L E G E
pentru modificarea unor acte normative
nr. 108 din 26.04.2024
Monitorul Oficial nr.213-215/312 din 17.05.2024
* * *
Parlamentul adoptă prezenta lege organică.
Art.I. – Articolul 20 din Codul fiscal nr.1163/1997 (republicat în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, ediţie specială din 8 februarie 2007), cu modificările ulterioare, se completează cu litera d10) cu următorul cuprins:
„d10) alocaţia pentru sporirea accesului la educaţie de calitate, prevăzută de Codul educaţiei, în mărimea şi modul stabilite de Guvern;”.
Notă: Vezi Rectificarea din Monitorul Oficial nr.238-240 din 06.06.2024, pag.12 (în loc de „d9)”, în ambele cazuri, se va citi „d10)”).
Art.II. – Codul educaţiei al Republicii Moldova nr.152/2014 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2014, nr.319–324, art.634), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. La articolul 18 alineatul (7) litera a) prima liniuţă, cuvintele „şi Agenţia Naţională de Asigurare a Calităţii în Educaţie şi Cercetare” se exclud.
2. Articolul 20 se completează cu alineatul (51) cu următorul cuprins:
„(51) Instituţiile de învăţământ general pot presta servicii de alimentaţie a copiilor şi elevilor în modul stabilit de Guvern.”
3. Articolul 441 se completează cu alineatele (3) şi (4) cu următorul cuprins:
„(3) Agenţia Naţională pentru Curriculum şi Evaluare evaluează modul de realizare a curriculumului naţional şi organizează olimpiade, concursuri, examene şi evaluări naţionale şi internaţionale în învăţământul general.
(4) Agenţia Naţională pentru Curriculum şi Evaluare evaluează instituţiile de învăţământ general private de toate nivelurile, precum şi entităţile juridice prestatoare de servicii educaţionale sau de programe de studii din învăţământul general, în vederea acreditării/autorizării provizorii de funcţionare.”
4. La articolul 46 alineatul (1), sintagma „Agenţia Naţională de Asigurare a Calităţii în Educaţie şi Cercetare” se substituie cu sintagma „Ministerul Educaţiei şi Cercetării”.
5. La articolul 47, sintagma „Agenţia Naţională de Asigurare a Calităţii în Educaţie şi Cercetare”, la orice formă gramaticală, se substituie cu sintagma „Ministerul Educaţiei şi Cercetării” la forma gramaticală corespunzătoare.
6. La articolul 50:
alineatul (2) se completează cu litera h) cu următorul cuprins:
„h) asigură includerea în documentele de politici şi de planificare internă ale instituţiei a angajamentului de prevenire şi combatere a violenţei, inclusiv a bullyingului, precum şi a măsurilor necesare în vederea respectării acestui angajament.”
la alineatul (8) litera e), sintagma „Agenţia Naţională de Asigurare a Calităţii în Educaţie şi Cercetare” se substituie cu sintagma „Ministerul Educaţiei şi Cercetării”.
7. La articolul 52, alineatul (1) va avea următorul cuprins:
„(1) În cazul constatării de către Ministerul Educaţiei şi Cercetării a unei gestionări defectuoase a instituţiei publice de învăţământ general, consemnată într-un raport de evaluare, Ministerul Educaţiei şi Cercetării are dreptul să preia de la autoritatea publică respectivă managementul instituţiei în cauză şi finanţarea aferentă acesteia.”
8. La articolul 53 alineatul (3), literele a), b) şi c) se completează cu textul „, mentor”.
9. La articolul 54, alineatul (3) va avea următorul cuprins:
„(3) Absolvenţii programelor de învăţământ superior de alt profil decât cel pedagogic vor urma obligatoriu modulul psihopedagogic în cel mult doi ani de la ocuparea funcţiei didactice.”
10. Articolul 58 se completează cu alineatul (7) cu următorul cuprins:
„(7) Regulamentul cu privire la activitatea de mentorat se aprobă de Guvern.”
11. La articolul 72, alineatul (3) va avea următorul cuprins:
„(3) Specialiştii proveniţi din sectorul economic sau artistic vor urma obligatoriu modulul psihopedagogic în cel mult doi ani de la ocuparea funcţiei didactice.”
12. La articolul 88 alineatul (3), cifrele „30” se substituie cu cifrele „60”.
13. La articolul 115 alineatul (2), literele e1) şi e2) se abrogă.
14. Articolul 121:
la alineatul (2), textul „cu durata de 4 ani (240 ECTS)” se substituie cu textul „cu durata de 3–4 ani (180–240 ECTS)”;
alineatul (3) se completează cu următorul enunţ: „Absolvenţii programului de studii „Medicină” pot fi încadraţi în câmpul muncii în limita funcţiilor stabilite de Ministerul Sănătăţii.”
la alineatul (6), în enunţul al doilea, cuvintele „calificării obţinute” se substituie cu cuvântul „specialităţii”;
la alineatul (7), textul „cu durata de 2 ani” se substituie cu textul „cu durata de 1–2 ani”, iar cuvintele „calificării obţinute”– cu cuvântul „specialităţii”.
15. Articolul 132:
la alineatul (1) literele b), c) şi d), textul „, precum şi promovarea modulului psihopedagogic” se exclude;
la alineatul (31), după textul „şi comunicării,” se introduce textul „tehnicilor audiovizuale şi producţiei media,”;
alineatele (32) şi (4) vor avea următorul cuprins:
„(32) La programele de studii superioare în domeniile milităriei, securităţii şi ordinii publice, instituţiile de învăţământ superior pot încadra în activitatea didactică personalităţi din domeniu, care deţin grade militare/speciale superioare şi supreme şi care deţin sau au deţinut funcţii militare/cu statut special de conducere de nivel operativ şi strategic.
(4) În cel mult doi ani de la ocuparea funcţiilor didactice în învăţământul general şi profesional tehnic, persoanele angajate care sunt absolvente ale programelor de studii superioare nepedagogice vor urma obligatoriu modulul psihopedagogic corespunzător unui număr de 60 de credite de studii.”
16. Codul se completează cu articolul 1331 cu următorul cuprins:
„Articolul 1331. Stagiile de practică pedagogică
(1) Stagiile de practică pedagogică în cadrul programelor de formare iniţială a cadrelor didactice se organizează conform Regulamentului cu privire la stagiile de practică pedagogică, aprobat de Ministerul Educaţiei şi Cercetării.
(2) Stagiile de practică pedagogică se desfăşoară în cadrul instituţiilor de învăţământ general care au statut de bază de practică pedagogică. Lista instituţiilor de învăţământ general cu statut de bază de practică pedagogică se aprobă de Ministerul Educaţiei şi Cercetării, în baza unor criterii şi standarde de calitate.
(3) Instituţiile de învăţământ general cu statut de bază de practică pedagogică beneficiază de resurse şi dotări suplimentare pentru buna organizare a procesului educaţional şi a stagiilor de practică.”
17. La articolul 134, alineatul (2) se completează cu litera f) cu următorul cuprins:
„f) să beneficieze de asistenţă psihologică în cazul în care a fost victimă a unei fapte de violenţă în legătură cu îndeplinirea obligaţiilor de muncă.”
18. Articolul 136 se completează cu alineatul (71) cu următorul cuprins:
„(71) Elevii pot beneficia de alimentaţie gratuită. Lista categoriilor de elevi care beneficiază de alimentaţie gratuită se aprobă de Guvern.”
19. Codul se completează cu articolele 1361, 1371 şi 1372 cu următorul cuprins:
„Articolul 1361. Recompense pentru elevi
Pentru acţiuni sau rezultate apreciate de comunitatea şcolară, elevii pot primi următoarele recompense:
a) diplome, medalii, premii;
b) burse de merit ale instituţiei (la decizia consiliului de administraţie al instituţiei);
c) burse de merit ale administraţiei publice centrale;
d) alte recompense neinterzise de lege.”
„Articolul 1371. Sancţiuni aplicabile elevilor
(1) Comiterea de către elevi a unor abateri, în funcţie de gravitatea acestora şi de gradul de vinovăţie, atrage aplicarea faţă de ei a următoarelor sancţiuni:
a) observaţie, cu înscriere în agenda elevului;
b) avertisment scris;
c) eliminare de la lecţie;
d) privare de cămin, în cazul în care sunt cazaţi în căminul instituţiei, cu excepţia elevilor din învăţământul general obligatoriu;
e) suspendarea elevului pe o perioadă determinată;
f) preavizare de exmatriculare;
g) exmatriculare din liceu, cu drept de reînscriere în aceeaşi instituţie în anul şcolar următor, cu excepţia elevilor clasei a X-a, care urmează să participe la un nou concurs de admitere;
h) exmatriculare din liceu fără drept de reînscriere în aceeaşi instituţie;
i) repararea prejudiciului material cauzat instituţiei de învăţământ, în conformitate cu legislaţia.
(2) Elevii pot fi sancţionaţi doar pentru abaterile comise în perimetrul instituţiei de învăţământ, în cadrul activităţilor extraşcolare sau în cadrul activităţilor desfăşurate în mediul online.
(3) Organizarea disciplinei în clasă de către învăţător/profesor prin atenţionarea asupra necesităţii manifestării unui comportament corespunzător nu se consideră sancţiune.
(4) Sancţiunile prevăzute la alin.(1) nu se aplică elevilor cu cerinţe educaţionale speciale.
(5) Până la aplicarea sancţiunilor prevăzute la alin.(1), conducătorul instituţiei de învăţământ este obligat:
a) să informeze părinţii sau alţi reprezentanţi legali ai elevului despre examinarea faptelor pentru care pot fi aplicate sancţiunile prevăzute la alin.(1) lit.d)–i) şi să le ofere acestora posibilitatea de a se pronunţa referitor la situaţia respectivă;
b) să obţină avizul organului abilitat care exercită funcţia de fondator al instituţiei de învăţământ – în cazul sancţiunilor prevăzute la alin.(1) lit.d) şi e);
c) să obţină avizul Ministerului Educaţiei şi Cercetării – în cazul sancţiunilor prevăzute la alin.(1) lit.g) şi h).
(6) Observaţia se aplică de cadrul didactic, cu efectuarea înscrierii respective în agenda elevului.
(7) Avertismentul scris se aplică de conducătorul instituţiei de învăţământ, în baza raportului dirigintelui, prin înştiinţare în formă scrisă adresată elevului şi părintelui sau altui reprezentant legal al acestuia. Avertismentul scris se aplică doar dacă anterior, în acelaşi an de studii, a fost aplicată sancţiunea sub formă de observaţie.
(8) Eliminarea de la lecţie se aplică de cadrul didactic în caz de comportament necorespunzător în timpul lecţiei, dacă acest comportament perturbă desfăşurarea lecţiei. Sancţiunea se aplică cu efectuarea înscrierii respective în agenda elevului.
(9) Eliminarea de la lecţie se aplică cu condiţia desemnării de către instituţie a unei persoane responsabile de supravegherea elevului pentru perioada aflării acestuia pe teritoriul instituţiei de învăţământ.
(10) Suspendarea elevului pe o perioadă determinată se aplică de conducătorul instituţiei de învăţământ în baza propunerii consiliului profesoral, aprobată prin vot secret:
a) în învăţământul gimnazial, dacă alte măsuri nu sunt suficiente, nu pot fi implementate sau dacă suspendarea elevului este necesară pentru a asigura securitatea studierii pentru ceilalţi elevi;
b) în învăţământul liceal şi în cel profesional tehnic, dacă:
– comportamentul elevului pune în pericol siguranţa celorlalţi elevi sau a personalului instituţiei;
– elevul foloseşte obiecte interzise în sala de studii;
– elevul foloseşte obiecte sau aplică metode orientate spre influenţarea evaluării neobiective a cunoştinţelor sale sau ale altor elevi;
– elevul perturbă constant desfăşurarea lecţiei.
(11) Suspendarea elevului poate fi aplicată pentru o perioadă de cel mult 5 zile lucrătoare. Elevul nu poate fi suspendat pentru mai mult de 15 zile lucrătoare pe durata unui an şcolar.
(12) Sancţiunile prevăzute la alin.(1) lit.f)–h) se aplică de conducătorul instituţiei de învăţământ în baza propunerii consiliului profesoral, aprobată prin vot secret, în cazul:
a) comiterii de către elev a faptelor de violenţă de orice formă îndreptate împotriva altor elevi sau a personalului instituţiei;
b) punerii în pericol a siguranţei elevilor sau a personalului instituţiei şi/sau împiedicării realizării dreptului la educaţie sau la muncă;
c) în alte cazuri prevăzute de actele normative.
(13) Sancţiunea se comunică individual, atât elevului, cât şi părinţilor sau altor reprezentanţi legali ai acestuia, în formă scrisă, pe suport de hârtie sau în format electronic. Elevilor care au fost sancţionaţi conform alin.(1) lit.b)–i) li se acordă asistenţă psihologică.
(14) Faptele care constituie abateri şi modul de aplicare a sancţiunilor corespunzătoare se stabilesc de Ministerul Educaţiei şi Cercetării. Aplicarea altor sancţiuni decât a celor prevăzute la alin.(1) se interzice.
(15) Decizia de aplicare a sancţiunilor poate fi contestată, în termen de 30 de zile, prin cerere prealabilă depusă la organul abilitat care exercită funcţia de fondator al instituţiei de învăţământ. Decizia cu privire la cererea prealabilă se contestă în instanţa de judecată.
Articolul 1372. Limitarea accesului la obiecte interzise
(1) Obiectele personale ale elevilor care prezintă pericol pentru ceilalţi elevi sau pentru personalul instituţiei, care sunt folosite de elevi pentru evitarea metodelor obiective de evaluare a cunoştinţelor acestora, precum şi cele care perturbă desfăşurarea lecţiilor pot fi ridicate de către cadrele didactice care predau lecţia.
(2) Cadrul didactic face o menţiune în catalogul electronic despre limitarea accesului elevului la obiectele personale ale acestuia, cu descrierea obiectelor ridicate şi cu indicarea datelor de identitate ale posesorului.
(3) La sfârşitul lecţiilor, obiectele ridicate se restituie elevilor.
(4) Lista obiectelor interzise şi procedura de limitare a accesului elevilor la acestea se stabilesc de Ministerul Educaţiei şi Cercetării.”
20. La articolul 140, alineatul (1) se completează cu litera y1) cu următorul cuprins:
„y1) asigură ţinerea Registrului unităţilor de transport şcolar în cadrul Sistemului informaţional de management în educaţie;”.
21. Articolul 145 se completează cu alineatul (41) cu următorul cuprins:
„(41) Instituţiile publice de învăţământ preşcolar, primar, secundar, special, precum şi instituţiile de învăţământ extraşcolar pot activa în regim de autogestiune financiară în modul stabilit de Guvern. Decizia privind trecerea la autogestiune financiară se emite de către entitatea care exercită funcţia de fondator al instituţiei de învăţământ.”
22. Codul se completează cu articolul 1451 cu următorul cuprins:
„Articolul 1451. Măsuri de sporire a accesului la educaţie de calitate al elevilor şi măsuri de menţinere a cadrelor didactice în sistem
(1) În scopul sporirii accesului la educaţie de calitate, părinţii sau alţi reprezentanţi legali ai elevilor din instituţiile publice de învăţământ general cu un număr mai mic de 50 de elevi, stabilite de Ministerul Educaţiei şi Cercetării, care decid înscrierea elevului într-o altă instituţie publică de învăţământ primar sau secundar general beneficiază de alocaţie pentru sporirea accesului la educaţie de calitate.
(2) Alocaţia pentru sporirea accesului la educaţie de calitate se acordă lunar, timp de doi ani, fiind calculată de la data înscrierii elevului în noua instituţie publică de învăţământ primar sau secundar general. Plata alocaţiei se suspendă pe perioada lunilor iunie–august inclusiv.
(3) În vederea asigurării mobilităţii cadrelor didactice din instituţiile publice de învăţământ primar sau secundar general cu un număr mai mic de 50 de elevi, stabilite de Ministerul Educaţiei şi Cercetării, în cazul încadrării într-o altă instituţie de învăţământ primar sau secundar general, acestora li se acordă o alocaţie pentru menţinerea cadrelor didactice în sistem.
(4) Cuantumul, procedura de acordare a alocaţiilor prevăzute la alin.(1) şi (3) şi procedura de selectare a instituţiilor se aprobă de Guvern.
(5) Alocaţia pentru sporirea accesului la educaţie de calitate, prevăzută la alin.(1), este neimpozabilă.”
Art.III. – Guvernul, în termen de două luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi, va elabora şi va aproba actele normative necesare pentru implementarea acesteia.
PREŞEDINTELE PARLAMENTULUI | Igor GROSU
|
Nr.108. Chişinău, 26 aprilie 2024. |
