L E G E
privind alegerea Parlamentului
nr. 1609-XII din 14.10.1993
Monitorul Parlamentului Republicii Moldova nr.10/289 din 30.10.1993
* * *
Abrogat: 08.12.1997
Legea R.Moldova nr.1381-XIII din 21.11.1997
Parlamentul Republicii Moldova adoptă prezenta lege.
DISPOZIŢII GENERALE
Art.1. – Parlamentul se alege prin vot universal, egal, direct, secret şi liber exprimat, în condiţiile acestei legi.
Art.2. – Au dreptul de vot cetăţenii Republicii Moldova care pînă în ziua alegerilor inclusiv au împlinit vîrsta de 18 ani; au dreptul de a fi aleşi cetăţenii Republicii Moldova care au împlinit vîrsta de 21 de ani.
Art.3. – Cetăţenii Republicii Moldova beneficiază în deplinătatea lor de drepturile electorale, independent de origine, situaţie socială şi patrimonială, de rasă, naţionalitate, sex, de studii, limbă, convingeri politice, confesiune, de genul şi caracterul ocupaţiilor.
Art.4. – Nu pot alege şi nu pot fi aleşi:
a) alienaţii şi persoanele declarate de instanţa judecătorească drept incapabile;
b) persoanele condamnate la privaţiune de libertate prin hotărîre judecătorească definitivă.
[Art.4 în redacţia Legii nr.758-XIII din 06.03.1996, în vigoare 04.04.1996]
Art.5. – (1) Cetăţeanul are dreptul să voteze numai într-o singură circumscripţie electorală; alegătorul are dreptul la un singur vot.
(2) Dreptul de vot se exercită numai la secţia de votare din localitatea în care alegătorul îşi are domiciliul permanent.
Art.6. – (1) Alegerea Parlamentului se efectuează în circumscripţiile electorale cu mai multe mandate pe bază de scrutin de liste din partea partidelor, organizaţiilor social-politice, blocurilor electorale, în care s-au asociat acestea, şi de candidaturi independente potrivit principiului reprezentării proporţionale.
(2) Mandatele de deputaţi sînt atribuite partidelor, organizaţiilor social-politice, blocurilor electorale care în urma alegerilor au întrunit cel puţin patru la sută din voturile valabil exprimate pe întreaga ţară.
(3) Norma de reprezentare pentru alegerea Parlamentului este de un deputat la 28000 de alegători.
(4) Parlamentul se alege pe un termen de 4 ani şi activează permanent. Funcţia de deputat în Parlament este incompatibilă cu orice altă funcţie publică sau privată.
Art.7. – (1) Data alegerii Parlamentului se stabileşte prin decret de către Preşedintele Republicii cu cel puţin 4 luni înaintea expirării mandatului acestuia şi se aduce la cunoştinţa publică prin mijloace de informare în masă.
(2) În cazul dizolvării Parlamentului, alegerile se efectuează în termen de 3 luni de la dizolvare. În cazul autodizolvării Parlamentului, data noilor alegeri o va stabili el însuşi, în acelaşi termen.
(3) Alegerile se efectuează în toate circumscripţiile într-o singură zi, de duminică.
Art.8. – (1) Candidaturile pentru Parlament se depun de către partidele şi organizaţiile social-politice înregistrate oficial pînă la data fixării alegerilor, în condiţiile legislaţiei în vigoare, şi de către blocurile electorale. Pot fi depuse şi candidaturi independente, în condiţiile prezentei legi.
(2) Depunerea candidaturilor se efectuează în termenele prevăzute de prezenta lege.
Art.9. – Pentru alegerea Parlamentului se înfiinţează Comisia Electorală Centrală, comisii electorale de circumscripţie şi comisii electorale ale secţiilor de votare.
Art.10. – (1) Comisia Electorală Centrală se constituie în termen de 10 zile de la stabilirea datei alegerilor din 3 judecători ai Curţii Supreme de Justiţie, 2 judecători ai Curţii de Apel şi din cîte un reprezentant din partea fiecărui partid, fiecărei organizaţii social-politice şi fiecărui bloc electoral, care vor participa la alegeri, dar nu mai puţin de 16 persoane.
(2) Desemnarea sus-numiţilor reprezentanţi ai curţilor se face în şedinţă publică, în termen de 5 zile de la data fixării alegerilor, prin vot secret, dintre judecătorii în exerciţiu la Curtea Supremă de Justiţie şi judecătorii în exerciţiu la Curtea de Apel. Rezultatul alegerilor se consemnează într-un proces-verbal, semnat de preşedintele şi contrasemnat de secretarul adunării. Data şedinţelor se aduce la cunoştinţă publică prin mijloacele de informare în masă de către preşedinţii curţilor cu cel puţin 48 de ore înainte de şedinţe.
(3) În aceeaşi zi, judecătorii desemnaţi în Comisia Electorală Centrală vor alege dintre judecătorii Curţii Supreme de Justiţie, prin vot secret, preşedintele comisiei. Rezultatul alegerii se consemnează într-un proces-verbal, semnat de cei 5 membri ai Comisiei Electorale Centrale.
(4) În această componenţă, Comisia Electorală Centrală va exercita toate atribuţiile ce-i revin, potrivit prezentei legi, pînă la completarea sa definitivă cu reprezentanţi ai partidelor, organizaţiilor social-politice, blocurilor electorale.
(5) Partidele, organizaţiile social-politice şi blocurile electorale care intenţionează să participe la alegeri vor depune, în termen de 5 zile de la data alegerii Preşedintelui Comisiei Electorale Centrale, candidaturile pentru componenţa definitivă a comisiei.
(6) Dacă numărul de candidaturi depuse va fi mai mic decît numărul stabilit la alin.(1), partidele organizaţiile social-politice, blocurile electorale vor propune candidaturi suplimentare. Dacă numărul de candidaturi depuse va depăşi numărul de membri ai comisiei stabilit, Preşedintele Comisiei Electorale Centrale, în prezenţa reprezentanţilor partidelor, organizaţiilor social-politice şi al blocurilor electorale, va proceda la tragerea la sorţi.
(7) Comisia Electorală Centrală va alege, în termen de 3 zile de la constituire definitivă, dintre membrii săi vicepreşedintele şi secretarul conform procedurii stabilite de ea, va aduce la cunoştinţă publică componenţa sa, sediul şi numele de telefon pentru relaţii.
(8) Comisia Electorală Centrală are aparatul său de lucru, al cărui personal numeric este confirmat de Guvern.
[Art.10 modificat prin Legea nr.1027-XIII din 06.12.1996, în vigoare 02.01.1997]
[Art.10 modificat prin Legea nr.788-XIII din 26.03.1996, în vigoare 20.06.1996]
Art.11. – (1) Comisia Electorală Centrală are următoarele atribuţii:
a) veghează pe întreg teritoriul ţării la îndeplinirea prezentei legi şi asigură aplicarea ei uniformă, dă consultaţii privitoare la modul ei de aplicare;
b) în cazul stabilirii unor alegeri anticipate în conformitate cu art.7 alin.(2), fixează termenele operaţiunilor preelectorale, scutindu-le în egală măsură;
c) publică denumirile şi hotarele circumscripţiilor electorale, stabileşte numărul de mandate pentru fiecare circumscripţie electorală;
d) stabileşte forma buletinelor de vot, a listelor electorale, a proceselor-verbale ale şedinţelor comisiilor electorale şi a altor documente, modelul ştampilelor comisiilor electorale, asigură confecţionarea şi păstrarea lor;
e) stabileşte obligaţiunile ministerelor, departamentelor de stat, ale altor organe din administraţia publică, legate de pregătirea şi desfăşurarea alegerilor, ia act de informaţiile acestora;
f) repartizează comisiilor electorale de circumscripţie mijloacele financiare alocate pentru efectuarea alegerilor, verifică gradul de asigurare a comisiilor electorale cu localuri, mijloace de transport, de telecomunicaţii, aparate de calcul, examinează alte chestiuni de asigurare tehnico-materială a alegerilor;
g) elaborează instrucţiuni pentru organizarea şi desfăşurarea alegerilor, popularizează, prin intermediul mijloacelor de informare în masă, tehnica votării, lămureşte importanţa votului;
h) efectuează deplasări în circumscripţii electorale pentru a controla cum se pune în aplicare legea electorală şi îndrumările date;
i) examinează întîmpinările referitoare la propria sa activitate, întîmpinările şi contestaţiile privitoare la deciziile şi operaţiile comisiilor electorale de circumscripţie, ale secţiilor de votare şi ia deciziile respective;
j) anulează alegerile dintr-o circumscripţie electorală în cazul în care votarea sau stabilirea rezultatului alegerilor au avut lor prin fraude de natură să modifice atribuirea mandatelor;
k) primeşte de la comisiile electorale de circumscripţie procesele-verbale ce conţin numărul de voturi valabil exprimate pentru fiecare listă de candidaţi şi constată dacă există partide, organizaţii social-politice şi blocuri electorale care nu au întrunit cel puţin patru la sută din voturile valabil exprimate pe întreaga ţară; comunică faptul acesta comisiilor electorale de circumscripţie şi-l dă publicităţii în timp de 24 de ore de la constatare;
l) verifică şi înregistrează rezultatul alegerilor şi atribuirea, pe circumscripţii electorale, a mandatelor de deputaţi ce se cuvin partidelor, organizaţiilor social-politice, blocurilor electorale, candidaţilor independenţi;
m) exercită şi alte atribuţii în condiţiile prezentei legi şi a altor legi în vigoare.
(2) Dacă pentru soluţionarea unei contestaţii sînt necesare verificări concrete la faţa locului, acestea se efectuează în prezenţa unui judecător membru al Comisiei Electorale Centrale.
Art.12. – (1) Comisia electorală de circumscripţie se constituie în termen de 5 zile de la stabilirea datei alegerilor din 3 judecători ai tribunalului judeţean, municipal Chişinău şi din cel mult 10 reprezentanţi ai partidelor, organizaţiilor social-politice, blocurilor electorale care vor participa la alegeri.
(2) Constituirea comisiei electorale de circumscripţie se efectuează în conformitate cu prevederile art.10 alin.(2) – (6).
(3) Comisia electorală de circumscripţie va alege, în termen de 3 zile de la constituire definitivă, dintre membrii săi vicepreşedintele şi secretarul, comunicînd imediat faptul acesta Comisiei Electorale Centrale, va aduce la cunoştinţa publică componenţa, sediul şi numerele de telefon pentru relaţii.
(4) Comisia electorală de circumscripţie are aparatul său de lucru, al cărui personal numeric este confirmat de Comisia Electorală Centrală.
Art.13. – Comisia electorală de circumscripţie are următoarele atribuţii:
a) veghează pe teritoriul circumscripţiei electorale la îndeplinirea prezentei legi şi asigură aplicarea ei uniformă;
b) organizează secţii de votare;
c) confirmă componenţa comisiilor electorale ale secţiilor de votare, aduce la cunoştinţă publică listele secţiilor de votare, componenţa comisiilor, sediul şi numerele de telefon pentru relaţii;
d) examinează informaţiile organelor administrative locale, ale şefilor de unităţi în problemele pregătirii şi efectuării alegerilor;
e) repartizează comisiilor electorale ale secţiilor de votare mijloacelor financiare alocate pentru efectuarea alegerilor, verifică gradul de asigurare a secţiilor de votare cu localuri, mijloace de transport, de telecomunicaţii, aparate de calcul, instrucţiuni, legi electorale, examinează alte chestiuni de asigurare tehnico-materială a alegerilor;
f) comunică la timp populaţiei toate acţiunile legate de organizarea şi desfăşurarea alegerilor;
g) înregistrează listele de candidaţi din partea partidelor, organizaţiilor social-politice, blocurilor electorale şi candidaţii independenţi, le eliberează certificatele respective;
h) publică şi afectează listele de candidaţi din partea partidelor, organizaţiilor social-politice, blocurilor electorale şi informaţii privitoare la candidaţii independenţi;
i) aprobă textul buletinului de vot pentru circumscripţia electorală, asigură imprimarea buletinelor şi le distribuie comisiilor electorale ale secţiilor de votare;
j) organizează instructaje pentru membrii comisiilor electorale ale secţiilor de votare privind pregătirea şi efectuarea alegerilor, popularizează tehnica votării şi lămureşte importanţa votului;
k) totalizează rezultatul alegerilor din circumscripţia electorală şi îl aduce la cunoştinţă publică, prezintă Comisiei Electorale Centrale şi Curţii Constituţionale rezultatul alegerilor, eliberarea deputaţilor aleşi certificate provizorii;
l) examinează întîmplările şi contestaţiile împotriva deciziilor şi operaţiunilor comisiilor electorale ale secţiilor de votare şi la deciziile respective;
m) exercită alte atribuţii în condiţiile prezentei legi şi ale altor legi în vigoare.
Art.14. – (1) Comisia electorală a secţiei de votare se constituie cu cel puţin 30 de zile înainte de data alegerilor din preşedinte, vicepreşedinte, secretar şi cel puţin din 5 membri.
(2) Preşedinţii comisiilor electorale ale secţiilor de votare, la propunerea consiliului comunei, oraşului, municipiului, sînt confirmaţi de comisia electorală de circumscripţie în termen de 10 zile de la publicarea hotărîrii privind constituirea secţiilor de votare.
(3) Partidele, organizaţiile social-politice şi blocurile electorale vor propune, în acelaşi termen de 10 zile, cîte un reprezentant în comisiile electorale ale secţiilor de votare.
(4) Dacă numărul de reprezentanţi va fi mai mare decît cel stabilit în alin.(1) prioritate se va da partidelor, organizaţiilor social-politice, blocurilor electorale care au prezentat un număr mai mare de candidaţi în liste.
(5) Dacă componenţa comisiei va fi completă, iar pentru ultimul membru al comisiei vor pretinde mai multe partide, organizaţii social-politice, blocuri electorale care au acelaşi număr de candidaţi pe listă, preşedintele comisiei electorale de circumscripţie va proceda la tragerea la sorţi.
(6) Dacă componenţa comisiei va fi incompletă din cauza lipsei reprezentanţilor partidelor, organizaţiilor social-politice, blocurilor electorale, ea se va completa din reprezentanţi ai localităţii în care se află secţia de votare, ultimul fiind conformat de comisia electorală de circumscripţie.
(7) Lista reprezentanţilor localităţilor în comisia electorală a secţiei de votare va fi aprobată şi prezentată comisiei electorale de circumscripţie de către consiliul local pe al cărui teritoriu se află secţia de votare odată cu candidatura preşedintelui comisiei, lista reprezentanţilor fiind o listă de rezervă.
(8) Preşedintele şi reprezentanţii localităţii, membri ai comisiei electorale a secţiei de votare, nu pot fi membri de partide şi organizaţii social-politice.
(9) Comisia electorală a secţiei de votare va alege, în termen de 3 zile de la constituire definitivă, dintre membrii săi, vicepreşedintele şi secretarul, comunicînd imediat faptul acesta comisiei electorale de circumscripţie.
Art.15. – Comisia electorală a secţiei de votare are următoarele atribuţii:
a) aduce la cunoştinţa alegătorilor lista electorală, ia în primire şi examinează întîmpinările împotriva incorectitudinilor din listă şi hotărăşte modificările ei respective, eliberează certificat pentru drept de vot, alegătorilor care, în ziua alegerilor, vor fi absenţi la domiciliu;
b) comunică populaţiei data şi locul votării, asigură pregătirea localului pentru votare, instalarea urnelor şi a cabinelor de vot, organizează votarea în ziua stabilită, conduce operaţiunea de votare, ia măsurile necesare pentru păstrarea ordinii în localul secţiei de votare şi pe teritoriul din preajmă;
c) numără voturile după încheierea votării, întocmeşte procesele-verbale, pe care împreună cu toate buletinele de vot, le va prezenta comisiei electorale de circumscripţie;
d) examinează întîmplările şi contestaţiile ce vizează pregătirea comisiei electorale de circumscripţie;
d) examinează întîmplările şi contestaţiile ce vizează pregătirea alegerilor şi organizarea votării şi adoptă, în baza lor, decizii;
e) exercită alte atribuţii, în condiţiile prezentei legi.
Art.16. – (1) Comisiile electorale sînt alcătuite din cetăţeni ai Republicii Moldova cu drept de vot.
(2) O persoană poate fi inclusă în componenţa unei singure comisii electorale.
(3) în componenţa comisiilor electorale nu pot fi incluşi candidaţi şi factori de decizie din organele administrative publice de orice nivel.
(4) Includerea reprezentanţilor partidelor, organizaţiilor social-politice, blocurilor electorale, ai localităţilor în componenţa comisiilor electorale se efectuează în baza deciziei organelor de conducere ale partidelor, organizaţiilor social-politice, blocurilor electorale şi a consiliului comunei, oraşului, municipiului.
(5) Persoanele din componenţa comisiilor electorale nu au dreptul să facă agitare "pro" sau "contra" partidelor, organizaţiilor social-politice, blocurilor electorale şi candidaţilor independenţi care participă la alegeri.
(6) După încheierea termenului de depunere a listelor de candidaţi prevăzut la art.30 alin.(1), membrii comisiei electorale, reprezentanţi ai partidelor, organizaţiilor social-politice şi blocurilor electorale, se consideră eliberaţi din această funcţie, dacă partidele, organizaţiile social-politice, blocurile electorale pe care le reprezintă nu au depus listele de candidaţi pentru alegeri.
(7) Membrii comisiilor electorale, reprezentanţi ai partidelor, organizaţiilor social-politice şi al blocurilor electorale, nu pot primi alte acreditaţii decît cele prevăzute de prezenta lege.
Art.17. – (1) Preşedinţii, vicepreşedinţii, secretarii şi membrii comisiilor electorale pot fi eliberaţi din comisii din proprie iniţiativă, în cazul demiterii sau revocării acestora de către organele care i-au promovat.
(2) Dreptul de a demite membrii comisiei de atribuţii, în cazul în care acesta a încălcat legea electorală sau a ignorat sistematic obligaţiunile sale, îi revine comisiei electorale ierarhic superioare, iar dreptul de a-l demite pe membrul Comisiei Electorale Centrale de atribuţii îi revine Curţii Constituţionale.
(3) În cazul demiterii sau revocării din funcţie a membrului comisiei organului care l-a promovat va propune, în termen de 3 zile, dar cu cel puţin 10 zile înainte de data alegerilor, o altă candidatură, în condiţiile prezentei legi.
Art.18. – (1) Şedinţele Comisiei Electorale Centrale, ale comisiei electorale de circumscripţie, ale comisiei electorale a secţiei de votare sînt valabile, dacă la ele participă majoritatea simplă a membrilor lor.
(2) În cazul în care unii membrii ai comisiilor electorale reprezentaţi ai partidelor, organizaţiilor social-politice, blocurilor electorale, vor boicota activitatea comisiilor din diferite motive politice, aceştia se vor consideră demisionaţi din funcţia de membru al comisiei respective fără a fi înlocuiţi cu alţii, iar comisiile vor activa cu numărul de membri rămaşi.
(3) Deciziile comisiei se adoptă prin votul deschis al majorităţii celor prezenţi. În cazul împărţirii egale a voturilor, cel al preşedintelui este considerat decisiv. Membrii comisiei care nu sînt de acord cu decizia adoptată au dreptul să facă opinie separată, care se anexează în scris la procesul-verbal al şedinţei.
(4) Deciziile comisiilor electorale, adoptate în limitele atribuţiilor acestora, sînt obligatorii şi executorii pentru toate organele, întreprinderile, instituţiile, organizaţiile de stat şi obşteşti şi pentru toţi cetăţenii.
(5) Modul de formare şi componenţa comisiilor electorale, deciziile şi operaţiunile comisiilor electorale pot fi contestate la comisia electorală operaţiunile comisiilor electorale pot fi contestate la comisia electorală operaţiunile comisiilor electorale pot fi contestate la comisia electorală ierarhic superioară, precum şi pe cale juridică în instanţa judecătorească în a cărei rază teritorială se află reşedinţa comisiei electorale.
(6) Comisia electorală şi instanţa judecătorească ce au primit contestaţia o vor examina în termen de 3 zile, eliberînd solicitantului o decizie motivată.
(7) Hotărîrea instanţei judecătoreşti poate fi atacată în termen de 3 zile de la adoptare în instanţă de recurs.
(8) Contestaţia împotriva Comisiei Electorale Centrale este examinată de Curtea Supremă de Justiţie în termen de 5 zile de la data primirii ei.
[Art.18 modificat prin Legea nr.788-XIII din 26.03.1996, în vigoare 20.06.1996]
Art.19. – Preşedintele, vicepreşedintele, secretarul şi membrii comisiilor electorale, după caz, pot fi degrevaţi, prin hotărîre a comisiei, de obligaţiunile de producere sau de serviciu pentru perioada de organizare şi desfăşurare a alegerilor, stabilindu-li-se un salariu din fondul electoral care va fi cu 30 la sută mai mai mare decît salariul mediu de la principalul loc de lucru.
Art.20. – (1) Atribuţiile comisiilor electorale expiră după ce Curtea Constituţională declară legalitatea alegerilor din circumscripţiile electorale respective.
(2) Atribuţiile Comisiei Electorale Centrale expiră după validarea deputaţilor şi constituirea Parlamentului.
CIRCUMSCRIPŢIILE ELECTORALE SECŢIILE DE VOTARE
Art.21. – Pentru alegerea deputaţilor în Parlament se înfiinţează circumscripţii electorale cu mai multe mandate, ce corespund unităţilor administrativ-teritoriale ale republicii de nivelul al doilea.
Art.22. – (1) Numărul de mandate pentru fiecare circumscripţie electorală se stabileşte de Comisia Electorală Centrală prin împărţirea numărului de alegători în circumscripţie la norma de reprezentare prevăzută la articolul 6 alin.(3), la care se adaugă un mandat, dacă restul depăşeşte jumătatea normei de reprezentare.
(2) Numărul de alegători din localităţile circumscripţiei electorale care se ia în calcul pentru stabilirea numărului de mandate este prezentat de Departamentul de Stat pentru Statistică şi situaţia de la 1 ianuarie a anului în care a fost adoptată hotărîrea privind fixarea alegerilor.
Art.23. – Listele circumscripţiilor electorale, în care sînt indicate hotarele acestora, sediul comisiilor electorale, numărul de alegători şi numărul de mandate, se aduc la cunoştinţă publică de Comisia Electorală Centrală într-un termen de 15 zile de la data fixării alegerilor.
Art.24. – (1) Pentru efectuarea votării circumscripţiile electorale se divizează în secţii de votare, constituite de comisiile electorale de circumscripţie în localităţi pe baza rapoartelor organelor respective ale administraţiei locale cu cel puţin 2 luni înainte de data alegerilor şi vor avea un număr de cel puţin 50 şi de cel mult 3000 de alegători.
(2) Pot fi constituite secţii de votare pe lîngă cămine şi pe lîngă spitale, maternităţi, sanatorii, aziluri pentru bătrîni, avînd cel puţin 50 de alegători.
(3) Pentru studenţii de la cursurile de zi şi pentru elevii cu drept de vot care nu domiciliază în localitatea în care-şi urmează studiile se organizează cîte o secţie de votare pe lîngă căminele lor, pentru 200 – 3000 de alegători.
(4) Pentru alegătorii care în ziua alegerilor călătoresc se pot organiza secţii de votare în staţiile de cale ferată, autogări şi aeroporturi.
(5) Pe lîngă misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale Republicii Moldova se organizează cîte o secţie de votare pentru colaboratorii acestor reprezentanţe şi membrii familiilor lor, precum şi pentru cetăţenii Republicii Moldova aflaţi în ţările respective. Aceste secţii de votare aparţin circumscripţiei electorale a municipiului Chişinău.
Art.25. – (1) Comisia electorală de circumscripţie numerotează secţiile de votare din circumscripţia sa electorală şi comunică alegătorilor hotarele fiecărei secţii de votare, sediul comisiei electorale, adresa localului pentru votare, numerele de telefon pentru relaţii.
(2) Secţiile de votare se numerotează, începînd cu localitatea de reşedinţă a comisiei electorale de circumscripţie, continuînd cu cele din oraşe şi apoi din comune, în ordine alfabetică.
(3) Primarii localităţilor vor asigura toate datele, informaţiile şi sprijinul necesar prevăzute de alineatele precedente.
LISTELE ELECTORALE
Art.26. – Listele electorale cuprind cetăţenii Republicii Moldova cu drept electoral activ care locuiesc şi au viză de reşedinţă pe teritoriul secţiei de votare respective la data întocmirii listelor.
Art.27. – (1) Listele electorale se întocmesc pentru fiecare secţie de votare de către primăria respectivă şi se semnează de primar.
(2) În listele electorale se înscriu în ordine alfabetică numele şi prenumele, anul naşterii, domiciliul alegătorilor.
(3) Alegătorul poate fi înscris numai într-o listă electorală şi la o singură secţie de votare.
(4) Listele electorale se depun la comisia electorală a secţiei de votare cu 20 de zile înainte de alegeri, se afişează în localuri publice şi în localurile secţiilor de votare. Alegătorii sînt înştiinţaţi pe diferite căi la care secţie vor vota. Un exemplar de control al listelor electorale se păstrează la primăria respectivă.
(5) Modificările intervenite în listele electorale după predarea lor se comunică în timp de 24 de ore comisiei electorale a secţiei de votare.
Art.28. – (1) Cetăţenilor li se asigură posibilitatea de a lua cunoştinţă de listele electorale şi de a verifica corectitudinea întocmirii lor. Ei au dreptul să facă contestaţii împotriva neincluderii includerii incorecte în listă sau excluderii din ea, precum şi împotriva erorilor comise la înscrierea datelor despre alegători. Contestaţiile alegătorilor se examinează de către comisia electorală de sector, care este obligată ca, cel tîrziu peste 2 zile, iar în ajun şi în ziua alegerilor – imediat, să facă rectificările de rigoare în listă ori să înmîneze o copie de pe decizia motivată de respingere a contestaţiei.
(2) Decizia comisiei electorale a secţiei de votare poate fi contestată în instanţa judecătorească în a cărei rază teritorială se află sectorul de votare, cu cel puţin 2 zile înainte de alegeri. Hotărîrea instanţei judecătoreşti poate fi atacată în instanţa de recurs. Corectările în lista electorală în conformitate cu hotărîrea judecătorească se fac imediat de către comisia electorală a secţiei de votare.
Art.29. – (1) În cazul în care alegătorul îşi schimbă domiciliul în perioada dintre întocmirea listelor electorale şi data alegerilor, comisia electorală a secţiei de votare, la rugămintea acestuia şi la prezentarea buletinului de identitate sau a unui alt act de identitate eliberează alegătorului un certificat pentru dreptul de vot. Alegătorul care a primit certificat semnează în lista electorală în dreptul numelui său.
(2) Pe baza certificatului pentru dreptul de vot alegătorul se înscrie în ziua alegerilor în lista electorală suplimentară la secţia de votare respectivă.
(3) Lista electorală suplimentară să întocmeşte în conformitate cu art.27 alin.(2), indicîndu-se documentul sau motivul în a cărei bază alegătorul este introdus în listă.
DEPUNEREA CANDIDATURILOR
Art.30. – (1) Propunerile de candidaţi se fac pe circumscripţii electorale şi se depun la comisiile electorale de circumscripţie. Documentele se vor depune ce mai devreme peste 3 zile de la constituirea definitivă a comisiei electorale de circumscripţie şi cu cel puţin 40 de zile înainte de data alegerilor. Comisia electorală de circumscripţie va înregistra candidaţi în termen de cel mult 5 zile, iar candidaţii independenţi în termen de cel mult 10 zile de la data depunerii documentelor respective.
(2) Înregistrarea candidaţilor se va încheia cu 30 de zile înainte de data alegerilor.
(3) După înregistrare, în termen de 3 zile, comisia electorală de circumscripţie va da publicităţii listele de candidaţi şi informaţia privind candidaţii independenţi.
(4) Au dreptul de a depune candidaturi partidele, organizaţiile social-politice înregistrate oficial pînă la ziua stabilirii datei alegerilor, în conformitate cu legislaţia în vigoare şi blocurile electorale.
(5) Partidele, organizaţiile social-politice asociate în blocuri electorale nu pot face parte concomitent din alte blocuri electorale şi nu pot participa independent la alegeri.
(6) În calitate de candidaţi independenţi pot fi propuşi cetăţeni ai Republicii Moldova susţinuţi de cel puţin o mie de alegători din circumscripţia electorală respectivă.
Art.31. – Un candidat poate să candideze numai la o singură circumscripţie electorală în calitate de reprezentant al numai unui singur partid, al unei singure organizaţii social-politice sau al unui singur bloc electoral sau în calitate de candidat independent.
(2) Numărul de candidaţi înscrişi în lista partidului,a organizaţiei social-politice, a blocului electoral poate fi mai mare decît numărul mandatelor din circumscripţia electorală respectivă cu doi candidaţi, aceşti ultimi doi candidaţi avînd statut de supleanţi.
Art.32. – (1) Partidele, organizaţiile social-politice şi blocurile electorale vor depune la comisiile electorale de circumscripţie, în trei exemplare listele de candidaţi, autentificate de conducătorii de partide de organizaţii social-politice, deciziile organului de conducere a partidului, al organizaţiei social-politice, al blocului electoral de a depune candidaturi, precum şi deciziile candidaţilor înscrişi în listă, prin care aceştia acceptă să candideze.
(2) Candidatul independent va depune o declaraţie prin care acceptă să candideze şi listele cu semnăturile a cel puţin o mie de alegători care îi susţin candidatura.
(3) Primul exemplar al listelor de candidaţi, prezentate de către partide, organizaţii social-politice şi blocuri electorale, se va păstra la comisia electorală de circumscripţie, exemplarul doi va fi expediat Comisiei Electorale Centrale, iar exemplarul trei va fi afişat la sediul comisiei electorale de circumscripţie. Pentru candidatul independent Comisiei Electorale Centrale i se vor transmite numai datele din documentele prevăzute la alin.(2).
Art.33. – (1) Ordinea în care se vor înscrie candidaţii în liste este determinată de partide, organizaţii social-politice şi blocuri electorale.
(2) În liste se va indica numele şi prenumele candidatului, data şi anul naşterii, profesia, funcţia (ocupaţia), domiciliul.
Art.34. – (1) Lista susţinătorilor pentru candidatul independent este un act oficial, cu toate consecinţele prevăzute de lege.
(2) Lista susţinătorilor va cuprinde data alegerilor, numele şi prenumele candidatului, data şi anul naşterii, profesia, funcţia (ocupaţia), domiciliul lui, precum şi numele şi prenumele persoanei care a întocmit lista, Susţinătorul îşi va indica numele şi prenumele, numărul actului de identitate, domiciliul, dat semnării şi va semna pentru candidat.
(3) Numele semnatarilor se numerotează separat pe fiecare pagină, începînd cu cifra unu, şi se autentifică de conducătorul organului de autoadministrare locală pe al cărui teritoriu domiciliază semnatarii.
(4) Un alegători are dreptul să semneze pentru un singur candidat şi numai în circumscripţia sa electorală. Susţinători pot fi numai cetăţeni ai Republicii Moldova cu drept de vot.
(5) Comisiile electorale de circumscripţie sînt în drept să verifice veridicitatea semnăturilor. În cazul descoperirii unor falsuri, candidatul nu este înregistrat sau înregistrarea lui se anulează.
Art.35. – (1) Partidul, organizaţia social-politică, blocul electoral au dreptul să retragă lista de candidaţi, să anuleze decizia lor de a înscrie în listă un candidat anumit, iar partidul şi organizaţia social-politică să iasă din componenţa blocului electoral.
(2) Decizia de a retrage lista de candidaţi, un candidat din lista sau de a ieşi din componenţa blocului electoral este adoptată numai de organul de conducere a partidului, al organizaţiei social-politice şi este prezentată comisiei electorale de circumscripţie. Decizia se aduce la cunoştinţa alegătorilor.
(3) Candidatul independent şi candidatul înscris în listă pot să-şi retragă candidatura în orice moment înainte de data alegerilor, depunînd o declaraţie comisiei electorale de circumscripţie.
(4) Întocmirea candidatului retras din lista cu un alt candidat nu se admite după încheierea termenului de înregistrare a candidaţilor, prevăzut la art.30 alin.(2).
Art.36. – (1) Cetăţenii Republicii Moldova, partidele, organizaţiile social-politice şi blocurile electorale pot contesta, cu cel puţin 25 de zile înainte de data alegerilor, candidaturile propuse.
(2) Contestaţiile privind înregistrarea candidaţilor se soluţionează în instanţa judecătorească în a cărei rază teritorială se află localităţile din circumscripţia electorală, în termen de cel mult 2 zile de la primirea contestaţiei.
(3) Împotriva hotărîrii date în contestaţie se poate face recurs, în 24 de ore de la pronunţare, în instanţa ierarhic superioare. Recursul se soluţionează în termen de cel mult 2 zile de la primirea contestaţiei.
(4) În baza hotărîrii judecătoreşti, comisia electorală de circumscripţie constată, într-un proces-verbal, rămînerea definitivă sau retragerea candidaturilor din liste şi dispune imprimarea buletinelor de vot.
BULETINUL DE VOT
Art.37. – (1) Forma şi textul buletinului de vot le stabileşte Comisia Electorală Centrală. Dimensiunile buletinului de vot le stabileşte comisia electorală de circumscripţie. Buletinul de vot poate fi format din una sau mai multe file, în funcţie de numărul de liste şi de candidaţi înregistraţi.
(2) Buletinul de vot se divizează în patrulatere corespunzător numărului de partide, organizaţii social-politice, blocuri electorale şi de candidaţi independenţi, reprezentanţi în circumscripţia electorală respectivă. Dimensiunile patrulaterelor se stabileşte în funcţie de numărul candidaţilor înscris în liste.
(3) În fiecare patrulater se înscrie denumirea partidului, organizaţiei social-politice, blocului electoral însoţite de semnul său electoral, dacă există, în ordinea depunerii listelor în comisia electorală, indicîndu-se numele şi prenumele candidaţilor.
(4) Nu se admite identitatea de semne electorale a două sau mai multe partide, organizaţiilor social-politice, blocurilor electorale se aduc la cunoştinţă publică prin mijloacele de informare în masă.
(5) Fiecare candidat independent se înscrie într-un patrulater aparte amplasat după listele de candidaţi din partea partidelor, organizaţiilor social-politice, blocurilor electorale, în care se indică numele, prenumele şi se înscriu cuvintele "candidat independent".
(6) Buletinele de vot se imprimă în limba de stat şi în alte limbi vorbite de alegători din circumscripţia electorală, în baza deciziei comisiei electorale de circumscripţie, în atîtea exemplare cîţi alegători sînt în circumscripţie, cu un supliment de zece la sută.
(7) În fiecare patrulater în partea dreaptă, la o distanţă egală de latura de sus şi de jos, se imprimă un cerc cu diametrul de 15 mm în interiorul căruia votantul care a dat un vot "pro" partidului, organizaţiei social-politice, blocului electoral sau candidatului independent trage două linii în cruce.
Art.38. – (1) Buletinele de vot din circumscripţia electorală trebuie să aibă unul şi acelaşi format, să fie imprimate cu aceleaşi caractere, pe hîrtie de aceeaşi culoare şi de o densitate suficientă pentru a nu se distinge pe verso textul imprimat şi votul dat.
(2) Dacă buletinul va fi format din mai multe file, ele se vor capsa ca să nu se detaşeze.
(3) Buletinele de vot se execută cu cel puţin 10 zile înainte de alegeri.
(4) Buletinele de vot imprimate se păstrează la comisiile electorale de circumscripţie, iar cu 2 zile înainte de alegeri se remit comisiei electorale a secţiei de votare în baza unui act de predare.
(5) Localul comisiei electorale de circumscripţie şi cel al secţiei de votare în care se păstrează buletinele de vot vor fi păzite de poliţie.
Art.39. – Reprezentanţii partidelor, organizaţiilor social-politice, blocurilor electorale, candidaţii independenţi sînt în drept să ia cunoştinţă de mostrele de buletine la comisia electorală de circumscripţie.
CAMPANIA ELECTORALĂ
Art.40. – (1) Campania electorală începe la data aducerii la cunoştinţă publică a datei alegerilor şi se încheie cu o zi înainte de ziua votării.
(2) Alegerile se pregătesc şi se efectuează deschis, fiind oglindite pe larg în mijloacele de informare în masă.
Art.41. – (1) Partidelor, organizaţiilor social-politice, blocurilor electorale, candidaţilor independenţi, din momentul iniţierii campaniei electorale li se oferă posibilitatea de a face liber şi nestingherit agitaţie preelectorală prin mitinguri, adunări la locul de trai, convorbiri individuale, prin utilizarea audiovizualului, presei, prin agitaţie vizuală şi prin alte modalităţi care exclud încălcarea ordinii publice.
(2) Comisiile electorale, organele de administrare locală sînt, obligate să acorde sprijin partidelor, organizaţiilor social-politice, blocurilor electorale, candidaţilor independenţi în compania electorală.
Art.42. – (1) Partidele, organizaţiile social-politice, blocurile electorale, candidaţii independenţi au dreptul, după înregistrare, să afişeze programele lor preelectorale, datele despre candidaţi, să aducă la cunoştinţă publică apeluri, declaraţii, fotomateriale electorale etc. Placardele şi afişele electorale nu pot depăşi dimensiunile de doi pe trei metri. Aceste tipărituri se execută fără autorizaţie, din mijloacele fondurilor electorale.
(2) Tipografiile de stat vor fi accesibile în egală măsură tuturor partidelor, organizaţiilor social-politice, blocurilor electorale şi candidaţilor independenţi şi vor executa comenzile lor în termene rezonabile.
(3) Comisia Electorală Centrală şi comisiile electorale de circumscripţie vor aduce programele preelectorale, în termen de 5 zile de la data depunerii lor, la cunoştinţă publică prin intermediul presei republicane şi locale.
(4) Programele partidelor,organizaţiilor social-politice, blocurilor electorale şi ale candidaţilor independenţi nu trebuie să conţină apeluri la acţiuni anticonstituţionale sau la alte acţiuni ilegale.
Art.43. – (1) Organele de administrare locală sînt obligate ca, în termen de 5 zile de la începutul campaniei electorale, să stabilească locuri speciale pentru afişaj electoral, ţinînd seama de numărul partidelor, organizaţiilor social-politice, blocurilor electorale şi candidaţilor independenţi care vor participa la alegeri.
(2) Locurile speciale de afişaj electoral; vor fi situate în putere, pe străzi şi în alte locuri publice.
(3) Este interzisă utilizarea locurilor speciale de afişaj electoral de către un partid, organizaţie social-politică, bloc electoral ori candidat independent astfel, încît să împiedice folosirea acestora de către un alt partid, organizaţie social-politică, bloc electoral, candidat independent. Pe un panou electoral se poate aplica un singur afiş electoral.
(4) Materialul de agitaţie sub aspectul conţinutului nu trebuie să aibă un caracter anticonstituţional, ilegal.
(5) Sînt interzise afişele electorale care combină culorile, astfel încît se evoce drapelul Republicii Moldova sau al unui alt stat, precum şi afişele care utilizează stema de stat.
(6) Poliţia va asigura integritate panourilor şi a afişelor electorale.
(7) În ziua alegerilor nu se admite nici un fel de agitaţie, cu excepţia materialului de agitaţie afişat anterior în afara localului de votare.
Art.44. – (1) Partidele, organizaţiile social-politice, blocurile electorale şi candidaţii independenţi au acces la mijloacele de stat de informare în masă.
(2) Orarul pentru compania electorală şi respectarea timpului de antenă se stabileşte de Comisia Electorală Centrală, consultînd conducerea Radioteleviziunii Naţionale.
(3) Timpul de antenă se va repartiza proporţional numărului listelor de candidaţi depuse în întreaga ţară. Partidele, organizaţiile social-politice, blocurile electorale care vor depune liste de candidaţi în cincizeci la sută din circumscripţiile electorale vor beneficia de un timp de antenă de două ori mai mare decît partidele, organizaţiile social-politice, blocurile electorale care au depus liste într-un număr de circumscripţii mai mic.
(4) Timpul de antenă pentru candidaţii independenţi se stabileşte de cincizeci la sută din timpul prevăzut pentru partide, organizaţii social-politice, blocuri electorale, care au depus liste de candidaţi în mai puţin de cincizeci la sută din circumscripţii electorale, şi numi o singură dată.
(5) Timpul de antenă se pune la dispoziţia partidelor,organizaţiilor social-politice, blocurilor electorale, candidaţilor independenţi în mod egal şi la aceeaşi oră. Cumpărarea timpului de antenă în organele audiovizuale de stat este interzisă.
(6) Nu se includ în dreptul la timp de antenă interviurile, reportajele şi alte servicii audiovizuale de interes general pentru informarea cetăţenilor.
(7) Redacţiile ziarelor şi revistelor republicane, ale căror locale aparţinînd organelor puterii de stat şi administraţiei locale, vor pune în egală măsură, la dispoziţia partidelor, organizaţiilor social-politice, blocurilor electorale, candidaţilor independenţi paginile ziarelor şi revistelor stabilind pentru fiecare un număr egal de publicaţii şi în mărimi egale.
Art.45. – (1) Mijloacele de informare în masă vor oglindi cu regularitate mersul pregătirii şi efectuării alegerilor. Reprezentanţilor acestor mijloace li se garantează accesul liber la toate acţiunile legate de alegeri, iar comisiile electorale, partidele, organizaţiile social-politice, organele de administrare publică le vor asigura informaţia necesară.
(2) Comisia Electorală centrală este obligată să transmită cu regularitate mijloacelor de informare în masă informaţii operative.
(3) Rapoartele de la şedinţele Comisiei Electorale Centrale, comisiilor electorale de circumscripţie deciziile adoptate se publică sistematic în presa centrală şi cea locală.
Art.46. – (1) Pentru supravegherea desfăşurării campaniei electorale la cererea partidelor, organizaţiilor social-politice, blocurilor electorale, candidaţilor independenţi, comisia electorală de circumscripţie va acredita cîte un reprezentant la fiecare secţie de votare. În acelaşi scop se vor invita observatori străini, precum şi reprezentanţi ai oricărei instituţii şi organizaţii particulare competente, acreditaţi pentru aceasta la Ministerul Afacerilor Externe.
(2) Reprezentanţii presei, ai audiovizualului, observatorii şi alţi reprezentanţi acreditaţi au dreptul să asiste la toate operaţiunile electorale iar în ziua alegerilor la secţiile de votare şi la numărătoarea voturilor fără a se amesteca sau a încurca activităţii comisiei de votare în cazul constatării unei neregularităţi.
(3) Preşedinţii comisiilor electorale ale secţiilor de votare vor crea condiţii pentru activitatea observatorilor şi altor persoane investite cu dreptul de a se afla în localul de votare.
(4) Orice act de propagandă pentru sau împotriva candidaţilor sau încercarea de a influenţa opţiunea alegătorului atrag aplicarea sancţiunilor legale, suspendarea acreditării de către îndeplinirea imediată a persoanei respective din localul de votare.
Art.47. – Candidaţii partidelor, organizaţiilor social-politice, blocurilor electorale, candidaţii independenţi, după înregistrare, sînt degrevaţi, la cerere, din funcţia de producţie sau din serviciu, păstrîndu-li-se salariu mediu care li se va acorda din contul mijloacelor electorale pe care le posedă partidele, organizaţiile social-politice, blocurile electorale, iar candidaţilor independenţi din fondul electoral al comisiei electorale de circumscripţie.
EFECTUAREA VOTĂRII
Art.48. – (1) Votarea se efectuează în ziua alegerilor. Ea începe la ora 7.00 şi se încheie la ora 20.00.
(2) După caz, prin decizia comisiei electorale de circumscripţie, durata efectuării votării la unele secţii de votare poate fi prelungită, dar nu mai mult de 2 ore.
(3) Prin decizia Comisiei Electorale Centrale durata efectuării votării poate fi prelungită mai mult, dar să nu depăşească ora 00.00.
(4) În timpul rezervat votării,cu excepţia cazurilor de dezordine în votare şi întreruperea votării, cu excepţia cazurilor de dezordine în masă, de calamităţi naturale, de alte circumstanţe neprevăzute, care fac imposibilă sau periculoasă pentru alegători efectuarea alegerilor. În aceste cazuri preşedintele comisiei electorale a secţiei de votare poate sista votarea pentru a o muta în altă parte, înştiinţînd despre aceasta alegătorii.
(5) Persoanele care au dreptul să asiste la votare nu pot fi obligate să părăsească localul de votare în timpul întreruperii votării.
Art.49. – (1) Votarea se efectuează în localuri rezervate special, dotate cu un număr suficient de cabine pentru excluderea aglomeraţiei şi asigurarea votului secret, în care trebuie să fie stabilite locuri pentru înmînarea buletinelor de vot şi instalate urne de vot. Acestea se amplasează astfel încît votanţii, apropiindu-se de ele, să treacă neapărat prin cabina de vot secret.
(2) Cabinele, urnele de vot şi celelalte materiale necesare secţiei de votare se vor asigura de către organele de administrare locală.
(3) Comisia electorală a secţiei de votare va stabili un traseu pentru alegători, începînd de la intrare, spre masa la care se repartizează buletinele, pe urmă spre cabinele de vot secret şi urnele de vot, pentru asigurarea unui parcurs ordonat prin secţia de votare şi excluderea aglomerării.
(4) Pentru a evita sustragerea buletinelor de vot, ele vor fi păstrate într-un loc sigur din interiorul secţiei de votare în pachete legate a cîte o sută bucăţi, distribuitorii primind cantitatea necesară un interval de timp, stabilit de preşedintele comisiei.
(5) Răspunderea pentru organizarea votării, pentru secretul voinţei alegătorilor, pentru amenajarea localităţilor şi pentru menţinerea în ele a ordinii cuvenite o poartă comisia electorală a secţiei de votare.
(6) Răspunderea pentru asigurarea ordinii în ziua alegerilor în localul de votare şi pe teritoriul din preajmă, care se stabileşte în raza de 300 de metri de la localul votării, o poartă preşedintele comisiei electorale a secţiei de votare. Deciziile pe care le ia acesta în scopul asigurării ordinii sînt obligatorii şi executorii pentru toţi.
(7) În afară de membrii comisiei electorale a secţiei de votare, de candidaţi, observatori şi de alţi reprezentanţi acreditaţi, nici o altă persoană nu poate staţiona în zona de votare mai mult decît timpul necesar pentru votare.
(8) Preşedintele, vicepreşedintele, secretarul şi membrii comisiei electorale a secţiei de votare sînt obligaţi să poarte ecusoane de identitate, fiind interzise atît lor, cît şi altor persoane care au dreptul de a asista în secţia de votare, să poarte ecusoane, insigne sau alte însemne de propagandă electorală.
Art.50. – (1) În ziua alegerilor, la ora 7.00, preşedintele comisiei electorale a secţiei de votare, în prezenţa a cel puţin jumătate din membrii comisiei, verifică urnele de vot, le sigilează, verifică listele electorale, buletinele, ştampilele şi declară votarea deschisă.
(2) Alegătorul votează personal. Votarea pentru alte persoane nu se admite. Comisia electorală a secţiei de votare înmînează alegătorului buletinul de vot conform listei electorale, la prezentarea actului de identitate. Alegătorul semnează obligatoriu în lista electorală în dreptul numelui său că a primit buletinul.
(3) Buletinul de vot înmînat alegătorului trebuie să aibă aplicată pe verso ştampila de control a secţiei de votare.
(4) Cetăţenii din perimetrul secţiei de votare care nu sînt înscrişi în listele electorale, precum şi cei care au venit la secţia de votare cu certificat pentru drept de vot, se înscriu într-o listă electorală suplimentară după ce prezintă actul de identitate.
(5) În cazul în care alegătorul, din motive de sănătate sau din alte cauze, nu poate veni în localul de votare, comisia electorală a secţiei de votare, la rugămintea lui, desemnează cel puţin doi membri ai comisiei care se deplasează cu o urnă specială şi cu materialul necesar votării la locul unde se află alegătorul pentru a se efectua votarea.
Art.51. – (1) Buletinul de vot se completează de către votant numai în cabina pentru vot. Alegătorul care nu are posibilitatea să completeze de sine stătător buletinul este în drept să invite în cabină o altă persoană, cu excepţia membrilor comisiei electorale, reprezentaţilor candidaţilor şi persoanelor acreditate.
(2) Votantul trage două linii în cruce în interiorul cercului numai al unui dintre patrulaterele buletinului de vot, ceea ce va însemna că a votat pentru partidul, organizaţia social-politică, blocul electoral sau pentru candidatul independent respectiv. Cercurile din celelalte patrulatere trebuie să rămîe curate.
(3) Este interzis de a scoate din localul votării buletinul înmînat pentru vot.
(4) Nu se admite să voteze pentru cîteva partide, cîteva organizaţii social-politice, cîteva blocuri electorale sau pentru cîţiva candidaţi independenţi.
(5) Dacă alegătorul a completat greşit buletinul, comisia electorală a secţiei de votare va elibera numai o singură dată un nou buletin, făcînd menţinerea corespunzătoare în procesul-verbal al operaţiunilor de votare şi anulînd buletinul.
(6) Alegătorul va lăsa în urnă buletinul de vot completat.
Art.52. – În cazul în care reprezentanţii partidelor,organizaţiilor social-politice, blocurilor electorale sau ai candidaţilor independenţi au constatat încălcări în operaţiunea de votare sau pun la îndoială identitatea persoanei ce se prezintă la votare preşedintele comisiei electorale a secţiei de votare sînt obligaţi să verifice aceste fapte, iar dacă ele se confirmă, să ia măsuri pentru a le înlătura sau să încheie un proces-verbal pe care îl va transmite poliţiei.
Art.53. – (1) Preşedintele, membrii comisiei electorale a secţiei de votare, precum şi persoanele însărcinate cu menţinerea ordinii, vor vota în secţia unde îşi desfăşoară activitatea, după înscrierea lor în lista suplimentară.
(2) Este interzis a intra în localul de votare cu arme de foc sau cu arme albe, excepţie făcînd cazurile în care nu există o altă posibilitate de a restabili ordinea de drept, de a salva viaţa persoanelor din local, buletinele şi urnele de vot.
(3) La ora de încheiere a votării, preşedintele comisiei electorale a secţiei de votare va declara votarea încheiată şi va dispune închiderea secţiei de votare.
CONSTATAREA REZULTATELOR VOTĂRII
Art.54. – (1) După expirarea timpului rezervat votării,preşedintele comisiei electorale a secţiei de votare va proceda la constatarea rezultatului votării.
(2) Înainte de a se deschide urnele de vot, toate buletinele de vot rămase neutilizate se vor număra şi se vor anula de către comisia electorală a secţiei de votare, aplicîndu-se pe ele ştampila anulat.
(3) După verificarea sigiliilor de pe urnele de vot, preşedintele comisiei, în prezenţa membrilor comisiei şi a persoanelor care au dreptul să asiste, va deschide urnele de vot.
(4) Secţia de votare va fi asigurată suficient cu mese pentru toate buletinele extrase din urne să fie numărate într-un singur loc, în văzul tuturor membrilor comisiei şi a celor prezenţi.
(5) Pe masa de vot se vor aranja fanioane cu denumirea partidelor, organizaţiilor social-politice, blocurilor electorale, cu numele şi prenumele candidaţilor independenţi. În faţa lor preşedintele comisiei electorale a secţiei de votare va aşeza buletinele de vot respective, extrase din urnele de vot. Ele se vor număra, se vor lega separat, iar rezultatele numărătorii vor fi consemnate într-un tabel special.
(6) Înainte de a înscrie în procesul-verbal numărul de voturi obţinute de partide, organizaţii social-politice, blocuri electorale, de candidaţii independenţi, observatorilor şi altor persoane acreditate li se va da posibilitatea de a verifica calculele din tabelul special.
(7) Sînt nule buletinele de vot care nu au aplicată pe ele stampila de control a secţiei de votare, buletinele de alt model decît cel legal aprobat, buletinele în care au fost tăiate cercuri din mai multe patrulatere, buletinele în care na fost tăiat nici un cerc din nici un patrulater. Buletinele nule vor fi demonstrate tuturor membrilor comisiei, observatorilor şi altor persoane acreditate.
(8) Voturile pentru cetăţenii şi partidele, organizaţiile social-politice înscrise suplimentar de către alegători în buletinele de vot nu se iau în considerare, iar buletinele se consideră nule.
(9) Dacă membrii comisiei electorale a secţiei de votare se îndoiesc de valabilitatea buletinului de vot, problema se va rezolva punîndu-se la vot.
(10) Buletinele de vot nule nu intră în calculul voturilor valabil exprimate.
Art.55. – (1) Comisia electorală a secţiei de votare va încheia un proces-verbal în două exemplare, care va cuprinde:
a) numărul de alegători, incluşi în listele electorale;
b) numărul de alegători care s-au prezentat la urnele de vot inclusiv alegătorii care au fost incluşi în liste suplimentare;
c) numărul total de voturi exprimate;
d) numărul de voturi nule;
e) numărul de voturi valabil, obţinute de fiecare listă de candidaţi, de fiecare candidat independent;
f) numărul buletinelor de vot primite de secţia electorală;
g) numărul buletinelor de vot rămase neutilizate şi anulate.
(2) Aparte se vor expune pe scurt întîmpinările şi contestaţiile, modul lor de soluţionare.
(3) Rezultatul numărătorii voturilor se examinează în şedinţa comisiei electorale a secţiei de votare şi se consemnează într-un proces-verbal care se semnează de preşedintele, vicepreşedintele, secretarul şi membrii comisiei. Lista semnăturii unor membri ai comisiei secţiei de votare nu influenţează asupra valabilităţii procesului-verbal. Motivele care au împiedicat semnătura se vor menţiona în procesul-verbal.
(4) Procesul-verbal, contestaţiile privitoare la operaţiunile electorale ale secţiei de votare, buletinele nule, neutilizate şi cele contestate, ştampilele secţiei de votare, sigilate într-o cutie, se vor preda comisiei electorale de circumscripţie de către preşedintele comisiei secţiei de votare în timp de 24 de ore de la declararea închiderii secţiei de votare. Transportarea cutiei sigilate va fi însoţită de paza poliţiei.
Art.56. – (1) După primirea proceselor-verbale cu rezultatele numărătorii voturilor din secţiile de votare comisia electorală de circumscripţie va stabili dacă la alegeri pe întreaga circumscripţie au participat cel puţin o treime din numărul total de alegători înscrişi în listele electorale. În caz contrar, operaţiunile electorale se vor stopa şi se vor aplica prevederile art.64. Dacă se va constata că alegerile sînt valabile, comisia electorală de circumscripţie va încheia un proces-verbal cuprinzînd voturile valabil exprimate pe întreaga circumscripţie pentru fiecare partid, organizaţie social-politică, bloc electoral, pe care în timp de 24 de ore îl va înainta Comisia Electorale Centrale.
(2) Comisia Electorală centrală va examina procesele-verbale din toate circumscripţiile electorale, va totaliza numărul de voturi obţinute de fiecare partid, organizaţie social-politică, bloc electoral, pentru a stabili dacă ele întrunesc cel puţin patru la sută din voturile valabil exprimate pe întreagă ţară, prag electoral prevăzut de art.6 alin.(2).
(3) În timp de 24 de ore, Comisia Electorală Centrală va expedia comisiilor electorale de circumscripţie rezultatul totalizării voturilor pe întreaga ţară şi decizia sa privind excluderea partidelor, organizaţiilor social-politice, blocurilor electorale, care nu au întrunit patru la sută din voturile valabil exprimate pe întreaga ţară, din operaţiunea de atribuire a mandatelor.
Art.57. – (1) După primirea de Comisia Electorală Centrală a deciziei de excludere din atribuirea mandatelor a partidelor, organizaţiilor social politice, blocurilor electorale care nu au întrunit cel puţin patru la sută din voturile valabil exprimate pe întreaga ţară, comisia electorală de circumscripţie va proceda la atribuirea mandatelor de deputat partidelor, organizaţiilor social-politice şi blocurilor electorale care au acest drept şi candidaţii lor independenţi în prezenţa candidaţilor şi acelor acreditaţi, în conformitate cu prezenta lege, la cererea lor.
(2) În baza proceselor-verbale ale comisiilor electorale ale secţiilor de votare, comisia electorală de circumscripţie va stabili:
a) Numărul total de alegători din circumscripţie incluşi în listele electorale;
b) numărul de alegători care s-au prezentat la urnele de vot, inclusiv alegătorii care au fost incluşi în listele suplimentare;
c) numărul de voturi nule;
d) numărul de voturi valabil exprimate obţinute de fiecare partid, organizaţie social-politică, bloc electoral, cu excepţia celor excluse prin decizie a Comisiei Electorale centrale, de fiecare candidat independent;
e) numărul de buletine neutilizate şi anulate.
Art.58. – (1) Atribuirea mandatelor de deputat partidelor, organizaţiilor social-politice, blocurilor electorale se efectuează de comisia electorală de circumscripţie prin împărţirea succesivă a numărului de voturi valabil exprimate pentru fiecare partid, organizaţie social-politică sau bloc electoral la 1, 2, 3, 4... ş.a.m.d. pînă la cifra ce corespunde numărului de mandate stabilit pentru circumscripţia electorală.
(2) Din rezultatele tuturor împărţirilor şi din numărul de voturi valabil exprimate pentru candidaţii independenţi se iau în descreştere atîtea numere cîte mandate urmează să fie distribuite la circumscripţia electorală. De cîte numere din acest lanţ descrescător dispune partidul, organizaţia social-politică, blocul electoral atîtea mandate i se atribuie.
(3) Candidatul independent va fi declarat ales, dacă numărul de voturi valabil exprimate pentru el se încadrează în lanţul descrescător.
Art.59. – (1) Atribuirea mandatelor către candidaţii propuşi de partide, organizaţii social-politice, blocuri electorale se face în ordinea înscrierii candidaţilor, începînd cu primul de pe listă.
(2) Candidaţii care nu au fost aleşi sînt declaraţi supleanţi. Candidatul supleant va fi declarat de către Curtea Constituţională ales dacă din anumite motive se va elibera un mandat de deputat aparţinînd partidului, organizaţiei social-politice, blocului electoral pe care îl reprezintă.
(3) În cazul în care partidul, organizaţia social-politică, blocul electoral nu au candidaţi supleanţi în circumscripţia electorală respectivă, se va proceda la alegeri parţiale în conformitate cu art.65. La fel se va proceda dacă va rămîne vacant şi mandatul deputatului independent.
Art.60. – (1) În timp de 24 de ore de la totalizarea rezultatelor alegerilor şi atribuirea mandatelor în circumscripţia electorală, comisia electorală de circumscripţie va expedia Comisiei Electorale Centrale, însoţit de paza poliţiei, un proces-verbal care va cuprinde datele prevăzute de art.57 alin.(2), precum şi lista deputaţilor aleşi de la fiecare partid, organizaţie social-politică, bloc electoral şi a deputaţilor independenţi.
(2) În timp de 24 de ore de la totalizarea rezultatelor alegerilor şi atribuirea mandatelor în circumscripţie, comisia electorală de circumscripţie va prezenta Curţii Constituţionale un raport privind desfăşurarea alegerilor, însoţit de un exemplar al listelor de candidaţi al procesului-verbal şi toate contestaţiile din circumscripţia electorală cu explicaţii asupra modului lor de soluţionare.
(3) În termen de 3 zile de la totalizarea rezultatelor alegerilor şi atribuirea mandatelor, comisia electorală de circumscripţie va publica în presă datele din procesul-verbal, iar audiovizualul va transmite informaţia în aceeaşi zi.
Art.61. – (1) Curtea Constituţională va studia rapoartele comisiilor electorale de circumscripţie şi, într-un termen de 10 zile de la data primirii raportului stabilit pentru examinarea întîmpinărilor şi contestaţiilor privind organizarea şi desfăşurarea alegerilor, va confirma sau nu, printr-un aviz, legislaţia alegerilor din fiecare circumscripţie electorală, pe care-l va trimite în 24 de ore Comisiei Electorale centrale şi respectivei comisii electorale de circumscripţie. După expirarea termenului de 10 zile întîmpinările şi contestaţiile nu se mai primesc spre examinare.
(2) Dacă Curtea Constituţională va stabili încălcări grave ale prezentei legi, care au influenţat asupra rezultatelor votării, Comisia Electorală Centrală, în baza art.63 şi 64, va organiza votare repetată.
(3) În circumscripţiile electorale în care alegerile au fost declarate valabile, deputaţii aleşi sînt consideraţi aleşi legitim înmînîndu-li-se certificatul respectiv de către Comisia Electorală Centrală.
Art.62. – (1) Comisia Electorală Centrală, în baza proceselor verbale primite din circumscripţiile electorale, va încheia un proces-verbal care va cuprinde:
a) numărul total de alegători în listele electorale pe întreaga ţară;
b) numărul total de alegători care s-au prezentat la urne, inclusiv cei din listele suplimentare;
c) numărul total de voturi valabil exprimate;
d) numărul total de voturi nule;
e) constatarea privind modul de aplicare de către comisiile electorale de circumscripţie a dispoziţiilor art.58 şi 59;
f) reprezentarea pe ţară a mandatelor între partide, organizaţii social-politice, blocuri electorale, candidaţi independenţi;
g) modul de soluţionare a întîmpinărilor şi contestaţiilor primite.
(2) Procesul-verbal se semnează de către preşedintele şi membrii Comisiei Electorale Centrale în a căror prezenţă a fost întocmit şi se înaintează Parlamentului, în termen de 2 zile de la data primirii avizelor Curţii Constituţionale, împreună cu exemplarele listelor de candidaţi înregistrate de către comisiile electorale de circumscripţie, procesele-verbale privind totalizarea rezultatelor alegerilor din toate circumscripţiile electorale şi cu avizele Curţii Constituţionale pentru validarea deputaţilor şi constituirea Parlamentului.
(3) Comisia Electorală Centrală va da publicităţii rezultatul alegerilor pe ţară.
VOTAREA REPETATĂ ŞI ALEGERILE PARŢIALE
Art.63. – (1) Alegerile sînt considerate nevalabile,dacă la ele au participat mai puţin de o treime din alegătorii din circumscripţie înscrişi în listele electorale.
(2) Comisia Electorală Centrală poate să declare nule alegerile din unele circumscripţii electorale, iar comisia electorală de circumscripţie poate să declare nule alegerile din unele secţii de votare, dacă în procesul alegerilor şi la numărătoarea voturilor au fost comise încălcări ale prezentei legi, ce au influenţat rezultatele atribuirii mandatelor.
Art.64. – (1) Dacă alegerile din unele circumscripţii electorale sau secţii de votare au fost declarate nevalabile sau nule, prin decizie a Comisiei Electorale Centrale se procedează, în termen de 2 săptămîni, la votarea repetată asupra aceloraşi candidaţi, folosindu-se aceleaşi liste electorale.
(2) Candidaţii vinovaţi de fraudă nu mai participă la noul scrutin şi nu pot fi înlocuiţi cu alţii.
(3) În cazul votării repetate rezultatul alegerilor de la circumscripţia electorală se însemnează la rezultatul obţinut în ansamblul pe ţară, conform prezentei legi.
(4) Dacă şi după votare repetată în circumscripţia electorală alegerile vor fi declarate nevalabile, nu se vor mai efectua alegeri, iar mandatele de deputaţi neatribuite se vor conserva.
(5) Dacă după votare repetată în urma declarării alegerilor nule, alegerile vor fi declarate din nou nule într-o secţie de votare sau circumscripţie electorală, se va dizolva respectiv comisia electorală a secţiei de votare sau comisia electorală a circumscripţiei electorale. În acest caz noile alegeri se vor efectua în termen de două săptămîni de la constituirea noilor comisii.
Art.65. – (1) Dacă mandatul de deputaţi a devenit vacant şi nu poate fi ocupat, se vor organiza alegeri parţiale.
(2) Nu se vor organiza alegeri parţiale, dacă vacanţa unui mandat de deputaţi s-a ivit în ultimele 12 luni anterioare expirării mandatului Parlamentului.
(3) Alegerile parţiale au loc în conformitate cu prevederile prezentei legi în cel mult 3 luni de la sesizarea Preşedintelui Republicii sau Preşedintelui Parlamentului.
(4) În cazul în care alegerile parţiale au loc numai într-o singură circumscripţie electorală, nu se mai constituie Comisia Electorală Centrală, atribuţiile acesteia urmînd a fi îndeplinite de către comisia electorală de circumscripţie.
(5) La alegerile parţiale participă numai alegătorii care au domiciliu în circumscripţia electorală respectivă.
FINANŢAREA ALEGERILOR
Art.66. – Cheltuielile legate de pregătirea şi efectuarea alegerilor le suportă statul. Mărimea orientativă a acestor cheltuieli este determinată de Guvern. Mărimea efectivă a cheltuielilor se stabileşte de către Comisia Electorală centrală şi de aprobă de către Guvern.
Art.67. – (1) Comisia Electorală Centrală va deschide la Banca de Economii un cont special cu menţiunea "Alegeri", în care se virează mijloacele alocate pentru pregătirea şi efectuarea alegerilor. Ordonator al acestor mijloace este preşedintele Comisiei Electorale Centrale.
(2) Comisia Electorală Centrală determină mărimea mijloacelor necesare pentru pregătirea şi efectuarea alegerilor în fiecare circumscripţie electorală şi le transferă pe un cont special la băncile de economii de la locul de reşedinţă al comisiilor electorale de circumscripţie. Ordonator al mijloacelor alocate comisiei electorale de circumscripţia este preşedintele acestei comisii.
(3) Modul de cheltuire a acestor mijloace, precum şi formele de evidenţă privind folosirea lor, le stabileşte Comisia Electorală Centrală.
(4) Se interzice cheltuirea acestor mijloace în scopuri nelegate de pregătirea şi efectuarea alegerilor sau pentru procurarea de obiecte de prisos în amenajarea localurilor pentru alegeri, de inventar, utilaj costisitor etc.
(5) După încheierea alegerilor, preşedintele Comisiei Electorale Centrale depune la Guvern un raport asupra cheltuirii mijloacelor alocate.
(6) Mijloacele nefolosite se transferă la bugetul de stat.
Art.68. – (1) Partidele, organizaţiile social-politice, blocurile electorale, candidaţii independenţi la alegeri au dreptul de a institui pentru desfăşurarea companiei electorale fonduri electorale, vărsînd în ele mijloace proprii, credite primite de la stat fără dobîndă, precum şi subvenţii primite de la persoane fizice şi juridice din ţară, în care scop Banca de Economii deschide un cont cu menţinerea "Fondul electoral".
(2) Mijloacele proprii alocate pentru compania electorală se vor stabili de către conducerea partidului, organizaţiei social-politice, blocului electoral sau de candidatul independent.
(3) Creditul alocat de la bugetul stabilit se va stabili de către Guvern.
(4) Subvenţiile primite de la persoanele fizice şi juridice din ţară pot fi folosite pentru compania electorală a unui partid, organizaţie social-politică, bloc electoral, candidat independent numai dacă, în prealabil, sînt declarate public.
(5) Este interzisă subvenţionarea campaniei electorale a unui partid, organizaţie social-politică, bloc electoral, candidat independent, direct sau indirect, de persoanele fizice sau juridice din străinătate. Sumele astfel primite se confiscă şi se fac venit la bugetul de stat, iar lista de candidaţi ai partidului, organizaţiei social-politice, blocului electoral sau candidatului independent nu se admit la alegeri. Dacă această fraudă a fost descoperită după alegeri, deputaţii partidului, organizaţiei social-politice, blocului electoral respectiv sau deputatul independent vor fi suspendaţi de mandate şi se va proceda la alegeri parţiale.
(6) Primirea pentru compania electorală a creditelor de la bugetul de stat, subvenţiilor de la persoane fizice sau juridice se face numai printr-un mandatar financiar, desemnat la acest scop de conducerea partidului, organizaţiei social-politice, blocului electoral sau personal de deputatul independent.
(7) Mandatarul financiar poate fi persoana fizică sau juridică şi răspunde solidar cu partidul, organizaţia social-politică, blocul electoral, candidatul independent, care l-a desemnat, pentru legalitatea cheltuielilor efectuate din subvenţiile acordate şi pentru respectarea prevederilor art.69 şi 70.
(8) Calitatea de mandatar financiar se dobîndeşte numai după înregistrare oficială la Ministerul Finanţelor şi aducerea la cunoştinţă publică prin presă.
(9) Plafonul sumei "Fondul electoral" este stabilit de Comisia Electorală Centrală şi trebuie să fie suficient pentru ca partidele, organizaţiile social-politice, blocurile electorale, candidaţii independenţi să poată desfăşura compania electorală cu toate atributele necesare.
(10) Cheltuirea de mijloace în vederea desfăşurării campaniei electorale peste sumele prevăzute de fondul electoral se interzice.
(11) Legalitatea folosirii mijloacelor din fondurile electorale, ale partidelor, organizaţiilor social-politice, blocurilor electorale, candidaţilor independenţi participanţi la alegeri este controlată de Comisia Electorală Centrală, de comisiile electorale de circumscripţie şi de Ministerul Finanţelor.
(12) Creditele primite de la stat se strîng, complet sau parţial, de către stat în funcţie de numărul total de voturi valabil examinate pentru partidul, organizaţia social-politică, blocul electoral, candidatul independent în circumscripţia electorală respectivă. Suma de bani, determinată prin împărţirea sumei creditului la numărul de alegători care au participat la votare şi, mai departe, prin înmulţirea rezultatului obţinut cu numărul de voturi valabil exprimate pentru partidul, organizaţia social-politică, blocul electoral, candidatul independent, urmează a fi stinsă.
(13) Partidele, organizaţiile social-politice, blocurile electorale care nu au obţinut cel puţin patru la sută din voturile valabil exprimate pe întreaga ţară, candidaţii independenţi care nu au fost aleşi ca deputaţi vor restitui creditele dobîndite din bugetul statului în termen de 2 luni de la data încheierii votării. Celelalte partide, organizaţii social-politice, blocuri electorale, deputaţi independenţi vor restitui creditele în termen de 4 luni.
RĂSPUNDEREA PENTRU ACŢIUNI ILICITE ÎN EFECTUAREA ALEGERILOR
Art.69. – (1) Se consideră infracţiuni, pentru care se aplică pedeapsă penală în conformitate cu legislaţia în vigoare, următoarele fapte sau tentative de a le săvîrşi ale persoanelor fizice, ale persoanelor cu atribuţii privind operaţiunile electorale şi ale factorilor de decizie din organele de administrare publică:
a) implicarea prin orice mijloc a exercitării libere a dreptului de a alege sau de a fi ales se pedepseşte cu privaţiune de libertate de la 6 luni la 5 ani; aceeaşi faptă însoţită de leziuni corporale grave sau de periclitarea vieţii persoanei se pedepseşte cu privaţiune de libertate de la 3 la 10 ani;
b) falsificarea prin orice mijloc a rezultatelor votării se pedepseşte cu privaţiune de libertate de la 6 luni la 4 ani;
c) deschiderea urnelor de vot înainte de termenul stabilit prin lege pentru închiderea votării se pedepseşte cu privaţiune de libertate de la 6 luni la 3 ani;
d) atacarea localurilor secţiilor de votare prin orice mijloc şi formă, sustragerea urnelor de vot sau a documentelor electorale se pedepsesc cu privaţiune de libertate de la 3 la 10 ani, dacă fapta nu constituie infracţiune gravă, considerată împotriva statului.
(2) Cauzele penale privind infracţiunile prevăzute de alin.(1) vor fi examinate de organele procuraturii.
(3) Preşedinţii comisiilor electorale şi alţi factori de decizie sînt obligaţi să comunice fără întîrziere organelor procuraturii infracţiunile legate de efectuarea alegerilor, săvîrşite pe teritoriul circumscripţiei electorale.
Art.70. – Se consideră contravenţii administrative şi se pedepsesc conform legislaţiei în vigoare, dacă potrivit legii şi art.69 alin.(1) nu sînt declarate infracţiuni, următoarele fapte:
a) distrugerea, murdărirea, deteriorarea prin orice alt mod a listelor electorale, a programelor şi platformelor afişate sau a oricăror alte afişe sau anunţuri de agitaţie electorală;
b) afişarea materialelor de agitaţie electorală în alte locuri decît cele stabilite;
c) organizarea de către factori de decizie a adunărilor electorale cu vînzarea şi consumarea băuturilor alcoolice şi neluarea de măsuri pentru desfăşurarea normală a adunărilor respective;
d) înscrierea cu bună ştiinţă în listele electorale a persoanelor care nu au drept de vot în conformitate cu prezenta lege, a unor persoane fizice sau înscrierea intenţionată a unei persoane în mai multe liste, precum şi refuzul nejustificat de a înregistra şi soluţiona contestaţiile privind operaţiunile electorale;
e) acceptarea persoanei de a fi înscrisă în mai multe liste de candidaţi;
f) neaducerea la cunoştinţă publică de către membrii comisiilor electorale a propunerilor de candidaţi;
g) folosirea fondurilor venite din străinătate sau nedeclarate public;
h) împiedicarea accesului în localul de votare a persoanelor învestite cu acest drept;
i) refuzul de a îndeplini dispoziţiunile preşedintelui comisiei electorale a secţiei de votare privind asigurarea ordinii în localul de votare şi pe teritoriul din jurul lui;
j) neînmînarea nejustificată a buletinului de vot alegătorului înscris în listă sau înmînarea unei persoane a mai multor buletine decît cele prevăzute de lege;
k) părăsirea nemotivată a localului de votare înainte de constatarea rezultatelor alegerilor şi de semnarea procesului-verbal de către membrii comisiei electorale a secţiei de votare;
l) continuarea agitaţiei electorale în ziua votării;
m) scoaterea buletinului de vot înmînat pentru votare din localul secţiei de votare;
n) falsificarea semnăturilor în listele susţinătorilor candidatului independent.
Art.71. – Contravenţiile administrative prevăzute de art.70 lit.a) b), d), e), f), i), k), l) se sancţionează cu amendă în sumă de la 10 pînă la 20 de salarii minime, cel de la lit.c) h), j), m), n), cu amendă de la 15 pînă la 25 salarii minime, iar celor de la lit.g) cu confiscarea sumelor la bugetul de stat şi cu o amendă de 30 salarii minime.
Art.72. – (1) Constatarea contravenţiilor administrative, prevăzute la art.70 lit.a), c), f), j), k), l) se face prin procese-verbale întocmite de către perfect şi primarii comunelor, oraşelor şi municipiilor, la lit.a), b), c), d), e), g), h), i), k), l), m), n), de către preşedinţii comisiilor electorale; la lit.a), b), c), e), i), l) de către ofiţerii, subofiţerii şi gradaţii de poliţie care îşi exercită funcţiile privind asigurarea operaţiunilor electorale.
(2) Procesele-verbale de constatare a contravenţiilor administrative prevăzute la alineatul precedent se înaintează instanţei judecătoreşti în a cărei rază teritorială este situată localitatea unde a fost săvîrşită contravenţia.
Art.73. – (1) Instanţele judecătoreşti vor examina de urgenţă în perioada electorală toate întîmplările, contestaţiile şi alte cereri privind organizarea şi efectuarea alegerilor. Hotărîrile instanţelor judecătoreşti ierarhic superioare vor fi definitive şi executorii din momentul pronunţării.
(2) Activitatea instanţelor judecătoreşti în această perioadă electorală va fi organizată astfel, încît alegătorii, partidele, organizaţiile social-politice, blocurile electorale, candidaţii independenţi să aibă posibilitatea de a depune întîmplările şi contestaţiile liber şi fără tergiversare.
DISPOZIŢII FINALE
Art.74. – (1) Sediul şi dotarea Comisiei Electorale Centrale se asigură de Guvern, ale comisiilor electorale de circumscripţie de prefecţi, iar ale secţiei de votare de primari.
(2) Guvernul asigură furnizarea hîrtiei pentru executarea buletinelor de vot şi a altor documente electorale,tehnicii de calcul şi altor mijloace materiale şi financiare necesare desfăşurării alegerilor, supraveghează lucrul întreprinderilor poligrafice în vederea executării documentelor electorale.
(3) Organele de administrare locală vor asigura comisiile electorale cu statisticieni, personal tehnic auxiliar pentru perioada funcţionării lor, încadraţi cu contract de muncă şi detaşaţi provizoriu de funcţiile pe care le ocupă la principalul loc de muncă.
Art.75. – Pe întreaga perioadă a alegerilor comisiile electorale şi instanţele judecătoreşti vor asigura permanenţa activităţii necesare în vederea exercitării, de către cetăţeni, a drepturilor electorale.
Art.76. – Persoanele deţinute în baza unui mandat de arestare pînă la pronunţarea sentinţei judecătoreşti, persoanele condamnate la privaţiune de libertate a căror sentinţă nu a intrat în vigoare şi cele aflate în executarea unei acţiuni contravenţionale vor vota în conformitate cu dispoziţiile art.50 alin.(5).
Art.77. – Ministerul Afacerilor Interne pe perioada alegerilor va asigura o bună pază a ordinii publice, localurilor de votare, urnelor şi buletinelor de vot, însoţirea persoanelor oficiale ale comisiilor electorale în timpul transportării materialelor şi documentelor electorale.
PREŞEDINTELE REPUBLICII MOLDOVA | Mircea SNEGUR
|
Chişinău, 14 octombrie 1993. | |
Nr.1609-XII |
