H O T Ă R Î R E
cu privire la aprobarea componenţei nominale a Comitetului naţional
pentru combaterea traficului de fiinţe umane şi a Regulamentului
Comitetului naţional
[Titlul hotărîrii în redacţia Hot.Guv. nr.559 din 31.07.2012, în vigoare 07.08.2012]
[Titlul hotărîrii modificat prin Hot.Guv. nr.835 din 13.09.2010, în vigoare 24.09.2010]
nr. 472 din 26.03.2008
Monitorul Oficial nr.69-71/453 din 04.04.2008
* * *
În temeiul Legii nr.241-XVI din 20 octombrie 2005 privind prevenirea şi combaterea traficului de fiinţe umane (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2005, nr.164-167, art.812), Guvernul
HOTĂRĂŞTE:
1. Se aprobă:
Componenţa nominală a Comitetului naţional pentru combaterea traficului de fiinţe umane, conform anexei nr.1;
Regulamentul Comitetului naţional pentru combaterea traficului de fiinţe umane, conform anexei nr.2;
Planul naţional de prevenire şi combatere a traficului de fiinţe umane pe anii 2010-2011, conform anexei nr.3.
[Pct.1 modificat prin Hot.Guv. nr.835 din 13.09.2010, în vigoare 24.09.2010]
11. Activitatea Comitetului naţional este asistată de Secretariatul permanent al Comitetului naţional pentru combaterea traficului de fiinţe umane, subdiviziune a Cancelariei de Stat.
[Pct.11 în redacţia Hot.Guv. nr.33 din 22.01.2014, în vigoare 24.01.2014]
[Pct.11 în redacţia Hot.Guv. nr.900 din 02.12.2011, în vigoare 09.12.2011]
[Pct.11 introdus prin Hot.Guv. nr.795 din 03.12.2009, în vigoare 08.12.2009]
12. Şeful Secretariatului permanent exercită şi funcţia de secretar al Comitetului naţional pentru combaterea traficului de fiinţe umane.
[Pct.12 în redacţia Hot.Guv. nr.33 din 22.01.2014, în vigoare 24.01.2014]
[Pct.12 introdus prin Hot.Guv. nr.900 din 02.12.2011, în vigoare 09.12.2011]
13. Cancelaria de Stat va asigura amplasarea secretariatului permanent al Comitetului naţional pentru combaterea traficului de fiinţe umane şi securitatea bunurilor materiale, prin acoperirea cheltuielilor pentru întreţinerea spaţiilor ocupate, consumabile, serviciile de întreţinere şi de comunicare.
[Pct.13 introdus prin Hot.Guv. nr.900 din 02.12.2011, în vigoare 09.12.2011]
2. Ministerele, alte autorităţi administrative centrale şi autorităţile administraţiei publice locale, responsabile de implementarea şi realizarea măsurilor preconizate, vor prezenta Guvernului, semestrial, rapoarte despre realizarea Planului naţional de prevenire şi combatere a traficului de fiinţe umane pe anii 2010-2011.
[Pct.2 modificat prin Hot.Guv. nr.835 din 13.09.2010, în vigoare 24.09.2010]
3. Se stabileşte că, în cazul eliberării membrilor Comitetului naţional din posturile deţinute, funcţiile lor în cadrul Comitetului vor fi exercitate de către persoanele nou-desemnate în aceste posturi, fără a fi emisă o nouă hotărîre de Guvern.
4. Se abrogă Hotărîrea Guvernului nr.1219 din 9 noiembrie 2001 “Cu privire la aprobarea componenţei nominale a Comitetului naţional pentru combaterea traficului de fiinţe umane şi Planului naţional de acţiuni pentru combaterea traficului de fiinţe umane” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2001, nr.136-138 art.1274), cu modificările şi completările ulterioare.
PRIM-MINISTRU | Vasile TARLEV |
Contrasemnează: | |
Viceprim-ministru | Victor Stepaniuc |
Viceprim-ministru, | |
ministrul afacerilor externe şi integrării europene | Andrei Stratan |
Ministrul protecţiei sociale, familiei şi copilului | Galina Balmoş |
Ministrul afacerilor interne | Gheorghe Papuc |
Ministrul educaţiei şi tineretului | Victor Ţvircun |
Ministrul sănătăţii | Ion Ababii |
Ministrul culturii şi turismului | Artur Cozma |
Ministrul dezvoltării informaţionale | Vladimir Molojen |
Ministrul finanţelor | Mihail Pop |
Chişinău, 26 martie 2008. | |
Nr.472. |
Anexa nr.1
la Hotărîrea Guvernului
nr.472 din 26 martie 2008
COMPONENTA NOMINALĂ
a Comitetului naţional pentru combaterea traficului de fiinţe umane
LEANCĂ Iurie | viceprim-ministru, ministru al afacerilor externe şi integrării europene, preşedinte al Comitetului naţional |
BULIGA Valentina | ministru al muncii, protecţiei sociale şi familiei, vicepreşedinte al Comitetului naţional |
CATAN Victor | ministru al afacerilor interne, vicepreşedinte al Comitetului naţional |
BEREJAN Ecaterina | consultant principal în Direcţia politici, planificare strategică şi asistenţă externă din cadrul Cancelariei de Stat |
ZUBCO Valeriu | procuror general |
MIHAI Gheorghe | director al Serviciului de Informaţii şi Securitate |
TĂNASE Alexandru | ministru al justiţiei |
FOCŞA Boris | ministru al culturii |
HOTINEANU Vladimir | ministru al sănătăţii |
BUJOR Leonid | ministru al educaţiei |
OLEINIC Alexandru | ministru al tehnologiilor informaţionale şi comunicaţiilor |
CEBANU Ion | ministru al tineretului şi sportului |
NEGRUŢA Veaceslav | ministru al finanţelor |
FORMUZAL Mihail | guvernator (başkan) al unităţii teritoriale autonome Găgăuzia (Gagauz-Yeri) |
RICHICINSCHI Iurie | secretar al Consiliului Suprem de Securitate |
HÎNCU Valeriu | director al Centrului pentru combaterea traficului de persoane, Ministerul Afacerilor Interne |
ROIBU Alexei | director general al Serviciului Grăniceri |
[Anexa nr.1 modificată prin Hot.Guv. nr.900 din 02.12.2011, în vigoare 09.12.2011]
[Anexa nr.1 modificată prin Hot.Guv. nr.835 din 13.09.2010, în vigoare 24.09.2010]
[Anexa nr.1 în redacţia Hot.Guv. nr.795 din 03.12.2009, în vigoare 08.12.2009]
[Anexa nr.1 modificată prin Hot.Guv. nr.1256 din 11.11.2008, în vigoare 14.11.2008]
Anexa nr.2
la Hotărîrea Guvernului
nr.472 din 26 martie 2008
REGULAMENTUL
Comitetului naţional pentru combaterea traficului de fiinţe umane
1. Comitetul Naţional pentru combaterea traficului de fiinţe umane (în continuare - Comitetul naţional) este un organ consultativ permanent al Guvernului, creat în scopul coordonării activităţii de prevenire şi combatere a traficului de fiinţe umane.
2. În componenţa Comitetului naţional se includ reprezentanţi ai autorităţilor publice, inclusiv ai organelor de drept şi altor organizaţii care desfăşoară activităţi de prevenire şi combatere a traficului de fiinţe umane.
3. Comitetul va fi format din reprezentanţi ai:
Ministerului Afacerilor Interne;
Ministerului Justiţiei;
Ministerului Sănătăţii;
Ministerului Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei;
Ministerului Afacerilor Externe şi Integrării Europene;
Ministerului Educaţiei;
Ministerului Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor;
Ministerului Culturii;
Ministerului Finanţelor;
Ministerului Tineretului şi Sportului;
Serviciului Grăniceri;
Camerei de Licenţiere;
Procuraturii Generale;
Serviciului de Informaţii şi Securitate;
Unităţii teritoriale autonome Găgăuzia (Gagauz-Yeri);
Cancelariei de Stat (consultantul principal în Direcţia politici, planificare strategică şi asistenţă externă).
[Pct.3 în redacţia Hot.Guv. nr.900 din 02.12.2011, în vigoare 09.12.2011]
4. Reprezentanţii organizaţiilor neguvernamentale şi organizaţiilor internaţionale, care au reprezentanţe în Republica Moldova şi desfăşoară activităţi de combatere a traficului de fiinţe umane şi de acordare a asistenţei victimelor traficului de fiinţe umane, pot participa la şedinţele Comitetului naţional cu drept de vot consultativ.
5. Comitetul naţional are următoarele funcţii:
realizează coordonarea activităţilor de prevenire şi combatere a traficului de fiinţe umane, precum şi cooperarea cu autorităţile publice, cu organizaţiile internaţionale şi neguvernamentale, alte agenţii şi reprezentanţi ai societăţii civile;
înaintează Guvernului propuneri privind principiile politicii de stat în domeniul prevenirii şi combaterii traficului de fiinţe umane şi recomandări orientate spre perfecţionarea activităţii de depistare şi lichidare a cauzelor şi condiţiilor care contribuie la apariţia traficului de fiinţe umane şi realizarea activităţilor de trafic de fiinţe umane;
monitorizează realizarea acţiunilor prevăzute în Planul naţional de prevenire şi combatere a traficului de fiinţe umane (în continuare - Planul naţional) şi a prevederilor legislaţiei privind prevenirea şi combaterea traficului de fiinţe umane de către organizaţiile şi instituţiile de stat;
colectează şi analizează informaţia despre proporţiile, starea şi tendinţele traficului de fiinţe umane la nivel naţional;
elaborează propuneri de perfecţionare a legislaţiei în domeniul prevenirii şi combaterii traficului de fiinţe umane şi protecţiei victimelor acestui trafic;
organizează campanii de familiarizare a populaţiei cu problemele ce ţin de traficul de fiinţe umane şi pericolul social al acestui fenomen;
coordonează activitatea comisiilor teritoriale şi a instituţiilor specializate privitor la realizarea acţiunilor din Planul naţional, precum şi a altor acţiuni de prevenire şi combatere a traficului de fiinţe umane;
evaluează şi monitorizează, periodic, procesul de realizare a Planului naţional şi aduce rezultatele obţinute la cunoştinţă Guvernului şi societăţii civile.
[Pct.5 modificat prin Hot.Guv. nr.900 din 02.12.2011, în vigoare 09.12.2011]
6. Comitetul naţional este prezidat de către un viceprim-ministru. Preşedintele reprezintă Comitetul naţional în raporturile sale cu autorităţile publice din ţară, precum şi în relaţiile internaţionale.
7. Preşedintele Comitetului naţional îndeplineşte următoarele atribuţii de bază:
asigură îndeplinirea funcţiilor Comitetului naţional;
aprobă agenda şi graficul şedinţelor;
convoacă şi prezidează şedinţele Comitetului naţional;
semnează hotărîrile Comitetului naţional;
semnează invitaţiile pentru reprezentanţii organizaţiilor neguvernamentale şi internaţionale în vederea participării acestora la şedinţele Comitetului naţional.
8. În lipsa preşedintelui, activitatea este condusă de vicepreşedintele Comitetului naţional.
9. Activitatea organizatorică a Comitetului naţional este asigurată de secretariatul permanent.
[Pct.9 modificat prin Hot.Guv. nr.900 din 02.12.2011, în vigoare 09.12.2011]
91. În vederea realizării obiectivelor Comitetului naţional, secretariatul permanent al Comitetului naţional îndeplineşte următoarele atribuţii în domeniul prevenirii şi combaterii traficului de fiinţe umane:
asigură coordonarea activităţilor de prevenire şi combatere a traficului de fiinţe umane, precum şi cooperarea cu autorităţile publice, organizaţiile internaţionale şi interguvernamentale, alte agenţii şi reprezentanţi ai societăţii civile;
monitorizează gradul de realizare a prevederilor legislaţiei în domeniul prevenirii şi combaterii traficului de fiinţe umane de către autorităţile publice şi, după caz, intervine cu recomandări în vederea îmbunătăţirii acesteia;
monitorizează şi evaluează realizarea politicilor în domeniul prevenirii şi combaterii traficului de fiinţe umane de către instituţiile abilitate, la toate nivelurile administraţiei publice, precum şi de către organizaţiile interguvernamentale, neguvernamentale cu activităţi în domeniu;
creează grupuri de lucru interinstituţionale în scopul elaborării propunerilor de îmbunătăţire a politicilor de prevenire şi combatere a traficului de fiinţe umane;
solicită informaţii, colectează date de la instituţiile cu atribuţii în prevenirea şi combaterea traficului de fiinţe umane şi, în baza acestora, elaborează rapoartele naţionale în domeniu;
coordonează procesul de elaborare a planului naţional de acţiuni în domeniul prevenirii şi combaterii traficului de fiinţe umane;
contribuie la dezvoltarea colaborării autorităţilor publice cu organizaţiile interguvernamentale, organizaţiile neguvernamentale din Republica Moldova, instituţiile din alte state şi asigură suportul necesar în realizarea proiectelor interstatale;
monitorizează dezvoltarea mecanismului transnaţional de cooperare în scopul realizării schimbului de experienţă între ţări, consolidării resurselor umane şi realizării proiectelor interstatale în domeniul prevenirii şi combaterii traficului de fiinţe umane;
identifică resurse pentru realizarea studiilor/cercetărilor în domeniul prevenirii şi combaterii traficului de fiinţe umane pentru a evalua tendinţa fenomenului în Republica Moldova;
susţine campaniile naţionale şi internaţionale de informare şi sensibilizare a populaţiei cu privire la fenomenul traficului de fiinţe umane şi colaborează cu mass-media în acest domeniu;
solicită şi pregăteşte propuneri pentru ordinea de zi a şedinţelor Comitetului naţional, organizează şedinţele Comitetului naţional, elaborează procese-verbale, pregăteşte proiecte de hotărîri, expediază hotărîrile Comitetului naţional membrilor acestuia, precum şi monitorizează aplicarea hotărîrilor;
ţine corespondenţa şi asigură activitatea organizatorică a Comitetului naţional.
[Pct.91 completat prin Hot.Guv. nr.559 din 31.07.2012, în vigoare 07.08.2012]
[Pct.91 introdus prin Hot.Guv. nr.900 din 02.12.2011, în vigoare 09.12.2011]
10. Secretarul Comitetului naţional are următoarele funcţii:
reprezintă secretariatul permanent al Comitetului naţional în relaţiile cu autorităţile publice naţionale, internaţionale, organizaţiile interguvernamentale şi neguvernamentale, persoanele fizice şi juridice;
solicită de la autorităţile publice, organizaţiile interguvernamentale şi neguvernamentale, persoanele fizice şi juridice informaţiile necesare în vederea realizărilor obiectivelor Comitetului naţional şi ale secretariatului permanent;
înaintează preşedintelui Comitetului naţional propuneri în vederea examinării cauzelor de neîndeplinire a hotărîrilor Comitetului naţional sau a prevederilor legale în domeniul prevenirii şi combaterii traficului de fiinţe umane;
face demersuri către instituţiile abilitate şi răspunde solicitărilor parvenite în adresa Comitetului naţional şi a secretariatului permanent, în caz de necesitate, cu vizarea acestora de către preşedintele Comitetului naţional.”;
coordonează activitatea secretariatului permanent al Comitetului naţional pentru combaterea traficului de fiinţe umane;
exercită alte atribuţii ale secretariatului permanent al Comitetului naţional.
[Pct.10 în redacţia Hot.Guv. nr.900 din 02.12.2011, în vigoare 09.12.2011]
11. Examinarea adresărilor parvenite în domeniul prevenirii şi combaterii traficului de fiinţe umane se realizează de către secretar în limitele mandatului său. După caz, secretarul emite şi transmite preşedintelui Comitetului naţional proiectele răspunsurilor şi recomandărilor în vederea soluţionării adresărilor. În cazuri speciale, răspunsurile sînt examinate în prealabil în cadrul şedinţei Comitetului naţional.
[Pct.11 în redacţia Hot.Guv. nr.900 din 02.12.2011, în vigoare 09.12.2011]
12. Comitetul naţional poate forma grupuri permanente sau temporare de experţi, în scopul examinării problemelor şi elaborării soluţiilor ce ţin de domeniile specifice ale activităţii sale. În componenţa grupurilor de experţi se includ membrii Comitetului naţional, experţi naţionali în domeniile vizate din ministere şi alte autorităţi administrative centrale, precum şi, în caz de necesitate, reprezentanţi ai organizaţiilor neguvernamentale şi internaţionale care desfăşoară activităţi în domeniul vizat.
13. Şedinţele Comitetului naţional se convoacă conform unui grafic întocmit, dar nu mai rar decît o dată în trimestru. În caz de necesitate, şedinţele se ţin mai des.
14. Prezentarea chestiunilor spre examinare Comitetului naţional se efectuează de către membrii Comitetului, precum şi de conducătorii ministerelor, altor autorităţi administrative centrale şi organe interesate. Agenda şedinţei se distribuie membrilor Comitetului naţional cu cel puţin 3 zile înainte de şedinţă.
15. Şedinţele Comitetului naţional se consemnează în procese-verbale, semnate de preşedintele Comitetului naţional şi secretar.
16. Hotărîrile se adoptă cu majoritatea de voturi ale membrilor prezenţi ai Comitetului naţional, cu condiţia participării la şedinţă a cel puţin 2/3 din membrii acestuia.
Dacă membrul Comitetului naţional nu poate participa la şedinţă din motive întemeiate, el prezintă în scris preşedintelui Comitetului opinia sa asupra problemelor examinate.
17. Hotărîrile Comitetului naţional sînt executorii pentru autorităţile şi instituţiile publice, cu condiţia semnării acestora de către Prim-ministru.
18. Comitetul naţional prezintă, periodic, Guvernului, la solicitare, dar nu mai rar de două ori pe an, către 1 februarie şi 1 august, un raport despre activitatea sa. Autorităţile administrative centrale pot solicita de la Comitetul naţional informaţii despre respectarea legislaţiei cu privire la prevenirea şi combaterea traficului de fiinţe umane şi în alte cazuri.
[Anexa nr.3 abrogată prin Hot.Guv. nr.796 din 25.10.2012, în vigoare 31.10.2012]
[Anexa nr.3 în redacţia Hot.Guv. nr.835 din 13.09.2010, în vigoare 24.09.2010]