miercuri, 14 decembrie 2022
881/14.12.2022 Hotărâre pentru aprobarea Metodologiei privind calcularea tarifelor la unele servicii publice de gestionare a deşeurilor municipale

H O T Ă R Â R E

pentru aprobarea Metodologiei privind calcularea tarifelor la unele

servicii publice de gestionare a deşeurilor municipale

 

nr. 881  din  14.12.2022

 

Monitorul Oficial nr.5-8/4 din 13.01.2023

 

* * *

În temeiul art.13 alin.(1) lit.b) din Legea serviciilor publice de gospodărie comunală nr.1402/2002 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2003, nr.14-17, art.49), cu modificările ulterioare, şi al art.8 lit.c) din Legea nr.209/2016 privind deşeurile (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2016, nr.459-471, art.916), cu modificările ulterioare, Guvernul

HOTĂRĂŞTE:

1. Se aprobă Metodologia privind calcularea tarifelor la unele servicii publice de gestionare a deşeurilor municipale (se anexează).

2. Autorităţile publice locale şi operatorii de servicii publice de gospodărie comunală în domeniul gestionării deşeurilor municipale vor întreprinde măsurile necesare în vederea asigurării punerii în aplicare a prevederilor Metodologiei privind calcularea tarifelor la unele servicii publice de gestionare a deşeurilor municipale.

3. Ministerul Mediului va acorda asistenţa necesară autorităţilor administraţiei publice locale prin organizarea şedinţelor de informare şi de instruire, inclusiv prin emiterea recomandărilor şi explicaţiilor în procesul implementării prevederilor Metodologiei privind calcularea tarifelor la unele servicii publice de gestionare a deşeurilor municipale.

4. Se recomandă autorităţilor administraţiei publice locale, în termen de 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri:

1) să aprobe sau, după caz, să modifice actele normative proprii care au ca obiect de reglementare organizarea şi funcţionarea serviciilor publice de gestionare a deşeurilor municipale;

2) să aprobe tarifele la serviciile publice de gestionare a deşeurilor municipale în conformitate cu Metodologia privind calcularea tarifelor la unele servicii publice de gestionare a deşeurilor municipale.

5. Prezenta hotărâre intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.

 

PRIM-MINISTRUNatalia GAVRILIŢA

 

Contrasemnează:
Ministrul mediuluiIordanca-Rodica Iordanov

 

Nr.881. Chişinău, 14 decembrie 2022.

 

 

Aprobată

prin Hotărârea Guvernului

nr.881 din 14 decembrie 2022

 

METODOLOGIA

privind calcularea tarifelor la unele servicii publice

de gestionare a deşeurilor municipale

 

Capitolul I

DISPOZIŢII GENERALE

1. Metodologia privind calcularea tarifelor la unele servicii publice de gestionare a deşeurilor municipale (în continuare – Metodologie) are drept scop stabilirea modului de calculare, aprobare şi aplicare a tarifelor pentru serviciile publice de gestionare a deşeurilor municipale furnizate consumatorilor de către operatorii acestui serviciu public.

2. Prezenta Metodologie stabileşte:

1) componenţa şi modul de determinare a costurilor incluse în calculul tarifelor pentru serviciile publice de gestionare a deşeurilor municipale;

2) principiile, modul de calculare, aprobare şi aplicare a tarifelor pentru serviciile publice de gestionare a deşeurilor municipale.

3. Metodologia se bazează pe următoarele principii de reglementare:

1) punerea în practică a principiului „poluatorul plăteşte”, astfel încât costurile pentru gestionarea deşeurilor municipale să fie suportate de generatorii acestora;

2) suportarea de către consumatori doar a cheltuielilor necesare şi justificate pentru furnizarea de către operator a serviciilor publice de gestionare a deşeurilor municipale;

3) acoperirea cheltuielilor necesare şi justificate pentru furnizarea serviciilor publice de gestionare a deşeurilor municipale;

4) desfăşurarea de către operator a unor activităţi eficiente care vor permite furnizarea către consumatori a serviciilor publice de gestionare a deşeurilor municipale de calitate şi în corespundere cu cerinţele legislaţiei privind gestionarea deşeurilor municipale şi protecţia mediului;

5) asigurarea transparenţei în procesul de reglementare a tarifelor pentru serviciile publice de gestionare a deşeurilor municipale.

4. Tarifele pentru serviciile publice de gestionare a deşeurilor municipale se stabilesc pe o perioadă de 3 ani pentru toţi operatorii, indiferent de forma de organizare juridică şi de tipul de proprietate, care au încheiate contracte de delegare a serviciului de gestionare a deşeurilor municipale cu autorităţile administraţiei publice locale.

5. Tarifele pentru serviciile publice de gestionare a deşeurilor municipale se calculează de către operator pentru fiecare localitate în parte (grup de localităţi în cazul cooperării intermunicipale) şi pentru fiecare categorie de consumatori în conformitate cu prezenta Metodologie şi se aprobă de către autorităţile administraţiei publice locale prin decizia consiliului local.

6. Tarifele pentru serviciile publice de gestionare a deşeurilor municipale se stabilesc în baza tuturor cheltuielilor necesare şi justificate suportate de operator:

1) pentru colectarea unui volum programat de deşeuri;

2) pentru realizarea tuturor activităţilor necesare de gestionare a deşeurilor municipale în unităţile administrativ-teritoriale respective;

3) pentru exploatarea infrastructurii specifice destinate gestionării deşeurilor municipale, incluzând punctele teritoriale, special amenajate, de colectare şi sortare a deşeurilor municipale, construcţiile şi instalaţiile destinate sortării, neutralizării, valorificării şi depozitării deşeurilor municipale, bazele de întreţinere a autovehiculelor pentru colectarea deşeurilor municipale şi a altor echipamente utilizate în cadrul serviciului de gestionare a deşeurilor municipale;

4) pentru materialele, mijloacele de transport şi echipamentele utilizate în cadrul activităţilor de gestionare a deşeurilor municipale;

5) pentru efectuarea de către personalul operatorului a lucrărilor necesare pentru prestarea serviciilor publice de gestionare a deşeurilor municipale;

6) pentru respectarea cerinţelor de protecţie a mediului în conformitate cu legislaţia.

7. Serviciile publice din domeniul gestionării deşeurilor municipale includ următoarele activităţi specifice:

1) colectarea, sortarea, transportarea şi depozitarea controlată a deşeurilor municipale, cu excepţia deşeurilor toxice, periculoase şi a celor cu regim special;

2) organizarea reciclării deşeurilor municipale;

3) organizarea prelucrării, neutralizării şi valorificării materiale şi energetice a deşeurilor municipale;

4) crearea depozitelor de deşeuri şi a altor obiecte de infrastructură destinate gestionării deşeurilor municipale şi administrării acestora.

8. Cerinţele privind organizarea activităţilor de gestionare a deşeurilor municipale în fiecare localitate (metoda de colectare a deşeurilor municipale, amplasarea exactă şi utilarea specifică a tomberoanelor şi a punctelor de colectare a deşeurilor municipale, orarul de colectare, procesul de sortare, valorificare şi depozitare a deşeurilor municipale colectate) vor fi stabilite în Regulamentul privind serviciul public de gestionare a deşeurilor municipale în unitatea administrativ-teritorială sau, după caz, în Regulamentul privind serviciul public de salubrizare, aprobate de consiliul local.

9. Consumatorii serviciului public de gestionare a deşeurilor municipale reprezintă următoarele categorii specifice:

1) consumatorii casnici cu reşedinţă în gospodării individuale;

2) consumatorii casnici cu reşedinţă în blocuri de locuinţe (după caz);

3) consumatorii noncasnici producători de deşeuri municipale în cantităţi mici (similare cu cele produse de consumatorii casnici);

4) consumatorii noncasnici producători de deşeuri municipale în cantităţi mari.

10. În vederea organizării, menţinerii, extinderii sau creşterii calităţii, după caz, a serviciului public de gestionare a deşeurilor municipale, autorităţile administraţiei publice locale pot întocmi o analiză economico-financiară/un plan local de gestionare a deşeurilor municipale, cu prezentarea următoarelor date:

1) cantitatea deşeurilor municipale generate în localitate şi cantitatea deşeurilor municipale programată pentru următorii 3 ani, pe categorii de consumatori;

2) numărul, categoriile şi clasificarea consumatorilor serviciului public de gestionare a deşeurilor municipale;

3) infrastructura existentă de gestionare a deşeurilor municipale (regională, raională, locală) şi amplasarea instalaţiilor de gestionare a acestora;

4) condiţiile de amenajare a teritoriului şi densitatea populaţiei, relevante pentru sarcinile de colectare a deşeurilor municipale;

5) planurile existente de extindere şi îmbunătăţire a infrastructurii de gestionare a deşeurilor municipale;

6) măsurile existente/planificate pentru colectarea separată şi pentru valorificarea anumitor fluxuri de deşeuri municipale, inclusiv a deşeurilor biodegradabile şi a celor supuse regimului de responsabilitate extinsă a producătorului;

7) analiza veniturilor planificate din alte surse decât tarifele: venituri din vânzările de deşeuri (mulci compostat, materiale reciclabile, energie şi orice alte produse care pot fi valorificate şi monetizate), colaborări cu producătorii de produse supuse reglementărilor de responsabilitate extinsă a producătorului, donaţii şi granturi nerambursabile, transferuri cu destinaţie specială, alte surse de venituri neinterzise de legislaţie;

8) cheltuielile istorice reale;

9) cerinţele privind protecţia mediului prevăzute de legislaţie.

11. În sensul prezentei Metodologii se utilizează noţiunile definite în Legea serviciilor publice de gospodărie comunală nr.1402/2002 şi în Legea nr.209/2016 privind deşeurile, precum şi următoarele noţiuni:

1) aprobarea de tarife – activitatea de analiză şi verificare a costurilor planificate pentru prestarea serviciilor publice de gestionare a deşeurilor municipale aferente perioadei de valabilitate a tarifelor, desfăşurată de autoritatea administraţiei publice locale implicate, cu respectarea prezentei Metodologii, concretizată prin emiterea unei decizii;

2) modificarea de tarife – activitatea de analiză şi de actualizare a tarifelor existente, conform Metodologiei, în situaţiile când intervin schimbări majore în structura şi nivelul costurilor planificate, care conduc la recalcularea tarifelor existente în interiorul perioadei de valabilitate a acestora;

3) cost reglementat – cost aferent perioadei de valabilitate a tarifului, recunoscut de către autoritatea administraţiei publice locale ca fiind necesar şi justificat pentru desfăşurarea activităţilor legate de gestionarea deşeurilor municipale de către operator;

4) cost istoric – valoarea de intrare a mijloacelor fixe şi imobilizărilor necorporale, formată din: preţul de cumpărare, taxele vamale, impozitele şi taxele nerecuperabile, cu scăderea tuturor reducerilor, rabaturilor şi sconturilor comerciale la procurare, alte costuri direct atribuite obiectului pentru a-l aduce în locul amplasării şi în starea necesară pentru folosire după destinaţie;

5) durata de utilizare – perioadă de timp de utilizare a mijloacelor fixe şi imobilizărilor necorporale în decursul căreia se obţin avantaje economice;

6) serviciul public de gospodărie comunală din domeniul gestionării deşeurilor municipale – totalitatea operaţiunilor şi activităţilor necesare pentru gestionarea deşeurilor municipale provenite din localitate, desfăşurate în baza Regulamentului privind serviciul public de gestionare a deşeurilor municipale în unitatea administrativ-teritorială sau, după caz, a Regulamentului privind serviciul public de salubrizare, aprobat de autorităţile administraţiei publice locale;

7) transportarea deşeurilor municipale – transportarea deşeurilor municipale, după colectare, la o staţie autorizată de sortare, depozit şi/sau staţie autorizată de valorificare a deşeurilor.

 

Capitolul II

MODUL DE CALCULARE A TARIFELOR

12. Tarifele pentru serviciile publice de gestionare a deşeurilor municipale prestate consumatorilor casnici şi consumatorilor noncasnici producători de deşeuri municipale în cantităţi mici se vor calcula ca tarife medii per consumator, în baza următoarei formule generale:

 

T = Cunit./(1-marja de profit),

 

unde:

T – tariful stabilit;

Cunit. – costul unitar.

Costul unitar este calculat conform formulei:

 

Cunit. = Ctotal/U,

 

unde:

Cunit. – costul unitar calculat;

Ctotal = cheltuieli materiale + cheltuieli de personal + cheltuieli privind amortizarea mijloacelor fixe şi imobilizărilor necorporale + cheltuieli aferente serviciilor prestate de terţi + cheltuieli administrative + alte cheltuieli ale activităţii operaţionale necesare pentru prestarea serviciului;

U – numărul total al consumatorilor casnici + al consumatorilor noncasnici producători de deşeuri municipale în cantităţi mici x numărul de angajaţi/fondatori/membri.

13. Tarifele pentru serviciile publice de gestionare a deşeurilor municipale prestate consumatorilor casnici şi consumatorilor noncasnici producători de deşeuri municipale în cantităţi mici vor fi calculate diferenţiat în baza metodei specifice de colectare a deşeurilor municipale şi/sau a altor factori care contribuie în mod semnificativ la cheltuielile pentru prestarea serviciului (volum mai mare de deşeuri municipale colectat de la o anumită categorie de consumatori casnici, cantitatea relativă de echipament şi forţă de muncă alocată, costul amortizării ş.a.).

14. Tarifele pentru serviciile publice de gestionare a deşeurilor municipale prestate consumatorilor noncasnici producători de deşeuri municipale în cantităţi mari vor fi calculate ca tarife medii per kilogram în baza următoarei formule generale:

 

T = Cunit./(1-marja de profit),

 

unde:

T – tariful stabilit;

Cunit. – costul unitar.

Costul unitar este calculat conform formulei:

 

Cunit. = Ctotal/Q,

 

unde:

Cunit – costul unitar calculat;

Ctotal = cheltuieli materiale + cheltuieli de personal + cheltuieli privind amortizarea mijloacelor fixe şi imobilizărilor necorporale + cheltuieli aferente serviciilor prestate de terţi + cheltuieli administrative + alte cheltuieli ale activităţii operaţionale necesare pentru prestarea serviciului consumatorilor noncasnici producători de deşeuri în cantităţi mari;

Q – cantitatea în unităţi de măsură specifice programate spre colectare de la consumatorii noncasnici producători de deşeuri municipale în cantităţi mari la nivelul perioadei de valabilitate a tarifelor.

 

Capitolul III

STRUCTURA COSTURILOR REGLEMENTATE

15. Prezenta Metodologie stabileşte următoarele costuri reglementate pentru activităţile de gestionare a deşeurilor municipale:

1) cheltuieli materiale necesare pentru desfăşurarea activităţilor de gestionare a deşeurilor municipale;

2) cheltuieli de personal necesare pentru desfăşurarea activităţilor de gestionare a deşeurilor municipale;

3) cheltuieli privind amortizarea mijloacelor fixe şi imobilizărilor necorporale;

4) cheltuieli aferente serviciilor prestate de terţi, necesare pentru desfăşurarea activităţilor de gestionare a deşeurilor municipale;

5) cheltuieli administrative necesare pentru desfăşurarea activităţilor de gestionare a deşeurilor municipale;

6) alte cheltuieli ale activităţii operaţionale necesare pentru desfăşurarea activităţilor de gestionare a deşeurilor municipale;

7) marja de profit a operatorului.

16. În costurile reglementate nu se includ următoarele cheltuieli:

1) cheltuieli aferente efectuării lucrărilor de construcţie, reconstrucţie, procurare, modernizare, montare şi probare a utilajului, pentru punerea în funcţiune a noilor obiecte de infrastructură, pentru supravegherea de autor a organizaţiilor de proiectare, pentru înlăturarea neconcordanţelor în lucrările de proiectare, construcţie şi montaj, revizie (demontare), înlăturarea defectelor utilajului şi deteriorărilor provocate din vina producătorilor, furnizorilor şi organizaţiilor de transport şi alte investiţii capitale. Cheltuielile respective se recuperează după darea în exploatare a mijloacelor fixe, prin includerea costurilor de amortizare a acestora;

2) cheltuieli care nu sunt legate de activităţile de gestionare a deşeurilor municipale;

3) valoarea lucrărilor calificate drept ajutor pentru alte întreprinderi şi organizaţii, atât în formă de servicii, cât şi ca suport material sau financiar;

4) cheltuieli aferente achitării amenzilor, penalităţilor, despăgubirilor, acoperirii lipsurilor, pierderilor şi altor cheltuieli neproductive;

5) cheltuieli privind creanţele compromise;

6) cheltuieli în scopuri de caritate şi sponsorizare;

7) cheltuieli aferente executării sau plăţii lucrărilor (serviciilor) ce nu sunt legate de prestarea serviciilor de gestionare a deşeurilor municipale;

8) cheltuieli aferente constituirii provizioanelor;

9) cheltuieli pentru organizaţii de intermediere, burse de valori, servicii de consultanţă, asistenţă juridică şi de altă natură administrativă;

10) cheltuieli de judecată şi taxele de stat aferente;

11) cheltuieli pentru cercetări ştiinţifice şi dezvoltare, care nu se capitalizează;

12) recompensele unice;

13) aferente organizării timpului liber şi odihnei salariaţilor, inclusiv cheltuielile pentru măsuri corporative;

14) cheltuieli privind activele casate/cedate şi alte operaţiuni de capital;

15) alte cheltuieli, economic neargumentate, nejustificate şi/sau care, conform procesului tehnologic, nu sunt necesare pentru activităţile de gestionare a deşeurilor municipale şi/sau nu ţin de aceste activităţi.

 

Capitolul IV

DETERMINAREA COSTURILOR REGLEMENTATE

17. Cheltuielile materiale cuprind valoarea materialelor consumabile care se utilizează direct sau contribuie indirect la desfăşurarea activităţilor de gestionare a deşeurilor municipale. Cheltuielile materiale pot include materiale: piese de schimb, carburanţi, lubrifianţi, obiecte de mică valoare şi scurtă durată, materiale de protecţie şi alte tipuri de materiale utilizate pentru întreţinerea, exploatarea şi reparaţia curentă a utilajului, clădirilor, construcţiilor şi a altor mijloace fixe utilizate nemijlocit în activităţile de gestionare a deşeurilor municipale.

18. Pentru perioada de valabilitate a tarifului, cheltuielile materiale se determină pornind de la:

1) planurile de deservire tehnică, întreţinere şi reparaţie curentă a mijloacelor fixe;

2) devizele de cheltuieli, preţurile minime de piaţă şi contractele încheiate cu terţe părţi;

3) normele privind consumul de materiale, dar nu mai mare decât cel efectiv înregistrat în perioada precedentă (3 ani);

4) indicaţiile paşapoartelor tehnice;

5) normativele privind realizarea măsurilor de protecţie a muncii;

6) cantităţile de materiale efectiv utilizate în perioada precedentă (3 ani);

7) parcursul efectiv al mijloacelor de transport pentru determinarea cheltuielilor aferente carburanţilor, lubrifianţilor şi anvelopelor;

8) durata de exploatare pentru determinarea cheltuielilor aferente acumulatoarelor.

19. La calcularea cheltuielilor materiale nu se includ cheltuielile materiale utilizate în scopuri administrative. Aceste cheltuieli se vor include în cheltuielile administrative.

20. În cheltuielile de personal se vor include cheltuielile pentru personalul nemijlocit încadrat în activităţile de gestionare a deşeurilor municipale desfăşurate de operator în procesul prestării serviciului public de gestionare a deşeurilor municipale în localitate. Cheltuielile de personal sunt determinate luând în considerare:

1) numărul personalului necesar planificat, prevăzut în statele de personal în vigoare, aprobate de către operator, dar nu mai mare decât cel efectiv înregistrat în perioada precedentă (3 ani) perioadei de valabilitate a tarifului, cu excepţia situaţiilor în care modificarea statelor de personal este argumentată;

2) salariul minim pe ţară;

3) coeficientul de complexitate în ramură recomandat la stabilirea salariului tarifar de actele normative, inclusiv de Codul muncii al Republicii Moldova nr.154/2003, de convenţia colectivă la nivel de ramură şi de contractul colectiv de muncă la nivel de unitate. Acest coeficient se aplică la nivelul efectiv aplicat de către operator în perioada precedentă (3 ani) perioadei de valabilitate a tarifului şi efectiv în perioada de valabilitate a tarifului;

4) nivelul de calificare a personalului;

5) regimul timpului de lucru efectiv înregistrat în perioada precedentă (3 ani) perioadei de valabilitate a tarifului;

6) condiţiile de muncă;

7) suplimentele obligatorii la salarii;

8) alte plăţi justificate şi prevăzute în Codul muncii al Republicii Moldova nr.154/2003, în convenţia colectivă la nivel de ramură, în contractul colectiv de muncă la nivel de întreprindere şi în regulamentele interne.

21. Cheltuielile legate de contribuţiile de asigurări sociale de stat obligatorii se includ în cheltuielile de personal şi se determină în baza legislaţiei.

22. Cheltuielile privind amortizarea mijloacelor fixe şi imobilizărilor necorporale pentru perioada de valabilitate a tarifului se determină luând în considerare:

1) costul istoric al mijloacelor fixe şi imobilizărilor necorporale;

2) durata de utilizare stabilită în conformitate cu reglementările legale;

3) amortizarea calculată pentru fiecare obiect de inventar prin aplicarea metodei liniare, care prevede repartizarea uniformă a bazei de calcul pe parcursul duratei de utilizare.

23. În cheltuielile de amortizare nu se includ următoarele mijloace fixe şi imobilizări necorporale:

1) care nu sunt destinate activităţilor de gestionare a deşeurilor municipale;

2) transmise în leasing operaţional;

3) conservate şi/sau neutilizate pe parcursul perioadei de reglementare;

4) obiectele locative, de menire social-culturală şi alte mijloace fixe care nu sunt destinate activităţilor de gestionare a deşeurilor municipale;

5) finanţate de către terţi, inclusiv din bugetele de stat şi locale, din granturi sau donaţii;

6) transmise în gestiunea operatorului cu titlu gratuit sau la deservire tehnică;

7) aflate în curs de execuţie;

8) al căror cost istoric a fost recuperat integral prin amortizarea inclusă în scopuri tarifare;

9) radiate din evidenţa contabilă sau care nu sunt reflectate în evidenţa contabilă;

10) orice majorare a costului de intrare a mijloacelor fixe şi imobilizărilor necorporale, inclusiv prin reevaluare, rezultată în urma aplicării altui procedeu decât prin efectuarea investiţiilor.

24. Cheltuielile aferente serviciilor prestate de terţi, necesare pentru desfăşurarea activităţilor de gestionare a deşeurilor municipale, includ plăţile pentru următoarele servicii prestate de terţi:

1) taxe de intrare pentru operaţiuni de sortare, valorificare şi depozitare a deşeurilor municipale;

2) verificarea, deservirea tehnică, întreţinerea, exploatarea şi reparaţia curentă a mijloacelor fixe şi a imobilizărilor necorporale aferente activităţilor de gestionare a deşeurilor municipale;

3) asigurarea condiţiilor normale de lucru şi a tehnicii securităţii prevăzute de legislaţie;

4) pregătirea şi perfecţionarea cadrelor;

5) asigurarea obligatorie a salariaţilor şi a patrimoniului în conformitate cu actele normative;

6) verificarea, deservirea tehnică şi repararea echipamentelor utilizate în activităţile de gestionare a deşeurilor municipale;

7) servicii de comunicaţii electronice;

8) asigurarea pazei, inclusiv a securităţii antiincendiare, în conformitate cu actele normative;

9) alte cheltuieli necesare şi justificate aferente activităţilor operatorului de gestionare a deşeurilor municipale.

25. În cheltuielile aferente serviciilor prestate de terţi nu se includ cheltuielile efectuate în scopuri administrative.

26. Pentru perioada de valabilitate a tarifului, cheltuielile aferente serviciilor prestate de terţi se determină pornind de la:

1) devizele de cheltuieli, preţurile minime de piaţă şi contractele încheiate cu terţe părţi în baza concursurilor de achiziţii;

2) cheltuielile aferente serviciilor prestate de terţi înregistrate în perioada precedentă de valabilitate a tarifului (3 ani).

27. Cheltuielile administrative reprezintă cheltuielile justificate ale operatorului aferente activităţii aparatului de conducere, subdiviziunilor administrative, alte cheltuieli cu caracter administrativ, şi anume:

1) cheltuieli de personal administrativ, determinate în corespundere cu prevederile privind cheltuielile de personal din prezenta Metodologie;

2) cheltuieli privind întreţinerea şi reparaţia curentă a mijloacelor fixe;

3) cheltuieli privind valoarea, uzura şi reparaţia obiectelor de mică valoare şi scurtă durată;

4) cheltuieli poştale;

5) cheltuieli de întreţinere şi exploatare a mijloacelor de comunicare utilizate în scopuri administrative;

6) cheltuieli tipografice, pentru procurarea rechizitelor de birou, formularelor tipizate etc.;

7) cheltuieli pentru paza obiectelor administrative şi asigurarea securităţii antiincendiare;

8) cheltuieli pentru întreţinerea transportului auto destinat subdiviziunilor administrative;

9) cheltuieli pentru deplasările personalului administrativ;

10) cheltuieli pentru asigurarea obligatorie a personalului şi a patrimoniului în conformitate cu actele normative;

11) cheltuieli privind serviciile bancare;

12) cheltuieli pentru pregătirea şi perfecţionarea obligatorie a personalului administrativ;

13) cheltuieli pentru procurarea literaturii de specialitate, a actelor normative şi instructive, pentru abonarea la ediţii speciale necesare în activitatea reglementată;

14) alte cheltuieli necesare şi justificate, aferente activităţii de gestionare a deşeurilor municipale.

28. Cheltuielile administrative se determină integral de operator şi se alocă între activităţile desfăşurate/localităţile/grupurile de consumatori proporţional cu ponderea cheltuielilor destinate acestor activităţi/localităţi/grupuri de consumatori din totalul cheltuielilor operatorului.

29. Pentru perioada de valabilitate a tarifului, cheltuielile administrative se determină pornind de la cheltuielile efectiv utilizate în perioada precedentă valabilităţii tarifului (3 ani), cu respectarea principiului eficienţei maxime la cheltuieli minime şi necesare desfăşurării activităţilor de gestionare a deşeurilor municipale.

30. Alte cheltuieli ale activităţii operaţionale:

1) impozite, taxe, plăţi regulatorii şi alte plăţi obligatorii aferente activităţilor de gestionare a deşeurilor municipale, cu excepţia celor recuperabile şi impozitului pe venit;

2) alocaţia pentru fondul de închidere a depozitului de deşeuri, după caz, în conformitate cu prevederile legale;

3) cheltuieli pentru protecţia mediului în conformitate cu legislaţia.

31. Calcularea tarifelor se realizează în baza informaţiilor privind costurile şi cheltuielile din situaţiile financiare prezentate Biroului Naţional de Statistică din anul precedent. Costurile se stabilesc în conformitate cu indicaţiile metodice privind contabilitatea costurilor de producţie şi calculaţia costului produselor şi serviciilor stabilite de Ministerul Finanţelor.

32. La determinarea costurilor, toate cheltuielile comune (indirecte şi generale) se repartizează între activităţi/localităţi/grupuri de consumatori proporţional cu ponderea cheltuielilor destinate acestor activităţi/localităţi/grupuri de consumatori din totalul cheltuielilor operatorului.

33. Marja de profit nu poate fi mai mare de 15% din costurile şi cheltuielile totale reglementate ale operatorului.

34. Costurile nejustificate, constatate în urma controlului sau a monitorizării de către autoritatea administraţiei publice locale, şi costurile a căror recuperare va fi efectuată din alte venituri decât tarifele vor fi excluse din calculul tarifului.

 

Capitolul V

MODIFICAREA TARIFELOR

35. În conformitate cu prezenta Metodologie, tarifele la serviciile publice de gestionare a deşeurilor municipale se vor calcula de operatori pentru o perioadă de 3 ani şi se vor fundamenta conform anexelor nr.1 şi nr.2. Operatorii vor prezenta fişele de fundamentare şi tarifele calculate autorităţilor administraţiei publice locale pentru examinare şi aprobare.

36. La fişele de fundamentare se anexează materialele şi argumentările ce justifică necesitatea tuturor cheltuielilor specificate, inclusiv descrierea detaliată a serviciilor publice de gestionare a deşeurilor municipale incluse în calcularea tarifelor, precum şi, după necesitate, actele normative relevante.

Structura pe elemente de cheltuieli din fişa de fundamentare este orientativă şi se adaptează corespunzător activităţilor de gestionare a deşeurilor municipale specifice localităţii pentru care se calculează tarifele, luându-se în calcul doar cheltuielile aferente prestării serviciilor în localitatea respectivă.

Pentru cheltuielile de personal se va prezenta o fişă de fundamentare a nivelurilor cuprinse în tarifele propuse, care va include totalitatea cheltuielilor de personal – salarii directe, indirecte, sporuri etc., pe categorii de personal.

37. Autorităţile administraţiei publice locale şi operatorii, suplimentar la cerinţele legale, pot întreprinde şi alte măsuri prin care să asigure aducerea la cunoştinţă consumatorilor şi altor persoane interesate a deciziilor respective, utilizând în acest scop mijloacele de informare în masă, paginile web oficiale ale autorităţii administraţiei publice locale şi pagina web oficială a operatorului, precum şi alte metode care asigură aducerea la cunoştinţă într-un mod cât mai rapid şi accesibil unui număr cât mai mare de consumatori.

38. Operatorii pot solicita modificarea tarifelor până la expirarea valabilităţii tarifului aprobat în următoarele situaţii:

1) la modificarea costurilor cu cel puţin 5%, determinată de punerea în funcţiune a unor utilaje sau de extinderea infrastructurii pentru asigurarea respectării prevederilor legislaţiei sau pentru îmbunătăţirea calitativă a serviciilor publice de gestionare a deşeurilor municipale, şi numai după darea în exploatare a acestora;

2) pentru cazurile care conduc la modificarea structurală a costurilor, la modificarea cantităţilor de deşeuri municipale colectate sau la modificarea condiţiilor de prestare a serviciilor care determină modificarea costurilor cu mai mult de 5%, pe o perioadă de 6 luni consecutiv;

3) la modificările determinate de prevederile legislative noi care duc la creşterea cheltuielilor de protecţie a mediului, de securitate şi sănătate în procesul muncii.

39. În conformitate cu prezenta Metodologie, tarifele modificate se calculează de operatori pentru perioada de valabilitate rămasă până la expirarea tarifului aprobat şi se fundamentează conform anexei nr.1. Operatorii prezintă tariful modificat şi fişa de fundamentare autorităţilor administraţiei publice locale pentru examinare şi aprobare. Deciziile consiliilor locale privind modificarea tarifelor se aduc la cunoştinţă părţilor interesate potrivit pct.37.

 

 

Anexa nr.1

la Metodologia privind calcularea tarifelor la unele

servicii publice de gestionare a deşeurilor municipale

 

FIŞA DE FUNDAMENTARE

pentru calcularea tarifelor la serviciile publice de gestionare a deşeurilor

municipale prestate consumatorilor casnici şi noncasnici producători

de deşeuri municipale în cantităţi mici

 

Nr.
crt.
Costurile (specificate) Unitatea de măsură Unitatea de măsură
programată pentru 3 ani (lei)
Costul/unitateaCostul total Anexele
justificative
1.Materiale
 
 
2.Cheltuieli de personal
 
 
3.Amortizarea mijloacelor fixe şi a imobilizărilor necorporale
 
 
4.Servicii prestate de terţi
 
 
5.Cheltuieli administrative
 
 
6.Alte cheltuieli ale activităţii operaţionale
 
 
a)cheltuieli totalelei
b)cantitatea de deşeuri municipale programatăkg
c)numărul de consumatori
d)marja de profit%
e)tariful, exclusiv TVAlei
f)TVA%
g)tariful, inclusiv TVAlei

 

Tarife calculate diferenţiat în baza metodei specifice de colectare a deşeurilor municipale
Costuri totale:
Serviciul% din totalul de cheltuieli alocat serviciului CheltuielileNumărul consumatorilorMarja de profitTariful calculatTVATariful,
inclusiv
TVA
Baza alocării costurilor
Colectarea deşeurilor municipale la sursă folosind metoda „Din uşă în uşă” Date privind greutatea sau volumul de deşeuri municipale eliminate, cantitatea relativă de echipament şi forţă de muncă alocată, costul amortizării etc.
Colectarea deşeurilor municipale folosind metoda pubelelor comune

 

 

Anexa nr.2

la Metodologia privind calcularea tarifelor la unele

servicii publice de gestionare a deşeurilor municipale

 

FIŞA DE FUNDAMENTARE

pentru calcularea tarifelor la serviciile publice de gestionare a deşeurilor

municipale prestate consumatorilor noncasnici producători de deşeuri

municipale în cantităţi mari

 

Nr.
crt.
Costurile (specificate) Unitatea de măsură Unitatea de măsură
programată pentru 3 ani (lei)
Costul/unitateaCostul total Anexele
justificative
1.Materiale
 
 
2.Cheltuieli de personal
 
 
3.Amortizarea mijloacelor fixe şi imobilizărilor necorporale
 
 
4.Servicii prestate de terţi
 
 
5.Cheltuieli administrative
 
 
6.Alte cheltuieli ale activităţii operaţionale
 
 
a)cheltuieli totalelei
b)cantitatea de deşeuri municipale programatăkg
c)marja de profit%
d)tariful, exclusiv TVAlei
e)TVA%
f)tariful, inclusiv TVAlei