L E G E
pentru modificarea Legii comunicaţiilor electronice nr.241/2007
nr. 245 din 16.12.2020
Monitorul Oficial nr.360-371/313 din 25.12.2020
* * *
Parlamentul adoptă prezenta lege organică.
Prezenta lege transpune art.2–5 din Regulamentul (UE) 2015/2120 al Parlamentului European şi al Consiliului din 25 noiembrie 2015 de stabilire a unor măsuri privind accesul la Internetul deschis şi tarifele cu amănuntul pentru comunicaţiile în interiorul UE reglementate şi de modificare a Directivei 2002/22/CE şi a Regulamentului (UE) nr.531/2012, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L 310 din 26 noiembrie 2015, aşa cum a fost modificat ultima oară prin Regulamentul (UE) 2018/1971 al Parlamentului European şi al Consiliului din 11 decembrie 2018.
Art.I. – Legea comunicaţiilor electronice nr.241/2007 (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2017, nr.399–410, art.679), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. Legea se completează cu o clauză de armonizare cu următorul cuprins:
„Prezenta lege transpune:
– Directiva 2002/19/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 7 martie 2002 privind accesul la reţelele de comunicaţii electronice şi la infrastructura asociată, precum şi interconectarea acestora (Directiva privind accesul), publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L 108 din 24 aprilie 2002;
– Directiva 2002/20/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 7 martie 2002 privind autorizarea reţelelor şi serviciilor de comunicaţii electronice (Directiva privind autorizarea), publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L 108 din 24 aprilie 2002;
– Directiva 2002/21/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 7 martie 2002 privind un cadru de reglementare comun pentru reţelele şi serviciile de comunicaţii electronice (Directivă-cadru), publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L 108 din 24 aprilie 2002;
– Directiva 2002/22/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 7 martie 2002 privind serviciul universal şi drepturile utilizatorilor cu privire la reţelele şi serviciile electronice de comunicaţii (Directiva privind serviciul universal), publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L 108 din 24 aprilie 2002;
– Directiva 2002/58/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 12 iulie 2002 privind prelucrarea datelor personale şi protejarea confidenţialităţii în sectorul comunicaţiilor publice (Directiva asupra confidenţialităţii şi comunicaţiilor electronice), publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L 201 din 31 iulie 2002;
– Directiva 2002/77/CE a Comisiei din 16 septembrie 2002 privind concurenţa pe pieţele de reţele şi servicii de comunicaţii electronice, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L 249 din 17 septembrie 2002;
– Directiva 2009/136/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 25 noiembrie 2009 de modificare a Directivei 2002/22/CE privind serviciul universal şi drepturile utilizatorilor cu privire la reţelele şi serviciile de comunicaţii electronice, a Directivei 2002/58/CE privind prelucrarea datelor personale şi protejarea confidenţialităţii în sectorul comunicaţiilor publice şi a Regulamentului (CE) nr.2006/2004 privind cooperarea dintre autorităţile naţionale însărcinate să asigure aplicarea legislaţiei în materie de protecţie a consumatorului, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L 337 din 18 decembrie 2009;
– Directiva 2009/140/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 25 noiembrie 2009 de modificare a Directivelor 2002/21/CE privind un cadru de reglementare comun pentru reţelele şi serviciile de comunicaţii electronice, 2002/19/CE privind accesul la reţelele de comunicaţii electronice şi la infrastructura asociată, precum şi interconectarea acestora şi 2002/20/CE privind autorizarea reţelelor şi serviciilor de comunicaţii electronice, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L 337 din 18 decembrie 2009;
– art.2–5 din Regulamentul (UE) 2015/2120 al Parlamentului European şi al Consiliului din 25 noiembrie 2015 de stabilire a unor măsuri privind accesul la Internetul deschis şi tarifele cu amănuntul pentru comunicaţiile în interiorul UE reglementate şi de modificare a Directivei 2002/22/CE şi a Regulamentului (UE) nr.531/2012, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L 310 din 26 noiembrie 2015, aşa cum a fost modificat ultima oară prin Regulamentul (UE) 2018/1971 al Parlamentului European şi al Consiliului din 11 decembrie 2018.”
2. În cuprinsul legii, cu excepţia articolului 97, sintagma „Centrul Naţional pentru Frecvenţe Radio”, la orice formă gramaticală, se substituie cu sintagma „Serviciul Naţional de Management al Frecvenţelor Radio” la forma gramaticală corespunzătoare.
3. Articolul 2:
după noţiunea „furnizor de servicii de comunicaţii electronice” se introduce o noţiune nouă cu următorul cuprins:
„furnizor de servicii de acces la Internet – furnizor de servicii de comunicaţii electronice care furnizează servicii de acces la Internet;”
după noţiunea „serviciu de comunicaţii electronice accesibil publicului” se introduce o noţiune nouă cu următorul cuprins:
„serviciu de acces la Internet – serviciu de comunicaţii electronice accesibil publicului, care asigură accesul la reţeaua globală Internet şi, astfel, conectivitatea dintre toate punctele terminale conectate la Internet, indiferent de tehnologia de reţea şi de echipamentul terminal utilizate, cu excepţia cazului în care anumite puncte terminale din reţeaua globală Internet nu sunt accesibile din motive ce nu depind de furnizorii de servicii de comunicaţii electronice care asigură accesul la Internet;”
la noţiunea „spectru de frecvenţe radio”, textul „9 kHz” se substituie cu textul „8,3 kHz”.
4. La articolul 3 alineatul (5), partea introductivă va avea următorul cuprins:
„(5) Registratorul naţional al domeniului de nivel superior .md este desemnat de către Guvern şi exercită următoarele atribuţii:”.
5. La articolul 7 alineatul (3):
litera a) va avea următorul cuprins:
„a) elaborează proiecte de acte normative în domeniul vizat şi oferă suport privind implementarea actelor respective;”
literele m) şi n) se abrogă.
6. La articolul 20:
alineatul (1) se completează cu litera e) cu următorul cuprins:
„e) să suspende conexiunea abonatului sau utilizatorului, cu informarea acestuia despre motivele suspendării şi cu formularea recomandărilor privind soluţionarea problemei, în cazul în care conexiunea este utilizată pentru activităţi ilicite în domeniul comunicaţiilor electronice şi/sau tehnologiei informaţiei – până la înlăturarea cauzelor care au condus la suspendare.”
articolul se completează cu alineatele (11)–(13) cu următorul cuprins:
„(11) Furnizorii de reţele publice de comunicaţii electronice şi/sau de servicii de comunicaţii electronice accesibile publicului, inclusiv furnizorii de servicii de acces la Internet, au dreptul de a furniza servicii, altele decât serviciile de acces la Internet, care sunt optimizate pentru un anumit conţinut, anumite aplicaţii sau servicii ori pentru o combinaţie a acestora – în cazul în care optimizarea respectivă este necesară pentru a satisface cerinţele faţă de conţinut, aplicaţii sau servicii pentru un anumit nivel al calităţii.
(12) Furnizorii de reţele publice de comunicaţii electronice şi/sau servicii de comunicaţii electronice accesibile publicului, inclusiv furnizorii de servicii de acces la Internet, pot furniza sau pot facilita furnizarea serviciilor indicate la alin.(11) numai în cazul în care capacitatea de transmisie a reţelei utilizate este suficientă pentru a le oferi suplimentar la serviciile de acces la Internet furnizate. Serviciile menţionate la alin.(11) nu pot fi utilizate sau furnizate ca înlocuitor pentru serviciile de acces la Internet şi nu trebuie să afecteze disponibilitatea şi calitatea serviciilor de acces la Internet pentru utilizatorii finali. Faptul că serviciile respective au potenţialul de a oferi inclusiv acces la Internet nu este suficient ca acestea să fie considerate ca înlocuitor al serviciilor de acces la Internet, cu condiţia că furnizarea acestui tip de acces la Internet de către furnizor respectă art.20 alin.(21)–(24) şi art.64 alin.(21) şi (22).
(13) În reţelele mobile, calitatea serviciilor de acces la Internet pentru utilizatorii finali nu se consideră că a fost afectată în cazul în care impactul negativ cumulat al serviciilor, altele decât serviciile de acces la Internet, este inevitabil, minim şi de scurtă durată.”
la alineatul (2), litera k) se abrogă;
articolul se completează cu alineatele (21)–(26) cu următorul cuprins:
„(21) Furnizorii de servicii de acces la Internet au obligaţia să proceseze întreg traficul în mod egal, atunci când furnizează servicii de acces la Internet, fără discriminări, restricţii sau imixtiuni şi indiferent de expeditor, de destinatar, de conţinutul accesat sau distribuit, de aplicaţiile sau serviciile utilizate ori furnizate şi de echipamentul terminal utilizat.
(22) Prevederile alin.(21) nu împiedică punerea în aplicare de către furnizorii de servicii de acces la Internet a unor măsuri rezonabile de gestionare a traficului. Pentru a fi considerate rezonabile, măsurile respective trebuie să fie transparente, nediscriminatorii şi proporţionale, precum şi să nu aibă la bază consideraţii comerciale, fiind bazate pe cerinţele tehnice de calitate a serviciului ale unor anumite categorii de trafic care, în mod obiectiv, sunt diferite. Măsurile rezonabile de gestionare a traficului nu includ monitorizarea conţinutului specific şi nu sunt menţinute în vigoare mai mult decât este necesar conform scopului aplicării acestora.
(23) Furnizorii de servicii de acces la Internet au obligaţia să nu aplice măsuri de gestionare a traficului care excedează măsurile prevăzute la alin.(22) şi, în special, să nu blocheze, să nu încetinească, să nu modifice, să nu restricţioneze, să nu interfereze, să nu altereze şi să proceseze fără discriminări un anumit conţinut, anumite aplicaţii sau servicii ori anumite categorii ale acestora, cu excepţia cazurilor în care acest lucru este necesar şi numai atât timp cât este necesar, pentru:
a) a respecta legislaţia în vigoare sau măsurile menite să pună în aplicare legislaţia în vigoare, inclusiv hotărârile judecătoreşti sau actele autorităţilor publice competente;
b) a menţine integritatea şi securitatea reţelei, a serviciilor furnizate prin intermediul reţelei respective şi a echipamentelor terminale ale utilizatorilor finali;
c) a evita congestionarea iminentă a reţelei şi/sau a atenua efectele congestionării temporare ori excepţionale a reţelei, cu condiţia că categoriile echivalente de trafic sunt gestionate în mod egal.
(24) Măsurile de gestionare a traficului pot să implice prelucrarea datelor cu caracter personal numai dacă prelucrarea acestora este necesară şi proporţională pentru a atinge obiectivele prevăzute la alin.(22) şi/sau alin.(23). Prelucrarea respectivă a datelor cu caracter personal se efectuează în conformitate cu legislaţia cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal. Măsurile de gestionare a traficului trebuie să respecte prevederile capitolului IX.
(25) Congestionarea temporară se referă la situaţii specifice de scurtă durată, în care o creştere bruscă a numărului de utilizatori în plus faţă de utilizatorii obişnuiţi sau o creştere bruscă a cererii pentru anumite conţinuturi, aplicaţii sau servicii poate depăşi capacitatea de transmisie a unor elemente ale reţelei şi poate face restul reţelei mai puţin reactivă, cu condiţia că o astfel de congestionare să nu se repete atât de frecvent sau pe perioade atât de îndelungate, încât o lărgire a capacităţii de transmisie să fie justificată din punct de vedere economic.
(26) Congestionarea excepţională se referă la situaţii imprevizibile şi inevitabile, în care congestionarea poate fi provocată de o defecţiune tehnică, precum o întrerupere a serviciului datorată defectării cablurilor sau a altor elemente de infrastructură, de schimbările neaşteptate în rutarea traficului ori de creşterea semnificativă a traficului din reţea ca urmare a unei urgenţe sau a altor circumstanţe care nu depind de furnizorul de servicii de acces la Internet.”
7. Articolul 26 alineatul (27):
alineatul se completează cu litera a1) cu următorul cuprins:
„a1) licenţelor de utilizare a canalelor sau frecvenţelor radio pentru reţele şi/sau posturi de radio ori de televiziune, în cazul în care reţelele respective sunt proprietate publică, precum şi a licenţelor de utilizare a canalelor sau frecvenţelor radio pentru furnizarea multiplexelor de televiziune digitală terestră, pentru care termenul de valabilitate este de 15 ani;”
litera b) va avea următorul cuprins:
„b) licenţelor de utilizare a canalelor sau frecvenţelor radio pentru reţele şi/sau posturi de radio ori de televiziune, altele decât cele indicate la lit.a1), care se eliberează pentru termenul de valabilitate a licenţelor de emisie sau a autorizaţiilor de retransmisie, iar în cazul televiziunii analogice terestre – pentru un termen ce nu depăşeşte termenul-limită de trecere la televiziunea digitală terestră, cu excepţia furnizorilor reţelelor respective aflate în proprietate publică şi/sau a furnizorilor de multiplexe de televiziune digitală terestră, în cazul cărora licenţa se eliberează numai în baza cererii depuse;”.
8. Articolul 31:
la alineatul (1), după cuvântul „limitate” se introduce textul „ , cu excepţia titularilor licenţelor de utilizare a canalelor ori a frecvenţelor radio pentru reţelele şi/sau posturile de radio ori de televiziune analogice,”;
alineatul (12) se abrogă;
la alineatul (13), textul „ , cu excepţia celor prevăzute la alin.(12),” se exclude.
9. La articolul 40 alineatul (2), cuvintele „organul central de specialitate şi se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova” se substituie cu cuvântul „Guvern”.
10. La articolul 64:
alineatul (1):
litera b) va avea următorul cuprins:
„b) serviciile furnizate, în special:
– asigurarea sau nu a accesului la servicii de urgenţă şi la informaţiile privind localizarea apelantului şi/sau limitarea furnizării serviciilor de urgenţă în conformitate cu art.83;
– informaţiile legate de alte condiţii care limitează accesul la servicii şi aplicaţii şi/sau utilizarea acestora, în cazul în care condiţiile respective nu sunt interzise de prezenta lege sau de legislaţia privind protecţia consumatorului;
– explicaţia privind modul în care limitarea volumului datelor, viteza şi alţi parametri de calitate a serviciului pot influenţa în practică serviciile de acces la Internet şi, în special, utilizarea conţinutului, a aplicaţiilor şi a serviciilor;
– nivelul minim de calitate a serviciilor oferite, în special timpul necesar pentru conectarea iniţială, şi, după caz, alţi indicatori de calitate a serviciului astfel cum sunt definiţi de Agenţie;
– explicaţia cu privire la viteza minimă, disponibilă în mod normal, cea maximă şi cea promovată de descărcare şi de încărcare pe care o au serviciile de acces la Internet, în cazul reţelelor fixe, sau viteza estimată maximă şi cea promovată de descărcare şi de încărcare pe care o au serviciile de acces la Internet, în cazul reţelelor mobile, precum şi cu privire la modul în care diferenţele între vitezele respective promovate de descărcare şi de încărcare ar putea afecta exercitarea drepturilor utilizatorilor finali prevăzute la alin.(21);
– informaţii cu privire la toate procedurile aplicate de furnizor pentru măsurarea şi modelarea traficului în aşa fel, încât să se evite utilizarea conexiunii la capacitatea de transmisie maximă sau congestiunea acesteia, precum şi informaţii cu privire la modul în care procedurile respective ar putea afecta calitatea serviciilor, viaţa privată a utilizatorilor finali şi protecţia datelor cu caracter personal;
– tipurile de servicii de întreţinere şi reparaţii oferite şi tipurile de servicii de asistenţă pentru clienţi, precum şi metodele de contactare a serviciilor respective;
– restricţiile impuse de furnizor privind utilizarea echipamentului terminal oferit;”
alineatul se completează cu litera b1) cu următorul cuprins:
„b1) explicaţia privind modul în care serviciile, altele decât serviciile de acces la Internet, prevăzute la art.20 alin.(11) şi (12), la care se abonează utilizatorul final, ar putea afecta, în practică, serviciile de acces la Internet furnizate aceluiaşi utilizator final;”
litera g) se completează cu textul „ , inclusiv indicarea căilor de atac, aflate la dispoziţia utilizatorului final în conformitate cu prezenta lege şi cu legislaţia privind protecţia consumatorului, în cazul oricărei diferenţe importante, permanente sau care se repetă la intervale regulate între performanţa reală a serviciului de acces la Internet referitoare la viteză sau la alţi parametri de calitate a serviciului şi performanţa indicată în conformitate cu lit.b) şi b1)”;
articolul se completează cu alineatele (21), (22) şi (41) cu următorul cuprins:
„(21) Utilizatorii finali au dreptul de a accesa şi distribui informaţii şi conţinut, de a utiliza şi de a pune la dispoziţie aplicaţii şi servicii şi de a folosi echipamente terminale, conforme cu cerinţele esenţiale ale reglementărilor tehnice aplicabile, la alegere, indiferent de locaţia utilizatorului final sau a furnizorului ori de locaţia, originea sau destinaţia informaţiilor, conţinutului, aplicaţiilor sau serviciilor, prin intermediul serviciului de acces la Internet furnizat acestora. Prezentul alineat nu aduce atingere legislaţiei cu privire la legalitatea conţinutului, a aplicaţiilor sau a serviciilor, precum şi la procedurile, cerinţele şi garanţiile aferente.
(22) Prevederile contractelor dintre furnizorii de servicii de acces la Internet şi utilizatorii finali referitoare la caracteristicile şi condiţiile tehnice şi comerciale ale serviciilor de acces la Internet, precum preţul, volumele de date, viteza şi practicile comerciale utilizate de furnizorii de servicii de acces la Internet, nu limitează exercitarea drepturilor utilizatorilor finali prevăzute la alin.(21).”
„(41) Furnizorul de servicii de acces la Internet este obligat:
a) să facă publice informaţiile prevăzute la alin.(1) lit.b), b1) şi g);
b) să instituie proceduri transparente, simple şi eficiente de soluţionare a reclamaţiilor utilizatorilor finali cu privire la drepturile şi obligaţiile prevăzute de prezentul articol.”
11. La articolul 66:
alineatele (2) şi (3) vor avea următorul cuprins:
„(2) Pentru a asigura accesul utilizatorilor finali, inclusiv al celor cu dizabilităţi, la informaţii complete, comparabile, certe şi uşor de folosit, Agenţia este în drept să specifice, ţinând cont de evoluţia tehnologică, în baza standardelor internaţionale relevante adoptate ca naţionale, indicatorii care trebuie măsuraţi cu privire la calitatea serviciilor, inclusiv viteza minimă, cea disponibilă în mod normal şi cea maximă de descărcare şi de încărcare pe care o au serviciile de acces la Internet, în cazul reţelelor fixe, sau viteza estimată maximă de descărcare şi încărcare pe care o au serviciile de acces la Internet, în cazul reţelelor mobile. După caz, Agenţia este în drept să specifice şi alţi indicatori de calitate, inclusiv viteza promovată de descărcare şi de încărcare pe care o au serviciile de acces la Internet, precum şi conţinutul, forma şi metoda de publicare a informaţiilor şi mecanismele de certificare a calităţii.
(3) Pentru a preveni alterarea serviciului, obstrucţionarea sau încetinirea traficului în reţele, precum şi pentru a promova disponibilitatea continuă a serviciilor de acces la Internet fără discriminări şi la niveluri de calitate care reflectă evoluţia tehnologică, Agenţia poate să impună furnizorilor de reţele publice de comunicaţii electronice şi/sau servicii de comunicaţii electronice accesibile publicului un set de cerinţe privind calitatea serviciilor şi să dispună alte măsuri corespunzătoare şi necesare.”
articolul se completează cu alineatele (4)–(6) cu următorul cuprins:
„(4) Orice diferenţă importantă, permanentă sau care se repetă la intervale regulate, între performanţa reală a serviciului de acces la Internet referitoare la viteză sau la alţi parametri de calitate a serviciului şi performanţa indicată de către furnizorul de servicii de acces la Internet în conformitate cu prevederile art.64 alin.(1) lit.b) şi b1), în cazul în care diferenţa respectivă este stabilită de un mecanism de monitorizare certificat, aplicat de către Agenţie, este considerată neconformitate de performanţă şi poate fi folosită în căile de atac de care dispun utilizatorii în conformitate cu prezenta lege şi cu legislaţia privind protecţia consumatorului.
(5) Agenţia publică pe pagina sa web oficială rapoartele anuale cu privire la monitorizarea calităţii serviciului de acces la Internet şi constatările acestora.
(6) La solicitarea Agenţiei, furnizorii de servicii de comunicaţii electronice accesibile publicului, inclusiv furnizorii de servicii de acces la Internet, pun la dispoziţia acesteia informaţii relevante privind obligaţiile prevăzute la art.20 alin.(21)–(24) şi art.64 alin.(41) lit.a) şi b), în special informaţiile cu privire la gestionarea traficului şi a capacităţii de transmisie a reţelelor, precum şi explicaţiile privind eventualele măsuri de gestionare a traficului aplicate. Furnizorii respectivi pun la dispoziţie informaţiile solicitate, cu respectarea termenelor şi detalierea solicitate de către Agenţie.”
12. La articolul 82, alineatul (7) va avea următorul cuprins:
„(7) Transmiterea/asignarea resurselor de numerotare din Planul naţional de numerotare de către furnizorii din Republica Moldova către furnizori sau utilizatori de peste hotarele Republicii Moldova, pentru utilizare permanentă în afara teritoriului Republicii Moldova, şi/sau utilizarea permanentă sub orice formă a resurselor respective în afara teritoriului Republicii Moldova pot avea loc doar în conformitate cu actele de reglementare corespunzătoare ale Agenţiei.”
Art.II. – (1) Prezenta lege intră în vigoare peste 6 luni de la data publicării acesteia în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
(2) Agenţia Naţională pentru Reglementare în Comunicaţii Electronice şi Tehnologia Informaţiei, în termen de 6 luni de la publicarea prezentei legi în Monitorul Oficial al Republicii Moldova:
– va elabora, va aproba şi va publica pe pagina sa web oficială un ghid privind punerea în aplicare a prevederilor prezentei legi;
– va aduce actele sale de reglementare în concordanţă cu prezenta lege.
(3) Guvernul, în termen de 6 luni de la data publicării prezentei legi în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, va prezenta Parlamentului propuneri pentru a aduce legislaţia în concordanţă cu prezenta lege.
PREŞEDINTELE PARLAMENTULUI | Zinaida GRECEANÎI |
Nr.245. Chişinău, 16 decembrie 2020. |
