joi, 25 aprilie 2024
67/31.01.2024 Hotărâre pentru aprobarea Regulamentului cu privire la organizarea şi funcţionarea Agenţiei Achiziţii Publice

H O T Ă R Â R E

pentru aprobarea Regulamentului cu privire la organizarea

şi funcţionarea Agenţiei Achiziţii Publice

 

nr. 67  din  31.01.2024

 

Monitorul Oficial nr.58-60/102 din 08.02.2024

 

* * *

În temeiul art.11 din Legea nr.131/2015 privind achiziţiile publice (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2018, nr.424-429, art.666), cu modificările ulterioare, al art.871 din Legea nr.74/2020 privind achiziţiile în sectoarele energeticii, apei, transporturilor şi serviciilor poştale (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2020, nr.153-158, art.278), cu modificările ulterioare, al art.7 lit.e) din Legea nr.136/2017 cu privire la Guvern (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2017, nr.252, art.412), cu modificările ulterioare, al art.14 alin.(3) şi (7), art.15 alin.(1) din Legea nr.98/2012 privind administraţia publică centrală de specialitate (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2012, nr.160-164, art.537), cu modificările ulterioare, Guvernul

HOTĂRĂŞTE:

1. Se aprobă:

1) Regulamentul cu privire la organizarea şi funcţionarea Agenţiei Achiziţii Publice, conform anexei nr.1;

2) Structura Agenţiei Achiziţii Publice, conform anexei nr.2;

3) Organigrama Agenţiei Achiziţii Publice, conform anexei nr.3.

2. Se stabileşte efectivul-limită al Agenţiei Achiziţii Publice în număr de 32 de unităţi, cu un fond de retribuire a muncii conform legislaţiei.

3. Se abrogă Hotărârea Guvernului nr.134/2017 pentru aprobarea Regulamentului privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei Achiziţii Publice şi efectivul-limită al acesteia (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2017, nr.85-91, art.223), cu modificările ulterioare.

4. Prezenta hotărâre intră în vigoare în termen de o lună de la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, cu excepţia prevederilor ce ţin de atribuţiile Agenţiei Achiziţii Publice în domeniul achiziţiilor sectoriale, care vor intra în vigoare la data de 8 noiembrie 2024.

 

PRIM-MINISTRUDorin RECEAN

 

Contrasemnează:
Ministrul finanţelorPetru Rotaru

 

Nr.67. Chişinău, 31 ianuarie 2024.

 

 

Anexa nr.1

la Hotărârea Guvernului

nr.67 din 31 ianuarie 2024

 

REGULAMENT

cu privire la organizarea şi funcţionarea

Agenţiei Achiziţii Publice

 

I. DISPOZIŢII GENERALE

1. Regulamentul privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei Achiziţii Publice (în continuare – Regulament) stabileşte statutul juridic al Agenţiei Achiziţii Publice (în continuare – Agenţia), misiunea, domeniile de activitate, funcţiile de bază, atribuţiile, drepturile şi organizarea activităţii acesteia.

2. Agenţia este o autoritate administrativă în subordinea Ministerului Finanţelor, cu statut de persoană juridică de drept public, cu sediul în municipiul Chişinău, dispune de denumire, de ştampilă cu Stema de Stat a Republicii Moldova, de conturi trezoreriale şi de alte atribute specifice autorităţilor publice, stabilite în legislaţie.

3. Finanţarea Agenţiei se efectuează din bugetul de stat, în limitele alocaţiilor aprobate în legea bugetară anuală, conform legislaţiei, inclusiv din venituri colectate.

4. Agenţia îşi exercită atribuţiile în condiţii de autonomie decizională, cu excepţiile stabilite prin lege.

 

II. MISIUNEA, DOMENIILE DE ACTIVITATE, FUNCŢIILE DE BAZĂ,

ATRIBUŢIILE ŞI DREPTURILE GENERALE

5. Misiunea Agenţiei constă în fortificarea capacităţilor autorităţilor/entităţilor contractante şi dezvoltarea abilităţilor mediului de afaceri în domeniul achiziţiilor publice/sectoriale, monitorizarea conformităţii desfăşurării procedurilor de achiziţii publice/sectoriale şi achiziţiilor publice de valoare mică, precum şi efectuarea analizei sistemului de achiziţii publice/sectoriale.

6. Agenţia realizează funcţiile stabilite de prezentul Regulament în următoarele domenii de activitate:

1) achiziţii publice, reglementate de Legea nr.131/2015 privind achiziţiile publice;

2) achiziţii sectoriale, reglementate de Legea nr.74/2020 privind achiziţiile în sectoarele energeticii, apei, transporturilor şi serviciilor poştale.

7. Agenţia îndeplineşte următoarele funcţii:

1) implementarea politicilor şi actelor normative în materie de achiziţii publice/sectoriale;

2) elaborarea propunerilor de modificare a legislaţiei din domeniu;

3) monitorizarea şi evaluarea funcţionării sistemului de achiziţii publice/sectoriale;

4) consolidarea capacităţilor autorităţilor/entităţilor contractante şi ale operatorilor economici.

8. Pentru realizarea funcţiilor ce îi revin, Agenţia îndeplineşte următoarele atribuţii:

1) elaborează şi înaintează Ministerului Finanţelor propuneri de modificare a actelor normative în domeniul achiziţiilor publice/sectoriale;

2) întocmeşte, actualizează şi menţine, în formă electronică, Lista de interdicţie a operatorilor economici;

3) monitorizează conformitatea desfăşurării procedurilor de achiziţii publice/sectoriale şi achiziţiilor publice de valoare mică prin prisma indicatorilor de risc prevăzuţi în Metodologia privind monitorizarea conformităţii desfăşurării procedurilor de achiziţii, elaborată de către Agenţie şi aprobată de către Ministerul Finanţelor:

a) monitorizarea conformităţii desfăşurării procedurilor de achiziţii publice/sectoriale constă în:

- identificarea cazurilor de neaplicare de către autorităţile/entităţile contractante a prevederilor Legii nr.131/2015 privind achiziţiile publice şi ale Legii nr.74/2020 privind achiziţiile în sectoarele energeticii, apei, transporturilor şi serviciilor poştale;

- verificarea conformităţii cu prevederile actelor normative în domeniul achiziţiilor publice/sectoriale, din punctul de vedere al regularităţii şi calităţii, în baza indicatorilor de risc;

- emiterea rapoartelor de monitorizare care conţin, exclusiv, constatări clare şi obiective, în conformitate cu prevederile legale aplicabile, fără interpretări subiective sau care excedează ariei de competenţă a Agenţiei, cu fundamentarea acestora pe mijloace probante;

- sesizarea autorităţilor competente în cazul identificării sau al constatării abaterilor grave de la prevederile legale, care afectează rezultatul procedurii de atribuire, ori în cazul unei bănuieli rezonabile cu privire la practici anticoncurenţiale, concurenţă neloială sau săvârşirea unor acţiuni de corupţie. Se consideră abatere gravă de la prevederile legale orice acţiune realizată în cadrul procedurii de atribuire, care se referă la încălcarea principiilor generale, a normelor privind procedurile şi modalităţile speciale de atribuire a contractelor de achiziţii publice/sectoriale, a cerinţelor obligatorii privind procedura de achiziţie publică/sectorială, publicitatea şi transparenţa, calificarea şi selecţia calitativă;

b) monitorizarea conformităţii desfăşurării achiziţiilor publice de valoare mică implică:

- identificarea cazurilor în care autorităţile/entităţile contractante nu aplică prevederile Regulamentului cu privire la achiziţiile publice de valoare mică, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.870/2022 pentru aprobarea Regulamentului cu privire la achiziţiile publice de valoare mică;

- constatarea cazurilor în care achiziţiile publice de valoare mică nu sunt planificate;

- stabilirea cazurilor în care achiziţiile publice de valoare mică sunt desfăşurate fără utilizarea Sistemului informaţional automatizat „Registrul de stat al achiziţiilor publice”;

- identificarea cazurilor în care nu este raportată informaţia referitoare la achiziţiile publice de valoare mică realizate în conformitate cu prevederile pct.14 al Regulamentului cu privire la achiziţiile publice de valoare mică, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.870/2022 pentru aprobarea Regulamentului cu privire la achiziţiile publice de valoare mică;

- constatarea cazurilor în care achiziţiile planificate de bunuri, servicii şi lucrări sunt divizate în vederea evitării procedurii de achiziţie publică stabilită în Legea nr.131/2015 privind achiziţiile publice, republicată, în Legea nr.74/2020 privind achiziţiile în sectoarele energeticii, apei, transporturilor şi serviciilor poştale şi în actele normative din domeniul achiziţiilor publice;

- emiterea rapoartelor tematice de monitorizare în cazul constatării abaterilor/neconformităţilor;

4) efectuează analiza sistemului de achiziţii publice/sectoriale pe baza monitorizării conformităţii desfăşurării procedurilor de achiziţii publice/sectoriale şi achiziţiilor publice de valoare mică, precum şi pe analize statistice elaborate trimestrial şi anual;

5) acordă suport metodologic şi organizează seminare de instruire în domeniul achiziţiilor publice/sectoriale;

6) elaborează anual programul naţional de instruire destinat autorităţilor/entităţilor contractante şi operatorilor economici;

7) dezvoltă programe de profesionalizare şi instruire continuă pentru specialiştii în achiziţii publice/sectoriale, cuprinzând aspecte generale şi particularităţi specifice ale achiziţiilor publice/sectoriale, elemente legate de integritate, etică, prevenirea fraudei, combaterea corupţiei şi practicilor anticoncurenţiale;

8) realizează activităţi privind certificarea specialiştilor în domeniul achiziţiilor publice/sectoriale;

9) exercită controlul privind respectarea regimului de incompatibilităţi al operatorilor economici stabilit la art.16 alin.(6) din Legea nr.131/2015 privind achiziţiile publice;

10) constată săvârşirea contravenţiilor, încheie procese-verbale cu privire la contravenţii şi aplică, după caz, sancţiuni în conformitate cu prevederile Codului contravenţional al Republicii Moldova nr.218/2008;

11) editează Buletinul achiziţiilor publice;

12) menţine site-ul web oficial al instituţiei;

13) elaborează, în comun cu organele de resort, ghiduri, instrucţiuni şi caiete de sarcini-model în domeniul achiziţiilor publice/sectoriale;

14) asigură publicarea şi actualizarea, pe site-ul web oficial, a actelor normative, instrucţiunilor/ghidurilor în domeniul achiziţiilor publice/sectoriale şi, după caz, a altor informaţii relevante;

15) elaborează trimestrial şi anual analize statistice privind achiziţiile publice/sectoriale şi achiziţiile publice de valoare mică;

16) solicită şi obţine de la organele competente, autorităţile/entităţile contractante şi operatorii economici orice informaţie necesară pentru exercitarea atribuţiilor, conform legislaţiei şi în limitele competenţei;

17) organizează campanii de sensibilizare privind achiziţiile publice/sectoriale;

18) emite rapoarte anuale privind sistemul de achiziţii publice/sectoriale, pe baza monitorizării şi analizei statistice;

19) întocmeşte note informative, sinteze, studii, analize şi documentări la solicitarea conducerii Ministerului Finanţelor;

20) colaborează cu instituţii internaţionale şi agenţii similare din alte ţări în domeniul achiziţiilor publice/sectoriale.

9. Agenţia este învestită cu următoarele drepturi:

1) să înainteze propuneri de îmbunătăţire a cadrului normativ în domeniul achiziţiilor publice/sectoriale;

2) să participe la elaborarea şi la realizarea proiectelor şi programelor în domeniul achiziţiilor publice/sectoriale;

3) să stabilească relaţii de colaborare cu agenţii similare din alte state şi organizaţii internaţionale;

4) să convoace şedinţe la nivel republican sau conferinţe cu tematici în domeniul achiziţiilor publice/sectoriale;

5) să organizeze şedinţe de lucru ce ţin de domeniul achiziţiilor publice/sectoriale, cu participarea reprezentanţilor autorităţilor/entităţilor contractante, a operatorilor economici şi a altor organe de specialitate;

6) să solicite şi să obţină de la organele competente, autorităţile/entităţile contractante, operatorii economici informaţia necesară pentru exercitarea atribuţiilor, conform legislaţiei şi în limitele competenţei.

 

III. ORGANIZAREA ACTIVITĂŢII AGENŢIEI

10. Agenţia este condusă de director, numit în funcţie şi eliberat sau destituit din funcţie, în condiţiile legii, de Guvern, la propunerea ministrului finanţelor.

[Pct.10 în redacţia Hot.Guv. nr.301 din 24.04.2024, în vigoare 25.04.2024]

 

11. Directorul este asistat de un director adjunct. Directorul adjunct este funcţionar public de conducere de nivel superior, fiind numit în funcţie şi eliberat sau destituit din funcţie, în condiţiile legii, de Guvern. Directorul adjunct se subordonează nemijlocit directorului şi organizează activitatea în cadrul Agenţiei, în limitele competenţelor atribuite.

[Pct.11 în redacţia Hot.Guv. nr.301 din 24.04.2024, în vigoare 25.04.2024]

 

12. Directorul are următoarele atribuţii:

1) organizează şi conduce activitatea Agenţiei;

2) organizează sistemul de control intern managerial, precum şi funcţia de audit intern;

3) asigură şi poartă răspundere personală, în faţa ministrului, pentru realizarea funcţiilor şi atribuţiilor Agenţiei prevăzute în prezentul Regulament;

4) asigură executarea legilor, a decretelor Preşedintelui Republicii Moldova, a hotărârilor Parlamentului, a ordonanţelor, a hotărârilor şi a dispoziţiilor Guvernului, a ordinelor şi a dispoziţiilor ministrului finanţelor, precum şi îndeplinirea funcţiilor stabilite în prezentului Regulament şi în alte acte normative;

5) delimitează obligaţiile şi stabileşte responsabilităţile directorului adjunct, ale şefilor de subdiviziuni ale Agenţiei;

6) aprobă sau modifică statul de personal şi schema de încadrare a Agenţiei, în limitele fondului de retribuire a muncii, ale structurii şi efectivului-limită stabilite de Guvern;

7) aprobă regulamentele subdiviziunilor Agenţiei, fişele de post pentru funcţiile publice, obiectivele individuale de activitate şi indicatorii de performanţă a funcţionarilor publici;

8) numeşte în funcţii publice, modifică, suspendă şi încetează raporturile de serviciu ale funcţionarilor publici, în condiţiile legii;

9) angajează şi eliberează din funcţie personalul contractual, în condiţiile legislaţiei muncii;

10) conferă grade de calificare funcţionarilor publici, acordă stimulări şi aplică sancţiuni disciplinare personalului Agenţiei, în condiţiile legii;

11) aprobă planurile anuale de activitate ale subdiviziunilor Agenţiei;

12) reprezintă, în limitele competenţei, interesele Agenţiei în relaţiile cu alte autorităţi publice şi entităţi din ţară şi din alte state;

13) emite ordine, dispoziţii şi alte acte prevăzute de legislaţie, în limitele competenţei sale, şi asigură controlul executării acestora;

14) exercită alte funcţii stabilite de legislaţie.

13. În cazul absenţei temporare a directorului, atribuţiile acestuia sunt exercitate de către directorul adjunct al Agenţiei sau de către o altă persoană împuternicită.

14. Directorul adjunct şi şefii subdiviziunilor, în limitele împuternicirilor atribuite, poartă răspundere pentru deciziile luate şi pentru activitatea desfăşurată în cadrul Agenţiei.

15. Corespondenţa Agenţiei este semnată de către director sau directorul adjunct sau de către o altă persoană cu funcţie de răspundere, învestită cu acest drept prin ordin al directorului.

16. Directorul are dreptul de primă semnătură pe toate actele Agenţiei, iar în lipsa acestuia, dreptul de primă semnătură îi revine directorului adjunct, conform ordinului de delegare a atribuţiilor.

17. Semnătura pe actele Agenţiei este în formă olografă sau electronică calificată. Persoanele învestite cu dreptul de semnătură poartă răspundere personală, conform legislaţiei, pentru legalitatea, veridicitatea şi corectitudinea documentului semnat.

18. Agenţia colaborează cu autorităţi şi instituţii publice, cu autorităţi ale administraţiei publice locale, cu societatea civilă în problemele ce ţin de competenţa sa, inclusiv cu autorităţi şi instituţii internaţionale.

 

 

Anexa nr.2

la Hotărârea Guvernului

nr.67 din 31 ianuarie 2024

 

STRUCTURA

Agenţiei Achiziţii Publice

 

Director

Director adjunct

Direcţia monitorizare

Secţia analiză şi metodologie

Secţia management instituţional

Serviciul statistică şi raportare

Serviciul consultanţă

Serviciul instruiri

 

 

Anexa nr.3

la Hotărârea Guvernului

nr.67 din 31 ianuarie 2024

 

ORGANIGRAMA

Agenţiei Achiziţii Publice