H O T Ă R Â R E
cu privire la modificarea Hotărârii Guvernului nr.690/2018 pentru aprobarea
Regulamentului privind desfăşurarea licitaţiilor pentru
oferirea statutului de producător eligibil
nr. 300 din 24.04.2024
Monitorul Oficial nr.188-191/387 din 26.04.2024
* * *
În temeiul art.10 lit.k) din Legea nr.10/2016 privind promovarea utilizării energiei din surse regenerabile (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2016, nr.69-77, art.117), cu modificările ulterioare, Guvernul
HOTĂRĂŞTE:
1. Hotărârea Guvernului nr.690/2018 pentru aprobarea Regulamentului privind desfăşurarea licitaţiilor pentru oferirea statutului de producător eligibil (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2018, nr.267-275, art.745), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1) în hotărâre:
a) denumirea va avea următorul cuprins:
„Cu privire la aprobarea Regulamentului privind desfăşurarea licitaţiilor pentru oferirea statutului de producător eligibil mare”;
b) la punctul 2, cuvintele „Ministerului Economiei şi Infrastructurii” se substituie cu cuvintele „Ministerului Energiei”;
2) în Regulament:
a) pe tot parcursul textului cuvintele, „producător eligibil”, „forţă majoră”, „oferta de preţ”, „licitaţie publică deschisă” şi „licitaţie deschisă”, „organul central de specialitate al administraţiei publice în domeniul energeticii” şi „ofertant”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvintele „producător eligibil mare”, „impediment care justifică neexecutarea obligaţiei”, „ofertă financiară”, „licitaţie publică”, „licitaţie”, „Ministerul Energiei” şi, respectiv, „investitor”, la forma gramaticală corespunzătoare;
b) pe tot parcursul textului, cuvintele „care utilizează SRE” şi „ce utilizează SRE”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvintele „pentru producerea de energie electrică din SRE”, la forma gramaticală corespunzătoare;
c) la punctul 3:
noţiunea „investitor” va avea următorul cuprins:
„investitor – persoană fizică sau juridică înregistrată în Republica Moldova sau în alt stat în calitate de întreprindere sau consorţiu, în sensul prezentului Regulament, care solicită să i se ofere statutul de producător eligibil mare în procesul de licitaţie şi care îşi asumă obligaţia să asigure finanţarea, construcţia şi exploatarea uneia sau a mai multe centrale electrice pentru producerea energiei electrice din SRE, cu o capacitate instalată mai mare decât limita de capacitate stabilită de Guvern în conformitate cu Legea nr.10/2016 privind promovarea utilizării energiei din surse regenerabile”;
noţiunea „documentaţia de licitaţie” va avea următorul cuprins:
„documentaţie de licitaţie – documentaţie care cuprinde toată informaţia legată de obiectul licitaţiei şi condiţiile de participare la licitaţie, cerinţele înaintate faţă de investitor, modalitatea de depunere a cererii şi/sau a ofertei tehnice şi financiare, documentaţia descriptivă, formele de garanţii, proiectul contractului pentru achiziţionarea energiei electrice produse din surse regenerabile, informaţie necesară investitorilor pentru participarea la licitaţie şi pentru elaborarea şi prezentarea ofertelor tehnice şi financiare, precum şi cu privire la modul şi criteriile de examinare a admisibilităţii cererilor, de calificare a ofertelor tehnice şi de evaluare a ofertelor financiare”;
noţiunea „ofertă” se substituie cu noţiunea „ofertă tehnică” cu următorul cuprins:
„ofertă tehnică – document elaborat în conformitate cu cerinţele prezentului Regulament şi a documentaţiei de licitaţie, prin care investitorul prezintă, în cadrul licitaţiei, o ofertă referitor la dezvoltarea şi exploatarea centralei electrice pentru producerea de energie electrică din SRE pentru obţinerea statutului de producător eligibil mare”;
noţiunea „ofertă financiară” va avea următorul cuprins:
„ofertă financiară – document prezentat de investitor în cadrul licitaţiei în care este indicat preţul solicitat de investitor pentru energia electrică produsă din surse regenerabile, întocmit în conformitate cu cerinţele prezentului Regulament şi cu documentaţia de licitaţie şi care este preţul fix reflectat în contractul reglementat pentru achiziţionarea energiei electrice din surse regenerabile şi drept preţ de exercitare în contractul pentru diferenţe”;
noţiunea „ofertă incorectă” se substituie cu noţiunea „cerere şi/sau ofertă neconformă” cu următorul cuprins:
„cerere şi/sau ofertă neconformă – cerere şi/sau ofertă care nu întruneşte condiţiile şi/sau nu corespunde cerinţelor stabilite în documentaţia de licitaţie”;
noţiunea „energie din surse regenerabile” se exclude;
se completează cu următoarele noţiuni:
„cerere – document elaborat în baza prezentului Regulament şi al documentaţiei de licitaţie, depus de către investitor pentru etapa de admisibilitate”;
„foaie de parcurs – document de asumare din partea investitorului a obligaţiei de obţinere, în baza unui plan de acţiuni conform cerinţelor stabilite în documentaţia de licitaţie, a actelor necesare dezvoltării, construcţiei şi exploatării centralei care produce energie electrică din SRE, în lipsa unui sau a mai multe acte indicate în documentaţia de licitaţie în etapa depunerii ofertei”;
„abateri nemateriale – abateri care se referă la devieri ce nu schimbă natura ofertei sau nu o fac pe aceasta una nouă în mod semnificativ în sensul prevederilor prezentului Regulament. Abateri nemateriale se consideră, dar nu se rezumă la: erori redacţionale, mecanice sau de calcul, documente lipsă, dovezi de conformitate şi altele de natură similară, care nu au impact asupra preţului solicitat de investitor menţionat în oferta financiară, precum şi orice alte abateri, cu excepţia celor cu referinţă la caracteristicile-cheie ale proiectului”;
„impediment care justifică neexecutarea obligaţiei – un eveniment excepţional şi imprevizibil, a cărui survenire nu a putut fi prevăzută şi evitată/înlăturată de către investitor, iar consecinţele acestuia fac imposibilă construcţia şi punerea în funcţiune a centralei electrice în termenul stabilit în hotărârea Guvernului cu privire la oferirea statutului de producător eligibil mare. Circumstanţele care constituie un impediment ce justifică neexecutarea obligaţiei investitorului se evaluează şi se certifică printr-un aviz emis de autoritatea competentă în conformitate cu Legea nr.393/1999 cu privire la Camera de Comerţ şi Industrie şi cu Regulamentul privind emiterea avizului care certifică impedimentul care justifică neexecutarea obligaţiei, aprobat prin Hotărârea Camerei de Comerţ şi Industrie nr.35/1 din 25 septembrie 2020”;
„criterii de admisibilitate – cerinţe privind cererea şi investitorul, care trebuie îndeplinite pentru admitere la licitaţie şi sunt descrise la pct.42 subpct.1) şi în documentaţia de licitaţie”;
„criterii de calificare – cerinţe privind oferta tehnică, astfel cum sunt stabilite de către Comisia de licitaţii în documentaţia de licitaţie”;
„criteriu de evaluare – cel mai mic preţ oferit, inclus în oferta financiară utilizat pentru a evalua şi a clasifica ofertele depuse de investitorii calificaţi în cadrul etapelor de admisibilitate şi calificare, astfel cum au fost stabilite de Comisia de licitaţii în documentaţia de licitaţie”;
„observator – statut conferit persoanelor selectate din lista candidaţilor pentru reprezentantul societăţii civile, însă care nu au fost aleşi ca membri ai Comisiei de licitaţii, dar care şi-au dat consimţământul să participe în calitate de observatori pe lângă Comisia de licitaţii”;
„ofertă marginală – ofertă care respectă criteriile de calificare a ofertelor tehnice şi criteriilor de evaluare, dar care, după etapa de departajare a ofertelor, nu se mai încadrează în cota maximă de capacitate disponibilă”;
d) în punctul 4:
la subpunctul 2), cuvintele „energiei din surse regenerabile” se substituie cu cuvintele „de energie electrică din SRE”;
subpunctul 3) va avea următorul cuprins:
„3) promovarea construcţiei centralelor pentru producerea de energie electrică din SRE prin asigurarea implementării schemei de sprijin privind oferirea prin intermediul licitaţiilor a statutului de producător eligibil mare şi, respectiv, prin asigurarea respectării dreptului producătorilor eligibili mari de a li se procura, pentru o perioadă de 15 ani, întreaga cantitate de energie electrică produsă din SRE şi livrată în reţelele electrice, în conformitate cu Regulile pieţei de energie electrică, aprobate prin Hotărârea Agenţiei Naţionale pentru Reglementare în Energetică nr.283/2020, la preţuri fixe/preţ de exercitare stabilite în cadrul licitaţiilor, pentru care s-a oferit statut de producător eligibil mare”;
e) în punctul 6:
subpunctul 1) se abrogă;
la subpunctul 4), după cuvintele „procedurilor deschise” se introduce textul „, în una sau în mai multe faze,”;
f) punctul 7 va avea următorul cuprins:
„7. Guvernul, Ministerul Energiei, precum şi Comisia de licitaţii vor lua toate măsurile pentru asigurarea confidenţialităţii informaţiilor din cerere şi/sau din ofertă, precum şi/sau din documentele anexate.”;
g) punctele 9, 10 şi 11 vor avea următorul cuprins:
„9. Comisia de licitaţii este organizată după cum urmează:
1) Comisia de licitaţii este formată din 7 membri:
a) doi reprezentanţi ai Ministerului Energiei;
b) un reprezentant al Ministerului Mediului;
c) un reprezentant al Agenţiei Naţionale pentru Reglementare în Energetică;
d) un reprezentant al Instituţiei Publice „Agenţia de Investiţii”;
e) un reprezentant al Întreprinderii de Stat „Moldelectrica”;
f) un reprezentant al societăţii civile;
2) Comisia de licitaţii, în prima şedinţă, alege cu majoritatea simplă a voturilor membrilor prezenţi preşedintele şi vicepreşedintele, cu condiţia ca preşedintele să fie reprezentantul Ministerului Energiei, pentru toată perioada de activitate a Comisiei;
3) în calitate de membri ai Comisiei de licitaţii, cu excepţia reprezentantului societăţii civile, se desemnează persoane cu funcţii de conducere, funcţionari publici de nivel superior sau cu funcţii de demnitate publică;
4) reprezentantul societăţii civile în Comisia de licitaţii este numit de Ministerul Energiei în urma unei proceduri transparente de selectare;
5) în cazul lipsei candidaţilor interesaţi sau eligibili pentru funcţia de reprezentant al societăţii civile, Comisia de licitaţii va desfăşura licitaţia în lipsa acestuia;
6) observatorii pot asista la şedinţele Comisiei de licitaţii în etapa de deschidere a cererilor, precum şi în etapa de deschidere şi evaluare a ofertei financiare, fără drept de vot şi fără a avea acces la informaţii care constituie secret comercial sau informaţii care necesită protecţia datelor personale, precum şi alte informaţii cu acces restricţionat. În cazul în care la şedinţă sunt examinate informaţii care constituie secret de stat sau informaţii cu acces restricţionat, accesul observatorilor este refuzat.
10. Pentru a asigura continuitatea activităţii Comisiei de licitaţii, instituţiile desemnează membri şi membri supleanţi, care vor substitui membrii în cazul în care aceştia lipsesc sau nu îşi pot exercita obligaţiile în conformitate cu prevederile prezentului Regulament. Membrul supleant pentru reprezentantul societăţii civile va fi ales în conformitate cu pct.9 subpct.4).
11. Comisia de licitaţii are dreptul de a atrage consultanţi şi experţi externi, locali sau internaţionali, cu experienţă în domeniul în care se desfăşoară licitaţia, inclusiv, dar fără a se limita la expertiză tehnică, financiară sau juridică, după cum este necesar pe parcursul procesului de licitaţie. Consultanţii şi experţii externi, desemnaţi prin ordin al ministrului energiei, pot asista Comisia de licitaţii în conceperea, organizarea, desfăşurarea şi punerea în aplicare a licitaţiilor în conformitate cu prezentul Regulament. Consultanţii şi experţii externi nu sunt membri ai Comisiei de licitaţii şi nu au drept de vot.”;
h) se completează cu punctul 111 cu următorul cuprins:
„111. Consultanţii şi experţii externi pot fi, fără a se limita la:
1) angajaţi ai autorităţilor publice, instituţiilor publice sau întreprinderilor de stat;
2) experţi naţionali şi/sau internaţionali delegaţi sau puşi la dispoziţie de organizaţiile respectiv instituţiile naţionale şi internaţionale, în conformitate cu politicile interne de delegare şi/sau procurare a serviciilor în cadrul asistenţei oferite pentru instituţiile şi autorităţile din Republica Moldova;
3) experţi externi selectaţi, după caz, printr-o procedură competitivă organizată în conformitate cu normele şi condiţiile Legii nr.131/2015 privind achiziţiile publice. În cazul în care consultanţii externi urmează a fi finanţaţi prin bugetul de stat, cheltuielile aferente vor fi planificate în conformitate cuLegea finanţelor publice şi responsabilităţii bugetar-fiscale nr.181/2014.”;
i) punctul 12 va avea următorul cuprins:
„12. Fiecare membru al Comisiei de licitaţii, reprezentantul Ministerului Energiei care asigură lucrările de secretariat, observatorii, precum şi consultanţii şi experţii externi, înainte de şedinţa de examinare a cererilor şi/sau deschiderii ofertelor, sunt obligaţi să semneze, pe proprie răspundere, o declaraţie de confidenţialitate şi imparţialitate, prin care îşi asumă angajamentul să respecte necondiţionat prevederile prezentului Regulament şi confirmă că:
1) nu este soţ (soţie), rudă sau afin până la gradul al treilea inclusiv cu unul dintre membrii organelor de conducere sau de administrare ale ofertanţilor sau ale asociaţilor şi/sau ale beneficiarilor reali ai unuia dintre investitori;
2) în ultimii 3 ani nu a activat sau nu a colaborat cu unul dintre investitori, nu a făcut parte din organele de conducere sau de administrare ale investitorilor;
3) nu deţine cote-părţi în capitalul social ori acţiuni la niciun investitor sau la beneficiarii efectivi ai acestora;
4) nu se află în altă situaţie care ar genera un conflict de interese;
5) nu va divulga unor terţe părţi informaţii obţinute în cadrul procesului de licitaţie.”;
j) la punctul 14, cuvintele „de şedinţa” se substituie cu cuvintele „sau în timpul şedinţei”, iar după textul „membru supleant.” se introduce enunţul „În cazul în care preşedintele Comisiei de licitaţii constată că se află în una din situaţiile stabilite în punctul 12 şi specificate în declaraţia de confidenţialitate şi imparţialitate, atribuţiile acestuia în cadrul licitaţiei respective vor fi exercitate de către vicepreşedinte.”;
k) punctul 15 va avea următorul cuprins:
„15. Comisia de licitaţii exercită următoarele atribuţii:
1) întocmeşte şi publică anunţurile privind iniţierea licitaţiei în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, precum şi în alte surse mass-media;
2) elaborează documentaţia de licitaţie, cu suportul Ministerului Energiei, în conformitate cu prevederile prezentului Regulament, în scopul realizării licitaţiei în cadrul unei proceduri într-o singură sau în mai multe faze, pentru oferirea statutului de producător eligibil mare şi în condiţiile stabilite în Legea nr.10/2016 privind promovarea utilizării energiei din surse regenerabile;
3) organizează şi desfăşoară licitaţiile cu respectarea principiilor prevăzute la pct.151;
4) asigură accesul liber şi nediscriminatoriu al tuturor investitorilor la licitaţie;
5) primeşte cererile şi ofertele prezentate de către investitori şi le înregistrează, în ordinea depunerii acestora, într-un registru special;
6) asigură transparenţa şi publicitatea procesului de licitaţie;
7) examinează şi oferă răspuns la demersurile, cererile, adresările, petiţiile scrise ale investitorilor referitor la documentaţia de licitaţie, precum şi a celor adresate de către investitor în mod verbal şi documentate în procesele-verbale ale şedinţelor Comisiei de licitaţii;
8) examinează cererile şi/sau ofertele tehnice şi financiare;
9) întocmeşte procesele-verbale;
10) examinează şi verifică respectarea criteriilor de admisibilitate a cererilor depuse de către investitori, respectarea criteriilor de calificare privind oferta tehnică, precum şi evaluează ofertele financiare în conformitate cu cerinţele stabilite în documentaţia de licitaţie şi în prezentul Regulament;
11) decide asupra câştigătorilor licitaţiei şi anunţă investitorii despre rezultatele licitaţiei, precum şi despre lista investitorilor calificaţi, dar care nu au fost stabiliţi drept câştigători ai licitaţiei;
12) pregăteşte, cu suportul Ministerului Energiei, proiectul hotărârii Guvernului privind aprobarea rezultatelor licitaţiei şi transmite Guvernului lista investitorilor cărora urmează să li se ofere statutul de producător eligibil mare spre aprobare;
13) întocmeşte dosarele licitaţiilor organizate, iar la expirarea termenului de 6 luni de la desemnarea câştigătorilor licitaţiei le transmite pentru păstrare Ministerului Energiei;
14) anunţă Guvernul şi/sau organele de resort când află despre cazurile de fraudă sau corupţie depistate în procesul desfăşurării licitaţiilor;
15) publică pe site-ul web oficial al Ministerului Energiei procesele-verbale întocmite în cadrul procedurilor de licitaţii;
16) înaintează cereri, demersuri, solicitări în vederea realizării atribuţiilor stabilite de prezentul Regulament.”;
l) se completează cu punctul 151 cu următorul cuprins:
„151. În exercitarea atribuţiilor Comisia de licitaţii se conduce de următoarele principii:
1) legalitate;
2) obiectivitate;
3) eficienţă;
4) tratament egal şi nediscriminatoriu;
5) respectarea confidenţialităţii informaţiei;
6) promovarea concurenţei.”;
m) punctele 16-19 vor avea următorul cuprins:
„16. Fiecare membru al Comisiei de licitaţii examinează cererile şi admisibilitatea investitorilor, precum şi califică ofertele tehnice primite în conformitate cu condiţiile şi criteriile stabilite în documentaţia de licitaţie şi prezentul Regulament, iar în funcţie de corespunderea acestora cu condiţiile şi criteriile respective prezintă evaluarea pentru fiecare ofertă în parte şi semnează procesele-verbale, cu menţionarea observaţiilor la orice punct care necesită clarificări.
17. În cazul în care pentru clarificarea unor aspecte referitoare la licitaţie sunt necesare explicaţii suplimentare, Comisia de licitaţii este în drept să solicite de la investitor prezentarea în scris a explicaţiilor respective, iar acest fapt se consemnează în procesul-verbal în funcţie de momentul în care au fost solicitate informaţiile respective. Scopul solicitării explicaţiilor/documentelor suplimentare constă în confirmarea datelor iniţial prezentate în ofertă. Termenul-limită de prezentare a informaţiilor solicitate de către Comisia de licitaţii nu poate fi mai mic de 5 zile lucrătoare sau depăşi 10 zile lucrătoare.
18. Şedinţele Comisiei de licitaţii se organizează după cum urmează:
1) sunt convocate de preşedintele acesteia;
2) sunt deliberative, dacă participă 5 membri;
3) deciziile cu privire la aspectele materiale ale procedurii de licitaţie, referitoare la admisibilitatea investitorului, calificarea ofertelor tehnice, precum şi evaluarea ofertelor financiare şi adjudecare, se adoptă cu majoritatea absolută a voturilor membrilor numiţi ai Comisiei de licitaţii;
4) deciziile cu privire la aspectele procedurii de licitaţie, altele decât cele invocate la subpct.3), se adoptă cu majoritatea simplă a voturilor membrilor Comisiei de licitaţii prezenţi la şedinţă;
5) în caz de paritate de voturi, votul preşedintelui este decisiv.
19. Secretariatul Comisiei de licitaţii este asigurat de un reprezentant fără drept de vot al Ministerului Energiei, iar corespondenţa acesteia este semnată de preşedintele Comisiei de licitaţii.”;
n) punctele 21, 22 şi 23 vor avea următorul cuprins:
„21. Condiţiile de participare, criteriile de admisibilitate, de calificare şi de evaluare sunt aceleaşi pentru toţi investitorii, fără discriminare, şi se descriu, în mod obligatoriu, în documentaţia de licitaţie.
22. Investitorii pot încheia un acord de consorţiu sau se pot asocia pentru a participa la licitaţie şi pentru a-şi depune ofertele. În acest caz, investitorii asociaţi se consideră ca un singur investitor, iar în ofertă se indică reprezentantul împuternicit cu care se comunică în cadrul procesului de licitaţie.
23. Investitorul sau o persoană împuternicită de acesta în modul stabilit de lege care participă la licitaţie este în drept să ceară şi să primească de la Comisia de licitaţii informaţii şi clarificări referitor la organizarea şi desfăşurarea licitaţiilor, referitor la modelele de acte din documentaţia de licitaţie şi, totodată, este în drept să participe la şedinţele Comisiei de licitaţii privind deschiderea cererilor şi examinarea admisibilităţii investitorului, la examinarea calificării ofertei tehnice proprii, precum şi la şedinţa de deschidere şi evaluare a ofertelor financiare.”;
o) punctul 24 se abrogă;
p) la punctul 28, textul „unul şi acelaşi tip de tehnologie de producere, iar ofertele tehnice cu diferite tipuri de tehnologie de producere nu trebuie să fie evaluate şi comparate între ele” se substituie cu cuvintele „tipul de tehnologie sau tehnologia de producere pentru care se desfăşoară licitaţia”;
q) punctul 29 va avea următorul cuprins:
„29. Licitaţiile pentru oferirea statutului de producător eligibil mare, într-o singură fază, se organizează cu respectarea următoarelor etape:
1) elaborarea şi consultarea publică cu părţile interesate a documentaţiei de licitaţie;
2) iniţierea procedurii de licitaţie, cu publicarea anunţului privind iniţierea procedurii de licitaţie şi a documentaţiei de licitaţie;
3) depunerea şi recepţionarea cererilor, ofertelor tehnice şi financiare;
4) examinarea şi validarea cererilor prin prisma criteriilor de admisibilitate;
5) deschiderea şi calificarea ofertelor tehnice;
6) deschiderea şi evaluarea ofertelor financiare în baza criteriului celui mai mic preţ, în limitele cotelor maxime de capacitate scoase la licitaţie;
7) departajarea ofertelor;
8) acordarea statutului de producător eligibil mare investitorilor câştigători”;
r) se completează cu punctul 291 cu următorul cuprins:
„291. În cazul unei proceduri de licitaţie în mai multe faze, etapele enumerate la pct.29 se distribuie conform numărului de faze stabilit în conformitate cu documentaţia de licitaţie.”;
s) punctele 30 şi 31 vor avea următorul cuprins:
„30. Comisia de licitaţii stabileşte organizarea de licitaţii neutre din punct de vedere tehnologic sau, după caz, de licitaţii limitate pentru anumite tehnologii, conform calendarul orientativ de organizare a procedurilor de licitaţie pentru următorii 3-5 ani, ţinând cont de cotele maxime stabilite de către Guvern.
31. Ministerul Energiei, în conformitate cu priorităţile politicii de stat în domeniul SRE, publică, la necesitate, până la data de 31 decembrie a anului în curs, în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, precum şi în alte surse mass-media de circulaţie naţională şi internaţională, un anunţ general privind licitaţiile planificate a fi organizate pe parcursul anului următor sau în perioada cuprinsă de calendarul orientativ, cu indicarea perioadelor de desfăşurare a acestora, precum şi a capacităţilor licitate şi, după caz, specificate după tipurile de tehnologii de producere. Acest anunţ se publică pe site-ul web oficial al Guvernului şi al Ministerului Energiei.”;
t) punctul 32 se abrogă;
u) punctul 33 va avea următorul cuprins:
„33. Cu cel puţin două luni înainte de iniţierea procedurii de recepţionare a cererilor şi/sau a ofertelor tehnice şi financiare, Comisia de licitaţii, cu suportul Ministerului Energiei, publică anunţul privind iniţierea licitaţiei şi documentaţia de licitaţie.”;
v) punctul 34 se abrogă;
w) la punctul 35, după cuvântul „calendarul” se introduc cuvintele „indicativ al”;
x) la punctul 36, textul „de circulaţie naţională şi internaţională” se substituie cu textul „de circulaţie naţională şi/sau internaţională”;
y) punctul 37 va avea următorul cuprins:
„37. Anunţul privind iniţierea procedurii de licitaţie trebuie să includă, fără a se limita la acestea, informaţii referitoare la:
1) obiectul licitaţiei;
2) documentaţia de licitaţie sau adresa site-ului web oficial unde este plasată documentaţia de licitaţie;
3) adresa juridică şi poştală, adresa de poştă electronică a Comisiei de licitaţii, numărul de telefon al reprezentantului Ministerului Energiei care asigură lucrările de secretariat ale Comisiei de licitaţii, necesare pentru a obţine informaţiile privind licitaţia organizată;
4) termenele-limită de recepţionare a cererilor şi/sau a ofertelor în funcţie de tipul procedurii de licitaţie;
5) adresa de poştă electronică la care se depun cererile şi/sau ofertele şi numărul de contact al reprezentantului Ministerului Energiei care asigură lucrările de secretariat ale Comisiei de licitaţii;
6) data, ora şi locul deschiderii cererilor şi/sau ofertelor depuse, în funcţie de tipul procedurii de licitaţie.”;
z) punctul 40 va avea următorul cuprins:
„40. Documentaţia de licitaţie trebuie să includă, fără a se limita la acestea, următoarele informaţii şi modele de documente:
1) capacităţile de producere a energiei electrice din surse regenerabile care sunt propuse pentru licitaţie;
2) tehnologiile de producere pentru care se organizează licitaţia;
3) determinarea procedurii de licitaţie, inclusiv faptul dacă procedura se va desfăşura într-o singură sau în mai multe faze şi dacă va include o etapă de negociere;
4) criteriile de admisibilitate şi lista documentelor pe care investitorul trebuie să le prezinte pentru a confirma respectarea acestor criterii;
5) criteriile de calificare;
6) valoarea garanţiei pentru ofertă la licitaţie şi a garanţiei de bună execuţie a contractului, precum şi formele acestora, care urmează a fi depuse de către investitori în conformitate cu prezentul Regulament;
7) termenele şi condiţiile impuse investitorilor pentru construcţia, punerea în funcţiune şi exploatarea centralelor electrice pentru producerea de energie electrică din SRE;
8) preţul plafon stabilit pentru licitaţia respectivă;
9) condiţiile de prezentare a preţului propus în oferta financiară;
10) formulare-model ale ofertei tehnice şi financiare, garanţiei pentru ofertă şi garanţiei de bună execuţie a contractului, modelul foii de parcurs, după caz, alte modele de documente prevăzute în prezentul Regulament, pe care investitorul trebuie să le prezinte;
11) proiectul contractului pentru achiziţionarea energiei electrice produse din SRE, proiectul contractului pentru diferenţe, după caz, pe baza modelelor aprobate de Agenţia Naţională pentru Reglementare în Energetică.”;
aa) se completează cu punctul 401 cu următorul cuprins:
„401. Documentaţia de licitaţie poate stabili că investitorii pot depune oferta doar pentru o parte din capacitatea instalată a centralei/centralelor electrice pentru producerea de energie electrică din SRE, permiţând astfel producătorului eligibil mare să vândă energia electrică produsă de cealaltă parte a aceleiaşi centrale electrice în baza unor condiţii negociate cu participanţii la piaţa energiei electrice, cu condiţia separării fizice a capacităţilor de producere a energiei electrice şi asigurării contorizării separate a energiei electrice injectate în reţeaua electrică în punctele de racordare a centralei electrice, pentru care s-a oferit statut de producător eligibil mare şi a cantităţii de energie electrică vândute în baza condiţiilor negociate.”;
bb) punctul 41 se abrogă;
cc) punctele 42 şi 43 vor avea următorul cuprins:
„42. Pentru a putea participa la licitaţiile organizate în conformitate cu prezentul Regulament, investitorul trebuie să întrunească următoarele cerinţe:
1) de admisibilitate astfel cum sunt stabilite şi detaliate în documentaţia de licitaţie;
2) de calificare prevăzute la pct.43;
3) nu desfăşoară pe teritoriul Republicii Moldova, concomitent, activitatea de operator al sistemului de transport sau de operator al sistemului de distribuţie sau operatorul pieţei energiei electrice sau furnizor central de energie electrică.
43. Criteriile de calificare au scopul de a demonstra credibilitatea realizării de facto a proiectului de construcţie a centralei/centralelor electrice şi se demonstrează de către investitor prin prezentarea şi depunerea, odată cu oferta tehnică, a următoarelor documente detaliate în documentaţia de licitaţie:
1) descrierea proiectului care va include o prezentare generală a acestuia şi va demonstra respectarea cerinţelor tehnice stabilite în documentaţia de licitaţie, inclusiv că echipamentele centralelor electrice pentru producerea energiei electrice din SRE nu au fost utilizate anterior şi sunt de producţie nouă, fabricate cu mai puţin de 36 de luni înainte de punerea în funcţiune a centralei electrice respective;
2) avizul de racordare;
3) planul de amplasare a centralei electrice, inclusiv a drumurilor de acces;
4) lista terenurilor/parcelelor necesare pentru amplasarea centralei/centralelor electrice;
5) dovada că investitorul deţine dreptul de proprietate sau un drept de folosinţă/superficie asupra terenului pentru proiectarea, construcţia, instalarea, exploatarea şi întreţinerea proiectului, în conformitate cu cerinţele prevăzute în documentaţia de licitaţie şi, după caz, dovada schimbării destinaţiei terenului agricol;
6) acordul de mediu;
7) în lipsa documentelor enumerate în subpct.2)-6), foaia de parcurs, în conformitate cu pct.40 subpct.10);
8) graficul de construcţie a centralei electrice pentru producerea energiei electrice din SRE a proiectului, care include data iniţierii construcţiei şi data preconizată pentru finalizarea proiectului;
9) alte documente stabilite în documentaţia de licitaţie.”;
dd) punctul 44 se abrogă;
ee) punctul 45 va avea următorul cuprins:
„45. În cazul centralei/centralelor electrice care au fost puse în funcţiune până la data anunţului privind iniţierea procedurii de licitaţie, investitorul prezintă actul de recepţie finală a centralei/centralelor şi a originalului şi copiilor documentelor care atestă că centrala electrică respectă cerinţele tehnice stabilite în documentaţia de licitaţie, precum şi că echipamentele centralelor electrice pentru producerea energiei electrice din SRE nu au fost utilizate anterior şi sunt de producţie nouă, fabricate cu mai puţin de 36 de luni înainte de punerea în funcţiune a centralei electrice respective.”;
ff) punctele 46, 47 şi 48 se abrogă;
gg) la punctul 49, cuvântul „şi” se substituie cu cuvântul „sau”;
hh) punctul 50 va avea următorul cuprins:
„50. Sunt în drept să participe la licitaţie şi investitorii care au iniţiat construcţia sau au construit o centrală electrică pentru producerea energiei electrice din SRE ori au majorat capacitatea acesteia, înainte de obţinerea statutului de producător eligibil mare, dacă sunt respectate următoarele condiţii:
1) puterea instalată pentru care se solicită statutul de producător eligibil mare se încadrează în limitele şi cota maximă de capacitate stabilite de Guvern sau, după caz, în normele privind ofertele marginale, conform pct.86;
2) sunt respectate condiţiile de la pct.45;
3) investitorul nu a beneficiat/nu beneficiază pentru aceeaşi centrală electrică/aceleaşi centrale electrice de alte scheme de sprijin pentru promovarea energiei electrice din surse regenerabile.”;
ii) denumirea secţiunii a 4-a va avea următorul cuprins:
„Secţiunea a 4-a
Depunerea cererilor, ofertelor tehnice şi financiare”;
jj) punctul 51 va avea următorul cuprins:
„51. La licitaţia într-o singură fază, în perioada dintre data publicării anunţului privind iniţierea procedurii de licitaţie şi data-limită de primire a cererilor şi ofertelor, investitorii urmează să îşi depună cererile şi ofertele tehnice şi financiare la Comisia de licitaţii.”;
kk) se completează cu punctul 511 cu următorul cuprins:
„511. La licitaţia în mai multe faze:
1) în perioada dintre data publicării anunţului privind iniţierea primei faze a procedurii de licitaţie şi data-limită de primire a cererilor, investitorii urmează să îşi depună cererile la Comisia de licitaţii;
2) în perioada dintre data publicării anunţului privind iniţierea celei de a doua faze a procedurii de licitaţie şi data-limită de primire a ofertelor tehnice şi financiare, investitorii declaraţi admisibili în prima fază urmează să îşi depună oferta tehnică şi financiară la Comisia de licitaţii.”;
ll) punctele 52-55 vor avea următorul cuprins:
„52. Cererea, precum şi oferta tehnică şi financiară se întocmeşte şi se depune de către investitor sau de către reprezentantul acestuia prin poşta electronică, în condiţiile şi termenele indicate în anunţul privind desfăşurarea licitaţiilor publice, cu respectarea tuturor cerinţelor stabilite în documentaţia de licitaţie. Formularul cererii/ofertei tehnice şi financiare se elaborează de Comisia de licitaţii în conformitate cu prevederile prezentului Regulament şi este parte a documentaţiei de licitaţie.
53. Cererile şi/sau ofertele primite de la investitori se înregistrează de către Comisia de licitaţii în registrul cererilor şi ofertelor. Înregistrarea se efectuează în mod cronologic, conform ordinii primirii. Fiecărei cereri şi/sau oferte i se atribuie un număr unic şi irepetabil. Pentru a confirma recepţionarea cererii şi a ofertelor, imediat după înregistrarea lor, reprezentantul Ministerului Energiei care asigură lucrările de secretariat ale Comisiei de licitaţii remite prin poşta electronică a investitorului o recipisă pe care o semnează electronic. Registrul cererilor şi ofertelor se instituie şi se ţine de către Comisia de licitaţii şi trebuie să includă informaţii cu privire la:
1) obiectul licitaţiei;
2) denumirea investitorului, adresa juridică a acestuia, adresa de poştă electronică şi adresa de contact;
3) data primirii şi a înregistrării cererii şi/sau ofertei tehnice şi financiare (anul, luna, ziua, ora, minutul);
4) persoana care a înregistrat cererea şi/sau oferta tehnică şi financiară.
54. Cererea, precum şi oferta tehnică şi financiară, depuse pentru participare la licitaţie trebuie să întrunească cumulativ următoarele condiţii:
1) să fie angajate, din punctul de vedere al cuprinsului, pe toată perioada de valabilitate stabilită de către Comisia de licitaţii şi să fie semnate, pe propria răspundere, de către investitor sau de către o persoană împuternicită de acesta în modul stabilit de lege;
2) trebuie să conţină informaţiile şi documentele indicate în documentaţia de licitaţie, cu indicarea perioadei de valabilitate a acestora;
3) să fie prezentate în forma unui document scanat sau a unui document electronic semnat cu o semnătură electronică emisă în condiţiile Legii nr.124/2022 privind identificarea electronică şi serviciile de încredere şi protejată printr-o parolă care va fi furnizată Comisiei de licitaţii în momentul deschiderii ofertelor;
4) să corespundă condiţiilor şi să fie prezentate în termenul stabilit în anunţul privind iniţierea procedurii de licitaţie.
55. La procedura de licitaţie într-o singură fază, la depunere, cererea, oferta tehnică şi financiară trebuie să fie însoţite de un demers oficial ce confirmă înaintarea acestora, semnat de investitor sau de reprezentantul acestuia, precum şi de documentele indicate în documentaţia de licitaţie, inclusiv:
1) copia certificatului/deciziei de înregistrare a întreprinderii sau extrasul eliberat de organul înregistrării de stat şi, după caz, copia acordului de asociere/consorţiu, copia actului de identitate al administratorului/managerului investitorului, precum şi, după caz, copiile buletinelor de identitate ale administratorilor/managerilor membri ai consorţiului şi, după caz, copia buletinului de identitate al reprezentantului legal al investitorului/consorţiului şi procura în original;
2) declaraţia pe proprie răspundere semnată de investitor sau, după caz, de fiecare membru al consorţiului, care va confirma că întreprinderea respectivă nu se află în proces de reorganizare sau lichidare, că nu este în procedură de insolvabilitate, precum şi că investitorul întruneşte condiţiile stabilite în documentaţia de licitaţie şi, totodată, că informaţia şi documentele prezentate de investitor sunt veridice. Formularul declaraţiei pe proprie răspundere privind întrunirea tuturor condiţiilor stabilite în documentaţia de licitaţie, precum şi veridicitatea informaţiilor şi a documentelor prezentate este parte integrantă a documentaţiei de licitaţie şi se elaborează de Comisia de licitaţii;
3) orice altă documentaţie tehnică stabilită în documentaţia de licitaţie şi care urmăreşte demonstrarea corespunderii criteriilor de calificare stabilite la pct.43;
4) formularul completat cu privire la garanţia pentru ofertă.”;
mm) se completează cu punctul 551 cu următorul cuprins:
„551. La licitaţia în mai multe faze, cererea, oferta tehnică şi financiară se depun după cum urmează:
1) la depunere în prima fază, cererea trebuie să fie însoţită de un demers oficial ce confirmă prezentarea acesteia, semnată de investitor sau de reprezentantul legal al acestuia, precum şi de documentele indicate în documentaţia de licitaţie, inclusiv:
a) copia certificatului/deciziei de înregistrare a întreprinderii sau extrasul eliberat de organul înregistrării de stat şi, după caz, copia acordului de asociere/consorţiu, copia actului de identitate al administratorului/managerului investitorului, precum şi, după caz, copiile buletinelor de identitate ale administratorilor/managerilor membri ai consorţiului şi, după caz, copia buletinului de identitate al reprezentantului legal al investitorului/consorţiului şi procura în original;
b) declaraţia pe proprie răspundere semnată de investitor sau, după caz, de fiecare membru al consorţiului, care să confirme că întreprinderea respectivă nu se află în proces de reorganizare sau lichidare, că nu este în procedură de insolvabilitate, precum şi că investitorul întruneşte condiţiile stabilite în documentaţia de licitaţie şi, totodată, că informaţia şi documentele prezentate de investitori sunt veridice. Formularul declaraţiei pe proprie răspundere privind întrunirea tuturor condiţiilor stabilite în documentaţia de licitaţie şi privind veridicitatea informaţiilor şi a documentelor prezentate este parte integrantă a documentaţiei de licitaţie şi se elaborează de Comisia de licitaţii;
2) în cea de-a doua fază a procedurii de licitaţie publică, la depunere, oferta tehnică şi financiară trebuie să fie însoţite de un demers oficial ce confirmă înaintarea acestora, semnate de investitor sau de reprezentantul legal al acestuia, precum şi să fie însoţite de documentele indicate în documentaţia de licitaţie, inclusiv formularul completat cu privire la garanţia pentru ofertă.”;
nn) punctele 56, 57 şi 58 se abrogă;
oo) la punctul 59, cuvintele „registrul ofertelor” se substituie cu cuvintele „registrul cererilor şi ofertelor”;
pp) punctul 60 va avea următorul cuprins:
„60. Cererile şi/sau ofertele transmise după data-limită de primire a cererilor şi sau/ofertelor indicat în anunţul de iniţiere a licitaţiei se consideră nedepuse şi nu se înregistrează, fapt care se comunică investitorilor.”;
qq) punctele 62 şi 63 vor avea următorul cuprins:
„62. Garanţia pentru ofertă se stabileşte în documentaţia de licitaţie, în mărime fixă per 1 kW putere instalată inclusă în ofertă şi este unică pentru toţi investitorii de proiecte ce utilizează un anumit tip de tehnologie de producere şi, după caz, care se încadrează în aceeaşi categorie de capacitate. Cuantumul garanţiei pentru ofertă pentru fiecare 1 kW putere instalată nu poate depăşi 1% din valoarea investiţiei specifice luate în calcul la aprobarea de către Agenţia Naţională pentru Reglementare în Energetică a preţurilor plafon pentru licitaţia respectivă. Garanţia pentru ofertă se prezintă de către investitori sub formă de scrisoare de garanţie bancară eliberată de o bancă din Republica Moldova sau, după caz, de o bancă din străinătate, care îndeplineşte cerinţele de rating de credit stabilite în documentaţia de licitaţie, de preferinţă având corespondent în Republica Moldova sau altă formă de garanţie, în conformitate cu prevederile documentaţiei de licitaţie şi trebuie să fie valabilă pe întreaga perioadă de valabilitate a ofertei.
63. Garanţia pentru ofertă se returnează integral investitorului în cazurile în care:
1) cererea investitorului nu a fost admisă pentru participare la licitaţie;
2) oferta tehnică nu s-a calificat;
3) investitorul nu a fost anunţat câştigător al licitaţiei;
4) investitorul a fost anunţat câştigător al licitaţiei şi a prezentat dovada transferării garanţiei de bună execuţie a contractului. În cazul investitorului care a fost admis în cadrul licitaţiei în baza unei foi de parcurs şi a fost anunţat câştigător al licitaţiei, garanţia pentru ofertă se reţine concomitent cu garanţia de bună execuţie a contractului şi se returnează doar după prezentarea tuturor actelor, conform graficului specificat de către investitor în foaia de parcurs;
5) investitorul şi-a retras oferta tehnică sau financiară până la şedinţa de deschidere a ofertelor.”;
rr) denumirea secţiunii a 6-a va avea următorul cuprins:
„Secţiunea a 6-a
Examinarea cererilor şi a admisibilităţii investitorilor, deschiderea
şi calificarea ofertelor tehnice în cadrul procedurii
de licitaţie într-o singură fază”;
ss) punctul 66 va avea următorul cuprins:
„66. La data, ora şi locul stabilite în anunţul privind iniţierea procedurii de licitaţie, Comisia de licitaţii organizează şedinţa de examinare a cererilor şi a admisibilităţii investitorilor. Investitorii prezenţi la şedinţă sunt informaţi cu privire la numărul de cereri şi oferte primite şi referitor la investitorii care le-au prezentat.”;
tt) punctele 67-70 vor avea următorul cuprins:
„67. În cadrul şedinţei de examinare a cererilor şi a admisibilităţii investitorilor, Comisia de licitaţii verifică şi examinează:
1) dacă demersul de însoţire a fost întocmit şi semnat, cu respectarea cerinţelor stabilite în documentaţia de licitaţie;
2) dacă cererea a fost întocmită şi semnată, cu respectarea cerinţelor stabilite în documentaţia de licitaţie şi dacă aceasta corespunde acestor cerinţe;
3) dacă la cerere sunt anexate toate documentele solicitate conform documentaţiei de licitaţie, inclusiv declaraţia pe proprie răspundere stabilită la pct.55 subpct.2);
4) dacă investitorul respectă cerinţele de admisibilitate conform pct.42 subpct.1);
5) dacă tehnologia de producere şi capacitatea centralei electrice în raport cu care se solicită oferirea statutului de producător eligibil se încadrează în limitele şi cota maximă de capacitate stabilite pentru licitaţia respectivă;
6) dacă a fost depusă garanţia pentru ofertă în mărimea stabilită în cadrul licitaţiei;
7) dacă ofertele tehnice şi financiare sunt prezentate sub forma a două fişiere separate protejate cu parole distincte. Dacă unul din fişiere nu este protejat cu parolă, investitorul este declarat inadmisibil, iar oferta tehnică şi financiară depusă de investitor nu se examinează şi sunt respinse ca fiind neconforme.
68. În cazul în care investitorul reprezintă mai multe persoane juridice asociate, Comisia de licitaţii verifică respectarea cerinţelor de admisibilitate în raport cu toţi membrii consorţiului sau întreprinderile dependente din cadrul consorţiului.
69. Pentru a verifica dacă investitorul corespunde cerinţelor de admisibilitate, Comisia de licitaţii se adresează organelor competente în vederea confirmării veridicităţii informaţiei prezentate de investitor conform pct.42 subpct.1). Şedinţa de examinare a cererilor şi a admisibilităţii investitorilor se întrerupe şi continuă după recepţionarea răspunsurilor, cu informarea prealabilă a tuturor investitorilor despre data, ora şi locul preconizat pentru continuarea şedinţei.
70. În cazul în care, în privinţa unui investitor, Comisia de licitaţii constată că nu au fost întrunite una sau mai multe cerinţe stabilite la pct.67, Comisia de licitaţii declară investitorul respectiv ca fiind respins, cu indicarea motivelor corespunzătoare în procesul-verbal privind examinarea cererilor şi a admisibilităţii investitorilor.”;
uu) se completează cu punctul 701 cu următorul cuprins:
„701. După examinarea tuturor cererilor depuse, secretarul Comisiei de licitaţii întocmeşte procesul-verbal privind examinarea cererilor şi a admisibilităţii investitorilor, în care consemnează lista investitorilor declaraţi admisibili şi a celor respinşi, cu indicarea argumentelor privind respingerea acestora. Procesul-verbal privind deschiderea cererilor şi examinarea admisibilităţii investitorilor se întocmeşte de către secretarul Comisiei de licitaţii, respectând prevederile prezentului Regulament şi a documentaţiei de licitaţie, cu condiţia respectării următorului proces de contestare a rezultatelor. În termen de până la cinci zile lucrătoare de la finalizarea procesului-verbal, Comisia de licitaţii transmite o notificare fiecărui investitor respins, indicând motivele respingerii. În termen de 10 zile lucrătoare de la expedierea notificării de către Comisia de licitaţii, investitorul poate contesta decizia de respingere. Contestarea trebuie să precizeze şi să justifice motivele pentru care respingerea nu a fost conformă cu prezentul Regulament şi documentaţia de licitaţie. După primirea contestaţiei, Comisia de licitaţii, în termen de cinci zile lucrătoare, examinează şi decide cu privire la argumentele prezentate de către investitor. În cazul în care motivele contestaţiei sunt acceptate, secretarul Comisiei de licitaţii actualizează şi emite din nou procesul-verbal privind examinarea cererilor şi a admisibilităţii investitorilor.”;
vv) punctul 71 va avea următorul cuprins:
„71. Oferta tehnică şi financiară ale investitorului rămân a fi protejate cu parolă, după cum urmează:
1) oferta tehnică a investitorului rămâne a fi protejată cu parolă pe parcursul perioadei în care are loc examinarea cererilor şi a admisibilităţii investitorilor;
2) oferta financiară a investitorului rămâne a fi protejată cu parolă pe parcursul perioadei în care are loc deschiderea, examinarea admisibilităţii investitorilor şi calificarea ofertelor tehnice depuse.”;
ww) punctele 72 şi 73 se abrogă;
xx) punctul 74 va avea următorul cuprins:
„74. La data, ora şi locul stabilite pentru şedinţa de deschidere şi calificare a ofertelor tehnice, Comisia de licitaţii purcede la deschiderea şi calificarea ofertelor tehnice a investitorilor admişi şi analizează în detalii conţinutul şi veridicitatea documentelor care demonstrează criteriile de calificare ale unui proiect de construcţie enumerate în pct.43 sau, după caz, pct.45, precum şi a documentelor şi informaţiilor stabilite la punctul 42.”;
yy) se completează cu punctul 741 cu următorul cuprins:
„741. În cadrul şedinţei de deschidere şi de examinare a calificării ofertelor tehnice, Comisia de licitaţii verifică şi examinează:
1) dacă demersul de însoţire şi oferta tehnică au fost întocmite şi semnate cu respectarea cerinţelor stabilite în documentaţia de licitaţie;
2) dacă tehnologia de producere şi capacitatea centralei electrice în raport cu care se solicită oferirea statutului de producător eligibil se încadrează în limitele şi cota maximă de capacitate stabilite pentru licitaţia respectivă;
3) dacă la oferta tehnică sunt anexate toate documentele solicitate conform documentaţiei de licitaţie sau foaia de parcurs, după caz, inclusiv declaraţia pe proprie răspundere stabilită la pct.551 subpct.2);
4) după caz, dacă foaia de parcurs a fost elaborată conform modelului şi conţine informaţia obligatorie conform documentaţiei de licitaţii;
5) dacă a fost depusă garanţia pentru ofertă în mărimea stabilită în cadrul licitaţiei;
6) dacă oferta tehnică şi financiară sunt prezentate sub forma a două fişiere separate protejate cu parolă. În cazul în care unul din fişiere nu este protejat cu parolă, oferta tehnică şi financiară depusă de investitor nu se examinează şi sunt respinse ca fiind neconforme.”;
zz) punctele 75-81 vor avea următorul cuprins:
„75. În scopul verificării faptului că investitorul îndeplineşte cerinţele de calificare a ofertei tehnice şi/sau în cazul unor abateri nemateriale de la cerinţele ofertei tehnice care pot fi rectificate fără a modifica substanţial oferta tehnică, Comisia de licitaţii are dreptul de a solicita investitorilor să prezinte informaţii suplimentare şi rectificări corespunzătoare, dacă este cazul, oferind un termen necesar pentru prezentarea informaţiilor suplimentare solicitate conform pct.17.
76. În cazul în care, în privinţa unei oferte tehnice, Comisia de licitaţii constată că nu a fost întrunită una dintre cerinţele de calificare sau în cazul în care investitorul nu prezintă informaţia solicitată în termenul stabilit de Comisia de licitaţii ori informaţia prezentată este falsă, Comisia de licitaţii consideră oferta respectivă ca fiind neconformă şi o respinge, cu indicarea motivelor corespunzătoare.
77. După analiza ofertelor tehnice şi stabilirea listei ofertelor tehnice calificate, secretarul Comisiei de licitaţii întocmeşte procesul-verbal privind calificarea ofertelor tehnice, în care se consemnează ofertele tehnice calificate ce urmează a fi evaluate prin deschiderea ofertei financiare, precum şi ofertele incorecte ce urmează a fi respinse, cu menţionarea argumentelor privind respingerea ofertelor respective. În procesul-verbal respectiv se stabileşte data, locul şi ora preconizate pentru şedinţă în cadrul căreia urmează a fi deschise şi evaluate ofertele financiare, cu condiţia respectării următorului proces de contestare a rezultatelor. În termen de până la cinci zile lucrătoare de la finalizarea procesului-verbal, Comisia de licitaţii transmite o notificare fiecărui investitor ale cărui oferte incorecte urmează a fi respinse, indicând motivele respingerii. În termen de 10 zile lucrătoare de la expedierea notificării de către Comisia de licitaţii, investitorul poate contesta decizia de respingere a ofertei. Contestarea trebuie să precizeze şi să justifice motivele pentru care respingerea nu a fost conformă cu prezentul Regulament şi cu documentaţia de licitaţie. După primirea contestaţiei, Comisia de licitaţii, în termen de cinci zile lucrătoare, examinează şi decide cu privire la argumentele prezentate de către investitor. În cazul în care motivele contestaţiei sunt acceptate, secretarul Comisiei de licitaţii actualizează şi emite din nou procesul-verbal privind calificarea ofertelor tehnice.
78. Oferta financiară a investitorului rămâne a fi protejată cu parolă pe parcursul perioadei în care are loc calificarea ofertelor tehnice depuse.
79. În cazul în care nu a fost depusă nicio cerere şi ofertă sau niciun investitor nu a fost declarat admisibil sau nicio ofertă nu a fost declarată eligibilă, se consideră că licitaţia nu a avut loc. Comisia de licitaţii constată acest fapt şi iniţiază o nouă licitaţie. Licitaţia nouă poate fi organizată în aceleaşi condiţii şi în conformitate cu aceleaşi criterii şi cerinţe ca şi cele stabilite pentru licitaţia anterioară sau, la decizia Comisiei de licitaţii, acestea pot fi modificate.
80. În cazul în care nici în cadrul licitaţiei noi nu se depune nicio cerere şi ofertă eligibilă, Comisia de licitaţii constată acest fapt şi declară licitaţia invalidă şi solicită Ministerului Energiei să iniţieze procedura de revizuire a capacităţilor licitate sau, după caz, a condiţiilor şi a criteriilor pentru următoarele licitaţii de capacităţi de producere a energiei electrice din SRE, pentru a promova o concurenţă efectivă. O astfel de revizuire se efectuează, de asemenea, în cazul în care concurenţa este insuficientă în cadrul unei licitaţii.
81. Dacă în cadrul licitaţiilor organizate nu au fost oferite integral capacităţile de producere a energiei electrice din SRE scoase la licitaţie, Comisia de licitaţii poate să includă capacităţile respective la o licitaţie nouă, sub rezerva finalizării revizuirii menţionate la pct.80.”;
aaa) se completează cu secţiunea a 6-a1, cu următorul cuprins:
„Secţiunea a 6-a1
Examinarea cererilor şi a admisibilităţii investitorilor,
deschiderea şi calificarea ofertelor tehnice în cadrul
procedurii de licitaţie în mai multe faze
811. La data, ora şi locul stabilite în anunţul privind iniţierea primei faze a procedurii de licitaţie, Comisia de licitaţii organizează şedinţa de examinare a cererilor şi a admisibilităţii investitorilor. Investitorii prezenţi la şedinţă sunt informaţi cu privire la numărul de cereri primite şi referitor la investitorii care au prezentat aceste cereri.
812. În cadrul şedinţei de examinare a cererilor şi a admisibilităţii investitorilor, Comisia de licitaţii verifică şi examinează:
1) dacă demersul de însoţire a fost întocmit şi semnat cu respectarea cerinţelor stabilite în documentaţia de licitaţie;
2) dacă cererea a fost întocmită şi semnată cu respectarea cerinţelor stabilite în documentaţia de licitaţie şi dacă aceasta corespunde acestor cerinţe;
3) dacă la cerere sunt anexate toate documentele solicitate conform documentaţiei de licitaţie, inclusiv declaraţia pe proprie răspundere stabilită la pct.55 subpct.2);
4) dacă investitorul respectă cerinţele de admisibilitate conform pct.42 subpct.1).
813. În cazul în care investitorul reprezintă mai multe persoane juridice asociate, Comisia de licitaţii verifică respectarea cerinţelor de admisibilitate în raport cu toţi membrii consorţiului sau cu întreprinderile dependente din cadrul consorţiului.
814. Pentru a verifica dacă investitorul corespunde cerinţelor de admisibilitate, Comisia de licitaţii se adresează organelor competente în vederea confirmării veridicităţii informaţiei prezentate de investitor conform pct.42 subpct.1). Şedinţa de examinare a cererilor şi a admisibilităţii investitorilor se întrerupe şi continuă după recepţionarea răspunsurilor, cu informarea prealabilă a tuturor investitorilor despre data, ora şi locul preconizate pentru continuarea şedinţei.
815. În cazul în care, în privinţa unui investitor, Comisia de licitaţii constată că nu au fost întrunite una sau mai multe cerinţe stabilite la punctul 812, Comisia de licitaţii declară investitorul respectiv ca fiind respins, cu indicarea motivelor corespunzătoare în procesul-verbal privind examinarea cererilor şi a admisibilităţii investitorilor.
816. După examinarea tuturor cererilor depuse, secretarul Comisiei de licitaţii întocmeşte procesul-verbal privind examinarea cererilor şi a admisibilităţii investitorilor, în care consemnează lista investitorilor declaraţi admisibili şi a celor respinşi, cu indicarea argumentelor privind respingerea acestora. Procesul-verbal privind examinarea cererilor şi a admisibilităţii investitorilor se întocmeşte de către secretarul Comisiei de licitaţii, cu respectarea prevederilor prezentului Regulament şi a documentaţiei de licitaţie, cu condiţia respectării următorului proces de contestare a rezultatelor. În termen de până la cinci zile lucrătoare de la finalizarea procesului-verbal, Comisia de licitaţii transmite o notificare fiecărui investitor respins, indicând motivele respingerii. În termen de 10 zile lucrătoare de la expedierea notificării de către Comisia de licitaţii, investitorul poate contesta decizia de respingere. Contestarea trebuie să precizeze şi să justifice motivele pentru care respingerea nu a fost conformă cu prezentul Regulament şi documentaţia de licitaţie. După primirea contestaţiei, Comisia de licitaţii, în termen de cinci zile lucrătoare, examinează şi decide cu privire la argumentele prezentate de către investitor. În cazul în care motivele contestaţiei sunt acceptate, secretarul Comisiei de licitaţii actualizează şi emite din nou procesul-verbal privind examinarea cererilor şi a admisibilităţii investitorilor.
817. Investitorii declaraţi admisibili urmează să depună pentru a doua fază a procedurii de licitaţii oferta tehnică şi financiară, în conformitate cu documentaţia de licitaţie.
818. La data, ora şi locul stabilite în anunţul privind iniţierea celei de a doua faze a procedurii de licitaţie, Comisia de licitaţii organizează şedinţa de deschidere şi de examinare a calificării ofertelor tehnice. Comisia de licitaţii purcede la calificarea ofertelor tehnice şi analizează în detalii conţinutul şi veridicitatea documentelor care demonstrează criteriile de calificare a unui proiect de construcţie enumerate în pct.43 sau, după caz, în pct.45, precum şi a documentelor şi informaţiilor stabilite la pct.42.
819. În cadrul şedinţei de deschidere şi de examinare a calificării ofertelor tehnice, Comisia de licitaţii verifică şi examinează:
1) dacă demersul de însoţire şi oferta tehnică au fost întocmite şi semnate, cu respectarea cerinţelor stabilite în documentaţia de licitaţie;
2) dacă tehnologia de producere şi capacitatea centralei electrice în raport cu care se solicită oferirea statutului de producător eligibil se încadrează în limitele şi cota maximă de capacitate stabilite pentru licitaţia respectivă;
3) dacă la oferta tehnică sunt anexate toate documentele solicitate conform documentaţiei de licitaţie sau foaia de parcurs, după caz, inclusiv declaraţia pe proprie răspundere stabilită la pct.551 subpct.2);
4) după caz, dacă foaia de parcurs a fost elaborată conform modelului şi conţine informaţia obligatorie conform documentaţiei de licitaţii.
5) dacă a fost depusă garanţia pentru ofertă în mărimea stabilită în cadrul licitaţiei;
6) dacă oferta tehnică şi financiară sunt prezentate sub forma a două fişiere separate protejate cu parolă. În cazul în care unul din fişiere nu este protejat cu parolă, oferta tehnică şi financiară depuse de investitor nu se examinează şi sunt respinse ca fiind neconforme;
8110. În scopul verificării faptului că investitorul îndeplineşte cerinţele de calificare a ofertei tehnice şi/sau în cazul unor abateri nemateriale de la cerinţele ofertei tehnice care pot fi rectificate fără a modifica substanţial oferta tehnică, Comisia de licitaţii are dreptul de a solicita investitorilor să prezinte informaţii suplimentare şi rectificări corespunzătoare, dacă este cazul, oferind un termen necesar pentru prezentarea informaţiilor suplimentare solicitate, conform pct.17.
8111. În cazul în care, în privinţa unei oferte tehnice, Comisia de licitaţii constată că nu a fost întrunită una dintre cerinţele de calificare sau în cazul în care investitorul nu prezintă informaţia solicitată în termenul stabilit de Comisia de licitaţii ori informaţia prezentată este falsă, Comisia de licitaţii consideră oferta respectivă ca fiind neconformă şi o respinge, cu indicarea motivelor corespunzătoare.
8112. După analiza ofertelor tehnice şi stabilirea listei ofertelor tehnice calificate, secretarul Comisiei de licitaţii întocmeşte procesul-verbal privind calificarea ofertelor tehnice, în care se consemnează ofertele tehnice calificate ce urmează a fi evaluate prin deschiderea ofertei financiare, precum şi ofertele incorecte ce urmează a fi respinse, cu menţionarea argumentelor privind respingerea ofertelor respective. În procesul-verbal respectiv se stabileşte data, locul şi ora preconizate pentru şedinţă în cadrul căreia urmează a fi deschise şi evaluate ofertele financiare, cu condiţia respectării următorului proces de contestare a rezultatelor. În termen de până la cinci zile lucrătoare de la finalizarea procesului-verbal, Comisia de licitaţii transmite o notificare fiecărui investitor ale cărui oferte incorecte urmează a fi respinse, indicând motivele respingerii. În termen de 10 zile lucrătoare de la expedierea notificării de către Comisia de licitaţii, investitorul poate contesta decizia de respingere a ofertei. Contestarea trebuie să precizeze şi să justifice motivele pentru care respingerea nu a fost conformă cu prezentul Regulament şi documentaţia de licitaţie. După primirea contestaţiei, Comisia de licitaţii, în termen de cinci zile lucrătoare, examinează şi decide cu privire la argumentele prezentate de către investitor. În cazul în care motivele contestaţiei sunt acceptate, secretarul Comisiei de licitaţii actualizează şi emite din nou procesul-verbal privind calificarea ofertelor tehnice.
8113. Oferta financiară a investitorului rămâne a fi protejată cu parolă pe parcursul perioadei în care are loc calificarea ofertelor tehnice depuse.
8114. În cazul în care nu a fost depusă nicio ofertă tehnică sau nicio ofertă tehnică nu a fost calificată, se consideră că licitaţia în cauză nu a avut loc, iar Comisia de licitaţii constată acest fapt şi o declară invalidă şi iniţiază o nouă licitaţie. Licitaţia repetată poate fi organizată în aceleaşi condiţii şi în conformitate cu aceleaşi criterii şi cerinţe ca şi cele stabilite pentru licitaţia anterioară sau, la decizia Comisiei de licitaţie, acestea pot fi modificate.
8115. În cazul în care nici în cadrul licitaţiei noi nu se depune nicio ofertă tehnică sau nicio ofertă tehnică nu a fost calificată, Comisia de licitaţii constată acest fapt şi declară licitaţia invalidă şi revizuieşte capacităţile licitate sau, după caz, a condiţiilor şi a criteriilor pentru următoarele licitaţii de capacităţi de producere a energiei electrice din SRE, pentru a promova o concurenţă efectivă. O astfel de revizuire se efectuează, de asemenea, în cazul în care se dovedeşte o concurenţă insuficientă în cadrul unei licitaţii.
8116. Dacă în cadrul licitaţiilor organizate nu au fost oferite integral capacităţile de producere a energiei electrice din SRE scoase la licitaţie, Comisia de licitaţii poate să includă capacităţile respective la licitaţia următoare, sub rezerva finalizării revizuirii menţionate la pct.8115.”;
bbb) punctul 83 va avea următorul cuprins:
„83. Comisia de licitaţii solicită prezentarea parolelor pentru deschiderea fişierelor protejate cu ofertele financiare şi le evaluează în baza criteriului celui mai mic preţ de comercializare a energiei electrice din surse regenerabile. În cazul licitaţiilor limitate pentru anumite tehnologii, evaluarea ofertelor de preţ în baza criteriului celui mai mic preţ se efectuează de Comisia de licitaţii pentru fiecare tip de tehnologie de producere în parte.”;
ccc) punctul 86 va avea următorul cuprins:
„86. Comisia de licitaţii stabileşte ofertele marginale şi regulile de departajare în documentaţia de licitaţie, care pot include una sau o combinaţie a următoarelor elemente:
1) în cazul unei oferte marginale, Comisia de licitaţii solicită reconfirmarea în termen de cel puţin 24 de ore a preţului, cu condiţia ca respectiva capacitate pentru care investitorul solicită oferirea statutului de producător eligibil mare să fie redusă astfel încât cota maximă de capacitate pusă în licitaţie să fie acoperită exact:
a) conform pct.401, dacă documentaţia de licitaţie stabileşte că investitorii pot depune oferta doar pentru o parte din capacitatea instalată a centralei/centralelor electrice pentru producerea de energie electrică din SRE, investitorul marginal care a reconfirmat preţul va avea dreptul să menţină capacitatea instalată a centralei electrice propuse iniţial, cu condiţia respectării cerinţelor stabilite în pct.401;
b) dacă investitorul marginal nu a reconfirmat preţul, Comisia de licitaţii solicită reconfirmarea de la investitorul clasat următor şi, respectiv, următorul investitor şi aşa mai departe, aplicând regulile de ofertă marginală până când cota maximă de capacitate este alocată în întregime sau nu mai rămân investitori calificaţi;
2) în cazul în care au fost depuse două sau mai multe oferte la acelaşi preţ şi capacităţile de producere a energiei electrice din surse regenerabile de energie scoase la licitaţie se încadrează în cota maximă de capacitate alocată de către Guvern, ofertanţilor li se atribuie statutul de producător eligibil mare;
3) în cazul în care au fost depuse două sau mai multe oferte la acelaşi preţ, dar capacitatea de producere cumulativă depăşeşte limitele cotelor maxime de capacitate aprobate de Guvern, Comisia de licitaţii stabileşte o rundă de negociere a preţului, indicând pasul minim de scădere şi termenul acordat pentru depunerea ofertei. Se oferă statut de producător eligibil mare, ofertelor cu cel mai mic preţ, până la atingerea cotelor maxime de capacitate stabilite de Guvern, sub rezerva regulilor ofertei marginale pentru o singură ofertă marginală:
a) dacă după runda de negociere au rămas cote de capacitate nealocate, iar capacităţile cumulative de producere a energiei electrice din surse regenerabile de energie ale investitorilor depăşesc cota maximă de capacitate nealocate, Comisia solicită acestora reconfirmarea capacităţii şi a preţului în termen de cel puţin 24 ore. În cazul reconfirmării capacităţilor şi a preţului, se oferă statut de producător eligibil mare, investitorului/investitorilor cu cel mai mic preţ;
b) dacă după runda de reconfirmare, preţul şi capacităţile confirmate sunt identice, Comisia de licitaţii oferă un termen adiţional de cel puţin 24 de ore, pentru micşorarea preţului şi reconfirmarea capacităţilor. În cazul în care niciun investitor nu scade preţul şi/sau capacitatea, licitaţia se anulează pentru cota de capacitate rămasă nealocată.”;
ddd) se completează cu punctul 881 cu următorul cuprins:
„881. Persoanele fizice sau juridice, care nu sunt înregistrate în Republica Moldova, inclusiv consorţiile, care au fost declarate câştigătoare ale licitaţiei, în termen de 60 de zile calendaristice din momentul anunţării rezultatelor de către Comisia de licitaţii, sunt obligaţi să parcurgă procedura de înregistrare de stat a persoanei juridice în Republica Moldova şi să prezinte Comisiei de licitaţii copia deciziei de înregistrare a întreprinderii sau extrasul eliberat de organul înregistrării de stat, în vederea aprobării hotărârii privind oferirea statutului de producător eligibil mare, conform pct.99. Termenul poate fi extins, la cerere, de către Comisia de licitaţii cu maximum 10 zile lucrătoare. Dacă investitorul nu se încadrează în termenul extins, Comisia aplică prevederile pct.891.”;
eee) se completează cu punctul 891 cu următorul cuprins:
„891. Comisia de licitaţii anunţă investitorii din lista investitorilor calificaţi, dar care nu au fost stabiliţi drept câştigători ai licitaţiei, despre capacitatea eliberată şi oferă un termen de 5 zile pentru reconfirmarea capacităţilor şi a preţului, cu respectarea prevederilor pct.86, în următoarele cazuri:
a. una sau mai multe persoane fizice sau juridice, care nu sunt înregistrate în Republica Moldova, inclusiv consorţiile, dar care au fost declarate câştigătoare ale licitaţiei nu au parcurs etapa de înregistrare, în conformitate cu pct.881;
b. unul sau mai mulţi investitori, declaraţi câştigători, refuză să li se ofere statutul de producător eligibil mare, până la aprobarea hotărârii Guvernului privind oferirea statutului de producător eligibil mare;
c. unul sau mai mulţi investitori nu depun garanţia de bună execuţie a contractului în termenul prevăzut de prezentul Regulament, în acest sens Comisia de licitaţii propune Guvernului modificarea hotărârii privind oferirea statutului de producător eligibil mare.”;
fff) punctul 90 va avea următorul cuprins:
„90. Comunicările şi schimburile de informaţii se realizează în format electronic. În exercitarea activităţilor sale, Comisia de licitaţii poate solicita prezentarea documentelor în format electronic sau pe suport de hârtie.”;
ggg) la punctul 93, alineatul 5) se abrogă;
hhh) punctul 95 va avea următorul cuprins:
„95. Procesele-verbale ale Comisiei de licitaţii de examinare a admisibilităţii, calificării şi evaluării ofertelor sunt operaţiuni administrative şi pot fi contestate doar odată cu actul administrativ principal, în termenele şi în condiţiile prevăzute în Codul administrativ al Republicii Moldova nr.116/2018.”;
iii) punctul 96 se abrogă;
jjj) punctele 97, 98 şi 99 vor avea următorul cuprins:
„97. La propunerea Comisiei de licitaţii, Guvernul aprobă rezultatele licitaţiei şi oferă statut de producător eligibil mare investitorilor care au fost declaraţi câştigători în urma licitaţiei şi aprobă o hotărâre în acest sens.
98. Oferirea statutului de producător eligibil mare:
1) statutul de producător eligibil mare se consideră oferit la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova a hotărârii Guvernului privind oferirea statutului de producător eligibil mare. În termen de 10 zile lucrătoare de la intrarea în vigoare a hotărârii Guvernului privind oferirea statutului de producător eligibil mare, furnizorul central de energie electrică semnează contractul pentru achiziţionarea energiei electrice produse din surse regenerabile cu fiecare dintre producătorii eligibili mari, care intră în vigoare la finalizarea construcţiei şi punerea în funcţiune a centralei/centralelor pentru producerea energiei electrice din SRE;
2) dacă în termen de 30 de zile de la data semnării contractului pentru achiziţionarea energiei electrice produse din surse regenerabile, semnat cu furnizorul central de energie electrică, şi a termenului prevăzut la pct.108, după caz, investitorul nu depune garanţia de bună execuţie a contractului, acesta se consideră nul, iar statutul se consideră retras din momentul oferirii, fără a fi necesară aprobarea unei hotărâri a Guvernului în acest sens.
99. Hotărârea Guvernului privind oferirea statutului de producător eligibil mare va conţine următoarele informaţii:
1) aprobarea rezultatelor licitaţiei;
2) denumirea investitorului declarat câştigător;
3) tipul de tehnologie de producere a energiei electrice din SRE;
4) puterea instalată a centralei electrice/centralelor electrice pentru producerea de energie electrică din SRE;
5) capacitatea de producere a energiei electrice din SRE, pentru care se oferă statut de producător eligibil mare;
6) termenul-limită de punere în funcţiune a centralei electrice/centralelor electrice pentru producerea de energie electrică din SRE;
7) preţul fix la care producătorul eligibil mare respectiv va vinde energia electrică din SRE, sub rezerva ajustărilor de către Agenţia Naţională pentru Reglementare în Energetică, în conformitate cu metodologia aprobată şi în funcţie de evoluţia cursului de schimb al monedei naţionale faţă de dolarul SUA, în conformitate cu art.37 alin.(1) din Legea nr.10/2016 privind promovarea utilizării energiei din surse regenerabile;
8) autorizaţia instalării centralelor electrice din surse regenerabile cu o putere instalată mai mare de 20 MW, conform Legii nr.107/2016 cu privire la energia electrică, după caz.”;
kkk) punctele 101, 102 şi 103 se abrogă;
lll) punctul 104 va avea următorul cuprins:
„104. Informaţiile incluse în Registrul producătorilor eligibili, la compartimentul producătorilor eligibili mari, trebuie să conţină:
1) informaţii cu privire la fiecare producător eligibil mare, inclusiv:
a) denumirea producătorului eligibil mare;
b) data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova a hotărârii Guvernului prin care i-a fost oferit statutul de producător eligibil mare;
c) tipul de tehnologie de producere utilizat la centrala electrică respectivă;
d) zona şi locul amplasării centralei electrice respective;
e) capacitatea instalată a centralei electrice respective;
f) capacitatea de producere a energiei electrice din SRE, pentru care se oferă statut de producător eligibil mare;
g) cantitatea medie anuală de energie electrică prognozată a fi produsă la centrala electrică respectivă;
h) data la care a fost încheiat contractul pentru achiziţionarea energiei electrice produse din surse regenerabile şi data la care a intrat în vigoare;
i) termenul-limită de punere în funcţiune a centralei electrice respective;
j) preţul fix de comercializare de către producătorul eligibil respectiv a energiei electrice din surse regenerabile;
k) data la care a fost iniţiată livrarea energiei electrice în reţelele electrice;
l) data la care a fost retras statutul de producător eligibil mare, după caz;
2) informaţii generale, inclusiv cu privire la capacitatea instalată cumulată pe ţară pentru fiecare tip de tehnologie de producere, pentru care a fost oferit statutul de producător eligibil mare.”;
mmm) punctele 107, 108 şi 109 vor avea următorul cuprins:
„107. Producătorul eligibil mare are următoarele obligaţii:
1) să depună garanţia de bună execuţie a contractului în termen de până la 30 de zile de la data semnării cu furnizorul central de energie electrică a contractului pentru achiziţionarea energiei electrice produse din surse regenerabile;
2) să prezinte Ministerului Energiei un raport trimestrial privind progresul înregistrat la îndeplinirea foii de parcurs depuse conform pct.43 subpct.7);
3) să construiască şi să pună în funcţiune centrala/centralele electrice pentru producerea de energie electrică din SRE care este/sunt indicată/indicate în oferta câştigătoare, în termen de cel mult 36 de luni de la publicarea în Monitorul Oficial a Republicii Moldova a hotărârii Guvernului, precum şi să respecte termenele, criteriile şi condiţiile stabilite în cadrul licitaţiei;
4) să construiască centrala/centralele pentru producerea energiei electrice din SRE, cu respectarea puterii instalate indicate în oferta câştigătoare pentru care investitorului respectiv i-a fost oferit statutul de producător eligibil mare. La construcţia centralei/centralelor pentru producerea energiei electrice din SRE, se permite o reducere a capacităţii instalate de maximum 10%;
5) să nu folosească la construcţia şi punerea în funcţiune a centralei/centralelor pentru producerea energiei electrice din SRE echipament utilizat sau echipament nou fabricat cu mai mult de 36 de luni până la punerea în funcţiune a acesteia şi să respecte cerinţele tehnice faţă de tehnologia de producere şi echipamentele centralei electrice respective, indicate în oferta câştigătoare;
6) să prezinte Ministerului Energiei şi Agenţiei Naţionale pentru Reglementare în Energetică un raport privind implementarea proiectului de construcţie a centralei electrice pentru producţia energiei electrice din SRE, în conformitate cu graficul de construcţie, precum şi informaţiile prevăzute la art.37 alin.6) din Legea nr.10/2016 privind promovarea utilizării energiei din surse regenerabile şi, după caz, implementarea foii de parcurs;
7) după finalizarea construcţiei şi punerea în funcţiune a centralei/centralelor pentru producerea energiei electrice din SRE, să notifice despre acest fapt Comisiei de licitaţii şi să-i prezinte actele ce confirmă îndeplinirea obligaţiilor asumate în calitate de producător eligibil mare;
8) în toate etapele de desfăşurare a lucrărilor aferente construcţiei centralei/centralelor electrice, inclusiv postoperare (dezafectarea centralei electrice), să respecte întocmai măsurile şi condiţiile prescrise în acordul de mediu sau avizul expertizei ecologice de stat, emise de către organul competent în domeniul mediului, indiferent dacă condiţiile speciale au fost sau nu trecute în conţinutul actului permisiv de executare a lucrărilor de construcţie (autorizaţia de construire), eliberat de către autoritatea administraţiei publice centrale sau locale pe al cărei teritoriu administrativ se va desfăşura activitatea planificată.
108. La solicitarea producătorului eligibil, Comisia de licitaţii poate dispune prelungirea termenului de depunere a garanţiei de bună execuţie a contractului cu cel mult 10 zile lucrătoare.
109. Garanţia de bună execuţie a contractului:
1) garanţia de bună execuţie a contractului este stabilită în documentaţia de licitaţie într-o sumă fixă pentru fiecare 1 kW de putere instalată şi este unică pentru toţi investitorii de proiecte care utilizează un anumit tip de tehnologie de producţie şi, dacă este cazul, care se încadrează în aceeaşi categorie de capacitate. Valoarea garanţiei de bună execuţie a contractului pentru 1 kW de capacitate instalată nu poate depăşi 5% din valoarea investiţiei specifice luate în considerare la aprobarea de către Agenţia Naţională pentru Reglementare în Energetică a preţurilor plafon pentru licitaţia în cauză, în conformitate cu Legea nr.10/2016 privind promovarea utilizării energiei din surse regenerabile. Garanţia de bună execuţie a contractului se prezintă de către producătorii eligibili mari sub forma unei scrisori de garanţie bancară emisă de o bancă din Republica Moldova, după caz, de o bancă străină care îndeplineşte cerinţele de rating de credit stabilite în documentaţia de licitaţie, de preferinţă având corespondent în Republica Moldova, sau altă formă de garanţie, în conformitate cu prevederile documentaţiei de licitaţie şi trebuie să fie valabilă pe întreaga perioadă de valabilitate a ofertei;
2) garanţia de bună execuţie nu se depune în cazul în care investitorul prezintă dovada punerii în exploatare a centralei/centralelor prezentând actele de corespundere eliberate de către Agenţia Naţională pentru Reglementare în Energetică.”;
nnn) punctul 112 va avea următorul cuprins:
„112. Modalitatea de returnare a garanţiei de bună execuţie:
1) garanţia de bună execuţie a contractului se returnează producătorului eligibil mare, în cel mult 30 de zile de la data recepţiei finale a lucrărilor de construcţie şi a punerii în funcţiune a centralei pentru producerea energiei electrice din SRE, în termenele şi condiţiile stabilite în cadrul licitaţiei.
2) în cazurile enumerate în pct.119 subpct.1), 2), 4), 5), 6), garanţia de bună execuţie a contractului nu se returnează producătorului eligibil şi se transferă în bugetul de stat în baza unei hotărâri a Guvernului cu privire la retragerea statutului de producător eligibil. În acest caz, băncile care au emis scrisorile de garanţie de bună execuţie a contractului vor transfera mijloacele financiare respective în bugetul de stat.”;
ooo) se completează cu punctul 1121 cu următorul cuprins:
„1121. Garanţia de bună execuţie a contractului, în cazul în care capacitatea centralei/centralelor pentru producerea energiei electrice din SRE pusă/puse în funcţiune de către producătorul eligibil mare reprezintă 100-95% din capacitatea pe care investitorul a prezentat-o în oferta declarată câştigătoare, se returnează producătorului eligibil mare în totalitate. În cazul în care, capacitatea centralei/centralelor pentru producerea energiei electrice din SRE pusă/puse în funcţiune reprezintă 94-90%, garanţia de bună execuţie a contractului se returnează producătorului eligibil mare, proporţional capacităţii puse în funcţiune. În cazul în care capacitatea centralei/centralelor pentru producerea energiei electrice din SRE pusă/puse în funcţiune este mai mică decât 90% sau mai mare decât 100%, investitorului i se retrage statutul de producător eligibil mare.”;
ppp) punctul 113 va avea următorul cuprins:
„113.Termenul de punere în funcţiune a centralei electrice pentru producerea de energie electrică din SRE, indicat la pct.107 subpct.3), poate fi prelungit de către Guvern în cazul oferirii statutului de producător eligibil în cadrul licitaţiei cu până la 24 de luni, dacă centrala electrică respectivă nu poate fi pusă în funcţiune din motive întemeiate, neimputabile producătorului eligibil (lipsa posibilităţii de a o racorda la reţeaua electrică din cauza nerespectării de către operatorul sistemului de transport, operatorul sistemului de distribuţie a termenelor privind dezvoltarea reţelei electrice; întârzierea de către operatorul de sistem în executarea şi punerea în funcţiune a instalaţiei de racordare conform contractului de racordare sau în condiţiile unui impediment care justifică neexecutarea obligaţiei). Circumstanţele care constituie un impediment ce justifică neexecutarea obligaţiei debitorului sunt evaluate şi certificate printr-un aviz emis de autoritatea competentă în conformitate cu Legea nr.393/1999 cu privire la Camera de Comerţ şi Industrie şi cu Regulamentul privind emiterea avizului de certificare a impedimentului care justifică neexecutarea obligaţiei, aprobat prin Hotărârea Camerei de Comerţ şi Industrie nr.35/1 din 25 septembrie 2020”;
qqq) la punctul 119:
subpunctul 3) va avea următorul cuprins:
„3) investitorul nu depune garanţia de bună execuţie în mărimea prevăzută la pct.109”;
la subpunctul 5), textul „2), 3), 4), 6), 7)” se substituie cu textul „3), 4), 5), 7), 8)”;
se completează cu subpunctul 7) cu următorul cuprins:
„7) noul proprietar al centralei de producere a energiei electrice din SRE nu a îndeplinit obligaţia prevăzută la pct.117”;
rrr) la punctul 121, cuvintele „de la aprobarea acesteia” se substituie cu cuvintele „de la publicarea acesteia în Monitorul Oficial al Republicii Moldova”;
sss) la punctul 122, cuvintele „de la aprobarea” se substituie cu cuvintele „de la publicarea în Monitorul Oficial al Republicii Moldova a”;
ttt) capitolul V se abrogă.
2. Pentru prima licitaţie organizată după intrarea în vigoare a prezentei hotărâri, anunţul privind iniţierea licitaţiei va fi publicat în conformitate cu art.II alin.(1) pct.1) lit.c) din Legea nr.331/2023 pentru modificarea Legii nr.10/2016 privind promovarea utilizării energiei din surse regenerabile.
3. Prezenta hotărâre intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
4. Ministerul Justiţiei, în termen de o lună de la data publicării prezentei hotărâri, va asigura republicarea în Monitorul Oficial al Republicii Moldova a Hotărârii Guvernului nr.690/2018 pentru aprobarea Regulamentului privind desfăşurarea licitaţiilor pentru oferirea statutului de producător eligibil, cu modificările ulterioare, inclusiv cele operate prin prezenta hotărâre, dându-se o nouă numerotare elementelor acesteia şi corectându-se, după caz, toate trimiterile. La republicare, noţiunile se vor expune în ordine alfabetică.
PRIM-MINISTRU | Dorin RECEAN
|
Contrasemnează: | |
Ministrul energiei | Victor Parlicov
|
Nr.300. Chişinău, 24 aprilie 2024. |
