joi, 10 septembrie 2020
678/10.09.2020 Hotărâre privind aprobarea Metodologiei de elaborare a standardelor ocupaţionale

H O T Ă R Â R E

privind aprobarea Metodologiei de elaborare

a standardelor ocupaţionale

 

nr. 678  din  10.09.2020

 

Monitorul Oficial nr.241-245/818 din 25.09.2020

 

* * *

În temeiul art.66 alin.(1) din Codul educaţiei al Republicii Moldova nr.152/2014 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2014, nr.319-324, art.634), cu modificările ulterioare, Guvernul

HOTĂRĂŞTE:

1. Se aprobă Metodologia de elaborare a standardelor ocupaţionale (se anexează).

2. Controlul asupra executării prezentei hotărâri se pune în sarcina Ministerului Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale.

3. Hotărârea Guvernului nr.863/2014 pentru aprobarea Metodologiei de elaborare a standardelor ocupaţionale (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2014, nr.325-332, art.947), cu modificările ulterioare, se abrogă.

4. Prezenta hotărâre intră în vigoare la data publicării.

 

PRIM-MINISTRU Ion CHICU
 
Contrasemnează:
Ministrul sănătăţii, muncii şi protecţiei sociale Viorica Dumbrăveanu
Ministrul educaţiei, culturii şi cercetării Igor Şarov
 
Nr.678. Chişinău, 10 septembrie 2020.

 

 

Aprobată

prin Hotărârea Guvernului

nr.678 din 10 septembrie 2020

 

METODOLOGIA

de elaborare a standardelor ocupaţionale

 

I. DISPOZIŢII GENERALE

1. Metodologia de elaborare a standardelor ocupaţionale (în continuare – Metodologie) constituie temeiul normativ pentru elaborarea standardelor ocupaţionale pentru ocupaţiile ce corespund nivelurilor de calificare 3, 4 şi 5, conform Cadrului naţional al calificărilor din Republica Moldova (în continuare – CNCRM).

2. În sensul prezentei Metodologii, următoarele noţiuni semnifică:

atribuţie – ansamblu de sarcini de lucru necesare realizării unei ocupaţii/unui proces de muncă dintr-un anumit domeniu ocupaţional, care implică cunoştinţe, deprinderi, experienţă, competenţe adecvate şi responsabilitate privind îndeplinirea acestora la un nivel calitativ;

profil ocupaţional descrierea unei ocupaţii ce include atribuţii şi sarcini de lucru necesare pentru a realiza cu succes activităţi profesionale specifice ocupaţiei;

sarcină de lucru – totalitatea acţiunilor ce trebuie efectuate de către executant prin intermediul mijloacelor de producţie şi în anumite condiţii de mediu pentru realizarea scopului procesului de muncă;

standard ocupaţional document care descrie atribuţiile şi sarcinile de lucru, competenţele generice (transversale) şi profesionale specifice unei ocupaţii dintr-un domeniu de activitate şi reperele calitative asociate îndeplinirii cu succes a acestora, în concordanţă cu cerinţele pieţei muncii.

3. Standardele ocupaţionale sunt necesare pentru asigurarea calităţii formării profesionale a resurselor umane, identificarea competenţelor profesionale, corelarea formării profesionale iniţiale şi continue cu cerinţele pieţei muncii.

4. Standardele ocupaţionale contribuie la formarea profesională a resurselor umane şi se elaborează în raport cu cerinţele pieţei muncii, tendinţele dezvoltării socioeconomice a statului pe termen mediu şi lung, experienţa implementată în sectoarele/activităţile economiei naţionale, tehnologiile, materiile prime şi utilajele aplicate.

5. Standardele ocupaţionale reflectă valorile profesionale specifice ocupaţiei şi se formulează într-un limbaj explicit, pentru a fi înţelese de către toate categoriile de utilizatori (muncitor, specialist de calificare medie, inginer, personal de deservire, funcţionar public, cadru didactic, elev/student etc.), cu respectarea egalităţii de gen, vârstă, origine etnică, cultură, mediu de reşedinţă etc.

6. Standardele ocupaţionale contribuie la dezvoltarea CNCRM şi prezintă temei pentru elaborarea standardelor de calificare pentru programele de formare profesională de nivelurilor 3, 4 şi 5 ale CNCRM.

7. Standardele ocupaţionale pot fi elaborate de către comitetele sectoriale pentru formare profesională, entităţile publice şi private, cum ar fi: asociaţiile profesionale, patronatele, sindicatele, asociaţiile obşteşti, agenţii economici, organizaţiile din domeniul cercetării şi inovării şi instituţiile de învăţământ profesional tehnic şi superior etc., cu condiţia că acestea implică în procesul de elaborare a standardelor ocupaţionale experţi formaţi şi respectă toate cerinţele de elaborare a standardelor ocupaţionale stabilite în Metodologie.

Ministerul Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale publică pe pagina web oficială lista experţilor formaţi în elaborarea standardelor ocupaţionale.

Procedura de contractare a serviciilor de elaborare a standardelor ocupaţionale cu finanţare din bugetul de stat se realizează în conformitate cu legislaţia în domeniul achiziţiilor publice.

8. Standardele ocupaţionale pentru militarii şi funcţionarii publici cu statut special din organele apărării naţionale, securităţii statului şi ordinii publice sunt elaborate în modul stabilit de legislaţia specială aferentă.

 

II. ORGANELE PARTICIPANTE LA PROCESUL DE ELABORARE

A STANDARDELOR OCUPAŢIONALE

9. Organele participante la procesul de elaborare a standardelor ocupaţionale sunt organele centrale de specialitate ale administraţiei publice, comitetele sectoriale pentru formarea profesională (în continuare – comitet sectorial) şi entităţile publice sau private (în continuare – entitate).

10. Organele centrale de specialitate ale administraţiei publice sunt reprezentate de către:

1) Ministerul Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale, care are următoarele atribuţii în domeniu:

a) asigurarea cadrului normativ necesar pentru elaborarea standardelor ocupaţionale;

b) planificarea anuală, în baza informaţiei cu privire la cererea şi oferta forţei de muncă, a numărului de standarde ocupaţionale ce necesită a fi elaborate;

c) monitorizarea, coordonarea la nivel naţional a procesului de elaborare a standardelor ocupaţionale prin prisma colaborării cu ministerele de resort, comitetele sectoriale şi entităţile implicate etc.;

d) examinarea şi coordonarea standardelor ocupaţionale elaborate înaintea aprobării acestora de către ministerele de resort sau, după caz, de către autorităţile publice autonome;

e) aprobarea standardelor ocupaţionale din domeniul de competenţă;

f) finanţarea elaborării standardelor ocupaţionale în limitele alocaţiilor bugetare aprobate anual, conform legislaţiei;

g) ţinerea evidenţei standardelor ocupaţionale aprobate la nivel naţional, precum şi a entităţilor elaboratoare de standarde ocupaţionale;

h) asigurarea formării experţilor în elaborarea standardelor ocupaţionale, în baza programului aprobat de către Ministerul Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale şi Ministerul Educaţiei, Culturii şi Cercetării;

2) ministerele de resort sau, după caz, autorităţile publice autonome au următoarele atribuţii:

a) aprobarea standardelor ocupaţionale din domeniul de competenţă;

b) asigurarea publicării standardului ocupaţional din domeniul de competenţă în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, cu excepţia actelor ce conţin informaţii atribuite la secret de stat;

c) colaborarea eficientă cu comitetele sectoriale şi entităţile implicate în vederea desfăşurării procesului de elaborare a standardelor ocupaţionale în baza tendinţelor de dezvoltare economică şi a politicii de formare profesională în sector.

11. Comitetele sectoriale şi entităţile au următoarele atribuţii:

1) iniţierea, coordonarea şi participarea la elaborarea standardelor ocupaţionale, precum şi la modificarea standardelor ocupaţionale existente;

2) ţinerea evidenţei standardelor ocupaţionale elaborate;

3) identificarea/accesarea resurselor financiare pentru elaborarea standardelor ocupaţionale;

4) arhivarea şi păstrarea dosarului complet (lista persoanelor implicate şi datele de contact, profilul ocupaţional şi standardul ocupaţional, avizul de evaluare şi validare şi alte documente aferente procesului) pentru fiecare standard ocupaţional elaborat.

12. Părţile interesate (entităţile finanţatoare) de elaborarea unui standard ocupaţional informează Ministerul Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale despre intenţia de elaborare a acestuia şi se asigură cu privire la existenţa/lipsa standardului ocupaţional la ocupaţia respectivă, prin accesarea registrului standardelor ocupaţionale de pe pagina web oficială a Ministerului Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale.

 

III. ORGANIZAREA PROCESULUI DE ELABORARE

A STANDARDELOR OCUPAŢIONALE

13. Pentru elaborarea standardului ocupaţional, comitetul sectorial sau entitatea constituie grupurile de lucru pentru elaborarea profilului ocupaţional şi a standardului ocupaţional şi comisia de evaluare şi validare a standardului ocupaţional.

1) Grupul de lucru pentru elaborarea profilului ocupaţional este constituit din şapte membri, după cum urmează: cinci reprezentanţi ai agenţilor economici din domeniu, un reprezentant al comitetului sectorial sau al entităţii şi un coordonator-expert în elaborarea standardelor ocupaţionale, propuşi de către comitetul sectorial sau de către entitatea implicată în coordonarea procesului de elaborare a profilului ocupaţional. Reprezentanţii agenţilor economici trebuie să deţină cel puţin studii profesionale tehnice, să posede experienţă de muncă în domeniu de cel puţin trei ani şi să activeze la momentul respectiv în profesia la care este iniţiată elaborarea profilului ocupaţional.

2) Grupul de lucru pentru elaborarea standardului ocupaţional este constituit din cinci membri, după cum urmează: trei reprezentanţi ai agenţilor economici din domeniu, dintre care cel puţin unul care a participat la elaborarea profilului ocupaţional, un reprezentant al comitetului sectorial sau al entităţii şi un coordonator-expert în elaborarea standardelor ocupaţionale, propuşi de către comitetul sectorial sau de către entitatea implicată pentru coordonarea procesului de elaborare a standardului ocupaţional. Reprezentanţii agenţilor economici trebuie să deţină studii profesionale tehnice sau studii superioare şi experienţă de cel puţin trei ani de activitate în domeniu.

3) Coordonatorul-expert (în continuare – coordonator) al grupurilor de lucru organizează procesul de elaborare a profilului ocupaţional şi a standardului ocupaţional, precum şi le redactează. Coordonatorul trebuie să deţină studii superioare, să fie format în elaborarea standardelor ocupaţionale, conform prevederilor prezentei Metodologii, şi, de preferinţă, să aibă experienţă în elaborarea profilurilor şi standardelor ocupaţionale.

4) Reprezentantul comitetului sectorial sau al entităţii trebuie să deţină studii profesionale tehnice sau studii superioare în domeniul ocupaţional vizat şi, de preferinţă, experienţă de muncă în domeniu de cel puţin cinci ani sau experienţă de muncă în domeniul resurselor umane.

5) Coordonatorul îndeplineşte funcţia de preşedinte, iar reprezentantul comitetului sectorial sau al entităţii îndeplineşte funcţia de secretar al grupurilor de lucru, create conform subpct.1) şi 2).

6) Comisia de evaluare şi validare a standardului ocupaţional este constituită din trei membri, dintre care un preşedinte al comisiei. Membrii comisiei nu sunt implicaţi în procesul de elaborare a profilului ocupaţional sau a standardului ocupaţional. Membrii comisiei trebuie să deţină studii profesionale tehnice sau studii superioare, experienţă de muncă în domeniu de cel puţin cinci ani în ocupaţia analizată sau în ocupaţiile înrudite.

 

IV. PROCESUL DE ELABORARE ŞI MODIFICARE

A STANDARDULUI OCUPAŢIONAL

14. Procesul de elaborare a standardului ocupaţional cuprinde următoarele etape:

1) elaborarea profilului ocupaţional;

2) verificarea profilului ocupaţional;

3) elaborarea standardului ocupaţional;

4) evaluarea şi validarea standardului ocupaţional;

5) aprobarea standardului ocupaţional.

15. Elaborarea profilului ocupaţional începe cu analiza ocupaţională referitoare la o anumită ocupaţie şi cuprinde două etape de lucru:

1) colectarea informaţiilor despre ocupaţie, ce prevede identificarea atribuţiilor şi sarcinilor de lucru specifice locului de muncă, a tehnologiilor şi a metodelor noi de lucru, precum şi a tendinţelor de viitor care pot influenţa practicarea ocupaţiei analizate şi pot duce la includerea sau excluderea unor atribuţii/sarcini de lucru;

2) analizarea şi structurarea informaţiilor colectate în format de profil ocupaţional.

Metodele de colectare a informaţiei despre o ocupaţie sunt următoarele:

a) vizitarea întreprinderilor şi observarea procesului tehnologic;

b) analizarea fişelor de post;

c) realizarea interviurilor individuale;

d) organizarea atelierelor de lucru;

e) chestionarea specialiştilor practicieni, a managerilor de resurse umane etc.;

f) reuniunea cu experţii în cadrul conferinţelor şi organizarea dezbaterilor în domeniul de referinţă;

g) analizarea standardelor existente, inclusiv a celor din alte ţări;

h) alte metode relevante.

Una dintre cele mai eficiente metode de efectuare a analizei ocupaţionale este întrunirea grupului de lucru pentru elaborarea profilului ocupaţional, stipulat la pct.13 sbpct.1), într-un atelier de lucru, în cadrul căruia coordonatorul şi reprezentantul comitetului sectorial sau al entităţii realizează un interviu structurat cu membrii grupului de lucru.

În cadrul interviului se analizează locul de muncă şi se identifică toate sarcinile ocupaţiei necesare realizării cu succes a atribuţiilor. Datele sunt înregistrate pe suport electronic şi sistematizate de către coordonator şi reprezentantul comitetului sectorial sau al entităţii.

Informaţiile colectate sunt sistematizate în format de profil ocupaţional, în conformitate cu anexa nr.1, realizând următoarele acţiuni:

a) identificarea atribuţiilor şi aranjarea acestora în ordinea logică, în ordinea procesului tehnologic sau în ordinea importanţei acestora;

b) identificarea sarcinilor de lucru pentru fiecare atribuţie şi aranjarea acestora în ordinea în care se succed în procesul tehnologic;

c) revizuirea şi definitivarea atribuţiilor şi sarcinilor de lucru în profilul ocupaţional.

La formularea atribuţiilor şi sarcinilor de lucru se utilizează verbe de acţiune substantivizate (de exemplu, identificarea, asigurarea, executarea). Atribuţiile şi sarcinile de lucru sunt formulate concis şi conţin doar un verb.

16. Verificarea profilului ocupaţional reprezintă etapa a doua a procesului de elaborare a standardului ocupaţional şi constă în verificarea profilului ocupaţional de către muncitori şi specialişti în ocupaţia analizată.

Verificarea profilului ocupaţional este efectuată de către coordonator şi reprezentantul comitetului sectorial sau al entităţii prin intervievarea a 1-2 muncitori şi specialişti în ocupaţia analizată, selectaţi din cadrul a 3-5 întreprinderi din domeniu, cu scopul de a rectifica, a confirma şi a definitiva profilul ocupaţional conform chestionarului pentru verificarea profilului ocupaţional, în conformitate cu anexa nr.2.

Persoanele implicate în elaborarea profilului ocupaţional nu pot fi implicate în verificarea acestuia.

Coordonatorul şi reprezentantul comitetului sectorial sau al entităţii definitivează profilul ocupaţional conform recomandărilor obţinute în urma verificării profilului ocupaţional.

17. Elaborarea standardului ocupaţional reprezintă etapa a treia a procesului de elaborare a documentului şi se realizează de către grupul de lucru stipulat la pct.13 subpct.2). Informaţiile colectate sunt sistematizate în conformitate cu formatul-tip al standardului ocupaţional, conform anexei nr.3.

Foaia de titlu a standardului ocupaţional conţine următoarele informaţii:

1) denumirea organelor centrale de specialitate ale administraţiei publice care coordonează şi aprobă standardul ocupaţional, data coordonării şi aprobării acestuia;

2) decizia comitetului sectorial sau a entităţii privind acceptarea standardului ocupaţional, numărul şi data adoptării acestuia;

3) titlul standardului ocupaţional în conformitate cu Clasificatorul ocupaţiilor din Republica Moldova (CORM) sau titlul propus pentru o ocupaţie nouă pe piaţa muncii, cu recomandarea de a fi inclusă în CORM;

4) codul ocupaţiei în conformitate cu CORM sau codul propus pentru ocupaţia nouă;

5) nivelul de calificare conform CNCRM;

6) datele cu referire la autorii standardului ocupaţional – coordonatorii grupurilor de lucru, membrii grupului de lucru care au elaborat profilul ocupaţional şi standardul ocupaţional şi membrii comisiei de evaluare şi validare a standardului ocupaţional (numele, prenumele, organizaţia/întreprinderea şi funcţia acestora).

Descrierea ocupaţiei include: definiţia ocupaţiei, contextul muncii (mediul fizic, socio-organizaţional), riscurile profesionale, perspectiva pe piaţa muncii, echipamentele şi utilajele, tehnicile şi materialele utilizate în procesul de lucru, tendinţele de viitor în domeniu şi date specifice.

Competenţele generice (transversale) transcend o anumită ocupaţie, având o natură transdisciplinară şi fiind reprezentative pentru unul sau mai multe domenii de activitate. Persoanele care deţin competenţe generice dovedesc o performanţă mai bună la locul de muncă şi au mai multe şanse de a urma un parcurs profesional în ascensiune. Acestea constau în abilităţi de lucru în echipă, abilităţi de comunicare orală şi scrisă în limba maternă/străină, utilizarea tehnologiei informaţiei şi comunicării, rezolvarea de probleme şi luarea de decizii, recunoaşterea şi respectul diversităţii şi multiculturalităţii, autonomia învăţării, iniţiativă şi spirit antreprenorial, deschidere către învăţarea pe tot parcursul vieţii, respectarea şi dezvoltarea valorilor şi a eticii profesionale etc.

Conform formatului-tip al standardului ocupaţional, atribuţiile şi sarcinile de lucru, competenţele profesionale şi corelarea lor cu sarcinile de lucru, criteriile de realizare a activităţilor asociate competenţelor profesionale au atribuite câte un cod şi sunt prezentate într-un tabel din trei coloane verticale.

Conţinutul coloanei „Atribuţii şi sarcini de lucru” se raportează la cerinţele angajatorului faţă de persoana care trebuie să exercite ocupaţia respectivă. Atribuţiile şi sarcinile de lucru se stabilesc în cadrul analizei ocupaţionale şi corespund întocmai descrierii acestora din profilul ocupaţional.

În coloana „Competenţe profesionale şi corelarea lor cu sarcinile de lucru” se precizează raportul dintre competenţele profesionale şi sarcinile de lucru. Se examinează toate atribuţiile şi sarcinile de lucru pentru a răspunde la întrebarea: „Ce competenţe (ansamblu de cunoştinţe, capacităţi şi atitudini) trebuie să deţină o persoană pentru a îndeplini toate sarcinile la nivelul calitativ solicitat de angajatori?”, după care se formulează competenţele printr-un verb activ în formă substantivizată (de exemplu, organizarea, executarea, trasarea), evitându-se, pe cât este posibil, folosirea verbului din titlul atribuţiei.

Competenţele profesionale reprezintă un sistem de cunoştinţe, abilităţi şi atitudini care contribuie la realizarea individuală sau în grup a unor sarcini stabilite de contextul activităţii profesionale. Aceste competenţe sunt formulate drept cerinţe proprii unei singure profesii, pe care trebuie să le întrunească persoana pentru a putea îndeplini anumite lucrări în cadrul unei ocupaţii şi pentru a se integra în câmpul muncii.

Conţinutul din coloana „Criterii de realizare a activităţilor asociate competenţelor profesionale” reflectă modul de dovedire a competenţei şi calitatea acţiunilor şi a rezultatelor asociate unei competenţe profesionale.

Criteriile de realizare se referă la cunoştinţele şi abilităţile necesare pentru realizarea activităţilor descrise în sarcinile de lucru, care conţin informaţii referitoare la norme, regulamente, metode şi procedee de lucru şi stabilesc etaloane de calitate privind modul în care persoana îndeplineşte activităţile descrise în sarcinile de lucru. Criteriile de realizare se formulează printr-un verb la diateza activă (de exemplu, aplică, utilizează, măsoară).

18. Evaluarea şi validarea standardului ocupaţional reprezintă etapa a patra a procesului de elaborare a documentului şi se efectuează de către comisia de evaluare şi validare a standardului ocupaţional.

Obiectivul procesului de evaluare şi validare a standardului ocupaţional îl constituie asigurarea unui nivel înalt de calitate al acestuia.

Evaluarea şi validarea standardului ocupaţional are drept scop confirmarea corespunderii standardului ocupaţional cu cerinţele pieţei muncii şi prevederile prezentei Metodologii.

Coordonatorul întocmeşte şi prezintă comisiei spre evaluare şi validare dosarul standardului ocupaţional atât pe suport de hârtie, cât şi electronic, care include o notă informativă cu referire la metodele utilizate în efectuarea analizei ocupaţionale, profilul ocupaţional şi standardul ocupaţional elaborat.

În procesul de evaluare şi validare a standardului ocupaţional, membrii comisiei efectuează o analiză privind corelarea standardului ocupaţional cu profilul ocupaţional, verifică dacă se conţin toate informaţiile relevante, dacă standardul este structurat în corespundere cu formatul-tip al standardului ocupaţional.

Evaluarea şi validarea standardului ocupaţional se realizează în baza criteriilor de calitate ale standardului ocupaţional, incluse în anexa nr.4.

În cazul în care dosarul este incomplet sau documentele conţin inexactităţi, comisia îl returnează spre reexaminare grupului de lucru pentru elaborarea standardului ocupaţional. După reexaminarea şi definitivarea standardului ocupaţional, conform obiecţiilor înaintate, coordonatorul prezintă în mod repetat dosarul comisiei spre evaluare şi validare. Membrii comisiei întocmesc avizul cu privire la evaluarea şi validarea standardului ocupaţional în conformitate cu anexa nr.5.

19. Aprobarea standardului ocupaţional reprezintă etapa a cincea a procesului de elaborare a documentului.

Comitetul sectorial sau entitatea, în baza avizului de evaluare şi validare, adoptă decizia privind acceptarea standardului ocupaţional.

Comitetul sectorial sau entitatea coordonează standardul ocupaţional cu Ministerul Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale şi îl prezintă spre aprobare ministerului de resort sau, după caz, autorităţii publice autonome.

Ministerul de resort sau, după caz, autoritatea publică autonomă aprobă standardul ocupaţional şi îl remite spre publicare în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, în conformitate cu Legea nr.92/2004 privind procedura publicării şi republicării actelor normative şi a rectificărilor operate în ele, cu excepţia actelor ce conţin informaţii atribuite la secret de stat.

20. Modificarea standardelor ocupaţionale existente, devenite neactuale în legătură cu implementarea pe piaţa muncii a tehnologiilor avansate, comasarea funcţiilor în economie, armonizarea politicilor naţionale cu cele europene în scopul îmbunătăţirii mobilităţii forţei de muncă etc., se efectuează de către comitetul sectorial sau de către entitate, la solicitarea părţilor interesate (patronatele, sindicatele, asociaţiile profesionale, agenţii economici, instituţiile de formare profesională iniţială şi continuă, asociaţiile obşteşti, organizaţiile internaţionale etc.), în condiţiile prezentei Metodologii.

21. Procedura de modificare a unui standard ocupaţional presupune crearea de către comitetul sectorial sau de către entitate a unui grup de lucru pentru modificarea standardului ocupaţional, constituit conform pct.13 subpct.2). Membrii grupului se întrunesc în şedinţă sau în atelier de lucru, în funcţie de volumul modificărilor solicitate, şi, prin metode de analiză critică, interviu structurat, dezbatere etc., decid asupra actualizărilor necesare.

22. Versiunea modificată a standardului ocupaţional se prezintă comisiei de evaluare şi validare a standardului ocupaţional, formată în conformitate cu pct.13 subpct.6), şi se examinează în conformitate cu pct.18. După emiterea avizului de evaluare şi validare, standardul ocupaţional se înaintează spre aprobare instituţiilor abilitate conform pct.19.

 

V. DISPOZIŢII FINALE

23. Comitetele sectoriale sau entităţile prezintă Ministerului Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale copiile de pe documentele din dosarul complet pentru fiecare standard ocupaţional elaborat. Ministerul Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale arhivează şi păstrează dosarele pe toată perioada de valabilitate a standardului, constituind o bază de date electronică cu standardele ocupaţionale elaborate, precum şi cu informaţii utile despre acestea.

24. Finanţarea elaborării standardelor ocupaţionale se efectuează din următoarele surse:

1) alocaţiile bugetare aprobate conform legii bugetului de stat Ministerului Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale;

2) mijloacele financiare ale agenţilor economici, în modul stabilit de convenţiile colective;

3) alte surse conform legislaţiei.

25. Ministerul Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale elaborează şi prezintă Ministerului Finanţelor rapoarte anuale privind modul de gestionare a resurselor financiare bugetate pentru elaborarea standardelor ocupaţionale şi le publică pe pagina sa web oficială.

26. Anularea standardelor ocupaţionale devenite neactuale se efectuează prin ordin al ministerului de resort sau, după caz, al autorităţii publice autonome, la propunerea comitetului sectorial sau a participanţilor interesaţi, după coordonarea cu Ministerul Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale, care se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.

27. În procesul de elaborare a standardelor ocupaţionale pot fi utilizate profilele ocupaţionale din Clasificarea europeană a aptitudinilor/competenţelor, calificărilor şi ocupaţiilor, experienţa altor ţări, prin adaptarea standardelor ocupaţionale şi/sau profilelor ocupaţionale preluate, la condiţiile şi necesităţile Republicii Moldova şi la formatul-tip al standardului ocupaţional, stabilit în prezenta Metodologie.

 

 

Anexa nr.1

la Metodologia de elaborare

a standardelor ocupaţionale

 

PROFIL OCUPAŢIONAL

_________________________________

(denumirea ocupaţiei)

 

Elaborat de către: _______________________________________________________

(denumirea instituţiei)

 

Coordonatori: _________________________________________________________

(coordonatorul grupului de lucru pentru elaborarea profilului ocupaţional

şi reprezentantul comitetului sectorial sau al entităţii)

 

Grupul de lucru: ________________________________________________________

(lista membrilor grupului de lucru pentru elaborarea profilului

ocupaţional, organizaţia/întreprinderea, funcţia)

 

Data elaborării: ________________________________________________________

(ziua/luna/anul)

 

AtribuţiiSarcini de lucru
1.1.1.
1.2.
1.3.
2.2.1.
2.2.
2.3.
 

 

 

Anexa nr.2

la Metodologia de elaborare

a standardelor ocupaţionale

 

CHESTIONAR

pentru verificarea profilului ocupaţional

__________________________________

(denumirea ocupaţiei)

 

Denumirea întreprinderii:________________________________________________

Data interviului:________________________________________________________

Executorul:___________________________________________________________

 

PARTEA I

 

Atribuţii/
sarcini de lucru
Dvs. îndepliniţi această
sarcină de lucru?
Consideraţi această sarcină
de lucru relevantă
ocupaţiei exercitate?
Da
Nu
ComentariiDa
Nu
Comentarii
 

Atribuţia 1: denumirea atribuţiei

1.1Da
Nu
Da
Nu
1.2Da
Nu
Da
Nu
1.3Da
Nu
Da
Nu
1.4Da
Nu
Da
Nu
1.5Da
Nu
Da
Nu
 

Atribuţia 2: denumirea atribuţiei

2.1Da
Nu
Da
Nu
2.2Da
Nu
Da
Nu
2.3Da
Nu
Da
Nu
2.4Da
Nu
Da
Nu
2.5Da
Nu
Da
Nu

 

PARTEA II

Comentarii generale şi concretizări

 

Denumirea atribuţiei/sarcinii de lucru

Comentarii

  
  
  
 

PARTEA III

Informaţii generale

 

Denumirea întreprinderii
Adresă/telefon/e-mail
Numele, prenumele primului specialist intervievat
Funcţia exercitată la întreprindere
Tipul pregătirii profesionale formale;
tipul documentului care certifică ocupaţia
Ani lucraţi în domeniu
Numele, prenumele celui de-al doilea specialist intervievat
Funcţia exercitată la întreprindere
Tipul pregătirii profesionale formale;
tipul documentului care certifică ocupaţia
Ani lucraţi în domeniu

 

 

Anexa nr.3

la Metodologia de elaborare

a standardelor ocupaţionale

 

FORMATUL-TIP

al standardului ocupaţional

 

COORDONAT:

Ministerul Sănătăţii, Muncii

şi Protecţiei Sociale

___________________________

____ ________________ 20___

 

DECIZIA

___________________________

(comitetul sectorial pentru formarea

profesională/entitatea publică sau privată)

 

nr.___ din  ___________ 20___

APROBAT:

____________________________

(ministerul de resort)

____________________________

___ __________________20____

 

 

STANDARD OCUPAŢIONAL

____________________________________

(denumirea ocupaţiei)

 

Codul CORM: ______________________________________________________________

Nivelul CNCRM: ____________________________________________________________

Coordonatori: ______________________________________________________________

(coordonatorul grupului de lucru pentru elaborarea standardului ocupaţional

__________________________________________________________________________

şi reprezentantul comitetului sectorial sau al entităţii)

 

Grupul de lucru pentru elaborarea profilului ocupaţional:_____________________________

_______________________________________________________________________________

(membrii grupului de lucru pentru elaborarea profilului ocupaţional, organizaţia/întreprinderea, funcţia)

 

Grupul de lucru pentru elaborarea standardului ocupaţional: _________________________

_______________________________________________________________________________

(membrii grupului de lucru pentru elaborarea standardului ocupaţional, organizaţia/întreprinderea, funcţia)

 

Evaluat şi validat de către: ____________________________________________________

_______________________________________________________________________________

(membrii comisiei de evaluare şi validare a standardului ocupaţional, organizaţia/întreprinderea, funcţia)

 

 

Descrierea ocupaţiei

 

Definiţia ocupaţiei: __________________________________________________________

Condiţiile de muncă solicitate (mediul fizic, socio-organizaţional):_____________________

Riscurile profesionale:________________________________________________________

Perspectiva pe piaţa muncii: __________________________________________________

Echipamentele şi utilajele, tehnicile şi materialele utilizate în procesul de lucru:

__________________________________________________________________________

Tendinţele de viitor în domeniu: ________________________________________________

Date specifice: _____________________________________________________________

 

 

Fondul standardului ocupaţional

Competenţe generice (transversale) (CG)
CG1
CG2
CG3.
Atribuţii şi sarcini
de lucru
Competenţe profesionale
şi corelarea lor cu
sarcinile de lucru
Criterii de realizare
a activităţilor asociate
competenţelor profesionale
Atribuţia 1:CP1
CP2
CP3
1.1
1.2
Sarcina 1.1:
Sarcina 1.2:
Sarcina 1.3:
Atribuţia 2:
Sarcina 2.1:
Sarcina 2.2:
Sarcina 2.3:
2.1
2.2

 

 

Anexa nr.4

la Metodologia de elaborare

a standardelor ocupaţionale

 

CRITERIILE

de calitate ale standardului ocupaţional

 

Setul de criterii 1: analiza ocupaţională este satisfăcătoare?

• Sursele de informare utilizate sunt oportune, valide şi credibile pentru a realiza analiza ocupaţională.

• Standardele ocupaţionale existente (autohtone, din ţările europene) au fost analizate.

• Au fost realizate pe teren observaţii asupra ocupaţiei.

• Au fost realizate interviuri structurate (individual sau în grup) cu persoanele care desfăşoară respectiva activitate profesională.

• Au avut loc discuţii cu angajatorii/conducătorii locurilor de muncă care desfăşoară respectiva activitate profesională.

• Au avut loc discuţii cu specialiştii practicieni.

• A fost potrivită alegerea practicienilor pentru realizarea analizei ocupaţionale.

• Analiza ocupaţională identifică corect următoarele aspecte-cheie:

- atribuţiile;

- sarcinile de lucru.

• Informaţia relevantă analizei ocupaţionale este structurată corect în format de profil ocupaţional.

 

Setul de criterii 2: standardul ocupaţional corespunde profilului ocupaţional?

• Autorii documentelor au analizat şi au prezentat într-o manieră eficientă şi cuprinzătoare domeniul de activitate vizat.

• Standardul ocupaţional acoperă toate atribuţiile şi sarcinile de lucru identificate în profilul ocupaţional.

• Competenţele generice (transversale) sunt relevante ocupaţiei, domeniului ocupaţional şi pot asigura o mai bună angajabilitate şi mobilitate pe piaţa muncii.

• Competenţele profesionale corespund sarcinilor de lucru.

• Criteriile de realizare acoperă toate etapele relevante ale competenţelor profesionale şi definesc etaloanele calitative pentru competenţele respective.

• Descrierea ocupaţiei este realizată cu acurateţe (definiţia, contextul muncii (mediul fizic şi organizaţional), riscurile profesionale, echipamentele şi utilajele, tehnicile şi materialele utilizate în procesul de lucru, perspectiva pe piaţa muncii, tendinţele de viitor şi alte informaţii relevante referitoare la profesie, de exemplu aspectele legislative).

 

Setul de criterii 3: atribuţiile şi sarcinile conţin informaţiile necesare?

• Titlul standardului ocupaţional reflectă conţinutul atribuţiilor şi sarcinilor.

• Natura atribuţiilor şi sarcinilor este clară.

• Descrierea atribuţiilor şi sarcinilor este realizată cu acurateţe.

• Competenţele profesionale corespund necesităţilor pieţei muncii.

• Criteriile de realizare sunt formulate corect şi ordonate consecvent.

• Contextul locului de muncă este descris cu acurateţe.

 

Setul de criterii 4: standardul ocupaţional este prezentat în format corect?

• Standardul ocupaţional este prezentat în formatul-tip prevăzut de Metodologie.

• Secţiunile generale sunt completate conform prevederilor Metodologiei.

• Foaia de titlu este întocmită conform prevederilor Metodologiei.

• Descrierea ocupaţiei este informativă şi completă.

• Fondul standardului ocupaţional este formulat şi structurat calitativ:

- sunt folosite verbe active, inclusiv în descrieri, competenţe şi criterii de realizare;

- conţinutul este redactat în limbaj de specialitate, accesibil persoanelor care exercită profesia respectivă;

- fondul standardului ocupaţional este prezentat în format corespunzător.

 

 

Anexa nr.5

la Metodologia de elaborare

a standardelor ocupaţionale

 

AVIZ

cu privire la evaluarea şi validarea standardului ocupaţional

__________________________________

(denumirea ocupaţiei)

 

Preşedintele comisiei de evaluare şi validare a standardului ocupaţional: ________________

___________________________________________________________________________

Date de contact: _____________________________________________________________

Membrii comisiei de evaluare şi validare a standardului ocupaţional:____________________

___________________________________________________________________________

Date de contact: _____________________________________________________________

I. Evaluarea şi validarea standardului ocupaţional se efectuează din următoarele cauze:

 

1.Standardul ocupaţional este unul nouDa/Nu
2.Standardul ocupaţional a fost actualizat:Da/Nu
- Una sau mai multe atribuţii au fost revizuite/incluse sau excluseDa/Nu
- Una sau mai multe sarcini de lucru au fost revizuite/incluse sau excluseDa/Nu
- Una sau mai multe competenţe generice au fost revizuite/incluse sau excluseDa/Nu
- Una sau mai multe competenţe profesionale au fost revizuite/incluse sau excluseDa/Nu
- Unul sau mai multe criterii de realizare au fost revizuite/incluse sau excluseDa/Nu
 

Codul CORM:_______________________________________________________________

 

Nivelul de calificare CNCRM: __________________________________________________

 

Denumirea standardului ocupaţional:_____________________________________________

 

Denumirea este înregistrată:

DA/NU

 

Dacă nu:

Se propune spre includere în CORM
 

II. Întrebări utilizate pentru evaluarea şi validarea standardului ocupaţional:

 

1.Analiza ocupaţională este informativă, coerentă şi deplină?Da/Nu
2.Standardul ocupaţional corespunde analizei ocupaţionale?Da/Nu
3.Conţinutul standardului ocupaţional conţine informaţiile necesare?Da/Nu
4.Standardul ocupaţional este prezentat în formatul prevăzut de Metodologie?Da/Nu
5.Autorii documentelor (profilul ocupaţional, standardul ocupaţional) au analizat şi prezentat într-o manieră exhaustivă domeniul ocupaţional respectiv?Da/Nu
6.Standardul ocupaţional reflectă cerinţele pieţei muncii?Da/Nu
7.Criteriile de realizare a competenţelor profesionale propuse sunt adecvate pentru ocupaţia respectivă?Da/Nu
8.Membrii comisiei au ajuns la concluzia că documentele se conformează cerinţelor?Da/Nu
9.Dosarul cu documente verificate este complet?Da/Nu
 

Notă: Dacă la vreuna dintre întrebările de mai sus răspunsul este negativ, trebuie formulate explicaţiile de rigoare.

Semnătura membrilor comisiei care au evaluat şi validat standardul ocupaţional:

______________________________________________________________________

(data şi semnătura)

 

Semnătura preşedintelui comisiei: __________________________________________

(data şi semnătura)