vineri, 6 august 2004
290/01.10.90 Lege cu privire la regimul juridic al stării excepţionale şi la formele speciale de guvernare în R.S.S. Moldova

 

L E G E

cu privire la regimul juridic al stării excepţionale şi

la formele speciale de guvernare în R.S.S. Moldova

 

nr. 290-XII  din  01.10.90

 

Veştile nr.10/244 din 1990

 

* * *

Abrogat: 06.08.2004

Legea R.Moldova nr.212-XV din 24.06.2004

 

Prezenta lege stabileşte condiţiile politice, juridice, economice, sociale, administrativ-organizatorice şi de altă natură de decretare a stării excepţionale pe teritoriul R.S.S. Moldova sau în unele raioane, oraşe şi zone ale ei, precum şi modul de introducere a formelor speciale de guvernare pe anumite teritorii (raioane, oraşe, zone) ale republicii, statutul juridic ale organelor care exercită forme speciale de guvernare, determină particularităţile activităţii organelor locale ale puterii de stat şi ale administrării de stat, a întreprinderilor, instituţiilor şi organizaţiilor de stat, cooperatiste (colective), obşteşti şi de altă natură, precum şi a cetăţenilor în condiţiile formelor speciale de guvernare, modul şi condiţiile anulării stării excepţionale.

Decretarea stării excepţionale şi introducerea unor forme speciale de guvernare are ca scop normalizarea cît mai grabnică a situaţiei, restabilirea legalităţii şi ordinii de drept.

 

TITLUL I

CONDIŢIILE ŞI MODUL DE DECRETARE A STĂRII

EXCEPŢIONALE PE TERITORIUL R.S.S. MOLDOVA

Articolul 1. Starea excepţională constituie o măsură provizorie, decretată de Sovietul Suprem al R.S.S. Moldova sau de Preşedintele R.S.S. Moldova în conformitate cu Constituţia R.S.S. Moldova şi cu prezenta Lege în interesele asigurării securităţii cetăţenilor R.S.S. Moldova, legalităţii şi ordinii de drept în caz de calamităţi naturale, accidente mari şi catastrofe, epidemii, epizootii, dezordini de masă şi în alte circumstanţe excepţionale.

Hotărîrea privind declararea stării excepţionale pe teritoriul R.S.S. Moldova, în unele raioane, oraşe şi zone ale republicii se adoptă de Sovietul Suprem al R.S.S. Moldova cu votul majorităţii simple din numărul total al deputaţilor poporului din R.S.S. Moldova sau de Preşedintele R.S.S. Moldova, în mod individual, atît din proprie iniţiativă, cît şi la propunerea Guvernului R.S.S. Moldova, a Sovietelor locale de deputaţi ai poporului din republică.

 

Articolul 2. La decretarea stării excepţionale se indică motivele adoptării unei atare hotărîri, termenele şi hotarele teritoriale ale acţiunii ei.

Sovietul Suprem al R.S.S. Moldova sau Preşedintele R.S.S. Moldova sînt în drept să anuleze starea excepţională pînă la expirarea termenului stabilit sau să prelungească starea excepţională, dacă n-au fost eliminate circumstanţele ce au servit motiv pentru decretarea ei şi dacă Legea nu prevede un alt mod de prelungire.

Hotărîrea privind introducerea, anularea sau prelungirea stării excepţionale intră în vigoare din momentul adoptării ei, dacă nu se stipulează altfel, şi este adusă imediat la cunoştinţa publică.

 

Articolul 3. În condiţiile stării excepţionale organele puterii de stat şi ale administraţiei de stat, în funcţie de circumstanţele concrete, pot aplica următoarele măsuri:

1) să întărească paza ordinii publice şi a obiectivelor ce asigură activitatea vitală a populaţiei şi a economiei naţionale;

2) să evacueze provizoriu cetăţenii din zonele ce prezintă pericol pentru trai şi să le pună la dispoziţie în mod obligatoriu locuinţe staţionare sau temporare;

3) să instituie un regim special de intrare şi ieşire a cetăţenilor;

4) să interzică unor cetăţeni să părăsească pe un termen stabilit o anumită localitate, apartamentul (casa) în care locuiesc, să-i expulzeze pe cetăţenii care încalcă ordinea publică, ce nu trăiesc pe teritoriul respectiv, şi să-i trimită pe cont propriu în localitatea în care trăiesc permanent sau peste hotarele teritoriului în care a fost declarată starea excepţională;

5) să ridice temporar de la cetăţeni armele de foc, armele albe şi muniţiile, iar de la întreprinderi, instituţii şi organizaţii şi tehnica militară de instrucţie, materialele explozive şi radioactive, substanţele chimice şi toxice cu acţiuni drastice;

6) să interzică adunările, mitingurile, procesiunile de stradă, demonstraţiile, spectacolele, manifestările sportive şi alte acţiuni de masă;

7) să introducă modificări în planurile întreprinderilor şi ale organizaţiilor de fabricare şi livrare a producţiei, să stabilească un regim special de lucru pentru întreprinderi, instituţii şi organizaţii, să soluţioneze alte chestiuni ale activităţii lor economice;

8) să numească în funcţie şi să destituie din funcţie conducători de întreprinderi, instituţii şi organizaţii, să interzică concedierea din proprie dorinţă a muncitorilor şi funcţionarilor, cu excepţia cazurilor de concediere din motive întemeiate;

9) să utilizeze resursele întreprinderilor, instituţiilor şi organizaţiilor în scopul prevenirii şi eliminării urmărilor circumstanţelor excepţionale;

10) să interzică grevele;

11) să antreneze cetăţenii apţi de muncă în lucrările din întreprinderi, instituţii şi organizaţii, precum şi în cele de eliminare a urmărilor circumstanţelor excepţionale, asigurînd securitatea muncii;

12) să limiteze sau să interzică vînzarea armelor, substanţelor chimice şi toxice cu acţiuni drastice, precum şi a băuturilor alcoolice şi a substanţelor ce conţin alcool;

13) să introducă regim de carantină şi să înfăptuiască alte măsuri sanitaro-antiepidemice obligatorii;

14) să limiteze sau să interzică folosirea aparatelor de multiplicat de radio şi teletransmisie, de imprimare audio şi video, să ridice mijloacele tehnice de amplificare a sunetului, să instituie controlul asupra organelor de informare în masă;

15) să introducă reguli speciale de utilizare a mijloacelor de telecomunicaţii;

16) să limiteze traficul de mijloace de transport şi să le supună controlului;

17) să introducă restricţii de circulaţie;

18) să suspende activitatea partidelor politice, a organizaţiilor obşteşti, a mişcărilor de masă, a asociaţiilor de iniţiativă publică care împedică normalizarea situaţiei;

19) să interzică crearea şi activitatea formaţiunilor armate ale cetăţenilor care nu sînt prevăzute de legislaţia în vigoare;

20) să verifice actele de identitate în locurile de adunare în masă a cetăţenilor, iar în caz de necesitate, dacă există date că unii cetăţeni au asupra lor arme, să efectueze controale personale, controale ale altor obiecte şi ale mijloacelor de transport.

 

Articolul 4. Sovietul Suprem al R.S.S. Moldova sau Preşedintele R.S.S. Moldova este în drept să anuleze orice hotărîre a organelor ierarhic inferioare şi a persoanelor cu funcţii de răspundere care activează în localităţile unde a fost instituită starea excepţională.

În scopul coordonării lucrărilor de prevenire sau de eliminare a urmărilor circumstanţelor excepţionale, Guvernul R.S.S. Moldova, Sovietele raionale, orăşeneşti de deputaţi ai poporului sau organele lor executive pot crea organe provizorii speciale.

 

Articolul 5. În perioada stării excepţionale conducătorii de întreprinderi, instituţii şi organizaţii sînt în drept, în cazuri de necesitate, să transfere muncitorii şi funcţionarii, fără consimţămîntul acestora, la lucrări nestipulate în contractul de muncă.

Principiul eligibilităţii conducătorilor de întreprinderi, instituţii şi organizaţii nu se aplică în perioada indicată.

 

Articolul 6. Pe durata restricţiilor de circulaţie se interzice aflarea cetăţenilor în stradă sau în alte locuri publice fără a avea asupra lor permise eliberate special în acest scop şi acte de identitate, precum şi aflarea lor în afara locuinţei fără astfel de documente.

Persoanele care încalcă ordinea, prevăzută în partea întîi a prezentului articol, sînt reţinute de miliţie sau de patrulele militare pînă la expirarea restricţiilor de circulaţie, iar persoanele care nu au asupra lor documente sînt reţinute pînă la stabilirea identităţii lor, însă cel mult pe trei zile; cei reţinuţi pot fi supuşi unui control personal, pot fi supuse controlului şi obiectele aflate asupra lor.

 

Articolul 7. Încălcarea cerinţelor stabilite în articolul 3 punctele 3, 4, 6, 10, 12 - 16, precum şi celor prevăzute în partea doua a articolului şase din prezenta Lege, se pedepseşte pe cale administrativă cu o amendă în sumă de pînă la o mie de ruble sau ţinere sub arest pe un termen de pînă la cincisprezece zile, dacă aceste încălcări nu sînt pasibile de pedeapsă penală în conformitate cu legislaţia în vigoare.

 

Articolul 8. Răspîndirea de zvonuri provocatoare, acţiunile ce incită la încălcarea ordinii de drept şi la aţiţarea vrajbei naţionale, opunerea activă exercitării de către cetăţeni şi persoane cu funcţii de răspundere a drepturilor legitime şi a obligaţiilor lor, precum şi nesubordonarea premeditată dispoziţiilor sau cerinţelor legale ale lucrătorului din organele de interne, militarului, membrului drujinei populare sau ale altor persoane aflate în exerciţiul funcţiunii sau care îşi îndeplinesc datoria obştească pentru menţinerea ordinii publice, alte acţiuni ce tulbură ordinea publică şi liniştea cetăţenilor sau încălcarea regulilor de control administrativ, săvîrşite în localităţile în care a fost instituită starea excepţională, se pedepsesc cu o amendă în sumă de pînă la o mie de ruble sau cu arest administrativ pe un termen de pînă la treizeci de zile.

Procesele-verbale pentru încălcările menţionate mai sus sînt întocmite de împuterniciţii organelor de interne sau ai comenduirii localităţii respective.

Dosarele privind încălcările prevăzute în articolele şapte şi opt din prezenta Lege se examinează în timp de trei zile de către judecătorii populari în mod individual sau de către şeful organului afacerilor interne, de adjunctul său sau de comandantul localităţii respective.

 

Articolul 9. Organizarea şi conducerea grevei interzise în condiţiile stării excepţionale, precum şi împiedicarea funcţionării întreprinderilor, instituţiilor, organizaţiilor sînt pasibile de răspundere penală şi se pedepsesc cu amendă în sumă de pînă la zece mii de ruble sau cu privaţiunede libertate pe un termen de pînă la trei ani.

[Art.9 modificat prin Legea nr.136-XV din 10.05.2001]

 

Articolul 10. Judecătoriei Supreme a R.S.S. Moldova, în condiţiile stării excepţionale, i se acordă dreptul de a modifica competenţa teritorială a acţiunilor civile şi penale, stabilită de lege.

 

Articolul 11. Cetăţenilor care au avut de suferit în urma circumstanţelor excepţionale sau în legătură cu executarea lucrărilor de prevenire sau de eliminare a acestor circumstanţe li se repartizează locuinţe, li se recuperează paguba materială de către organele de stat, precum şi de către întreprinderile, instituţiile şi organizaţiile respective, li se acordă sprijin la angajarea la lucru, alt ajutor necesar.

Condiţiile şi modul de repartizare a locuinţelor, de recuperare a pagubei şi de acordare de alte ajutoare necesare se stabilesc de Guvernul R.S.S. Moldova.

 

TITLUL II

FORMELE SPECIALE DE GUVERNARE ÎN CONDIŢIILE STĂRII

EXCEPŢIONALE ŞI ÎN ALTE CIRCUMSTANŢE EXCEPŢIONALE

PE TERITORIUL R.S.S. MOLDOVA

Articolul 12. Modul special şi provizoriu de administrare a republicii sau a unor teritorii ale ei în legătură cu apariţia circumstanţelor excepţionale, stabilit de Sovietul Suprem al R.S.S. Moldova sau de Preşedintele R.S.S. Moldova în conformitate cu Constituţia R.S.S. Moldova şi cu prezenta Lege, reprezintă forme speciale de guvernare în condiţiile stării excepţionale şi ale altor circumstanţe excepţionale.

În funcţie de conţinutul şi caracterul circumstanţelor concrete, care au servit temei pentru declararea stării excepţionale, precum şi în alte circumstanţe excepţionale, pe teritoriul R.S.S. Moldova, în unele raioane, oraşe şi zone ale republicii, în conformitate cu Constituţia R.S.S. Moldova, pentru apărarea intereselor republicii şi securităţii cetăţenilor pot fi instituite următoarele forme de guvernare specială a republicii sau a unor teritorii ale ei:

guvernarea directă a Sovietului Suprem al R.S.S. Moldova, a Preşedintelui R.S.S. Moldova, a Preşedintelui Sovietului Suprem al R.S.S. Moldova, a Guvernului R.S.S. Moldova, a altui organ sau a altei persoane cu funcţii de răspundere, numite de Sovietul Suprem al R.S.S. Moldova în condiţiile dizvoltării organelor locale ale puterii de stat şi ale administraţiei de stat;

guvernarea directă a Sovietului Suprem al R.S.S. Moldova, a Preşedintelui R.S.S. Moldova, a Preşedintelui Sovietului Suprem al R.S.S. Moldova, a Guvernului R.S.S. Moldova, a altui organ sau a altei persoane cu funcţii de răspundere, numită de Sovietul Suprem al R.S.S. Moldova în condiţiile dizolvării organelor locale ale puterii de stat şi ale administraţiei de stat.

Hotărîrea privind instituirea unor forme speciale de guvernare pe teritoriul republicii se adoptă de Sovietul Suprem al R.S.S. Moldova cu votul majorităţii simple din numărul total al deputaţilor poporului din R.S.S. Moldova sau de Preşedintele R.S.S. Moldova, în modul individual, atît din proprie iniţiativă, cît şi la propunerea Guvernului R.S.S. Moldova, în baza avizului comisiilor permanente respective ale Sovietului Suprem al R.S.S. Moldova.

Propunerea privind instituirea unor forme speciale de guvernare a republicii sau a unor teritorii poate fi făcută de organe şi de persoane cu funcţii de răspundere care, în conformitate cu Constituţia R.S.S. Moldova, au drept de iniţiativă legislativă.

 

Articolul 13. Formele speciale de guvernare pot fi exercitate de:

Sovietul Suprem al R.S.S. Moldova prin intermediul organelor provizorii create de el;

Preşedintele R.S.S. Moldova prin intermediul organelor create de el sau al persoanei cu funcţii de răspundere numite de el;

Preşedintele Sovietului Suprem al R.S.S. Moldova prin intermediul organului creat de el sau persoanei cu funcţii de răspundere numite de el;

Guvernul R.S.S. Moldova din însărcinarea Sovietului Suprem al R.S.S. Moldova sau a Preşedintelui R.S.S. Moldova prin intermediul organului special creat de el;

persoana cu funcţii de răspundere, numită de Sovietul Suprem al R.S.S. Moldova.

Hotărîrea privind utilizarea unui sau altui organ la exercitarea formelor speciale de guvernare a republicii sau a unor teritorii ale ei în condiţiile stării excepţionale sau în alte circumstanţe excepţionale se adoptă de Sovietul Suprem al R.S.S. Moldova sau de Preşedintele R.S.S. Moldova.

 

Articolul 14. Formele speciale de guvernare a republicii sau a unor teritorii ale ei pot fi instituite în următoarele împrejurări:

1) la decretarea stării excepţionale pe teritoriul republicii sau în unele raioane, oraşe şi zone ale ei;

2) la necesitatea suspendării activităţii organelor locale ale puterii de stat şi ale administraţiei de stat, dacă ele nu asigură îndeplinirea corespunzătoare a funcţiilor lor;

3) la necesitatea dizolvării organelor locale ale puterii de stat şi ale administraţiei de stat, ca urmare a activităţii lor ilegale, anticonstituţionale.

Formele speciale de guvernare a republicii sau a unor teritorii ale ei pot fi instituite şi în alte circumstanţe excepţionale care pun în pericol interesele republicii şi securitatea cetăţenilor.

 

Articolul 15. La instituirea formelor speciale de guvernare se arată motivele adoptării deciziei, termenul şi hotarele teritoriale ale acţiunii lor.

Sovietul Suprem al R.S.S. Moldova, Preşedintele R.S.S. Moldova sînt în drept să anuleze acţiunea formelor speciale de guvernare pînă la expirarea termenului stabilit sau să prelungească acţiunea lor, dacă nu au fost eliminate circumstanţele ce au servit temei pentru instituirea lor şi dacă legea nu stabileşte un alt mod de prelungire.

Acţiunea formelor speciale de guvernare a unor raioane, oraşe şi zone în condiţiile dizolvării organelor locale ale puterii de stat şi ale administraţiei de stat încetează din momentul alegerii noii componenţe a Sovietelor locale de deputaţi ai poporului din aceste teritorii şi creării organelor lor executive şi de dispoziţie.

Hotărîrea privitoare la dizolvarea organelor locale ale puterii de stat şi ale administraţiei de stat se adoptă de Sovietul Suprem al R.S.S. Moldova în conformitate cu articolul 97 din Constituţia R.S.S. Moldova sau de către Preşedintele R.S.S. Moldova în conformitate cu articolul 113/4, punctul 14, din Constituţia R.S.S. Moldova.

Hotărîrea privind instituirea, anularea sau prelungirea formelor speciale de administrare intră în vigoare din momentul adoptării, dacă nu se stipulează altfel, şi se dă publicităţii imediat.

 

Articolul 16. Organele care exercită formele speciale de guvernare a republicii sau a unor teritorii ale ei sînt în drept:

să aplice măsurile prevăzute în articolul 3 din prezenta Lege;

să suspende activitatea Sovietelor locale de deputaţi ai poporului, a organelor lor executive şi de dispoziţie, să îndeplinească temporar funcţiile lor;

să adreseze organelor centrale ale puterii de stat şi ale administraţiei de stat ale R.S.S. Moldova propuneri în problemele dezvoltării de stat, economice şi social-culturale a teritoriilor subordonate;

să includă în subordinea lor orice întreprindere, instituţie şi organizaţie aflată în localitatea respectivă, în modul stabilit de Guvernul R.S.S. Moldova.

Hotărîrile organului sau ale persoanei cu funcţie de răspundere ce exercită formele speciale de guvernare a republicii sau a unor teritorii ale ei în chestiunile ce ţin de competenţa lor, în conformitate cu prezenta Lege, sînt obligatorii pentru toate ministerele, departamentele şi organizaţiile republicii, pentru conducătorii lor, precum şi pentru conducătorii întreprinderilor, instituţiilor şi organizaţiilor aflate pe teritoriile respective.

În perioada acţiunii formelor speciale de guvernare a republicii sau a unor teritorii ale ei pot fi aplicate şi măsuri prevăzute de articolele 4, 5, 6, 10, 11 din prezenta Lege.

 

Articolul 17. Încălcarea prevederilor indicate în articolul trei, punctele 3, 4, 6, 10, 12 - 16, precum şi celor prevăzute în partea întîi a articolului 6 din prezenta Lege în perioada acţiunii formelor speciale de guvernare se pedepseşte pe cale administrativă cu o amendă în sumă de pînă la o mie cinci sute de ruble sau cu ţinere sub arest pe un termen de pînă la cincisprezece zile, dacă aceste încălcări nu sînt pasibile de pedeapsa penală în conformitate cu legislaţia în vigoare.

 

Articolul 18. Săvîrşirea acţiunilor prevăzute în partea întîii a articolului 8 din prezenta Lege în perioada acţiunii formelor speciale de guvernare se pedepseşte cu o amendă de pînă la o mie cinci sute de ruble sau cu arest administrativ pe un termen de pînă la treizeci de zile.

Procesele-verbale pentru încălcările menţionate mai sus sînt întocmite de împuterniciţii organelor de interne.

Dosarele încălcărilor prevăzute în articolele 17 şi 18 din prezenta Lege se examinează în timp de trei zile de către judecătorii populari în mod individual sau de către şeful organului afacerilor interne, sau de adjunctul lui.

 

Articolul 19. Acţiunile prevăzute în articolul 9 din prezenta Lege, săvîrşite în perioada acţiunii formelor speciale de guvernare, sînt pasibile de răspundere penală şi se pedepsesc cu amendă în sumă de pînă la cincisprezece mii de ruble sau cu privaţiune de libertate pe un termen de pînă la cinci ani.

[Art.19 modificat prin Legea nr.136-XV din 10.05.2001]

 

PREŞEDINTELE SOVIETULUI
SUPREM AL R.S.S. MOLDOVAM. SNEGUR

or.Chişinău, 1 octombrie 1990.
Nr.290-XII.