miercuri, 5 iunie 2024
392/05.06.2024 Hotărâre pentru aprobarea Regulamentului cu privire la modul de calcul, repartizare, utilizare şi evidenţă a transferurilor cu destinaţie specială pentru susţin...

H O T Ă R Â R E

pentru aprobarea Regulamentului cu privire la modul de calcul, repartizare, utilizare

şi evidenţă a transferurilor cu destinaţie specială pentru susţinerea

tinerilor specialişti din domeniul culturii

 

nr. 392  din  05.06.2024

 

Monitorul Oficial nr.256-259/528 din 18.06.2024

 

* * *

În temeiul art.10 alin.(2) din Legea culturii nr.413/1999 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1999, nr.83-86, art.401), cu modificările ulterioare, Guvernul

HOTĂRĂŞTE:

1. Se aprobă Regulamentul cu privire la modul de calcul, repartizare, utilizare şi evidenţă a transferurilor cu destinaţie specială pentru susţinerea tinerilor specialişti din domeniul culturii (se anexează).

2. Cheltuielile aferente punerii în aplicare a prezentei hotărâri vor fi acoperite prin transferuri cu destinaţie specială de la bugetul de stat la bugetele unităţilor administrativ-teritoriale de nivelul al doilea şi ale unităţii teritoriale autonome Găgăuzia.

3. Prezenta hotărâre intră în vigoare la 1 iulie 2024.

 

PRIM-MINISTRUDorin RECEAN

 

Contrasemnează:
MINISTRUL FINANŢELOrPetru Rotaru
MINISTRUL CULTURIISergiu Prodan

 

Nr.392. Chişinău, 5 iunie 2024.

 

 

Aprobat

prin Hotărârea Guvernului

nr.392 din 5 iunie 2024

 

REGULAMENT

cu privire la modul de calcul, repartizare, utilizare şi evidenţă a

transferurilor cu destinaţie specială pentru susţinerea

tinerilor specialişti din domeniul culturii

 

I. DISPOZIŢII GENERALE

1. Regulamentul cu privire la modul de calcul, repartizare, utilizare şi evidenţă a transferurilor cu destinaţie specială pentru susţinerea tinerilor specialişti din domeniul culturii (în continuare – Regulament) stabileşte modul de calcul, repartizare, utilizare şi evidenţă a mijloacelor financiare prevăzute pentru susţinerea tinerilor specialişti din domeniul culturii.

2. Transferurile cu destinaţie specială de la bugetul de stat la bugetele unităţilor administrativ-teritoriale de nivelul al doilea şi la bugetul unităţii teritorial autonome Găgăuzia (în continuare – UTA Găgăuzia) se acordă pentru susţinerea tinerilor specialişti din domeniul culturii în scopul de a-i încuraja să se angajeze în instituţii publice din domeniul culturii şi în subdiviziuni structurale (cu sau fără personalitate juridică) ale autorităţilor administraţiei publice locale ce desfăşoară activitate culturală în municipii, oraşe sau sate (comune).

 

II. MODUL DE CALCUL, REPARTIZARE, UTILIZARE ŞI EVIDENŢĂ

A TRANSFERURILOR CU DESTINAŢIE SPECIALĂ

PENTRU SUSŢINEREA TINERILOR SPECIALIŞTI

DIN DOMENIUL CULTURII

3. Volumul transferurilor cu destinaţie specială pentru susţinerea tinerilor specialişti din domeniul culturii, cu repartizarea acestora unităţilor administrativ-teritoriale de nivelul al doilea şi UTA Găgăuzia, se prevede în legea bugetului de stat pe anul respectiv de gestiune.

4. Transferurile cu destinaţie specială pentru susţinerea tinerilor specialişti din domeniul culturii se repartizează unităţilor administrativ-teritoriale de nivelul al doilea şi UTA Găgăuzia conform legii bugetului de stat pe anul respectiv şi se gestionează prin conturile trezoreriale deschise, în modul stabilit, în trezoreriile regionale ale Ministerului Finanţelor.

La etapa de elaborare a Cadrului bugetar pe termen mediu şi a proiectului bugetului de stat pentru anul următor, direcţiile generale de finanţe ale unităţilor administrativ-teritoriale de nivelul al doilea şi ale UTA Găgăuzia, în fiecare an până la 1 martie, pe baza solicitărilor din partea subdiviziunilor responsabile de domeniul cultură din cadrul autorităţilor deliberative şi reprezentative ale unităţilor administrativ-teritoriale de nivelul al doilea şi a UTA Găgăuzia (în continuare – subdiviziuni responsabile de domeniul cultură), înaintează Ministerului Finanţelor propuneri (însoţite de calculele respective) cu privire la numărul beneficiarilor, la cuantumul indemnizaţiei şi la volumul cheltuielilor.

5. Tinerii absolvenţi ai instituţiilor de învăţământ superior şi profesional tehnic de profil care, în primul an după absolvire, se angajează pe o normă întreagă, prin repartizare de către Ministerul Culturii, în instituţii publice din domeniul culturii şi în subdiviziuni structurale (cu sau fără personalitate juridică) ale autorităţilor administraţiei publice locale ce desfăşoară o activitate culturală în municipii, oraşe sau sate (comune), beneficiază în primii 3 ani de activitate, din contul bugetului de stat, în modul şi în condiţiile stabilite de Guvern, de dreptul la:

1) o indemnizaţie unică în mărime de 120 de mii de lei pentru absolvenţii instituţiilor de învăţământ superior de profil, care se achită în 3 rate egale: o jumătate din prima rată – după prima lună de activitate, iar a doua jumătate – la finele primului an de activitate, celelalte două rate – la finele fiecărui an de activitate;

2) o indemnizaţie unică în mărime de 90 de mii de lei – pentru absolvenţii instituţiilor de învăţământ profesional tehnic de profil, care se achită în 3 rate egale: o jumătate din prima rată – după prima lună de activitate, iar a doua jumătate – la finele primului an de activitate, celelalte două – la finele fiecărui an de activitate.

6. Pentru a beneficia de indemnizaţia unică, tinerii specialişti vor încheia cu administraţia instituţiei de cultură în care au fost repartizaţi un contract individual de muncă, al cărui model se aprobă de către Ministerul Culturii.

7. Tinerii specialişti se obligă să activeze 3 ani în instituţiile publice din domeniul culturii şi în subdiviziunile structurale (cu sau fără personalitate juridică) ale autorităţilor administraţiei publice locale în care au fost repartizaţi.

În cazul eliberării din funcţie a tânărului specialist din propria iniţiativă sau la iniţiativa angajatorului până la expirarea termenului de 3 ani, pentru fapte imputabile tânărului specialist, specificate în art.86 alin.(1) lit.g)-n), p), r) şi v) din Codul muncii al Republicii Moldova nr.154/2003, acesta este obligat să restituie sumele primite până la data eliberării din funcţie.

8. În cazul suspendării contractului individual de muncă/raportului de serviciu al tânărului specialist, acestuia i se amână achitarea indemnizaţiilor şi continuă la reluarea activităţii de muncă a salariatului.

9. Pentru achitarea indemnizaţiilor, instituţia în care a fost angajat tânărul specialist pregăteşte următoarele acte:

1) cererea privind achitarea indemnizaţiei tânărului specialist, avizată de către conducerea instituţiei;

2) copia contractului individual de muncă;

3) copia legalizată a repartizării tânărului specialist;

4) copia legalizată a diplomei de absolvire a instituţiei de învăţământ superior universitar sau postsecundar ori a actului de studii superioare obţinut în străinătate, recunoscut şi echivalat în Republica Moldova;

5) confirmarea numărului contului bancar al tânărului specialist la care urmează a fi transferată indemnizaţia;

6) copia buletinului de identitate al tânărului specialist.

10. Setul de documente pentru achitarea indemnizaţiei se prezintă de către conducătorul instituţiei în care activează tânărul specialist subdiviziunii responsabile de domeniul cultură a unităţii administrativ-teritoriale de nivelul al doilea şi, respectiv, a UTA Găgăuzia.

11. Setul de documente privind achitarea indemnizaţiei se examinează, în termen de 10 zile lucrătoare de la data depunerii acestora, de către subdiviziunile responsabile de domeniul cultură.

12. Subdiviziunile responsabile de domeniul cultură ale unităţilor administrativ-teritoriale de nivelul al doilea şi ale UTA Găgăuzia restituie setul de documente pentru achitarea indemnizaţiei dacă:

1) nu au fost depuse toate documentele prevăzute la pct.9;

2) copiile prezentate nu sunt legalizate;

3) actele prevăzute la pct.9 subpct.1) şi 2) nu sunt depuse în original;

4) există o hotărâre judecătorească definitivă privind constatarea ilegalităţii unui act prevăzut la pct.9.

13. După examinarea setului de documente prezentat, subdiviziunea responsabilă de domeniul cultură emite ordinul privind transferarea indemnizaţiei pe contul tânărului specialist.

14. Documentele de plată necesare pentru achitarea plăţilor prevăzute la pct.5 se prezintă de către subdiviziunile responsabile de domeniul cultură, pentru executare, trezoreriilor regionale ale Ministerului Finanţelor.

15. Refuzul conducătorului instituţiei de a transmite actele către subdiviziunea responsabilă de domeniul cultură a unităţii administrativ-teritoriale de nivelul al doilea şi, respectiv, a UTA Găgăuzia şi refuzul subdiviziunilor de cultură şi finanţe ale unităţilor administrativ-teritoriale de nivelul al doilea şi ale UTA Găgăuzia de a pregăti actele necesare pentru plata indemnizaţiei pentru tânărul specialist se contestă în prealabil la autoritatea ierarhic superioară, în termenele şi conform procedurii prevăzute în Codul administrativ al Republicii Moldova nr.116/2018.

16. Transferurile cu destinaţie specială pentru susţinerea tinerilor specialişti din domeniul culturii se utilizează în cuantumul stabilit prin legea bugetului de stat pe anul respectiv.

17. Transferurile cu destinaţie specială pentru susţinerea tinerilor specialişti din domeniul culturii se precizează anual, în modul stabilit de legislaţie, în funcţie de necesităţi.

18. Subdiviziunile responsabile de domeniul cultură ale unităţilor administrativ-teritoriale de nivelul al doilea şi ale UTA Găgăuzia, direcţiile generale finanţe ale unităţilor administrativ-teritoriale de nivelul al doilea şi ale UTA Găgăuzia sunt responsabile de utilizarea, conform destinaţiei, a transferurilor cu destinaţie specială pentru susţinerea tinerilor specialişti din domeniul culturii.

19. Evidenţa contabilă a transferurilor cu destinaţie specială pentru susţinerea tinerilor specialişti din domeniul culturii se efectuează în conformitate cu Legea contabilităţii nr.113/2007, Legea finanţelor publice şi responsabilităţii bugetar-fiscale nr.181/2014 şi Legea nr.397/2003 privind finanţele publice locale.

 

III. MODUL DE REPARTIZARE ÎN CÂMPUL MUNCII

20. Printr-un ordin al ministrului culturii este instituită o comisie de repartizare în câmpul muncii.

21. În vederea repartizării în câmpul muncii a absolvenţilor, Ministerul Culturii informează despre iniţierea perioadei de depunere a dosarelor candidaţilor şi publică, pe site-ul său web oficial, lista funcţiilor vacante şi perioada depunerii dosarelor.

22. Pentru a participa în procesul de repartizare în câmpul muncii, absolvenţii depun dosarul de participare, în termenele şi în condiţiile stabilite de către Ministerul Culturii.

23. Dosarul de participare cuprinde:

1) copia buletinului de identitate;

2) cererea personală privind solicitarea de a fi repartizat în baza ofertei de muncă;

3) copia actului de studii, însoţit de suplimentul acestuia, ori a actului de studii superioare obţinut în străinătate, recunoscut şi echivalat în Republica Moldova;

4) demersul instituţiei pentru care solicită repartizarea privind vacanţa funcţiei în care urmează a fi repartizat tânărul specialist.

24. Repartizarea absolvenţilor în câmpul muncii se realizează separat pentru fiecare ofertă de muncă, ţinându-se cont de corespunderea programului de studii absolvit cu oferta de muncă.

25. Repartizarea absolvenţilor în câmpul muncii se aprobă prin ordin al ministrului culturii şi se publică pe site-ul web oficial al Ministerului Culturii.

26. În condiţiile în care nu vor fi ocupate toate funcţiile vacante propuse, absolvenţii pot solicita repartizarea în instituţii după expirarea perioadei de depunere a dosarelor.

27. Comisia examinează solicitările depuse suplimentar, dar nu mai târziu de un an de la absolvire şi, după caz, prezintă ministrului culturii spre aprobare repartizarea absolvenţilor în câmpul muncii.