, precum şi metodologia de aplicare a acestora.
Implementarea prevederilor prezentei Concepţii va fi efectuată de Ministerul Finanţelor.
1.3. Actualul Serviciu Control Financiar şi Revizie va fi reorganizat într-un Departament Central de Audit Intern pe lîngă Ministerul Finanţelor, în limita numărului de personal aprobat, care va exercita noi funcţii de ordin metodologic, instructiv şi de coordonare pentru a asigura aplicarea aceloraşi standarde de audit de către unităţile de audit intern din cadrul instituţiilor publice, ministerelor, altor autorităţi administrative centrale şi autorităţilor administraţiei publice locale.
Autorităţile administrative centrale, alte instituţii din sectorul public vor constitui unităţi de audit intern.
Sistemul de control intern şi audit intern va fi implementat în conformitate cu modelul Uniunii Europene privind controlul intern public şi standardele internaţionale de audit pentru practica profesională a auditului intern.
1.4. Funcţionarea sistemului se bazează pe responsabilitatea conducătorilor instituţiilor publice pentru crearea unui model adecvat şi eficient de gestionare, control intern şi audit intern, pe independenţa activităţii serviciilor de audit intern în cadrul instituţiilor publice, precum şi pe existenţa Unităţii Centrale de Armonizare din cadrul Departamentului Central de Audit Intern, responsabilă de elaborarea şi respectarea standardelor naţionale de control intern şi audit intern în administrarea publică, coordonarea şi supravegherea unităţilor de audit intern şi facilitarea pregătirii profesionale a auditorilor interni.
1.5. Controlul intern include un sistem de măsuri menite să asigure la un nivel adecvat gestionarea eficientă a riscurilor instituţiei publice, precum şi realizarea eficientă şi economă a scopurilor şi obiectivelor trasate.
Un sistem de control intern presupune:
obiective clare de activitate a executorului de buget;
identificarea riscurilor în activitatea instituţiei publice;
stabilirea criteriilor de performanţă în activitatea instituţiei publice;
consolidarea şi dezvoltarea continuă a sistemului de control şi audit intern în cadrul instituţiei publice.
În cadrul auditului intern se verifică corectitudinea procedurilor de control intern cu cerinţele de gestionare prudentă şi diligentă a instituţiei publice în raport cu funcţiile acesteia, cu resursele şi timpul necesare pentru realizarea lor.
1.6. Funcţia auditului intern este una ce ţine de analizare, consultare şi recomandare în mod independent, iar rapoartele de audit reflectă situaţia reală a unei instituţii publice sub toate aspectele de activitate şi includ propuneri de soluţionare a lacunelor depistate în activitatea acesteia.
II. CONTROLUL INTERN PUBLIC
2.1. Controlul intern reprezintă ansamblul formelor de control exercitat la nivelul instituţiei publice, stabilite de conducere în conformitate cu obiectivele acesteia şi reglementările legale, în vederea asigurării gestionării fondurilor în mod economic şi eficient. Controlul intern este un proces realizat de conducere şi alt personal al unei instituţii publice, destinat să asigure îndeplinirea adecvată a obiectivelor privind efectuarea eficientă a operaţiunilor, siguranţa rapoartelor financiare, asigurarea conformităţii cu cadrul legal aplicabil.
Sistemul controlului intern include, de asemenea, organizarea, modelele şi procedurile de desfăşurare a acestuia.
Controlul intern se stabileşte prin reguli şi proceduri interne care avertizează instituţia publică asupra riscurilor posibile. Conducerea instituţiei publice este responsabilă pentru stabilirea controlului intern. Responsabilitatea pentru efectuarea controalelor interne (ale resurselor umane, administrării financiare, tehnologiilor informaţionale, achiziţiilor publice) va fi delegată conducătorilor unităţilor respective.
2.2. Procedurile de control intern minimalizează riscurile de realizare a scopurilor instituţiei publice prin verificarea legalităţii, periodicităţi şi conformităţii operaţiunilor, identificînd neajunsurile sistemului care au generat erorile, gestiunea defectuoasă sau frauduloasă, prezentînd propuneri de remediere a regulilor şi procedurilor ineficiente.
2.3. Controlul intern are următoarele obiective:
utilizarea efectivă şi eficientă a mijloacelor financiare alocate;
prevenirea practicilor inadecvate de gestionare frauduloasă şi neconformă a fondurilor publice etc.;
corectitudinea aplicării legilor şi actelor normative;
raportarea adecvată, completă şi la timp privind activitatea de bază a instituţiei.
III. AUDITUL INTERN PUBLIC
3.1. Auditul intern public este o activitate funcţional independentă şi obiectivă, care acordă unei instituţii o asigurare în ceea ce priveşte gradul de control asupra operaţiunilor, îndrumă conducerea pentru buna gestionare a fondurilor publice, perfecţionarea activităţilor. Auditul ajută instituţia publică să-şi realizeze obiectivele prin abordare sistematică şi metodică a problemelor, ceea ce contribuie la eficientizarea sistemului de conducere, bazat pe gestiunea riscului, precum şi a controlului şi proceselor de administrare.
Misiunea unităţii de audit intern public este de a audita sistemul de control intern din cadrul instituţiei, în scopul evaluării eficienţei şi performanţei structurilor funcţionale în implementarea politicilor, programelor şi acţiunilor în vederea perfecţionării lor continue, finalizîndu-se prin plusul de valoare adus instituţiei.
3.2. Obiectivele de bază ale activităţii de audit intern public includ evaluarea managementului riscului şi evaluarea sistemelor de control.
3.3. Auditul intern public atît din cadrul instituţiei publice în ansamblu, cît şi al structurilor sale, prin prezentarea de opinii şi recomandări, contribuie la:
o mai bună gestionare a riscurilor;
asigurarea integrităţii şi a unei administrări mai eficiente a patrimoniului;
o mai bună monitorizare a conformităţii activităţii instituţiei publice cu regulile şi procedurile existente;
ţinerea unei evidenţe contabile şi unui management informatic fiabil şi corect;
îmbunătăţirea calităţii managementului şi a controlului intern al instituţiei;
sporirea eficienţei operaţiunilor.
IV. ORGANIZAREA AUDITULUI INTERN PUBLIC
Departamentul Central de Audit Intern
4.1. Departamentul Central de Audit Intern va desfăşura următoarele activităţi de bază:
implementarea auditului intern în sectorul public;
dezvoltarea şi coordonarea auditului intern în sectorul public;
efectuarea auditului intern în cadrul Ministerului Finanţelor;
efectuarea auditului intern în cadrul instituţiilor publice în care nu vor fi create unităţi de audit intern;
realizarea misiunilor de audit intern public la solicitarea organelor ierarhic superioare;
elaborarea principiilor de bază privind instituirea şi funcţionarea auditului intern, precum şi elaborarea manualului de audit intern;
formularea propunerilor pentru dezvoltarea şi armonizarea sistemelor de audit intern;
întocmirea rapoartelor sumare anuale de audit intern;
avizarea numirii/destituirii şefilor unităţilor de audit intern public ale instituţiilor publice;
colaborarea, în domeniul său de activitate, cu Curtea de Conturi, cu alte instituţii de control, de drept şi autorităţi publice;
colaborarea cu autorităţile şi instituţiile de control financiar public din alte state, inclusiv cu Comisia Europeană.
Unitatea Centrală de Armonizare
4.2. Un instrument important pentru crearea şi asigurarea activităţii eficiente de audit intern va fi Unitatea Centrală de Armonizare din cadrul Departamentului Central de Audit Intern cu atribuţii de participare la elaborarea strategiei şi a cadrului normativ general, de coordonare şi evaluare a activităţii de audit public intern la nivel naţional şi de realizare a misiunilor de audit public intern de interes naţional.
Unitatea Centrală de Armonizare este responsabilă de crearea şi armonizarea metodologiilor de control intern şi audit intern, bazate pe cele mai bune practici din Uniunea Europeană şi la nivel internaţional, de coordonarea elaborării ulterioare a managementului financiar eficient, evaluarea calităţii şi efectuarea testelor de corespundere a sistemului de control intern şi audit intern în întregul sector public.
4.3. Pentru executarea atribuţiilor de bază ce-i revin, Unitatea Centrală de Armonizare:
va participa la elaborarea şi promovarea strategiei unitare în domeniul auditului intern public şi va monitoriza această activitate;
va participa la elaborarea cadrului normativ în domeniul auditului intern public, inclusiv la elaborarea Codului privind conduita etică a auditorului intern;
va elabora şi implementa proceduri şi metodologii unice, bazate pe standarde internaţionale, inclusiv manuale de audit intern;
va aviza normele metodologice, specifice sectoarelor de activitate, în domeniul auditului intern public;
va întocmi sistemul de raportare a rezultatelor activităţii de audit intern public şi elaborare a raportului anual, precum şi de sinteze în baza rapoartelor de audit;
va verifica respectarea normelor, instrucţiunilor, precum şi a Codului privind conduita etică a auditorului intern de către structurile de audit intern public şi, după caz, va întreprinde măsurile corective necesare, în comun cu conducătorul instituţiei publice în cauză;
va participa la coordonarea sistemului de pregătire profesională în domeniul auditului intern public.
Consiliul pentru Audit Intern Public
4.4. În cadrul Departamentului Central de Audit Intern, va fi constituit, ca organ consultativ, Consiliul pentru audit intern public, care va activa în vederea definirii strategiei şi îmbunătăţirii activităţii de audit intern în sectorul public.
4.5. Pentru realizarea obiectivelor trasate, Consiliul pentru audit intern public va avea următoarele atribuţii principale:
examinarea planurilor strategice de dezvoltare în domeniul auditului intern public şi expunerea opiniei asupra direcţiilor de realizare a acestora;
prezentarea avizului de rigoare asupra proiectelor actelor normative şi legislative în domeniul auditului intern public;
examinarea şi avizarea raportului anual privind activitatea de audit public intern şi prezentarea acestuia ministrului finanţelor;
avizarea planului misiunilor de audit intern public de interes naţional;
expunerea opiniei asupra rapoartelor de audit intern public de interes naţional;
analizarea recomandărilor formulate de auditorii interni în cazul divergenţelor de opinii dintre conducătorul instituţiei publice şi auditorii interni, emiţînd o opinie asupra acestor recomandări;
analizarea acordurilor de cooperare între auditul intern şi cel extern referitor la definirea conceptelor şi utilizarea standardelor în domeniu, schimbul de experienţă în activitatea propriu-zisă de audit, precum şi la pregătirea profesională comună a auditorilor.
Unitatea de audit intern în cadrul instituţiei publice
4.6. Unitatea de audit intern se constituie în cadrul instituţiei publice – autorităţii (instituţiei) care se finanţează de la bugetul public naţional. Conducătorul instituţiei publice are obligaţia să formeze baza organizatorică şi funcţională necesară desfăşurării activităţii de audit intern public.
În cadrul instituţiilor publice mici, care nu sînt subordonate altor instituţii publice, auditul intern public se va limita la auditul de regularitate şi se va efectua de către Departamentul Central de Audit Intern pe lîngă Ministerul Finanţelor.
Conducătorul instituţiei publice subordonate poate institui şi menţine o structură funcţională de audit intern public, cu acordul instituţiei publice de nivel ierarhic imediat superior, iar dacă această structură nu se înfiinţează, auditul instituţiei respective se efectuează de către unitatea de audit intern public al instituţiei publice de nivelul ierarhic superior.
4.7. Unitatea de audit intern are următoarele funcţii:
examinarea respectării legalităţii, regularităţii şi conformităţii operaţiunilor, identificarea erorilor, risipei, gestiunii defectuoase şi fraudelor, propunerea de măsuri şi soluţii pentru recuperarea pagubelor şi informarea autorităţilor respective;
evaluarea economicităţii şi eficienţei utilizării, de către sistemele de conducere şi de execuţie existente în cadrul instituţiei publice ori la nivelul unui program/proiect finanţat din fonduri publice, a resurselor financiare, umane şi materiale pentru îndeplinirea obiectivelor şi obţinerea rezultatelor scontate;
revizuirea procesului de programare, organizare, coordonare, monitorizare şi urmărire a funcţionării sistemului de control intern;
identificarea neajunsurilor sistemelor de conducere şi control, precum şi a riscurilor asociate unor astfel de sisteme, unor programe/proiecte sau unor operaţiuni şi propunerea de măsuri pentru lichidarea acestora;
evaluarea anuală a activităţii, însoţită de un raport de audit, cu privire la rapoartele financiare şi executarea bugetului instituţiei publice, prin verificarea legalităţii, autenticităţii şi exactităţii evidenţei contabile, precum şi a actelor financiare şi de gestiune.
Statutul unităţii de audit intern public
4.8. Unitatea de audit intern public funcţionează în subordinea directă a conducătorului instituţiei publice, exercitînd o funcţie distinctă şi independentă de activităţile instituţiei publice.
Prin atribuţiile sale unitatea de audit intern public nu poate fi implicată în elaborarea procedurilor de control intern.
4.9. Statutul auditorului intern are la bază principiul independenţei, fiind reglementat prin Carta Internaţională a Auditului Intern, actele legislative şi normative din domeniu, precum şi prin normele profesionale, avînd următoarele elemente caracteristice:
auditorul intern stabileşte priorităţile de auditare în baza analizei obiective a riscurilor, luînd în considerare propunerile înaintate de către conducerea instituţiei. Planul strategic al auditului intern este aprobat de către conducătorul instituţiei publice;
auditorul intern selectează tipurile de audit pe care le consideră mai potrivite pentru a fi aplicate în misiunile de audit;
auditorul intern raportează direct conducătorului instituţiei publice;
concluziile şi recomandările auditorului intern constituie rezultatul propriei judecăţi profesionale;
în cazul în care conducătorul nu este de acord cu concluziile şi recomandările auditorului, ultimul raportează Departamentului Central de Audit Intern în vederea medierii, iar, în cazul în care aceste situaţii nu pot fi mediate, Departamentul raportează ministrului finanţelor;
pentru acţiunile întreprinse cu buna credinţă în exercitarea atribuţiilor şi în limita acestora, auditorul intern nu poate fi sancţionat sau transferat în altă funcţie;
numirea/concedierea auditorului intern de către conducător se efectuează cu avizul favorabil al şefului unităţii de audit intern, iar numirea/revocarea acestuia din urmă se efectuează cu acordul Departamentului Central de Audit Intern.
V. REALIZAREA CONCEPŢIEI
5.1. Pentru realizarea prezentei Concepţii vor fi elaborate şi adoptate Legea privind controlul intern şi auditul intern în sectorul public, standarde naţionale de audit intern, precum şi alte acte normative şi metodologice.
5.2. Măsurile de realizare a Concepţiei stabilite pînă în anul 2009 includ următoarele:
elaborarea şi coordonarea cu autorităţile vizate şi prezentarea la Guvern a proiectului de lege cu privire la controlul intern şi auditul intern în sectorul public;
elaborarea şi implementarea standardelor naţionale de audit intern, armonizate cu standardele internaţionale pentru practica profesională a auditului intern, şi a Codului privind conduita etică a auditorului intern;
pregătirea formatorilor cu experienţă pentru implementarea auditului intern şi asistenţa tehnică privind armonizarea cu standardele şi metodologiile internaţionale;
elaborarea metodologiilor şi procedurilor pentru controlul intern şi auditul intern în vederea alinierii acestora la standardele europene şi la experienţa internaţională în domeniu;
pregătirea profesională continuă a personalului pentru sistemul de control intern şi audit intern;
transformarea funcţiei de control financiar existent în funcţia de audit intern;
extinderea sistemului de audit intern în organele centrale de specialitate.
VI. DISPOZIŢII FINALE
6.1. Prin îndeplinirea obiectivelor prevăzute în prezenta Concepţie, se va realiza un sistem de control intern şi audit intern public modern şi eficient, care va contribui la buna gestionare a fondurilor publice, precum şi a fondurilor alocate de către organismele internaţionale.
6.2. Ministerul Finanţelor va întreprinde măsurile necesare în vederea implementării direcţiilor prioritare şi va propune Guvernului proiectele de acte legislative şi normative, necesare atingerii obiectivelor Concepţiei sistemului de control intern şi audit intern în sectorul public.