H O T Ă R Â R E
pentru aprobarea Regulamentului cu privire la
achiziţiile publice de valoare mică
nr. 870 din 14.12.2022
Monitorul Oficial nr.411-412/1001 din 22.12.2022
* * *
În temeiul art.2 alin.(4) din Legea nr.131/2015 privind achiziţiile publice (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2018, nr.424-429, art.666), cu modificările ulterioare, şi al art.1 alin.(3) din Legea nr.74/2020 privind achiziţiile în sectoarele energeticii, apei, transporturilor şi serviciilor poştale (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2020, nr.153-158, art.278), cu modificările ulterioare, Guvernul
HOTĂRĂŞTE:
1. Se aprobă Regulamentul cu privire la achiziţiile publice de valoare mică (se anexează).
2. Se abrogă Hotărârea Guvernului nr.665/2016 pentru aprobarea Regulamentului cu privire la achiziţiile publice de valoare mică (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2016, nr.150, art.709).
3. Contractele de achiziţii publice de valoare mică în curs de atribuire şi executare la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se definitivează în baza prevederilor legale în vigoare la data iniţierii acestora.
4. Prezenta hotărâre intră în vigoare la data de 1 iulie 2023.
PRIM-MINISTRU | Natalia GAVRILIŢA
|
Contrasemnează: | |
Ministrul finanţelor | Dumitru Budianschi
|
Nr.870. Chişinău, 14 decembrie 2022. |
Aprobat
prin Hotărârea Guvernului
nr.870 din 14 decembrie 2022
REGULAMENT
cu privire la achiziţiile publice de valoare mică
I. DISPOZIŢII GENERALE
1. Regulamentul cu privire la achiziţiile publice de valoare mică (în continuare – Regulament) stabileşte temeiurile juridice şi modul de realizare a achiziţiilor publice de bunuri, servicii şi lucrări de valoare mică.
2. Achiziţiile publice de valoare mică reprezintă contractele care au ca obiect achiziţia de bunuri, prestarea de servicii sau executarea de lucrări, planificate şi încheiate de către autorităţile/entităţile contractante, a căror valoare estimată, fără taxa pe valoarea adăugată, nu depăşeşte pragurile prevăzute la art.2 alin.(1) din Legea nr.131/2015 privind achiziţiile publice şi la art.1 alin.(1) din Legea nr.74/2020 privind achiziţiile în sectoarele energeticii, apei, transporturilor şi serviciilor poştale.
3. Contractul de achiziţie publică de valoare mică reprezintă actul juridic cu titlu oneros, încheiat între autoritatea/entitatea contractantă şi operatorul economic.
4. Autorităţile contractante, în cazul în care valoarea achiziţiei nu depăşeşte 50000 de lei fără taxa pe valoarea adăugată, au dreptul de a achiziţiona direct bunuri, servicii şi lucrări, în baza facturii de plată.
5. Entităţile contractante, în cazul în care valoarea achiziţiei nu depăşeşte 100000 de lei fără taxa pe valoarea adăugată, au dreptul de a achiziţiona direct bunuri, servicii şi lucrări, în baza facturii de plată.
6. Pentru achiziţiile de bunuri şi servicii a căror valoare este cuprinsă între 50000 de lei şi 150000 de lei fără taxa pe valoarea adăugată, achiziţiile de lucrări a căror valoare este cuprinsă între 50000 de lei şi 200000 de lei fără taxa pe valoarea adăugată şi achiziţiile care au ca obiect serviciile sociale şi alte servicii specifice enumerate în anexa nr.2 din Legea nr.131/2015 privind achiziţiile publice, a căror valoare este cuprinsă între 50000 de lei şi 300000 de lei fără taxa pe valoarea adăugată, autoritatea contractantă are dreptul să încheie contracte directe cu operatorul economic, asigurând respectarea principiilor prevăzute la pct.8.
7. Pentru achiziţiile de bunuri şi servicii a căror valoare este cuprinsă între 100000 de lei şi 400000 de lei fără taxa pe valoarea adăugată, achiziţiile de lucrări a căror valoare este cuprinsă între 100000 de lei şi 1000000 de lei fără taxa pe valoarea adăugată şi achiziţiile care au ca obiect serviciile sociale şi alte servicii specifice enumerate în anexa nr.2 din Legea nr.74/2020 privind achiziţiile în sectoarele energeticii, apei, transporturilor şi serviciilor poştale, a căror valoare este cuprinsă între 100000 de lei şi 500000 de lei fără taxa pe valoarea adăugată, entitatea contractantă are dreptul să încheie contracte directe cu operatorul economic, asigurând respectarea principiilor prevăzute la pct.8.
8. La realizarea achiziţiilor publice de valoare mică, autoritatea/entitatea contractantă asigură atât utilizarea eficientă a resurselor financiare, cât şi transparenţa, obiectivitatea şi imparţialitatea procesului de achiziţie şi încrederea publică faţă de acesta.
9. La realizarea achiziţiilor publice, autoritatea/entitatea contractantă asigură respectarea regulilor de evitare a conflictelor de interese reglementate de actele normative, inclusiv la aplicarea pct.4 – 7, prin implementarea controlului intern managerial.
10. Planificarea achiziţiilor publice de valoare mică se efectuează în conformitate cu regulile generale de planificare conform actelor normative cu incidenţă în domeniul achiziţiilor publice.
11. Se interzice divizarea achiziţiilor planificate de bunuri, servicii şi lucrări în vederea evitării procedurii de achiziţie publică stabilită în Legea nr.131/2015 privind achiziţiile publice, în Legea nr.74/2020 privind achiziţiile în sectoarele energeticii, apei, transporturilor şi serviciilor poştale şi în actele normative din domeniul achiziţiilor publice.
12. Prevederile prezentului Regulament se aplică tuturor achiziţiilor de bunuri, servicii sau lucrări, indiferent de specificul şi caracteristicile acestora, cu excepţia celor atribuite la secret de stat, conform legislaţiei, care necesită măsuri speciale de siguranţă.
13. Achiziţiile publice de valoare mică, inclusiv cele prevăzute la pct.4 şi 5, se realizează de către autoritatea/entitatea contractantă în baza planului anual/provizoriu de achiziţii sau din motive de urgenţă, ca urmare a apariţiei unor necesităţi neplanificate sau evenimente imprevizibile. Motivele de urgenţă sunt justificate prin argumente concrete şi stabilite de grupul de lucru, după caz de specialistul certificat, printr-un proces-verbal care va fi publicat în Sistemul informaţional automatizat „Registrul de stat al achiziţiilor publice” (în continuare – SIA „RSAP”) după publicarea anunţului de participare sau a informaţiei cu privire la achiziţiile publice de valoare mică realizate în conformitate cu prevederile pct.14. În cazul autorităţilor/entităţilor contractante cu un număr mediu de salariaţi mai mic de 7 unităţi, procesul-verbal poate fi semnat de către conducătorul instituţiei.
14. Autoritatea/entitatea contractantă este obligată să desfăşoare achiziţiile publice de valoare mică prin intermediul SIA „RSAP”, cu excepţia următoarelor cazuri:
1) achiziţiile directe ale căror valori estimate sunt stabilite în pct.4-7;
2) achiziţiile de la persoanele fizice care nu au statut de întreprinzător;
3) achiziţiile de combustibil;
4) achiziţiile serviciilor de proiectări;
5) achiziţiile în domeniul serviciilor publice de gospodărie comunală;
6) un singur operator economic dispune de bunurile, serviciile şi lucrările necesare sau un singur operator economic are drepturi exclusive asupra bunurilor, serviciilor, lucrărilor şi nu există o altă alternativă;
7) nicio ofertă sau nicio ofertă adecvată ori nicio candidatură nu a fost depusă ca răspuns la o procedură de atribuire a contractului de achiziţie publică de valoare mică prin SIA „RSAP”, cu condiţia să nu se modifice în mod substanţial condiţiile iniţiale ale achiziţiei (substanţiale se consideră modificările termenelor de livrare/prestare/executare, condiţiilor de achitare, condiţiilor de livrare/prestare/executare, cerinţelor faţă de calitate, cantitate, garanţii, alte condiţii esenţiale care schimbă echilibrul economic al achiziţiei în favoarea contractantului într-un mod care nu a fost prevăzut în condiţiile achiziţiei iniţiale), iar lipsa concurenţei nu este rezultatul unei restrângeri artificiale a parametrilor achiziţiei;
8) în cazurile strict necesare, din motive de maximă urgenţă ca urmare a unor evenimente imprevizibile pentru autoritatea/entitatea contractantă în cauză, nu se pot respecta termenele pentru procedura de achiziţie de valoare mică prin SIA „RSAP”. Situaţiile invocate pentru a justifica maxima urgenţă nu trebuie să fie imputabile autorităţilor/entităţilor contractante. Decizia privind neutilizarea sistemului SIA „RSAP” pentru achiziţia de valoare mică se adoptă cu majoritatea de voturi ale membrilor grupului de lucru şi se consemnează printr-un proces-verbal.
15. Calcularea valorii estimate a unui contract de achiziţie publică de valoare mică se efectuează în conformitate cu normele generale stabilite în actele normative cu incidenţă în domeniul achiziţiilor publice. În cazul divizării pe loturi, valoarea estimată a achiziţiei se determină pentru fiecare lot în parte.
16. Se interzice atribuirea şi realizarea contractelor de achiziţii publice de valoare mică fără existenţa resurselor financiare sau, cel puţin, fără dovada garantării alocării acestora.
17. Autoritatea/entitatea contractantă este în drept să aplice una dintre procedurile de achiziţii publice stabilite în Legea nr.131/2015 privind achiziţiile publice, în Legea nr.74/2020 privind achiziţiile în sectoarele energeticii, apei, transporturilor şi serviciilor poştale sau în alte acte normative secundare, chiar dacă valoarea estimată a contractelor de achiziţii publice, fără taxa pe valoarea adăugată, nu depăşeşte pragurile stabilite de actele normative cu incidenţă în domeniul achiziţiilor publice. În acest caz, se respectă cerinţele stabilite în lege pentru o atare procedură de achiziţie publică.
18. Dacă la momentul evaluării ofertei de achiziţie publică de valoare mică valoarea acesteia depăşeşte pragurile stabilite la art.2 alin.(1) din Legea nr.131/2015 privind achiziţiile publice sau la art.1 alin.(3) din Legea nr.74/2020 privind achiziţiile în sectoarele energeticii, apei, transporturilor şi serviciilor poştale, autoritatea/entitatea contractantă renunţă la atribuirea contractului de achiziţie publică de valoare mică şi aplică o procedură de achiziţie publică stabilită în actele normative cu incidenţă în domeniul achiziţiilor publice.
19. Orice operator economic, rezident sau nerezident, persoană fizică sau juridică de drept public sau privat ori asociaţie de astfel de persoane are dreptul de a participa la procedura de atribuire a contractului de achiziţie publică de valoare mică, cu respectarea prevederilor prezentului Regulament.
20. În cazul achiziţiei publice de valoare mică, nu este obligatorie solicitarea Documentului unic de achiziţii european.
II. INIŢIEREA ACHIZIŢIEI PUBLICE DE VALOARE MICĂ
21. Autoritatea/entitatea contractantă publică în SIA „RSAP” anunţul de participare conform anexei nr.1, cu excepţia cazurilor prevăzute la pct.14.
22. Autoritatea/entitatea contractantă poate stabili în anunţul de participare criteriile minime de calificare pe care operatorii economici trebuie să le îndeplinească.
23. În cazul în care autoritatea/entitatea contractantă aplică criterii proporţionale de calificare raportate la obiectul contractului, acestea pot face referire la următoarele aspecte:
1) eligibilitatea ofertantului;
2) capacitatea de exercitare a activităţii profesionale;
3) situaţia economică şi financiară;
4) capacitatea tehnică şi/sau profesională;
5) standardele de asigurare a calităţii;
6) standardele de protecţie a mediului.
24. Autoritatea/entitatea contractantă stabileşte oferta cea mai avantajoasă din punct de vedere economic pe baza criteriului de atribuire şi a factorilor de evaluare prevăzuţi în anunţul de participare la achiziţia publică de valoare mică, publicat în SIA „RSAP”.
25. Autoritatea/entitatea contractantă are dreptul să selecteze unul dintre următoarele criterii de atribuire a contractului de achiziţie publică de valoare mică:
a) cel mai scăzut preţ;
b) cel mai scăzut cost;
c) cel mai bun raport calitate-preţ;
d) cel mai bun raport calitate-cost.
26. Factorii de evaluare a ofertei, precum şi algoritmul de punctare a acestora, se aplică în concordanţă cu art.26 din Legea nr.131/2015 privind achiziţiile publice sau cu art.76 din Legea nr.74/2020 privind achiziţiile în sectoarele energeticii, apei, transporturilor şi serviciilor poştale şi se descriu în mod clar şi detaliat în anunţul de participare.
27. Autoritatea contractantă poate utiliza formularele din anexele Documentaţiei standard specifice pentru realizarea achiziţiilor publice de bunuri, servicii şi lucrări şi are dreptul de a le simplifica în funcţie de cerinţele achiziţiei. Entitatea contractantă poate utiliza formularele din actele normative adoptate pentru implementarea Legii nr.74/2020 privind achiziţiile în sectoarele energeticii, apei, transporturilor şi serviciilor poştale (art.89 alin.(2) lit.c)) şi are dreptul de a le simplifica în funcţie de cerinţele achiziţiei.
28. Atribuirea unui contract de achiziţie publică de valoare mică de bunuri şi servicii, desfăşurată prin SIA „RSAP”, poate fi efectuată cu utilizarea licitaţiei electronice în conformitate cu prevederile actelor normative cu incidenţă în domeniul achiziţiilor publice, cu excepţia achiziţiilor care au ca obiect activităţi intelectuale, cum ar fi proiectarea de lucrări etc.
29. Operatorul economic are dreptul de a solicita autorităţii/entităţii contractante clarificări privind informaţiile publicate în SIA „RSAP”. Termenul de solicitare a clarificărilor este de minimum o zi de la data publicării anunţului.
30. Autoritatea/entitatea contractantă este obligată să răspundă, în mod clar, complet şi fără ambiguităţi, cât mai rapid posibil, la orice clarificare solicitată de operatorul economic depusă prin SIA „RSAP”, în termen de o zi lucrătoare, dar nu mai târziu de o zi până la expirarea termenului-limită de depunere a ofertelor.
31. Autoritatea/entitatea contractantă poate modifica anunţul de participare prin emiterea unor amendamente, în orice moment, până la expirarea termenului-limită de depunere a ofertelor. Orice amendament emis de autoritatea/entitatea contractantă este parte a anunţului şi poate fi accesat odată cu acesta.
32. Autoritatea/entitatea contractantă prelungeşte, după caz, termenul-limită de depunere a ofertelor, astfel încât de la data aducerii la cunoştinţă a modificărilor operate până la noul termen-limită de depunere a ofertelor să rămână cel puţin 50% din termenul stabilit iniţial.
III. DEPUNEREA ŞI EVALUAREA OFERTELOR
33. La iniţierea achiziţiei publice de valoare mică, autoritatea/entitatea contractantă stabileşte în SIA „RSAP” ora şi data-limită de depunere a ofertelor, astfel încât operatorul economic să dispună de timp suficient pentru întocmirea documentelor solicitate.
34. Perioada cuprinsă între data publicării achiziţiei publice de valoare mică şi data-limită de depunere a ofertei trebuie să fie de cel puţin 2 zile.
35. Operatorul economic interesat de a participa la achiziţia publică de valoare mică elaborează oferta în conformitate cu cerinţele/criteriile solicitate de autoritatea/entitatea contractantă, o semnează electronic şi o depune, până la data şi ora-limită stabilită, în SIA „RSAP”.
36. Până la expirarea termenului-limită de prezentare a ofertei, operatorul economic poate modifica/înlocui oferta depusă iniţial.
37. Oferta are caracter obligatoriu, din punctul de vedere al conţinutului, pe toată perioada de valabilitate stabilită de către autoritatea/entitatea contractantă. Evaluarea ofertelor, atribuirea şi semnarea contractului de achiziţie publică se efectuează în perioada de valabilitate a acestora.
38. Autoritatea/entitatea contractantă, până la expirarea termenului de valabilitate a ofertei, poate propune ofertantului să prelungească acest termen. Ofertantul este în drept să accepte sau să respingă propunerea respectivă, înştiinţând despre acest fapt autoritatea/entitatea contractantă în formă scrisă.
39. În cazul în care, conform termenului solicitat, ofertantul nu a informat în scris autoritatea/entitatea contractantă despre prelungirea termenului de valabilitate a ofertei, se consideră că ofertantul a refuzat prelungirea acestuia.
40. La expirarea termenului-limită de depunere a ofertelor, în SIA „RSAP” se publică automat toate ofertele recepţionate, iar în cazul utilizării licitaţiei electronice ofertanţilor li se expediază invitaţia pentru înregistrare la licitaţia electronică.
41. Autoritatea/entitatea contractantă stabileşte oferta/ofertele câştigătoare aplicând criteriul de atribuire şi, după caz, factorii de evaluare prevăzuţi în anunţul de participare.
42. Autoritatea/entitatea contractantă este obligată să analizeze şi să verifice oferta prezentată de ofertant conform cerinţelor tehnice şi criteriilor stabilite.
43. În cazul în care achiziţiile de bunuri, servicii sau lucrări sunt divizate pe loturi şi se utilizează licitaţia electronică, aceasta se desfăşoară pentru fiecare lot în parte.
44. SIA „RSAP” lansează licitaţia electronică la data şi ora indicate în invitaţia expediată pentru înregistrare la licitaţia electronică, cu condiţia că cel puţin 2 operatori economici au depus oferte în cadrul achiziţiei publice de valoare mică. După lansare, licitaţia electronică nu poate fi suspendată sau anulată.
45. În cazul în care a fost depusă o singură ofertă, licitaţia electronică nu are loc, iar autoritatea/entitatea contractantă are dreptul să decidă asupra atribuirii contractului de achiziţie sau anularea achiziţiei.
46. În timpul licitaţiei electronice, ofertantul are următoarele drepturi:
a) să vizualizeze în timp real desfăşurarea licitaţiei electronice;
b) să prezinte preţuri şi/sau valori noi ale ofertei în cadrul fiecărei runde de licitare.
47. SIA „RSAP”, pe parcursul licitaţiei electronice, afişează codul licitaţiei electronice, tipul licitaţiei electronice utilizate, valuta ofertelor, instrucţiunile pentru participanţi, cea mai bună ofertă curentă, clasamentul actual al operatorilor economici (fără specificarea denumirii participantului), precum şi timpul rămas până la sfârşitul rundei.
48. Licitaţia electronică se finalizează atunci când numărul de runde fixat în SIA „RSAP” a fost epuizat. La momentul încheierii licitaţiei electronice, SIA „RSAP” publică rezultatul licitaţiei electronice.
49. SIA „RSAP”, la finalizarea licitaţiei electronice, pune la dispoziţia autorităţii/entităţii contractante clasamentul rezultat, determinat prin luarea în considerare a ofertelor finale introduse de ofertanţii participanţi şi în baza criteriului de atribuire indicat în sistem.
50. Pentru preţul final rezultat în urma licitaţiei electronice nu se solicită clarificări decât cu privire la justificarea preţului ofertat anormal de scăzut, fără a fi permisă modificarea acestuia. Operatorul economic, în decurs de 24 de ore din momentul finalizării licitaţiei electronice, are obligaţia să depună oferta finală cu preţul şi/sau valorile noi ale ofertei.
51. Oferta se respinge în următoarele cazuri:
1) ofertantul nu îndeplineşte cerinţele de calificare şi selecţie indicate în anunţul de participare;
2) oferta financiară nu are un preţ fixat;
3) oferta nu corespunde cerinţelor solicitate;
4) s-a constatat comiterea unor acte de corupţie şi/sau acte conexe acestora.
52. Autoritatea contractantă respinge oferta operatorului economic care se află în una dintre situaţiile prevăzute la art.19 din Legea nr.131/2015 privind achiziţiile publice. Pentru a-şi demonstra eligibilitatea este suficientă depunerea de către ofertant a declaraţiei pe propria răspundere privind neîncadrarea sa în situaţiile prevăzute la art.19 din Legea nr.131/2015 privind achiziţiile publice, conform anexei nr.2.
53. Autoritatea/entitatea contractantă publică în SIA „RSAP” decizia de atribuire conform anexei nr.3, cu excepţia cazurilor prevăzute la pct.14.
54. Autoritatea/entitatea contractantă, în termen de cel mult 3 zile de la stabilirea ofertei câştigătoare, publică informaţia despre rezultatele achiziţiei, prin desemnarea în SIA „RSAP” a operatorului economic câştigător, precum şi indică atât motivele respingerii, în cazul ofertelor respinse, cât şi motivele descalificării, în cazul ofertanţilor descalificaţi.
IV. ÎNCHEIEREA CONTRACTULUI DE ACHIZIŢIE
PUBLICĂ DE VALOARE MICĂ
55. La atribuirea contractului de achiziţie publică de valoare mică se asigură minimalizarea riscurilor pentru autoritatea/entitatea contractantă, eficienţa achiziţiei, dar şi tratamentul egal, imparţial şi nediscriminatoriu în privinţa tuturor ofertanţilor şi operatorilor economici.
56. Autoritatea contractantă în cadrul achiziţiilor publice de valoare mică utilizează contractele-model din Documentaţiile standard specifice pentru realizarea achiziţiilor publice de bunuri, servicii şi lucrări, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor nr.115/2021 şi prin Ordinul ministrului finanţelor nr.69/2021.
57. În cadrul achiziţiilor publice de valoare mică nu se acceptă de către autoritatea contractantă proiectele contractelor ce deviază de la contractele-model din Documentaţiile standard specifice pentru realizarea achiziţiilor publice de bunuri, servicii şi lucrări sau întocmite de către prestator/furnizor/antreprenor, cu excepţia cazurilor în care serviciile sunt prestate în afara ţării şi sunt încheiate conform cadrului juridic local (de exemplu: serviciile de instruire, servicii hoteliere, licenţe soft etc.).
58. Autoritatea/entitatea contractantă completează contractul de achiziţie publică de valoare mică în conformitate cu termenele şi condiţiile publicate în anunţul de participare şi îl transmite operatorului economic desemnat câştigător spre semnare.
59. Termenele de asumare a angajamentelor, în cazul contractelor de achiziţii publice de valoare mică, de către autorităţile/instituţiile bugetare se stabilesc în conformitate cu prevederile art.66 din Legea finanţelor publice şi responsabilităţii bugetar-fiscale nr.181/2014.
60. Contractul de achiziţie publică de valoare mică, pentru care sursele financiare se alocă din bugetul de stat/bugetul local, se înregistrează obligatoriu de către autoritatea contractantă în una dintre trezoreriile regionale ale Ministerului Finanţelor şi intră în vigoare la data înregistrării acestuia sau la o altă dată ulterioară prevăzută de acesta după înregistrare la una dintre trezoreriile regionale ale Ministerului Finanţelor.
61. Contractul de achiziţie publică de valoare mică se încheie, conform prevederilor prezentului Regulament, pentru întreaga sumă atribuită acestuia pe întregul an, cu excepţia cazurilor de iniţiere a achiziţiei din motive de urgenţă, ca urmare a apariţiei unor necesităţi neplanificate sau evenimente imprevizibile. Autoritatea/entitatea contractantă nu are dreptul de a stabili durata contractului pe o perioadă mai mare decât cea necesară pentru a face faţă situaţiei de urgenţă care a determinat aplicarea achiziţiei de valoare mică.
62. Se permite încheierea contractelor cu efectuarea plăţilor anticipate (în avans) pentru achiziţionarea bunurilor, serviciilor şi lucrărilor, iar de către autorităţile/instituţiile bugetare plata în avans se permite cu respectarea prevederilor art.66 alin.(6) din Legea finanţelor publice şi responsabilităţii bugetar-fiscale nr.181/2014.
63. Contractul de achiziţie publică de valoare mică, a cărui perioadă de realizare este mai mare de un an, poate fi încheiat pentru întreaga achiziţie, însă realizarea acestuia este asigurată în limitele alocaţiilor anuale prevăzute în acest scop. Autorităţile/instituţiile bugetare asigură asumarea angajamentelor în conformitate cu prevederile art.66 din Legea finanţelor publice şi responsabilităţii bugetar-fiscale nr.181/2014.
V. EXECUTAREA CONTRACTULUI DE ACHIZIŢIE
PUBLICĂ DE VALOARE MICĂ
64. Termenul/termenele de executare a contractului, având în vedere necesităţile autorităţii/entităţii contractante, se calculează luând în considerare particularităţile sau cerinţele achiziţiei şi timpul real solicitat pentru executarea lucrărilor sau pentru prestarea serviciilor, precum şi pentru producerea, stocarea şi furnizarea bunurilor până la destinaţia acestora.
65. Condiţiile de executare a contractului de achiziţie publică de valoare mică nu cuprind clauze, direct sau indirect, discriminatorii.
66. Se interzice modificarea oricărui element al contractului de achiziţie publică încheiat şi introducerea unor elemente noi, dacă asemenea acţiuni sunt de natură să schimbe condiţiile care au constituit temei pentru selectarea operatorului economic, iar majorarea preţului contractului nu va depăşi cu mai mult de 50% valoarea contractului iniţial, cu condiţia că noua valoare a contractului nu va depăşi pragurile prevăzute la art.2 alin.(1) din Legea nr.131/2015 privind achiziţiile publice şi la art.1 alin.(1) din Legea nr.74/2020 privind achiziţiile în sectoarele energeticii, apei, transporturilor şi serviciilor poştale.
67. Operatorul economic execută necondiţionat clauzele contractului de achiziţie publică încheiat, respectând cerinţele de calitate, cantitate, termenul şi preţul stabilit.
68. Neîndeplinirea sau îndeplinirea necorespunzătoare a obligaţiilor contractuale atrage după sine răspunderea operatorului economic conform legislaţiei şi clauzelor stipulate în contractul de achiziţie publică.
69. Organele abilitate cu funcţii de control aplică sancţiuni, în conformitate cu legislaţia, persoanelor responsabile din cadrul autorităţii/entităţii contractante, care nu au întreprins acţiuni de aplicare a sancţiunilor faţă de operatorul economic ce nu şi-a îndeplinit sau şi-a îndeplinit necorespunzător clauzele contractului de achiziţie publică.
VI. EVIDENŢA ŞI SUPRAVEGHEREA ACHIZIŢIILOR
PUBLICE DE VALOARE MICĂ
70. Autoritatea/entitatea contractantă este obligată să prezinte trimestrial, până la data de 15 a lunii următoare, în SIA „RSAP”, informaţia cu privire la achiziţiile publice de valoare mică realizate în conformitate cu prevederile pct.14.
71. Monitorizarea conformităţii desfăşurării achiziţiilor publice de valoare mică, analiza statistică, consultarea şi instruirea se efectuează de către Agenţia Achiziţii Publice.
72. Responsabilitatea aplicării corecte a prevederilor prezentului Regulament, prin realizarea eficientă a achiziţiilor publice de valoare mică, îi revine autorităţii/entităţii contractante.
73. Încălcarea prevederilor prezentului Regulament atrage răspunderea disciplinară, civilă, contravenţională şi penală în conformitate cu legislaţia.
74. Litigiile apărute în procesul realizării achiziţiilor publice de valoare mică se soluţionează de către instanţa judecătorească competentă. Actele administrative individuale emise de către autorităţile publice în procesul realizării achiziţiilor de valoare mică ce încalcă un drept legitim sau o libertate stabilită prin lege, pot fi revindecate printr-o acţiune în contenciosul administrativ.
Anexa nr.1 la Regulamentul cu privire la achiziţiile publice de valoare mică
ANUNŢ DE PARTICIPARE SIMPLIFICAT PENTRU ACHIZIŢIA DE VALOARE MICĂ
| ||
Privind achiziţionarea _____________________________________________________ (se indică obiectul achiziţiei)
prin achiziţie publică de valoare mică. 1. Denumirea autorităţii contractante _________________________________________ 2. IDNO ________________________________________________________________ 3. Adresa _______________________________________________________________ 4. Numărul de telefon/fax ___________________________________________________ 5. Adresa de e-mail şi pagina web oficială ale autorităţii contractante _______________________________________________________________________ 6. Adresa de e-mail sau pagina web oficială de la care se va putea obţine accesul la documentaţia de atribuire: documentaţia de atribuire este anexată în cadrul procedurii în SIA RSAP. 7. Tipul autorităţii contractante şi obiectul principal de activitate (dacă este cazul, menţiunea că autoritatea contractantă este o autoritate centrală de achiziţie sau că achiziţia implică o altă formă de achiziţie comună) _______________________________________________________________________ 8. Cumpărătorul invită operatorii economici interesaţi, care îi pot satisface necesităţile, să participe la procedura de achiziţie privind livrarea/prestarea următoarelor bunuri/servicii: |
Nr. crt. | Codul CPV | Denumirea bunurilor/serviciilor | Unitatea de măsură | Cantitatea | Specificarea tehnică deplină solicitată, standardele de referinţă | Valoarea estimată (se va indica pentru fiecare lot în parte) |
Lotul 1 | ||||||
(lista poziţiilor din lot) | ||||||
Lotul 2 | ||||||
(lista poziţiilor din lot) | ||||||
Valoarea estimativă totală | ||||||
9. În cazul în care contractul este împărţit pe loturi, un operator economic poate depune oferta (se va selecta): 1) pentru un singur lot; 2) pentru mai multe loturi; 3) pentru toate loturile; 4) alte limitări privind numărul de loturi care pot fi atribuite aceluiaşi ofertant _____________________________________________________________________
10. Termenele şi condiţiile de livrare/prestare solicitate ___________________________
11. Termenul de valabilitate a contractului ______________________________________
12. Scurtă descriere (indicaţi după caz) a criteriilor de calificare: |
Nr. crt. | Criteriile de calificare şi de selecţie (descrierea criteriului/cerinţei) | Modul de demonstrare a îndeplinirii criteriului/cerinţei | Nivelul minim/ obligativitatea |
1. | |||
2. | |||
13. Tehnici şi instrumente specifice de atribuire (după caz, specificaţi dacă se va utiliza licitaţia electronică) ____________________________________________________________ 14. Condiţii speciale de care depinde îndeplinirea contractului (indicaţi după caz) _______________________________________________________________________ 15. Ofertele se prezintă în valută _____________________________________________ 16. Criteriul de evaluare aplicat pentru atribuirea contractului ______________________ _______________________________________________________________________ 17. Factorii de evaluare a celei mai avantajoase oferte din punct de vedere economic, precum şi ponderile lor: |
Nr. crt. | Denumirea factorului de evaluare | Ponderea, % |
1. | ||
2. | ||
18. Termenul-limită de depunere/deschidere a ofertelor: - conform SIA „RSAP”/până la: (ora exactă) __________________________________ - pe: (data) _____________________________________________________________ 19. Adresa la care trebuie transmise ofertele sau cererile de participare ____________ ______________________________________________________________________
Ofertele sau cererile de participare vor fi depuse electronic prin intermediul SIA „RSAP”. 20. Termenul de valabilitate a ofertelor ________________________________________ 21. Locul deschiderii ofertelor _______________________________________________ (SIA „RSAP” sau adresa locului deschiderii)
Ofertele întârziate vor fi respinse. 22. Limba sau limbile în care trebuie redactate ofertele sau cererile de participare ______________________________________________________________________ 23. Alte informaţii relevante _______________________________________________________________________
Conducătorul grupului de lucru ___________________________________________. |
Anexa nr.2 la Regulamentul cu privire la achiziţiile publice de valoare mică
DECLARAŢIE DE ELIGIBILITATE
Către___________________________________________________________________ (denumirea autorităţii/entităţii contractante şi adresa completă)
Stimaţi domni,
Subsemnatul, reprezentant împuternicit al _____________________________________, (denumirea operatorului economic)
în calitate de ofertant, declar pe propria răspundere, sub sancţiunea excluderii din procedură şi sub sancţiunile aplicate faptei de fals în acte publice, că nu mă aflu în una dintre situaţiile prevăzute la art.19 din Legea nr.131/2015 privind achiziţiile publice. Mă oblig, la solicitarea autorităţii/entităţii contractante, în scopul verificării şi confirmării declaraţiei, să prezint orice document doveditor de care dispun.
| ||
Data completării ______________________ |
Ofertant/candidat ___________________________ (semnătura autorizată) |
Anexa nr.3 la Regulamentul cu privire la achiziţiile publice de valoare mică
DECIZIE de atribuire a contractului de achiziţii publice □ de anulare a procedurii de atribuire □ Nr. ________ din ____________
1. Date cu privire la autoritatea contractantă:
| ||
Denumirea autorităţii contractante | ||
Localitatea | ||
IDNO | ||
Adresa | ||
Numărul de telefon | ||
Numărul de fax | ||
E-mail oficial | ||
Adresa de internet | ||
Persoana de contact (nume, prenume, telefon, e-mail) | ||
2. Date cu privire la procedura de atribuire:
| ||
Tipul obiectului contractului de achiziţie/acordului-cadru | Bunuri □ Servicii □ Lucrări □ | |
Obiectul achiziţiei | ||
Codul CPV | ||
Procedura de atribuire (se va indica din cadrul portalului guvernamental (www.mtender.gov.md) | Numărul.: | |
Linkul: | ||
Data publicării: | ||
Procedura a fost inclusă în planul de achiziţii publice al autorităţii contractante | □ Da □ Nu | |
Linkul către planul de achiziţii publice publicat: | ||
Sursa de finanţare | □ Buget de stat; □ Buget CNAM; □ Buget CNAS; □ Surse externe; □ Alte surse: (indicaţi) | |
Valoarea estimată (lei, fără TVA) |
3. Până la termenul-limită (data ______20____, ora_____:_____), au depus oferta _______ ofertanţi:
| |||
Nr. crt. | Denumirea operatorului economic | IDNO | Asociaţii/administratorii |
4. Ofertanţii respinşi/descalificaţi:
| |
Denumirea operatorului economic | Motivul respingerii/descalificării |
5. Modalitatea de evaluare a ofertelor: pentru fiecare lot □; pentru mai multe loturi cumulate □; pentru toate loturile □; alte limitări privind numărul de loturi care pot fi atribuite aceluiaşi ofertant: (indicaţi).
Justificarea deciziei de a nu atribui contractul pe loturi _______________________________________________________________________
6. Criteriul de atribuire aplicat: preţul cel mai scăzut □; costul cel mai scăzut □; cel mai bun raport calitate-preţ □; cel mai bun raport calitate-cost □; (în cazul în care în cadrul procedurii de atribuire sunt aplicate mai multe criterii de atribuire, se vor indica toate criteriile de atribuire aplicate şi denumirea loturilor aferente). |
7. Informaţia privind factorii de evaluare aplicaţi: (se va completa pentru loturile care au fost atribuite în baza criteriilor: cel mai bun raport calitate-preţ sau cel mai bun raport calitate-cost)
| |||
Factorii de evaluare | Valoarea din ofertă | Punctajul calculat | |
Denumirea operatorului economic 1 | Total | ||
Denumirea factorului 1 | Ponderea | ||
Denumirea factorului n | Ponderea | ||
Denumirea operatorului economic n | Total | ||
Denumirea factorului 1 | Ponderea | ||
Denumirea factorului n | Ponderea |
8. În urma examinări, evaluării şi comparării ofertelor depuse în cadrul procedurii de atribuire s-a decis: Atribuirea contractului de achiziţie publică:
| |||||
Denumirea lotului | Denumirea operatorului economic | Cantitatea şi unitatea de măsură | Preţul unitar (fără TVA) | Preţul total (fără TVA) | Preţul total (inclusiv TVA) |
Anularea procedurii de achiziţie publică: Argumentare: ___________________________________________________________
9. Componenţa grupului de lucru:
| |||
Nr. crt. | Numele, prenumele | Funcţia în cadrul grupului de lucru | Semnătura |
1. | |||
2. | |||
3. | |||
4. | |||
5. |
