joi, 16 februarie 2023
28/16.02.2023 Hotărâre pentru aprobarea Programului de activitate al Guvernului şi acordarea votului de încredere Guvernului

H O T Ă R Â R E

pentru aprobarea Programului de activitate al Guvernului

şi acordarea votului de încredere Guvernului

 

nr. 28  din  16.02.2023

 

Monitorul Oficial nr.49-52/86 din 17.02.2023

 

* * *

În temeiul art.98 alin.(2) şi (3) din Constituţia Republicii Moldova,

Parlamentul adoptă prezenta hotărâre.

 

Art.1. – Se aprobă Programul de activitate al Guvernului şi se acordă vot de încredere Guvernului în următoarea componenţă:

 

Dorin RECEAN – Prim-ministru
Dumitru ALAIBA – viceprim-ministru, ministru al dezvoltării economice şi digitalizării
Nicolae POPESCU – viceprim-ministru, ministru al afacerilor externe şi integrării europene
Vladimir BOLEA – viceprim-ministru, ministru al agriculturii şi industriei alimentare
Oleg SEREBRIAN – viceprim-ministru pentru reintegrare
Ana REVENCO – ministru al afacerilor interne
Veronica SIREŢEANU – ministru al finanţelor
Veronica MIHAILOV-MORARU – ministru al justiţiei
Anatolie NOSATÎI – ministru al apărării
Lilia DABIJA – ministru al infrastructurii şi dezvoltării regionale
Victor PARLICOV – ministru al energiei
Iordanca-Rodica IORDANOV – ministru al mediului
Alexei BUZU – ministru al muncii şi protecţiei sociale
Anatolie TOPALĂ – ministru al educaţiei şi cercetării
Ala NEMERENCO – ministru al sănătăţii
Sergiu PRODAN – ministru al culturii.

 

Art.2. – Prezenta hotărâre intră în vigoare la data adoptării.

 

PREŞEDINTELE PARLAMENTULUIIgor GROSU

 

Nr.28. Chişinău, 16 februarie 2023.

 

 

Notă: Programul de activitate al Guvernului publicat în Monitorul Oficial nr.53-56 din 18.02.2023

 

PROGRAMUL DE ACTIVITATE AL GUVERNULUI

„Moldova prosperă, sigură, europeană”

 

I. VIZIUNE

Ne dorim o ţară cu cetăţeni prosperi, cu instituţii puternice şi transparente, cu mediu de afaceri competitiv, pentru care relaţia cu statul e un accelerator şi nu o serie de obstacole. Vrem să trăim într-o lume sigură, în care tratatele internaţionale sunt respectate, în care problemele dintre ţări se rezolvă prin dialog, în care există respect faţă de statele mici. Vrem să fim membri deplini ai Uniunii Europene. Acest program desfăşoară paşii pe care îi vom întreprinde pentru a realiza această viziune.

Vom relansa economia, afectată de crizele regionale şi globale. Edificarea unei economii prospere şi reziliente necesită resurse financiare accesibile, reguli clare şi simple, care pot oferi cetăţenilor şi mediului de afaceri oportunităţi, locuri de muncă bine plătite şi bunăstare. Nu ne putem permite să ne mişcăm cu paşi mărunţi, trebuie să ne deschidem spre inovaţie, diversificare a investiţiilor şi integrare competitivă în economia globală. Creşterea economică accelerată ne va permite să alocăm mai multe resurse pentru educaţie şi cultură, sănătate şi protecţie socială, pentru mediu curat şi servicii publice de calitate.

Riscurile pentru securitatea din regiune sunt mari, cu consecinţe grave pentru Republica Moldova. Ţara noastră este ţinta unor ameninţări şi tentative de destabilizare fără precedent. Guvernul va prioritiza ordinea publică şi siguranţa cetăţenilor, păstrarea stabilităţii şi a unităţii ţării prin politici de coeziune şi o politică externă activă, precum şi prin modernizarea structurilor de forţă.

Pentru atingerea obiectivelor de transformare a statului vom asigura o guvernare eficientă: autorităţi centrale şi locale capabile, funcţionari profesionişti şi bine plătiţi, procese modernizate şi transparente, consultări cu societatea civilă, mediul de afaceri şi cel academic. Ne vom concentra pe eficienţa şi calitatea serviciului public pentru a putea răspunde provocărilor actuale. Vom implementa schimbările structurale necesare pentru modernizarea statului şi pentru integrarea europeană. În acest sens, Guvernul va institui mecanisme de disciplină instituţională şi de monitorizare continuă a executării hotărârilor aprobate. Vom crea premisele pentru o justiţie echitabilă şi independentă.

Ne aflăm la un moment crucial. Deciziile pe care le luăm acum vor influenţa viitorul nostru şi al copiilor noştri. Avem oportunitatea şi obligaţia să facem saltul în lumea civilizată, să devenim parte a familiei europene – o uniune a păcii şi a prosperităţii.

 

II. OBIECTIVE

Pornind de la aşteptările cetăţenilor Republicii Moldova şi ţinând cont de provocările majore cu care se confruntă statul, Guvernul îşi stabileşte următoarele obiective fundamentale:

deschiderea negocierilor pentru aderarea la Uniunea Europeană şi accelerarea procesului de integrare;

elaborarea mecanismului pentru asigurarea disciplinei şi evaluarea autorităţilor publice şi a întreprinderilor de stat, precum şi definirea criteriilor de performanţă adecvate pentru activitatea acestora;

promovarea măsurilor de dereglementare a economiei, eliminarea barierelor birocratice şi a procedurilor normative excesive din calea antreprenorilor;

crearea precondiţiilor pentru lansarea de noi afaceri prin facilitarea deschiderii, a dezvoltării şi a internaţionalizării afacerilor, susţinerea IMM-urilor prin programe de finanţare şi instruire;

majorarea influxului de investiţii străine şi locale în toate domeniile, inclusiv în industrie, IT, întreprinderi de prelucrare a producţiei agricole şi în infrastructura postrecoltare;

implementarea de politici şi măsuri coerente de accelerare a tranziţiei la economia circulară şi economia verde şi de adaptare a tuturor sectoarelor la efectele schimbărilor climatice, în vederea atingerii obiectivului neutralităţii emisiilor de dioxid de carbon până în 2030;

extinderea accesului la servicii electronice pentru cetăţeni şi antreprenori, promovarea digitalizării proceselor administrative din cadrul instituţiilor publice şi a serviciilor publice;

creşterea competitivităţii sectorului agricol şi facilitarea accesului producătorilor autohtoni la pieţe noi de desfacere;

asigurarea securităţii transfrontaliere şi a ordinii şi siguranţei publice prin adaptarea continuă a capabilităţilor şi a politicilor la ameninţările externe şi interne;

consolidarea mecanismului naţional de răspuns în situaţii excepţionale prin asigurarea interoperabilităţii cu procedurile europene;

prevenirea şi combaterea ameninţărilor hibride pe palierul securităţii cibernetice şi informaţionale;

consolidarea statului de drept prin continuarea reformei în sfera justiţiei pentru asigurarea unui sistem judiciar independent, echitabil şi transparent;

accelerarea şi eficientizarea luptei împotriva corupţiei;

avansarea reformei administraţiei publice la nivel central şi local;

implementarea mecanismelor şi promovarea securităţii, a durabilităţii şi a eficienţei energetice;

accelerarea reformei învăţământului profesional tehnic şi continuarea implementării reformei învăţământului superior;

sporirea mobilităţii cetăţenilor prin sisteme de transport eficiente, durabile şi sigure, prin dezvoltarea huburilor multimodale, promovarea siguranţei rutiere, dezvoltarea infrastructurii drumurilor şi transporturilor rutiere, restructurarea, modernizarea şi sporirea interconectării transportului feroviar;

îmbunătăţirea condiţiilor de trai prin sporirea accesului oamenilor la surse sigure de apă, sisteme de canalizare, infrastructură rutieră, prin extinderea infrastructurii alimentării cu apă şi sanitaţie, precum şi fortificarea capacităţii operatorilor de apă şi canalizare;

implementarea principiilor de management integrat al resurselor naturale şi al deşeurilor, dezvoltarea sistemului de monitorizare, control şi de responsabilitate a utilizării resurselor;

dezvoltarea durabilă a sectorului forestier, prin conservarea şi extinderea resurselor forestiere naţionale, în vederea sporirii rezilienţei climatice pe termen lung şi a satisfacerii necesităţilor ţării în produse şi servicii generate de păduri;

asigurarea unei creşteri sustenabile a pensiilor, a alocaţiilor şi a indemnizaţiilor;

accelerarea modernizării sistemului de sănătate întru asigurarea majorării accesului populaţiei la toate tipurile de servicii medicale şi la medicamente;

promovarea unei politici externe active, bazată pe valorile fundamentale ale lumii libere, pe consolidarea relaţiilor cu partenerii de dezvoltare şi orientarea eforturilor diplomatice pentru asigurarea parcursului european;

extinderea serviciilor de calitate, inclusiv a celor digitale, pentru diaspora şi integrarea diasporei în viaţa economică;

ridicarea nivelului de cultură în societate şi de dezvoltare personală a cetăţeanului;

protejarea, restaurarea şi punerea în valoare a patrimoniului material, păstrarea şi promovarea tradiţiilor şi a diversităţii culturale.

 

III. REPERE PRIVIND INTEGRAREA EUROPEANĂ

Realizarea deplină a celor nouă paşi înaintaţi de Comisia Europeană în Avizul cu privire la cererea de aderare la Uniunea Europeană;

Transpunerea legislaţiei europene care să asigure un nivel bun de pregătire pe toate capitolele de negocieri şi operaţionalizarea grupurilor de lucru de negociere cu Uniunea Europeană;

Asigurarea dezvoltării durabile a ţării şi a bunăstării oamenilor prin implementarea Pactului Verde European şi alinierea la politica de neutralitate la schimbările climatice a UE pe toate domeniile de activitate;

Consolidarea capacităţilor autorităţilor publice pe dimensiunea de integrare europeană;

Elaborarea şi punerea în aplicare a planului naţional de transpunere a acquis-ului comunitar;

Organizarea cu succes a summitului Comunităţii Politice Europene la 1 iunie 2023 şi a altor reuniuni care să contribuie la fortificarea cooperării, pe diverse platforme, cu Uniunea Europeană şi statele candidate;

Consolidarea dialogului politic cu statele membre ale Uniunii Europene, inclusiv în vederea valorificării experienţelor şi a bunelor practici ale acestora în procesul de integrare europeană;

Identificarea modalităţilor de majorare a asistenţei Uniunii Europene pentru Republica Moldova, inclusiv prin explorarea posibilităţii de accesare a fondurilor instrumentului financiar de preaderare.

 

IV. PRIORITĂŢI

1. Dezvoltarea economică

Promovarea politicilor de atragere a investiţiilor, inclusiv stimularea reinvestirii veniturilor pentru animarea activităţii economice şi a creării de noi locuri de muncă;

Susţinerea lansării de noi afaceri şi dezvoltarea afacerilor existente prin creşterea accesului la finanţare pentru antreprenori atât prin intermediul programelor statului, cât şi prin atragerea resurselor din sectorul privat;

Simplificarea continuă a sistemului fiscal şi vamal şi eliminarea barierelor birocratice din calea afacerilor, printr-un efort masiv şi urgent de dereglementare, pentru a susţine dezvoltarea afacerilor şi creşterea productivităţii acestora;

Flexibilizarea relaţiilor de muncă pentru sporirea atractivităţii investiţionale a Republicii Moldova;

Accelerarea investiţiilor publice pentru susţinerea creşterii economice.

2. Securitatea statului

Consolidarea capacităţilor instituţiilor de aplicare a legii şi a celor din domeniul de securitate, precum şi dotarea lor adecvată, conformă riscurilor actuale, concomitent cu asigurarea promptitudinii intervenţiei;

Îmbunătăţirea calităţii serviciilor de securitate (ordine publică, securitate comunitară, situaţii de urgenţă, intervenţii la dezastre) şi a interacţiunii cu cetăţenii;

Fortificarea structurilor responsabile pentru lupta împotriva ameninţărilor hibride şi asigurarea securităţii cibernetice în vederea sporirii nivelului de siguranţă pentru oameni, instituţiile statului şi pentru mediul privat;

Delimitarea clară a competenţelor între instituţiile implicate în asigurarea securităţii statului şi a cetăţenilor, concomitent cu dezvoltarea de platforme şi procese interinstituţionale şi interoperabile;

Dezvoltarea sistemului de afaceri interne drept furnizor de securitate regională;

Susţinerea interoperabilităţii cu noile sisteme de informaţii europene;

Intensificarea măsurilor necesare pentru creşterea gradului de securizare şi supraveghere a frontierelor;

Întărirea capacităţilor de apărare şi rezilienţă prin modernizarea Armatei Naţionale.

3. Disciplină în instituţii şi ordine în ţară

Instituirea unui mecanism eficient de monitorizare a executării sarcinilor trasate de Guvern;

Instituirea unor indicatori de performanţă clari şi corelarea mai bună a remunerării funcţionarilor cu aceştia;

Continuarea efectuării analizelor funcţionale ale ministerelor şi instituţiilor subordonate şi a reorganizării acestora în vederea eficientizării şi focusării resurselor pe domeniile prioritare de activităţi;

Eficientizarea luptei împotriva marii corupţii, prin delimitarea clară a competenţelor CNA şi PA, şi focusarea Procuraturii Anticorupţie pe investigarea cauzelor de corupţie mare, precum şi prin îmbunătăţirea mecanismelor de aplicare a măsurilor speciale de investigaţii;

Reformarea sistemului judecătoresc, continuarea procesului de evaluare extraordinară şi specializarea judecătorilor pentru examinarea cauzelor de corupţie;

Revizuirea cadrului legal în vederea asigurării condiţiilor pentru simplificarea procedurilor penale, pentru examinarea operativă a dosarelor de corupţie mare şi pentru eficientizarea proceselor de returnare a banilor publici.

 

V. POLITICI SECTORIALE PRIORITARE

ECONOMIE ŞI DIGITALIZARE

Dereglementarea activităţii de întreprinzător, reducerea poverii administrative şi eliminarea barierelor birocratice din calea antreprenorilor locali şi a investitorilor străini, la toate etapele derulării unei afaceri – de la fondare până la lichidarea acesteia;

Crearea condiţiilor prielnice de dezvoltare a afacerilor, inclusiv prin simplificarea şi consolidarea sistemului fiscal (reducerea numărului de taxe şi impozite, simplificarea raportării şi optimizarea regimurilor fiscale), flexibilizarea relaţiilor de muncă şi a pieţei muncii etc.;

Dezvoltarea Organizaţiei pentru Dezvoltarea Antreprenoriatului: eficientizarea programelor de susţinere a mediului de afaceri, creşterea nivelului de transparenţă şi a calităţii serviciilor, susţinerea afacerilor locale prin instrumente de finanţare, de acces la piaţă, inclusiv susţinerea micilor producători şi comercianţi;

Promovarea politicilor de atragere a investiţiilor, inclusiv stimularea reinvestirii veniturilor pentru accelerarea activităţii economice, a creşterii exporturilor şi a creării de noi locuri de muncă;

Implementarea avertizărilor şi a controalelor consultative în scopul diminuării corupţiei şi a creşterii nivelului de încredere dintre stat şi antreprenori. Reducerea numărului de controale, asigurarea implementării legii privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător;

Dezvoltarea comerţului electronic prin simplificarea procedurilor şi integrarea Republicii Moldova în platforme de comerţ electronic internaţionale, conectarea la sisteme de plăţi online internaţionale şi valorificarea sistemelor naţionale, inclusiv a serviciului guvernamental de plăţi MPay;

Promovarea instrumentelor digitale în economie şi societate. Excluderea obligativităţii prezentării pe suport fizic de către cetăţeni şi antreprenori a actelor emise de autorităţi şi implementarea serviciilor publice automatizate, fără necesitatea solicitării explicite a acestora, simplificând interacţiunea cu statul;

Participarea la Programul Comunitar privind Piaţa Unică pentru a îmbunătăţi funcţionarea pieţei interne, protejarea consumatorilor, capacitarea mediului de afaceri, în special a IMM-urilor, precum şi consolidarea cooperării dintre autorităţile competente şi instituţiile UE. Negocierea şi semnarea Acordului European privind Evaluarea Conformităţii şi Acceptarea Produselor Industriale (ACAA);

Valorificarea oportunităţilor economice conexe integrării europene, precum eliminarea tarifelor de roaming, recunoaşterea reciprocă a serviciilor de încredere şi a altor mecanisme electronice de interacţiune.

 

AFACERI EXTERNE ŞI INTEGRARE EUROPEANĂ

Promovarea consecventă a obiectivului de aderare a Republicii Moldova la Uniunea Europeană la nivel naţional şi internaţional prin intermediul cooperării cu actorii guvernamentali şi neguvernamentali;

Implementarea prevederilor Agendei de Asociere şi ale Acordului de Asociere, precum şi a prevederilor altor acorduri moldo-comunitare;

Aprofundarea cooperării cu UE în politica externă şi de securitate prin valorificarea platformelor de dialog şi a instrumentelor de asistenţă (Facilitatea Europeană pentru Pace şi altele), sporirea participării în misiunile UE de gestionare a crizelor, mobilizarea expertizei europene pentru consolidarea rezilienţei, creşterea nivelului de convergenţă cu UE în sfera politicii externe;

Dezvoltarea relaţiei privilegiate cu România în baza comunităţii de limbă, istorie, cultură şi a parteneriatului pentru integrarea europeană a Republicii Moldova;

Aprofundarea parteneriatului strategic între România şi Republica Moldova pentru integrarea europeană a Republicii Moldova, precum şi dezvoltarea în continuare a relaţiilor speciale privilegiate, inclusiv prin implementarea Foii de parcurs privind domeniile prioritare de cooperare dintre Republica Moldova şi România, semnată la 23 noiembrie 2021. Implementarea proiectelor comune de infrastructură, interconectare energetică, precum şi valorificarea Acordului interguvernamental privind asistenţa financiară nerambursabilă oferită de România;

Dezvoltarea în continuare a relaţiilor cuprinzătoare cu Ucraina şi susţinerea fermă a suveranităţii şi a integrităţii teritoriale a acesteia, asigurarea interacţiunii bilaterale pe problematica consolidării securităţii şi a stabilităţii regionale, precum şi oferirea de sprijin politic şi asistenţă umanitară;

Promovarea unui dialog politic proactiv cu statele membre ale Uniunii Europene, inclusiv în vederea asigurării sprijinului pentru avansarea procesului de aderare, precum şi aprofundarea şi diversificarea relaţiilor bilaterale cu statele din întreg spaţiul european;

Extinderea şi aprofundarea dialogului cu Statele Unite ale Americii şi avansarea cooperării bilaterale, în special în domeniul economic, comercial şi energetic, sporirea investiţiilor americane în ţara noastră, precum şi realizarea iniţiativelor în sfera de apărare şi securitate;

Valorificarea plenară a potenţialului de cooperare bilaterală în toate domeniile de interes cu statele din arealul Asia-Pacific, Orientul Mijlociu şi America Latină cu care Republica Moldova împărtăşeşte valori şi obiective comune;

Promovarea unei diplomaţii economice abile pentru creşterea exporturilor produselor autohtone competitive, în special pe piaţa Uniunii Europene, dar şi identificarea de noi pieţe de desfacere, atragerea investiţiilor străine şi promovarea ţării în calitate de destinaţie economică atractivă;

Consolidarea cooperării în cadrul structurilor regionale şi multilaterale (ONU, OSCE, Consiliul Europei, alte organizaţii internaţionale relevante) în vederea promovării obiectivelor Republicii Moldova;

Continuarea dialogului politic cu NATO şi statele aliate, în baza Planului Individual de Acţiuni al Parteneriatului (IPAP) Republica Moldova – NATO, având drept scop principal avansarea procesului de modernizare a sectorului de securitate şi apărare, precum şi consolidarea rezilienţei şi a capacităţilor instituţionale pentru a face faţă noilor provocări la adresa securităţii statului şi a cetăţenilor săi;

Facilitarea sprijinului partenerilor de dezvoltare ai Republicii Moldova prin intermediul Platformei de Sprijin pentru Moldova;

Continuarea modernizării şi digitalizării serviciilor consulare pentru diaspora, promovarea instrumentelor juridice de protecţie socială a lucrătorilor migranţi moldoveni, sprijinirea asociaţiilor culturale şi asigurarea condiţiilor favorabile pentru participarea cetăţenilor la alegerile din Republica Moldova.

 

AGRICULTURĂ ŞI INDUSTRIE ALIMENTARĂ

Susţinerea eforturilor fermierilor pentru asigurarea lanţului valoric durabil prin dezvoltarea infrastructurii de postrecoltare, de păstrare şi procesare a producţiei agricole;

Alinierea sectorului agroalimentar al Republicii Moldova la prevederile Politicii Agricole Comune a Uniunii Europene prin armonizarea legislaţiei naţionale la normele comunitare şi implementarea progresivă a acestora;

Diversificarea pieţelor pentru produsele autohtone şi reducerea dependenţei sectorului agricol moldovenesc de pieţele tradiţionale;

Transpunerea standardelor şi a cerinţelor de calitate, siguranţă şi control şi obţinerea dreptului de export în Uniunea Europeană a mai multor produse;

Sporirea rezilienţei sectorului agroalimentar la schimbările climatice, prin reabilitarea şi extinderea sistemelor de irigare, dezvoltarea sistemelor de acumulare a apelor pluviale; reorientarea fermierilor spre culturi mai rezistente la condiţii de secetă şi stimularea agriculturii intensive, cu valoare adăugată sporită;

Revitalizarea sectorului zootehnic prin modernizarea exploataţiilor zootehnice, majorarea şeptelului de animale şi sporirea competitivităţii în fermele zootehnice;

Promovarea agriculturii ecologice prin implementarea principiilor agriculturii organice şi ale agriculturii durabile;

Promovarea, în cadrul practicilor agricole, a măsurilor de protecţie a solului, prietenoase mediului, care să asigure un management durabil al resurselor de sol;

Consolidarea şi încurajarea cooperării/asocierii între producătorii agricoli;

Dezvoltarea infrastructurii economice rurale aferente exploataţiilor agricole şi diversificarea activităţilor economice în mediul rural.

 

REINTEGRAREA ŢĂRII

Continuarea dialogului în formatul de negocieri 1+1 şi în cadrul grupurilor de lucru sectoriale în vederea identificării soluţiilor tehnice pentru cele mai stringente probleme cu care se confruntă locuitorii din raioanele de est ale ţării şi din Zona de Securitate;

Intensificarea dialogului cu partenerii internaţionali implicaţi în procesul de negocieri privind reglementarea transnistreană în vederea menţinerii stabilităţii şi a evitării escaladării tensiunilor;

Consolidarea parteneriatelor cu societatea civilă în vederea restabilirii încrederii între ambele maluri ale Nistrului;

Combaterea acţiunilor de dezinformare şi informarea corectă a opiniei publice de pe ambele maluri ale Nistrului despre esenţa politicilor de reintegrare a ţării;

Promovarea unor politici coerente în vederea restabilirii spaţiilor naţionale unice (vamal, fiscal, economic, educaţional ş.a.);

Realizarea acţiunilor de protejare a drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale omului în perimetrul transnistrean;

Eliminarea obstacolelor în calea liberei circulaţii, inclusiv asigurarea accesului permanent şi nestingherit al fermierilor din raionul Dubăsari la terenurile agricole amplasate după traseul Camenca–Tiraspol;

Asigurarea bunei funcţionări a şcolilor cu predare în limba română din raioanele de est ale ţării şi mun. Bender, precum şi extinderea cooperării cu alte instituţii de învăţământ din regiune în vederea încadrării acestora în spaţiul educaţional al Republicii Moldova;

Promovarea acţiunilor menite să sprijine cultura naţională în raioanele de est ale ţării.

 

AFACERI INTERNE

Eficientizarea managementului intervenţiilor la sesizările cetăţenilor prin creşterea numărului de echipe de patrulare şi reacţie, extinderea ariei de intervenţie, dezvoltarea sistemelor de identificarea a sectoarelor vulnerabile şi a punctelor cu cea mai mare incidenţă de evenimente;

Dezvoltarea continuă a sistemelor inteligente pentru eficientizarea şi transparentizarea proceselor, utilizarea raţională a resurselor, monitorizarea performanţelor şi soluţionarea calitativă a cazurilor (extinderea procedurilor de fixare digitalizată în vederea diminuării ratei accidentelor rutiere, dezvoltarea şi implementarea e-dosarului contravenţional şi a e-dosarului penal, implementarea aplicaţiei de recrutare şi evaluare a personalului);

Protejarea persoanelor vulnerabile, a minorilor, a victimelor infracţiunilor comise cu violenţă prin crearea şi operaţionalizarea Centrului de justiţie familială, dinamizarea consiliilor de siguranţă, promovarea abordărilor noi în soluţionarea cazurilor de violenţă sexuală, instituirea mecanismului de raportare a abuzului sexual online;

Creşterea şi modernizarea capabilităţilor şi a proceselor de combatere a infracţiunilor comise în mediul online şi cu utilizarea tehnologiilor digitale prin ajustarea cadrului legal, implementarea mecanismelor şi a sistemelor moderne de investigare;

Asigurarea evidenţei şi a controlului unic centralizat asupra circulaţiei armelor, crearea Punctului Focal pe domeniul armelor de foc, al muniţiilor, al substanţelor şi materialelor explozive, precum şi dezvoltarea Sistemului informaţional automatizat „Registrul de stat al armelor” şi a capabilităţilor de marcare a armelor;

Modernizarea sistemului de coordonare a securităţii frontierei de stat prin implementarea Sistemului european de supraveghere a frontierelor (EUROSUR), a Sistemului informaţional „Registrul cu numele pasagerilor (PNR)” şi implementarea Sistemului de informaţii prealabile despre pasageri avia (API) în vederea identificării timpurii a riscurilor şi a ameninţărilor la adresa securităţii şi ordinii publice şi a susţinerii schimbului de informaţii între autorităţile naţionale şi cele internaţionale relevante;

Eficientizarea activităţilor privind regimul străinilor prin reingineria, optimizarea şi digitalizarea serviciilor publice acordate acestora, precum şi actualizarea cadrului legislativ în domeniu;

Consolidarea capacităţii de furnizare a asistenţei internaţionale în materie de protecţie civilă în contextul aderării la Mecanismul de protecţie civilă al UE, precum şi optimizarea managementului crizelor;

Îmbunătăţirea condiţiilor de muncă ale personalului prin creşterea gradului de dotare, impunerea unui management instituţional care să încurajeze performanţe şi să îmbunătăţească cultura organizaţională, să manifeste grijă faţă de angajat prin modernizarea sistemului medical dedicat şi să asigure o instruire adecvată prin programe profesionale adaptate provocărilor curente;

Implementarea tehnicilor investigative şi criminalistice moderne, extinderea cooperării poliţieneşti internaţionale, aderarea şi participarea în formatele europene de aplicare a legii şi creşterea capabilităţilor de previziune şi anticipare strategică.

 

FINANŢE

Asigurarea unui management al finanţelor publice bazat pe principiile de disciplină fiscală, legitimitate, predictibilitate, transparenţă şi responsabilitate, inclusiv prin educarea financiară a publicului pe dimensiunea de finanţe publice;

Setarea unui cadru macrobugetar pe termen mediu oportun şi relevant unei politici de venituri şi cheltuieli prielnice dezvoltării economice durabile;

Elaborarea şi planificarea bugetului în conformitate cu Cadrul Bugetar pe Termen Mediu, asigurând respectarea ciclului bugetar atât la nivelul autorităţilor centrale, cât şi monitorizarea respectării, în limita competenţelor, a celor locale, precum şi monitorizarea executării bugetelor anuale, inclusiv bazându-se pe un sistem de contabilitate şi raportare bugetară eficientă şi automatizată la maxim;

Realizarea unei politici fiscale şi vamale în conformitate cu cele mai bune practici internaţionale şi consultarea activă cu persoanele interesate (cetăţeni, mediul de afaceri, societatea civilă, mediul academic, autorităţile locale etc.);

Consolidarea şi eficientizarea sistemului de administrare a veniturilor, inclusiv prin implementarea soluţiilor digitale de gestionare a proceselor interne şi de interacţiune cu mediul extern, excluderea procedurilor inutile ce îngreunează realizarea sarcinilor, instituirea unui sistem de comunicare şi educare continuă a publicului larg pe subiectele de competenţă etc.;

Implementarea unor politici de contabilitate şi de audit în sectorul privat care să asigure un nivel de evidenţă şi de transparenţă suficient pentru utilizatorii interni şi externi ai informaţiei financiare, fără a pune o povară birocratică excesivă pe companii;

Gestionarea eficientă a asistenţei financiare externe şi a datoriei publice;

Dezvoltarea în continuare a domeniului achiziţiilor, inclusiv examinarea oportunităţii introducerii mecanismului de achiziţii multianuale; dezvoltarea digitalizării pentru toate tipurile de proceduri; crearea bazei de specialişti certificaţi în domeniul achiziţii publice care ar putea presta servicii la cerere (prin contractare);

Optimizarea şi digitalizarea proceselor de management financiar şi control public intern, inclusiv prin dezvoltarea proceselor de centralizare pentru instituţiile de stat şi pe bază de outsourcing la nivelul instituţiilor locale;

Fortificarea capacităţilor Inspecţiei Financiare pentru a deveni nu atât un organ de control ce constată abaterea, cât unul care ajută la prevenirea greşelilor şi a fraudelor prin sisteme de analiza digitală.

 

JUSTIŢIE

Continuarea procesului de evaluare a candidaţilor la funcţiile de membri ai Consiliului Superior al Magistraturii şi ai Consiliului Superior al Procuraturii (pre-vetting) în vederea constituirii noilor organe de autoadministrare în justiţie şi în procuratură;

Adoptarea şi implementarea pachetului de legi referitoare la reformarea Curţii Supreme de Justiţie;

Elaborarea legislaţiei privind evaluarea judecătorilor şi a procurorilor din funcţiile şi instituţiile cheie, cu expertizarea acesteia la Comisia de la Veneţia;

Revizuirea legislaţiei privind consolidarea colegiilor de selecţie, carieră şi evaluare a performanţelor pentru judecători şi procurori în vederea eficientizării activităţii acestora;

Revizuirea cadrului legal în vederea eficientizării activităţii inspecţiilor de profil şi a răspunderii disciplinare a judecătorilor şi a procurorilor;

Revizuirea legislaţiei penale şi procesual-penale în vederea modernizării instituţiilor din Codul penal şi din Codul de procedură penală, inclusiv pentru eficientizarea investigării şi accelerarea examinării cauzelor penale în instituţiile de drept;

Modificarea legislaţiei în vederea delimitării clare a competenţelor Procuraturii Anticorupţie şi ale Centrului Naţional Anticorupţie în ceea ce priveşte investigarea corupţiei la nivel înalt;

Perfecţionarea cadrului normativ privind avertizorii de integritate în corespundere cu legislaţia Uniunii Europene;

Consolidarea profesiilor juridice în sistemul de drept naţional (avocatura, notariatul, medierea, executorii, experţii judiciari);

Promovarea şi consolidarea mecanismelor extrajudiciare de soluţionare a litigiilor;

Aprobarea unei legi noi cu privire la accesul la informaţiile de interes public, a unei legi noi cu privire la protecţia datelor cu caracter personal şi a legii cu privire la Centrul Naţional pentru Protecţia Datelor cu Caracter Personal;

Implementarea şi consolidarea utilizării tehnologiilor informaţionale în sectorul justiţiei şi digitalizarea profesiilor juridice. Extinderea pilotării în toate instanţele judecătoreşti a aplicaţiei informatice e-dosar judiciar şi extinderea categoriilor de cauze examinate prin videoconferinţă;

Dezvoltarea sistemului progresiv de executare a pedepselor, sporirea serviciilor de corecţie şi reintegrare socială a persoanelor aflate în sistemul de probaţiune şi sistemul penitenciar.

 

APĂRARE

Asigurarea procesului de modernizare şi transformare a capabilităţilor militare ale Armatei Naţionale;

Creşterea atractivităţii şi îmbunătăţirea condiţiilor de serviciu ale militarilor, atragerea de specialişti în serviciul militar;

Dezvoltarea educaţiei, a cercetării şi a învăţământului militar;

Dezvoltarea şi modernizarea infrastructurii, inclusiv prin programe de modernizare a armamentului şi a tehnicii militare din dotarea Armatei Naţionale;

Consolidarea, valorificarea şi identificarea domeniilor noi de cooperare pe linie bilaterală şi cu organizaţii internaţionale, precum şi identificarea unor domenii noi conform necesităţilor de dezvoltare;

Implementarea şi eficientizarea procesului de planificare a apărării, inclusiv perfecţionarea mecanismelor asociate procesului de implementare a Sistemului de planificare, programare, bugetare şi evaluare la nivel instituţional;

Menţinerea şi creşterea contribuţiei în operaţiuni şi misiuni internaţionale de menţinere a păcii.

 

INFRASTRUCTURĂ ŞI DEZVOLTARE REGIONALĂ

Dezvoltarea unei strategii de mobilitate în domeniul transporturilor şi al infrastructurii drumurilor, care va servi drept premisă pentru instituirea unui sistem de transport accesibil, durabil, interoperabil şi sigur, în scopul eficientizării transportului de pasageri şi marfă, al îmbunătăţirii infrastructurii, care va asigura conectivitatea reţelei strategice de transport a Republicii Moldova la reţeaua transeuropeană de transport (TEN-T), precum şi la reţelele din regiune;

Reabilitarea tronsonului de cale ferată Bender – Căuşeni – Basarabeasca – Etulia – Giurgiuleşti;

Consolidarea şi construirea podurilor rutiere de frontieră peste râul Prut în scopul îmbunătăţirii conectivităţii între Republica Moldova şi România (Ungheni–Ungheni, Leova–Bumbăta, Leuşeni–Albiţa; Cahul–Oancea; Sculeni–Sculeni);

Construirea podului rutier transfrontalier peste râul Nistru la frontiera de stat moldo-ucraineană în zona localităţilor Cosăuţi (MD) – Yampil (UA);

Reabilitarea şi construirea drumurilor publice naţionale în scopul creşterii cu 8% sau cu circa 480 km a drumurilor naţionale îmbunătăţite şi transferate la categoria de drumuri în stare „bună” şi „foarte bună”;

Negocierea şi semnarea Protocolului financiar dintre Guvernul Republicii Moldova şi Republica Franceză privind finanţarea proiectului de modernizare a infrastructurii feroviare Chişinău–Ungheni, cu ecartament european;

Modificarea Codului transporturilor rutiere nr.150/2014 în scopul implementării Cărţii Calităţii CEMT, al eficientizării serviciilor regulate de transport rutier, al revizuirii politicii tarifare pentru serviciile de transport persoane şi activităţi conexe, al combaterii transporturilor ilicite etc.;

Continuarea dialogului cu Uniunea Europeană pentru extinderea valabilităţii Acordului privind transportul rutier de mărfuri pentru menţinerea regimului liberalizat pentru serviciile de transport rutier;

Stimularea reînnoirii parcului de vehicule antrenat la efectuarea transportului de persoane prin servicii regulate;

Implementarea prevederilor Acordului privind spaţiul aerian comun pentru stimularea turismului şi dezvoltării economice a ţării;

Adoptarea Codului urbanismului şi al construcţiilor şi reducerea în jumătate a numărului actelor permisive în construcţii;

Reformarea gestionării fondului locativ şi creşterea numărului de blocuri locative administrate de asociaţii de proprietari în condominiu;

Semnarea Acordului de împrumut dintre Guvernul Republicii Moldova şi Banca de Dezvoltare a Consiliului Europei pentru lansarea fazei a III-a a Proiectului de asigurare cu locuinţe sociale; asigurarea construcţiei a circa 450 de locuinţe sociale, destinate pentru aproximativ 1600 de persoane; modernizarea căminelor studenţeşti în 4 oraşe cu o capacitate de aproximativ 750 de locuri; construcţia/ renovarea azilurilor pentru bătrâni în 16 localităţi ale ţării cu o capacitate de cazare pentru aproximativ 800 de persoane;

Creşterea, către anul 2025, a ratei de conectare a populaţiei la reţeaua publică de canalizare până la 70% şi la reţeaua publică de alimentare cu apă până la 83%.

 

ENERGIE

Prevenirea şi atenuarea potenţialelor crize energetice, inclusiv prin asigurarea achiziţiei şi a stocurilor strategice de gaze naturale şi diversificarea surselor de aprovizionare cu energie electrică;

Creşterea securităţii energetice prin întărirea sistemului electroenergetic şi a gradului de interconectare cu România prin accelerarea lucrărilor la linia electrică 400 kV Vulcăneşti – Chişinău şi demararea investiţiei în linia electrică 400 kV Bălţi – Suceava;

Definitivarea şi aprobarea Strategiei Energetice 2030 cu viziunea privind decarbonizarea sectorului energetic, precum şi a Planului naţional integrat privind energia şi clima, pentru alinierea Republicii Moldova la Pactul Verde European;

Digitalizarea sectorului energetic şi creşterea securităţii informatice prin preluarea bunelor practici din domeniu aplicate în Uniunea Europeană;

Crearea Fondului pentru eficienţă energetică în sectorul rezidenţial drept mecanism sustenabil şi atractiv de cofinanţare a proiectelor de reducere a consumurilor de energie ale gospodăriilor casnice;

Creşterea sustenabilităţii sectorului energetic şi reducerea importurilor de energie electrică prin lansarea primei licitaţii transparente pentru proiecte mari investiţionale în domeniul surselor regenerabile de energie;

Crearea de noi oportunităţi pentru consumatori în a deveni producători de energie din surse regenerabile prin stabilirea cadrului legal şi normativ necesar, precum şi acordarea de facilităţi;

Facilitarea investiţiilor în tehnologii de stocare a energiei şi în unităţi de echilibrare, care să permită o mai bună integrare a surselor regenerabile;

Dezvoltarea pieţei concurenţiale de energie electrică şi pregătirea integrării pe piaţa internă a Uniunii Europene prin desemnarea operatorului pieţei de energie electrică şi lansarea pieţelor organizate pe termen scurt, ceea ce va creşte concurenţa şi va crea premise pentru un preţ corect şi competitiv al energiei electrice;

Reducerea vulnerabilităţii energetice prin compensarea costurilor şi lansarea programului de subvenţionare a măsurilor de eficienţă energetică pentru consumatorii de energie vulnerabili.

 

MEDIU

Accelerarea implementării standardelor europene de mediu, promovarea inovaţiilor şi a investiţiilor în conformitate cu Pactul Verde European;

Integrarea principiilor de dezvoltare durabilă şi de adaptare la schimbările climatice în toate sectoarele economiei naţionale, inclusiv în politicile economice, de achiziţii publice şi de subvenţionare;

Crearea sistemului de management integrat al calităţii apei, a solului şi a aerului, reducerea emisiilor de poluanţi în atmosferă şi a gazelor cu efect de seră comparativ cu anul de referinţă 1990, asigurarea aplicării principiului „poluatorul plăteşte”, aplicarea responsabilităţii extinse a producătorilor şi răspunderea pentru cauzarea prejudiciului mediului;

Lansarea şi crearea unor sisteme integrate de gestionare a deşeurilor prin dezvoltarea infrastructurii şi a serviciilor necesare, pentru reducerea cantităţilor de deşeuri depozitate, creşterea ratei de reciclare, regionalizarea serviciilor şi reducerea consumului de resurse naturale;

Elaborarea şi implementarea proiectelor naţionale privind reabilitarea corpurilor de apă şi, în special, a celor strategice; restabilirea şi extinderea suprafeţelor de păduri; reabilitarea şi extinderea ariilor naturale protejate de stat;

Elaborarea şi implementarea unui sistem transparent, integrat de monitorizare automatizată a indicatorilor de calitate a apelor, a aerului şi a solului, inclusiv a condiţiilor meteorologice, şi asigurarea controlului calităţii mediului pe întreg teritoriul ţării;

Reducerea şi eliminarea impactului substanţelor chimice asupra mediului şi asupra sănătăţii populaţiei prin dezvoltarea unui sistem durabil de management al substanţelor chimice din punct de vedere legislativ, instituţional, tehnic şi informaţional;

Consolidarea dialogului cu mediul academic, asociativ şi de afaceri pentru a crea o guvernanţă de mediu eficientă, incluzivă şi transparentă, pentru a răspunde nevoilor cetăţenilor şi pentru a asigura progresul reformelor;

Încurajarea întreprinderilor spre alinierea la cadrul normativ şi standardele de mediu, înlocuirea proceselor industriale poluante, prin aplicarea măsurilor de prevenire a poluării, decuplarea creşterii economice de utilizare a resurselor şi degradare a mediului, susţinerea tehnologiilor ecologice (care ţintesc în mod direct îmbunătăţirea condiţiilor de mediu), valorificând şi sprijinul internaţional în pe acest domeniu;

Consolidarea dialogului cu România pentru asigurarea managementului integrat al resurselor de apă şi al ecosistemelor acvatice în râul Prut şi cu Ucraina pentru adoptarea şi implementarea măsurilor de asigurare a funcţionării ecologice a Complexului hidrotehnic nistrean (Novodnestrovsk) în conformitate cu cerinţele internaţionale de mediu.

 

MUNCĂ ŞI PROTECŢIE SOCIALĂ

Promovarea ocupării tinerilor din grupul inactivi, a persoanelor cu dizabilităţi şi a şomerilor în general prin fortificarea capacităţilor Agenţiei Naţionale de Ocupare a Forţei de Muncă, implementarea sistemului de vouchere de formare profesională, creşterea investiţiilor în programele de ocupare şi simplificarea acestora;

Reducerea fenomenului muncii nedeclarate şi a salariilor în plic, introducerea voucherelor de contribuţii sociale în agricultură şi sporirea eficienţei şi a integrităţii activităţii Inspectoratului de Stat al Muncii;

Sporirea accesului la servicii sociale de calitate pentru familiile şi persoanele aflate în situaţii dificile prin implementarea Reformei Sistemului de Asistenţă Socială;

Implementarea unui set de măsuri durabile pentru protecţia socială a veteranilor;

Oferirea suportului pentru familiile tinere prin intermediul Programului Familia, extinderea serviciilor publice de creşă, a serviciilor alternative de îngrijire a copilului şi flexibilizarea concediului paternal şi a celui de îngrijire a copilului;

Reducerea semnificativă a sărăciei în rândul copiilor prin îmbunătăţirea prestaţiilor şi a serviciilor de sprijin destinate familiilor cu copii în situaţii dificile şi de risc;

Sporirea accesului la programe sociale, culturale, sportive şi servicii digitale pentru persoanele în etate;

Promovarea egalităţii între femei şi bărbaţi, reducerea inegalităţii de gen de pe piaţa muncii şi în domeniul salarizării;

Asigurarea investiţiilor pentru extinderea serviciilor de prevenţie şi suport în cazurile de violenţă asupra femeilor şi de violenţă în familie;

Reformarea ajutorului social pentru o mai bună ţintire a efortului de asistenţă socială;

Asigurarea incluziunii persoanelor cu dizabilităţi în toate sectoarele din societate;

Introducerea unui nou sistem de management al performanţei în toate instituţiile subordonate, creşterea transparenţei, asigurarea unei digitalizări complete pentru a spori eficienţa şi a reduce frauda.

 

EDUCAŢIE ŞI CERCETARE

Asigurarea instituţiilor de învăţământ cu personal suficient şi competent prin majorarea salariilor, majorarea indemnizaţiei pentru tineri specialişti, îmbunătăţirea condiţiilor de muncă, inclusiv prin dotarea instituţiilor de învăţământ cu echipamente pentru laboratoarele de chimie, fizică, biologie şi informatică;

Îmbunătăţirea pregătirii resursei umane în educaţie prin consolidarea capacităţilor instituţiilor de învăţământ care desfăşoară programe în domeniul ştiinţelor educaţiei, inclusiv prin fondarea unui Institut Naţional pentru Educaţie şi Leadership care să asigure modernizarea proceselor de formare iniţială şi continuă a cadrelor didactice şi manageriale;

Simplificarea procedurilor de documentare şi raportare a activităţii cadrelor didactice prin utilizarea eficientă a Sistemului Informaţional de Management în Educaţie, inclusiv desfăşurarea programelor pentru îmbunătăţirea competenţelor digitale ale cadrelor didactice pentru sporirea eficienţei utilizării tehnologiilor informaţionale în procesul didactic;

Îmbunătăţirea mecanismelor de finanţare a instituţiilor de învăţământ general, profesional tehnic şi superior, inclusiv prin luarea în considerare a aspectelor de finanţare ce implică creşteri salariale pe bază de merit şi performanţă;

Modernizarea infrastructurii în instituţiile de învăţământ general şi asigurarea condiţiilor necesare de igienă şi sanitaţie, inclusiv cu sprijinul României şi al partenerilor internaţionali;

Elaborarea şi implementarea unui program pentru sprijinirea educaţiei incluzive în învăţământul general;

Dezvoltarea programelor de susţinere a elevilor şi a studenţilor capabili de performanţe înalte la studii, inclusiv prin majorarea burselor de merit pentru studenţi şi elevi din şcoli profesionale şi colegii, majorarea premiilor pentru rezultate deosebite obţinute la olimpiadele şi concursurile internaţionale;

Sprijinirea programelor pentru dezvoltarea competenţelor de comunicare în limba română ale copiilor din instituţiile cu instruire în limbile minorităţilor naţionale, inclusiv elaborarea şi implementarea unui program naţional pentru învăţarea limbii române de către reprezentanţii minorităţilor naţionale, inclusiv de către populaţia adultă;

Promovarea de iniţiative pentru modernizarea şi eficientizarea învăţământului profesional tehnic, cu implicarea angajatorilor şi mediului de afaceri, în scopul oferirii absolvenţilor a unei pregătiri mai bune pentru piaţa muncii şi pentru o carieră de succes, inclusiv dezvoltarea învăţământului dual;

Creşterea capacităţilor instituţiilor de învăţământ superior care pregătesc specialişti în domeniile prioritare pentru dezvoltarea societăţii prin elaborarea unor programe de suport pentru dezvoltarea programelor de studii ce corespund necesităţilor mediului de afaceri, perfecţionarea cadrelor didactice şi sporirea conlucrării mediului de afaceri cu instituţiile de învăţământ superior;

Revizuirea şi modernizarea cadrului normativ pentru eficientizarea sistemului naţional de cercetare şi inovare şi sporirea impactului cercetărilor ştiinţifice asupra mediului de afaceri şi a societăţii, inclusiv asigurarea unei creşteri permanente a alocaţiilor pentru dezvoltarea infrastructurii de cercetare şi a domeniului cercetării şi inovării în ansamblu;

Îmbunătăţirea cadrului de politici pentru modernizarea sectorului de tineret, majorarea alocaţiilor pentru a asigura consolidarea serviciilor pentru tineri;

Îmbunătăţirea cadrului de politici pentru modernizarea sistemului de educaţie fizică şi sport şi creşterea alocaţiilor financiare pentru sporirea posibilităţilor de participare a sportivilor de performanţă la competiţii naţionale şi internaţionale şi promovarea sportului de masă.

 

SĂNĂTATE

Creşterea accesului populaţiei la un şir de servicii medicale de calitate prin construirea a două spitale regionale la Bălţi şi la Cahul, care să ofere locuitorilor din nordul şi sudul ţării acces larg la servicii medicale de înaltă performanţă, precum şi prin crearea Sistemului de regionalizare a mecanismelor de referinţă, diagnostic şi tratament al accidentelor cerebrovasculare acute, prin fondarea şi dotarea cu echipamente a 7 centre primare în spitale raionale, a 2 centre comprehensive municipale şi a 2 centre multidisciplinare terţiare cu scop de reducere a morbidităţii, a mortalităţii şi a instalării dizabilităţii în urma accidentelor cerebrovasculare acute;

Fortificarea serviciilor medicale specializate de diagnostic şi tratament prin dotarea a 8 centre subregionale cu echipamente de înaltă performanţă (CT, radiografie digitală, USG, endoscopie, echipamente pentru secţiile de reanimare şi chirurgie);

Îmbunătăţirea condiţiilor de infrastructură şi dotare a instituţiilor medico-sanitare publice din ţară prin crearea şi deschiderea unităţilor de primiri urgente în Institutul de Medicină de Urgenţă şi Spitalul Clinic Bălţi, dotate cu cele mai moderne echipamente, reparaţia capitală a 11 secţii de terapie intensivă, renovarea sediilor Centrelor de Sănătate Publică din ţară, renovarea treptată a spitalelor raionale;

Implementarea proiectelor de eficienţă energetică şi utilizare a resurselor regenerabile în minim 5 instituţii medicale;

Organizarea noului model naţional de furnizare a serviciilor de reabilitare la trei nivele (acut, post-acut, de lungă durată);

Creşterea accesului la medicamente prin lărgirea listei de medicamente compensate şi îmbunătăţirea politicilor în domeniul medicamentului şi al asistenţei farmaceutice;

Dezvoltarea continuă a politicilor pentru resursele umane în sănătate;

Aplicarea unui sistem modern de evaluare a calităţii serviciilor medicale, crearea Consiliului Naţional de Evaluare şi Acreditare în Sănătate;

Dezvoltarea programelor de prevenire şi control al bolilor transmisibile şi nontransmisibile, de promovare a sănătăţii şi a educaţiei pentru sănătate;

Elaborarea şi implementarea reţetei medicale electronice;

Dezvoltarea, interconectarea şi utilizarea de către toate instituţiile medicale a sistemelor informaţionale existente, componente ale transformării digitale a sistemului de sănătate;

Sporirea capacităţii de intervenţie rapidă la ameninţări şi urgenţe de sănătate prin dezvoltarea planurilor de contingenţă şi răspuns la ele şi modernizarea instituţiilor responsabile.

 

CULTURĂ

Crearea unui nou sistem de susţinere şi subvenţionare în domeniul artistic şi de creaţie public, privat şi independent;

Regândirea modelului organizaţional al Caselor de Cultură, al bibliotecilor şi al muzeelor, precum şi avansarea rolului lor de integrator comunitar;

Digitalizarea fondului de carte din bibliotecile publice;

Stabilirea unui mecanism naţional de finanţare a procesului de restaurare şi punere în valoare a patrimoniului cultural şi integrarea acestuia în circuitul cultural-turistic;

Crearea şi consolidarea unui sistem sustenabil de educaţie artistică. Profesionalizarea managerilor din sectorul cultural şi cel creativ prin îmbunătăţirea ofertei de formare iniţială şi continuă;

Dezvoltarea şi diversificarea produsului turistic naţional (agroturismul, ecoturismul, turismul rural, vitivinicol, gastronomic şi cultural), consolidarea rolului comunităţilor locale şi implicarea diasporei;

Consolidarea investiţiilor în dezvoltarea infrastructurii turistice, formarea şi consolidarea destinaţiilor turistice, inclusiv prin acţiuni de promovare, conservare şi restaurare a monumentelor istorice;

Consolidarea brandului turistic de ţară şi continuarea activităţilor de promovare a acestuia în pieţele-ţintă;

Integrarea sectorului cultural şi a celui creativ în politicile de dezvoltare rurală şi urbană şi în rutele turistice naţionale;

Dezvoltarea măsurilor de sprijin pentru iniţiativele antreprenoriale în sectorul cultural şi cel creativ;

Utilizarea rezultatelor cercetărilor ştiinţifice în politicile de dezvoltare rurală şi urbană, precum şi în rutele turistice naţionale şi internaţionale.

 

VI. STRUCTURA GUVERNULUI

În vederea îndeplinirii programului, este propusă următoarea structură a Guvernului:

1. Prim-ministru

2. Viceprim-ministru, ministru al dezvoltării economice şi digitalizării

3. Viceprim-ministru, ministru al afacerilor externe şi integrării europene

4. Viceprim-ministru, ministru al agriculturii şi industriei alimentare

5. Viceprim-ministru pentru reintegrare

6. Ministru al afacerilor interne

7. Ministru al finanţelor

8. Ministru al justiţiei

9. Ministru al apărării

10. Ministerul infrastructurii şi dezvoltării regionale

11. Ministru al energiei

12. Ministru al mediului

13. Ministru al muncii şi protecţiei sociale

14. Ministru al educaţiei şi cercetării

15. Ministru al sănătăţii

16. Ministru al culturii.