H O T Ă R Î R E

cu privire la aprobarea Codului de conduită a colaboratorului vamal

 

nr. 456  din  27.07.2009

 

Monitorul Oficial nr.121-123/520 din 07.08.2009

 

* * *

Abrogat: 28.10.2016

Hotărîrea Guvernului nr.1161 din 20.10.2016

 

În scopul executării prevederilor art.15 alin.(1) lit.h) şi art.50 din Legea serviciului în organele vamale nr.1150-XIV din 20 iulie 2000 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2000, nr.106-108, art.765), cu modificările şi completările ulterioare, Guvernul

HOTĂRĂŞTE:

Se aprobă Codul de conduită a colaboratorului vamal (se anexează).

 

PRIM-MINISTRUZinaida GRECEANÎI

Chişinău, 27 iulie 2009.
Nr.456.

 

Aprobat

prin Hotărîrea Guvernului

nr.456 din 27 iulie 2009

 

CODUL

de conduită a colaboratorului vamal

 

Capitolul I

DISPOZIŢII GENERALE

1. Codul de conduită a colaboratorului vamal (în continuare – Cod) stabileşte normele obligatorii de etică profesională şi are drept scop reglementarea principiilor fundamentale de conduită pentru prevenirea unor situaţii care ar putea afecta reputaţia colaboratorului vamal în particular, precum şi a organelor vamale în general.

2. Prin prezentul Cod se urmăreşte asigurarea prestării unor servicii de calitate şi informarea publicului asupra regulilor de conduită a colaboratorului vamal, ale căror respectare trebuie să fie garantată.

3. Prezentul Cod va încuraja publicul să contribuie activ la realizarea obiectivului de bază pus în faţa organelor vamale.

 

Capitolul II

MISIUNEA CODULUI, PRINCIPIILE ŞI VALORILE

PROFESIONALE ALE PERSONALULUI VAMAL

4. Prezentul Cod are ca obiectiv asigurarea desfăşurării activităţii de control vamal la cele mai înalte standarde de profesionalism.

5. Principiile fundamentale ale activităţii în organele vamale sînt următoarele:

a) echitate – colaboratorii vamali tratează imparţial, corect şi echitabil toate persoanele cu care intră în contact în virtutea exercitării funcţiei publice;

b) calitatea serviciilor – colaboratorul vamal efectuează controlul vamal la cea mai înaltă calitate şi cele mai înalte standarde de performanţă, astfel încît să se asigure atît realizarea funcţiei de control vamal, cît şi derularea nestingherită a activităţii contribuabilului pe toată perioada controlului;

c) confidenţialitate – colaboratorul vamal este obligat să nu divulge informaţiile pe care le deţine în virtutea exercitării atribuţiilor de serviciu, fără autorizarea persoanelor împuternicite, cu excepţia cazurilor prevăzute de lege.

Colaboratorul vamal va fi prudent în folosirea şi protejarea informaţiilor acumulate şi nu va utiliza informaţiile şi documentele de care ia cunoştinţă pentru nici un scop contrar legii.

Colaboratorul vamal are obligaţia să respecte confidenţialitatea informaţiilor obţinute în timpul activităţilor profesionale.

Colaboratorul vamal, care dobîndeşte informaţii în timpul exercitării sarcinilor de serviciu, are obligaţia să nu folosească informaţiile în avantajul personal sau în avantajul unei terţe părţi;

d) imparţialitate – obligativitatea unei atitudini obiective şi neutre a colaboratorului vamal faţă de orice interes personal, economic, politic, religios etc.;

e) independenţă – îndeplinirea atribuţiilor şi misiunilor potrivit competenţelor stabilite pentru nivelul ierarhic deţinut în cadrul organelor vamale, fără imixtiunea nemotivată a altor colaboratori vamali, persoane sau autorităţi;

f) integritate morală – interdicţie impusă colaboratorului vamal de a solicita, de a accepta sau de a transmite, direct sau indirect, un avantaj ori beneficiu în exercitarea funcţiei publice sau a abuza în vreun mod de această funcţie;

g) legalitate – în exercitarea atribuţiilor ce-i revin, colaboratorul vamal este obligat să respecte Constituţia Republicii Moldova, legislaţia în vigoare şi tratatele internaţionale la care Republica Moldova este parte;

h) loialitate – devotament faţă de instituţie şi valorile promovate de aceasta, adeziune conştientă manifestată de către colaboratorul vamal, din proprie iniţiativă, faţă de obiectivele instituţiei, respect faţă de ierarhia instituţiei, onestitate în relaţiile interpersonale, respect faţă de adevăr şi dreptate, conştiinciozitate în îndeplinirea atribuţiilor, respectarea angajamentelor asumate, asigurarea confidenţialităţii în serviciu;

i) profesionalism – colaboratorul vamal are obligaţia să-şi îndeplinească atribuţiile de serviciu cu responsabilitate, competenţă, eficienţă, promptitudine şi corectitudine.

6. Valorile profesionale ale colaboratorilor vamali sînt următoarele:

a) experienţă şi competenţă – colaboratorul vamal, în activitatea sa, se bazează pe o judecată profesională sănătoasă, asigurată de o bună pregătire şi competenţă a angajaţilor Serviciului Vamal;

b) spirit de echipă – colaboratorii vamali conlucrează conform principiilor şi intereselor comune ale Serviciului Vamal;

c) tradiţie – Serviciul Vamal, fiind membru al Organizaţiei Mondiale a Vămilor, a acumulat tradiţii constructive care sînt aplicate de colaboratorii vamali, pentru ca societatea să creadă în continuitatea valorilor organelor vamale.

 

Capitolul III

CONDUITA PROFESIONALĂ, OBLIGAŢIILE ŞI

RESTRICŢIILE COLABORATORULUI VAMAL

7. Pentru îndeplinirea atribuţiilor de serviciu, colaboratorul vamal este obligat:

a) să respecte prevederile legale în vigoare, dispoziţiile interne, precum şi normele profesionale specifice activităţii desfăşurate;

b) să respecte şi să aplice principiile fundamentale ale activităţii în organele vamale;

c) să dea dovadă de onestitate în îndeplinirea atribuţiilor de serviciu şi să aibă un comportament civilizat faţă de persoanele cu care vine în contact, în virtutea exercitării atribuţiilor de serviciu;

d) să fie loial instituţiei în care îşi desfăşoară activitatea;

e) să îndeplinească sarcinile de serviciu cu conştiinciozitate şi responsabilitate;

f) să fie, în toate circumstanţele, obiectiv şi imparţial;

g) să nu se lase influenţat de interesele personale şi nici de presiunile politice, în îndeplinirea atribuţiilor de serviciu;

h) să aibă întotdeauna un comportament care ar păstra şi ar consolida încrederea publicului în integritatea, imparţialitatea şi eficacitatea serviciului vamal, să fie echilibrat şi nediscriminatoriu, tratîndu-l pe fiecare în mod egal, respectîndu-i drepturile şi demnitatea;

i) să păstreze confidenţialitatea operaţiunilor efectuate, a materialelor şi informaţiilor de care ia cunoştinţă prin exercitarea funcţiei;

j) să susţină şi să desfăşoare activitatea de combatere a fraudei, corupţiei, traficului ilicit de mărfuri şi bunuri şi a altor acţiuni ilicite;

k) să sesizeze conducătorul ierarhic superior privind cazurile în care i se cere să acţioneze contrar normelor de conduită şi disciplină, precum şi faptele ilicite de care a luat cunoştinţă în exerciţiul funcţiunii;

l) să nu se lase influenţat în luarea deciziilor de către persoane sau structuri din interiorul sau din afara instituţiei, în special în situaţia în care acest fapt ar conduce la crearea anumitor favoruri unei persoane sau unei entităţi oarecare, iar comportamentul său atît public, cît şi privat, nu trebuie să-l facă vulnerabil de o influenţă nedatorată altei persoane;

m) să aibă o ţinută vestimentară curată, îngrijită şi purtată în modul corespunzător;

n) să respingă şi să comunice conducătorului ierarhic superior orice tentative sau acte de corupţie, fapte sau acţiuni ilegale.

8. Colaboratorului vamal îi este interzis:

a) să fie implicat în săvîrşirea de acţiuni ilicite;

b) să facă comentarii inoportune, în public, cu privire la politica sau programele şi strategiile organelor vamale;

c) să consume alcool în timpul exercitării atribuţiilor de serviciu;

d) să fumeze în locurile în care acest lucru este interzis sau cînd îşi exercită activitatea în locuri publice;

e) să folosească poziţia sa în interese particulare şi să sugereze o recompensă pentru îndeplinirea oricăror atribuţii de serviciu;

f) să solicite, să primească sau să accepte cadouri, împrumuturi şi orice alte valori sau servicii, în legătură cu îndeplinirea atribuţiilor de serviciu, de la persoane cu care se află în relaţii de serviciu;

g) să se implice în activităţi sau înţelegeri, direct sau prin intermediul membrilor lor de familie, care ar provoca conflicte de interese.

9. Colaboratorul vamal cu funcţie de conducere este obligat:

a) să promoveze normele de conduită şi să asigure respectarea acestora de către funcţionarii săi din subordine;

b) să asigure egalitatea de şanse şi tratament în ceea ce priveşte cariera colaboratorului vamal din subordine;

c) să examineze şi să aplice cu obiectivitate criteriile de evaluare a competenţei profesionale pentru personalul din subordine, în cazul în care propune sau aprobă promovări, transferuri, numiri sau eliberări din funcţii ori acordă stimulente materiale sau morale, excluzînd orice formă de favoritism sau discriminare;

d) să evite criteriile discriminatorii, de rudenie, afinitate sau alte criterii neconforme cu normele de conduită prevăzute de prezentul Cod în accesul sau promovarea în funcţia publică;

e) să întreprindă acţiunile necesare pentru prevenirea corupţiei în rîndul colaboratorilor vamali din subordine.

10. Utilizarea resurselor publice:

a) colaboratorul vamal este obligat:

să asigure protecţia proprietăţii publice şi să evite orice prejudiciere a acesteia;

să folosească timpul de lucru, precum şi bunurile aparţinînd autorităţii publice, numai în scopul desfăşurării activităţilor aferente funcţiei publice deţinute;

b) colaboratorul vamal trebuie să asigure, potrivit atribuţiilor ce îi revin, folosirea eficientă şi conform destinaţiei a banilor publici;

c) colaboratorului vamal îi este interzis să utilizeze bunurile autorităţii publice pentru a desfăşura activităţi publicistice, didactice, de cercetare sau alte activităţi neinterzise de lege în interes personal.

 

Capitolul IV

ATITUDINEA FAŢĂ DE PUBLIC ŞI COMPORTAMENTUL

ÎN CADRUL INSTITUŢIEI

11. Colaboratorul vamal este obligat:

a) să respecte principiul legalităţii, acţionînd în conformitate cu regulile şi procedurile prevăzute în reglementările vamale;

b) să asigure egalitatea de tratament şi să nu facă discriminare pe criterii de naţionalitate, sex, origine, rasă, etnie, religie sau convingeri, handicap, vîrstă;

c) să dea dovadă de seriozitate şi respect faţă de persoanele cu care intră în relaţii de serviciu;

d) să aibă întotdeauna un comportament care ar păstra şi ar consolida încrederea publicului în integritatea, imparţialitatea şi eficacitatea Serviciului Vamal, să dea dovadă de operativitate, politeţe şi onestitate;

e) să nu acţioneze sub influenţa emoţiilor puternice, arbitrariului şi propriilor preferinţe, determinate de opinii de orice natură;

f) să aibă o ţinută, o conduită şi un limbaj corespunzător în relaţiile cu publicul;

g) să motiveze deciziile pe care le ia;

h) să întreţină, în cadrul serviciului, relaţii bazate pe responsabilitate, loialitate, egalitate în drepturi, respect reciproc, colaborare şi sprijin profesional;

i) să îndeplinească sarcinile de serviciu în limitele competenţelor şi responsabilităţilor atribuite;

j) să îndeplinească toate sarcinile dispuse de conducătorii ierarhic superiori, cu condiţia ca acestea să nu contravină dispoziţiilor legale;

k) să acţioneze în toate cazurile în aşa mod încît să nu fie afectată securitatea sa ori a colegilor săi.

12. Colaboratorului vamal îi este interzis:

a) să examineze cereri ale căror soluţionare nu ţine de competenţa sa ori care nu i-au fost repartizate de conducătorii ierarhic superiori;

b) să intervină pentru soluţionarea unor astfel de cereri.

13. Responsabilitatea superiorilor ierarhici:

a) colaboratorul vamal împuternicit să controleze sau să dirijeze alţi colaboratori vamali, trebuie s-o facă în conformitate cu politicile şi obiectivele autorităţii publice de care depinde. Acesta va trebui să răspundă pentru acţiunile sau omisiunile personalului său contrare acestor politici şi obiective, dacă nu au fost luate măsurile cu promptitudinea firească cerută de la o persoană în poziţia sa, pentru a împiedica asemenea acţiuni sau omisiuni;

b) colaboratorul vamal împuternicit să controleze sau să dirijeze alţi colaboratori vamali trebuie să ia măsurile necesare pentru a împiedica personalul său de a se implica în acte de corupţie legate de locul său de lucru. Aceste măsuri pot fi de a atrage atenţia şi a aplica legile şi regulamentele, de a asigura o instruire adecvată împotriva corupţiei, de a fi atent la dificultăţile financiare sau la alte dificultăţi pe care le poate întîlni personalul său şi de a demonstra, datorită comportamentului său personal, un exemplu de integritate.

 

Capitolul V

REACŢIA LA OFERIREA UNOR AVANTAJE NEFONDATE

14. În cazul în care colaboratorului vamal i s-a propus un avantaj nedatorat, pentru a-şi asigura protecţia, el trebuie să întreprindă următoarele măsuri:

a) să refuze avantajul nedatorat;

b) să încerce să identifice persoana care i-a făcut oferta;

c) să evite contactele îndelungate, deşi cunoaşterea motivului ofertei poate fi utilizată la o depoziţie;

d) să aibă martori, de exemplu, colegii de lucru din preajmă;

e) să întocmească, în termene optime, un proces-verbal scris privind această tentativă, de preferinţă într-un registru oficial;

f) să semnaleze această tentativă superiorului său ori direct autorităţii competente, pentru a asigura respectarea legii.

15. Colaboratorul vamal nu trebuie să accepte sau să creeze impresia că acceptă situaţia care îl obligă să acorde, la rîndul său, o favoare unei persoane sau unei entităţi oarecare. De asemenea, comportamentul său, atît public, cît şi privat, nu trebuie să-l facă vulnerabil de o influenţă nedatorată sau datorată a altei persoane, în alt scop decît cel de serviciu.

 

Capitolul VI

DEMNITATEA, SPRIJINUL PROFESIONAL ŞI MEDIUL DE LUCRU

16. Colaboratorul vamal este obligat:

a) să apere demnitatea funcţiei şi să nu lezeze prestigiul organelor vamale;

b) să nu răspundă la provocările sau insultele adresate de orice persoană cu care vine în contact în exerciţiul funcţiunii cu privire la persoana sa, a colegilor sau a instituţiei din care face parte.

17. Colaboratorul vamal beneficiază:

a) de protecţia legii, în exercitarea atribuţiilor de serviciu;

b) de drepturile recunoscute de lege;

c) de pregătire profesională, iniţială sau continuă, pe tot parcursul carierei sale;

d) de condiţii de muncă şi de igienă de natură să-i ocrotească sănătatea şi integritatea fizică;

e) de dotările materiale necesare, care să-i permită îndeplinirea operativă a sarcinilor de serviciu în condiţii optime.

 

Capitolul VII

CONSECINŢELE ÎNCĂLCĂRII DISPOZIŢIILOR PREZENTULUI COD

18. Orice încălcare a prevederilor prezentului Cod constituie abatere disciplinară căreia i se pot aplica sancţiuni disciplinare, conform Legii serviciului în organele vamale nr.1150-XIV din 20 iunie 2000.

19. În toate cazurile în care organele vamale sînt sesizate, din interior sau din afara instituţiei, cu privire la comportamentul inadecvat al angajaţilor săi, vor fi efectuate investigaţii de serviciu, iar în caz de necesitate, şi anchete de serviciu, în condiţiile legii.