joi, 11 noiembrie 2021
178/11.11.2021 Lege pentru modificarea unor acte normative

L E G E

pentru modificarea unor acte normative

 

nr. 178  din  11.11.2021

 

Monitorul Oficial nr.280-284/386 din 19.11.2021

 

* * *

Parlamentul adoptă prezenta lege organică.

 

Art.I.Legea nr.548/1995 cu privire la Banca Naţională a Moldovei (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2015, nr.297–300, art.544), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:

1. La articolul 4 alineatul (2), cuvintele „promovează şi menţine un sistem financiar bazat pe principiile pieţei” se substituie cu cuvintele „urmăreşte asigurarea stabilităţii şi viabilităţii sistemului bancar”.

2. Articolul 11:

la alineatul (4), cuvintele „conform procedurii stabilite de Legea contenciosului administrativ şi conform cerinţelor prezentei legi” se substituie cu textul „conform procedurii stabilite de Codul administrativ, în măsura în care aceasta nu contravine prezentei legi”;

articolul se completează cu alineatul (54) cu următorul cuprins:

„(54) Repunerea în termenul de depunere a unei cereri prealabile la Banca Naţională şi în termenul de înaintare a acţiunii în contencios administrativ cu privire la actele Băncii Naţionale sau cu privire la nesoluţionarea în termenul legal a unei cereri de către aceasta poate fi solicitată în termen de 3 luni de la data expirării termenului omis. Termenul de 3 luni prevăzut în acest alineat reprezintă termen de decădere.”

la alineatul (6), cuvintele „în instanţa de judecată în a cărei rază teritorială îşi are sediul Banca Naţională” se substituie cu cuvintele „la Curtea de Apel Chişinău”;

articolul se completează cu alineatele (10) şi (11) cu următorul cuprins:

„(10) În acţiunile în contencios administrativ cu privire la actele administrative ale Băncii Naţionale, instanţa de judecată, ca bază a propriei aprecieri, utilizează evaluările calitative şi cantitative ale situaţiilor de fapt, realizate de către Banca Naţională, cu excepţia cazurilor în care instanţa de judecată constată o eroare evidentă de natură să conducă la o soluţie diametral opusă soluţiei prevăzute în actul contestat.

(11) La constatarea unei erori evidente conform alin.(10), instanţa de judecată analizează dacă elementele de probă invocate de către Banca Naţională sunt exacte din punct de vedere material, fiabile şi coerente din punctul de vedere al aspectelor de importanţă substanţială, dacă elementele de probă conţin toate informaţiile de importanţă substanţială, care ar trebui să fie luate în considerare pentru a evalua o situaţie complexă, şi dacă acestea sunt de natură să susţină concluziile deduse pe baza lor.”

3. La articolul 35:

alineatul (3) va avea următorul cuprins:

„(3) Pentru actele sau faptele îndeplinite ori pentru omisiunea îndeplinirii unor acte sau fapte în exercitarea atribuţiilor conferite prin lege Băncii Naţionale, inclusiv pentru efectuarea operaţiunilor interne circumscrise exercitării acestor atribuţii, pornirea urmăririi penale împotriva membrului organului de conducere al Băncii Naţionale, reţinerea, aducerea silită, arestul şi percheziţionarea acestuia nu pot avea loc decât la ordonanţa Procurorului General, cu autorizarea unui complet format din 3 judecători din cadrul Curţii de Apel Chişinău. Acţiunile procesuale în privinţa membrului organului de conducere al Băncii Naţionale, cu excepţia cazurilor de infracţiune flagrantă, pot fi efectuate numai după emiterea ordonanţei de pornire a urmăririi penale.”

articolul se completează cu alineatele (5), (6) şi (7) cu următorul cuprins:

„(5) În procedurile penale, Banca Naţională pune la dispoziţia persoanelor prevăzute la alin.(1), la solicitarea acestora, toate informaţiile şi materialele necesare pentru asigurarea dreptului lor la apărare.

(6) Repararea prejudiciului cauzat de persoanele prevăzute la alin.(1) prin acte sau fapte îndeplinite ori prin omisiunea îndeplinirii unor acte sau fapte în exercitarea atribuţiilor conferite prin lege Băncii Naţionale, inclusiv pentru efectuarea operaţiunilor interne circumscrise exercitării acestor atribuţii, poate fi cerută doar de la Banca Naţională.

(7) În cazul reparării de către Banca Naţională, potrivit alin.(6), a prejudiciului cauzat de persoanele prevăzute la alin.(1), Banca Naţională exercită dreptul de regres împotriva acestor persoane, proporţional gradului de vinovăţie a acestora, numai în temeiul unei hotărâri judecătoreşti definitive, prin care este constatată îndeplinirea sau omisiunea îndeplinirii de către aceste persoane, intenţionat şi cu rea-credinţă, a oricărui act sau fapt legat de exercitarea atribuţiilor conferite prin lege Băncii Naţionale, inclusiv de efectuarea operaţiunilor interne circumscrise exercitării acestor atribuţii, care a cauzat prejudicii unor terţi şi prin care este stabilită extinderea răspunderii patrimoniale a acestor persoane.”

 

Notă: Vezi Rectificarea din Monitorul Oficial nr.291 din 26.11.2021, pag.5 (la articolul II, în loc de „articolul 13414” şi „Articolul 13414” se va citi, respectiv, „articolul 13420” şi „Articolul 13420”).

 

Art.II.Codul penal al Republicii Moldova nr.985/2002 (republicat în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2009, nr.72–74, art.195), cu modificările ulterioare, se completează cu articolul 13420 cu următorul cuprins:

Articolul 13420. Neglijenţa în serviciu în domeniul bancar

În domeniul bancar, prin neîndeplinire sau îndeplinire necorespunzătoare a obligaţiilor de serviciu, în sensul art.329, se înţelege neîndeplinirea sau îndeplinirea necorespunzătoare de către membrii organelor de conducere ale Băncii Naţionale a Moldovei sau de către personalul acesteia a obligaţiilor prevăzute de lege, care a condus la:

a) insolvabilitatea băncii;

b) aplicarea instrumentelor de rezoluţie bancară;

c) aplicarea instrumentelor publice de stabilizare financiară;

d) acordarea sprijinului financiar public extraordinar băncii.”

 

Art.III. – Articolul 204 din Codul de procedură penală al Republicii Moldova nr.122/2003 (republicat în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2013, nr.248–251, art.699), cu modificările ulterioare, se completează cu alineatul (7) cu următorul cuprins:

„(7) Nu pot fi puse sub sechestru acţiunile emise de bănci, care cad sub incidenţa dispoziţiilor art.45 alin.(4), art.46 alin.(4), art.52 alin.(1) lit.b) şi c), alin.(2), alin.(3), alin.(6) şi art.521 din Legea nr.202/2017 privind activitatea băncilor. În cazurile prevăzute de prezentul alineat, pot fi puse sub sechestru mijloacele băneşti rezultante din înstrăinarea acestor acţiuni.”

 

Art.IV. – Articolul 175 din Codul de procedură civilă al Republicii Moldova nr.225/2003 (republicat în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2018, nr.285–294, art.436), cu modificările ulterioare, se completează cu alineatele (5) şi (6) cu următorul cuprins:

„(5) Nu pot fi puse sub sechestru, inclusiv în procesele de insolvabilitate, acţiunile emise de bănci, care cad sub incidenţa dispoziţiilor art.45 alin.(4), art.46 alin.(4), art.52 alin.(1) lit.b) şi c), alin.(2), alin.(3), alin.(6) şi art.521 din Legea nr.202/2017 privind activitatea băncilor. În cazurile prevăzute de prezentul alineat, pot fi puse sub sechestru mijloacele băneşti rezultante din înstrăinarea acestor acţiuni.

(6) Instanţa de judecată nu poate dispune, inclusiv în procesele de insolvabilitate, măsuri de asigurare a acţiunii care au drept obiect sau efect interzicerea înstrăinării obligatorii a acţiunilor emise de bănci, care cad sub incidenţa dispoziţiilor art.45 alin.(4), art.46 alin.(4), art.52 alin.(1) lit.b) şi c), alin.(2), alin.(3), alin.(6) şi art.521 din Legea nr.202/2017 privind activitatea băncilor.”

 

Art.V.Legea nr.232/2016 privind redresarea şi rezoluţia băncilor (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2016, nr.343–346, art.707), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:

1. La articolul 292, după cuvintele „pot fi contestate” se introduc cuvintele „şi sunt supuse controlului de legalitate în instanţele de contencios administrativ”.

2. La articolul 293:

alineatul (1) va avea următorul cuprins:

„(1) Decizia Băncii Naţionale a Moldovei de a lua o măsură sau de a exercita o competenţă prevăzută de prezenta lege poate fi contestată şi supusă controlului de legalitate în instanţele de contencios administrativ conform prevederilor art.11 şi 111 din Legea nr.548/1995 cu privire la Banca Naţională a Moldovei.”

la alineatul (2), enunţul al doilea se exclude.

3. Articolul 294 se completează cu alineatele (4) şi (5) cu următorul cuprins:

„(4) Dispoziţiile art.1441 alin.(1)–(5) din Legea nr.202/2017 privind activitatea băncilor se aplică, mutatis mutandis, la acordarea de compensaţii potrivit alin.(3).

(5) Dispoziţiile art.1442 din Legea nr.202/2017 privind activitatea băncilor se aplică, mutatis mutandis, la acordarea de compensaţii persoanelor care deţineau calitatea de acţionar al băncii, la data emiterii deciziei prevăzute la lit.a) şi b) ale prezentului alineat, pentru prejudiciul cauzat printr-o:

a) decizie ilegală de a supune banca rezoluţiei; sau

b) decizie ilegală care are drept efect încetarea dreptului de proprietate asupra acţiunilor băncii supuse rezoluţiei.”

 

Art.VI. Legea nr.202/2017 privind activitatea băncilor (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2017, nr.434–439, art.727), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:

1. Articolul 5 se completează cu alineatul (6) cu următorul cuprins:

„(6) Atribuţiile şi funcţiile conferite Băncii Naţionale a Moldovei prin prezenta lege urmăresc interesul public de asigurare a stabilităţii şi viabilităţii sistemului bancar.”

2. Articolul 88 va avea următorul cuprins:

Articolul 88. Aprobarea societăţii de audit

Banca este obligată să încheie un contract cu o societate de audit aprobată de Banca Naţională a Moldovei. Criteriile care urmează a fi întrunite de societatea de audit, modul de aprobare şi de retragere a aprobării societăţii de audit sunt prevăzute în actele normative ale Băncii Naţionale a Moldovei.”

3. La articolul 144 alineatul (4) litera d), cuvintele „în cazul în care s-a demonstrat că acestea sînt intenţionate şi ilegale” se substituie cu textul „conform art.35 din Legea nr.548/1995 cu privire la Banca Naţională a Moldovei”.

4. Legea se completează cu articolele 1441 şi 1442 cu următorul cuprins:

Articolul 1441. Particularităţile răspunderii pentru prejudiciul cauzat prin actul administrativ ilegal al Băncii Naţionale a Moldovei emis în aplicarea prezentei legi sau prin nesoluţionarea în termenul legal a unei cereri de către aceasta cu privire la aplicarea prezentei legi

(1) Repararea prejudiciului cauzat prin actul administrativ ilegal al Băncii Naţionale a Moldovei emis în aplicarea prezentei legi sau prin nesoluţionarea în termenul legal a unei cereri de către aceasta cu privire la aplicarea prezentei legi poate fi solicitată prin depunerea unei cereri în acest sens la Banca Naţională a Moldovei:

a) concomitent cu cererea prealabilă; sau

b) în termen de 30 de zile de la data la care a rămas definitivă hotărârea instanţei de judecată prin care s-a anulat actul administrativ ilegal ori a fost soluţionată cererea sau, în cazul în care actul administrativ a fost anulat de către Banca Naţională a Moldovei, în termen de 30 de zile de la data în care decizia cu privire la anularea actului administrativ ilegal a rămas incontestabilă.

(2) În termen de 30 de zile de la data depunerii cererii la Banca Naţională a Moldovei, aceasta decide în privinţa cererii prevăzute la alin.(1).

(3) Acţiunile privind repararea prejudiciului cauzat prin actul administrativ ilegal al Băncii Naţionale a Moldovei emis în aplicarea prezentei legi sau prin nesoluţionarea în termenul legal a unei cereri de către aceasta cu privire la aplicarea prezentei legi se înaintează în instanţa de judecată cu condiţia respectării obligatorii a procedurii prevăzute la alin.(1) şi (2).

(4) Obligaţia de reparare a prejudiciului cauzat nu se naşte în măsura în care cel prejudiciat a omis, cu intenţie ori din culpă, să înlăture prejudiciul prin mijloace legale.

(5) Până la proba contrară se prezumă că actele Băncii Naţionale a Moldovei emise în aplicarea prezentei legi urmăresc interesul public în asigurarea stabilităţii şi viabilităţii sistemului bancar.

(6) Mărimea prejudiciului patrimonial cauzat acţionarilor băncii, faţă de care au devenit incidente prevederile art.45 alin.(2) şi (4), art.46 alin.(4), art.52 alin.(2), (3), (4), (6) şi art.521 prin actul administrativ ilegal al Băncii Naţionale a Moldovei, emis în vederea punerii în aplicare a prevederilor acestor articole, este determinată potrivit unei evaluări independente şi obiective, dispusă de către instanţa de judecată pe al cărei rol se află cauza cu privire la repararea prejudiciului. Evaluarea va fi efectuată de către o societate de audit cu renume internaţional, care corespunde criteriilor stabilite de reglementările Băncii Naţionale a Moldovei emise în temeiul art.88 şi alin.(7) al prezentului articol.

(7) În sensul alin.(6) al prezentului articol şi al art.1442 alin.(5), criteriile care trebuie să fie întrunite de o societate de audit în scopul calificării acesteia drept o societate de audit cu renume internaţional se stabilesc prin actele normative ale Băncii Naţionale a Moldovei.

Articolul 1442. Particularităţile determinării mărimii prejudiciului cauzat persoanei care deţinea calitatea de acţionar al băncii prin actul administrativ ilegal al Băncii Naţionale a Moldovei privind retragerea licenţei băncii şi iniţierea procesului de lichidare silită a băncii

(1) Persoana care deţinea calitatea de acţionar al băncii la data adoptării actului administrativ ilegal al Băncii Naţionale a Moldovei privind retragerea licenţei şi iniţierea procesului de lichidare silită a băncii (în continuare – fost acţionar) poate cere repararea prejudiciului cauzat prin acest act, conform prevederilor legale aplicabile, ţinând cont de particularităţile prevăzute la art.1441 alin.(1)–(5), precum şi în prezentul articol.

(2) Mărimea despăgubirii pentru profitul ratat se determină în cuantumul venitului pe care fostul acţionar urma să îl primească efectiv, cu condiţia că actul administrativ al Băncii Naţionale a Moldovei a constituit temeiul unic şi suficient care l-a privat pe fostul acţionar de posibilitatea de a-l primi. Profitul ratat se compensează doar în cazul în care acesta nu a fost luat în considerare la determinarea preţului acţiunilor băncii (în continuare – preţul acţiunilor).

(3) Dauna reală se determină potrivit preţului acţiunilor în ziua adoptării actului administrativ al Băncii Naţionale a Moldovei privind retragerea licenţei bancare şi iniţierea procesului de lichidare silită a băncii (în continuare – data determinării).

(4) Preţul acţiunilor, prevăzut la alin.(3), reprezintă preţul pe care un potenţial cumpărător, care dispune de toată informaţia substanţială, l-ar fi plătit la data determinării, luând în considerare perspectivele băncii şi ţinând cont de situaţia financiară reală a băncii (inclusiv de capitalul reglementat, de lichiditatea şi de calitatea activelor), de modelul de afaceri al băncii şi de structura acesteia, precum şi de circumstanţele de pe piaţă (inclusiv accesul la lichidităţi şi costul de finanţare) şi situaţia macroeconomică.

(5) Preţul acţiunilor se determină potrivit evaluării situaţiei operaţiunilor financiare ale băncii, efectuată de o societate de audit cu renume internaţional care corespunde criteriilor stabilite de actele normative ale Băncii Naţionale a Moldovei emise în temeiul art.88 şi al art.1441 alin.(7). Evaluarea respectivă este dispusă de instanţa de judecată pe al cărei rol se află cauza cu privire la repararea prejudiciului.

(6) Preţul acţiunilor este determinat în baza unei evaluări prudente şi realistice, efectuată potrivit standardelor şi tehnicilor de evaluare acceptate la nivel internaţional, luând în considerare particularităţile funcţionării băncii, inclusiv cerinţele de capital reglementat, care urmează a fi respectate pentru continuarea desfăşurării activităţii bancare.

(7) În procesul de evaluare a performanţelor financiare şi economice ale băncii la data determinării se va ţine cont de informaţiile cunoscute la data realizării evaluării, inclusiv de informaţiile obţinute după adoptarea de către Banca Naţională a Moldovei a hotărârii privind retragerea licenţei băncii şi iniţierea procedurii de lichidare silită a băncii. Pentru evaluarea performanţelor financiare şi economice ale băncii la data determinării, societatea de audit aplică standardele internaţionale de raportare financiară aplicabile băncilor.

(8) În cazul în care, potrivit raportului de audit, la data determinării, datoriile băncii depăşesc activele acesteia, se consideră că banca nu poate opera pe o bază continuă şi că acţiunile respective nu prezintă nicio valoare pentru un cumpărător potenţial. În cazul în care, potrivit raportului de audit, activele băncii depăşesc datoriile acesteia, acest fapt nu reprezintă în mod necesar un indicator suficient al existenţei prejudiciului patrimonial.

(9) În cazul în care legislaţia prevede aplicarea unor cerinţe mai puţin prudenţiale, pe o perioadă restrânsă de timp, în vederea stabilizării situaţiei băncii, corespunderea băncii acestor exigenţe şi neaplicarea sancţiunilor de către Banca Naţională a Moldovei nu reprezintă o probă suficientă a unei valori pozitive a preţului acţiunilor.

(10) În procesul de evaluare prevăzut la alin.(5) se ţine cont de următoarele ipoteze:

a) la data determinării, banca trebuie să ramburseze imediat orice sprijin financiar public extraordinar care a fost recepţionat de către aceasta, precum şi orice lichiditate de urgenţă furnizată de către Banca Naţională a Moldovei băncii, iar situaţia financiară a băncii trebuie evaluată ţinând cont de pierderile financiare pe care banca le-ar fi suportat ca urmare a acestei rambursări;

b) după data determinării, nicio asistenţă de lichiditate sau niciun sprijin financiar public extraordinar nu urmează a fi furnizate de către autorităţile publice. În cazul în care au fost furnizate o astfel de asistenţă sau un astfel de sprijin, evaluarea perspectivelor băncii şi a indicatorilor de performanţă financiară şi economică trebuie să aibă la bază ipoteza că un suport de acest fel nu a fost oferit.

(11) Orice plăţi primite de fostul acţionar în procesul de lichidare a băncii se deduc din calculul prejudiciului.

(12) Repararea prejudiciului se efectuează exclusiv în mijloace băneşti. Repararea prejudiciului în natură nu se admite.”

 

Art.VII. – La articolul 191 alineatul (3) din Codul administrativ al Republicii Moldova nr.116/2018 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2018, nr.309–320, art.466), cu modificările ulterioare, după textul „Consiliului Superior al Procurorilor,” se introduce textul „actelor emise de Banca Naţională a Moldovei,”.

 

Art.VIII. – (1) Prezenta lege intră în vigoare la expirarea a 10 zile de la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.

(2) Sechestrele aplicate asupra acţiunilor emise de bănci, care cad sub incidenţa dispoziţiilor art.45 alin.(4), art.46 alin.(4), art.52 alin.(1) lit.b) şi c), alin.(2), alin.(3), alin.(6) şi art.521 din Legea nr.202/2017 privind activitatea băncilor, precum şi măsurile de asigurare a acţiunii care au drept obiect sau efect interzicerea înstrăinării obligatorii a acestor acţiuni încetează de drept din data intrării în vigoare a prezentei legi.

 

PREŞEDINTELE PARLAMENTULUI Igor GROSU

 

Nr.178. Chişinău, 11 noiembrie 2021.